رواية عشق الحور جاسر وحور للكاتبة مروة شحاته هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية عشق الحور، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية عشق الحور من الفصل الاول للاخير بقلم مروة شحاته
لماذا هي..... هناك المئات من الفتيات في بلدتهم لما وقع اختياره عليها.. كل أحلامها صارت سراب...حلمها باستكمال تعليمها انتهي.... حلمها أن تحب شاب من عمرها انتهي.... كل طموحها اغتيل بفضله.... والآن ماذا... ستتزوج ،،،،،،،،نعم ستتزوج من رجل عمره ضعف عمرها ،،،،،،،ومتزوج باخري وجميع البلد تعرف قصه عشقه لها....رجل لم يكلف نفسه حتي بالنظر إليها ولما قد يفعل ،،،،،،فهي مجرد جاريه اشتراها السيد لتحمل بطفل.. وهذا الطفل هو من سيحررها من العبوديه..... كمابالعصر الجاهلي.....هذه هي مهمتها أن تنجب وحسب.... انه حتي لم يكلف نفسه بالذهاب إليها ،،،،،،،،لقد استدعي عمها إليه بمكتبه...ليأتي إليها يزف لها الأخبار الساره له والكارثيه لها لم يكن عمها يوما بالرجل الانتهازي الطامع فيما لايملك ،،،
بالعكس لقد رباها علي الاعتزاز بكرامتها ،،،،والشموخ برغم الفقر ،،،،،هم ليسوا فقراء ولكن بجوار هذا الجاسر هم معدمين ،،،،،فهو تقريبا يمتلك نصف اراضي البلده وتذكرت النبأ المشؤم
# اتفتحتلك طاقه القدر يابت ياحور
# خير يابابا
قال بسعاده # جاسر باشا بجلاله قدره عاوز يتجوزك
شرد عقلها في هذا الجاسر المخيف الذي قابلته مره واحده فقط ،،،،،،،منذ عده أشهر كانت عائده من المدرسه تسير بجوار الترعه كما تعودت وتطعم الطيور عندما ضايقها احد الشباب العابث ... لم تعيره اهتمام في البدايه واسرعت الخطي ناحيه البيت حتي تجرأ هذا المعتوه وامسك ذراعها.... كانت هذه مرتها الأولي التي تكتشف انها تحمل كل هذا القدر من الشراسه ،،،،،،،،،،،،،،،ومن يصدق ان حور صاحبه الجسد الضئيل والأعوام السبعه عشر يمكنها أن تضرب هذا الثور.... وتنقض عليه تعمل اظافرها الطويله في وجهه كان مصدوم من رده فعلها العنيف،،،،،،،،، ورأت لمعه الشر بعيناه للحظه،،،،،،، ولكنها كفيله أن تتصدر له ،،،،،،،،لولا ظهور هذا الجاسر المخيف بهاله الوقار التي تحاوطه
# كريم
التفتت كلاهماناجيه الصوت لم تكن مرتها الأولي التي تراه فيها ،،،،،،،،فأحيانا كانت تراه من بعيد وهو يجوب أراضيه علي نفس الفرس الأسود المخيف مثله ،،،،،،،،،الفتي الذي كان مثل الثور الهائج منذ دقيقه تحول الي فرخ صغير أصابه البلل،، ،،، يفرك يده وينظر أرضا ودوي صوته الخشن
# انت بتهبب ايه عندك
# ياكبير اناااااا
قاطعته بحنق
# قليل الادب ومتربتش... وعاوز قطم رقبتك وانا اللي هقطمهالك
ودوي للمره الثانيه صوته الراعد
# انتي تخرسي خالص فاهمه
نظرت إليه بغضب يوازي غضب عيناه الراعد بفحمها المشتعل.. وقالت بغضب
# لاء مش هخرص ،،،،،،،،الزفت ده كان بيعكسني وكل يوم وانا راجعه من المدرسه بيضيقني... لكن توصل انه يمسك ايدي الله في سماه لجيب حقي
قالت جملتها ورفعت كفها الصغير لتسقط علي وجهه ولكن يدها ظلت معلقه في الهواء وهذا العملاق المخيف يقف أمامها وجهه احمر من الغضب وعيناه تنذر بشر حقيقي
# انتي محدش مالي عينك.... انا مش واقف
للحظات أصابها رعب حقيقي من نظراته المخيفه.... لم تكن يوما صاحبه روح منهزمه مستسلمه زفرت بقوه لتبعد يده وقالت بتحدي
# اللي يمد ايده علي حاجه مش بتاعته يبقي حرامي والحرامي ايده تتقطع ياباشا
للحظات رأت لمعه غريبه بعيناه مالبث أن اشاح وجهه والتف ليوليها ظهره
# اتفضلي علي بيتك
دبدبت في الأرض بغيض وهي تحمل حقيبتها الملقاه علي الارض تهمهم بحنق
# والله ماهسيب حقي هه بس
سمعت صوت ضحكه تفلتت منه مالبث أ ن تحدث الأحمق الآخر
# غور علي بيتك وحسابي مع ابوك قسما عظما لو اتعرضتلها تاني مانت قاعد في البلد خالص
# انت يابت انا بكلم نفسي
انتبهت الي عمها لقد غرقت في ذكرياتها مع هذا الجاسر الوسيم لن تنكر هذا رجل مفعم بالرجوله المخيفه ولكن لديه جاذبيه الوحوش سألت بشرود
# بس هو متجوز بنت عمه والبلد كلها عارفه انه بيحبها
# ومالوا رجل ومقتدر ويقدر يتجوز بدل الواحده اربعه.... وبعدين مراته معرفتش تجبله حته عيل يورث دا كله
قالت بصدمه # يعني هو عايز يتجوز ارنبه تجبله عيال مش كده..... معلش ياعمي يدور علي واحده غيري تعمل كده انا لسه صغيره وعوزه اكمل تعليمي
كان هذا قرارها الذي عاشت في الجحيم بعده منعها عمها من الدراسه والتحصيل وليس هذا وحسب ولكنه عاملها بقسوه لم تعهدها منه... ورغم كل هذا أتم أجرات الزوج.... امها تنهرها يوميا وابنه عمها تنعتها بالعته..... شهر كامل وهي بهذا الجحيم حتي أعلنت موافقه منكره لتذهب للجحيم المقيم.... بقصر الراوي
# يخيبك يابنت بطني....دا منظر عروسه دخلتها الليله
مسحت دموعها وتطلعت الي والدتها التي جلست أمامها علي الفراش وقالت بانكسار
# تقصدي ليله تسلميها للي اشتراها
ربتت علي كتفها وقالت بحنو اشتاقت إليه من امها
# اشتراكي بالغالي اوي.... جاسر بيه اختارك انتي ياحور دونا عن بنات البلد كلهم....
قالت بضيق # مهو دا اللي هيجنني،،،،،، اشمعني انا،،،،،،، عاوز يناسب عمي كان طلب بنته ،،،،،،،واهي أكبر مني وارمله ومعاها ولد ،،،،،،،،،،،يعني هيبقي ضامن انها تخلف،،،،، ليه انا بقي
# مش جايز بيحبك
# ماما انتي فكراني عيله صغيره البلد كلها عارفه انه بيحب مراته
# اسمعي ياحور جاسر بيه علي قد هيبته وخوف الناس منه بس مفيش أطيب من قلبه... يمكن يكون عندك حق انا نفسي استغربت لما طلبك....وده اللي خلاني اسأل واتقص واللي عرفته بقي ان هي اللي عايزاه يتجوز ومش كده
وبس دي وقفت قدام كبرات البلد وقلتلهاله....لازم تتجوز....
قالت بتفكير #ياماما.. مش سهل علي اي واحده في الدنيا تشارك جوزها مع واحده تانيه.....
قالت خديجه بحنق
# يابت بطلي كلامك الاهبل دا جاسر باشا ذهدها هي دي فرصتك تبقي الكل في الكل ،،،وتملكي قلب جوزك
تنهدت بقوه امها تظن أن جاسر باشا يهتم بها....
# يلابقي ياحور دا النهارده فرحك يا عروسه والبنات مليين الدار من بدري
حاضر ياماما...
ربتت الأم علي كتفها وقالت بسعاده.
#ربنا يكملك بعقلك. يابنتي
امها تظن أنها ستستسلم ولكن هذا لن يحدث أبدا... ستظل دوما حور الابيه ولن يكسرها شيء حتي لوكان المدعو جاسر الراوي
↚
انحني ليقبل يد والدته باحترام لتربت علي كتفه بحنوها المعهود تجاهه لتقول بصوتها الصارم
اقعد ياجاسر عاوزه اتكلم معاك
جلس علي طرف الفراش وقال
اؤمريني ياامي
ميامرش عليك ظالم.ياجبيبي... جاسر انا متكلمتش معاك من ساعه ماقررت تتجوز..... لأني كنت متخيله انك بتضغط بس علي عزه.... بس انت كتبت فعلا امبارح
بلع ريقه بصعوبة وقال بحزن
وانا من أمتي ياامي باخد قرار وبرجع فيه.... صدقيني الموضوع مش فارق مع عزه اصلا
قالت بعتاب #، فتقوم تتجوز عليه صغيره مفيش بينك وبينها اي توافق ولامشاعر ياجاسر
تنهد بقوه وانا عملت ايه بالمشاعر ...
جاسر انت عارف من الاول اني كنت رافضه جوازك من عزه....
قاطعها مفيش داعي ياامي للكلام دا دلوقتي في حجات سعات بتوضح قدامك بس للأسف بعد فوات الأوان
يعني معني كده ان عزه خرجت من قلبك
اغمض عيناه وقال بألم
عزه بعتني عشان كلام الناس ياامي ،،،،،،،وقفت في وسط كبرات البلد وقالت يتجوز ....عاوزه الكل يقول شوفتوا بتضحي عشان جوزها ..... بس في الحقيقه انا مش فارق معاها
انا حاسه بيك وبوجعك ياجاسر.... بس البت اللي اتجوزتها دي ملهاش ذنب يابني.... دي بقت مراتك وليها حقوق عليك
وانا مش هظلمها ياامي.... انا عارف شرع ربنا كويس
قالت بحزن يعني دا شكل عريس دخلته النهارده... بلاش دي..عملت حسابك انها عيله صغيره هيتقفل عليكوا باب واحد النهارده ازاي ،،،،،،وانت حتي مهنش عليك تكلمها ولاتطمنها.... مفكرتش فيها ولو للحظه..... انت بتضحك علي مين ياجاسر داانا امك.... انت كل اللي انت عاوزه تكسر عزه وبس.... بس مش علي حساب البت اليتيمة دي
يعلم أن والدته محقه وأنه بالفعل لم يفكر في هذا وان تلك الصغيره صاحبه الانياب واللسان السليط لم تخطر علي باله منذ حدث عمها وكل ماكان يريد رؤيته هو رد فعل عزه التي قابلته بابتسامه بارده وهنأته بسخافه للان لايعرف لما اختارتلك الصغيره ولما لاحت في تفكيره انتشله صوت والدته من بئر أفكاره المؤلم
# ايه رحت لحد فين
تنهد وقال بهدوء
متقلقيش ياامي انا مش عيل صغير وهعرف اتعامل معاها.... انا هتقي ربنا فيها ومش هظلمها...
ربتت علي كتفه
ربنا يهنيك ياابني ويرزقك بالذريه الصالحه روح يابني هات عروستك
قبل يدها وقال بأسما
# حاضر ياامي
# وتمم علي الدبايح قبل ماتمشي وخد اخوك معاك
حاضر ياامي
قال جملته ليصعد للاعلي لجناحه الذي قضي فيه اجمل أوقاته معها أو هكذا كان يظن... عشرون عاما منذ كان مجرد فتي يافع وهو يعرف ان عزه هي نصفه الآخر ابنه الاسكندريه الفاتنه....مدللته الجميله هكذا كان يدعوها دوما..... جلس علي المقعد في الصاله الواسعه وزفر بقوه للمره المليون تتكرر أمامه حياته معها ابنه عمه الفاتنه ،،،،،،،،عشق حياته أو هكذا كان يظن...ليله زفافهما الاسطوريه في الاسكندريه سعادته البالغة وهو يضمها اليه للمره الأولي اول امرأه يلمسها في حياته ذكريات عشر سنوات كامله كل طلباتها مجابة حتي لو غير منطقيه كيف استطاعت أن تضحي بكل هذا بهذه البساطه......... وتذكر ليله تحطيم قلبه لاشلاء علي يدها يوم أعلنت للجميع انها ترحب وبقوه بزواجه من أخري
انتي بتلوين دراعي ياعزه
ببرود كامل
ياجاسرانا بقالي فتره بقولك اتجوز ايه المشكله يعني..... عادي ياحبيبي
بصدمه عادي اني اخد واحده غيرك في حضني...
قالت بعملية ايوه طبعا مش هتبقي مراتك....بلاش
رومانسيتك الزياده دي.. انا عارفه ومتاكده ان مفيش واحده هتاخد مكاني في قلبك... فعادي انت لازم يكون عندك اولاد وأنا مش بخلف ايه المشكله انك تتجوز اي واحده..
# ودا عادي بالنسبالك.... يعني مش هتغيري حتي عليه
قالت بنفاذ صبر
اغير ايه التفاهه دي... لاء طبعا... انت عارف انا مش بفكر كده....
والمره الأولي يسأل هذا السؤال
# عزه انتي بتحبيني فعلا
طبعا بحبك انت جوزي وبن عمي وحبيبي... وعمرك مارفضتلي طلب... غير بس الجنيه الشرقيه اللي رفضت تكتبها لزوزه حبيبتك
كانت المره الأولي التي يري فيها أن عزه اقترنت به من أجل المال وحسب. وكل العشق الذي بقلبه لها مجرد وهم من طرفه هو فقط... قال بتردد
هتفرق معاكي اوي
تعلقت بعنقه وقالت بدلال
طبعا ياحبيبي....هي دي اللي هتأمن مستقبلي.... دا حتي ماما قالت إنها ممكن تيجي تعيش معايا لوانت كتبتهالي هاه ياحبيبي هنسجلها امتي
ابعد يديها وقال بمرارة
بعدين سيبيني افكر
كان غارق حتى أذنيه في ذكرياته عندما أخرجه صوت أخيه من شروده
# جاسر رحت فين ياعريس
اعتدل بجلسته ليري أخيه الأصغر
# هروح فين يا علاء مانا موجود اهوه
جلس أمامه وقال بقلق
مالك ياكبير...
حاول رسم ابتسامه علي شفتيه وقال
مفيش حاجه انت كنت جاي ليه
قال بحماس
العربيات تحت والعروسه خلصت وانت لسه حتي ملبستش
قطب وقال وانت عرفت منين انها خلصت
احنا هتغير من اولها.... علي العموم إيناس اتصلت بيا من شويه وبعدين اتصلت عزه تستعجلنا
ابتسم بسخرية # هي عزه هناك
ربت علاء علي كتفه وقال
ياحبيبي اللي يبيعك متشتروهوش... ارمي ورا ظهرك انت هتبدا حياه جديده يلا بقي
هب واقفا وقال بضيق
عندك حق
↚
بعد قليل كان يركب السياره التي أصر علاء علي تزينها..ترجل بصحبه علاء لداخل البيت تتعالي الزغاريد المنطلقه في كل مكان استوقفته خديجة وقالت بارتباك
جاسر بيه خلي بالك من حور وطول بالك عليها،،، هي لسه صغيره
منحها ابتسامه وعقله مشغول فيمن خلف الباب تري هل عزه مازالت بالداخل ترجل وعيناه تبحث عنها عن القاسيه التي عشقها حتي التقت العيون... عيناها هادئه تماما ومجرد هدؤها أصابه بالغضب....لتبتسم هي وتتقدم نحوه
الف مبروك ياجاسر
انها تهنئه علي ماذا تحديدا كان علي وشك الحديث لولا كلمات تلك الضئيله
# طيب نسيب الباشا يتكلم مع المدام براحته ياجماعه ،،،،اعتبر البيت بيتك ياباشا هستني جنابك في العربيه
ثم رمقته بنظره غضب توازي غضبه وتعلقت بذراع عائشه اخته وانطلقت للخارج لدقيقه كامله إصابته صدمه من تصرفها انتبه علي صوت عزه
ايه قله الذوق دي
هو الآن ليس بحاله تسمح له أن يحدث أي بشر فقط يريد رؤيه تلك الحمقاء ونزع رأسها العنيد من مكانه تحرك للخارج وما زاد الأمر سوء خروج عزه معه يسمع همهمات سخيفه تلك الحمقاء المتسبهه فيها. أسرع للخارج عيناه تبحث عنها الي أن وقعت عليها تتحدث الي والدتها بعصبيه جعلت وجهها مشتعل تحرك ناحيتها ليمسك يدها كان علي وشك سحبها ولكنها نزعت يده لتتحرك أمامه للسياره بكبرياء تسحب عائشه بيدها لتجلس بالمقعد الأمامي وكأنها تقطع الطريق علي عزه التي كانت تقف أمام السياره ثم جلست في المقعد الخلفي ورغما عنه حرك راسه وضحك بقوه ليجلس بجوارها هامسا
اللي عملتيه مش هيعدي علي خير
عيون بلون البندق الممتزج بالشيكولا تمتلئ تحدي ابتسامة مستفزه تزين وجهها وصوت هامس
مش قدام الناس اما نبقي لوحدنا ياباشا
انها تملي عليه مايفعله الان وكأنه أحمق سيفتعل مشكله أمام الناس قالت جملتها ونظرت من النافذه المغلقه...وللمره الثانيه تنتزع منه تلك الصغيره نظره إعجاب.... تأمل فستانها الأبيض وتلك الطرحه التي تغطي شعرها... غريبه هي برغم صغر سنها لم تنزع حجابها... عزه عند زواجهم أصرت علي نزع الحجاب وارتداء ثوب مكشوف.... ثوبها يغطيها بالكامل أو لعله ليس الثوب لأنه مختبيء حسنا سنري أيتها المتمرده....
تحب سعادتك انزل لوحدي ولاهنقضي الليله دي في العربيه
انتبه الي أن السياره فارغه والجميع ينتظرهم عند البوابه للمره الثانيه في خلال أقل من ساعه تضعه تلك الدميه بموقف محرج تنحنح بحرج لينزل من السياره ويفتح للاميره الباب لتحن عليه وتعطيه يدها الصغير ه التي تغرق بكف يده وتتعلق بذراعه بتملك وكأنها تخبر الجميع أنه يخصها وحدها لتهمس بابتسامه خلابه
ابتسم ياباشا والاشكلنا هيبقي وحش اوي
منذ سنين طويله لم يضحك بتلك الطريقة هذه الصغيره حقاغريبه... وصل الي البوابه لتقابلها والدته بابتسامه
الف مبروك ياحور انا والده جاسر
لنترك يده وتتوجه ناحيه الكرسي المتحرك لوالدته تنحني لتستقر تحت قدميها وترفع يدها لتطبع عليها قبله وتتحدث بصوت رقيق بشده
ازي حضرتك... مكنش في داعي تتعبي نفسك. وتنزلي.... انا اجي لحد عندك
لتربت والدته علي خدها بحب وتعلق
متقو ليش كده انتي مرات الغالي
لتهب واقفه وتطبع قبله علي رأسها
ربنا يطول عمرك ياست الكل
يذكر أن عزه لم تفعلها ولامره واحده هذه المتمرده تفرض حضورها بقوه علي الجميع يمكنه الجزم انها دخلت بقلب والدته وسكنت بجوار عائشه ابتعدت خطوه ليتقدم هو وينحني علي يد والدته يقبلها لتهمس
عرفت تختار حافظ عليها جوا عنيك.
اعتدل ليواجه عين والدته التي ابتسمت قائله
خد مراتك وادخو جناحكوا ياجاسر
كان علي وشك الحديث ولكنها قالت
# لما نطمن علي حضرتك الأول لوتسمحيلي اوصلك لجناحك
اوف احنا مش هنخلص بقي
كان هذا تعليق عزه لتعتدل الصغيره وتقول
معلش ياابله عزه سهرنا حضرتك
عزه بغيض اييه ابله دي
حور السن له احترامه برضه وحضرتك في مقام امي
كتمت إيناس عائشه ووالدته ضحكاتهم وقال علاء
عادي ياحور ممكن تقوليلها عزه
ابتسامه خجل كانت من نصيب علاء
الأحمق لتقول
مينفعش يابو جاسر ابله عزه ليها احترامها برضه
جاسر بعصبيه لايعرف سببها
خلصنا بقي اتفضلوا كل واحد علي جناحه
أبعدت الخادمه وبدأت تتحرك بوالديه والغريب انه يستمع لضحكات والدته المجلجله... يسير خلفهم عقله مشغول بتلك الصغيره المتمرده التي استحوذت علي اهتمام والدته الصارمه... ساعدتها
للاستلقاء بمساعدته لتطبع قبله ناعمه علي جبينها وتهمس
تصبحي علي جنه ياست الكل
وانت من أهلها ياحبيبتي
هذه الدخيله تأخذ دوره تقريبا الان ألقي تحيه المساء علي والدته ليسحب تلك المتعجرفه من يدها الجناح الذي خصصه لها في الطابق الأرضي حسنا سينفجر بها الآن.... ولكنها فاجئته بنزع يدها بقوه لتبعد الغطاء الذي يخفي فستانها العاري تبعد غطاء رأسها بعصبيه وتقول بثوره تشعل بندقيتها
لما انت مش طيقني اتجوزتني ليه هاه
هي كانت في وادي وهو بوادي آخر يتأمل هذا الثوب القصير الذي بالكاد يغطي ساقيهاومكشوف يظهر كتفيها وذراعيها وعظمه ترقوه مثيره شعر اسود معكوص هربت منه بعض الخصلات الطويله علي وجهها المشتعل انها انثي أكثر مما يجب اقتربت لتهتف بوجهه
هو جنابك اخرص ولاحاجه
تلاقت العيون بنظرات مشتعلة
انتي زودتيها اوي
عقدت ذراعيها وقالت بغضب
# اسمع بقي ياباشا... انا عارفه كويس اوي سيادتك متجوزني ليه.... دفعت فلوس واشتريت جاريه عشان تجبلك طفل 👶....
قاطعها بغضب
ايه التخريف اللي بتقوليه ده....جاريه ايه وفلوس ايه
قالت بقهر
تخريف...فعلا... اصل جوازنا كان زي اي جواز سيادتك خبطت علي بيتنا وخطبتني من عمي....كنت زي اي واحد بيخطب واحده.... كنت كل يوم بتتكلم معايا عشان اعرفك......وحتي يوم كتب الكتاب كنت فرحان جدا لدرجه انك حتي منطقتش بولاكلمه.... والنهار ده دخلت من الباب عينك علي اللي يخصك
انفعالها أنفاسها المتسارعة عيونها
اللامعه بالدموع... وتلك المراره التي استشعرها بجوفه لهذا الحد ظلم تلك الصغيره انها محقه بكل ماقالت أكملت بألم
بس كتر خيرك كنت بتعبت فلوس لعمي عشان يجهز الجاريه اللي جانبك شاريها.... بس يكون في علمك انا مش هسمح لحد انه يهيين كرامتي....
قال بتوتر محدش يقدر يهين كرامتك انتي مرات جاسر الراوي
تنهدت بألم لتجلس علي طرف الفراش وتقول باختناق
# للأسف انت اللي هنت كرامتي....ياباشا
جلس بجوارها ليمسك كفها كانت عيناها معلقه بيده مالبث أن رفع ذقتها وقال
انا اسف حقك عليه
مطت شفتيها كالأطفال ليغرق وجهها سيل من دموعها انها مجرد طفله بالفعل طفله تعاني من الإهمال لتسند رأسها علي صدره فيضمها بين ذراعيه يربت علي شعرها بحنان وكأنها ابنته غريبه هي متمر ده عنيده مشاكسه ورغم هذا في قمه الضعف كان يعتقد أنه سيشعر بالغربه معها ولكنه لم يشعر بهذا... هذه الصغيره تنتمي إليه بشكل ما وجودها بين ذراعيه أعطاه شعور بالسكينه شعر بها تسترخي ليبتسم رغما عنه لقد أنهكها البكاء ونامت على صدره ليرفع يده ويحرر مشبك شعرها فينهمر كموجه تائهه لترتاح أطرافه علي الفراش يحملها بلطف ليريحها علي الفراش ويتامل ملامحها الطفوليه الخلابه بدل ثيابه ليندس بجوارها رفع عليها الاغطيه وهمس
عارفه ياحور انا مش عارف ايه اللي شدني ليكي... من أول مره شوفتك فيها تعرفي انت اول واحده ابصلها في الحرام...غصب عني كنت بقعد اتبعك وانت راجعه كل يوم من المدرسه... بخاف لحسن حد يضيفك... مش عارف ليه حسيت اني مسؤول عنك.... لما الغبيه عزه عملت اللي عملته ده ماجاش في دماغي غيرك.... مش عوزك تعيطي تاني عوزك قويه ماشي
قال جملته ليطبع قبله ناعمه على جبينها ثم يضمها إليه ويغرق في نوم مريح جداً
↚
تحرك أمامها لتتبعه بخجل تلقت التهاني من الجميع ولكن مااستغربته حقا وجه عزه البارد الخالي من أي تعبير فهمت الان لما أخبرها بأمر التجميل هذا لأن عزه ممن يتقن بشده التجمل انها فاتنه بحق... لما أصيبت بهذا الضيق...شعر احمر ناعم بالكاد تضع عليه شال عيون خضراء مزعجه مرسومه بخطوط عريضه بياض ناصع طول مناسب وجسد متناسق يظهر واضح من خلال بنطالها الضيق وكنتزتها القصيره له كامل الحق الاينظر إليها
# سرحانه في ايه ياحور
انتبهت الي إيناس التي تحدثها علقت عائشه
# في ابيه جاسر طبعا مش كده ياحور
غزا الأحمراروجنتيها وقالت بارتباك
# ابدا مش سرحانه ولاحاجه
عزه بسخرية # ابقي فكريني ياحور اقولك علي الموضه بدل اللبس اللوكل دا
عائشه باستنكار
# بالعكس بقي حور لبسها شيك ومحترم
عقدت حور ذراعيها وقالت بتحدي
# الحجات اللي انتي لبسها دي عندي منها كتير بس البسها في قوضه نومي انا مش جهله ولاجايه من ورا الجاموسه بس انا جسمي غالي مش فرجه للناس ياابله
هبت عزه واقفه لتقول بعصبيه
# متنسيش نفسك وتتجوزي حدودك فاهمه انا عامله احترام بس لجاسر
جاسر ايه الحكايه ياعزه
تعلقت بعنقه وقالت ببكاء
# حور قلتلي كلام وحش اووي يرضيك
رفع كفه ليمسح دموعها لما مازال يضعف أمامها هي تعلم أنه لايحتمل دموعها
# لاء طبعا ميرضنيش.... اعتذري لعزه ياحور
حور # لاء انا مش غلط في حد عشان اعتذر
هذه الصغيره قادره علي اشعال الدماء براسه في لحظه ابعد ذراع عزه واتجه نحوها
انتي قلتي ايييه
قالت بتحدي
قلت مش هعتذر لحد ....
عزه ايه قله الادب دي
عائشه متهدي النفوس ياعزه .... تعالي معايا ياحور
قالت جملتها وامسكت يدها لتتحرك قال بصوت راعد
سيبيها ياعيشه ...اعتذري ياحور وعدي يومك علي خير
طالعته بنظره قويه ثابته تمتليء تحدي ورفعت يديها امامها
انا قدامك اهوه ،،،،،،،لوبموتي مش هعتذر لوحده غلطت فيه وقللت مني
عنيده سيكسر راسها المتحجر هذا،،،،،،، بلحظه كان ينتزع يدها من يد عائشه ويذهب الي الجناح دفعها فكادت تقع وقف امامها وقال بغضب
اياكي ااقول كلمه وتكسريها بعد كده
هتفت بقهر
انت ظالم
صفعه سقطت علي وجهها لتسقط بعدها ارضا اللعنه انها تفقده كل اتزانه ولكن كرامته لم تحتمل اهانتها هبت واقفه وكان شيئا لم يكن حدقها بدهشه حقيقيه وخيط الدماء الساقط بجوار شفتيها رفعت سبابتها وقالت بتهديد
# مش هسمحلك تزلني وتكسر كرامتي عشان خاطرها .... اسفه ياباشا منفعش في الدور ده
كان علي وشك اخراس تلك الحمقاء لولا طرق الباب وصوت والدته
افتح ياجاسر
قبض قبضتاه وغادر ليفتح الباب واجهه وجه امه الصارم
وصلني لعند حور واطلع بره
زفر بقوه
حاضر ياامي
قاد مقعدها المتحرك للداخل وقعت عيناه عليها تلك الحمقاء من اين لها كل هذه القوه ثم خفضت عيناها لتقع علي والدته فتتقدم لترتمي بين ذراعيها ... والدته لن تسمح بهذا ستبعدها الان ولكنه صدم والدته احتضنتها وربتت علي شعرها بحنان لم يحظي احد غيره بهذا العناق
اقفل الباب وراك ياجاسر
زفر بقوه وتحرك للخارج لتقابله عائشه
ااقولك علي حاجه ياابيه ومتزعلش
قال بضيق في ايه ياعيشه
# عزه هي اللي قالتلها هدومك لوكل حور معملتش حاجه هي ردت عليها
ايناس # مهي ردت وحش برده ياعيشه
عيشه بعصبيه ياسلام قالت ايه بقي هي كل اللي قالته انها بتعرف في الموضه كويس وتلبس الحجات دي في قوضه نومها غلطت فيها في ايه ولاعشان هي مش انتمتك زي عزه
جاسر بغضب باااااااس مش عايز اسمع ولاكلمه عزه فين
ايناس#طلعت فوق منهاره من العياط
عائشه بحنق دموع التماسيح
اشاح بيده وصعد للاعلي سريعا فتح الباب ليجد عزه ترتدي ثوب نوم فاضح وتتمدد علي الفراش يبدو ان عائشه محقه اين ذهبت الدموع لتقترب منه وتهمس باغراء
وحشتني مووووووت ياحبيبي
لتتحرك اصابعها علي بشره صدره الساخنه باغراء لم يعهده فيها الاعندما تطلب شيء ما ... عقله مشتت نصفه معها والنصف الاخر مع الصغيره التي افقدته كل اعصابه لينتهي به الحال بصفعها ... الصغيره التي نعتته بالظلم ويبدو انها محقه ..... فما تفعله عزه الان بعيد كل البعد عن ماكانت تفعله بالاسفل ... شفتاها الناعمه تجول علي صدره لتوقظ رغبه لم ترتوي منذ فتره منذ قررت هي انه لاضير من ان تشاركها فيه غيرها ..... تلك السمراء الصغيره التي ظلمها وصفعها بالاسفل والان يستسلم لرغبته في تلك الظالمه همسها تسلل الي اذنه كصفعه مؤلمه
كنت عارفه ياحبيبي عمرك ماهتتلاقي راحتك الامعايا .... الفلاحه دي جايه عشان تجيب اولاد وبس
ضعيف ويستحق الحرق حيا لانه استسلم لاغوائها ....وللمره الاولي يحتقر نفسه هكذا اعتدل علي الفراش ليرتدي ثيابه والتفكير يمزقه ...... ليخرج صوته مرتبك من العاطفه
عزه ملكيش دعوه بحور
ضحكه انتصار زادت من اختناقه
حور مين دي اللي احطها في دماغي
التف وقال بغضب
حور مراتي زيها زيك ياعزه مفهوم
قال جملته وخرج من الغرفه ليقابل ايناس علي الدرج
ماما الحجه عاوزه حضرتك في جناح حور
هذا ما كان ينقصه توبيخ امه تحرك للداخل رمقته والدته بنظره فاحصه وظهر علي وجهها الضيق زفرت بقوه واشاحت وجهها لينظر للمتمرده التي كانت تتفحصه هي الاخري لما لايستطيع مجابهه عيناها رفعت راسها لتقول بشموخ
انا اسفه عشان كسرت كلامك قدام الناس .... لكن مش اسفه عشان اللي قلته للمدام ...وبعد كده عشان تحكم بعدل لازم تسمع من الطرفين
اعتذار بطعم التوبيخ تعتذر وتأدبه عقد ذراعيه وقال
اعتذارك مقبول حاجه تانيه ياست حور
والدته بحزم # صالح مراتك ياجاسر لانك غلطت في حقها
غمغم بضيق # متزعليش ياحور
تقدمت الصغيره ناحيه والدته
اتفضلي ياماما عشان ترتاحي في قوضتك
اندهيلي لواحظ من بره ياحور
تحركت للخارج لتقول والدته بهمس
للدرجادي ضعيف قدمها ...ذنبها ايه البت اللي انت عمال تكسر فيها كل شويه ...بتمد ايدك علي مراتك ياجاسر .... ورايح تترمي في حضن التانيه ..... اعدل عشان الظلم اخرته وحشه
مي من فضلك
اشاحت بيدها وحركت المقعد للخارج ....ارتمي علي الفراش خلفه للمره الثانيه ينعت بالظلم لهذا اليوم وكل هذا من اجل الصغيره ...كلا عزه هي المتسببه في هذا ورغم ذلك جعلها تنتصر علي تلك الصغيره انتبه علي صوت صفعه باب الحمام ليعتدل جالسا لم يشعر بدخولها ولاحركتها تامل منامتها الطفوليه وحركتها العصبيه بالغرفه تمشط شعرها الطويل بعصبيه وكانها علي وشك انتزاعه تعقصه ثم تتجه للخزانه تخرج اغطيه ووساده وتفترش الاريكه وتتمدد عليها زفر بقوه واتجه نحوها ليجلس علي طرفها
ممكن اعرف بتعملي ايه هنا
انتفضت جالسه وقالت بشراسه
هنام في مانع
طب وهتنامي علي الكنبه ليه
قالت باشمئزاز
سوري اصلي مش بحب البرفيوم الحريمي دا ..بتخنق منه
ماذا تقول تلك المختله
برفيوم ايه
بشراسه قطه تستعد للانقضاض
برفيوم المدام ياباشا ... اللي مغرق جنابك ....وعلي فكره ابقي فهمها ان بطع الروج مش بتطلع من القمصان
قالت جملتها لتشير الي قميصه ثم توليه ظهرها وترفع علي راسها الغطاء ... انها محقه ان تغضب منه فهو غاضب من نفسه هب واقفا ودخل الحمام تطلع لصورته بالمراه مشتت بين امراه يحبها واخري ارغمها علي الدخول في حياته متعب بشده لتسقط عيناه علي بطعه احمر الشفاه علي قميصه ثم ...اثر داكن برقبته اللعينه تريد ان يري الجميع انها تملكه وتسيطر عليه
↚
سقطت دموعها بقهر تشعر بالمهانه وقله الحيله ماذا فعلت في حياتها القصيره لتعاقب هذا العقاب القاسي ...كانت محقه عندما فكرت انه لن ينظر اليها لقد هرع لذراع حبيبته الفاتنه التي ترسل لها رساله انه ملكها وحدها ...... خائن ...ليس بخائن انها زوجته .... كلاانه خائن وستكون اكثر من سعيده لوانها خمشت وجهه وضربته ..،،
افيقي حور ...ليس من حقك ان تغاري ...انه زوجي انا وحدي ....كلا ليس كذلك ...جاسر
لم يتلمسك لاتنسي هذا ....جاسر ملك لها هي الفاتنه صاحبه الشعر الاحمر .... وتذكرت كلمات والدته
اسمعي ياحور ...زيك زي عزه في البيت دا ليكي فيه قد ماليها .....
قالت من خلال دموعها
ياامي والله مااحتكيت بيها حتي
قاطعتها بحزم
انا عارفه اللي حصل ،،،،،،،،عارفه انتي غلطتي في ايه انك كسرتي كلام جوزك ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،جاسر ميجيش بالعند ...لوكنتي نفذتي كلمته كنتي هتكسبيه،،،،،،، لكن انتي عملتي ايه ....اتحدتيه قدام البيت كله والنتيجه انه دلوقتي عندها
حدقت بوجهها فقالت العجوز
اوعي تكوني فاكره عشان انا مشلوله يبقي نايمه علي وداني ....شوفي يا حور انا بقالي سنين بلح علي جاسر عشان يتجوز وهو كان رافض تماما ....لحد مااجت الغبيه دي وقفت قدام رجاله العيله كلها عشان تقوله اتجوز ....حس انه مش فارق معاها .....لما قالي هتجوز فرحت لما قلي علي اسمك وبعت اسال اتصدمت .....متستغربيش عمري ما اتخيلت انه هيبص لوحده لوكان اتجوز في ثانوي كان جاب في عمرها ....انا عارفه خديجه وعمك محمود من سنين .... ناس علي قدهم اه بس عندهم كرامه وعزه نفس ... بس شوفت البنوته دي فيها سر ...والسر دا اللي خلاه يختارك انتي وبس .....يوم ماعمك اجاله وقاله هي رافضه كنت سامعه صوته من قوضتي لازم توافق ......يبقي ليه
هزت كتفيها بعجز معرفش ...
اقولك انا ليه .... عشان انتي حركتي حاجه جواه ..... هو لسه مش مستوعب ايه الحاجه دي .....بس مع الوقت هيعترف انه بيحبك ياحور
هزت راسها نفيا هو بيحب عزه
متعود عليها انا ربيت ابني علي شرع ربنا يغض بصره وميرفعش عينه في واحده مش حلاله .... عزه بنت عمه عزت كان عايش معانا هنا لحد مااتجوز وبدات مراته تكرهه فينا واحده واحده لحد ماساب هنا وراح عند اهلها في اسكندريه ..... لما عزه اتولدت بدات سهير تلمح ان عزه لجاسر فبالتالي كان عارف ان دي حلاله وبس مش مسموح انه يشوف غيرها ومع الوقت اتعود ان هو دا الحب ..... بس الحقيقه مش كده الحقيقه ان قلبه عمره ماحب ....انتي بقي مشاعرك ايه من ناحيته
فركت يدها وقالت بارتباك
هوااا راجل طيب اوي وعارف ربنا .... عارفه وانا قاعده معاه بعد الصلاه حسيته قريب مني ......بس
سقطت دموعها وقالت
نصرها عليه دا مهنش عليه حتي يسمعني مشفنيش اصلا ... زي بالضبط امبارح برده عينه كانت بتدور عليها هي
ربتت علي خدها وقالت بيقين
يبقي بداتي تحبيه ....انا هبعت اندهله هتعتذريله لانك كسرتي كلمته وبس فاهمه
حاضر
رفعت هاتفها لتتصل به ولكن هاتفه لايجيب
راح فين دا
عاودت الاتصال علي عائشه
ايوه ياعيشه اخوكي فين
#####################
لما يخرج حد منكوا يقولوا اني عايزاه في جناح حور
سقطت دموعها وقالت باختناق
_راحلها مش كده
ايوه راحلها يعني اعلنت الحرب وكسبت اول جوله ....فوقي بقي ومتخلهاش تنتصر عليكي
تفلتت من بين شفتيها شهقه هي واثقه انه نائم ..... ولكنها واهمه هو لم يستطيع اغماض عيناه ولم يستطيع مواجهتها
↚
قبيل اذان الفجر اعتدلت علي الاريكه فلامجال للنوم لتتحرك باتجاه الحمام وبعد قليل ظلت تصلي حتي اذن للفجر ،،،،، الصلاه هدئتها كثيرا اقتربت بحذر من الفراش وهزته برفق ليفتح عيناه
شكرا ياحورانا صاحي وقايم اصلي اهوه
كادت ان تتحرك ولكنه امسك يدها وفتح الاضاءه العاليه عيناها منتفخه ومتورمه من اثر البكاء همس
انا اسف
تطلعت بعيناه لتدمع عيناها
محصلش حاجه كان سوء تفاهم وعدي
اعتدل جالسا في مواجهتها
يبقي لسه زعلانه
هزت راسها بقوه لتتنافر دموعها المحتجزه عيناها ليحتضن خدها
خلاص بقي متزعليش ...طب اااااطلبي اي حاجه وانا موافق
قالت بطفوليه مبهره
انت ازاي بتبقي شرير وطيب مع بعض
هذه الصغيره قادره دوما علي منحه ضحكه من القلب
بقي كده يعني انا شرير
هزت راسها موافقه وقالت بحماس
بتمثل دور الشرير بس انت من جواك طيب ....ممكن اسالك سؤال بس متزعلش
قولي
انت ليه عنيك مليانه حزن مع انك يعني اااامبارح ...ااقصد .....انك ااااكنت معاها
اغمض عيناه وتنهد بقوه هذه الصغيره تتسلل داخله مثل الماء هي محقه انه بالفعل يشعر بالحزن والوحده وشعور مؤلم وكانه خائن ولا يدري لما كل هذا ربت علي خدها
# سيبك مني مش هتقوليلي عاوزه ايه
ابتسمت هو انت متعود علي كده
متعود علي ايه
هزت كتفيها # انك تراضي اللي حواليك وتكتم حزنك جواك
حدقها بنظرة طويله
انتي ... عرفتي الحكايه دي ازاي
هزت كتفيها وقالت
_يعني حسيت بكدا ....اصل امبارح انت طلعت تطيب بخطرها عشان عيطت انا شوفت دا في عنيك ...وعاوز تصالحني دلوقتي عشان شوفتني بعيط انت بقي مين بيطيب بخطرك
عاجز اصابه البكم امام كلمات تلك الصغيره التي تتخلل بداخله .وتعجزه بكلمات مبهره
كلامي مش عجبك وبتقول عليه عيله صغيره مش كده
قال بسرعه لاء خالص ...بالعكس انتي بتفجئيني بكلامك مش اكتر ..... اصل المفروض ان انا اللي بصلحك مش انتي
هزت كتفها انا وانت واحد .... يعني انت بقيت قريب مني فاكيد هحس بوجعك .....وانا حاسه انك موجوع اكتر مني ومعرفش ليه ....
قال بانفعال
انتي غريبه اوي ....يعني انتي حاسه بوجعي ازاي يعني
هزت كتفها مش عارفه بس حاسه بيه ...متزعلش ومتشلش هم ..
علي فكره انت وعدتني هتبتسم ديما
هل هذه الصغيره تحتويه الان ...هل من الممكن ان يرتمي بين ذراعيها ويتعري يكشف عن مكنون قلبه عن اوجاعه والمه ....تري ماذا تريد تلك الصغيره ارتسمت علي شفتيه ابتسامه فهبت واقفه وقالت بحماس
شوف احنا لسه بدري اوي ،،،،،،، واكيد مفيش حد صاحي،،،،،،،،،،،، صلي وانا هروح ااقلب المطبخ واجبلك فطار ..و هعد بقي افرجك علي صوري وحجاتي ماشي
هل الحماس معدي قال بسعاده طفل
لاء هصلي ونروح نقلب المطبخ سوا انا جعان جدا
صفقت بيدها وهي تقفز وتدور حول نفسها بعد قليل كان يتحرك خلفها للمطبخ كطفل متحمس همست
يلا شوف ايه يتاكل في التلاجه دي وانا هشوف في التلاجه اللي هناك
قال باستغراب
انتي موطيه صوتك ليه
وضعت سبا بتها علي شفتيها وهمست
اششش لحسن حد يسمعنا
فتح البراد وهمس
حور التلاجه مليانه اكياس
التفتت اليه و همست
تعالي تعالي اتلقيت الكنز
تحرك ليقف خلفها بدات تخرج اشياء وتناولها له اعتدلت واقفه وقالت
اوف محدش بيكلها بالساهل هات الغنيمه وتعالي نقسمها في القوضه
يحمل علب غريبه واكياس تفوح منها رائحه الخبز والطعام ويتحرك خلفها ثم فجاه التفت اليه وهمست
تعالي نستخبي بسرعه صوت حد جاي
اندفع مع يدها اللعنه ماذا سيقول عنه الخدم ان راوه هكذا اختبئت الحمقاء ملتصقه به بعفويه كامله ..لحظه اثنين تمني ان تطول وقفتهم المجنونه تلك ولكن تفاجيء بيدها تمسك قميصه وتهمس
جري علي القوضه قبل ما حد يشوفنا
تابعها تركض للغرفه تبعها ببعض خطوات متسارعه لتغلق الباب ...وترتمي علي الفراش ..وتقول
اوووف كنا هنتقفش بس ربنا ستر تعالي بقي نقسم الغنيمه
وضع الطعام علي الفراش وارتمي عليه يضحك بقوه علي الجنون الذي عاشه مع تلك المختله ليحرك وجهه نحوها
انا مش مصدق اني عملت الجنان دا
اعتدلت جالسه وقالت
عمرك ماعملت كده ابدا
اعتدل ليقابلها #لاء ... هو انتي بتعملي كده
بدات تفتح العلب وترصها امامه
يووووه كتير .... دا احنا عصابه ...عارف مره ماما كانت عازمه تيته علي الغدا ياعيني فضلت طول الليل تطبخ ريحه الاكل صحتنا من النوم ....انا ويونس اتسحبنا علي المطبخ و كلنا نص المحشي
طب وامك عملت ايه
انفجرت ضاحكه
فضلت تصوت ...وطبعا احنا الاتنين مش احنا ياماما. ..لبستها بسمه ماما حشرتها تحشي في المطبخ .اصل احنا كنا لسه صغيرين
مستمتع بشده ياكل بنهم شديد يضحك بقوه وهي تتحدث باريحيه شديده لتسحبه معها داخل عالمها البريء النقي بنقائها ...انتهو من الطعام لتقول
اوبس هنعمل ايه في العلب الفاضيه
قال بضحك #اتصرفي مش شورتك دي
قالت بحنق #ياسلام يعني بعد مااكلت وشبعت بقت شورتي انت شريك في الجريمه ..اصل انا عمري مااخدت الحاجه بعلبها
طب خلاص حطيهم في شنطه وانا هرميهم
جمعت العلب الفارغه بكيس بلاستيكي حركتها حياه حقيقيه خصوصا بتلك المنامه العجيبه التي ترتديها
عارفه انا عمري مااكلت كده
قالت بابتسامه اما تبقي مخنوق اوي اعمل حاجه مجنونه تخليك تفك
مش قلتي هتفرجيني علي حجتك
تابعها تتجه ناحيه الخزانه لتخرج صندوق ورقي لتفتحه وتناوله البوم صورها تجلس بجواره ماالمانع ان ياخذها بين ذراعيه اراحها علي صدره وهي تشرح باستفاضه صورها وهي صغيره مع ابنه عمها بسمه مع اخوهاا ثم صور تكريمها في المراحل الدراسيه
دي في اعدادي ...ودي في تانيه ثانوي ودي بقي في حفله عيد الام
تامل صورتها وقال بتسال
كنتي ماسكه الميكروفون بتعملي ايه
كنت بغني ..يعني هوايه اكيد انت كمان عندك هوايه ....هاه هويتك ايه
ابتسم سيبك مني عاوز اسمع صوتك
قربت وجهها منه وقالت بتحدي
بطل بقي تهرب ..قولي هوايتك وانا اغنيلك
هوايته لما تبعثر تلك الصغيره مكنونه الدفين الاشياء التي كان يحبها وتخلي عنها بسبب المسؤليه يذكر جيدا راي عزه في تلك الهوايه ...شويه شخبطه ملهاش معني ... تري ماذا ستقول هي تنهد بقوه
شوفي انا كنت بحب ارسم بطريقه كوميديه
قاطعته بحماس
واو كاريكاتير ....طب ممكن اشوف حاجه عشان خاطري ...والنبي والنبي
طيب طيب هروح المكتب اجيبهم واجي
قال جملته ليخرج ناحيه المكتب ليقابل عزه قالت
ازيك ياحبيبي متيجي تعد معانا
اشاح وجهه ودخل المكتب
مش فاضي
اخرج احد دفاتره ودثه بين ثيابه ليخرج معلنا بجموده المعتاد
لواحظ ابقي هاتلنا الغدا في الجناح
قال جملته ودخل الغرفه ليجدها تدعوه ليجلس بجوارها يخرج الدفتر ويناوله لها لتتابع الرسومات ثم تنفجر ضاحكا
انت رهيب بجد ...مش ممكن انت فنان
..رسوماتك بجد معبره اوي ....والجميل ان الرسومات كلها مرتبطه ببعض
للمره الكم لايذكر يخفق قلبه بقوه لتلك الصغيره قال
انت بتكلمي بجد
قالت بحماس طبعا .طب ليه مش عملت مجله
تنهد مجله ايه بس ياحور ...انتي عارفه ان بدير شغل العيله كله .....
طب وابو جاسر
علاء مينفعش اعتمد عليه لوحده ...انا الكبير ...كبير البلد وكبير العيله
اكملت وكل المشاكل علي دماغك عايش في دوامه مش بتخرج منها صح
هز راسه موافقا
بالظبط كده
حتي لو كانت الظروف ضغطه عليك متخليش حاجه تهدم حلمك انت خريج ايه
هندسه
قالت بحنين
انا كان نفسي اوي ابقي مهندسه
وايه اللي يمنعك
قالت بلهفه بتتكلم بجد يعني انا ينفع اروح الامتحانات
قال بتاكيد ايوه طبعا ينفع ..
قالت باحباط بس انا بقالي شهر مرحتش الدروس ...مش هلحق الم حاجه دا الامتحان كمان اسبوع
احتضن وجهها ولايهمك ..انا هذكرلك وهنلم اللي فات عليكي
والنبي
هز راسه موافقا لترتمي بين ذراعيه وتهتف بسعاده
ربنا يخليك ليه يارب
وجودها بين ذراعيه والذي منحه من قبل سكينه. ..منحه الان متعه رائعه وهو يتشمم رائحتها الانثويه العطره انها عفويه بشده ولكنها تحركه بالكليه زفر ليربت علي شعرها ويبعدها قبل ان يستسلم لفتنتها الطاغيه طبع قبله علي جبينها وقال
يلا بقي سمعيني صوتك وهنتغدي ونبدا باول ماده تمام
لتطبع الجميله قبله خجله علي خده وتنزل لتحمل زجاجه عطره بيدها وتضعها قرب فمها
اوبس اوبس واحد اتنين تلاته
انفجر ضاحكا ليتجمد مع صوتها العذب
اتفقلوا بالخير هتلقوا والعمر لو يجري الحقوه وسدو باب مفهوش امل مش كل حلم تصدقوا
لتقترب منه باسمه
يعني طول ما وششكوا سمحه ...ناس بتظلم ناس مسامحه. ..واللي عاش علي راسه بطحه هو دا اللي استغربوه اللي لسه مجاش نصيبه بكره يلقي معاه حبيبه واللي سابك عادي سيبه والفراق استعجلوه . ..قوم قوم وعدي الصعب قوم يوم هتضحكلك ويوم تمشي عكس معاك وعادي ماالحياه دي يوم ويوم فضي قلبك من الهموم تلقي الدنيا تقوم .......ايه انت شايل هم ايه كل شيء مقدور عليه اللي راح منك مسيره يجي غيره وترضي بيه .. اللي فهم الدنيا دي شلها من تفكيره ايه ....اللي ربه كبير وستره مستحيل يكسر بخطره كل عبد وليه دفاتره وليه مليكه مقيدين
صوتك حلو اوي والاغنيه كمان حلوه اوي انا اول مره اسمعها
عدلت منامتها وقالت بابتسامه
عشان بس متفتكرش انك فنان لوحدك قلي بقي بتحب تسمع مين
انتي بتسمعي مين
انت ليه مش بتحب تتكلم عن نفسك ...
هز كتفه بالتعود ياحور انا اتعودت اسمع
جلست امامه
وانا عاوزه اسمع منك
قال بمراوغه انتي عاوزه تهربي من المذكره
رفعت احدي حاجبيها وقالت
مش بتغفل علي فكره
قرب وجهه منها
يعني هتعملي ايه
قالت بسرعه #متستقلش بيه هاه انا امبارح كنت هجيبك من شعرك الحلو دا وانتفه
امممم عاوزه تمدي ايدك ...لاء داانتي
لازم تتادبي بقي
علي فكره انا مؤدبه جدا .... الدور والباقي بقي علي اللي جاي ريحته برفيوم وا
التهم باقي حديثها داخل شفتيه لم يستطيع تحجيم هذا كان يظن ان تهديدها الواهي من اجل الصفعه ولكن الصغيره تغار ...اللعنه ماالذي يحدث تحديدا افق جاسر انها مجرد قبله ماهذا الشعور الذي يزلزله .....شفاه جاهله ساكنه تمنحه اشتعال مراهق يتلمس امراه للمره الاولي ....لايريد تركها يريد التشبع من تلك المشاعر الجديده عليه عمق قبلته لتتاوه الجميله وتتمسك به بحركه غير مدروسه علي الاطلاق ....فيضمها اليه اكثر .. ... يريد التزود من تلك اللحظه الفريده ليصل لشفتيه ملوحه دموعها تجعله يفيق قليلا ليفتح عيناه ويقابل بندقها اللامع ليهمس
انتي جميله اوي ياحوريتي
لتخفض عيناها بخجل ويشتعل وجهها يرفع وجهها وينظر بعيناها
علي فكره انتي مراتي ....
لتدفن راسها علي صدره النابض بقوه وتضربه بقبضتها
انت قليل الادب
ليضمها اليه وينفجر ضاحكا ...
لسانك طويل اوي
مشتته تائهه ولكن سعيده ..
↚
حمدلله علي السلامه ليك وحشه والله
انحني علي يدها وقبلها ليقول بابتسامه
# ليه هو انا كنت مسافر ياست الكل
تاملت وجهه المشرق وقالت بابتسامه
#لاء بس بقالي اسبوع مشوفتكش
اشارت اليه فجلس علي طرف الفراش لتقول
#هاه طمني اخبارك ايه مع حور
#تمام ...امتحانتها هتبدا بكره
قطبت بين عيناها #امتحانات ايه
#امتحانات ثانويه عامه ياامي
#امممم يعني اقنعتك تكمل
#هي مطلبتش بس انا حسيت انها نفسها تكمل .... انت عندك اعتراض
هزت راسها نفيا وقالت بتردد
#بس هي مستعده للامتحانات دي
ربت علي كتفها وقال
#متقلقيش انا رجعتلها ..المهم طمنيني عليكي
تنهدت بقوه
#انا كويسه انا عاوزه اطمن عليك انت ... كنت معتقده ان غيابك دا عشان بتبدا حياتك بس اتضح ان هو العكس
ياامي حور لسه صغيره اوي .... لازم اتخطي فرق السن اللي بنا الاول .... خصوصا انها كانت رافضه الجواز عشان تكمل دراسه ....
اممم جاسر انت شوفت حور قبل الجواز
تحنح بحرج يعني اه ...ليه
ابتسمت مفيش حاجه ...طب هتعمل ايه مع عزه
هقسم الايام بينهم بعدل ربنا
وقلت الكلام دا لحور
هب واقفا قلته للاتنين انا مش عاوز توتر في البيت ...عندي شويه شغل هخلصهم في المكتب بكره هوصل حور الامتحان ان شاء الله واطلع علي المصنع
ربنا يوفقك يابني
تابعته حتي خرج اتجه الي مكتبه اشتاق للصغيره المشاكسه برغم انه لم يتركها الاساعه واحده فقط اعتاد علي جنونها واشاعه البهجه في كل شيء لن ينكر ان وجودها مثل فارق كبير بحياته ...اعتاد علي اخذها بين ذراعيه يستذكر دروسها وينعم هو بهذا القرب المميز ....ينفلت زمام الامر من يده ويتناول شفتيها بشغف مجنون وجد بداخله لاجلها فقط ....ولكنه يستطيع التحكم بنوبات طيشه الغريبه تلك ليبتعد ....يلوم نفسه ولكن ...لايستطيع ان يبتعد ....فحوريته مليئه بالسحر كل شيء بها مميز بدا من شلالها الاسود المغري برائحه الزهور البريه انتهاء بمناماتها الطفوليه المزينه برسومات كارتونيه ....حركاتها العفويه استكانها الرائع بين ذراعيه ...تفكيره الذي تحول لتفكير مراهق مثار علي طول الخط ......لن ينكر هذه الصغيره تتحكم برغبته بجنون اهوج ...ولكنه في النهايه يسيطر انها مجرد طفله زفر بقوه وتحرك نحو شباك المكتب المطل علي نافذه غرفتها جابت عيناه ماظهر من غرفتها حتي وقعت عليها تجلس متكومه علي الارض تضع علي ساقيها كتاب انها تذاكر هذه الصغيره لاتمل من التحصيل ....مهلا انها تبكي راي انعكاس دموعها التي تمسحها بيدها .....لما تبكي لقد كانت بخير .....وعادت احداث اليوم منذ استيقاظها في الصباح لتسحب دفيء صدره معها وتعتدل لتعدل شعرها الطويل الذي سقط معظمه علي وجهه ثم تحكم ربطته ...ثم قبله مميزه بتميز صاحبتها علي جبينه كانت لحظه اسره بحق لم يشأ التعليق حتي يحظي بهذا دوما ... ثم انهماكهم في التحصيل وهي بين احضانه الصغيره لم تبتعد عن احضانه طوال الاسبوع يطعمها يستذكر دروسها واحيانا تنتابه نوبه مجنونه فيمشط شعرها ...ثم حديثه الي عزه في الهاتف ....نعم منذ هذا الحديث وهي منكمشه علي نفسها هناك هاله حزن تظللها ...هل هذا منطقي حور تزوجته وهو زوج لاخري ...هذا الحزن كان يجب ان يكون من نصيب عزه وتذكر نزولها واصرار الصغيره الاتدخل عزه غرفه نومها لينصاع اليها ويقابلوها في غرفه الاستقبال ..ثم عناق بارد من عزه وتدلل بطعم المر
وحشتني موووووت ياحبيبي
ابعد ذراعيها وقال بابتسامه
وانتي كمان ياعزه اقعدي اقعدي ياحور
قال بحزم
اسمعوا بقي انتوا الاتنين ....انا عايز اعيش في هدوء مش عاوز مشاكل ...انا اتجوزت حور ياعزه بموفقتك وانت كمان ياحور كنتي عارفه اني متجوز يعني انتوا الاتنين واقع في حياتي ...يبقي لازم نتقبل بعض مفهوم
عزه بدلال طبعا ياحبيبي حور زي اختي الصغيره بالظبط
ليلتفت لينظر الي الصغيره والنظره الحارقه التي ترمق بها عزه ورغما عنه ابتسم
سمعاني ياحور
حسنا لقد تلقي جزء من نظراتها الناريه
اممم
وقفت عزه لتقترب منه وتعدل وضع ياقته بنعومه
اوكيه انت بقالك اسبوع قاعد مع حور وانا من حقي اسبوع زيه ولاايه هل سيحرم من الصغيره لاسبوع كامل تعلقت نظراته ببندقها اللامع بالدموع غير عابيء بتلك المتعلقه به ... لايجب ان تدمع ...زفر بقوه لن يضعف امام احداهما حتي لايظلم الاخري ابعد ذراع عزه
#اوكيه ياعزه ... تقدري تتفضلي دلوقتي
خرجت تتمايل باغراء لم يراه لان عيناه تعلقت بالصغيره التي تنظر اليها باشمئزاز ثم تتحرك لتدخل الغرفه وتصفع الباب بعصبيه ... ماخطب تلك الصغيره تنهد بقوه وتحرك للداخل فتح الباب ليجدها تجلس علي طرف الفراش تحرك ساقها بعصبيه وجهها يشتعل احمرار وكانها علي وشك الانفجار جلس بجوارها ليضع يده علي ساقها ليثبتها
#ممكن اعرف في ايه مالك
قالت بحده # مالي مانا كويسه اهوه ....
عدلها لتواجهه وقال بضيق
#حور ...في ايه بالظبط لزمتها ايه العصبيه دي كلها
قالت بعصبيه
# وانت مالك هاه ...ملكش دعوه بيا فاهم ....
قاطعها بغضب #حور
هبت واقفه وعقدت ذراعيها وقالت بكبرياء
#اتفضل روح للمدام ...
زفر بقوه ليخرج من الغرفه باسرها .
حور اصبحت واقع في حياته كوجود عزه كذلك ..لايريد ان يظلم احداهما ....ولكنه يمكنه مراقبه الصغيره من خلف زجاج غرفتها مازالت تبكي صغيرته قويه وسوف تتماسك هو واثق من هذا ....اغلق الستائر وتحرك
للاعلي ابتسم وهو يتامل عزه الغارقه في النوم كالعاده يبدو ان نوبه اغوائه انتهت بدل ثيابه وتمدد علي طرف الفراش تامل وجهها الابيض وملامحها الناعسه وتنهد لم يراها طوال اسبوع كيف لم يشتاق ....وجاءت صوره الصغيره الباكيه في عيناه لما يشعر بكل هذا الالم من اجلها بالتاكيد هي الان نائمه اغمض عيناه وحاول النوم ولكن عند اذان الفجر علم انه لم ينام
↚
غاضبه تشعر باشتعال صدرها وعيناها ترفض النوم هذا بالاضافه لانها خائفه من اختبار الصباح. ....عليها زياده التحصيل عليها ان تذاكر لتثبت للجميع انها قويه تري علي استطاع النوم بعيدا عنها انها الليله الاولي التي تقضيها بعيدا عنه .....كفاكي حماقه ...بالتاكيد ينعم الان بين ذراعي الفاتنه ....تمددت علي الفراش محاوله منها ان تغفوا ولكن صورته وهو يحتضنها ارقت مضجعها ....عليها ان تتعايش مع تلك النيران لاسبوع كامل .....صلت الفجر وارتدت ملابس تشبهه زيها الي حد ما ....ترجلت من غرفتها لتجده يهبط بطلته الوقوره للاسفل
#صباح الخير ياحور
همهمت فقط بالتحيه فلو تركت لنفسها العنان ستهجم عليه وتذيقه من اصناف العذاب مااذاقه اياها ...انتبهت لانه يقف في وجهها
#ممكن افهم بقي حضرتك كنتي بتعيطي ليه
اتسعت عيناها بذهول كيف علم بهذا
قالت بانكار
#مش بعيط وهيعط ليه يعني
#اكتر حاجه بكرهها في حياتي الكذب تمام ...
اشاحت وجهها وقالت باختناق
#انا عاوزه اروح اشوف امي واخواتي بعد الامتحان
#الامتحان هيخلص الساعه كام
#علي واحده كده
#تمام اتصلي بيا اول ماتطلعي وانا هاجي اوصلك
فركت يدها
#اصل مش معايا رقمك ووومش معايا تليفون
ربت علي خدها وقال بتشجيع
#خلاص هستناكي قدام المدرسه ونروح نجيب احلي تليفون لحور ماشي
لمعت عيناها
#ماشي
#بس تحلي كويس
قالت بتردد#هو ااانت هتوصلني صح
#ايوه يلا بينا
قالت بحماس #لسه بدري ومينفعش تخرج من غير فطار تعالي معايا اعملك الفطار في المطبخ
قالت جملتها وامسكت يده لتتحرك ناحيه المطبخ
#يابت انتي اعقلي الخدم قربوا يصحوا
وقفت علي باب المطبخ وقالت
#حد ليه عندنا حاجه
#لاء بس
#تعالي تعالي خلي البساط احمدي ....
تبعها تعد الافطار وتضع الاطباق علي الطاوله قالت بابتسامه
#فطار ملوكي اهوه اتفضل
جلس علي المقعد لتجلس امامه باسمه
#فاكر لما سرقنا اكل المطبخ الصبح سمعت لواحظ وصباح بيتخنقوا مين اللي اكل الجبنه
انفجر ضاحكا وتابعها تمسك قطعه توست لتضع عليها بعض الجبن وتقربها من فمه فياكلها افتقد اهتمامها الحاني ......هذه الصغيره ام بالفطره كان غارق حتي اذنيه في فتنتها الخاليه من اي اضافه وجهها الطفولي واصابعها الصغيره التي تطعمه كطفل
#ابيه جاسر اااانت بتعمل ايه في المطبخ
رفع عيناه لعائشه وهمهم
#ياخساره الهيبه اللي اتبعزقت
حور ضاحكه وهي تلتفت الي عائشه
#هلمهالك في كيس ......تعالي ياعيشه اصل انا ريحه الامتحان فقلت اعمل فطار وانت عارفه الابيه بتاعك قلبك حنين مهنش عليه افطر لوحدي
جلست عائشه وهي تكتم ضحكاتها
#انتي عارفه لوماما شافتنا هتعمل فينا ايه ياحور
تنهدت بقوه #عارفه ماما عمرها ماهتقول حاجه بالعكس ده يمكن تفطر معانا ...
هبت واقفه وبدات تتحرك بطريقه عزه وتقلد ها
#اييييه ضاااااه بتكلو في المطبخ ...
انفجرا الاثنين في الضحك عائشه
#يخرب عقلك ياحور قلبي هيقف
صنعت قطعه توست ووضعتها في فم عائشه
#من تواضع لله رفعه ...هو هواه نفس الاكل هتفرق في ايه المكان ...
عائشه # والله عندك حق ياحور ...
ولاايه ياابيه
جاسر #تمام بس مينفعش نتريق علي حد ياحور
حور #لاوالله مش بتريق دا انا بوريكوا رد الفعل بس ....
جاسر #طب يلا بقي عشان منتاخرش
حور #ادعيلي ياعيشه
عائشه #ربنا يوفقك ولو احتجتي مساعده انا موجوده تمام
قبلت خدها #ربنا يخليكي يااحلي اخت في الدنيا
ربتت علي كتفها تحركت للخارج وتبعها هو وقفت امام البوابه منذ دخولها هذا القصر لم تخرج منه يده التي وضعت علي كتفها جعلتها تنتبه
#هو انا ممكن ابقي انزل الجنينه
تحرك وهي معه وقال باسما
# اه طبعا
وصل للمراب لن تنكر انها سعيده لانه اهتم وسعيده بوجبتها معه ومرحه وضحكاته ولكن مازال قلبها متالم لانه تركها ...ولكن يكفي انه اهتم
#سرحانه في ايه خايفه
#يعني شويه
ربت علي كتفها
#انتي مذكره كويس سيبيها علي الله ومتقلقيش
وصل الي بوابه المدرسه ليري الجمع الغفير من البشر الموجود هناك نظرت اليه
#ادعيلي ماشي
#ماشي
ترجلت من السياره لتحاوطها مجموعه فتيات بالتاكيد زملائها سمع جزءمن التعليقات
#يخرب بيتك مين دا
حور #دا جوزي
احد الفتيات #كذابه بشكل انتي حتي مش لبسه دبله ياكذابه
فتاه اخري # والله ياحور لهقول لعمك انتي تعملي كده
بدون ذره تفكير واحده ترجل من السياره ليقف خلفها
#في حاجه ياحور مدخلتيش ليه
التفت لتواجهه بعيون دامعه
#هدخل اهوه ... بس كنت بسلم علي اصحابي
#طب لما هما اصحابك معزمتهمش في الفرح ليه
احد الفتيات #يعني هوا حضرتك جوزها بجد
#ايوه وممكن تسالوا عادي انا جاسر
الراوي
#يانهار طين
هذا كان تعليق الفتيات وهم ينصرفوا قال باسما
#هما خافوا كدا ليه
هزت كتفها وقالت بسعاده
#اصل اسمك مرعب ....انا متشكره اوي ربنا يخليك
#يلا خشي علي الامتحان وعاوز تركيز
هزت راسها موافقه وتحركت للداخل
ليركب سيارته وينطلق بعد قليل كان يجلس بمكتبه ليتفقد سير العمل
#منور الدنيا كلها ياكبير
رفع رفع راسه عن الاوراق ليتطلع لعلاء الواقف امامه بابتسامه
#تعالي ااقعد ياعلاء
جلس علاء علي الكرسي المقابل وقال بمرح كعادته
# هو كل اللي بيتجوز تاني بيحلو كده ...تصدق شكلي كده هفكر اعملها
قال باسما
#ايوه عشان ايناس تعلقك زي الدبيحه
التفتت حوله برعب مصطنع
#مين اللي جاب سيرتها دلوقتي
المهم بقي طمني ايه اخبارك
عدل الاوراق امامه
#تمام ....
#قلي بقي اخبار نقل الانتاج ايه
قال بجديه
#جاسر انا معرفتش اتكلم معاك من يوم جوازك ..انا عارف انك لسه بتحب عزه ووجود واحده تانيه في حياتك صعب انك تقبله ....يمكن تكون اول مره ااقولهالك عزه ميهمهاش غير الفلوس وبس ...مكنتش متوقع انك تتجوز بنت في سن حور ...بس يمكن هي دي اللي هتعيش معاها اللي انت معشتهوش .... حور لسه صغيره مشفتش حاجه من الدنيا سهل اوي انك تشكلها علي ايدك .... اللي اقصده انها مراتك مش معني انك تبقي معاها يبقي بتخون عزه
تنهد بقوه وقال
#علي فكره حور فعلا صغيره بس عندها شخصيه مستقله وعزه نفس وكرامه مشفوفتهمش علي رجاله بشنبات
#اه وصلني انها قلتلك لاء قدام الكل
لما ايناس حكتلي وانت عارف حاولت تطلع صحبتها مش غلطانه . بس انا عرفت كل حاجه من عيشه عارف الموقف دا فكرني بيك اوي ..
قطب بين عيناه
#بيا ازاي يعني
#فاكر لما انا خربت العربيه وقلت لبابا انك انت اللي عملت كده وضربتني وقالك اعتذر لاخوك قلتله نفس الكلام بس انت جودت بعد ماضربك بالقلم وقفت تتحداه وقلتله انت ظالم ...
شرد بتفكيره علاءمحق لقد تصرفت مثلما كان يتصرف وهو طائش بعمرها
انتبه الي كلمات علاء
#يوميها قلت عرفت تختار نصك التاني ياجاسر ....
قال بابتسامه
#يااااه انت لسه فاكر الموقف ده
قال باسما
#طبعا داانا كنت بعمل فيك كل مقلب واخوه ...
#لاء بس عشان بابا كان بيحبك بزياده شويه وكان بيخاف عليك
#ماشي بس انت الحته اللي جوه بتاعه الحجه زينب وهو ابوك فلسع وسبلنا الحجه يعني انت اللي علي الحجر يااخويا
اتسعت ابتسامته وقال
#حقود ...امشي يلا شوف شغلك
هب واقفا #متقلقش وراك رجاله
#انا همشي علي الساعه واحده كدا
انحني علي المكتب وقال باسما
#مبلاش تروح بدري لهيتحفل عليك تحفيله فل
قطب بين عيناه
#تحفيله ايييه
#اصل وانا نازل سمعت عيشه بتحاول تهدي النفوس مع عزه وبتقولها انك فطرت مع حور وختها معاك وانت خارج اصلها وحشتك اوي انت عارف عيشه بتعشق عزه
حدق بوجهه وتنهد بقوه
#هتفرق معاها يعني
#طبعا ...هتفرق عشان هتتخيل انك هتفلت من ايدها ...مشكله عزه انها عارفه وواثقه انك متقدرش تستغني عنها
اشاح بيده ولكنه عقله يثبت كلمات علاء وتثبته تلك الجمله السخيفه التي قالتها عقب امتلاكه لها للمره الاخيره زفر بضيق
#انا اصلا مش مروح انا هعدي علي حور واخدها وهنروح بيتهم عاوزه تشوف اخواتها
قال باسما
# يسهلوااا ياعم ..... طب ماتخرجها هتلها هديه حلوه وردايه ...يعني
ضرب راسه وقال بغيض
#امشي بقي اطلع بره داانت صداع
تحرك علاء للخارج ليسبح مره اخري بافكاره اخيه الاحمق لايعلم انه يتمني لحظه قرب من الصغيره انه شعر بشعور الخيانه عندما تملك عزه وليس العكس ....لايعلم ان اخيه الوقور يتصرف بجنون مراهق تشتعل رغبته من صغيره ترتدي منامات مضحكه طفوليه ورغم هذا يراها هو مثيره وبشده ..... انه افتقد تسبيحها علي يده ونومتها علي صدره افتقد تحررها من سلطان النوم حتي تحتضنه بساقها ليشتعل هو علي اشتعاله ويتفلت كل شيء منه ليتلمس ذراعها عظمتي ترقوتها ليسرق قبله من شفتيها ... زفر بقوه ليتابع امور العمل الذي تركه لاسبوع
↚
في الواحده كان ينتظر بالسياره امام المدرسه ليتابع الحركه الساكنه ثم تبدا بعض الفتيات في الظهور فيغض بصره كعادته ولكن عيناه تخونه وتتفلت من حصاره ليبحث عنها في هذا الجمع .... حتي تتلاقي العيون فتهرع الصغيره نحوه لتركب السياره
#هاه طمنيني عملتي ايه
قالت بسعاده
#عيب عليك داانا بيذكرلي جاسر باشا الراوي بجلاله قدره
انفجر ضاحكا لتقطع ضحكته احد الفتيات بشعر اصفر وتضع الكثير من مستحضرات التجميل
# ايه ياحور مش تعرفينا
التفت اليه لتنزع يدها عن السياره وتقول بغيض
#واعرفك بمنسبه ايه ياست ايه ... شوفيلك سكه ياماما
بمياعه قالت
# اصل بصراحه مش مصدقه ان القمر ده يبقي جوزك
قالت بغضب وهي تفتح باب السياره لتدفع الفتاه وتقول بغضب
#الله اكبر في عينك ...والله ماهسيبك ياايه
امسك ذراعها قبل ان تنزل وقال
#انت ريحه فين يامجنونه انتي
قالت بغيض
#سيبني ياجاسر انا هنزل اربيها عديمه الربايه دي
مد يده ليغلق بابها وانطلق بالسياره لتقول بعصبيه
# بجاحه وقله ادب
رمقها بنظره سريعه وقال
#ممكن تهدي شويه محصلش حاجه عشان دا كله
التفتت اليه وعقدت ذراعيها
#قلتلي بقي تلقيك فرحان بنفسك عشان قلتلك قمر ... مش كده
ضحك بقوه ولايعرف سبب ضحكاته من ثوره الصغيره التي اكملت بغضب
#ايوه مهو انت غاوي حجات ملزقه وملونه
اوقف السياره علي جانب الطريق
#تقصدي ايه بقي
اشاحت بوجهها وقالت باختناق
# اقصد ست زفته اللي بتعكسك كده عيني عينك وانت بتضحك عادي بدل ماتنزل وتديها جوزين اقلام ... عجبتك المسخره والمياصه مش كده
سعيد لن ينكر هذه الصغيره عكس عزه في كل شيء ادار وجهها ليفاجيء بدموعها
#طب بتعيطي ليه دلوقتي ... انا اصلا مشوفتهاش ربنا امرنا بغض البصر انا دورت وشي اول ماقربت
قالت بلهفه
# بجد
#اه بس انتي قلتي ملزقه وملونه نرجع بقي نشوفها وربنا غفور رحيم
ليفاجيء بالمجنونه تقفز ليصبح نصف جسدها فوقه وتضربه بقبضتها الصغيره وهي ترعد
# متبصش لواحده غيري فاهم ولالاء
كان يضحك بقوه حتي قالت جملتها الاخيره ليحتضن وجهها ويهمس
# يعني عاوزاني مشوفش غيرك
#اه ..ومتكلمش غيري ووو
امتلئت عيناها دموع ...علم الان سبب بكائها بالامس فهمس
#ودي اسميها ايه بقي غيره
سقطت دموعها وقالت بانكسار
# انا زودتها ودا مش من حقي انا اسفه
كانت في سبيلها ان تعتدل ولكنه سحبها لتصبح علي ساقيه وهمس
#بس مراتي من حقها تغير عليه
رفرفت عيناها بروعه وهمست
#بجد ..
تعلقت عيناه بشفتيها اشتاق لشعور دفئها همس وهو يقترب منها
#عشان كده كنتي بتعيطي امبارح
#غصب عني ...عارف حسيت بوجع هنا
امسكت يده لتضعها علي قلبها المرتجف كعصفور صغير حركتها عفويه بشده يعلم هذا جيدا ولكن اشعلت كل شيء بداخله ...مفتون مسير وليس مخير ليتناول شفتيها بقبله مثيره بشده ....ليهمس بصوت متحشرج من العاطفه
#سلامه قلبك ياحوريتي
لتحدق المعتوهه بوجهه وترفع اصابعها الصغيره لتداعب خصلات شعره ..وتمس بصوت هامس
# عشان جاسر لحور وبس
.لتتعالي انفاسه بقوه هو علي وشك الغرق في فتنتها لولا بوق سياره تسلل لاذنه ...اللعنه هذه الصغيره تفقده عقله بالكليه جيد جدا انه علي الطريق السريع المؤدي للمدينه همهم بخفوت
#عجبك كده احنا في الشارع يامجنونه انتي
شهقت بقوه تقفز علي مقعدها وتدفن راسها بين كفيها مرر اصابع مرتعشه في خصلات شعره يحاول استجماع تشتته .... الصغيره بعثرته باتقان .... اشعلته بلمسه .... زفر الهواء بقوه عده مرات .... ليدير السياره وينطلق بها .....توقف امام احد المحلات كانت لاتزال تدفن وجهها بيديها قال بضيق
#محصلش حاجه ياحور عشان دا كله
لترفع وجهها الاحمر وتهمس باختناق
#انا اسفه
لايعلم لما غضب من اعتذراها لايجب ان تعتذر لقد غرق بتصريحها ولمستها اشاح وجهه وقال بعصبيه وهو يفتح الباب
#يلا ياحور انزلي
ترجل من السياره ليغلق الباب بقوه افزعتها وادمعت عيناها ....لتنزل تتحرك بجواره بانكسار لهذا الحد لايطيقها هو يريد فاتنته وحسب طلب لها احدث الهواتف ليضع به خط جديد ويناوله لها همهمت بضيق
#شكرا
#هو مش عجبك
#لاء حلو بس مش هعرف استعمله
# معاه كاتلوج ياحور اقريه وانتي هتعرفي يلابينا
زفر بقوه وتركها بالمحل وخرج لتتبعه لقد قسي عليها بشده يراها تتحرك ناحيه السياره بانكسار
#حور استني
توقفت مكانها ولكنها لم تلتفت فوقف قبالتها
#متزعليش عشان اتنرفزت حقك عليه
#محصلش حاجه
امسك يدها وقال باسما
#طب تعالي نلف في السوق شويه
تحركت بجواره وعقلها شارد لقد تجاوزت كل الخطوط بفعلتها .هو لايريدها حتي لو قبلها ...هو لايراها امراه دخل بها احد المحلات ليس لديها اي فضول لرؤيه ماحولها لم تنتبه الاعندما امسك يدها ليضع بها خاتم زواج نظرت الي يدها واليه باستغراب
#هاه ايه رايك في دي
هذا الخاتم يثبت انه لها حمقاء هذا الطوق يثبت انها له وليس العكس وبدون وعي سقطت عيناها علي يده التي تحمل طوق عزه ..لتمتليء عيناها دموع ... ليغتال حزنها بلحظه عندما يناولها مجموعه ويعلق
#انا اخترت بتعتك اختاري انتي بقي بتعتي
قالت بلهفه
#وهتلبسها
لدغ خدها #لاء انتي اللي هتلبسهالي
بحثت بحماس وعيون لامعه لتنزع واحده من البلاتين الاسود وتضعها بخنصره فوق الاخري الباهته بيده ليرفع يده ويتاملها
#زوقك حلو ياحور
#يعني عجبتك
#اممم يلا بقي قدامك المحل اختاري اللي انتي عوزاه
تحركت امام المعروضات وبجوارها موظفه المحل انتقت سلسه بمصحف كبير نوعا ما وواحده بها قلب رقيق واخري فارغه قال باستغراب
#هتلبسي تلت سلاسل فوق بعض
قالت بعفويه اربكته
#لاء الكبيره دي لماما الحاجه ودي لعيشه
امسك الفارغه وقال
# ودي بقي لمين
قالت بخجل #ليه بس هجيب فيها حرفين حرفي وحرفك عشان يبقوا مع بعض
غريبه هي حقا .. امامها ذهب والماس وكل ما لفت انتباهها سلسه بسيطه ورغما عنه امتليء تقدير لها تذكرت امه واخته الصغيره تصر علي بعثرته كالعاده تناول مجموعه الخواتم وبدا ينتقي لها قالت بحده
#بتنقي لمين
حدق بندقها المشتعل وقال
#ليكي واضح انك مكسوفه
انطفيء اشتعال عيناها وقالت
#لا والله ابدا اصل انا مش بحب البهرجه يعني . ...
بعد اصرار منه لم تنتقي الصغيره سوي خلخال وسلسه مفاتيح انيقه من الفضه وبعد مشاجره دفعت ثمنها. لتعطيها له
#اصل سلسله مفاتيحك شكلها مش حلو دي احلي
هذه الفتاه ستذهب بعقله تماما انه علي وشك ضمها بين ذراعيه ولكنه اكتفي باحاطه كتفيها بذراعه ليهمس
#طب يلا بقي عشان تشوفي هتجيبي ايه لامك واخواتك ..شوفي المول اللي هناك ده هنتلاقي فيه كل حاجه
فراشه محلقه تفرد جناحيها لتنشر السعاده كانت تنتقي لكل واحد هديه بعد ان تسال علي ثمنها ..وقفت داخل محل العطور ظن انها ستنتقي لها واحد ولكن الصغيره دوما تفاجئه ترفع يدها امام انفه
# ايه رايك
تشممه وقال #دا رجالي جيباه لعمك
#لاء ليك ...هاه ايه رايك
#روعه
دفعت الحمقاء ثمنه بكل النقود التي تحملها علم الان لما سالت علي ثمن الثياب ....لتردها بالعطر لم يري في حياته امراه تحمل هذا القدر من الكبرياء كانت تتطلع الي محل الزهور هل تحب الصغيره الزهور مثله تقدم ناحيه المحل واشتري زهره توليب واحده تشبه الصغيره بندرتها وروعتها
تعلقت عيناها به منذ خروجه ناولها لها لتلمع عيناها وتقول بانفعال
#هي دي عشاني
هز راسه موافقا لتقفز الصغيره وتتعلق بعنقه
#ربنا يخليك ليه انا فرحانه اوي
ابعد ذراعيها وهمس برفق
#طب خلي الجنان دا اما نبقي لوحدنا
رفرفت عيناها بقوه ليشتعل وجهها
#كل الفرح دا عشان ورده .
احتضنت الزهره
#اصل انا بحب الورد اوي
#طب مش محتاجه حاجه تانيه
#لاء ربنا يخليك
#طب تعالي بقي نتغدا عشان تلحقي تشوفي الجماعه ونروح
دخل احد المطاعم لتجلس امامه لما عيناها امتلئت حزن مره اخري طلب الطعام يراها تتلاعب بطعامها وهي شارده
#مالك في ايه
نظرت اليه وقالت
#هوااا مش ينفع ابات عند ماما اليومين دول يعني
قاطعها #مينفش تباتي بره بيتك
ماالذي جعله يقول ذلك عزه تسافر بالاسبوع عند والدتها ولم يعترض ولالمره واحده زفر بقوه
#انتي عاوزه تباتي هناك ليه
فركت يديها وقالت بارتباك
#ابدا بس ...اصل يعني بدل ماانام لوحدي
لهذا الحد تريد الهروب من البيت حتي لاتراه معها ورغما عنه ابتسم ليرفع يدها التي تحمل طوقه ويطبع عليها قبله ناعمه
#هكلمك كل يوم لحد ماتنامي ماشي
#بجد والنبي
هز راسه موافقا لتتمسك بكفيه وتقول بسعاده
#ربنا ميحرمنيش منك ابدا
قضوا وقت ممتع حقيقي في بيتها للمره الاولي التي يعرف ان حمزه اخيها التؤم نصفها الاخر شبيه صغيرته ....تتحرك باريحيه شديده
لانها تنتمي لهذا المكان عائلتها كريمه برغم فقرهم متماسكه بشده يملؤها الود .
↚
في التاسعه ترجلا من السياره للداخل ليفاجيء بوجود جميع المنزل وكانهم بانتظاره
#سلامو عليكو ورحمه الله
#وعليكم السلام
عزه ترمقه بنظرات حارقه ماذا هل استيقظت غيرتها الميته الان بالتاكيد لا غيرتها ترتبط بوجود اكياس بيديهم غيرتها ترتبط بالمال وحسب ابتعدت الصغيره لتجسو علي قدميها امام والدته وتحدثها بصوت هامس ولكنها بالتاكيد تقول شيء يسعدها لانها احتضنتها وطبعت قبله حانيه علي راسها جلس علي المقعد يتابع حديثها مع والدته ويتمني ان يستمع ولو لجزء صغير منه عندما وقفت عزه وقالت بحنق
#انا طالعه انام يلا ياجاسر
#اطلعي انتي ياعزه انا هقعد شويه مع الحاجه وعيشه
لعلها المره الاولي التي يقول هذا لذا استغربت وهو ايضا تعجب رده ففي العاده كان يتمني كل لحظه قرب صعدت وهي تزفر بضجر وعندها بدات الصغيره توزع الهدايا لم يكن يعلم انها خصت ايناس بغطاء للراس وولدها الرضيع بهديه قالت ايناس
#داانتي منستيش حد بقي ..بصراحه متوقعتش تفتكريني
حور بود #ليه بتقولي كده ياام جاسر النبي قال تهادو تحابوا
ايناس بابتسامه #صدق رسول الله
والدته ببتسامه مشجعه
#ربنا يكملك بعقلك يابنتي ... امتحانك الجاي امتي
#بعد يومين ان ربنا اذن ....
عائشه بابتسامه
#مبروك علي الدبله ياحور
رفعت يدها تتامل الوانها الماسيه المنعكسه من الضوء وقالت بسعاده
#ربنا يبارك فيكي ياعيشه عقبالك تصبحوا علي خير بقي
جاسر #حور في شنطه انتي نسيتيها
تناولت الحقيبه الصغيره وقالت باسمه
#لاء مش نسيتها دي هديه ابله عزه بس مش رضيت ادهالها انا عشان متحرجنيش وممكن ترميها وتاخد ذنب فبفضل تديهالها انت تصبح علي خير
قالت جملتها وتوجهت نحو جناحها لتختفي بالداخل عائشه بالحاح
#عيله اد كده بس عليها مخ رهيب اموت واعرف جيبلها ايه
ايناس بحماس
#وانا كمان هموت واعرف
والدته #وبعدين معاكوا بقي ... اطلع ارتاح ياجاسر
ترجل للاعلي وهو ممتليء فضول من تلك الهديه لعلها قنبله فهو تبدو صلبه هز راسه نفيا ماهذا السخف ترجل للداخل وجد عزه جالسه علي مقعد الزينه تضع مرطبات البشره علي وجهها وهذه بالنسبه له لافته ممنوع الاقتراب تنهد بقوه وجلس علي طرف الفراش وبدات هي تثرثر
#يعني اخدها من الصبح وخرجت مش فارقه علي فكره لكن كمان تجيبلها هدايا ودبله الماظ
زفر بضيق وهو يرفع يدها
#انتي كمان لبسه دبله الماظ علي فكره ولو مش واخده بالك كل سنه في عيد ميلادك بتنزلي تختاري اللي انتي عوزاه ...
تخصرت وقالت بعصبيه
#انت عاوز تساوي بيني وبين حته الفلاحه دي
بغضب #مش انا اللي سويت انتي اللي اخترتي يبقالك شريك فيه ....حور مراتي ياعزه يعني اي اهانه هتوجهيها ليها كانها ليه بالظبط
قال جملته ودفع الكيس نحوها لتمسكه فتحت الكيس واخرجت اللفافه بالداخل
#ايه دا
#افتحيها وشوفي
كانت عيناه متعلقه بالفافه بفضول قاتل ولكن ماان اتضح مابها انفجر ضاحكا الصغيره قادره علي استحضار ضحكته حتي وهي غائبه رفعت عزه المصحف بيدها
# انت جيبلي مصحف
بالاكراه تحكم بضحكاته وقال
#مش انا دي هديه حور اوعي تعملي حاجه من اللي في دماغك حرام
نظرت للمصحف بعجز ووضعته بين يديه
#الهانم بتلوي دراعي مش كده ... مش عاوزه من وشها حاجه
رفع المصحف ليقبله ويضعه علي الكومود بجوار فراشه
#اوكيه مش عاوزاه انا هاخده بس مينفعش ترجعيه ليها ... علي الاقل تشكريها انها افتكرتك وجبتلك هديه
استلقت علي الفراش لترفع عليها الاغطيه وتقول بغيض
#ال اشكرها ال . انا هنام احسن بدل ما تجيلي نقطه
بدل ثيابه ليندس تحت الاغطيه الصغيره تفرض حضورها بالقوه كالعاده مرت براسه احدث اليوم والجنون الذي حدث علي الطريق ....لقد تملكته بجنونها الممتع وحركت كل عاطفته ... تري كيف يكون امتلاكها لقد احيت الصغيره بداخله شغف لم يعهده في نفسه ... . يحتاج فقط ان يفرغ تلك الطاقه التي اشعلتها الصغيره بعفويتها مازال تصريحها الممتع يتردد في اذنه
#جاسر لحور وبس
زفر بقوه الصغيره قادره علي اشعاله عن بعد اظافر طويله تحركت ببطء علي صدره ليتاوه بصوت مكتوم ثم همس جعله يفيق من نشوته
#حبيبي وحشتي اوي ....انا عاوزه خاتم الماظ ماشي
عاشقه المال تتحدث .... كل عاطفه لعزه معه يجب ان يكون لها مقابل كالعاده لقد تعود علي هذا لما اصابه كل هذا الغضب الان ....ابعد يدها ليوليها ظهره
#نامي ياعزه
اعتنقت ظهره لتمسح وجهها فيه وتهمس بنعومه
#بقولك وحشتني
النيران بداخله تحتاج ان تهدا ...التف ليواجهها
#عايزه ايه ياعزه
تتلمس شفتيه بنعومه لتهمس باغراء
#عوزاك ياحبيبي ...
بعد قليل استلقي علي الفراش بجوارها لترتاح هي علي صدره العاري لقد افرغ طاقته .. لما لايشعر بالراحه .... لما لمسه شفتيها ومداعبتها وهمستها مازالت تقتحمه بتلك القوه صوت عزه اخرجه من شروده
#هاه ياحبيبي هتجيبلي الخاتم بكره
ابعدها عنه وقال بضيق
#مش لازم كل حاجه بمقابل انا زهقت
قال جملته ودخل الحمام لتشيح بيدها وتهمهم
#برده هتجيبلي خاتم الماظ
للاسف سمع تلك الهمهمه وقف تحت الماء البارد ليسند ذراعيه للحائط ...لما يشعر بكل هذا الضيق ...ماالذي اختلف به طوال عشر سنوات وعزه ترضيه كامراه او فليكن صريح انه اعتاد عليها عزه ليست امراه شغوفه بطبعها وهو لن يري اخري في الحرام ... لذا طوع جسده واحتياجاته عليها ... ماالضرر في هديه لحبيبته ليخبرها بها انه اشتاق اليها .... زفر بضيق وخرج.من الحمام ليجدها غارقه في النوم تري ماذا تفعل الصغيره الان بالتاكيد نائمه بعد هذا اليوم المرهق ..يريد اااالحديث معها اوااااا ضمها بين ذراعيه ..
وااااتذوق شفتيها الخارقه رفع هاتفه انها الثانيه صباحا بالتاكيد نائمه حسنا سيرسل لها رساله فقط ...فتح الواتس اب ليكتب
#لسه صاحيه ولانمتي
علامه المشاهده جعلت قلبه يخفق
#مستنياك تتصل زي ماوعدتني وكنت بتعلم شويه علي التليفون
تمدد علي الاريكه وابتسم لقد تخبط بمشاعره ونسي هذا الوعد
# معلش اتاخرت عليكي بس انتي عرفتي ازاي ان انا
#مش محتاجه ذكاء يعني الخط جديد ومحدش يعرف رقمه غيرك 😛المدام قبلت الهديه طبعا واتبسطت بيها جدا 😡
كتم ضحكاته بصعوبه حتي لاتستيقظ عزه حسنا الصغيره تمنحه ضحكه من القلب كالعاده
#اه عجبتها جدا ... بس مكنتش اعرف انك لئيمه كدا
#انا دا انا ملاك مجنح 😇😇
تحكم في ضحكاته بصعوبه
#تمام يبقي عاوزه اشوف رد فعلها
تقنيا لم يفهم معني رسالتها
#طب ماانتي اكيد هتقبليها بكره
#توء عاوزه اشوفها كاركاتير بس مترسمنيش شيطان ماشي
قرا الرساله لاكثر من مره لما دوما تصر الصغيره علي تحريك مابداخله البعثره داخل غرفه المغلقه ....
#انت نمت
#لاء بس ايه اللي خلاكي تقولي كده
#هو انت زعلت
#لاء خالص
#يعني هترسم
#ماشي بس علي فكره انا اللي اخت المصحف
#👏 الحمد لله كده ضمنت اني هاخد ثواب ... الفجر قرب علي فكره ....
#عاوزه تنامي
#خالص اصل انا لما ببقي فرحانه مش بعرف انام
#اممممم يعني انتي فرحانه
#اوي عشان انت افتكرتني وكلمتني وكمان احنا طول اليوم مع بعض وانت فرحان ولا ا
ابتسم الصغيره ببعض كلمات حولته
#كنت مخنوق بس دلوقتي فكيت
#طب ليه كنت مخنوق
حك راسه وابتسم ماذا سيقول
# ذاكرتي ....علي فكره الماده اللي جايه صعبه
#ههههه قديمه اتعودت علي اسلوبك علي فكره مش هتهرب ...اعترف واالا🔫بوووووم
اتسعت عيناه
#عاوزه تقتليني ياحور
#بعد الشر عليك ربنا يحفظك ...بس بصراحه نفسي اقتل ناس تانيه 😈
تطلع الي عزه الغارقه في نومها ورغما عنه انفجر ضاحكا
# علي فكره حلوه اوي حكايه الكتابه دي
#فعلا ...هتذكرلي بكره
زفر بضيق فامامه الكثير من العمل
#عندي شغل جامد بكره واحتمال انزل البلد بس انا عارف انك ادها وادود
# تروح وتيجي بالسلامه ... هو انت بتروح الشغل الساعه كام
#سبعه ليه
#عشان اشوفك قبل ماتمشي ...
#لاء ادخلي نامي بقي
#اصلا الفجر ا ذن انا هقوم اصلي وانت كمان ونام ساعه وهرن عليك اصحيك ماشي
#ماشي تصبحي علي خير
#وانت من اهله
اغلق الهاتف واغمض عيناه للحظه نعم الصغيره لديها القدره في ابدال حاله تغمره السكينه ادي صلاته واستلقي علي الاريكه ليغمض عيناه .....
في السادسه والنصف كان ينزل الدرج عيناه تبحث عنها بالتاكيد نامت بعد ايقاظها له
#صباح الخير
التف اليها ليجدها تقف علي باب المطبخ
#صباح النور بتعملي ايه
بتلقائيه #جهزتلك الفطار يلا بقي
قالت جملتها وسحبته كالعاده للمطبخ ليجد الطاوله ممتلئه بالطعام ابتسم
#متبقيش تتعبي نفسك ياحور انا متعود اخرج من غير فطار
انتهت من تقشير البيضه لتضعها كامله في فمه
#يبقي تتعود تفطر انت بتتعب طول النهار ولازم حاجه تسندك ..
طفل مبهور بكل افعالها كل تصرفاتها العفويه تناله بقوه ..... انهي طعامه لتقول بسرعه
#تشرب قهوتك بقي
#لاء هشربها في المكتب ياحور وانت تدخلي تنامي ولما تصحي تعدي تذكري تمام
بوداعه طفله قالت
#حاضر
بدون وعي انحني ليطبع قبله علي جبينها وينصرف لتقفز هي عاليا وتحتضن نفسها الم اقترابه من غيرها مازال يجرح داخلها ولكن بضع كلمات منه اعادت ثقتها في نفسها انه يراها لم ينساها تحدث اليها تناول الافطار الذي اعددته له حسنا هي سعيده وهذا يكفي بعد قليل كانت تغرق بالنوم في التاسعه ترجلا من السياره للداخل ليفاجيء بوجود جميع المنزل وكانهم بانتظاره
#سلامو عليكو ورحمه الله
#وعليكم السلام
عزه ترمقه بنظرات حارقه ماذا هل استيقظت غيرتها الميته الان بالتاكيد لا غيرتها ترتبط بوجود اكياس بيديهم غيرتها ترتبط بالمال وحسب ابتعدت الصغيره لتجسو علي قدميها امام والدته وتحدثها بصوت هامس ولكنها بالتاكيد تقول شيء يسعدها لانها احتضنتها وطبعت قبله حانيه علي راسها جلس علي المقعد يتابع حديثها مع والدته ويتمني ان يستمع ولو لجزء صغير منه عندما وقفت عزه وقالت بحنق
#انا طالعه انام يلا ياجاسر
#اطلعي انتي ياعزه انا هقعد شويه مع الحاجه وعيشه
لعلها المره الاولي التي يقول هذا لذا استغربت وهو ايضا تعجب رده ففي العاده كان يتمني كل لحظه قرب صعدت وهي تزفر بضجر وعندها بدات الصغيره توزع الهدايا لم يكن يعلم انها خصت ايناس بغطاء للراس وولدها الرضيع بهديه قالت ايناس
#داانتي منستيش حد بقي ..بصراحه متوقعتش تفتكريني
حور بود #ليه بتقولي كده ياام جاسر النبي قال تهادو تحابوا
ايناس بابتسامه #صدق رسول الله
والدته ببتسامه مشجعه
#ربنا يكملك بعقلك يابنتي ... امتحانك الجاي امتي
#بعد يومين ان ربنا اذن ....
عائشه بابتسامه
#مبروك علي الدبله ياحور
رفعت يدها تتامل الوانها الماسيه المنعكسه من الضوء وقالت بسعاده
#ربنا يبارك فيكي ياعيشه عقبالك تصبحوا علي خير بقي
جاسر #حور في شنطه انتي نسيتيها
تناولت الحقيبه الصغيره وقالت باسمه
#لاء مش نسيتها دي هديه ابله عزه بس مش رضيت ادهالها انا عشان متحرجنيش وممكن ترميها وتاخد ذنب فبفضل تديهالها انت تصبح علي خير
قالت جملتها وتوجهت نحو جناحها لتختفي بالداخل عائشه بالحاح
#عيله اد كده بس عليها مخ رهيب اموت واعرف جيبلها ايه
ايناس بحماس
#وانا كمان هموت واعرف
والدته #وبعدين معاكوا بقي ... اطلع ارتاح ياجاسر
ترجل للاعلي وهو ممتليء فضول من تلك الهديه لعلها قنبله فهو تبدو صلبه هز راسه نفيا ماهذا السخف ترجل للداخل وجد عزه جالسه علي مقعد الزينه تضع مرطبات البشره علي وجهها وهذه بالنسبه له لافته ممنوع الاقتراب تنهد بقوه وجلس علي طرف الفراش وبدات هي تثرثر
#يعني اخدها من الصبح وخرجت مش فارقه علي فكره لكن كمان تجيبلها هدايا ودبله الماظ
زفر بضيق وهو يرفع يدها
#انتي كمان لبسه دبله الماظ علي فكره ولو مش واخده بالك كل سنه في عيد ميلادك بتنزلي تختاري اللي انتي عوزاه ...
تخصرت وقالت بعصبيه
#انت عاوز تساوي بيني وبين حته الفلاحه دي
بغضب #مش انا اللي سويت انتي اللي اخترتي يبقالك شريك فيه ....حور مراتي ياعزه يعني اي اهانه هتوجهيها ليها كانها ليه بالظبط
قال جملته ودفع الكيس نحوها لتمسكه فتحت الكيس واخرجت اللفافه بالداخل
#ايه دا
#افتحيها وشوفي
كانت عيناه متعلقه بالفافه بفضول قاتل ولكن ماان اتضح مابها انفجر ضاحكا الصغيره قادره علي استحضار ضحكته حتي وهي غائبه رفعت عزه المصحف بيدها
# انت جيبلي مصحف
بالاكراه تحكم بضحكاته وقال
#مش انا دي هديه حور اوعي تعملي حاجه من اللي في دماغك حرام
نظرت للمصحف بعجز ووضعته بين يديه
#الهانم بتلوي دراعي مش كده ... مش عاوزه من وشها حاجه
رفع المصحف ليقبله ويضعه علي الكومود بجوار فراشه
#اوكيه مش عاوزاه انا هاخده بس مينفعش ترجعيه ليها ... علي الاقل تشكريها انها افتكرتك وجبتلك هديه
استلقت علي الفراش لترفع عليها الاغطيه وتقول بغيض
#ال اشكرها ال . انا هنام احسن بدل ما تجيلي نقطه
بدل ثيابه ليندس تحت الاغطيه الصغيره تفرض حضورها بالقوه كالعاده مرت براسه احدث اليوم والجنون الذي حدث علي الطريق ....لقد تملكته بجنونها الممتع وحركت كل عاطفته ... تري كيف يكون امتلاكها لقد احيت الصغيره بداخله شغف لم يعهده في نفسه ... . يحتاج فقط ان يفرغ تلك الطاقه التي اشعلتها الصغيره بعفويتها مازال تصريحها الممتع يتردد في اذنه
#جاسر لحور وبس
زفر بقوه الصغيره قادره علي اشعاله عن بعد اظافر طويله تحركت ببطء علي صدره ليتاوه بصوت مكتوم ثم همس جعله يفيق من نشوته
#حبيبي وحشتي اوي ....انا عاوزه خاتم الماظ ماشي
عاشقه المال تتحدث .... كل عاطفه لعزه معه يجب ان يكون لها مقابل كالعاده لقد تعود علي هذا لما اصابه كل هذا الغضب الان ....ابعد يدها ليوليها ظهره
#نامي ياعزه
اعتنقت ظهره لتمسح وجهها فيه وتهمس بنعومه
#بقولك وحشتني
النيران بداخله تحتاج ان تهدا ...التف ليواجهها
#عايزه ايه ياعزه
تتلمس شفتيه بنعومه لتهمس باغراء
#عوزاك ياحبيبي ...
بعد قليل استلقي علي الفراش بجوارها لترتاح هي علي صدره العاري لقد افرغ طاقته .. لما لايشعر بالراحه .... لما لمسه شفتيها ومداعبتها وهمستها مازالت تقتحمه بتلك القوه صوت عزه اخرجه من شروده
#هاه ياحبيبي هتجيبلي الخاتم بكره
ابعدها عنه وقال بضيق
#مش لازم كل حاجه بمقابل انا زهقت
قال جملته ودخل الحمام لتشيح بيدها وتهمهم
#برده هتجيبلي خاتم الماظ
للاسف سمع تلك الهمهمه وقف تحت الماء البارد ليسند ذراعيه للحائط ...لما يشعر بكل هذا الضيق ...ماالذي اختلف به طوال عشر سنوات وعزه ترضيه كامراه او فليكن صريح انه اعتاد عليها عزه ليست امراه شغوفه بطبعها وهو لن يري اخري في الحرام ... لذا طوع جسده واحتياجاته عليها ... ماالضرر في هديه لحبيبته ليخبرها بها انه اشتاق اليها .... زفر بضيق وخرج.من الحمام ليجدها غارقه في النوم تري ماذا تفعل الصغيره الان بالتاكيد نائمه بعد هذا اليوم المرهق ..يريد اااالحديث معها اوااااا ضمها بين ذراعيه ..
وااااتذوق شفتيها الخارقه رفع هاتفه انها الثانيه صباحا بالتاكيد نائمه حسنا سيرسل لها رساله فقط ...فتح الواتس اب ليكتب
#لسه صاحيه ولانمتي
علامه المشاهده جعلت قلبه يخفق
#مستنياك تتصل زي ماوعدتني وكنت بتعلم شويه علي التليفون
تمدد علي الاريكه وابتسم لقد تخبط بمشاعره ونسي هذا الوعد
# معلش اتاخرت عليكي بس انتي عرفتي ازاي ان انا
#مش محتاجه ذكاء يعني الخط جديد ومحدش يعرف رقمه غيرك 😛المدام قبلت الهديه طبعا واتبسطت بيها جدا 😡
كتم ضحكاته بصعوبه حتي لاتستيقظ عزه حسنا الصغيره تمنحه ضحكه من القلب كالعاده
#اه عجبتها جدا ... بس مكنتش اعرف انك لئيمه كدا
#انا دا انا ملاك مجنح 😇😇
تحكم في ضحكاته بصعوبه
#تمام يبقي عاوزه اشوف رد فعلها
تقنيا لم يفهم معني رسالتها
#طب ماانتي اكيد هتقبليها بكره
#توء عاوزه اشوفها كاركاتير بس مترسمنيش شيطان ماشي
قرا الرساله لاكثر من مره لما دوما تصر الصغيره علي تحريك مابداخله البعثره داخل غرفه المغلقه ....
#انت نمت
#لاء بس ايه اللي خلاكي تقولي كده
#هو انت زعلت
#لاء خالص
#يعني هترسم
#ماشي بس علي فكره انا اللي اخت المصحف
#👏 الحمد لله كده ضمنت اني هاخد ثواب ... الفجر قرب علي فكره ....
#عاوزه تنامي
#خالص اصل انا لما ببقي فرحانه مش بعرف انام
#اممممم يعني انتي فرحانه
#اوي عشان انت افتكرتني وكلمتني وكمان احنا طول اليوم مع بعض وانت فرحان ولا ا
ابتسم الصغيره ببعض كلمات حولته
#كنت مخنوق بس دلوقتي فكيت
#طب ليه كنت مخنوق
حك راسه وابتسم ماذا سيقول
# ذاكرتي ....علي فكره الماده اللي جايه صعبه
#ههههه قديمه اتعودت علي اسلوبك علي فكره مش هتهرب ...اعترف واالا🔫بوووووم
اتسعت عيناه
#عاوزه تقتليني ياحور
#بعد الشر عليك ربنا يحفظك ...بس بصراحه نفسي اقتل ناس تانيه 😈
تطلع الي عزه الغارقه في نومها ورغما عنه انفجر ضاحكا
# علي فكره حلوه اوي حكايه الكتابه دي
#فعلا ...هتذكرلي بكره
زفر بضيق فامامه الكثير من العمل
#عندي شغل جامد بكره واحتمال انزل البلد بس انا عارف انك ادها وادود
# تروح وتيجي بالسلامه ... هو انت بتروح الشغل الساعه كام
#سبعه ليه
#عشان اشوفك قبل ماتمشي ...
#لاء ادخلي نامي بقي
#اصلا الفجر ا ذن انا هقوم اصلي وانت كمان ونام ساعه وهرن عليك اصحيك ماشي
#ماشي تصبحي علي خير
#وانت من اهله
اغلق الهاتف واغمض عيناه للحظه نعم الصغيره لديها القدره في ابدال حاله تغمره السكينه ادي صلاته واستلقي علي الاريكه ليغمض عيناه .....
في السادسه والنصف كان ينزل الدرج عيناه تبحث عنها بالتاكيد نامت بعد ايقاظها له
#صباح الخير
التف اليها ليجدها تقف علي باب المطبخ
#صباح النور بتعملي ايه
بتلقائيه #جهزتلك الفطار يلا بقي
قالت جملتها وسحبته كالعاده للمطبخ ليجد الطاوله ممتلئه بالطعام ابتسم
#متبقيش تتعبي نفسك ياحور انا متعود اخرج من غير فطار
انتهت من تقشير البيضه لتضعها كامله في فمه
#يبقي تتعود تفطر انت بتتعب طول النهار ولازم حاجه تسندك ..
طفل مبهور بكل افعالها كل تصرفاتها العفويه تناله بقوه ..... انهي طعامه لتقول بسرعه
#تشرب قهوتك بقي
#لاء هشربها في المكتب ياحور وانت تدخلي تنامي ولما تصحي تعدي تذكري تمام
بوداعه طفله قالت
#حاضر
بدون وعي انحني ليطبع قبله علي جبينها وينصرف لتقفز هي عاليا وتحتضن نفسها الم اقترابه من غيرها مازال يجرح داخلها ولكن بضع كلمات منه اعادت ثقتها في نفسها انه يراها لم ينساها تحدث اليها تناول الافطار الذي اعددته له حسنا هي سعيده وهذا يكفي بعد قليل كانت تغرق بالنوم
↚
يوم عمل مرهق بشده ومازال امامه الكثير من العمل لينتهي منه ترجل من الباب ليري عائشه تجلس في غرفه الاستقبال تعبث بهاتفها
#ايه ياعيشه قاعده لوحدك ليه
رفعت عيناها عن الجهاز وقالت
#حمدلله علي السلامه ياابيه ،،،،،،،عادي عزه وايناس راحوا البلد يشتروا حجات ،،،،،،،وماما الحاجه خدت علاجها ونامت
ربت علي خدها وقال
#طب مرحتيش معاهم ليه
#ماانت عارف ياابيه مش بسلك معاهم هما الاتنين ...
قال بتردد #طب ليه مش قاعدتي مع حور
#حور اعلنت حاله الطواري ،،،,عشان تلم الماده مش عاوزه ادخلها عشان معطلهاش
ربت علي خدها #طيب ياحبيبتي مش عاوزه حاجه
#لاء ياابيه ربنا يخليك يارب
#طيب ياحبيبتي علي العموم انا في المكتب لو احتجتي اي حاجه
#_ماشي ياابيه طب مش هتتعشي
#اكلت في المكتب
تركها جالسه ليدخل المكتب جلس خلف المكتب انتهي من اعماله ،،،،،،،،،ليفتح احد الادراج يري دفاتره المتعدده اخرج واحدا وانهمك بالرسم لتخرج امامه الصوره لعزه تضرب راسها بالحائط والصغيره تخرج لسانها بغيض ...تطلع للصوره واغلق الدفتر ... هل ستعجب بها ... انها مشغوله الان بمذاكرتها لايجب ان يعطلها .... لقد اشتاق اليها ،،،،،،سعد بشده لانها اتصلت به في منتصف النهار ،،،،،،،نعم شعر بالقلق في البدايه ولكن قلبه رفرف من السعاده،،،،،،، انها تطمئن عليه فقط الاهتمام ولانه لايطلب يكون من الرائع ان تهتم ،،،،،تحرك من خلف المكتب ليقف امام النافذه المغلقه يبعد الستائر لتتسع عيناه ويخفق قلبه بقوه ،،،،،الصغيره متخففه من ثيابها اكثر مما يجب ،،،،،،ترتدي شورت قصير من نوع الجينز يكشف عن ساقين محفوران باتقان ومؤخره ممتلئه باغراء بادي لونه ابيض ،،،،بفتحه صدرمنخفضه بشده ،،،،تظهر معظم جسدها تقريبا تتحرك بعشوائيه لتحرك ذراعيها وخصرها النحيل ..... شعرها المجنون تتركه مسترسل ،،،،،، تمايلها مغري بشده واخيرا انتبه الي انها تضع سماعات الاذن ... زفر بقوه ... ومسح حبات العرق التي نضبت علي جبينه
#يخرب عقلك انتي مخبيه كل دا فين
صعدت المجنونه لتقفز فوق الفراش سيطيح بتلك الحمقاء التي حفزت كل خلاياه لينقض عليها ... نيران تغلي بداخله وعلي وشك الفوران طرق علي باب المكتب جعله يغلق الستائر ويسند
ظهره الي الحائط ....وكانه يخفي جريمته بالتلصص علي صغيره ترقص باغراء لتضعه فوق قمه جبل
الاثاره ...تابع عزه تدخل مبتسمه وتقترب منه
#مساء الخير ياحبيبي
تنحنح ليجلي صوته المتحشرج
# اهلا ياعزه ... مبلغتنيش ليه ان انت خارجه .
#انت واقف كدا ليه
تحرك ليجلس خلف المكتب
#مفيش كنت بشم شويه هوا ..
جلست علي طرف المكتب فقال
#مردتيش عليا يعني
#نسيت يابيبي معتملهاش حكايه بقي وبعدين مانا كنت خارجه مع ايناس
#معدتش تكرر ياعزه انت عارفه كويس اوي ان الحكايه دي بتضيقني ..هاه كنتي جايه ليه
وضعت احد الكتالوجات امامه وقالت
#شوف انا اخترت دا ودا ايه رايك
زفر بضيق
#عزه انا مش فايق دلوقتي . . خليها وقت تاني
تلمست شفتيه وهمست
#يعني مشغول عن زوزه حبيبتك
لقد سئم من هذا امسك يدها ليقول بحنق
#عزه انت بتحبيني
قربت وجهها منه وهمست
#طبعا جوزي وحبيبي وبتجبلي كل اللي نفسي فيه
اراح راسه للاعلي واغمض عيناه لعل هذا هو الحب عشرة سنوات وهو يتقبل تماما فكره عزه عن الحب .لما الان يشعر انه يستجدي منها المشاعر او ان الذي تقدمه مجرد ادعاء افاق علي شفتيها التي تجول علي وجهه ....لقد كان مشتعل منذ قليل من اجل فتاه تقفز بمرح طفولي اين ذهبت تلك الرغبه وبدون وعي ابعدها عنه ليمسح وجهه الملطخ باحمر شفاهها
#احنا في المكتب ياعزه
اعتدلت بجلستها وقالت بضيق
#اوكيه هتجيبلي السوليتر امتي
قال بعصبيه
#عزه بطلي زن
قالت بصدمه
#زن .... انا بزن ياجاسر انت عمرك ماقلتلي كلمه زي دي
قال بضيق
#زهقت ...من طلباتك اللي مبتنتهيش
قالت بغيض #ودا من امتي بقي مانت كنت في حضني امبارح
هب واقفا وقال بغضب يرعد بعيناه
#عزه ... الاسلوب دا معتش بيمشي معايا ... ومتنسيش انك مراتي وحقي الشرعي اني المسك .... يعني دي مش حاجه بتقدميها بمقابل فاهمه
حدقته للحظه وقالت بتردد
# في ايه ياجاسر .... انت
قاطعها بغضب #انا دلعتك زياده عن اللزوم .... دلعتك لدرجه انك بقيتي حاسه ان انا لعبه في ايدك .... حاجه في حياتك مبتفتكريهاش الالما بتبقي عاوزه حاجه فستان خاتم عربيه جنينه اوفلوس عشان اسافر لماما .....كنت بقبل الكلام دا كله زمان ... لما كنت عايش في وهم اسمه الحب ....بس انتي اللي خلتيني افوق ..عارفه امتي لما وقفتي في وسط الرجاله تقولي اتجوز ........خلتيني اشوف كل حاجه بحقيقتها
قالت بتوتر #انا مش فاهمه انت عامل كل دا ليه يعني عشان قلتلك عاوزه حته خاتم ياجاسر ...اوكيه مش عاوزه منك حاجه خلاص عن اذنك
اغمض عيناه وابتسم بسخريه منذ متي وعزه تفهمه منذ متي وهي تقدر مشاعره للاسف بات الان متيقن ان
علاقته بعزه ان استمرت ستستمر من اجل المال وحسب ....انفاسه تنطبق عليه هل كان احمق ... هل انخدع ...سلم قلبه لامراه لاتفكر سوي بالمال وحسب ...اما هو ومشاعره لاتلقي اي اهتمام عندها ...اغلق الاضاءه ليريح راسه علي المقعد
↚
اختنقت العبرات بعيناها مسكين جاسر يحب امراه لاتفكر سوي بالمال وحسب ،،،،،،قلبها يحترق من اجله ...لم تكن يوما متلصصه ،،،،،،،كانت ترتاح من المذاكره واعتادت ان تستعيد تركيزها ببعض الموسيقي والحركات الراقصه،،،،،،،، انتهت ساعه لهوها لتعود مره اخري للمذاكره ،،،،،،،،ولكن صوته سمعته مذبوح وهو يتحدث بتلك المراره،،،،،،، تتبعت الصوت حتي رات الضوء المنبعث من خلف الستائر،،،،،،،، للمره الاولي تعرف ان جناحها يطل علي مكتبه .... رات عزه تصعد ....وهو يغلق الاضاءه ولكنه لم يخرج ..... لابد انه يتالم كثيرا الان صوته المذبوح مازال يتردد صداه بداخلها .....لما لاتذهب اليه ماذا لوغضب .... انه حزين وليس غاضب ...الساعه جاوزت منتصف الليل البيت ساكن والجميع خلد للنوم ،،،،،،،،ارتدت روبها ووضعت علي راسها طرحه وخرجت تتسلل ببطء ...ادارت مقبض المكتب ودخلت لتغلق الباب ثم يضاء المكتب ويسال هو باستغراب
#حور ايه اللي جيبك هنا دلوقتي
فركت يديها بتوتر وقالت
#اصل ااااا يعني اااا اه اصل انت متصلتش فقلت اطمن عليك
رفع احدي حاجبيه وقال
#لاياشيخه ....انا مش قلتلك مش بحب الكذب
نظرت في الارض واشتعل وجهها اقترب ليرفع وجهها
#هاه قولي بقي
#اصل يعني ...انا اسفه والله مش كنت اقصد بس انا ااا سمعت كلامك مع ابله واااا
اشاح وجهه وجلس علي الاريكه
#وايه ....
جلست بجواره وقالت بارتباك
#مش عارفه بس حسيت ان انت ممكن تكون محتاج ليه
قال بضيق #انا مش محتاج لحد
امتلئت عيناها دموع وقالت باختناق
#انا اسفه ....مكنش قصدي اضايقك
قالت جملتها وتحركت للخارج وللاسف راي لمعه الدموع علي وجهها الندي ...لما جاءت ولما قسي عليها هكذا ...ماذنبها هي ...ذنبها انها اهتمت وجاءت لتربت علي جرحه،،،،،،،، اي حماقه فعلها ،،،،،،زفر بضيق ليخرج من المكتب ....فتح باب غرفه النوم ليجد الحوريه ترتمي علي الفراش شعرها مبعثر حولها، ،،، والان يظهر تفاصيل جسدها من خلال اللا ملابس التي ترتديها تحرك ببطء ليجلس علي طرف الفراش لتعتدل الحمقاء مذعوره وتمسح دموعها بسرعه وتقول
#انت اييه اللي جابك هنا دلوقتي
قرب وجهه منها
#بترديهالي ياحور ماشي مقبوله منك
حقك عليه
هزت كتفيها وقالت بتلقائيه
#محصلش حا جه ....المهم انت تكون كويس ....وعلي فكره انا مش زعلانه
ابتسم رغما عنه ليرفع يده ويبعد
خصلاتها الثائره لخلف اذنيها ليمسح تلك الدموع المتلئلئه علي خدودها
#امال الدموع دي ليه
همهمت بتلقائيه ووضعت كفها الصغير علي صدره
#عشان دا موجوع ...
ابله اواصابه عته مفاجاه هذه الصغيره تزعزع كل شيء بداخله همس بانفعال
#يعني انت بتعيطي عشاني
هزت راسها وقالت
#اصل صوتك وانت بتتكلم كان مجروح اوي ...كنت بس عاوزه تعرف ان انا جنبك وان احنا واحد و
منفعل ولايكاد يلتقط انفاسه عشر سنوات يحياها مع عزه ولم تلاحظ هذا . .وهذه الصغيره التي يعرفها من اقل من شهر تحلله بتلك الدقه اي عقل يصدق هذا
#انتي ازاي عر
وضعت اصابعها علي شفتيه وهمست
#عاوز تقول ان انا عيله صغيره مش كده .... بس انا كده اي حد بحبه بحس بيه اوي
كفاكي تشتيتا بي ايتها الصغيره ابعد يدها وقال بصدمه
#بتحبيه ...يعني انتي بتحبيني
بحماس طفله مندفعه لاتفقه شيء في الحياه
#مش انت جوزي مش حرام احبك صح
زلزال عنيف يتفجر بداخله عاجز حتي عن النطق لما خفقات قلبه تتسارع بهذا الجنون ...امتلئت عيناها دموع وهمست بانكسار
#مكنش المفروض ااقول كده صح .. اديك زعلت زي ما حصل في العربيه انا ااا
لهذا اعتذرت ظنت انه غضب اللعنه عليه همس
#اوعي تعتذري .. مينفعش تعتذري عشان بتقولي مشاعرك .....
قالت بانكسار
#طب وانت ...يعني ....انا عارفه ان قلبك ...
وكانها عجزت ان تكمل سقطت دموعها وارتمت علي صدره وهمست بتقطع من خلال دموعها
#انا عارفه انك بتحبها ،،،،،،ومش بتشوف حد غيرها ... بس انا طمعانه في قلبك،،،،،،،، يكون فيه حته صغيره علشاني
قلبه يصرخ لاول مره يتعرض لهذا الكم من المشاعر ....كلا للمره الاولي يتعرض لمشاعر صادقه تزلزله بهذا الشكل ...ليضمها لصدره يداعب شعرها بحنان
#ااه بتعملي فيه ايه ياحوريتي
رفعت راسها ليري عيونها البندقيه تلمع ببريق ساحر وتهمس
#انت ليه بتقول حوريتي
تلمس وجهها بانفعال
#عشان انتي حوريتي اللي نزله من الجنه عشاني
لترتفع المجنونه علي ركبتيها لتعتنق عنقه وتقبل وجهه وهي تهمس
#انا بحبك اوي ياجاسر
يعلم انها طفله ،،،،،،مشاعرها مندفعه وربما تكون متاثره ... متاكد ان مشاعرها تخرج بنقاءها ... انها مجرد مراهقه صغيره تنفعل بسرعه ...واثق انها لاتستطيع بعد اتخاذ قرار ولكن ...يرغبها بجنون ...جنون اطاح به ليحتضن وجهها ويغيب في سكره شفتيها المنتفخه باغراء يده تكتشف جسدها الغض باستمتاع مستمتع بشده بتاوهاتها الناعمه تستجيب بفطرتها لعبثه المجنون بها فيزداد اشتعاله اكثر جنه رحبه تدعوه لدخولها والتنعم بنعيمها الرائع قلبه يصرخ ويعانق تلك الصغيره الذائبه بين يديه ليرفع رايات انتصاره علي جسدها الذي وشم به رايات انتصار منكسه لقد استغل الصغيره ولكنه ابعد من ان يستمع الي هذا الان هو يعيش جنون اللحظه . متعه لم يمر بها في حياته ... لقد اكتملت رجولته بين ذراع تلك الصغيره التي يدخلها قهرا في عالم الكبار ....
ارتمي علي الفراش يفرك جبهته بقوه عقله يذبحه وضميره يجلده ... لقد تزوجها قهرا ...استمر بظلمها والان يستغل مشاعرها البريئه لارضاء نفسه
واي رضي الصغيره قادره علي رفعه فوق سحابه محلقه اغمض عيناه وهمس بصوت مبحوح
#حور انااااا
شهقه جعلته يفتح عيناه وينظر للصغيره التي همست بانكسار قتله حرفيا
#ندمان ...مش كده
كيف علمت ..كيف وعت ...ولماذا تبكي
رفعت عليها الاغطيه بيد مرتعشه لتسحب نفسها بتالم لتستند الي طرف الفراش وتهمس بكبرياء مذبوح
#اعتبرها غلطه ..انا عارفه كويس اوي .... ان عمري مهيكون ليه مكان في حياتك . ..ووووان انا يعني .. عيله صغيره .ووووو
مسحت عيناها بظاهر يدها كالاطفال
وشهقت مكمله
# مش عندي خبره في حاجه ... وانت اااايعني عمرك مش هتبقي مبسوط معايااااا وووو
كان يحدق فيها ببلاهه منقطعه النظير هل تبكي لانها تعتقد انها لاترضيه كامراه .... انها بالفعل طفله
#اشششش ايه اللي بتقوليه دا
#انا مش عبيطه ومتاكده انك ندمان
ورغما عنه ابتسم ليسحب الصغيره علي صدره ويربت علي شعرها بحنان
# اشششش مين قال كده داانتي اكبر عبيطه في الدنيا .
احتضنت المجنونه خصره وقالت باختناق
# يعني انت مبسوط
ماذا تفعل به تلك المعتوهه هل هذا كل مايشغل بالها حاله هو .... اي البشر هي عذراء صغيره اغتال برائتها في لحظه ضعف وبدل من ان توبخه تساله ان كان شعر بالرضي معاها ام لا طبع قبله في مفرق راسها وهمس
#مبسوط جدا ...
رفعت وجهها لتنظر بعيناه وكانها تستوضح صدقه ليتامل وجهها الندي واثار الانتفاخ الباديه علي شفتيها جنون شغفه وبصمته التي تركها علي عنقها الرائع وارتعاشها المغري علي صدره ... لقد اغتيلت كل الامه بين ذراعي تلك الدميه الصغيره المرتعشه صغيره بشده شهيه لدرجه الجنون ...
تشعل رغبته من لاشيء تقريبا ... همسه مجنونه اصابته باتقان
#نفسي افضل في حضنك طول عمري
ملعون ويستحق الرجم والذبح والتعذيب ليغرق مع الصغيره بمشاعر متاججه بشده تحرقه باتقان مروع لينال الجنه العذبه يرتوي منها ... ويرتوي ...يريد سحق الصغيره وافنائها بين ذراعيه عشق تاوهاتها الممتعه تعلقها به واعلانها للعشق بكل لحظه ..
تركها مرغم لقد اجهد الصغيره بطوفان مشاعره حتي سقطت نائمه كطفله صغيره علي صدره .... ليغمض عيناه وينعم بنوم ممتع
↚
ضوء الشمس المتخلل من النافذه المفتوحه داعب عيناه بوقاحه ليخرجه من هذا الحلم الممتع بامتلاك صغيره ممتعه تمتليء مفاجاءات . .تنهد بقوه ليفتح عيناه وتتسع شيء فشيء ..انه بغرفه الصغيره اذن لم يكن حلم ،،،،،،،نظر بجواره ليري الفاتنه مازالت غارقه في نومها،،،،،،،، شعرها منتشر بموجه مغريه بشده ازاحه عن ظهرها ليظهر الاخير بتلك الشامات المبهره التي تبدا بمؤخره عنقها ممتده علي طول ظهرها لتنتهي بروعه في منتصف عمودها الفقري ...اشاح بصره قبل ان يتملكه الجنون ويلتهم تلك الشامات ،، .ليلاحظ الفراش واثار الدماء عليه تلك الاثار التي تمليء جسدها علامات ملكيته التي طبعها كلوحه فنان علي جسدها الشاب تململت الصغيره بنومتها انها المره
الاولي التي لم تستيقظ الصغيره مع الفجر .... تاوهت بالم لتفتح عيناها انه علي اتم استعداد ان يحصل علي توبيخها ولكن الصغيره منحته ابتسامه خلابه وهمست بصوت ناعس
#صباح الخير
اعتدلت علي الفراش وجهها احتقن وفلتت منها تاوه مكتوم رفعت عليها
#انتي حسه بالم مش كده
همست
#يعني شويه صغننه خاااالص
اللعنه عليه لقد اذاها لقد سحق الصغيره تنهد بقوه ومرر اصابعه بتوتر في شعره لتغتال الصغيره توتره لترتمي علي صدره وتهمس بانفعال
#والله انا كويسه خالص بس مش تسيبني
هذه الصغيره تسعي سعيا لتلقي حتفها ضمها اليه ليتشمم رائحه شعرها المنعشه وهمس
#اهدي بس لحسن كده مش هسيبك بجد.
رفعت وجهها لتطبع قبله علي خده
#ربنا ميحرمنيش منك ابدا ...
#ولايحرمني منك ياحوريتي ....
مسحت خدها بصدره العاري الصغيره تستطيع استحضار رغبته المجنونه بها بلحظه ...زفر بنعومه ليبعدها عنه ويقول بجديه ابعد ماتكون عن عيناه الغائمه
#اسمعي بقي بنوتي محتاجه حمام ... وتاكل كويس عشان عندك ماده صعبه بكره ماشي
هزت راسها وقالت بطفوليه
#انا عاوزه افضل في حضنك وبس
ضمها الي صدره وتاوه بقوه ليقول
# اه،،،،بتعملي فيه ايه ياحور....يااجمل جنه بعيش فيها .... مين قال بس انك هتبعدي عن حضني .... . هتاخدي حمام سخن عشان تقدري تتحركي وجسمك يفك ....وبعدين هقول للواحظ تجيبلنا الاكل وهقعد معاكي نذاكر تمام
لمعت عيناها وفالت بلهفه
#_يعني مش هتروح الشغل وهتفضل معايا صح
هز راسه موافقا ليحظي بقبله ناعمه علي شفتيه .... الصغيره تتصرف بعفويه تجعله كالبركان الثائر علي طول الخط زفر بقوه ليبعدها عنه قبل ان يطيح بها ولن يتركها ....تحرك ناحيه الحمام ليعاود بعد ان ضبط الماء وترك الحوض يمتليء كاد ان يرفع الاغطيه ليحملها ولكنها قالت
#انت هتعمل ايه
#في ايه هدخلك الحمام
شهقت وقالت بخضه
#لاء عيب
ورغما عنه انفجر ضاحكا
# نعم يااختي .... هو انتي مفهوم العيب عندك ايه بالظبط
اشتعل وجهها وعضت المجنونه علي شفتيها تمسكت بالاغطيه
#والنبي ياجاسر بتكسف
قرب وجهه منها وهمس من خلف اسنانه
#يابت بطلي بقي ....
رفعها بالاغطيه وانزلها بالحمام لتتاوه
ماان لمس الماء جسدها قال بلهفه
#حسه بايه
قالت باختناق
#انا كويسه بس اطلع بره
لدغ خدها وقال بمشاكسه
#ليه بس دا ناوي اليفك
احتضنت جسدها بيدها وقالت
#انت قليل الادب ...
ارتج المكان بضحكاته العاليه وقال
#انا قلت من الاول البت دي مجنونه
#الله يسمحك بس اطلع بره بقي
تامل وجهها المشتعل وعيناها الدامعه
#طب خلاص بس اهدي انا خارج اهوه
خرج من الغرفه وجلس علي المقعد ليزفر بقوه ويهمهم
#وبعدين ياجاسر .... بطل استغلال دي حته عيله .. .يعني مكنتش عارف انها عيله من الاول اتجوزتها ليه ...
اغمض عيناه واراح راسه للخلف ضميره يذبحه من اجل طفله مندفعه وراء مشاعر مراهقه ...طفله تحتاج ان تنضج وتكبر حتي تستوعب ....حتي تكتمل مشاعرها ...زفر بقوه ليعتدل
جالسا ليري الصغيره تخرج من الحمام ترتدي مئذر تربطه حولها وشعرها الطويل منسدل علي ظهرها مأثور مغيب عيناه تتبع قطره ماء ساقطه علي رقبتها تنحدر ببطء للاسفل تتحرك نحوه ولكن ببطء ... اللعنه جسدها الضعيف لايحتمل عنفوانه انها هشه اكثر مما يجب
#طب ليه الحزن دا
رفع عيناه للصغيره التي تقف امامه وقال باسف
# حور انا اسف ...رجلك بتوجعك مش كده ......
قالت بسرعه
#لاء خالص .... انا واقفه قدامك اهوه
قال بتحذير
#حور قلتلك مش بحب الكذب
قالت بسرعه
#هي بتوجعني شويه صغيرين بس انا كويسه ..انا بس سقعانه شويه ..انت مش هتبعد عني صح
الصغيره تصر علي تمزيقه لالف قطعه زفر بضيق اجلسها علي المقعد وهب واقفا اخرج احد منامتها الطفوليه العجيبه .البسها لها .. جفف شعرها الطويل ومشطه بحنان اللعنه انها مجرد طفله تحتاج للرعايه طفله تتحكم برغبته لتشعله بطريقه لم يعهدها بحياته ليغرقها بطوفان شغف يؤذيها ....طفلته المسكينه ..انه
مجرد ذئب وحش من اكلي لحوم البشر ولكن مستمتع بدور الاب الذي يؤديه
الان ...لترفع يده وتقبلنا بحب لتهمس
#ربنا يخليك ليه ياجاسر ... انت وعدتني مش هتسيبني مش كده ربت علي خدها
#لاء مش هسيبك حور انتي محتاجه دكتور مش كده
قالت بسرعه
#لاءدكتور ايه انا كويسه ...انا عاوزه بس اطلب منك طلب لاء طلبين
هاهي الصغيره ستطلب انه الثمن لقد تعود علي هذا غامت عيناه لما يؤلمه هذا
#عاوزه ايه ياحور
#تفضل معايا حتي النهارده بس
لما قلبه الاحمق يتراقص بين ضلوعه هكذا لقد طلبت قربه قال بحذر
#طب وايه كمان
#اصل هموت من الجوع ... عارف حاسه ان بقالي قرن ماكلتش ... وو يعني مش عاوزه اطلع بره ... معلش ينفع تقول بس للواحظ تجيب لينا ناكل هنا
لما تخلف توقعاته وتسير عكس الاتجاه المعروف لما تقتحم داخله بتلك القوه ابتسم وقبل راسها وخرج شارد ...... الصغيره تصر علي تعجيزه لم يلاحظ الجمع الجالس بغرفه الاستقبال الاعندما تحدثت عائشه
# هو انت هنا ياابيه
رفع راسه ليتامل الحضور اشاح بصره فور رؤيته لعزه وتلك الابتسامه السمجه علي وجهها ولم يفهم معني للمعان النصر بعيناها ...
#ايوه ياعيشه في حاجه
تقدمت منه وقالت بقلق
#مالك ياابيه شكلك متضايق اوي
ربت علي كتفها وابتسم بفتور
#مفيش حاجه بس حور تعبانه شويه
قالت بلهفه
#ملها دي كانت كويسه امبارح ... انا هروح اشوفها
قالت جملتها وتحركت ناحيه الممر المؤدي لجناحها وجناح والدته والمكتب زفر بضيق وتحرك حتي استوقفه سؤال عزه
#وانت بقي زعلان كده عشان هي تعبانه
التف اليها رمقها بنظرة ناريه انكمشت قليلا مالبثت ان اقتربت منه وقال
#ايه يفرق معاكي
قالت بنعومه
#طبعا يابيبي ....مش جوزي ...وعارفاك كويس اوي
ابتسم بسخريه
#متاكده
تعلقت بعنقه وهمست
#طبعا ..... ممكن تضحك علي الناس كلها بس عليه انا ...زوزه
نظر في عيناها وقال
#وانا هضحك عليكي ليه ...متضايق عشان مراتي تعبانه شيء طبيعي جدا
مررت سبابتها علي وجهه وابتسمت
#تمام طلاما دا اللي مضيقك خليك جنبها ياحبيبي
ابعد ذراعيها وقال
#مش مستني اذنك ياست عزه
هزت كتفها وقالت
#اوكيه طالما مش محتجني ياحبيبي انا هسافر لماما اقعد اسبوع ولااتنين
فهم الان معني لمعه النصر وابتسامتها المستفذه .... وللمره الاولي يراها عزه تعتقد انها تتحكم برغبته ... اقترب منها حتي اغمضت عيناها لقد اعتادت علي تدليله المفرط واعلان عشقها في كل لحظه اعتادت ان يخبرها الاتبتعد عنه ...كان يظن هذا عشق ولكن هي ظنته تنازل وتحكم حمقاء بجداره ربت علي خدها
#ابقي سلميلي علي مرات عمي ياعزه وخدي السواق يوصلك
قال جملته وتحرك ناحيه المطبخ ليتركها بذهولها تحترق
حمل الطعام من لواحظ وتحرك للخارج كانت ماتزال واقفه مكانها
#ايه ياعزه انت اتحنطتي ولاايه يلا عشان تلحقي توصلي بالنهار .... عندك فوق فلوس في در ج الكوميد خوديها وانتي مسافره
رمقته بنظره غاضبه لايعرف لما اسعدته لقد رد واحده من صفعاتها المؤلمه دوما رمقت الطعام وقالت بغيض
#انت شايل الاكل ليه مش في خدامين في البيت
ابتسم وقال باستفذاذ
# لاء ازاي في طبعا .. بس انا عاوز ادخلها الاكل بنفسي
#بس انت عمرك ما عملت كده معايا
# المره الجايه لما تبقي تعبانه هبقي اجيبلك الاكل متنسيش تسلميلي علي مرات عمي واتصلي لما توصلي عشان اطمن عليكي
قال جملته واتجه الي الممر ورغما عنه شعر بالرضا .... يعلم جيدا ان عزه ليست من نوعيه النساء الغيوره ...كما يعلم جيدا ان غضبها الان نابع من جرح كرامتها .... ولكن جمودها الدائم يقتله هل مازال يحبها سؤال سمج مشوش يتردد بداخله ..... ولم يجد له اجابه ضحكات الصغيره العاليه جذبت اذنه ليدخل الي الغرفه لقد نسي ان عائشه ذهبت اليها التفتت الاثنين اليه وعلقت عائشه
#ابيه جاسر بحاله جيبلك الاكل يابرنسيس
وكزت كتف عائشه التي قالت ضاحكه
#شايف ياابيه خليك شاهد فينا من مد الايد اهوه
حملت عائشه الطعام منه ووضعته علي الطاوله الصغيره ... قال بمرح
#معلش بقي ياعيشه ....عشان تعبانه بقي لازم ندلعها شويه
عائشه بمرح وهي تضع يدها علي صدرها
#ايه ضاااااه ابيه جاسر بيهزر ....
وكز جاسر كتفها فتاوهت وجلست بجوار حور قائله بمرح وهي تفرك كتفها
# انا بقول ياابيه نهذر بالبق بس ... انت ايدك تقيله اوي.......تعالي يابنتي اكشف عليكي واهو اعمل بلقمتي في البيت ده
حور بحماس #ايه ده هو انتي دكتوره ياعيشه
جلس جاسر علي الطرف الاخر وقال ضاحكا
#علي اخر الزمن اخلي بيطريه تكشف علي مراتي
حور ضاحكه
#تصدقي فكرتيني بسليم اما كنت اقوله هتبقي دكتور حمير زي رشدي اباظه ... يقولي اه انا داخل بيطري مخصوص عشان اعالجك
عائشه بفضول #سليم دا اخوكي اصل انا مشفتش حد من عيلتك خالص
حور بحماس #لاء بن عمي سليم دا دحيح العيله ... كان مربلنا الرعب انا ويونس في البيت ...... عشان كنا بنعمل دوشه جنبه ..وناخد ورق المحاضرات بتعته نعمله مراكب وصوريخ .... بس ايه طلع الاول علي دفعته واجتله بعثه وسافر من اربع سنين .... بس ماما قلتلي انه راجع
لما يشعر بكل هذا الضيق ...انه بالكاد يتحكم باعصابه حتي لاينزع لسانها ويغسل عقلها ليمحو منه ذكري كل رجل غيره حتي لو كان عمها تؤمها او ذلك السليم الاحمق .... ورغما عنه تفلتت عصبيته
#مش كفايه رغي بقي الاكل هيبرد
احمق ويستحق الرجم ..لان ما قاله جعل عائشه تتململ وتهب واقفه وتقول بحرج
#استاذن انا بقي
زفر بضيق
#تستاذني فين يازفته انتي اقعدي عشان ناكل مع بعض
#معلش بقي
حور #علي فكرة لو ماكلتيش معانا مش هاكل وهيبقي ذنبي في رقبتك
هاهي الصغيره تصحح اخطائه ... للمره الكم لايدري تستحوذ الصغيره علي اعجابه لتخرج عائشه من جو التوتر الذي انشئه هو بكلماته الحمقاء
#يلا ياعيشه بقي اعملي بلقمتك وتعالي اسنديني عشان رجليه وجعاني
جمله عفويه ارادت ان تخرج بها عائشه من توترتها ونجحت ولكنها اصابته بالصميم وهو يري وجهها المحتقن التي تعتقد انه لن يراه ...ولكنه يراها جيدا
عائشه بقلق # حور انتي وقعتي
حور # لاء دا بس شد عضل
عائشه #_شد عضل ايه دا انتي مش قدرة تقفي ....
همست #بس بقي ياعيشه
رفعت عائشه ساقيها للاعلي لتتفلت صرخه من الصغيره وتمتليء عيناها دموع ليتوجه نحوهما
#سيبيها ياعيشه
عائشه بتركيز وهي تتفحص فخدها
#استني بس ياابيه
#استني ايه انت مش شايفه بتتالم ازاي
رمقته بنظره سريعه وقالت
#متقلقش الحمد لله مفيش كسور
قالت جملتها ورفعت قدمي حور بيديها حتي اصبحت مستقيمه امامها ثم دفعتها بقوه لتصرخ حور قال بغضب
#انتي اتهبلتي ... ايه العنف دا
انزلت قدمي حور الباكيه في الارض وقالت بثقه
#مش عارفه ليه محدش عاوز يديني فرصتي في البيت دا قومي يابنتي
حور #مش قادره ياعيشه
هزت عائشه راسها لتشدها واقفه بجوارها وقالت
#اتحركي ياماما بلاش دلع
تحركت ونظرت اليها
#الوجع خف كتير
عدلت عائشه وضع منظارها الطبي وقالت
# شوفي بقي عشان الوجع يروح
خالص انتي محتاجه تعدي في ميه سخنه بزياده شويه ووويبقي فيها مطهر وتحركي رجليكي واحده واحده جوا الميه هتقومي تبرطعي
حور #ابرطع كده برضه ياعيشه
جاسر ضاحكا # مهو شكل علاجها جاب نتيجه اهوه ياحور
قالت بغيض #الله يكرم اصلكوا انتوا
الاتنين ...
جاسر # ... بس انتي عملتي ايه
تنحنحت عائشه وعدلت وضع منظارها الطبي ونظرت الي جاسر وخفضت بصرها
#اااشوف ياابيه ...العضلات واحده زي ماتقول كده هي عملت تمرينات لفتره طويله وواضح انها اول مره ...
فعضلات الحوض ركبت علي بعض بس البت دي حموله حموله يعني
حور ببلاهه #بس انا معملتش تمرينات ياعيشه
احتضنت عائشه كتفها وقالت ضاحكه
#امال عملتي ايه ياحور
كتم جاسر ضحكاته بصعوبه
#اطلعي بره ياعيشه
قالت بمرح #قعده علي قلبك ياابيه وبعدين انا هذاكر لحور حبيبتي بس هطلع اجيبلها مطهر واقول للواحظ تجيبلنا اكل غير ده
قالت جملتها ورفعت الطعام لتخرج من الغرفه اقتربت حور منه
#جاسر انت بتضحك علي ايه انا مش فاهمه حاجه
بريئه وبرائتها تطيح بعقله لثم خدها وهمس
#مش مهم بس انا فهمت ... انتي كويسه دلوقتي
حركت ساقيها وقالت
#احسن كتير
احتضنها بين ذراعيه وقال بانفعال
# ماانتي بتقولي من الصبح انك كويسه
احتضنت خصره بقوه وقالت
#خفت ااقولك تبعد عني ... وتقول ان انا صغيره ومش بستحمل وو
اي البشر هي تلك الصغيره تتحمل الالم حتي لايبتعد عنها رفع وجهها وهمس
# مش هبعد عنك ياحور ...
#توعدني
#اوعدك يااجمل حوريه في الدنيا ...
# انا بحبك اوي ياجاسر
#يبقي معنتيش تخبي حاجه تاني اتفقنا
ارتفعت الصغيره لتطيح بالبقيه الباقيه من تماسكه لتعتنق رقبته وتقف علي اطراف اصابعها لتطبع قبله علي عنقه وتهمس
#انت طويل اوي ياجاسر
احاط خصرها بذراعه ليرفعها للاعلي وقال ضاحكا
#انتي اللي قصيره اوي ياحوريتي
اسندت مرفقيها الي كتفيه وقالت بمرح
#تفتكر ممكن اطول تاني ... ممكن العب عقله بيقولوا بتطول
اقتراب ودفيء رغبه وجنون عبث ومزاح الصغيره تحمل كل اللوان الحياه لتبعثها بداخله .. رفع يده ليزيح
خصلاتها وهمس
#بس انتي كده روعه اوي ... ضغننه ولذيذه .. زي العروسه اللعبه ...توء عروستي اللعبه ....اللي عشقت اللعب بيها .... وقربت ادمنه
انهي جملته وانفاسه تضرب صفحه وجهها حتي اقتربت انفاسها الدافئه منه كان علي وشك التهام شفتيها المغريه لولا طرق الباب زفر بضيق وانزلها مهمهما
#الله يحرقك ياعيشه ... ادخلي يافقر
ترجلت عائشه وخلفها لواحظ تحمل الطعام اما الصغيره فجلست تغطي وجهها وكان عيون عائشه الفضوليه ستعلم ماذا كان يحدث ورغم انه بالفعل مثار وعلي وشك القاء عائشه بالخارج الاانه انفجر ضاحكا
↚
#ازاي يابويا تجوز حور في السن دا ولراجل ضعف عمرها ومتجوز ومش كده وبس لاء دا البلد كلها عارفه هو اد ايه بيحب مراته
محمود #ااقعد ياسليم بطل عصبيتك دي البت جالها عدلها وانا سترتها عملت ايه غلط
جلس سليم علي المقعد وقال
# الغلط ان حور حته عيله ،،،،،،لاتعرف تحكم ولاتتحكم في مشاعرها ... الغلط انك تديها لراجل انت واثق انه شاريها جاريه ... لكن قلبه ملك لمراته ..... الغلط انك تكسر عيله زي دي وتعيشها في قهره ان جوزها ملك واحده تانيه
قطع حديثهم دخول يونس وهو يصرخ
#هاي خلصت امتحانات روحي ياثانويه انتي طالق بالتلاته .....
#يابني انت علي طول داخل بغاغتك كده
اسرع يونس ليرتمي بين ذراعي سليم المفتوحتان ليضمه اليه
#وحشتني اوي ياسليم حمدلله علي السلامه ..
امسك سليم ذراعيه وقال
#كبرت يايونس وبقيت راجل وحشتني ياوحش
#وانت كمان دا حور هتفرح اوي لما تعرف
ظهر الضيق علي وجهه سليم وقال بعتاب
# ازاي تسيبهم يعملوا فيها كده يايونس
محمود بغضب #جري ايه ياسليم هو في كلمه بعد كلمه ابوك في البيت
يونس #متقلقش ياسليم حور زي الفل والشهاده لله جوزها شيلها من علي الارض شيل ... وهي بتحبه
عقد سليم ذراعيه وقال بشك
#هي اللي قلتلك كده
#طبعا انا بكلمها كل يوم ياحبيبي وسعات بستناها عند المدرسه بعد الامتحان
سليم #هو سبها تكمل
يونس # لاء وايه هو اللي بيذكرلها ...
وكل امتحان بيوديها ويجيبها دول لسه موصلني بس هي كانت هبطانه شويه فجاسر قلها مره تانيه نبقي ندخل عشان هي لازم ترتاح ....يمكن حور مكنتش موفقه قبل الجواز بس دلوقتي لاء ...اطمن ياسليم
تنهد سليم بقوه وقال
#طمنت قلبي ربنا يطمن قلبك ...حقك عليه يابابا ...انا مكنتش ااقصد اتعصب بس انت عارف حور ويونس غاليين عندي ازاي
محمود بود #ربنا يخليكوا لبعض يابني
سليم # احنا ينفع نروح نطمن عليها ونشوفها مش كده ولاايه
محمود #ومالوا هتصل بجاسر بيه واقوله والراجل عمره مااتاخر ..
نظر يونس حوله
#اامال امي وبسمه فين
محمود #راحو لستك سنيه اصلها بعافيه شويه ومكناش نعرف ان سليم جاي النهارده
يونس # خلاص يابابا اتصل بجاسر وقله ان احنا هنروح عشان نطمن علي حور وهو سليم يشوفها بالمره
سليم #لسه بتحس بوجعها يا وحش
يونس وهو يعدل ياقته
#طبعا مش تؤم متماثل
ضرب سليم راسه # ياشيخ اتلهي
صمت الاثنين ليستمعوا الي مكالمه والده
#ايوه ياجاسر بيه ...
########
#الحمد لله كلنا تمام بس سليم اجا وكان عاوز يسلم علي حور ويباركلكوا علي الجواز ويونس كمان عايز يطمن علي اخته
#####################
#ربنا يجعله ديما مفتوح بحسك يابيه مع السلامه
اغلق الخط وقال باسما
#يلا ياولاد ... حور بقت كويسه يايونس جاسر بيه طمني
سليم بحنق
# واد يايونس هي حور طولت زيك كده ولالسه اوزعه زي ماهييه ...
#طولت شويه بس لسه اوزعه ليه
#اصلي كنت جيبلها لبس وعرايس ودباديب عشان عارف انها بتحبهم ..
هروح لعروسه وانا وخدلها دباديب
يونس ضاحكا #والله هتفرح بيهم اوي كمل جميلك بقي وهتلها شنطه حاجه حلوه زي بتاعه زمان عشان نتخانق عليها انا وهي
محمود بغيض #طب عدي قدامي ياهبل قال شنطه حاجه حلوه قال
سليم # خلاص انا هخدلها العرايس والدباديب
يونس #وكسه ياسليم تكون جيبلي مسدس ميه
سليم ضاحكا #لاء بندقيه صوت
يونس #ياغلبك يايونس ...وانا قلت هيظبطني لما يرجع ويجبلي موزه من المانيا وهو جاي
سليم بذهول #ولا انت اتهبلت موزه ايه اللي هجبهالك
محمود #يلا يابني سيبك منه
طوال الطريق وسليم عقله مشغول طوال عمره وهو يري يونس وحور جزء لايتجزء من تكوينه حتي اثناء وجود عمه ...وبعد انتقالهم لبيته احبهم اكثر كان دوما يتابعهم يحب مشاكساتهم المستمره له عندما سافر كانا في بدايه المرحله الاعداديه ليعود الان ليري يونس فتي يخطو اول خطواته نحو الرجوله وحور متزوجه بكبير البلده ...طوال عمره وهو يحترم جاسر يخشاه كما تخشاه كل بلدتهم الصفيره .....رجل تحاوطه هاله هيبه كبيره وقار فطري ...رجل كلمته سيف علي رقاب الجميع ...وهي حور الصفيره الفتاه المشاغبه الممتلئه حياه التي تخرج ضحكه من كل شيء ...يذكر جيدا حور ذات
الاعوام الاثني عشر التي بكت بشده ليله سفره حتي نامت وهي متمسكه به ...تنهد بقوه وهم يعبرون البوابه الكبيره لبيت الراوي جالت عيناه في هذا القصر الضخم الحديقه المتسعه ثم فتاه بمنظار تخرج من الخلف تحمل عنزه بيضاء حديثه
الولاده تربت علي راسها وتتحرك ناحيه المدخل
#يلا ياسليم انت متنح كدا ليه
تحرك للامام فلتقوا بصاحبه العنزه امام البوابه التي رمقتهم بنظره سريعه وخفضت بصرها لحظه واحده ثم رفعت بصرها لتحدق ببلاهه في المختل الذي بجواره اشارت بسببابتها
#انت يونس صح
عدل ياقته #هوانا مشهور اوي كده
ضحكت قائله # قعدت تقولي انا احلي منه داانتو نسخه كاربون يابني الفرق بينكوا شعر ها طويل
يونس بمشاكسه
#لاء ركزي الله يخليكي مش شعر بس انتي كده هتضيعي مستقبلي
وكزه قويه من يد سليم فقال بعدها وهو يفرك ذراعه
#كده مستقبلي باظ
سليم بهمس #لم نفسك يازفت
ثم نظر لتلك العجيبه بنظره غضب
#انتي وقفه في السكه ياانسه
وكانها لم تلاحظ وجودهم من قبل محمود
#معلش يابنتي بس انت وقفه في السكه فعلا
احمر وجهها وخفضت بصرها مره اخري لتبتعد عن الطريق فيعبروها جميعا الايونس
#انتي عيشه صح
#صح ياوحش
# حور حكتلي عنك كتير اوي ...
تحركت بجوار يونس وقالت باسمه
#دي حكتلي عنك درر يابني
#اوبس يعني اتفضحت ... حلوه اوي المعزه دي
انفتح الباب لتظهر لواحظ ناولت ليونس العنزه وقالت
#متغلاش عليك يايونس
عبرتهم وقالت بترحاب
#اتفضلو ياجماعه .لواحظ وصلي الجماعه لليفنج علي مادي خبر لابيه
يونس ضاحكا #ينفع اجي معاكي
سليم #متبس بقي يايونس
حركت عائشه كتفها وتحركت مهمهمه
#مالو دا
جلس الجميع فقال محمود
#تعرف ياسليم ان انا اول مره ادخل قصر الراوي من يوم جواز حور
سليم #يعني ايه مفيش ولامره زرت حور
محمود #لاء بس هي بتيجي علي طول
قطع كلامهم خروج جاسر من الممر بوجهه مرحب بشوش
#اهلا وسهلا الزياره دي غاليه عندي اوي
وقف الجميع ليسلم عليهم جاسر الذي وجهه حديثه لسليم
#نورت البلد ياسليم وحمدلله علي
السلامه
سليم #الله يسلم عمرك والف مبروك ولو انها متاخره شويه
جاسر #اتفضلو ياجماعه وقفين ليه حور جايه علي طول
#حمدلله علي السلامه ياسليم
كان هذا صوت وردته المشرقه شيء ما بداخله جعله ينظر لسليم الذي رفع عيناه للحظه رمقها واتسعت عيناه ليخفض بصره ويهمهم
#انتي كبرتي اوي ياحور
جلست بجوار جاسر وقالت باسمه
#منه لله يونس بقي هو اللي خرجني من التلاجه فكبرت
تشاركا الجميع بالضحك فقال سليم
#لاء مقصدش بس انا فكرك وانتي لسه اد كده
اشار بيده فقال يونس ضاحكا
#لاء هي لسه اد كده بس انت اللي مش واخد بالك
نظرت حور لجاسر الباسم وقالت بغيض
#عجبك كده سيبهم بيترقوا علي مراتك
محمود #محدش بيتريق ولاحاجه ياحور هما بيقولوا الحقيقه
حور بحنق # بقي كده حتي انت ياعمي
ربت جاسر علي كتفها بحنان وقال
#انتي يهمك رايهم في حاجه ...المهم رايي انا وانتي عجباني كده ..
بسعاده طفله تتراقص بعيناها قالت
#ربنا يخليك ليه يارافع معنوياتي
محمود #ربنا يخليكوا لبعض ويرزقكوا الزريه الصالحه ..... بس انتي وشك اصفر شويه ياحور
حور #يابابا يعني شهر ونص مذاكره وامتحانات وشده اعصاب دا كويس ان لسه عندي وش
تشارك الجميع بالضحك ليعلق جاسر
#يلا ياحور قوليلهم يجهزو الغدا
سليم #لاء معلش خليها مره تانيه ...انا كنت جاي بس اطمن علي حور والحمد لله اطمنت ..وكنت جيبلك هدايا .. بس ياريت بلاش تريقه انا معرفش انك كبرتي كدا
حور بحماس #جبتلي ايه
يونس بحنق # عرايس لعبه ودباديب يانونو لاء وجيبلي بندقيه صوت
وكزت حور راس يونس
#دا بدل ماتقوله كتر خيرك انك افتكرتنا ... شكرا ياسليم وعلي فكره انا بحب الدباديب والعرايس .... انت شايل المعزه دي كدا ليه
ناولها لها وقال #لاء دي بتاعه الست عيشه خدي وسليميلي عليها
اخذت هداياها وانصرف الرجال
↚
رفعها جاسر بين ذراعيه وهمس
بتحبي الدباديب والعرايس مش كده
تعلقت بعنقه وهمست
اه مش انت كمان بتحب تلعب بالعروسه بتعتك
تحرك ببطء وهمس
داانا ادمنت اللعب بالعروسه بتعتي
دفنت راسها بعنقه وهمست
# وانت كمان وحشت العروسه اوي اوي
الصغيره قادره علي اشعاله كالعاده بلحظه لم يخطيء بحرف لقد ادمنها بحق ...
# ياااه داانت في دنيا تانيه ياجاسر
كلمه بصوت يعرفه جيدا صوت يكرهه صاحبته ومنعها من الدخول لهذا البيت توقفت قدماه وانزل حور ليلتف تسمرت قدماه في الارض وهو يري عزه ايضا زفر بضيق وقال بغضب
انتي ايه اللي جيبك هنا يابيان
عقدت زراعيها وقالت بتحدي
جايه بيت جدي يابن عمي ولانسيت
عقد ذراعيه وقال بغضب
بيت جدك اللي رحتي بعتي نصيبك فيه لكلب مش كده .. ملكيش مكان هنا يابيان وانتي عارفه
خرجت عائشه علي صوت جاسر العالي ظنا منها انه احتد علي ذلك المتعجرف ولكنها تفاجات
بيان ...وعزه انتوا ايه اللي لمكوا علي بعض
بيان بغرور
في ايه يابنت عمي داانا بقالي خمس سنين مشوفتكيش ....وبعدين ماعزه بنت عمي برضه
امسكت عائشه يد حور وقالت بسرعه
تعالي معايا ياحور
رفعت عيون تائهه وتحركت بجوار عائشه ولكنها سمعت صوت المدعوه بيان
شركتي اللي اشترت انتاج مصنعك
قال بغضب
دا علي اساس ايه بقي ..... الشركه اللي اشترت انتاج المصنع
قاطعته شركه روسيه بتاعه جوزي والشركه نقلها باسمي من كام يوم بس يعني الشغل هيبقي معايا
قال بتحدي ولو حتي لو اللي بتقوليه حقيقي ..... الشغل في المصنع مش في البيت ....
قال جملته وامسك ذراع عزه بقوه ليسحبها من جوارها وقال بتحذير
احذري انزل اتلقاكي لسه موجوده فاهمه لواحظ
ايوه يابيه
وصلي الهانم للباب وبلغي عبد الصمد لو شفها بعد كده ميدخلهاش
قال جملته وسحب عزه للاعلي دخل جناحها ودفعها بقوه فركت كفها وقالت
هي دي وحشتني ياجاسر
قال بغضب عزه .... ايه اللي لمك علي بيان واياكي تكذبي
قالت ببرود وانا هكذب ليه يعني بيان كانت بتزور ماما وقلتلي انها جايه البلد فقلت اجي معاها
اه دا علي اساس انك متعرفيش اللي بيني وبين بيان مش كده
قالت بنفاذصبر
اووف ياجاسر هي كانت عملت ايه يعني عشان دا كله ...
لاء معملتش حاجه ...لما تبيع نصيب ابوها في بيت العيله لكلب مرابي بقي معملتش حاجه ..... لما تبقي السبب في شلل امي معملتش حاجه ولما تدخلي نص الليل قوضتي بقميص نوم يبقي معملتش حاجه
قالت بحنق
انت مكبر المواضيع اوي ياجاسر كانت محتاجه فلوس عشان تسافر وانت رفضت تديها هتعمل ايه يعني وبعدين اللي حصل لطنط كان مجرد حادثه هي كمان كان ممكن تموت فيها وبلاش افوره بقي يعني هي كانت جيه ليك عشان تكلمك في مشروعها ...
قال بصدمه
تكلمني في مشروع ايه بالظبط نص الليل بقميص نوم وهي عارفه ان جنابك مسافره
اقتربت منه وقالت بنعومه
سيبك من اللي فات بيان دلوقتي راجعه حاجه تانيه ...حاجه فوق اوعي بتلعب بملايين يا جاسر ... يعني لما تشتغل معاها هنترفع لفوق اوي ...
حدقها بنظره ذهول وقال
# وانتي بقي عرفتي هي جابت الفلوس دي كلها منين
جلست علي طرف الفراش وقالت
_طبعا اتجوزت رجل اعمال روسي ملياردير ياجاسر ... حاجه كده وهم ...
وبيموت فيها مفيش اي حاجه تطلبها
الالما تكون عندها ..... جبلها قصر يجنن في باريس
# والروسي الملياردير الوهم دا بقي مسلم ازاي ياعزه
اشاحت بيدها وقالت بضيق
يعني بزمتك انا بقول ايه وانت بتقول ايه
اقترب وامسك ذراعها لينتذعها واقفه وقال بغضب
# بتكلم في شرع ربنا ياست عزه شرع ربنا اللي مبيخطرش علي بالك ابدا ... الراجل ده مسيحي تقدري تقوليلي اتجوزته ازاي ودا حرام شرعا
اي اي ايدي ياجاسر .... اوووف عليك انت عمرك ماهتبقي متحضر ابدا ...
دفعها بقوه فسقطت علي الفراش ليقول بغضب
متحضر ... وعايزاني ابقي متحضر ازاي بقي وسياده الهانم جايه من بره ببنطلون ضيق ودرعتها ونص شعرها باين وحطه كيلو بوهييه علي وشك وجيالي مع واحده شمال
قالت بعصبيه لاء انت زودتها اوي بقي .... وبعدين ايه الجديد بقي مانا طول عمري بلبس كده
امسك شعرها وقال بغضب
#بتبقي لبسه كدا في البيت مش معرض لكل واحد يبص عليه شويه لكن ااقول ايه وانتي جايه تدفعي عن الست بيان .اللي مقضياها اي اي سيب شعري ياجاسر
دفعها وقال بتحذير
# الغلط مش عليكي الغلط عليه انا عشان دلعتك .... بس لحد كده وكفايه اوي ياعزه الله في سماه لكون مربيكي من اول وجديد .... اياكي اشوفك بره القوضه دي فاهمه
#يعني ايه بقي هتحبسني ياجاسر
قال بتاكيد
#ودا مش العقاب ياعزه ....لسه العقاب اللي بجد جاي ... طبعا مش هيفرق معاكي وجودي من عدمه ... يبقي عدمه احسن ....
قال جملته وخرج من الغرفه ليغلق الباب من الخارج بالمفتاح طرقت علي الباب
#افتح ياجاسر ...افتح
اشاح بوجهه وانصرف نزل سريعا ليقابل عا ئشه ليرعد بصوت مخيف
# محدش يخرجها من القوضه
عائشه # حاضر ياابيه
تحرك بخطي سريعه ولكن الصغيره خرجت من حيث لايدري ليجدها امامه ازاحها وانصرف سريعا ..
↚
إقتحم مكتب علاء الذي هب واقفا و قال بغضب
#تعرف ايه عن الشركه الروسيه
تحرك علاء من خلف مكتبه وقال بقلق
#في ايه ياجاسر
#انطق تعرف عنهم ايه
#احنا عملنا سرش علي الشركه ونشاطها كويس في السوق وصاحبها رجل اعمال ناجح
#الشرط الجزائي كام
#اتنين مليون ممكن افهم في ايه بالظبط
#الشركه دي بتاعه بيان
قال بصدمه
#انت بتقول ايه وبيان ايه اللي هيوصلها للراجل دا
قال بعصبيه
# بتقول جوزها ودا طبعا مستحيل المهم انها بتقول انه كتبلها الشركه باسمها وجايه عشان الشغل
#طب ممكن تهدي شويه مهو متقنعنيش ان النرفزه دي كلها عشان بيان .... اصلا القصه خلصت والبضاعه في الطريق للمينا ...وانت عارف كده كويس ...في ايه بقي ...انت عمرك مافقدت اعصابك كده
زفر بقوه وارتمي علي الاريكه التي خلفه ليدفن راسه بين ذراعيه
#عزه
جلس بجواره وقال
#مالها مهي بقالها شهر ونص عند امها
بلع ريقه وقال بالم
#بس يوم مافكرت ترجع رجعت ببيان لاء وايه مبهوره بفلوسها وبتقولي انسي اللي فات ...عارف المشكله انها عارفه بيان عايزه ايه بالظبط وراجعه ليه ومع كده اهم حاجه الفلوس
ربت علي كتفه
#مستحيل تكون لسه بتحبها بعد ده كله .....جاسر بص علي حالك لما بعدت عن البيت وانت تعرف انك مش بتحبها
الكل لاحظ انك اتغيرت ماما وعيشه وحتي ايناس اللي مبتعدش يومين علي بعض رجعت ضحكتك ترج البيت تاني .... تقدر تقولي عزه موقعها ايه في حياتك .... بنت عمك وعشره سنين اتخيلتها انت حب .... انت كنت قافل علي نفسك اكتر من اللازم عشان ترضي ماما .... مدتش لنفسك حتي حريه الاختيار ... ولما اخترت اخترت صح .... يبقي متظلمش اللي انت اختارتها عشان واحده اتفرضت عليك ،،،،اوم روح الوقت اتاخر دااحنا قربنا علي نص الليل
#محتاج اقعد مع نفسي شويه
انصرف ليتمدد هو علي الاريكه قلبه حزين وكرامته تان من احب شيطان ... اي امراه كانت في كنفه وتحمل اسمه .... بيان تريد ضربه بها لانها تعلم انه يحبها .... بيان واهمه فما يحمله لعزه بداخله اصبح مشوش ومكسور .... مجرد اسم ولكن بلا اي معني ..... بيان جاءت لتتحداه .... عادت وبقوه لتستغل تلك الحمقاء .... يوم طردها لم تكن تلك مرتها الاولي ..
بيان ابنه عمه مراد التي ظهرت فجاه في حياتهم بعد موت عمه بعده اشهر في ايطاليا بيان ابنته من زوجه ايطاليه لم يعرفوا عنها شيء ..... فتاه في العشرين من عمرها متحرره اكثر مما يجب وصدر فرمان ابيه بوجودها بينهم وكالعاده اعترض
#ازاي يابابا بس تقعد بنت في وسطنا
#كلامي مش هيتكرر
وتقبل الجميع وجودها مرغما .. لعل الوحيده التي مالت اليها كانت عزه ... فهم علي نفس الشاكله ... ولكنه لم يتقبل ابدا تلك العلاقه ...ولكن عزه دوما تتعلل انها ببلد ارياف وتركت المدينه واصدقاءها من اجله ..جاءت بيان بالخراب علي بيتهم والده اصيب بازمه قلبيه لتتبرع هي ان تقل والدته للمشفي فتنقلب بهم السياره تترك والدته بالداخل لتخرج هي من الحادثه ببعض الخدوش ووالدته العزيزه تفقد قدرتها علي المشي تصاب بشلل .... لهذا الوقت لم يكن ليحملها ذنب هذا ولكن
كل شيء بدا يتضح امامه بعد موت والده بيان تريد حقها في الميراث لتعود لايطاليا او يعطيها المال لتقوم بمشروع رفض المشروع جمله وتفصيل الفاتنه الشقراء صاحبه العيون الزرقاء تريد اقامه ملهي ليلي في بلدتهم ...من احمق يتقبل هذا الهراء ...يومها عندما عاد الي البيت وجدها بالمكتب تقترب بجراءه منه نعم كاد ان يسقط في اغوائها ولكن حفظه الله من تلك الذله ...لتقوم الحمقاء ببيع نصيبها لرجل يتعامل بالربا دون معرفه احد يتذكر جيدا يوم طردها وتلك الكلمات المسمومه التي القتها عليه كانت عزه عند والدتها وهو غارق في النوم عندما تنبه علي حركه علي صدره للحظه بين النوم واليقظه ظن انها عزه ولكن عقله تدارك انه ينام بمفرده في الغرفه ليفتح الاضاءه ليراها شبه عاريه في فراشه لم يشعر ماذا فعله ولكن ماهو متيقن منه انه كان يسحبها خلفه من شعرها القاها خارج البيت ..لم يكن بحاجه لتفسير اي شيء للجميع الذي استيقظ علي صوت صراخها
#مينفعش ياجاسر نرميها بالمنظر دا في الشارع الصبح ليه عنين
#حاضر ياامي بس البت دي متدخلش البيت تاني
وبالفعل دخلت البيت ورحلت في الصباح جمله واحده فقط القتها علي مسامعه جعلته يحملها ذنب كل شيء
#انا هندمك علي بتعمله دا ....زي ماحرقت قلبك علي مامتك . هحرق قلبك علي كل حاجه بتحبها وهتشوف انتقام بيان
اذن بيان عادت لتنتقم فتجهت للمراه الثانيه بحياته ظنا منها انها الاهم .. عزه،،،،،،، وتلك الاخيره مجرد دميه بيد من يمتلك اكثر لعله خدع في امراءه احبها لعل مافعلته عزه جدد الجراح التي اختبئت قليلا .. ولكن مااغضبه لهذا الحد تحديها له .... بيان لاتعرف مع من تتعامل تحديدا .... علاء محق هو يحتاج ان يهدا ... نظر بساعه يده انها الواحده صباحا زفر بضيق .. حور تردد اسمها بداخله وذكري لعيونها اللامعه
بالدموع قبل انصرافه ... عند ذكر احتياجه لابد ان يذكر حور وبقدر ما يحتاجها يخشي عليها ... يخشي ان يخرج غضبه فيها .... ما ذنبها في كل هذا فتاه انتشلت من حياتها البسيطه البريئه لتعيش وسط تلك النيران المشتعله ....وتذكر يوم امتلكها للمره .
الاولي يوم اخبرته انها تشعر بوجعه ....
المثير للاهتمام انها تحفظ حتي نظره عيناه تعرف مايريده قبل ان يتفوه به
حور الصغيره ابنه الثامنه عشر تستطيع فهمه وادارت حوار طويل جدا ممتع معه عن اي شيء وكل شيء .... اعتاد علي ان تجلس بين ذراعيه ليقص عليها اخبار اليوم .وهي تستمع باهتمام . المشاركه اعتاد ان يكمل اعماله في الغرفه وهي جالسه امامه تراجع دروسها حتي تضبطه متلبس برسم صورتها .... صار دفتره ممتليء بتعابير وجهها فرح حزن غيض غضب شجن لهفه رغبه ...نعم الصغيره ترسل رسائلها بطريقه مميزه بشده ... حسنا هو ايضا استطاع فهم انفعالات عيناها حفظها ربما لانها من عالم نقي لم تعرف بعد دهاء النساء ....او لعل هذا لانها تشبهه
نعم الصغيره شبيهه لما كان عليه في الماضي ... قبل ان يكبر وتزيده الايام قسوه .... يستمتع بشطحاتها المجنونه بسرقه الطعام بالمطبخ .. باحد مقالبها المميزه التي تفعلها بعائشه . والتي يسقط بعدها كطفل من كثره الضحك ...
هو لم يتغير ولكن الصغيره كشفت عن جزء مدفون بداخله ازاحت عنه الغطاء اقترب اكثر من عائشه صارت علاقتهم اخويه مميزه عائشه دوما كان يري الرعب بعيناها ماان يتحدث معها كانت اقرب لعلاء منه ولكن الصغيره ازالت كل الحواجز حتي مع والدته الصارمه بشده تذكر من يومين حملت صنيه طعام كبيره موضوع عليها جميع انواع التسالي
#انتي راحه فين بدا كله لب بانواعه وفول ومكسرات ريحه السينما من ورايا
حور بغيض #اه ريحه السينما بالصنيه هلف علي المتفرجين ابعها ... قوم يلا ياعيشه هندخل نعد مع ماما الحجه بدل ماهي قاعده لوحدها كده
عيشه #طب ودخله بالحجات دي .. اقل واجب هتشنقك ياحبيبتي
طفله مشاغبه تمليء الاجواء مرح
#انتي ايش فهمك انتي ... اصل انا هخليها تعترف وتحكيلي تاريخكوا الاسود كله
عائشه #ههاه بتحلم دي الحجه زينب تحكي قلها ياابيه
جاسر# فعلا ياحور متحرجيش نفسك
وضعت الصنيه علي الطاوله لتتخصر وقالت بتحدي
#تمام بتتحدوني ماشي هنشوف
رفعت الصنيه واتجهت ناحيه الممر
#تعالي ياابيه نلحقها لماما تنفجر في وشها
هب واقفا وقال بحنق
#متجوز طفله امشي وراها واقولها كده كخ
وصلو اليها وهي تحاول فتح الباب
قالت بغيض
#طب حد يفتح الباب طيب
فتح لها الباب لتطلع براسها معلنه
#ست الكل السلطانه الام بتعمل ايه
#تعالي ياشقيه
دخلت وانتظر كلاهما بالخارج عائشه
#هي امك قتلتها ولاايه
وكز راسها #تفتكري
ثم علاصوت ضحكات امهم لينظروا لبعضهما باستغراب ثم يتحرك هو للداخل ليري حور جالسه بجوار امه تحت الاغطيه لم يجرؤ احد منهم ان يفعل هذا من قبل لتعلق المجنونه
#تعالي الدنيا ساقعه ماما حبيبتي هتحكيلي كل حاجه صح .. خد حبه لب
والدته # تعالي ياجاسر ااقعد
جلس لتدخل عائشه وتقول بطريقه مسرحيه
#امي بتاكل لب في السرير لاء ووخده حور في حضنها واااامصيبتاه
لتفتح امها ذراعها الاخري لها وتضم الفتاتين اليها فتهمس عائشه
#انتي عملتي ايه في امي
لتطبع حور قبله علي خد والدته وتعلن انها امتلكت قلب العجوز عن اخره
#زوزو دي حبيبتي اصلا
جاسر بذهول # حور احترمي نفسك
حور بمشاغبه
#ملكش دعوه محدش يتدخل بيني وبين زوزو حبيبتي صح يازوزو
امه ضاحكه
#صح ياحبيبتي بس بلاش زوزو دي قدام حد ماشي
لتخرج لسانها له ... نعم كانت امسيه رائعه ...والدته تحكي عن طفولتهم اصواتهم ترتفع حتي يجذب صوتهم
علاء لينضم اليهم .... كانت جلسه عائليه مميزه حتي سقطت الصغيره نائمه بين ذراع والدته ليرفعها ويذهب للغرفه .... الصغيره احيت البيت بكامله
نعم ذكر الصغيره يسكن آلامه قليلا ..ولكن همومه ثقيله بشده ... يحتاج ان يرتاح ينعم ببعض النوم حتي يستعيد تركيزه ...
↚
وصل للبيت وكاد ان يعبر البوابه الخارجيه عندما استوقفه صوت
#جاسر بيه
نظر باستغراب للشبح الذي يقترب من السياره ترجل من السياره حتي استوضح ... قال بقلق
#يونس في ايه حد جراله حاجه
امسك جانب صدره وقال بقلق
#انا اسف بس حور فيها حاجه،،،،، نفسي مكتوم وقلبي مقبوض،،،،،،،،، مش بترد علي التليفون حتي عشان تطمني ...
قال بقلق #تعالي معايا ربنا يستر
القلق كلا الرعب علي الصغيره قلبه يكاد ينخلع تحرك ركضا ناحيه البوابه ليفاجيء بالصغيره جالسه علي احد الدرجات المؤديه للبيت هبت واقفه يبدو انها تجلس هكذا منذ فتره لانها لم تستطيع الثبات في وقفتها اسرع الخطي ولكن يونس كان وصل اليها
#فيكي ايه ياحور
لم تنظر ليونس فقط تعلقت عيناها به تلومه وتنهره وتعاتبه تهمهم بكلمات
لايسمعها ولكنه استوضح اسمه فيها ثم ترتخي ليسندها يونس ويهرع هو ليرفعها بين ذراعيه حتي لاتسقط ارضا جسدها مثلج بين ذراعيه اراحها علي الفراش في غرفتها ليربت يونس علي خدها بلطف
#فوقي ياحور عشان خاطري انا ملييش غيرك
هو لايحتمل ضغط اضافي علي اعصابه المنهاره لو انه في حاله تركيز كان اقتلع راس يونس الذي يبعد غطاء راسها الان ليمنحها مجال للتنفس ... جلس بجوارها شفتيها زرقاء ويديها كذلك انتبه علي صوت يونس المهزوز
#حضرتك عملتلها ايه ... هي كانت بتقول حرام عليك ياجاسر
زفر بقوه الصغيره تعاتبه ماذا فعل لها لتعاتبه نفض اضطرابه وقال بثبايه.
#معملتلهاش حاجه ... اوم هات ازازه البرفيوم اللي هناك دي
تحرك يونس واحضر الزجاجه ليضع بعضها علي انفها وتبدا الصغيره تأن وتستفيق متاوهه ثم تفتح عيناها بتثاقل ليطالعها وجهه يونس فتقول بلوعه
# يونس ... جاسر جراله حاجه
جاسر بقلق # انا اهوه ياحور انتي حاسه بايه
مطت شفتيها كالاطفال وانفجرت باكيه لترتمي بين ذراعيه تنتحب وتقول كلمات غير مرتبه
#حرام ...عليك ..بتعمل فيه ليه كده
ربت علي شعرها بحنان
#اشششش اهدي .. بس عشان افهم
انا عملتلك ايه ياحور
دفعته في صدره وتجلت القطه الشرسه من خلف دموعها
#انت خارج متعصب ..ومشيت
بالعربيه بسرعه ،،،،،،،،ميه واربعين مره اتصل بيك مبتردش،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، حرام عليك قلبي كان هيقف من الخوف ..
قلبه يتزلزل من قوه خفقاته،،،،،،،، الصغيره قادره علي مسح كل شيء بداخله بتصرف عفوي ،،،،،،،الصغيره تستطيع الشعور به ،،،،،،،،تتالم لالمه كان علي وشك ارتكاب اكبر حماقه بحياته،،،،،، لولا كلمات يونس الحانقه
#روحي ياشيخه منك لله انتي وابوكي في يوم واحد يعني مكنش عارف يجيب كل واحد فينا لوحده،،،،،، كان لازم يحشرني معاكي
تطلع لوجه يونس ورغما عنه انفجر ضاحكا ليقول باستغراب لهذه الرابطه الغريبه نوعا ما
#انت بتحس بيها فعلا
يونس بغيض#انا قلبي كان هيقف ونفسي طبق عليا كنت بتخنق وكل اما اتصل بيها يايديني مشغول ياتنكسل
جاسر ضاحكا
# مهي بتقولك اتصلت ميه واربعين مره ،،،،،،،،ومفيش ولامره سمعت صوت التليفون في المكتب ،،،،،،انا اصلا خرجت من غيره
اشتعل وجهها ونظرت ناحيه الشرفه فركت يديها
#مهووووواصل الشباك مقفول
يونس بغيض #يعني اخنقك اعمل فيكي ايه ... انا عارف ان الجوازه دي هتيجي علي دماغي انا
جاسر بحنق # اشمعني ياسي يونس
هب يونس واقفا وقال بغيض
# عشان الهانم لما بتتخنق او تخاف او تتعب انا بحس بيها .... داانا قلت الحياه بقت فل ومفيش مشاكل تقوم الهانم تجيبني علي ملي وشي اترزع في البرد ده علي الرصيف ... داخل في خمس سعات لما كنت هتجنن عشان سيادتك نسيت التليفون طب انا ذنب امي ايه .... اشد في شعري والناس تقول يونس اتجنن
حور #خلاص بقي يايويو متبقاش غلس
يونس بغيض
#بصي جوزك واقف انا مش هرد عليكي علشان لو رديت هقطع ام شعرك ده وهشوهك ماشي
يضحك بقوه علي هذا الثنائي المشاغب ... حسنا هناك قلب اخر يشعر به مرغما ... الموقف برمته مضحك برغم انه كان يقطعه الالم منذ قليل ولكنه الان يضحك بقوه لدرجه انه لم يتحكم بدموعه اعتدلت علي الفراش وقالت بتحدي
# اخبط دماغك في الحيطه يايونس
#والله اخبط دماغك انتي في الحيطه
قالت باستفزاز
#مهي دماغك هتوجعك برضه ياذكي وبعدين احترم نفسك انا اختك الكبيره يعني ارزعك في البرد اشلفط وشك عادي
#اه دا عشان بس انتي كنتي بتكلي الاكل كله اللي بينزل من عند ماما فنزلتي انتي الاول طول عمرك طفسه
#باااااس
كان هذا صوته الصارم جلس يونس بجوارها ... بعيناهما نفس النظره نظره طفل ينتظر التوبيخ اللعنه انهما متطابقان في كل شيء كتم ضحكاته وقال بغيض
#بس انا قاعد في حضانه هنا ...كفايه عليا واحده كتير عليا اتنين
يونس بحرج #والله عندك حق ... كفايه عليك الفقريه دي تتوبك عن صنف الحريم كله ....
وكزته حور في كتفه وقالت
#امشي بره يابارد انت ايه اللي جيبك هنا اصلا
يونس #تعرفي لوبتموتي كده ماهعبرك
حوربتحدي #متقدرش
جاسر #بس بقي تعالي يايونس اما اوصلك
يونس#لاء انا هروح
جاسر #انا مبكررش كلامي مرتين ... مينفعش تروح لوحدك الغيطان عتمه ومفيش امان
رفعت حور الاغطيه لتهب واقفه وتقول
#انت صح نروح عشان نوصل النونه دا
يونس بحنق #مين دا اللي نونه
جاسر # مش عاوز اسمع صوتكوا انتو
الاتنين ...
تحركت ناحيه يونس ودفعته لتحمل طرحتها وتقف تربطها
#ديما جيلنا الكلام كده
جاسر #هو سيادتك بتلبسي الطرحه وريحه فين
قالت بحماس
#هاجي معاك نوصل النونو دا ...
#تخرجي ازاي يعني دا الساعه قربت علي اربعه
تصرفات عفويه بحته تقفز لتتعلق بعنقه وتقول بالحاح
#والنبي والنبي والنبي اجي معاك والنبي
#عليه الصلاه والسلام اهبطي ...
انزلها وتحرك بالثنائي المضحك امامه يحتضن كتفيهما يمكنه قضاء امتع اوقات الفراغ في مراقبتهم .... لو انه يرزق باثنين كهولاء .... يتشاكسون طوال الوقت ... نعم يغار من هذا التقارب بينهما ولكن رغما عنه يتقبله فهذا الفتي جزء لايتجزء من صغيرته المبهره اسرع كلاهما علي الباب الامامي للسياره
يونس #انا اللي هقعد اودام انتي قعدتي المره اللي فاتت
حور #يابرودك انا هقعد جنب جوزي تعد انت ليه يابارد
جاسر بحنق
#بس انتو الاتنين
يونس بحنق #مش كل مره بتوصلوني هي اللي بتعد قدام والنبي اقعد انا بقي نفسي اتعلم السواقه
جاسر بهمس #خلاص كل يوم بعد المغرب تعالي وانا هعلمك السواقه بس سيبها تقعد قدام
#بجد والنبي
يتعامل مع نسخه مذكره من حبيبته نفس الانفعالات والردود والحماس الطفولي ورغما عنه ابتسم
#بجد
نفس رد الفعل باختلاف الشعور احتضنه يونس حسنا يمكنه ممارسه دور الاب علي هذا الفتي ربت علي كتفه
#يلا بقي وبطلوا خناق
جلست الصغيره بجواره ليركب هو بالخلف حسنا سيكون اب مميز يستطيع ارضاء اولاده دون ان يفرق بينهما ....الحنين للاطفال الصغيره شعور لم يتحفذ بداخله الابعد دخول الجميله حياته .... لقد نسي كل شيء عزه بيان جرحه كل شيء مع تلك الصغيره ....اوصلوا يونس للبيت وتحرك عائدا للبيت
↚
الفجر قرب يأذن تعالي نتمشي شويه جنب الساقيه .... البلد دلوقتي فاضيه ومحدش هيشوفنا
احمق ينقاد خلف حمقاء لايستطيع مجابهه رجاء عيناها اوقف السياره بجوار الساقيه وترجل لتتعلق الصغيره بذراعه كانت تسير بصمت حتي وصلوا للساقيه رفعها لتجلس فوقها فاصبحت في مواجهته همست بعشق
#بحبك اوي ... بس زعلانه منك اوي
تصريح رائع يحتاجه وعتاب غريب
#طب انا عملت ايه
تاملت وجهه لتلمس اصابعها الصغيره ملامحه
#هربت بعيد عني .... مع ان احنا اتفقنا ان احنا واحد وجعنا واحد ... وقفت قدامك عشان تترمي في حضني وتحكيلي بس انت هربت .... ومتقلش خفت عليكي .... انت عمرك ماهتاذيني. وجعك غضبك جرحك يروحوا في حضني .... مين يستحملك غيري .. بس انت حسستني اني مليش لازمه في حياتك ..... اني عيله صغيره علي الهامش .... قفلت علي وجعك وهربت
طفله تربت علي قلبه المتالم تداوي جروحه وتهدهده كطفل ... عشقها وعشق كلامها وعتابها ودموعها ..لحظه فريده في حياته ....لحظه علمته طفله معني الحب الحقيقي ... الحب الذي يمليء القلب يقف امامها عاجز عن النطق يتمني وبشده ان يرتمي بين ذراعيها ويبكي ويصرخ ..يخرج ضعف نفسه وهوانه علي امراه باعت حبه من اجل المال ......واخري تحاربه من اجل رغبه مدنسه .... وعليها علي امراءه مكتمله في كل شيء تهبه كل شيءدون انتظار مقابل واحد لتدمع عيناه ويهمس بانفعال
#يااااه ياحور .... انتي حاجه كبيره اوي عليه
لتضم الصغيره راسه الي صدرها تربت علي شعره بحب وتهمس
#وانت دنيتي كلها ... مهما كان الجرح جامد لما يتقسم علي اتنين يخف
سقطت دموعه للمره الاولي في حياته بين ذراعيها همس باختناق
# وانت ذنبك ايه
داعبت شعره بحنان
# الحب مش ذنب ياجاسر
دفن راسه اكثر في صدرها وهمس بانفعال
#اه......لاء ذنب،،،،،،،، لما تحبي غلط يبقي ذنب ،،،،،،،،لما
اتخدع بحب عشر سنين يبقي ذنب .... لما اتكسر في كل حاجه يبقي ذنب،،،،،،،، لما مبقاش فارق مع اللي حبتها يبقي ذنب،،،،،،، لما اللي حبتها تبعني عشان الفلوس يبقي ذنب .... لما تجيبلي واحده لبيتي رمتها نص الليل بقميص نوم في الشارع وتقولي اتعامل معاها عادي عشان الفلوس يبقي ذنب،،،،،،،ذنب وملوش توبه يبقي وجع وجرح
شهقه فلتت من شفتيها جعلته يمسح وجهه ويعتدل في مواجهتها ..وجهها غارق في الدموع لقد اخرج جرحه وذبح الصغيره بسكين ليس له نصل ،،،،،مسحت دموعها بسرعه وهمست بانكسار يمليء عيناها البندقيه
#حتي لو اخترت غلط الحب ملوش ذنب
تحاول ان تبدو متماسكه امامه تهرب بعيناها منه ولكنه يفهمها جيدا ويعرف مقدار الالم الذي سببته كلاماته ليكسر صغيره صرحت بالعشق صغيره لملمت تشتته وداوت جرحه وهو ......هو ذبحها بدون واعظ من ضمير احتضن وجهها وقال
#عشان كده كان لازم اهرب
قالت باختناق
#ليه مش مني .... انا من الاول عارفه انت اد ايه بتحبها .... بس انا راضيه بالحته الصغيره اللي ليه في قلبك ... الحته دي تكفيني ومش طلبه غيرها ...
سقطت دموعها وتنهدت بقوه
# منكرش غصب عني بموت لما بتبقي معاها .... مش بعرف انام ... وبيقي نفسي اوي اخنقك واضربك ... بس انت بتطيب بخطري وبتتصل بيه ... كفايه عليه نظره عينك الحلوه وانت معايا .. ببقي حاسه ان هي من قلبك ....... بس انا بفهم والله .. انا مش عيله صغيره .... نظره عينك ليه مش نظره حب واحد لمراته .... نظره ..حب واحد لبنته صحبته ....لحلاله اللي بيرتاح معاها ....
مسحت عيناها بظاهر يدها و اكملت الصغيره ذبحه علي حالها
#بس انا راضيه .... كفايه اني بشوفها في عنيك حتي لو مش ليه .... عارف بحسدها غصب عني .... شوفتها في عنيك يوم مااتخنقت معايا .... كانت بتلمع ليها ووو
احتضن وجهها وهمس بانفعال
#ومن اليوم ده عزه ماتت في قلبي ياحور،،،،، يمكن لسه مدفنتش لكن ماتت .... كل المشاعر الحلوه اللي كنت بحسها ليها راحت .... انا ندمان اكتر من اني موجوع ..... ندمان علي عمر طويل راح وانا بقدم في تنازلات بفتكر ان هو دا الحب .... بس هي شفته ضعف ... عزه اتكسرت جوايا من يوم ماوقفت قدام رجاله العيله تقلهم اني مش فارق معاها ... حاولت اديها الف عذر مقدرتش عشان انا عارف كويس اوي انها قالت كده عشان الناس تقول عليها المضحيه الكبيره .... انا مخترتش احب عزه بس اخترتك انتي ليه مش عارف .....من يوم ماشوفتك وانتي بتضربي الواد كريم وانا كل يوم برقبك وانتي راجعه من المدرسه من بعيد ببص عليكي وانا عارف ان ربنا هيحسبني علي النظره دي بس غصب عني .. .. لما قالت اتجوز ... محدش جه في دماغي غيرك ليه برضه معرفش ..يمكن .. كنت عايز اكسر عزه واشوف في عنيها نظره غيره واحده ،،،،،،، بس ليه انتي بالذات معرفش .... يوم الفرح كنت موجوع مدبوح بدور عليها يمكن اشوف اي حاجه تثبتلي ان ليه قيمه عندها ..... مفيش .... جننتيني وخلتيني عايز اخنقك بالعمله اللي عملتيها ... قلبي وجعني وانتي بتتكلمي بحرقه علي انك جاريه عمري مافكرت فيكي كده ...... موجوع منها بس اتخيلت للحظه انها بتقرب مني حب .... بس مش حقيقي هي كانت عايزه تكسرني وبس ... تقولي اني مقدرش استغني عنها برضه فسرت الحب ضعف .... عشان بتفضل بعيده عني بالشهر وهي عند امها ... بس انتي ذنبك ايه في دا كله .... انا من جوايا عارف ان مشاعرك لسه منضجتش انتي لسه صغيره .... مشاعرك بتتاثر بسرعه كان لازم ملمسكيش واسيبك تكبري عشان تختاري .... بس مقدرتش ضعفت وانتي في حضني .... عشت معاكي جنون معشتوش في حياتي كلها حتي وانا لسه مراهق .....عقلي بيتلغي لما بخدك في حضني .... مش ضعف ياحور،،،،، مش ضعف بس عشان انتي حته مني ..... شبه جاسر زمان قبل ماالدنيا تأسيه ... انتي لسه صغيره متعرفيش ان قمه الحب لاي راجل في الدنيا ان اللي بيحبها تبقي بنته واخته وامه وصحبه وحلاله اللي بيشوف الجنه في حضنها .... اللي تغسل همومه بضحكه ويخرج كل ضعفه ادمها وهو مش قلقان ولاخايف ان صورته تتهز في عنيها .... عشان عارف انها فهماه اوي وحسه بيه اوي
قفزت المجنونه من فوق الساقيه لتتعلق برقبته وتحتضن خصره بساقيها تمطره بوابل من القبلات الممتزجه بدموعها
#بحبك لاء انا بعشقك بتنفسك انت كل حياتي ياجاسر مش عاوز ه من الدنيا غيرك انت وبس .... انا مشاعري كبيره بيك وناضجه عشانك ...
اسند جبهته لجبهتها وقال بانفعال
#بحبك يامجنونه ..
يمكنه التسليم ورفع الرايه البيضاء امام تلك الشفاه المدمره التي لمست شفتيه ... لتعلمه معني العشق والغرام . ليختبر روعه المبادره من شفاه تعودت علي تلقي هجومه الضاري عليها ... يتلقي لمستها بشغف مجنون وكانها تقص عليه احد دروسها التي حفظتها عن ظهر قلب ليأن بمتعه داخل دفئها المنتشر ويفتح عيناه لتلاقي بندقها
اللامع ... متحفذ مستعد للانقضاض ليروي ضمئه من تلك الفاتنه وضوء النهار ينير وجهها بروعه .. قطره مطر سقطت علي وجهها تبعها اخري علي وجهه انقذته من كارثه محققه انزلها وامسك يدها ليسحبها للسياره هروبا من المطر المنهمر قال
#بزمتك دي تصرفات واحده ناضجه
نظرت اليه وهمست
#جوزي حبيبي واول مره يقولي بحبك يبقي اعمل ايه
#تعملي ايه
قفزت لتخطف قبله من شفتيه وتقول ضاحكه
#ابوسوا من بقوا الحلو ده
قال بحنق
#يابت اتهدي هتفضحينا
اوقف السياره امام البوابه الداخليه لدغت خده وقالت ضاحكه
#عليه برضه ياجسوري دا لولا ربنا ستر والدنيا مطرت كان زمنا مفضوحين في البلد والاقاليم المجاوره
اتسعت عيناه الصغيره تحفظه عن ظهر قلب
# طب والله مانا عتقك ياحور
هربت من السياره ضاحكه وقالت
#اهههه اللي يحصلني يكسرني ههههه
مستفذه تبعها ركضا للداخل ليصدم بعائشه
#في ايه ياابيه بتجري كده ليه
زفر بقوه واعتدل ليقول
#مفيش ياعيشه صباح الخير
#متزعلش نفسك ياابيه
عيناه تبحث عن المشاغبه التي تركته مشتعل واختفت
#ابيه بتدور علي ايه انت سمعني
نظر الي عائشه المتجهمه
#كنتي بتقولي ايه
#كنت بقلك يعني متزعلش نفسك عشان اللي حصل
ربت علي كتفها
#متشغليش بالك .. انا كويس ياعيشه
#طب ياابيه يعني لو ينفع تفتح الباب لعزه هي مش هتخرج بره البيت يعني وووو
صمتت لانه دس المفتاح بيدها وقال
#خدي افتحلها
#انت طيب اوي ياابيه
#دا طيوب ولذوذ وكيوت ياخلاشي علي الطعامه سكره ياناس
كتمت عائشه ضحكاتها بيدها والتف هو لتلك المشاعبه التي تفقده وقاره دفعه واحده يتحكم بضحكاته بالاكراه
#_انتي بتقولي لمين الكلام ده يابت انتي
خفضت بصرها واقتربت حتي وقفت امامه رفعت يديها لتمسك خديه وتهزهما
#ليك ياعسليتي ... يااحلي جاسر في المجره ... يخربيت عينك السودا دي هنهار
عائشه #يخرب بيت هبلك ياحور داانا اللي هنهار من الضحك
نظرت لعائشه وامسكت يديها وكانها ترقص
#اصل انا فرحانه فرحانه اوي يا احلي شوشو في الدنيا
ترنحت قليلا ليسندها جاسر ويقول بقلق
#مالك في ايه وشك اتخطف مره واحده
تعلقت بعنقه #خفت عليه
#هو انا ليه غيرك
عائشه #احم احم طيب اروح انا بقي اقول للواحظ تعمل الفطار احتفالا بالمنسبه اللي انا معرفهاش دي
جاسر #حسه بايه
حور #مفيش حاجه بس عشان منمتش دوخت محتاجه بس حبيبي ياخدني في حضنه وانام
همس بجوار اذنها #بتخلعي هاه
#بخلع مين ياجسوري هو انا هعتقك ... بس هنام شويه صغننه عشان افوقلك
انفجر ضاحكا وهمس باذنها
#اعتبر دا وعد
قالت بتحذير #بس اياك افتح عيني ومتلقكش ... عشان العروسه بتعتك تتحول لشاكي وتاكل مصرينك
نظر اليها فهزت راسها موافقه ليحتضن كتفها بذراعه وبعد قليل يضمها الي صدره ويغرق معها في النوم بعد يوم طويل
↚
#اسمع ياجاسر عزه لسه مراتك وانت هجرها بقالك شهر من يوم مارجعت ودا يابني ميرضيش ربنا
هب واقفا
#ياامي ارجوكي بلاش تضغطي عليه
#اقعد انا مخلصتش كلامي ....انا عارفه ان جواك شرخ من نحيتها لكن لسه جواك والاكنت طلقتها ... وطالما لسه علي زمتك يبقي لازم تاخد حقوقها الشرعيه فيك .... عزه اجت واشتكتلي من هجرك ليها وقالت انها غلطت لما اجت مع بيان بس هي مكنتش متوقعه انك تزعل بالشكل ده
عقد ذراعيه وقال بجديه
#عزه مغلطتش فيكي عشان تعتذرلك انتي
#يعني هو دا اللي انت عاوزه ... يعني لو اعتذرتلك هتسامح وتفتح صفحه جديده
حائر هل يستطيع ان يفتح صفحه جديده وماذا عن حوريته الصغيره التي تتعلق بعنقه كطفله تخشي ابتعاد ابيها وتذكر همستها المختنقه بالامس
#انا عارفه انها لسه مراتك وليها حقوق عليك ... بس مش قادره استحمل فكره انك تاخد واحده غيري في حضنك
#محتار ليه ياجاسر ... لو علي حور سيبهالي انا هتكلم معاها ... عزه مستعده تعتذرلك
#مش عارف ياامي حقيقي مش عارف
اتصلت والدته وبعد قليل دخلت عزه بكبريائها وغرورها .... لما يراها كامراه غريبه عنه زفر بضيق
#انا اسفه ياجاسر
قالت جملتها اقتربت لتطبع قبله علي جبينه زفر بقوه
#خلاص ... خلصنا ياعزه ...
قال جملته وهب واقفا ليتحرك للخارج
#عن اذنك ياامي
تحرك بالممر لتوقفه عزه امام جناح حور صوتها عالي وهو يعلم السبب
#هستناك النهارده ياجاسر متتاخرش اوكيه
اشاح بيده وتحرك ناحيه المكتب .. اغلق الباب ووقف خلفه ... زفر بقوه لو اعتقد انه سيتهرب للابد فهو واهم تماما ... ازاح الستائر لينظر للصغيره تتحدث مع عائشه وتضحك بالتاكيد لم تستمع لكلمات عزه زفر بارتياح وهو يراها تلملم شعرها المجنون وترتدي حجابها لتخرج من الغرفه بصحبه عائشه... اغلق الستائر وجلس خلف مكتبه ...حسنا لقد تاجلت المواجهه لبعض الوقت دقات رقيقه ثم وجهها الباسم يطل
#حبيبي مشغول ولاممكن اخد دقيقه من وقته
ابتسم #تعالي ياحور
اقتربت لترتفع علي طرف المكتب من جهته ترفع يده وتداعب اصابعه
#شوف بقي عيشه قاعده في البيت زهقانه وكانت عايزه تقدم درسات عليا ... فكنا عاوزين موافقه البوس الكبير
# طب وهي مقلتليش ليه
رفعت عيناها ونظرت بعيناه وقالت بمرح
#لاء مهو انا هنيمك مغمطيسي واندلها فتقولها انك موافق علي طول ماشي
ابتسم بفتور #مفيش داعي تنيميني انا موافق
طبعت قبله علي خده وقالت
#تمام عشان ااقفل موضوع عيشه بعد اذنك هتصل بسليم واشوف الاوراق المطلوبه وميعاد التقديم وابقي اروح معاها
#طب وهو سليم ماله
#يونس قلي انه اتعين في الجامعه ... يعني هيبقي المدرس بتاعها ... ويضربها بالخرزانه ويذنبها وكدا
#اكبري بقي من جو المدارس ده الجامعه مختلفه
#يعني موافق
#موافق عشان خاطر حوريتي
احتضنت وجهه
#مخبي عليه ايه
بلع ريقه بصعوبه
#مفيش حاجه
لدغت خده #_متكذبيش ياجسورتي
تنهد بقوه #مفيش حاجه بس الحجه بعتتلي الصبح عشان
طرق علي الباب جعله يتوقف وتهبط هي من علي المكتب
#ادخل
لتطل لواحظ
#ست حور الست الكبيره عاوزاكي في قوضتها
#حاضر ياست لواحظ جايه اهوه
تنهدت بقوه
#اكيد عاوزاني لنفس السبب اللي كانت عايزاك فيه الصبح مش
التهم انفاسها كلاماتها شفتيها يعلم ان الصغيره ستتالم ستبكي وهو لايحتمل دموعها ... يجب ان يهرب لن يستطيع مواجهتها ترك شفتيها ليتركها ويترك البيت باكمله
تلمست حور شفتيها لقد باتت موقنه
الان ان الامر له علاقه بعزه التي تحاول بكل الطرق في الاونه الاخيره ان تقترب منه وتتعمد هذا امامها عليها ان تتحلي بالشجاعه الكافيه لقد تزوجت جاسر وهي تعلم ان لها شريكه به وكانت متقبله هذا ...ولكنها لم تكن عاشقه تحركت ناحيه غرفه والدته طرقت الباب دخلت
#تعالي ياحور ااقعدي
جلست تفرك يدها لاتريد سماع هذا
#واضح انك عارفه انا بعتالك ليه
#حسه مش عارفه
ربتت العجوز علي كتفها وقالت
# واللي حاسه بيه دا ليه علاقه بعزه
قالت باختناق
#دا حقها وحقه ... هو متجوزها وووو
ارتمت بين ذراعي العجوز تبكي
#اهدي ياحور
#انا هاديه وفاهمه والله بس غصب عني
امسكت ذراعها لتنظر اليها
#يعني انتي كده هاديه وفاهمه امال لومكنتيش بقي كنتي هتعملي ايه
قالت بطفوليه
#هشد شعره واخربشه ومش هخليه يطلع فوق خالص وهفجرها
ضحكت العجوز #بس .... شوفي ياحور جاسر لسه فاكر ان ليها مكان في قلبه ....
قالت بانكسار #عارفه محدش يقدر يشيل الحب من قلبه ولايلغي عشره سنين قضاها في الحب ده
تاملتها العجوز بنظره تقدير حقيقيه فاكملت
#زي مانا عارفه كمان انه مش قادر ينسي الجرح اللي جواه منها .... عزه بقالها فتره بتحوم حواليه انا فاهمه دا كويس بس مش عارفه ليه قلبي مش مستريح وحسه انها بتخطط لحاجه
#انتي قولتيله كدا
#لاء انا معنديش دليل .... انا بفضفض معاكي
#انا كمان حسه نفس احساسك ده خصوصا ان ايناس بعدت عنها خالص ومعدتش بتيجي البيت وكل اما اسالها تقول مشغوله مع جاسر الصغير .... في حاجه بتدور مش مريحاني
انا كمان
#طب وهنعمل ايه
#هنسبها تفتكر انها سحبت جاسر .... وعينك متنزلش من عليها
#هي مبتخرجش من ساعه حكايه بيان دي بس علي طول بتتكلم في التليفون
#مع مين
#معرفش يمكن مع امها ...
#خلاص يبقي تقربي منها وتعرفي بتتكلم مع مين
# كان ممكن اول مادخلت البيت لكن دلوقتي بقت بتبصلي بكره مش طبيعي ... بس هحاول
#حور اتصرفي طبيعي خالص يمكن نكون ظلمنها
#حاضر مش هقتلها هسمها بس
انفجرت ضاحكه
#امشي اطلعي بره
خرجت من الغرفه وهي تسمع ضحكات العجوز تحركت ناحيه نهايه الممر المطله علي خلفيه المنزل وقفت رفعت يدها لتزيح الستائر ولكنها سمعت صوت عزه
#ايوه خلاص هيبات عندي النهارده
#####################
#لامتي يعني
##################
#تمام هبقي اديكي الاخبار اول باول واول مااعرف اخد مفتاح الخزنه هبلغك سلام بقي
انسحبت ببطء للخلف حتي لاتشعر بها كان شعورها صحيح عزه تخطط لشيء ما تريد اخذ شيء من خزانته ولكن تري مايكون
#انتي فين يابنتي
رفعت راسها لتري عائشه امامها
#هاه بتقولي ايه ياعيشه
#موفقش مش كده
#لاء وافق وهكمل سليم اسبقيني علي القوضه وانا هحصلك علي طول عشان نتصل بالمز نقله
#مز مين
# هو في موز زي سليم طول بعرض وشباب مركز مروق وعازب ووحداني وعاوز اللي يونسه
#ودي مين بقي اللي بتقولي فيه
الاشعار دي كلها ياست حور
رفعت عيناها لعزه التي تقف تربع يديها
نظرت الي عائشه وقالت
#متعرفيش ياعيشه ان مينفعش تلمعي اكر عشان عيب ياحبيبتي ميصحش
عائشه ضاحكه #معلش ياحور بقي
حور #طب يلا روحي وانا جايه وراكي
تحركت حور لتتوقف علي كلماتها المسمومه
# تعرفي ياعيشه انا كمان هطلع فوق اصل جاسر زمانه جاي ووحشني مووووت
همهمت حور # موته تجيب اجلك يابعيده
↚
ايه ياجاسر مش هتروح
رفع راسه ليري علاء
علاء معنتش بتيجي البيت ليه ولاايناس كمان
جلس علي المقعد امام المكتب وقال
# مفيش حاجه انت عارف انا مش بحب اضغط عليها في الحكايه دي انا مستقر في شقتي ...وهي جنب امها
جاسر بتفكير تمام خليها برحتها طب متعرفش بتتصل بعزه ولالاء
في ايه ياجاسر ... انت قلقان من ايه هي ايناس عملت حاجه لاء انا بس عاوز افهم ايه اللي بعدها بالشكل ده عن عزه .... شافت ايه علي عزه خلاها تبعد انا عارف ايناس كويس اوي مبتحبش المشاكل
فرك علاء ذقنه وقال
اممممم طب انت شاكك في ايه
مش مرتاح بس خصوصا ان عزه راحت اشتكت لامك اني انا هجرها ومش كده وبس دي اعتذرتلي
قال بذهول دي عزه ومن امتي الكلام ده
تنهد بقوه # انا شاكك من ساعه ما ايناس بعدت مره واحده وعزه بقلها فتره بتحوم
طب مايمكن اتصلحت لما حسيت انك بتروح منها
قال بغير اقتناع يمكن بس مش قادر اصدق الحكايه دي .... علي العموم حاول بطريقه مستخبيه كده تعرف ايه حكايه ايناس وسيبلي الباقي
طب مش هتروح
مش دلوقتي ... يعني لما الدنيا تهدي شويه
اما الدنيا تهدي ولالما حور تنام .
تنهد بقوه # وليه متقلش لما عزه تنام
للدرجادي معنتش طيقها ياجاسر طب سيبها علي زمتك ليه
معتش عندي ثقه فيها فمش قادر اصدقها ممنهاش فايده القعده دي يلا خليهم يقفلوا
تحرك علاء بجواره ربت علي كتفه مازحا
# معلش ياكبير اعتبرها شربه زيت خروع
ابعد ذراعه وقال حانقا
انت هتهذر معايا يلا .... بالحق شوفلي حد في الكنترول عاوز نتيجه حور ويونس ... النتيجه دخلت الكنترول ...وعيشه هتكمل درسات عليه
البت دي طول عمرها دحيحه غيرنا خالص
اتكلم علي نفسك يافاشل ... ابقي بوسلي الواد جاسر وهاته عشان وحشني
ماشي سلام
بعد قليل كان يترجل للبيت سيطمئن فقط علي صغيرته دخل الغرفه ببطء كانت تتمدد علي الفراش علي احدي جانبيها وجهها يمتليء دموع وكالعاده تفتح الضوء الضئيل بجوارها مسح دموعها ليهمس
انا عارف انك صاحيه ... بس كمان عارف انك مش هتزعلي مني .... شرع ربنا مقدرش اخالفه ..... وبنوتي ميرديهاش اني ابقي ظالم ... تصبحي علي خير ياحوريتي
انحني ليطبع قبله ناعمه علي جبينها يرفع عليها الاغطيه وينسحب بهدوء
عارفه بس غصب عني .... مش عارفه ابطل تفكير انك هتاخدها في حضنك هتلمسها هتشوف عنيك بتلمع وشفيفك بتترعش ...صوتك بيهمس ليها هتفتكرني
اعتدلت علي الفراش لتمسح دموعها وتقول
فوقي ياحور انتي اللي اخدتيه منها مش العكس ...انتي قويه ومفيش حاجه هتكسرك ...
ربتت علي كتفها وكانها تطمئن نفسها وقعت عيناها علي منامته المعلقه هبت واقفه حملتها تستنشق عطره لقد تذكرها اتي ليعتذر ...ارتدت الستره حول نفسها احتضنتها وتقوقعت بالفراش تضع الهاتف امام عيناها لعله يتصل يبعث احدي رسائله
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
٢١واجب لابدمنه
صعد جاسر للاعلي بتثاقل مازالت دموع الصغيره تؤرقه وقف امام الجناح وزفر بقوه ليفتح الباب ...رسم ابتسامه فاتره علي شفتيه وهو يراها تقترب
#وحشتني ياجاسر ايه مش عاوز تدخل ولاايه
زفر بقوه وتحرك للداخل جلس علي طرف الفراش لتقترب مره اخري تزيح سترته
#شكلك تعبان
#شويه ياعزه الشغل كان كتير شويه
ارتفعت خلفه علي الفراش لتحتضن ظهره وتفك ازرار قميصه لحظه وابعدت القميص وبدات تدلك عضلات كتفه ظهره ،،،،،،،مستسلم ظاهريا وعقله يفكر في المقابل الذي ستطلبه،،،،،، ارتخت عضلاته ليشعر بشفتيها علي ظهره انها زوجته ..وهذا حقها الشرعي هذا ما كان يحاول ان يقنع به نفسه ليرغم جسده الاحمق علي الاستجابه ...جسده الذي تأمر عليه مع صغيره حمقاء مجنونه تمتلك كل رغباته بلحظه لمسه همسه حب صادق .... تلك الدموع علي وجهها ماتزال تؤرقه ...اين الدفيء الذي يشعره معها ..اين توهجه ورغبته التي لاتنطفيء .... متي اصبحت عزه واجب مفروض عليه يقوم به مكره ....جسده اصبح ملك لدميه صغيره وهو ادمن اللعب بها ...طبع قبله علي راس عزه ليهرب للحمام ... لايريد سوي اثر حوريته فقط وقف تحت الماء وهمهم #انا اسف ياحور ...
تنهد بقوه وارتدي روبه المعلق في الحمام ليخرج لعزه التي ماتزال متمدده علي الفراش ترفع عليها الاغطيه
#كنت وحشني اوي ياجاسر
تمدد علي طرف الفراش بعيد عنها
#ودلوقتي خلاص معنتش وحشك
ضحكت بقوه
#انت ايه اللي جرالك ياجاسر بقيت شقي واااا
نظر اليها #وايه
#وساكت .... مفيش حتي وحشيني يازوزه هو انا موحشتكش
قال ببرود #عادي
قطبت بين عيناها #عادي ازاي يعني
ابتسم #انا بقالي اد ايه ملمستكيش ياعزه من يوم ماسافرتي صح ... اكيد لو كنتي وحشاني كنت اجتلك من غير ماتشتكي
اعتدلت جالسه وارتدت روبها لتقف امامه
#يعني انت جاي تذلني مش كده
قال بتعجب
#اذلك وليه شيفاها كده .... انا بردلك
كلامك مش اكتر ....مش دا كلامك ياعزه ...ليه شيفاها ذل
جلست بجواره وقالت بنعومه
#اخص عليك وانا اللي قلت هبقي وحشاك اوي زي ماانت وحشني
عقد ذراعيه وقال #عايزه ايه ياعزه
بلعت ريقها بصعوبه وقالت بارتباك
#_هعوذ ايه يعني
حدق بوجهها #معرفش انا اللي بسالك نلعب علي المكشوف احسن ياعزه
قالت بخضه #ااااانت تقصد ايه يعني بكلامك دا هاه
اعتدل بجلسته حتي صار في مواجهتها
#هقصد ايه ومال وشك اتقلب مره واحده كده ليه ... مخبيه عليه ايه ياعزه
#ووووواناااا هخبي عليك ايه بس ....انا بس مش فاهمه انت تقصد ايه
اصبح الان متيقن ان عزه تخفي شيء ما ربت علي خدها
#ااقصد الهديه اللي بتطلبيها بعد كل مرة لينا مع بعض
تنهدت بارتياح وقالت
#مش عاوزه حاجه ياجاسر ... شوف احنا نفتح صفحه جديده ...
#طب مش اما نقفل القديمه الاول
اقتربت ولمست شفتيه بشفتيها زفرت الضيق التي هربت منه جعلتها تبتعد
#لاء انت اتغيرت اوي .... البت دي عملت فيك ايه
قال بتحذير #ليها اسم واياكي تقللي منها ياعزه ....
#داانت حبتها بقي
ابتسم ببرود #هتفرق معاكي طبعا لاء عاوزه تفتحي صفحه جديده يبقي تفهمي انك هنا زيك ذيها انا هتقي ربنا فيكي عشان متحسبش ... الايام تتوزع بينكم يوم معاكي ويوم معاها ... مصاريفك زي ماهي انا مش هقلل منها بس لوحبيت اجبلك هديه هيبقي بمزاجي ياعزه .....مفهوم
كان واثق انها سترفض احتقان وجهها انفاسها المتسارعه زفرت بقوه
#موافقه
حدق بها للحظه
#تمام ممكن ننام بقي عشان جاي من الشغل تعبان
قال جملته وتمدد علي الفراش ليرفع عليه الاغطيه. ويغلق الاضاءه بجواره
#ابقي اطفي النور تصبحي علي خير
حركتها العصبيه ..زفراتها العاليه تثبت انها وافقت رغما عنها ...هو يعرف عزه جيدا .... تري ماالذي تخبئه ...تنهد بقوه انتظر قليلا حتي سمع صوت انفاسها البارده ثم حمل هاتفه هو واثق انها لن تنام فاليوم سيكون الاصعب عليها كما كان عليه ...تسلل ببطء ليستلقي علي الاريكه ويكتب
#نمتي عارف انك لسه صاحيه وقاعده جنب التليفون كمان
اتت علامه المشاهده لتاكد الحمقاء كلماته ولكنها لم تكتب هل تبخل عليه الصغيره ببعض كلمات تؤنسه
#يعني لسه زعلانه
#😭😭😭😭😭😭😭😭
تنهد بقوه #طب وحياه جاسر متعيطيش
# مهو انا لو معيطش هموتك 😡😡
كتم ضحكاته
#واهون عليكي ياحوريتي
#توء متهنش ... لو عمري يهون انت لاء
تنهد بابتسامه
# ربنا يخليكي ليه ياحبيبتي
# ااقولك علي حاجه ومتزعلش
#قولي
#هواااانت قاعد جنبها
ابتسم #لاء مريح علي الكنب
#بجد طب اضحك عليه وقلي مش لمستها ... مش هتبقي كدب اضحك عليه بس
تنهد بقوه #وبعدين معاكي متنسيش انها مراتي برضه
#💔😭
#طب خلاص متعيطيش زي ماانتي قلتي
#😖كدااااااااب
كتم ضحكاته #طب عاوزه ايه
#انا بحبك اوي طب انت لابس ايه
قطب # لابس بيجامه هلبس ايه يعني ياحور
#تحرقها البيجامه دي فاهم ولالاء
كتم ضحكاته #يخرب بيت جنانك ..
مانا هدومي عندك هنزل بالبيجامه ليه
#اه صح البيجامه بتعتك في حضني انا بحبها اوي مش سبتني وراحت لواحده تانيه
#وحشتيني اوي ياحوريتي ... عارف ان اليوم صعب بس مش عليكي لوحدك ياحور ....
#عارف نفسي انام اوي احط راسي علي صدرك وتحضني وانام
#وانا كمان نفسي اخدك في حضني وانام وحشتني عروستي اللعبه
# ماانت سيبتها لوحدها ورحت لعروسه المولد الملزقه
#انا مليش عروسه لعبه غيرك ياحوريتي
# طب اانت هتنزل امتي
#يعني بعد الفجر
#طب بص النهارده بس والله مش هعمل كده تاني ...الفجر لسه عليه ساعتين لوينفع يعني ..تخدني في حضنك عشان انام اصل انا تعبانه اوي دماغي وجعاني وعنيا ونفسي انام
اغلق الهاتف وتسلل ببطء ليخرج من الغرفه وفي دقيقه كان يفتح الباب ليصدم وهو يراها تضرب المنامه بيديها وعيناها تسقط سيل من الدموع منتفخه لدرجه الاغلاق وجهها احمر كحبه طماطم طازجه وبعض حبات العرق علي جبهتها شعرها مشعث وتهمهم
#قفلت ليه .. دانا عاوزه انام بس ...والنبي هموت ياجاسر قلبي هيقف
#حور
رفعت وجهها انها بحاله انهيار حقيقي اللعنه ماذا فعل بصغيرته مسحت دموعها بظاهر يدها وضحكت بهزيان
#انت جيت عشاني صح
شدها بين ذراعيه لتدفن راسها علي صدره وتطلق اه الم عاليه ربت علي شعرها
#اشش اهدي ...اهدي ياحور انا معاكي اهوه ...
قالت بهزيان
# انا مش زعلانه منك ...والله عارفه دا حقك وانا مش بعترض ،،،،،،بس غصب عني عارف قلت ليونس انا كويسه بس مخنوقه شويه مصدقنيش،،،،، قلي قلبي وجعني طب اعمل ايه
اراحها علي الفراش ليضمها الي صدره ويداعب شعرها بحنان
# اششش نامي ...عشان تهدي .... انا اسف ...اهدي عشان خاطري
جسدها يرتعش ويديها مثلجه ...دقيقه واحده واستكانت بين ذراعيه وكانها كانت تنتظر حضوره فقط لتنام ... كما كتبت وكما كانت تهزي ...طبع قبله علي شعرها
#يااااه ياحور انا عملت ايه في دنيتي حلو عشان ربنا يكفئني بيكي .... يااحلي حاجه في عمري كله ...والله غصب عني انا كمان
ضمها اكثر اليه ليغمض عيناه لينهي هذا اليوم بما فيه
↚
صعد جاسر للاعلي بتثاقل مازالت دموع الصغيره تؤرقه وقف امام الجناح وزفر بقوه ليفتح الباب ...رسم ابتسامه فاتره علي شفتيه وهو يراها تقترب
#وحشتني ياجاسر ايه مش عاوز تدخل ولاايه
زفر بقوه وتحرك للداخل جلس علي طرف الفراش لتقترب مره اخري تزيح سترته
#شكلك تعبان
#شويه ياعزه الشغل كان كتير شويه
ارتفعت خلفه علي الفراش لتحتضن ظهره وتفك ازرار قميصه لحظه وابعدت القميص وبدات تدلك عضلات كتفه ظهره ،،،،،،،مستسلم ظاهريا وعقله يفكر في المقابل الذي ستطلبه،،،،،، ارتخت عضلاته ليشعر بشفتيها علي ظهره انها زوجته ..وهذا حقها الشرعي هذا ما كان يحاول ان يقنع به نفسه ليرغم جسده الاحمق علي الاستجابه ...جسده الذي تأمر عليه مع صغيره حمقاء مجنونه تمتلك كل رغباته بلحظه لمسه همسه حب صادق .... تلك الدموع علي وجهها ماتزال تؤرقه ...اين الدفيء الذي يشعره معها ..اين توهجه ورغبته التي لاتنطفيء .... متي اصبحت عزه واجب مفروض عليه يقوم به مكره ....جسده اصبح ملك لدميه صغيره وهو ادمن اللعب بها ...طبع قبله علي راس عزه ليهرب للحمام ... لايريد سوي اثر حوريته فقط وقف تحت الماء وهمهم #انا اسف ياحور ...
تنهد بقوه وارتدي روبه المعلق في الحمام ليخرج لعزه التي ماتزال متمدده علي الفراش ترفع عليها الاغطيه
#كنت وحشني اوي ياجاسر
تمدد علي طرف الفراش بعيد عنها
#ودلوقتي خلاص معنتش وحشك
ضحكت بقوه
#انت ايه اللي جرالك ياجاسر بقيت شقي واااا
نظر اليها #وايه
#وساكت .... مفيش حتي وحشيني يازوزه هو انا موحشتكش
قال ببرود #عادي
قطبت بين عيناها #عادي ازاي يعني
ابتسم #انا بقالي اد ايه ملمستكيش ياعزه من يوم ماسافرتي صح ... اكيد لو كنتي وحشاني كنت اجتلك من غير ماتشتكي
اعتدلت جالسه وارتدت روبها لتقف امامه
#يعني انت جاي تذلني مش كده
قال بتعجب
#اذلك وليه شيفاها كده .... انا بردلك
كلامك مش اكتر ....مش دا كلامك ياعزه ...ليه شيفاها ذل
جلست بجواره وقالت بنعومه
#اخص عليك وانا اللي قلت هبقي وحشاك اوي زي ماانت وحشني
عقد ذراعيه وقال #عايزه ايه ياعزه
بلعت ريقها بصعوبه وقالت بارتباك
#_هعوذ ايه يعني
حدق بوجهها #معرفش انا اللي بسالك نلعب علي المكشوف احسن ياعزه
قالت بخضه #ااااانت تقصد ايه يعني بكلامك دا هاه
اعتدل بجلسته حتي صار في مواجهتها
#هقصد ايه ومال وشك اتقلب مره واحده كده ليه ... مخبيه عليه ايه ياعزه
#ووووواناااا هخبي عليك ايه بس ....انا بس مش فاهمه انت تقصد ايه
اصبح الان متيقن ان عزه تخفي شيء ما ربت علي خدها
#ااقصد الهديه اللي بتطلبيها بعد كل مرة لينا مع بعض
تنهدت بارتياح وقالت
#مش عاوزه حاجه ياجاسر ... شوف احنا نفتح صفحه جديده ...
#طب مش اما نقفل القديمه الاول
اقتربت ولمست شفتيه بشفتيها زفرت الضيق التي هربت منه جعلتها تبتعد
#لاء انت اتغيرت اوي .... البت دي عملت فيك ايه
قال بتحذير #ليها اسم واياكي تقللي منها ياعزه ....
#داانت حبتها بقي
ابتسم ببرود #هتفرق معاكي طبعا لاء عاوزه تفتحي صفحه جديده يبقي تفهمي انك هنا زيك ذيها انا هتقي ربنا فيكي عشان متحسبش ... الايام تتوزع بينكم يوم معاكي ويوم معاها ... مصاريفك زي ماهي انا مش هقلل منها بس لوحبيت اجبلك هديه هيبقي بمزاجي ياعزه .....مفهوم
كان واثق انها سترفض احتقان وجهها انفاسها المتسارعه زفرت بقوه
#موافقه
حدق بها للحظه
#تمام ممكن ننام بقي عشان جاي من الشغل تعبان
قال جملته وتمدد علي الفراش ليرفع عليه الاغطيه. ويغلق الاضاءه بجواره
#ابقي اطفي النور تصبحي علي خير
حركتها العصبيه ..زفراتها العاليه تثبت انها وافقت رغما عنها ...هو يعرف عزه جيدا .... تري ماالذي تخبئه ...تنهد بقوه انتظر قليلا حتي سمع صوت انفاسها البارده ثم حمل هاتفه هو واثق انها لن تنام فاليوم سيكون الاصعب عليها كما كان عليه ...تسلل ببطء ليستلقي علي الاريكه ويكتب
#نمتي عارف انك لسه صاحيه وقاعده جنب التليفون كمان
اتت علامه المشاهده لتاكد الحمقاء كلماته ولكنها لم تكتب هل تبخل عليه الصغيره ببعض كلمات تؤنسه
#يعني لسه زعلانه
#😭😭😭😭😭😭😭😭
تنهد بقوه #طب وحياه جاسر متعيطيش
# مهو انا لو معيطش هموتك 😡😡
كتم ضحكاته
#واهون عليكي ياحوريتي
#توء متهنش ... لو عمري يهون انت لاء
تنهد بابتسامه
# ربنا يخليكي ليه ياحبيبتي
# ااقولك علي حاجه ومتزعلش
#قولي
#هواااانت قاعد جنبها
ابتسم #لاء مريح علي الكنب
#بجد طب اضحك عليه وقلي مش لمستها ... مش هتبقي كدب اضحك عليه بس
تنهد بقوه #وبعدين معاكي متنسيش انها مراتي برضه
#💔😭
#طب خلاص متعيطيش زي ماانتي قلتي
#😖كدااااااااب
كتم ضحكاته #طب عاوزه ايه
#انا بحبك اوي طب انت لابس ايه
قطب # لابس بيجامه هلبس ايه يعني ياحور
#تحرقها البيجامه دي فاهم ولالاء
كتم ضحكاته #يخرب بيت جنانك ..
مانا هدومي عندك هنزل بالبيجامه ليه
#اه صح البيجامه بتعتك في حضني انا بحبها اوي مش سبتني وراحت لواحده تانيه
#وحشتيني اوي ياحوريتي ... عارف ان اليوم صعب بس مش عليكي لوحدك ياحور ....
#عارف نفسي انام اوي احط راسي علي صدرك وتحضني وانام
#وانا كمان نفسي اخدك في حضني وانام وحشتني عروستي اللعبه
# ماانت سيبتها لوحدها ورحت لعروسه المولد الملزقه
#انا مليش عروسه لعبه غيرك ياحوريتي
# طب اانت هتنزل امتي
#يعني بعد الفجر
#طب بص النهارده بس والله مش هعمل كده تاني ...الفجر لسه عليه ساعتين لوينفع يعني ..تخدني في حضنك عشان انام اصل انا تعبانه اوي دماغي وجعاني وعنيا ونفسي انام
اغلق الهاتف وتسلل ببطء ليخرج من الغرفه وفي دقيقه كان يفتح الباب ليصدم وهو يراها تضرب المنامه بيديها وعيناها تسقط سيل من الدموع منتفخه لدرجه الاغلاق وجهها احمر كحبه طماطم طازجه وبعض حبات العرق علي جبهتها شعرها مشعث وتهمهم
#قفلت ليه .. دانا عاوزه انام بس ...والنبي هموت ياجاسر قلبي هيقف
#حور
رفعت وجهها انها بحاله انهيار حقيقي اللعنه ماذا فعل بصغيرته مسحت دموعها بظاهر يدها وضحكت بهزيان
#انت جيت عشاني صح
شدها بين ذراعيه لتدفن راسها علي صدره وتطلق اه الم عاليه ربت علي شعرها
#اشش اهدي ...اهدي ياحور انا معاكي اهوه ...
قالت بهزيان
# انا مش زعلانه منك ...والله عارفه دا حقك وانا مش بعترض ،،،،،،بس غصب عني عارف قلت ليونس انا كويسه بس مخنوقه شويه مصدقنيش،،،،، قلي قلبي وجعني طب اعمل ايه
اراحها علي الفراش ليضمها الي صدره ويداعب شعرها بحنان
# اششش نامي ...عشان تهدي .... انا اسف ...اهدي عشان خاطري
جسدها يرتعش ويديها مثلجه ...دقيقه واحده واستكانت بين ذراعيه وكانها كانت تنتظر حضوره فقط لتنام ... كما كتبت وكما كانت تهزي ...طبع قبله علي شعرها
#يااااه ياحور انا عملت ايه في دنيتي حلو عشان ربنا يكفئني بيكي .... يااحلي حاجه في عمري كله ...والله غصب عني انا كمان
ضمها اكثر اليه ليغمض عيناه لينهي هذا اليوم بما فيه
↚
سخونه عاليه اقلقت مضجعه ... ليفتح عيناه ويعرف مصدرها الصغيره تغلي علي صدره اراحها علي الفراش وجهها احمر اسنانها تسطك وبين اصطكاكها همهمه #متسيبنيش
صغيرته محمومه تحرك بدون هدي في الغرفه ماذا يفعل نعم يطلب طبيب بحث عن هاتفه ولكنه اختفي نعم انه بالاعلي حيث كان يحدثها خرج من الغرفه مسرعا ليجد يونس الذي هب واقفا ماان راه
#حور مالها ياابيه
جاسر
# هجيب التليفون اتصل بالدكتور عندها حمي
يونس بقلق #يا ستار يارب نوديها المستشفي احسن. ...
نظر الي عائشه #عيشه هتيلي تليفوني والمفاتيح والمحفظه من فوق ...وانت يايونس خد منها المفاتيح وهات العربيه قدام الباب هغير لها بس
عائشه # وغير هدومك ياابيه
دخل المشفي يحملها بين ذراعيه يتبعه يونس وعائشه طوال الطريق قلبه يغلي بغليان جسدها شعور الفقد شعور مؤلم مريع ... والان يجلس بجوارها يضع كمدات بارده علي راسها وتم حقنها بسائل لايعلمه حركه واحده من جفونها المسبله ستعيد لها الحياه دخل احد الاطباء ومعه ممرضه لتبدل العلاج تسال بلهفه
#طمني هي هتبقي كويسه مش كده
#ان شاء الله .. انت والدها مش كده
رمقه بنظره حارقه ولكنه محق من يصدق ان تلك الطفله زوجته
#لاء ... مراتي .ممكن بقي افهم حضرتك غيرت العلاج ليه ..واللي حصل دا ليه هي كا نت كويسه
شعور بالذهو وهو ينسب الصغيره له
حرك الطبيب كتفه وقال
# طب تمام .....غيرت العلاج عشان مينفعش مع حالتها لان حضرتك مبلغتش انها حامل والادويه التانيه خطر علي الجنين
زلزال هز اركانه يبتسم وعيناه دامعه يرتعش من فرط انفعاله ترددت الكلمه بداخله وعلي لسانه
#حامل
#واضح انك مكنتش تعرف ... علي العموم احنا اكتشفنا صدفه عشان سحبنالها تحاليل ... ان شاء الله لما تخرج لازم تتابع مع حد متخصص
همس بانفعال وعيناه لاتفارق الصفيره
#يعني الحمي دي بسبب الحمل
#لاء طبعا ملهاش علاقه .... الحمي دي في الغالب بسبب نفسي ..فبلاش حد يعرضها لضغط لان الانفعالات خطر عليها
هز راسه موافقا همهم وهو يمسك يدها ويقبلها
#حقك عليه انا السبب ... يارب سلمهالي الف حمد وشكر ليك يارب
في الخارج يونس يبكي وعائشه تبكي علي بكائه رنين هاتف يونس
##########
يونس ببكاء
#الحقني ياسليم ...اصل ...اه ....
ترك الهاتف لعائشه التي قالت
#اهدي يايونس
رفعت الهاتف علي اذنها
#سلامو عليكو ايوه يادكتور احنا في المستشفي حور تعبانه شو يه
##############
#في مستشفي #####
######
اغلقت الخط وناولت يونس الهاتف
#_يايونس اهدي دي شويه سخونيه وهتقوم وهتبقي زي الفل
#لاء قلبي وجعني حور فيها حاجه
ربتت علي كتفه
#اهدي وادعيلها سليم زمانه جاي هو بيقول انه قريب من المستشفي
بعد قليل حضر سليم القي يونس نفسه بين ذراعيه سليم بثبات يفتقده الجميع
#اهدي ووحد الله في ايه عشان داكله حور كانت كويسه امبارح ومكلماني
رفع يونس وجهه وقال بالم
#لاء هي مخنوقه من الصبح بليل كانت بتموت اتصلت بيها قالت انا كويسه بس مخنوقه
قطبت عائشه عيناها طوال النهار كانت مع حور تعلم ان موضوع عزه هو السبب في كل هذا ولكن يونس كيف علم قالت
#اهدي بس يايونس انا امبارح كنت طول النهار معاها مكنتش حتي دفيه دول شويه سخونيه عادي بيجوا لاي حد
#لاء ياابله عيشه حور قلبها وجعها انا كنت بتخنق بليل مكنتش عارف اتنفس
ربت سليم علي كتفه وقال
#طب ممكن نهدي بقي عشان نطمن ونشوف الدكتور قال ايه
عائشه #ابيه معاها جوه. .. ومش راضيين يدخلوا حد تاني
رفع سليم هاتفه ليتصل باحدهم تكلم معه قليلا وبعد قليل اتي
#ايه الحكايه ياسليم
#مش عارف اختي تعبت وجبوها علي هنا جوزها جوا بس مش عارفين نتواصل معاه ومش عارف مين اللي ماسك الحاله
ربت علي كتفه # تمام هلف لفه واجبلك الاخبار
#بس انجز ياعلي
تحرك الطبيب للداخل ... خرج بعد قليل بصحبه طبيبها المعالج التف الجميع حولهم سليم #طمني ياعلي
علي # واضح انها غاليه عليكو قوي دا جوزها هيموت جوه علي العموم متقلقش هي كويسه والحراره بدات تنزل وشويه صغيرين وهتفوق بس هنسبها معانا النهارده تحت الملاحظه
يونس #طب ينفع اشوفها دقيقه واحده بس قلبي يطمن
علي # تمام تعالي وانا هدخلك
تحرك علي ويونس باتجاه الغرفه سليم
#ايه اللي حصل بالضبط
عائشه # معرفش هي كانت متضيقه شويه امبارح بس كانت بتتكلم وتضحك عادي سيبتها بليل وهي كويسه اتلقيت يونس بيخبط علي الباب بعد الفجر وشه اصفر وبينهج وقالي حور فين .... قلقت دخلت القوضه عشان اطمن لاني عارفه انها بايته لوحدها بس كانت نايمه هي وابيه فضلت قاعده مع يونس لحد ماتلقيت ابيه خارج يجري من القوضه ويقول ان عندها حمي بس اللي مش فهماه يونس عرف منين
#هما كده من وهما صغيرين لما حد فيهم يتعب او يخاف او يزعل التاني يحس بيه ... بس يونس مبيستحملش الالم .. بعكس حور اللي تفضل كتمه جواها لحد مايونس يفضحها عشان بيتوجع زيها
#غريبه اوي الحكايه دي ،،،،،بس جميله اوي بصراحه حاجه حلوه ان حد يحس بوجعك
تامل سليم تلك العيون المكتحله السوداء وتلك اللمعه بها اشاح بصره وهمهم بالاستغفار وقال بجديه
#دي مش حاجه حلوه خالص هو مش بيحس دا بيتوجع زيها يعني تخيلي نفسك مثلا قاعده بتاكلي نفسك يطبق عليكي وقلبك يوجعك مره واحده وانتي مفكيش حاجه
قطبت مفكره ثم قالت
#يعيني يايونس ... يعني هي تتعب وهو تظهر عليه الاعراض دا ولاوشم الذئاب
#هي فعلا حاجه زي كده هو مخرجش ليه
#هو مينفعش ادخل اطمن عليها
#تعالي يعني هيعملوا ايه
تحركت بجواره
#مفتكرش هيعملوا حاجه بعد اللي ابيه عملوا كان هيموت الدكتور عشان كان عايز يخرجوا بره وطبعا عشان مقدروش عليه خرجوني انا ويونس ... انا اول مره اشوف ابيه كده .. ربنا يسلمهاله وميحرمهومش من بعض
#واضح انك بتحبيها
#جدا انت متعرفش حور ايه بالنسبالي
وقف سليم امام باب الغرفه وقال
#معلش ادخلي انتي بس يعني لو حجابها مكشوف ولاحاجه
هزت راسها متفهمه ولكن لم تمتلك نفسها بالاعجاب بهذا السليم برغم انه من رباها يلتزم بالحدود دخلت عائشه لتجد حور جالسه الاعياء بادي عليها
#الف حمد لله علي السلامه ياحور اتفضل يادكتور
ترجل سليم ليسند يده علي كتف جاسر ويربت عليها الان اصبح موقن انه يعشق حور الصغيره
سليم #كده برضه ياحور تخضينا عليكي
حور باعياء # انا اسفه .... اجيتي ليه ياعيشه وسيبه ماما الحجه لواحدها
عائشه بمرح #هو انا كان فيه دماغ افكر في حاجه يونس مستلمني من بعد الفجر عمال يضغط علي اعصابي وابيه كمل علي الباقي ... دا انا خفت ااقوله نحطها تحت الميه هتفوق يشنقني
جلس جاسر بجوار حور ليحتضن كتفها بذراعه وقال بابتسامه
#عايز ه تعمل علينا دكتوره يا ست عيشه
سليم #احم لاحظ ان كلامك جارح
حور #اهوه اتلقيتي حد يدافع عنك ياعيشه
عائشه # اهوه تدخلي انتي ويونس بيطري ونكون حزب البيطريين الاحرار اول المطالب احنا دكتره يابشر
تشارك الجميع في الضحك فقال يونس
#تمام انا معاكي ياابله عيشه
عائشه #انت بالذات تخرص خالص انا بحذفك من قائمه الدكتاره ...حور كويسه يايونس لاء قلبي بيوجعني مش قادر اخد نفسي طب انتوا تؤم انا ذنبي ايه
جاسر بسعاده
# خلاص بقي ياعيشه دا انتي هتبقي عمتو ويونس هيبقي خالو
سليم #الف مبروك ياحور الف مبروك ياجاسر بيه
عائشه # ايه دا بجد هاي هاي
يونس بغيض # يعني انت حامل ياحور طب انا افرح ولااندب حظي الهباب
سليم # ليه كدا يايونس
يونس هاتفا
#ليه كدا ايه مانا هولد معاها ..انا مالي ومال الشبكه السودا دي ....
نظر اليه الجميع وتشاركو بالضحك
عائشه #انتي احسن دلوقتي ياحور
حور #الحمد لله انا كويسه ..تعبتكوا معايا
جاسر #انا اتصلت بعلاء عشان يروحك لماما ياعيشه
عائشه # وسيب ام عتريس لوحدها دا لاممكن ابدا
يونس #اه تجيب عتريس وفؤاده ونكرر الماساه تاني والنبي ركزي لوهما اتنين بلاش في كيس واحد لهيدعوا عليكي دعا
حور بتعب # انت اللي فرفور اجمد كده
يونس #لاء انا عندي دم الدور والباقي علي ناس جبله مبتحسش
حور بغيض #طوعني يايونس هقوملك
سليم وجاسر معا#باااااس
سليم ضاحكا #كويس اتلقيت حد غيري يسكتوا ..دول كانو بيجننوني
عائشه ضاحكه #اه بيعملوا ورق المحاضرات صوريخ
سليم #هو ورق المحاضرات بس
والابحاث والكتب انا كنت بلم كتاب
الانتومي من تحت السرير بفك الماسل صاروخ صاروخ كانو عيال مفتريه
حور #كده برضه ياسليم هو كان في حد بيشجعك غيري
نظر سليم الي جاسر
#عارف كانت بتشجعني ازاي كانت بتلون في كتاب الهستلوجي وجدع طلع منه كلمه
جاسر ضاحكا #داانتو كنتوا بتعذبوا بقي يونس #مش اخونا الكبير
سليم #يونس تعالي اما اروحك في سكتي عشان ابوك زمانه قالب الدنيا عليك
حور #يونس متقلقهمش
يونس #حاضر ياحور
انصرف سليم ويونس جاسر بجديه
#عيشه مش عاوز حد يعرف ان حور حامل
عائشه #يعني مش هتقول لماما
جاسر #انا هقولها
عائشه #طب ليه
جاسر #اسمعي الكلام ياعيشه
طرق الباب تبعه دخول علاء
#سلامتك ياحور الف سلامه
حور #ربنا يخليك يابو جاسر
#الدكتور قال ايه ياجاسر
جاسر .#حمي بس الحمدلله الحراره نزلت .. معلش ياعلاء خد عيشه روحها عشان ماما لوحدها
علاء#لوحدها ازاي هي مش عزه في البيت
عائشه مهمهمه #تبقي لوحدها
جاسر #طمني ماما ياعيشه
انصرف الجميع
٢٣وجع و،،،،رعب
عامله ايه دلوقتي
ارتبكت وقالت
#انا عارفه انك زعلان مني ... بس والله غصب عني
رفع يديها ليقبلهما
#اششش ....هونت عليكي تعملي فيه كدا ياحور انا كنت هموت قلبي هيقف
ارتمت بين ذراعيه وقالت بلهفه
#اوعي تقول كده تاني ربنا يخليك لينا .... انا فرحانه اوي ...عارف نفسي يبقي ولد شبهك واسميه انيس عشان هو اللي هيونسني لما تبعد عني ... انا بحبه اوي
قرب وجهه منها وهمس
#انا بغير علي فكره ...وبعدين انا عايز بنوته عنيها لون البندق وشعرها اسود وناعم ... وهمسيها عشق جاسر للحوريه بتعته .... تعرفي انا قلبي بيتنطط من الفرحه ...
احتضنت وجهه وقالت
#امال قلقان ليييه وشايفه خوف في عنيك مش فاهماه
تنهد وهز راسه ليسحبها بين ذراعيه ويهمس
#انتي ازاي بتقريني كده
#عشان بشوفك بقلبي
طبع قبله علي جبينها وقال بقلق
#علي فكره انتي بداتي تسخني تاني انا هروح اشوف الدكتور
كاد ان يتحرك ولكنها امسكت ذراعه
#بطل تهرب قلتلك ...انا كويسه وعاوزه اروح كمان
تنهد بقوه وجلس امامها
#مش النهارده ياحور ...لازم اطمن عليكي الاول وبعدين هنروح لدكتوره عشان تتابع الحمل،،،، وهروح دلوقتي هجيب الدكتور عشان يديكي العلاج واجيب اكل عشان حوريتي وعشقي
علقت باسمه
#وانيس يابو انيس
طبع قبله علي شفتيها
#عنديني برحتك ياام عشق
قبله مجنونه من طائشه تذهب عقله بلحظه تعيده للحياه والشغف الحارق الذي لايحضر الابوجودها صغيره ملئت حياته وتمنحه .......حياه
ابتعد ليمنحها بعض الهواء ليتلمس كرزتها المنتفخه بتوقيعه ويهمس
# وحشتيني اوي ياحوريتي ...
عيون بلون البندق تمتليء برائه ورغبه كيف يجتمعان ....ولكنها حوره حوريته محور حياته تجتمع فيها كل متناقضات الارض ليسير خلفها بلاعقل ليتناسي اين هو ومن يكون ليغوض بروعه فتنتها يتلمس بشرتها البرونزيه المبهره ...سمرائه الفاتنه تضعه اعلي قمه الاثاره بتاوهات ممتعه .... شعوره القاتل بفقدها زاد من شغفه جنونه الاحمق ان يتيقن انها معه تحمل بصمته ...تناسي كل شيء مرضها حملها ضعفها واين يكون .... رنين لهاتفه جعله يجمد للحظه يبتعد ليعتدل علي الفراش الصغير الذي تقريبا يغطيه بجسده يحاول استجماع انفاسه المشتته ولملمت اعصابه المهزوزه يخرج زفرات متتاليه تدل علي حاله المبعثر رنين هاتفه مره اخري سيقتل من يتصل وسيشكره رفع الهاتف وتنحنح بقوه يفتح الخط بصوت حاول قدر الامكان ان يجعله هاديء ولكنه خرج مبحوح اجش من العاطفه
#ايوه ياامي
###############
#احسن الحمد لله
###############
#حمي بس الحمد لله هي دلوقتي احسن ....وفاقت بس الدكتور هيسبها تحت الملاحظه النهارده
#################
#لاء ياامي انا هقعد معاها
########
#امي من فضلك ..لما ارجع البيت هفهمك كل حاجه ...
###################
# لاء طبعا تيجي فين مينفعش احنا علي بكره اخر النهار كده هنكون في البيت متقلقيش هي بقت كويسه والدكتور طمني
#########
#ضغط نفسي والحمد لله انها اجت علي قد كده .... خدي بالك من نفسك لااله الاالله
اغلق الخط ووضع الهاتف في جيبه رفع يده ليعدل ثيابها المفتوحه يلملم شعرها المبعثر ورغما عنه تلمس بصماته الحمراء علي عنقها المغري .. لترتعش الصغيره علي ارتعاشها وتمنحه نظره غائمه وحركه حسيه مثيره بقطم شفتيها المرتعشه ثم لمسه علي شفتيه اذهبت ماحاول استجماعه من مشاعره المبعثره ليقترب مرغم الي شفتيها لتحرك شفتيها
#بحبك
ليتاوه من خلال انفاسه اللاهثه ويهمس
# اه حرام عليكي ياحوريتي ...داانا مصدقت اتلم علي اعصابي
لتهمس بصوت متقطع وهي تتلمس وجهه
# جاسر بتاع حور وبس .. هي بس اللي تشوف عنيه بتلمع .. .وووشفيفه بتترعش عشانها ....وبس ...
تلمست عضلات صدره الصلبه لتكمل
#وحضنه بتاع حور وبس
رفعت عيناها الغائمه وهمست برجاء
#صح
ليضمها الي صدره بقوه ويهمس
#صح يااحلي حوريه في الدنيا .....بعشقك وبعشق غيرتك المجنونه والقطه اللي بتخربش اول ماواحده تقرب مني ... الجنون اللي بحسه في حضنك عمري ماحسيته قبل كده ..... انا بحضنك بقلبي ياحور .. عشان كده مشاعر جاسر لحور وبس ....حور المجنونه اللي انا حطتها في حرب بين عقلها وقلبها ..... قلبها بيوجعها وعقلها بيقولها مينفعش والنتيجه كانت هتروح مني ... قالت بانفعال
# مقدرش اقولك ابعد عنها ... مقدرش ااقولك خليك ظالم ... حاولت اقنع نفسي ان انا اللي اخدتك منها مش العكس ... هو راح قبل كده ولمسها ...بس وقتها كنت بتوجع بس مش كده كنت بدات احبك اه ..... بس كنت عارفه كمان انك مش بتشوف غيرها ..... انا عمري ماحسيت بالوجع دا قبل كده ......زي ماتكون روحي بتطلع هتجنن شويه اشتمك واقول عليك خاين وبعدين احضن البيجامه واقول لاء هو مش خاين ...هو قاسي ساب حور لوحدها ....لاء هو مش قاسي اجي قبل مايروح ليها .....هطلع اضربه واشد شعره واصرخ في وشه واقوله متشوفش حد غيري ..... مينفعش ممكن يزعل ..... هيرجع يحن ليها تاني .... انا عارفه ان مش من حقي ااقول الكلام ده بس وحياه حور ...متقوليش بعد كده استغفلني بلا ش ابقي في البيت والنبي .. مش هستحمل اشوفها بتقرب منك
طبع قبله علي جبينها ووضع الحجاب علي راسها لتحكمه وقال بجديه
#قدمنا كلام كتيرالفتره الجايه. انا محتاج حور العقله ...
تحرك ناحيه الباب ووقف ينظر لها
#افتكر كده اني هبدا افكر في حكايه سليم اللي قلتيلي عليها
غمزت بعيناها
#يانمس لاقط كل حاجه انت رايح فين
#هجيب الدكتور بدل مااتجنن واعملها هنا ...
تمددت علي الفراش وهي تحتضن نفسها
#ااقوله علي موضوع عزه ولاهيفتكر اني بحاول ابعده وبس ماما قلتلي مقلوش بس انا لازم احذره ...
دخل الطبيب بعد قليل ليعلق لها بعض المحاليل لتغرق رغما عنها في النوم .......
↚
ترجل سليم بجوار يونس لداخل البيت قابله اباه بغضب
#انت كنت فين يازفت انت
سليم بسرعه معلش يابابا حور كانت تعبانه وانت عارف اللي بيحصل
خديجه بلوعه #بنتي فيها ايه
سليم # كان عندها حمي ياامي وجوزها وداها المستشفي بس هي بقت زي الفل وهتروح بكره
خديجه # بنتي انا لازم اروحلها يامحمود
سليم #والله ياامي بقت كويسه جدا دانا حتي جيبلك خبر حلو
يونس بمرح #هتبقي نينه يادودي
خديجه بسعاده # بجد ياواد اختك حامل
يونس بسعاده #اه والله وهبقي
خالو وهطلع اللي بتعمله فيه في ابنها
محمود مبتسما #ربنا يقومك
بالسلامه ياحور يابنتي
سليم #امين يارب انت مش متخيل هما فرحنين اد ايه
خديجه #طبعا ياابني صحيح جاسر بيه كان راضي ومبسوط مع مراته بس الولاد نعمه من عند ربنا عقبالك كده اما تفرح قلبي بعيالك
يونس #طب وانا ملييش دعوه حلوه زي دي
ضربت راسه #انت ربنا يهديك بدل ماانت مجنني كده ..اتهبب ادخل غير هدومك المعفنه دي هتيجي معايا عند اختك
اشاح بيده
#لاء انا مطمن عليها هي لما بتتعب بتشغل جهاز الانذار عندي ... الاقوليلي يالوزه هي لما تولد هطلق معاها وكده بس عشان اطمن
خديجه بغيض #ليه متشيله انت احسن امشي يامتخلف بريحتك المعفنه دي
سليم #انا كمان ياامي هدخل ارتاح شويه
خديجه #اتغدي الاول ياسليم
يونس #علي فكره انا ابنك برضه هاه
ضرب سليم كفيه ودخل غرفته تمدد علي الفراش ليحتضن راسه بكفيه اغمض عيناه لتراوده عيون مكتحله لفتاه روحها شفافه ومرحها ممتع لما مازال يذكرها لما بادلها الحديث علي عكس طبيعته مع التعامل مع اي انثي والسؤال الاهم لما صورتها انطبعت بعيناه هكذا ... لما شعر انه منجذب اليها قطب بين عيناه النساء فتنه كما قال الرسول ...وهو اعتاد علي تحصين نفسه من تلك الفتنه بني حوله حصون عاليه من الذكر والطاعه حتي يجنبه الله شرها ....زفر بقوه واعتدل مستغفرا ليرفع يديه
#اللهم اصرف عني كيدهن
قال جملته ودخل للحمام توضا ووقف يصلي ليستغفر الله علي تلك الذله ....وتلك النظره وخفقه طائشه ضربت قلبه
دخلت خديجه غرفه سليم بعد ان طرقت الباب وسمعت تكبيره
#ربنا يهديك يابني الاكل اهوه احنا ريحين لاختك
وضعت الطعام علي الطاوله وانصرفت للخارج
محمود #يلا ياخديجه بقي عشان نلحق نجيي قبل ما الدنيا تمسي
عدلت خديجه طرحتها علي راسها
# يلا بينا
تحركت بجواره لتخرج في معه
محمود # بسمه لسه مرجعتش ياخديجه
خديجه #قلبي وجعني عليها اوي يامحمود ياحبه عيني ملحقتش تفرح ولاتشبع من جوزها يتخطف كده
محمود #دا قدر ربنا محدش يقدر يعترض عليه
خديجه #مش بعترض ياحج انا بس صعبان عليه حالها مقطعه في قلبي وكسره فرحتي ...سنين أهوه من يوم ماجوزها مات وهي عايشه في دنيه تانيه
تنهد محمود وقال #يعني تفتكري اني مش شايف دا بس هقول ايه مفيش اعتراض
#طب كلمها ياحج طول ماهي كل يوم بتروح بيتها تعد فيه بالنهار عشان تيجي علي النوم وهي هتفضل فكراه وبتتقطع بالشكل دا بسمه لسه صغار ولازم تتجوز وتعيش حياتها
محمود #مانا كل اما اقول بكره تنسي يجي بكره واتلقاها بتفتكر اكتر ياخديجه بس عندك حق انا هاجر البيت بس هكلم سليم الاول واشوف راييه ... انت عارفه هي بتحترم سليم وبتسمع كلامه ... بن عمها سالم طلبها مني
خديجه بلهفه #مين في ولاد اخوك سالم
محمود #سليمان
خديجه #قطع وقطعت سيرته .. يعني نجوز واحده لكبير البلد وندي التانيه التانيه لواحد صايع ....
سليمان #مهو عشان كده مقلتلكيش انا رفضته .... اللي مضيقني كلام الناس اللي مبيخلصش دي ارمله والعين مفتوحه عليها
خديجه بغيض #تولع الناس بنتنا متربيين احسن تربيه قطع لسان اللي يجيب سيره بنتي بكلمه يامحمود
ربت علي كتفها وقال
#سبحان الله ... له في ذلك حكم ...
خديجه # ذكر ربنا نعمه بس مش فاهمه قصدك
محمود # اصل احنا بعلتنا كده حاله فريده من نوعها يعني بسمه مش بنتك بس عمرك مافرقتي بينها وبين حور
#مهو انت كمان يونس مش ابنك
قاطعها
#تفرق يونس ابن اخويا يعني دمي ومن يوم مااتولدوا وانا بحبهم
الاتنين دول كانوا بيعدوا عندي اكتر ما بيعدوا عندك ... كنا متعلقين بيهم كلنا سليم كان شيفهم اللعبه بتعته يعد ياكلهم ويغرلهم وبسمه تلعب في شعر حور وتنكش شعر يونس هما كانوا شيفنهم اخواتهم بس انتي كنتي بعيد
تنهدت بقوه
#الله يرحمه محمد مكنش بيرضي يخليني اخرج بره البيت ... عارف يامحمود دي الحاجه الوحيده اللي خفت منها لما جوزت حور .... محمد كان اكبر مني٠٢سنه .....كان بيحبني اه بس كان بيغير بجنون ...
محمود # جاسر غير محمد خالص ياخديجه ...محمد كان اخونا الكبير هو اللي علمنا وكبرنا ومفكرش ولامره يتجوز ... محمد كان شايف ان الحريم فتنه نبعد عنها عشان الذنوب .... انا عارف انه ذرع دا في سليم عشان كده مش عاوز يتجوز لحد دلوقتي ... بس برضه هو دا اللي حفظه في بلاد بره .... محمد لما اتجوزك كان بينفذ وصيه ابويا الله يرحمه .....بعد كده حبك ولانه كان مقفل حياته كان بيغير بالجنون ده ..... بس جاسر بقي مختلف ..جاسر اختارها هي علي الرغم لو انه بالعقل وعاوز يتجوز عشان الخلفه وبس ..وفرضنا انه ساب كل كبرات البلد وحب يناسب راجل غلبان زيي ... كان طلب بسمه واحده شالت قبل كده وهيبقي مطمن ان ممكن ربنا يرزقه منها .... بس هو طلب حور وعشان انا عارفه كويس قسيت عليها عشان توافق
خديجه #تصدق هي كمان قلتلي كده ... بس الحمد لله جاسر اتعلق بيها وشيلها من علي الارض شيل
# مش اتعلق بس دا بيعشها ....وبيحب يونس عشان حته منها يلا عشان وصلنا
بعد قليل وصلو للغرفه التي تقطن بها حور طرق محمود الباب ودخل هو وخديجه وقف جاسر للترحيب بهم كانت حور مازالت غارقه في النوم
خديجه # طمني هي عامله ايه
جاسر # الحمد لله احسن كتير اكلت بس من ساعه مااخدت العلاج وهي نايمه الدكتور قلي ان العلاج بينيم بس هي كويسه متقلقيش مكنش في داعي تتعبوا نفسكوا انا كنت همر عليكو بكره وهي معايا عشان تطمنوا
محمود #متقلش كده انت متعرفش حور غاليه علينا اد ايه دي فاكهه البيت ربنا يطمنا عليها ويحفظكوا يارب
امن جاسر وخديجه فقالت الاخيره
# طب انت شكلك تعبان اوي روح ارتاحلك ساعتين وانا قاعده معاها انا وعمها هي كده كده نايمه ....
محمود # خديجه بتتكلم صح ... احنا قاعدين معاها اهوه متقلقش
جاسر #تمام انا هروح اغير هدومي واجيبلها هدوم عشان تخرج بيها بكره ان شاء الله مش هتاخر اكتر من ساعه بمشيئه الله
خديجه بحنو # يابني ارتاحلك ساعه .. معلش يابيه ذله لسان
ابتسم جاسر #ابني احسن علي فكره .... ولو ان مينفعش خالص تخلفي حد في السن دا
احتضن محمود كتف خديجه وقال بابتسامه
#علي فكره انت كده بتعاكس مراتي قدامي .. طب خليها من ورايا
خديجه #ونعم الزوج الديمقراطي يامحمود
تأملهم جاسر للحظه وانفجر ضاحكا روح صغيرته نابعه من تلك الروح الطيبه التي تظلل تلك العائله لم تتح له الفرصه لمعرفتهم عن قرب .... العشق هذا الداء الذي يصيب الجميع دون النظر لعمر تنهد بقوه
خديجه #مبروك وربنا يتمم ليها بخير ويجعله الابن الصالح يارب
جاسر #ربنا يخليكي ... انا هروح عشان الحق ارجع قبل ماتصحي
خديجه #يابني ارتحلك ساعه اسمع الكلام
جاسر بجديه
#قبل مامشي كنت عاوز اكلمك في موضوع ياحج محمود
محمود #تعالي نتكلم بره
جاسر #لاء مفيش داعي الحكايه كلها انا مش عاوز حد يعرف دلوقتي ان حور حامل
محمود بتفكير # اللي تشوفه يابيه دي حياتك وانت ادري بيها
خديجه #يعني مش هتقول للحجه زينب دي هتفرح اوي
جاسر # لاء طبعا هقولها
خديجه #اه فهمت اللي انت عاوزه يابني احنا اصلا يعني مش بنيجي القصر فمتقلقش
جاسر باستفسار
# ممكن اعرف ليه
محمود #ياجاسر بيه احنا ناس علي قد حالنا وكرامتنا فوق اوي طالما بنطمن علي بنتنا يبقي مش عاوزين حاجه تانيه
جاسر #حج محمود انا اخت بنت اخوك اللي انت مربيها يعني نسبك يشرف قصر الراوي مينقصوش ..دا بيت حور ... يعني في اي وقت تشرفني ...هتبقي فوق راسي
محمود #ربنا يعز مقدارك ان شاء الله لما حور تطلع بيتها هجيبهم ونيجي عشان بسمه كمان تطمن عليها
#تمام وتجيب سليم معاك عاوزه ياخد عجلين وتدبحهم وتفرقهم بمعرفتك في البلد عشان سلامه حور ....
خديجه #ربنا يوسع عليك كمان وكمان ويكفيك شر ولاد الحرام ياجاسر يابن زينب
امن جاسر وانصرف ليعلق محمود
#مش قلتلك بيعشقها بس مش فاهم هو مكتم ليه علي خبر حملها
جلست خديجه
#اللي فهمته انه مش عايز عزه تعرف بس معرفش ليه مانت عارف بنتك مبتنطقش بس الظاهر كده ان في حاجه
محمود #مش عارف ليه حاسس انه خايف علي حور واللي في بطنها
#وانا كمان لحظت الحكايه دي ..ربنا يستر يامحمود
----------------
تحركات مريبه ،،،،عزه
،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ترجل جاسر للبيت نعم يشعر
بالانهاك والتعب ولكنه ترك قلبه مع الصغيره حيث ترقد بالمستشفي قابلته عائشه بسؤالها
#ايه ياابيه ايه اخبار حور
ربت علي كتف عائشه وقال بتعب
#احسن كتير ياحور الحمد لله
دار ببصره وقال
#امال فين عزه
# فوق في قوضتها ...تصدق دي حتي مسالتش
تنهد بقوه #وهي اصلا عزه بيفرق معاها حد .... قلتي لحد
#لاء طبعا هو انا عيله صغيره ياابيه المهم طمني سبت حور مع مين
#عمها وولدتها هاخد حمام واغير واخدلها لبس عشان لما تخرج بكره
#بس انت وشك تعبان اوي ياابيه
#دول شويه اجهاد بس ياعيشه انا هدخل لماما اكلمها معلش حضريلي حاجه حور عشان انا مليش في الحكايه دي
#حاضر ياابيه
دخل كلاهما داخل الممر دخلت عائشه الي جناح حور وترجل هو الي جناح والدته ...طرق الباب ودخل عندما سمح له بالدخول
#تعالي يا جاسر طمني ياحبيبي ايه اخبار حور
جلس علي طرف الفراش ليرفع يدها ويقبلها
#الحمد لله ياامي احسن وهتطلع بكره ان شاء الله
تنهدت بارتياح وقالت
# قعدت تقولي انا فهمه وهاديه .... بس متوقعتش انها توصل لحمي عقلها يفصل عشان متفكرش
قال بحزن #انا اللي حطتها في دا ياامي .... انا كسرت قلبها .... انا كمان متوقعتش ان يحصلها كده ... كنت عاوزها تفهم ان دا امر واقع تعيش معاه ....بس كنت غلطان ...
قاطعته #يعني معني كده انك هتطلق عزه
#حور حامل ياامي
للمره الاولي يري دموع تسقط من عين والدته دموع فرحه
#بجد ياجاسر
مسح دموعها التي لاتليق بوجهها وقال بابتسامه
#هي الحجات دي فيها هذار .... بكره هوديها لدكتوره نسا عشان تتابع الحمل قبل مانيجي ...امي مش عاوز عزه تعرف ولاعلاء
قطبت # طب ليه
# ريحيني انا هقول بس في وقته مش دلوقتي
#طب علاء لاء ليه
#عشان ميقولش لمراته وهي تقولها
#بس ايناس مقطعاها لسبب معرفوش
#ودا هيكون سبب اكبر انها تيجي تغيظها انا فاهم كويس دماغ ايناس
#انت قلقان ليه
#لسه مش عارف ... انا هاخد حمام وهرجع المستشفي تاني وبكره عيلتها كلها جايه .... انا قلت للحج محمود ياخد عجلين يوزعهم في البلد علي الغلابه ... عشان ربنا يسلمها
#ومالو ياحبيبي ... ربنا يقومها
بالسلامه يااااه ياجاسر حلم اني اشيل عيالك حلم
طبع قبله علي جبينها
#ربنا يخليكي لينا
#جاسر .. غيث اتصل بيا وقالي انه جاي
#قلي ياامي بس اتلبخت في موضوع حور علي العموم هبلغ لواحظ وانا خارج تبعت حد ينظف بيته .... مش عاوزه مني حاجه انا هبيت النهارده عند حور في المستشفي ... المهم لو الهانم سالت ابقي بلغيها ان حور تعبانه تمام
زينب بحذر #طب ماتبلغها قبل ماتمشي
#لاء ... اذا كانت محستش بوجودي هتحس بغيابي ياامي سلام
خرج جاسر من غرفه والدته متجها الي جناح حور ....فتح الباب لتتوقف قدماه المره الاولي التي يدخل جناحها وهي ليست فيه لم تقابله بعاصفتها المجنونه الشقيه ... طفلته المشاغبه التي تدور حوله منذ دخوله حور تجعل لكل شيء حياه حتي الفراش والمقعد الستائر والسجاده وسادتها الورديه التي تضعها دوما علي ارضيه الغرفه لتجلس بجوار ساقه علي الارض تتوسد فخذه وهو يعمل وهي تستذكر دروسها استنشق الهواء لتتخلله رائحتها .... لقد اصبح مهووس بالصغيره مهوس لدرجه الرعب ...بعد قليل كان ياخذ
الاغراض من يد عائشه ليخرج ولكن في طريقه وقعت عيناه علي عزه
تلاقت عيونهما لترتعش يدها ويسقط الهاتف عن اذنها ارضا الحمقاء كل لحظه تذيد شكه بها ترجل ناحيتها انحني ورفع الهاتف اعتدل واقفا وقال بغضب يلتمع بعيناه
#ايه شفتي عفريت ياعزه ...كنتي بتكلمي مين
بارتباك كامل
#كنت بكلم ..مماما ... انااابس اتخضيت مكنتش اعرف انك في البيت
فتح الهاتف ليري مكالمتها الاخيره
الاسم مسجل بامي ٢ ناولها الهاتف
#هي حماتي جابت رقم جديد ولاايه
#اايوه و... هو انت خارج
ابتسم بسخريه عزه تتحدث مع طفل
#اه خارج وهبات بره عايزه حاجه
تحركت من امامه
#لاابدا انا بس بسال عليك
#عزه هاتي رقم حماتي الجديد
التفتت لتقابله وقالت بارتباك
#هواااانت من امتي اصلا بتتكلم مع ماما
تامل وجهها ونظره الرعب بعيناها وابتسم بسخريه
#صح علي رأيك ياحبيبتي ...
تطلعت بوجهه بعجز اقترب ولدغ خدها
#مالك يازوزه
هزت كتفيها وقالت
# مش عارفه مستغرباك
ربت علي خدها بنعومه
#ليه يازوزه مش احنا اتصلحنا امبارح وفتحنا صفحه جديده
قالت ببلاهه #هاه
اقترب اكثر وتلمس وجهها بنعومه وهمس
#داانتي حب العمر كله يازوزو .
قالت بشك
#طب وحور
رفع ذقنها ونظر بعيناها وهمس
# انا ميملاش عيني غيرك ياعزه وانتي عارفه كده كويس ... حور دي غلطه ..... وانت عارفه كويس اوي انا متجوزها ليه
قالت بحيره يعني ااانت كنت بتغظني بيها وبس
هز كتفه لمعت عيناها
#يعني هتفضل معايا علي طول
تلمس شفتيها #طبعا ياحبيبتي ... بس لما الهانم تروق
#تروق من ايه مهي زي القرده
لثم شفتيها وهمس
#اصلها تعبانه اوي وفي المستشفي
من الصبح ..هو محدش قالك ولاايه
#لاء ... طب وانت رايح فين
زفر بضيق # اعمل ايه ياعزه بس منظري اودام الناس ... هيقولوا ايه مضطر ياحبيتي ... لحد ماتروق وترجع تاني تقف علي رجليها .انا عارف طبعا انك فهماني
#ايوه طبعا بس لو كلامك صح يعني انت هجرني و عمرك ماعملتها و
وضع اصابعه علي شفتيها وضغط عليها
#عزه انتي عارفه كويس انا بكره بيان اد ايه ... زعلت ياعزه منك ازاي تجيبيها لهنا ... بس حبيبتي مهنش عليها تسيبني زعلان وصلحتني عشان كده ليها عندي احلي هديه الماظ بس اما اخلص من موضوع تعب حور ده ماشي ياحبيتي
لمعت عيناها وقالت
#طبعا ياحبيبي ...انا مقدره طبعا موقفك ...مفهاش حاجه خالص لما تفضل معاها كام يوم يعني
#كنت واثق ياحبيتي انك هتفهميني
عارفه وحشاني اوي بس اعمل ايه ياعزه
# هستناك ياحبيبي متنساش الهديه هاه
قبل خدها
#من عنيه ياحبيبتي ..عن اذنك
#باي باي
تحرك ناحيه السياره وعلي وجهه ابتسامه واسعه يجب ان يعرف مايدور حوله ماتخطط له عزه يجب ان يؤمن الصغيره وصل للمشفي ليصعد ركضا للصغيره التي فقد روحه منذ تركها فتح الباب لتتلاقي العيون يستعيد نبض قلبه وخفقاته المضطربه الممتعه وهو يري بندقها
اللامع بالعشق تقدم بخطي بطيئه لايري سواها ليخرجه من جنونه المحتمل صوت خديجه
#برده يابني مرتحتش
ابعد عيناه عن البندق سر حياته مكره لينظر لخديجه
#انا كويس جدا المهم ان حور بقت بخير الحمد لله
حور #ماما عندها حق ياجاسر انت وشك تعبان اوي
جلس بجوارها ليحاوطها بذراعه وقال بمرح
#يابنتي مانا رحت متلقتش حد يقرفني ويزهقني والدنيا هدوووووء ...
وكزت صدره وقالت بغيض
#بقي كدا انا بقرفك وازهقك واعمل دوشه ...
تاوه وقال ضاحكا
#خليكي شاهده ياحماتي بنتك مفتريه وبتمد ايدها
خديجه ضاحكه #معلش يابني .
عيب ياحور
حور بغيض # يعني عجبك اللي بيقوله ده
خديجه #ياعبيطه مهو اجالك ومرداش يقعد في البيت اهوه ولايرتاح حتي
قالت بشراسه # هو يقدر ميجيش داانا كنت اكلت مصرينه
محمود ضاحكا وهو يحاوط كتف خديجه
#قعدتك مع البت دي خطر ،،،،عدي ادامي بدل ماتفسد اخلاقك بتقولك هتاكل مصرينه ..... وانا اللي بقول حور فاكهه العيله اتريها بتتحول
جاسر ضاحكا # ميغركش المنظر دي بتتحول في لحظه .....
نظرت له بغيض
#هقلب شاكي طوعني احسن لك
كتم جاسر ضحكاته وقال
# لاء خلاص سكت اهوه
بانتصار طفولي ومشاغبه مرحه قبلت خده
#شاطر وبتسمع الكلام
محمود #طيب احنا هنروح بقي قبل ماالدنيا تليل
جاسر #تمام في عربيه بالسواق تحت عشان تروحكم السواق هيسيب العربيه عند البيت وبكره يجبكوا يونس
شهقت خديجه وضربت صدرها
#كده برضه وانا بقول ابني انت عاوز تخلص مننا كلنا دفعه واحده يا مصيبتي يونس
جاسر ضاحكا
#يونس هو اللي جيبنا الصبح ...
خديجه #انت مستبيع يابني .... تامن علي نفسك مع يونس
جاسر ضاحكا #داانا اللي معلمه السواقه وبعدين خلاص انا هقول للسواق يجلكوا علي بعد الظهر كده عشان نتغدا مع بعض
محمود #لاء كتر الف خيرك .... احنا هنيجي لوحدنا متتعبش نفسك وبعدين مهو سليم معانا وهيوصلنا
جاسر #تمام بس بلاش الحساسيه دي ياحج محمود احنا اهل
محمود باسما #ربنا يخليك نستاذن احنا بقي سلام ياحور
حور #سلام يابابا ...
عانقت خديجه حور قائله
#خد بالك من نفسك ومن اللي بطنك وبطلي تنطيط ماشي
لدغت خدها #حاضر ياعسيله خلي بسمه تيجي الواد يحيي وحشني اوي
#حاضر
ودع محمود وخديجه ليدخل الغرفه ليجد المجنونه تتعلق بعنقه وتهمس
#انا عاوزه اخرج من هنا
احتضن خصرها وقال
#وبعدين معاكي لازم اطمن عليكي الاول
احتضنت خده
#انا بقيت كويسه وزي الفل كمان وبعدين حبيبي في جوا عنيه كلام كتييييير اوي ومش هنعرف نتكلم هنا وبصراحه انا قرفانه من القعده
اغمض عيناه للحظه الصغيره تستطيع قرائته ككتاب مفتوح تنهد بقوه
#هنتكلم ياحور قدمنا الليل طويل
ومش عاوز اروحك البيت النهارده
داعبت ياقته وقالت
#مش لازم نروح البيت ....
#امال هنروح فين
امسكت ياقته وقالت بتحذير
#يعني عاوز تفهمني ان جاسر الراوي معندوش خن في البلد هنا
اعتدل واقفا وهو يضحك بقوه
#خن .... اكيد في بس الشقه هنا مقفوله ومش نظيفه
اللعنه علي نظره الرجاء بعيناها وهذا الهمس المتوسل
#عشان خاطري والنبي والنبي
#صلي الله عليه وسلم .... خلاص هشوف حد ينظفها بسرعه علي مااطمن عليكي ونخلص الاجراءات
قالت بسعاده
#انت اصلا الهيرو بتاعي
طمائنه الطبيب وحذره من تعرضها لضغوط وانفعالات قد تضر بها وبجنينها ..
معشوقتي الجميله
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،+
بعد ساعه تقريبا كان يقود سيارته بشرود كامل لايريد الضغط علي اعصابها وفي نفس الوقت يريد ان يشاركها همومه المثقله علي عاتقه ...متي اعتاد البوح والتصريح عن احزانه ،،،،،،ترجل داخل الشقه لتتلفت حولها ونقول بحماس
#مش قلتلك انت الهيرو بتاعي الشقه فل
ربت علي خدها وقال
#تمام تعالي بقي نعد ناكل انتي ماكلتيش من الظهر
# انت كمان ماكلتش
امسك يدها وتوجه ناحيه الاكياس علي الطاوله
# اقعدي هنا علي مااجيب الاطباق واجي
#لاء خليك انت بس قلي فين المطبخ
ربت علي خدها وقال بحزم
#اقعدي انتي تعبانه
عاد بعد قليل ليتناول وجبته الاولي معها يكفي انها تشاركه .. ينظر بعيناها وتلك النظره الحانيه بعشق تملئها ،،،،،،هي ايضا صمتت وكانها تترك له المجال لينفرد بافكاره ،،،،،،انتهو من الطعام. لتحمله الصغيره
#حور حطي الاطباق في المطبخ وسبيها وتعالي بدل مااجي اكسرها علي دماغك
في دقيقه كانت امامه ليبتسم
#ناس تخاف متختشيش
تابعها ترفع غطاء راسها لينسدل شعرها المجنون تقترب منه لتقف امامه وتهمس
# هنتلاقي هنا حاجه خفيفه البسها ،،،،،ولا ااا
ابتسم وامسك يدها اتجه ناحيه غرفه النوم ليفتح الضوء ثم يشير الي الخزانه لتفتحها تاملت الثياب المتراصه ووقفت امامه
#وانت بقي كنت بتيجي هنا امتي
لدغ خدها
#انا كنت عايش هنا انا وغيث ايام الدراسه
قطبت #مين غيث دا
#اخويا في الرضاعه وبن عمي
قطبت متسائله #بس انا مشفتوش قبل كده
#بعد اما مراته ماتت مستحملش يعد في البلد خالص ،،،بقاله عشر سنين برره ،
تنهدت #ارمل ،،،،زي بسمه يعني بس جوازها برضه مات من سنتين ومن ساعتها وهي قافله علي نفسها
فرد احد تيشرتاته القطنيه امامه وناوله لها
#شوفي دا كويس ،،،،،اعتبريه قميص من بتوعك بس ناقصه صوره كارتون
تخصرت وقالت بحنق
#بتتريق علي هدومي ياسي جاسر
طبع قبله علي خدها وهمس
#مقدرش،،،،،،، يلا غيري هدومك
خلع قميصه و كاد يخلع بنطاله قالت بخضه
#هاااي انت بتعمل ايه
حدق بوجهها وقال باستغراب
#في ايه ياحور ،،،،هغير هدومي واخلصي بقي عاوز ااقعد معاكي
اشارت للباب
#اطلع بره ياقليل الادب ... عاوزني اغيير قدامك
حدق بوجهها للحظه وقال بدهشه
# انتي حد مفهمك قله الادب غلط علي فكره ،،،،انتي مراتي يعني بشوفك من غير هدوم
اشتعل وجهها وقالت
#انت قليل الادب عشان بتبص
قرب وجهه منها # انتي مش طبيعيه . ..
#اطلع بره بقي
حمل منامته وتوجه للحمام وهو يضحك،،،،،،، خرج بعد قليل ليجدها ترتدي كلا بوصف ادق تغرق داخل تيشرته قال ضاحكا
#دا طلع جلابيه عارفه منظرك ذي عيل صغير لبس هدوم ابوه
جلست علي طرف الفراش
#بتتريق عليا ياجاسر انت اللي طويل اوي طب اعمل ايه انا يعني
استندت علي صدره فهمس
#دا احلي حاجه في عروستي اللعبه انها صغنونه
اعتدلت في مواجهته وقالت بارتباك
#جاسر انا كنت عاوزه ااقولك علي حاجه ...بس خايفه تفهمني غلط
قال بجديه #قولي ...
بلعت ريقها بصعوبه
#بص ،،،،،انا مش مرتاحه لعزه،،،،،، حاسه انها بتخطط لحاجه وحشه ... علي فكره دا كمان احساس ماما ...... وقلتلي خليها تحت عينك .. بس اتعملي عادي ممكن نكون ظالمنها،،،،،، بس انا سمعتها بتقول لحد في التليفون،،،،،، انها اتصلحت معاك وانت هترجعلها وهتبلغها لما تعرف تاخد مفتاح خزنه المكتب
ماذا تريد عزه من خزانه مكتبه ومع من كانت تتحدث بالتاكيد صاحب رقم امي ،،،،،،،٢ كان شارد ولكنه افاق من شروده علي كلمات حور
#والله انا مش بقول كده عشان اكرهك فيها ...
وضع اصابعه علي شفتيها وقال
#انتي مش محتاجه تعملي حاجه ياحور .... انا شاكك في عزه من ساعه مارجعت .....
#طب هي ممكن هتكون عاوزه ايه من خزنه مكتبك
قطب مفكرا #خزانه مكتبي في البيت مفهاش حاجه غير اوراقنا القديمه ،،،،،شهادات ميلادنا،،،،، شهاده وفاه بابا وعمي ووووو
#وايه
#واوراق بيع نصيب بيان في البيت وحجه البيت والارض اللي حواليها ... كده الصوره بدات توضح
قالت بحيره #انا مش فاهمه طب هي هتعمل ايه بالحجات دي
قال بانفعال #مش هي ياحور بيان اللي هتعمل عزه عاوزه تبعني لبيان تدلها حجه البيت وورق بيع نصيبها ... عشان ترجع البيت اللي اطردت منه مرتين ...
قالت بقلق #جاسر عشان خاطري اهدي ... ممكن نكون ظالمنها احنا مفيش في ادنا دليل علي الكلام ده
ارتمي بين ذراعيها وقال بالم
#احضنيني ياحور ...
ضمته الي صدرها تربت علي ظهره بيد وتداعب شعره بالاخري قال زمان وانا صغير كانوا لسه عمامي في البيت اول ماعزه اتولدت عمي مراد قلي عزه ليك ياجاسر،،،،، هتبقي امانه في رقبتك،،،،،،، كانت بتكبر معايا كل يوم وكل يوم المشاكل بتزيد ،،،،،،،لحد ما اقنعته سهير ام عزه انه يعيش في اسكندريه،،،،،، انا فاكر اليوم دا كويس اوي يوميها بابا كان بيزعق جامد لعمي وبيقوله عايز تسبب ورث ابوك وتمشي ورا مراتك ... بس عمي مراد اصر وبابا اشتري منه حصته في البيت والارض ..عمي منصور كان مهاجر بره وعمي معتز كان مات بس ليه بيت لوحده ورا القصر ... وسافر عمي مراد بس بابا قلي انت ملكش دعوه انا زعلان مع عمك بكره نتصالح ،،،،،،وفعلا فضلت اوده لحد ماخلصت ثانوي ،،،،،،،كنت في سنك كده ،،،،،كان نفسي ادخل فنون جميله ،،،،،،بس بابا وقفلي قالي انت كبير اخواتك وهتبقي كبير البلد لازم تشيل مسؤليتك ،،، وشيلت دخلت هندسه انا وغيث ،،،،، وبقيت اشتغل ليل ونهار لحد مافتحت المصنع،،،،،، وقبل ماخلص دراسه عمي مراد مات ،،،،،،وقبل مايموت وصاني علي عزه،،،، قلي عزه امانتي عندك واتجوزنا .... سنه اتنين انا عمري مابصيت لوحده في الحرام ... ولاحتي عزه انا مبصتش في وشها الابعد الكتاب .... اول مره المشاعر اللي جوايا تخرج عشان في الحلال زي ماربنا قال،،،،،، وصيه عمي وموته خلتني احاول اعوضها ،،،،،،،عزه سابت اسكندريه وسابت اصحابها وحياتها عشاني،،،،، كل طلباتها مجابه من غير ماافكر ... كفايه تبقي فرحانه اتعودت ان كل مشاعر بنا لازم يبقي ليها تمن بس انا مشوفتهاش كده .... انا شوفتها هديه اقولها فيها انها وحشاني ....عدت سنه واتنين وبدات ماما تتكلم في موضوع العيال .....انا عارف ان ماما مش بتحبها كانت معترضه علي جوزنا من
الاول .....عدت سنه كمان وبدا بابا اللي يتكلم ان احنا لازم نعمل تحاليل وفعلا رحنا لدكتور واتنين وعشره والاجابه واحده عزه عندها عيب خلقي في الرحم مستحيل تخلف وبعدها بسنه وصلنا ورق ان عمي منصور مات في الغربه ودي كانت اول مره تظهر بيان في الصوره بنت عمي اللي منعرفش عنها حاجه،،،،، وبابا قرر انها تقعد في وسطنا ،،،،،،اعترضت بيان متحرره زياده عن اللزوم واحنا شباب في البيت،،،،،، بابا رفض دخلت بيان البيت بالخراب علي الكل ... بابا اجتله جلطه واتنقل المستشفي ،،،،،،اخدت ماما معاها عشان توصلها قلبت بيها العربيه اتشلت ....بيان بتحوم حواليا وانا فاهم صحبت عزه اوي ... بقيت اتخانق معاها عشان تبعد تقول دي بنت عمي،،،،،،،، مره وانا في المكتب لقيتها دخلت المكتب،،،،،، يوميها حاولت ... بس ربنا حماني وفوقت قبل مااقع وضربتها بالقلم ..... وحذرت عزه انها تكلمها تاني ....بدات تزن علي حقها ،،،،،،،،،عاوزه تعمل مشروع ،،،،،،الهانم عايزه حته ارض تبني عليها ديسكو في البلد،،،،،،، طبعا رفضت راحت لجورج المرابي باعتله نصيبها في البيت ومقلتش لحد، ،،،،، كانت عزه مسافره اتلقتها فوق دماغي بقميص نوم نص الليل ، ،،،،خدتها من شعرها ورمتها في الشارع ،،،،،،، امي خافت تسيبها بالشكل ده في الشارع قلتلي جمله واحده زي ماحرقت قلبك علي امك هحرقها علي كل اللي بتحبهم .... دفعت قد اللي خدته خمس مرات لجورج عشان اخد المبيعه منه .... بس لو وصلت للمبيعه دي ،،،،،كأن نصيبها لسه زي ماهو في البيت ....
قالت بانفعال دامع
#هو في حد في الدنيا يبقي جواه الشر ده كله .....
ربت علي خدها
#انتي بس اللي قلبك نظيف ولسه متعرفيش حاجه في الدنيا الاخ ممكن يقتل اخوه عشان الفلوس
قالت بتاكيد
#لاء الدنيا لسه فيها خير لسه في الاخ اللي يلم لحم اخوه ويصونه ويحافظ عليه
رفع وجهه وقال
#يبقي فيها خير طول ما فيها ناس ذيكوا ناس نظيفه
قاطعته #وذيك فيها خير . طول مافيها جاسر
ابتسم وقبل جبينها قالت
#طيب هتعمل ايه دلوقتي....هتواجه عزه
#مينفعش من غير ما يبقي في ايدي دليل
قالت بحذر #لسه باقي عليها ...
زفر بقوه #هتفضل بنت عمي ودا مش هقدر اغيره
نظرت في عيناه وقال بتاكيد
#متضحكش علي نفسك ياجاسر .... انت من جواك لسه فيه حاجه ليها عشان بيان كمان بنت عمك .. علي فكره مش بلومك ولازعلانه انت بتثبتلي كل يوم ان عمي كان عنده حق لما قسي عليه عشان اوافق عشان انت زيي ... انا عمري مابيع حد اكل معايا عيش وملح حتي لو هو باعني مابالك بدي ...حب وجواز عشر سنين شيله اسمك وقبلها عمرها كله موعوده ليك يعني واحده بتفكر فيها من يوم مااتولدت لاسهل تصدق ولاسهل تشيلها من جواك .... كل ده انا فهماه كويس اوي ....... بس انا طلبه منك حاجه واحده بس متخليش قلبك ينجرح
كيف تكون تلك الطفله المجنونه بهذا الاتزان والعقل والحكمه .... كيف يجتمع بها كل شي ء واي شيء اعتدل وضمها الي صدره يربت علي شعرها
#انا مش عارف انتي ايه بالظبط ..... عيله صغيره شقوتها بتجنني ولافيلسوفه حكمت عقلها بتحيرني انت ايه
رفعت وجهها وتلمست وجهه بحب
# انا حور ... حوريه جاسر .... ربنا خلقني عشان افهمه واعيش في حضنه .... احس احس بيه اوي ...افهمه من عنيه .... اللي مش بتعرف تخبي عني حاجه ...قول في دماغك ايه
تنهد بقوه
#شوفي ياحور ممكن يكون كل اللي قلتيه انا موجهتش بيه نفسي،،،،، ، ممكن يكون صح ....بس مش
بالطريقه دي ...انا صعبان عليه نفسي ..وعمري والسعاده الفارغه اللي كنت بعيش نفسي فيها وهي في الحقيقه وهم كبير رسمته في خيالي وصدقته .... اللي خلاني اشك في عزه ان ايناس بعدت عنها معدتش بتيجي البيت ولاحتي بتسال ..... عشان كده كنت برمي
كلام عايم عشان اشوف رد فعلها.... انا عارف ومتاكد ان بيان راجعه عشان تنتقم مني ...
قاطعته #عشان كده مش عاوز عزه تعرف ان انا حامل .... بس انت مش متاكد ان بيان ورا كل ده وبعدين مهي كده كده اكيد هتعرف
احتضن وجهها
#عشان انا اصلا قلقان منها،،،،،،، مكنتش عاوزها تعرف الابعد مااعرف هي عاوزه ايه .... وبعد ماعرفت بقي الموضوع اصعب ... بيان عملت حادثه عشان تضيع امي فاهمه ممكن تعمل ايه ....
#طب انت هتعمل ايه
قال بتردد
# كنت عاوز عزه تامن وتتصرف طبيعي من غير حذر عشان اعرف اكشفها عشان كده،،،،،، اااا قلتلها ان جوزنا كان غلطه .... وهي حب حياتي وكلمتين كده وطبعا وعدتها بهديه الماظ لما موضوع تعبك يخلص وتقدري تقفي علي رجليكي ولازم افضل جنبك عشان منظري قدام الناس ...
#وهي صدقتك .... علي فكره انت لما بتكدب بيبان في عنيك
ابتسم بسخريه #انتي تشوفي دا هي لاء ....
#امممم يعني انت عاوز تقرب من عزه عشان تتصرف بامان وترتش ظلط
كتم ضحكاته # اه هو ده اللي كان في دماغي
#عشان كده قلتلي عايز حور العقله
ربت علي خدها
#لاء مهو انا اتضحلي ان عقلك وجنانك مرتبطين ببعض ... الدكتور حذر من اي انفعال او ضغط....انتي م
↚
# حمدلله علي السلامه ياغيث نورت البيت ومصر كلها
فرك راسها وقال باسما
#وحشتيني ياشقيه كبرتي وبقيتي عروسه ياعيشه
عائشه #اه عروسه حلاوه،،،،، متعرفليش عريس بن ناس وحليوه زيك كده ياغيث
زينب #عيشه احترمي نفسك
غيث ضاحكا #ياماما سيبيها والله وحشتني شقوتها امال قريني فين وباقي العائله المبجله
زينب #محدش يعرف ان انت جاي ياغيث
#عوده الابن الضال غيث الشقي وصل
التف غيث الي علاء الذي اتي لتوه من ناحيه الباب اقترب ليحتضن الرجلان بعضهما ويقول علاء
#وحشتني ياغيث عشر سنين منعرفش عنك حاجه
ربت غيث علي كتفه وقال باسما
# كنت محتاج ابعد ياعلاء
زينب #انت عرفت ازاي ياعلاء
علاء# جاسر اتصل وقالي
غيث بغيض #ياسلام يعني اتصل بيك ومهنش عليه يجي يشوفني دا ايه الجحود ده
زينب #معلش ياغيث مراته في المستشفي
غيث بسخريه # هي عزه بتعرف تتعب زي البني ادمين
عائشه # والله عندك حق دي كتله برود متحركه
زينب #وبعدين ياعيشه ،،،،،مش عزه ياغيث جاسر اتجوز
اتسعت عيناه بصدمه ونظر للجميع
#انتو بتتكلمي بجد
هز الجميع رؤسهم وقالت عائشه
#اتجوز حته بنوته شربات ياغيث اسمها حور .... بس ايه شقلبت كيان اخوك
حك غيث راسه وقال
#مش عارف استوعب الحكايه دي جاسر اتجوز علي عزه ازاي يعني
#انا اللي قلتله ياغيث امال هيفضل طول عمره من غير اطفال
رفع الجميع رؤسهم للاعلي ليتابعوا عزه وهي تنزل بكبرياءها المعهود
غيث # اهلا ياعزه ايه اخبارك
جلست واضعه ساق فوق الاخري وقالت بتعالي
#كويسه وانت ايه اخبارك ..... فوقت من الصدمه ولالسه
نظر الجميع الي غيث الذي ظهر شبح الماضي المؤلم علي وجهه عائشه بغيض
# انا قلت للواحظ تعمل كل الاكل اللي بتحبه واللي حور كمان بتحبه عشان ترجع بكره تنور بيتها
زينب # عرفي لواحظ ياعيشه ان اهل حور عندنا بكره معزومين علي الغدا ،،،،،،،،،،،،،،،،،،علاء تجيب ايناس وجاسر وتيجي
التف غيث الي علاء متسائلا
# انت اتجوزت ايناس
علاء#ايه ياعم دانا اتجوزت وشبعت جواز وعندي جاسر ..عنده ست شهور اهوه ... بكره هجبهملك دي حتي فرصه اتعرف علي اهل حور
عزه باستخفاف #ناس لوكل ياعلاء
زينب بغضب #عزه الزمي حدودك بيت ناسب منه جاسر الراوي ميبقوش اهله لوكل
عزه بتأفف #مقصدش ياطنط ااقصد انهم ناس مش من مستوانا
عائشه #الماديات مش كل حاجه ياعزه ... حور من بيت طيب اهلها ربوها كويس جدا
علاء مخفف جو التوتر
#داانا عملهم حته مفاجاه بس ايه
عائشه #مفاجاه ايه قول بالله عليك
علاء# ولو قلتها تبقي مفاجاه ازاي يعني ...بكره ياحلوه ... انا ماشي بقي يادوبك الحق اروح
زينب #علاء ابعت ايناس من بدري
علاء #حاضر ياماما
زينب #غيث تعالي وصلني لقوضتي
عائشه #خدوني معاكو
تحرك ثلاثتهم ناحيه جناح زينب
عزه بحنق مهمهمه #اوووف انا بجد قرفت بقي. ...
ساعد غيث وعائشه زينب علي الاستلقاء في فراشها عائشه
# متزعلش يا غيث انت عارف عزه
اشاح بيده #وهي من امتي عزه بتحس بحد
زينب # بس طمني انت عامل ايه
تنهد غيث بقوه #عايش ياامي عملت شغل حلو بره وبقي معايا مبلغ كويس .... بس الوحده هتقتلني قلت ابقي في وسطكوا
زينب #خير ماعملت ياغيث انت مش متخيل يابني وجودك هيفرق معانا اد ايه
وضعت عائشه يدها علي كتف غيث قائله
#يلا بقي ياجميل سيب ماما وتعالي عشان اكل ودانك واحكيلك اللي حصل من ساعه ماسفرت علي ماالناس تيجي بكره
غيث #انتي اتعلمتي اللماظه امتي يابت انتي
عائشه #من حور حبيبتي ....
غيث باسما #ايه حكايه ست حور دي بقي ياماما انا مش فاهم مين اللي قدر يلين الحجر اللي كان في دماغه
زينب #هي ياغيث ...وقفت قدام كبرات العيله وقلتله اتجوز
تمتم غيث بسباب خافت اكملت زينب
#كسرته ،،،،،حسسته انه ملوش لازمه انه مش فارق معاها ،،،،،،،،،وقرر يتجوز كنت عارفه انه قراره ده عشان يكسر عزه .... بس اتعجبت لاختياره وقلت دا بيهدد وبس لحد ماكتب فعلا
غيث #طب ايه اللي خلاكي تتعجبي
زينب # عشان اللي اختارها حته عيله ياغيث لو كان اتجوز بعد ثانوي كان زمان بقي عنده عيل في سنها ....عندها سبعتاشر سنه
غيث #طب ليه ...دي طفله وازاي اهلها يوفقوا ... اكيد طمع
زينب #لاء ... لامحمود ولاخديجه من النوع دا ...هما ناس علي قد حالهم صحيح بس كرامتهم وعزه نفسهم فوق كل حاجه .... بس اخوك كبير البلد محدش يقدر يقوله لاء
هب غيث واقفا وقال بعصبيه
# يعني ايه اتجوزها غصب ...جاسر ايه اللي جراله
عائشه #ياامي الله يخليكي بلاش اسلوب التشويق دا
عقدت ذراعيها وقالت بجديه
#تقدر تقول كده ياغيث ،،،،،،حور كانت رافضه الجوازه فعل،،،،،،،،ا وعمها اجا هنا وبلغ اخوك كنت سمعه صوته من هنا لازم توافق .....
ابتسم غيث وجلس مره اخري وقال بلهفه
#يبقي بيحبها ....وهيفهم ان اللي كان عايش فيه وهم
ابتسمت زينب
#صح ياغيث ... بس اخوك لسه جواه حاجه لعزه .... بس حاجه بهته معدلهاش لون
غيث #مش سهله ياامي جاسر عمره ماشاف غيرها ..طب وحور
عائشه #حور دي بقي حدوده ياغيث،،،،،،،،حته بنوته شقيه ومجنونه،،،،،،،،،، بص هبلت اخوك،،،،،،، ابيه الوقور اللي كنت بخاف اضحك قدامه،،،،،،،، بقي يقعد ويهزر وياكل في المطبخ،،،،،،،،، لاء ومش اخوك لوحده دي نشرت هبلها في البيت كله
زينب # والله البيت ملوش حس من غيرها ...
غيث #طب وعزه ايه
عائشه #لاء عزه عادي سافرت شهر ونص عند امها ورجعت بكارثه
غيث #كارثه ايه
زينب #بيان رجعت ومعاها بيان لاء وبتقله اتعامل معاها عادي عشان بقت معاها فلوس كتير
عائشه # مشفوتش اخوك بقي انا قلت بالله هيقتل حد وهو ساحب عزه وحبسها في جناحها وخرج ... البت حور اللي كانت هتموت بجد من الخوف عليه ... مطمنتش الاماشوفته داخل وشايلها ومعاه يونس دخلت نمت
غيث #يونس مين
عائشه #دا جهاز الانذار بتاع حور تؤمها بس بينهم ربكه عجيبه ياغيث لو تشوفه وهو بيقولي حور فيها حاجه ..... انا كنت عارفه ان ابيه بايت عند عزه فدخلت اطمن عليها لقيته اخدها في حضنه ونايم
زينب مقاطعه
#استني ياعيشه يعني جاسر كان مع حور
عائشه #ايوه ياماما هو اللي اكتشف الحمي
زينب بحزن
#ضغطنا عليها زياده عن اللزوم ...
فهمت دلوقتي ليه اخوكي كان شايل الذنب وقلي انها حمي نفسيه
عائشه #الدكتور فعلا قال كده
غيث #طب ممكن افهم
زينب # مفيش بس جاسر قاطع عزه فشتكتلي وقالت انها عايزه تعتذر
غيث باستغراب #دي عزه
زينب #اه فاخوك اضطر يصالحها دي لسه علي زمته وليها حق فيه وطبعا المجنونه التانيه مستحملتش ...
عائشه #ياماما انتي مشوفتيش شكلها ..دي طول النهار بتعيط وقاعده في القوضه هتموت وتطلع تفجر عزه قبل ماابيه يرجع
انفجر غيث ضاحكا #تفجرها
زينب #داااقل واجب ... حور علي قد ماهي عيله صغيره بس عقلها كبير اوي .....وبتعشق اخوك ...
واخوك كان طالع لعزه علي عينه انا عارفه ابني ....
غيث #يعني اخيرا جاسر اتلقي اللي تحبه الحب اللي يستهله بس عزه كده مطمنش
نظرات بين غيث وزينب قال بعدها
#كده بقي عندي خلفيه .. اروح بقي اريح عشان انا ميت بجد
عائشه #طب ماتخليك معانا في البيت
غيث #معلش ياعيشه انا محتاج اروح
قال جملته وخرج ليجد عزه تحدث احدهم بالهاتف صمتت فور رؤيته اشاح وجهه واتجه الي خارج البيت فتح بوابه البيت ليترجل للداخل هنا حيث ذكرياته كلها مع سما،،،،،، قصه حبهما التي كانت ستسطر كواحده من قصص العشاق،،،،،،،، زواجهم ليالي عشقهم الفريده ،،،،،هنا اخذها بين ذراعيه ،،،،،،،هنا ضمها اليه وهم يتراقصون مساءا علي الانغام الهادئه .... هنا ياكلون ،،،هنا يتشاكسون،، ،،،، الاريكه الكبيره حيث كانت ترتاح علي ساقيه لتشاهد احد افلامها الغريبه،،،،، حبيبته كانت عاشقه لافلام الرعب المخيفه احبها لاجلها وحسب .... هنا حيث اعلنت انها تحمل صغيره، ،،،،،، ليرفعها ويدرو بها والسعاده تقطر من عيونهما كل شيء يمر امامه يرسم علي وجهه ابتسامه شوق وحنين
لايامه الرائعه مع محبوبته،،،،،،، نعم انها ايام وحرم منها بدون سابق انذار،،،،،،،،،، سياره طائشه تحرمه من لمعه عيناها بلون العسل النقي ... هنا رقدت بعدما فارقت الحياه وتركته وحيدا،،،،،،،،، مازالت صورتها منطبعه في راسه ....تلك الصوره التي هرب بها من هنا ليحتجز بمصح نفسي في باريس ،،،،،،،،كما ابلغ الطبيب جاسر ... لم يعلم احد ... وبرغم خروجه من المصح منذ تسعه ا عوام الاانه ظل هائم في الارض حتي اعاده الحنين الي هنا ،،،،،،،،،،،،الي ذكرياته معها مع سماه الراحله ،،،،،،،وقف امام صوره زفافهما التي تزين الصاله وقال بحنين
#وحشتييني اوي ياسما .... عارفه مبطلتش افكر فيكي لحظه ....
الحياه من غيرك وحشه اوي ملهاش لون ولاطعم .... عارفه انا عايش بس مش حي .... كان لازم ارجع خفت اموت بعيد عن هنا ادفن بعيد عنك
تمدد علي الاريكه ليرفع صورتها ويحتضنها اليه ويغمض عيناه في اجمل ست شهور عاشهم في عمره وسماه تظلله بالعشق# حمدلله علي السلامه ياغيث نورت البيت ومصر كلها
فرك راسها وقال باسما
#وحشتيني ياشقيه كبرتي وبقيتي عروسه ياعيشه
عائشه #اه عروسه حلاوه،،،،، متعرفليش عريس بن ناس وحليوه زيك كده ياغيث
زينب #عيشه احترمي نفسك
غيث ضاحكا #ياماما سيبيها والله وحشتني شقوتها امال قريني فين وباقي العائله المبجله
زينب #محدش يعرف ان انت جاي ياغيث
#عوده الابن الضال غيث الشقي وصل
التف غيث الي علاء الذي اتي لتوه من ناحيه الباب اقترب ليحتضن الرجلان بعضهما ويقول علاء
#وحشتني ياغيث عشر سنين منعرفش عنك حاجه
ربت غيث علي كتفه وقال باسما
# كنت محتاج ابعد ياعلاء
زينب #انت عرفت ازاي ياعلاء
علاء# جاسر اتصل وقالي
غيث بغيض #ياسلام يعني اتصل بيك ومهنش عليه يجي يشوفني دا ايه الجحود ده
زينب #معلش ياغيث مراته في المستشفي
غيث بسخريه # هي عزه بتعرف تتعب زي البني ادمين
عائشه # والله عندك حق دي كتله برود متحركه
زينب #وبعدين ياعيشه ،،،،،مش عزه ياغيث جاسر اتجوز
اتسعت عيناه بصدمه ونظر للجميع
#انتو بتتكلمي بجد
هز الجميع رؤسهم وقالت عائشه
#اتجوز حته بنوته شربات ياغيث اسمها حور .... بس ايه شقلبت كيان اخوك
حك غيث راسه وقال
#مش عارف استوعب الحكايه دي جاسر اتجوز علي عزه ازاي يعني
#انا اللي قلتله ياغيث امال هيفضل طول عمره من غير اطفال
رفع الجميع رؤسهم للاعلي ليتابعوا عزه وهي تنزل بكبرياءها المعهود
غيث # اهلا ياعزه ايه اخبارك
جلست واضعه ساق فوق الاخري وقالت بتعالي
#كويسه وانت ايه اخبارك ..... فوقت من الصدمه ولالسه
نظر الجميع الي غيث الذي ظهر شبح الماضي المؤلم علي وجهه عائشه بغيض
# انا قلت للواحظ تعمل كل الاكل اللي بتحبه واللي حور كمان بتحبه عشان ترجع بكره تنور بيتها
زينب # عرفي لواحظ ياعيشه ان اهل حور عندنا بكره معزومين علي الغدا ،،،،،،،،،،،،،،،،،،علاء تجيب ايناس وجاسر وتيجي
التف غيث الي علاء متسائلا
# انت اتجوزت ايناس
علاء#ايه ياعم دانا اتجوزت وشبعت جواز وعندي جاسر ..عنده ست شهور اهوه ... بكره هجبهملك دي حتي فرصه اتعرف علي اهل حور
عزه باستخفاف #ناس لوكل ياعلاء
زينب بغضب #عزه الزمي حدودك بيت ناسب منه جاسر الراوي ميبقوش اهله لوكل
عزه بتأفف #مقصدش ياطنط ااقصد انهم ناس مش من مستوانا
عائشه #الماديات مش كل حاجه ياعزه ... حور من بيت طيب اهلها ربوها كويس جدا
علاء مخفف جو التوتر
#داانا عملهم حته مفاجاه بس ايه
عائشه #مفاجاه ايه قول بالله عليك
علاء# ولو قلتها تبقي مفاجاه ازاي يعني ...بكره ياحلوه ... انا ماشي بقي يادوبك الحق اروح
زينب #علاء ابعت ايناس من بدري
علاء #حاضر ياماما
زينب #غيث تعالي وصلني لقوضتي
عائشه #خدوني معاكو
تحرك ثلاثتهم ناحيه جناح زينب
عزه بحنق مهمهمه #اوووف انا بجد قرفت بقي. ...
ساعد غيث وعائشه زينب علي الاستلقاء في فراشها عائشه
# متزعلش يا غيث انت عارف عزه
اشاح بيده #وهي من امتي عزه بتحس بحد
زينب # بس طمني انت عامل ايه
تنهد غيث بقوه #عايش ياامي عملت شغل حلو بره وبقي معايا مبلغ كويس .... بس الوحده هتقتلني قلت ابقي في وسطكوا
زينب #خير ماعملت ياغيث انت مش متخيل يابني وجودك هيفرق معانا اد ايه
وضعت عائشه يدها علي كتف غيث قائله
#يلا بقي ياجميل سيب ماما وتعالي عشان اكل ودانك واحكيلك اللي حصل من ساعه ماسفرت علي ماالناس تيجي بكره
غيث #انتي اتعلمتي اللماظه امتي يابت انتي
عائشه #من حور حبيبتي ....
غيث باسما #ايه حكايه ست حور دي بقي ياماما انا مش فاهم مين اللي قدر يلين الحجر اللي كان في دماغه
زينب #هي ياغيث ...وقفت قدام كبرات العيله وقلتله اتجوز
تمتم غيث بسباب خافت اكملت زينب
#كسرته ،،،،،حسسته انه ملوش لازمه انه مش فارق معاها ،،،،،،،،،وقرر يتجوز كنت عارفه انه قراره ده عشان يكسر عزه .... بس اتعجبت لاختياره وقلت دا بيهدد وبس لحد ماكتب فعلا
غيث #طب ايه اللي خلاكي تتعجبي
زينب # عشان اللي اختارها حته عيله ياغيث لو كان اتجوز بعد ثانوي كان زمان بقي عنده عيل في سنها ....عندها سبعتاشر سنه
غيث #طب ليه ...دي طفله وازاي اهلها يوفقوا ... اكيد طمع
زينب #لاء ... لامحمود ولاخديجه من النوع دا ...هما ناس علي قد حالهم صحيح بس كرامتهم وعزه نفسهم فوق كل حاجه .... بس اخوك كبير البلد محدش يقدر يقوله لاء
هب غيث واقفا وقال بعصبيه
# يعني ايه اتجوزها غصب ...جاسر ايه اللي جراله
عائشه #ياامي الله يخليكي بلاش اسلوب التشويق دا
عقدت ذراعيها وقالت بجديه
#تقدر تقول كده ياغيث ،،،،،،حور كانت رافضه الجوازه فعل،،،،،،،،ا وعمها اجا هنا وبلغ اخوك كنت سمعه صوته من هنا لازم توافق .....
ابتسم غيث وجلس مره اخري وقال بلهفه
#يبقي بيحبها ....وهيفهم ان اللي كان عايش فيه وهم
ابتسمت زينب
#صح ياغيث ... بس اخوك لسه جواه حاجه لعزه .... بس حاجه بهته معدلهاش لون
غيث #مش سهله ياامي جاسر عمره ماشاف غيرها ..طب وحور
عائشه #حور دي بقي حدوده ياغيث،،،،،،،،حته بنوته شقيه ومجنونه،،،،،،،،،، بص هبلت اخوك،،،،،،، ابيه الوقور اللي كنت بخاف اضحك قدامه،،،،،،،، بقي يقعد ويهزر وياكل في المطبخ،،،،،،،،، لاء ومش اخوك لوحده دي نشرت هبلها في البيت كله
زينب # والله البيت ملوش حس من غيرها ...
غيث #طب وعزه ايه
عائشه #لاء عزه عادي سافرت شهر ونص عند امها ورجعت بكارثه
غيث #كارثه ايه
زينب #بيان رجعت ومعاها بيان لاء وبتقله اتعامل معاها عادي عشان بقت معاها فلوس كتير
عائشه # مشفوتش اخوك بقي انا قلت بالله هيقتل حد وهو ساحب عزه وحبسها في جناحها وخرج ... البت حور اللي كانت هتموت بجد من الخوف عليه ... مطمنتش الاماشوفته داخل وشايلها ومعاه يونس دخلت نمت
غيث #يونس مين
عائشه #دا جهاز الانذار بتاع حور تؤمها بس بينهم ربكه عجيبه ياغيث لو تشوفه وهو بيقولي حور فيها حاجه ..... انا كنت عارفه ان ابيه بايت عند عزه فدخلت اطمن عليها لقيته اخدها في حضنه ونايم
زينب مقاطعه
#استني ياعيشه يعني جاسر كان مع حور
عائشه #ايوه ياماما هو اللي اكتشف الحمي
زينب بحزن
#ضغطنا عليها زياده عن اللزوم ...
فهمت دلوقتي ليه اخوكي كان شايل الذنب وقلي انها حمي نفسيه
عائشه #الدكتور فعلا قال كده
غيث #طب ممكن افهم
زينب # مفيش بس جاسر قاطع عزه فشتكتلي وقالت انها عايزه تعتذر
غيث باستغراب #دي عزه
زينب #اه فاخوك اضطر يصالحها دي لسه علي زمته وليها حق فيه وطبعا المجنونه التانيه مستحملتش ...
عائشه #ياماما انتي مشوفتيش شكلها ..دي طول النهار بتعيط وقاعده في القوضه هتموت وتطلع تفجر عزه قبل ماابيه يرجع
انفجر غيث ضاحكا #تفجرها
زينب #داااقل واجب ... حور علي قد ماهي عيله صغيره بس عقلها كبير اوي .....وبتعشق اخوك ...
واخوك كان طالع لعزه علي عينه انا عارفه ابني ....
غيث #يعني اخيرا جاسر اتلقي اللي تحبه الحب اللي يستهله بس عزه كده مطمنش
نظرات بين غيث وزينب قال بعدها
#كده بقي عندي خلفيه .. اروح بقي اريح عشان انا ميت بجد
عائشه #طب ماتخليك معانا في البيت
غيث #معلش ياعيشه انا محتاج اروح
قال جملته وخرج ليجد عزه تحدث احدهم بالهاتف صمتت فور رؤيته اشاح وجهه واتجه الي خارج البيت فتح بوابه البيت ليترجل للداخل هنا حيث ذكرياته كلها مع سما،،،،،، قصه حبهما التي كانت ستسطر كواحده من قصص العشاق،،،،،،،، زواجهم ليالي عشقهم الفريده ،،،،،هنا اخذها بين ذراعيه ،،،،،،،هنا ضمها اليه وهم يتراقصون مساءا علي الانغام الهادئه .... هنا ياكلون ،،،هنا يتشاكسون،، ،،،، الاريكه الكبيره حيث كانت ترتاح علي ساقيه لتشاهد احد افلامها الغريبه،،،،، حبيبته كانت عاشقه لافلام الرعب المخيفه احبها لاجلها وحسب .... هنا حيث اعلنت انها تحمل صغيره، ،،،،،، ليرفعها ويدرو بها والسعاده تقطر من عيونهما كل شيء يمر امامه يرسم علي وجهه ابتسامه شوق وحنين
لايامه الرائعه مع محبوبته،،،،،،، نعم انها ايام وحرم منها بدون سابق انذار،،،،،،،،،، سياره طائشه تحرمه من لمعه عيناها بلون العسل النقي ... هنا رقدت بعدما فارقت الحياه وتركته وحيدا،،،،،،،،، مازالت صورتها منطبعه في راسه ....تلك الصوره التي هرب بها من هنا ليحتجز بمصح نفسي في باريس ،،،،،،،،كما ابلغ الطبيب جاسر ... لم يعلم احد ... وبرغم خروجه من المصح منذ تسعه ا عوام الاانه ظل هائم في الارض حتي اعاده الحنين الي هنا ،،،،،،،،،،،،الي ذكرياته معها مع سماه الراحله ،،،،،،،وقف امام صوره زفافهما التي تزين الصاله وقال بحنين
#وحشتييني اوي ياسما .... عارفه مبطلتش افكر فيكي لحظه ....
الحياه من غيرك وحشه اوي ملهاش لون ولاطعم .... عارفه انا عايش بس مش حي .... كان لازم ارجع خفت اموت بعيد عن هنا ادفن بعيد عنك
تمدد علي الاريكه ليرفع صورتها ويحتضنها اليه ويغمض عيناه في اجمل ست شهور عاشهم في عمره وسماه تظلله بالعشق
↚
يابابا انا ملييش اي لزمه في المشوار ده
محمود #ازاي ياسليم مانا قلتلك جوز اختك قال ايه
يونس بمشاغبه #عاوز تهرب ليه ياكبير
سليم بغيض #اهرب من ايه يازفت انت
يونس باسما #اسال نفسك يمكن يكون في حد هناك مش عاوز تشوفه ولاحاجه
سليم بغيض #حد مين متوضح كلامك يازفت انت
يونس #يعني حد ..واحده .... دكتوره ...قمر كده .... وعنيها سودا مكحله يلهوي و
ضربه قويه علي ظهره جعلته يقع ارضا سليم بغضب
#انت اتهبلت يلا ... انت ازاي توصف واحده كده
محمود باسما # ودي بقي عيشه مش كده يايونس
يونس # اه احبك ياحوده وانت معايا علي الخط ... كلنا لها ياكبير
هب سليم واقفا وقال بغضب
#انت زودتها اوي يايونس انا ماشي
#سليم
التف الي ابيه فقال محمود بجديه
#من امتي ببقي بكلمك وتسيبني وتمشي
#انا اسف يابابا
#ممكن افهم انت مش عايز تيجي معانا ليه من امتي بتقف في وش الخير انت عارف يعني ايه عجلين يتوزعوا علي الفقرا
سليم بحنق #يابابا يعني جاسر الراوي مش عارف يطلع عجلين
مجمود #لاء عنده بدل الواحد عشره بس هو حط المسؤليه دي علي كتفك عشان عارف انك هتاخد احسن حاجه عنده طالما طالعه لله ...عشان انت بتفهم في الحجات دي
سليم بسرعه #ياسلام مش مبرر علي فكره مهو عنده اللي بتفهم ..
زفر بقوه واستغفر للمره الكم تقتحم تلك المتطفله افكاره تامله محمود للحظه وقال باسما
#وايه متكمل اديني مبررك اللي بترفض بيه ثواب زي دا
بلع ريقه بصعوبه وزفر بضيق وعاهد نفسه انه لن ينظر لتلك العائشه لن يتيح لها اي فرصه سيختار العجول ويرحل ويمكنه نيل جزء من الثواب بذبحها وتوزيعها ولكن بعيد عنها
#خلاص يابابا انا جاي
خرجت خديجه من الغرفه
#يونس شوف كده بسمه خلصت ولالسه انا لبست يحيي
#تون اوبح
رفع يونس الصغير بين ذراعيه وقال بحب
#ياحبيبي حرام عليك انت بتشلفط اسمي علي الاخر تعالي اما نشوف امك
# بمه راحت بابا
احتضنه يونس الي صدره
#بعد الشر .... ربنا يخليها يارب ... احنا هنروح لحور يايحيي
#حور هاي
#نفسي افهم اشمعني حور اللي بتنطق اسمها صح
بسمه من خلفه
#عشان سهل يايونس وواضح ان الواده عنده عقده في حرف السين بيسقطه كله
#تصدقي صح يابسوم دا مشلفط اسم سليم علي الاخر بيخلبه منظف احواض
ضحكت بسمه وتحركت خلف يونس علا صوت الصغير
#ليم اوبح يون كخ
سليم بعصبيه #مش يلا بقي
بسمه بهمس في اذن والدتها
#هو سليم ماله
رفعت كتفيها وتحرك الجميع للخارج محمود
#جاسر بيه اتصل بيه وقال ان هما وصلو البيت ومستنينا هناك ... محدش يتكلم في موضوع حمل حور سمعني يايونس
#اشمعني انا يعني
بسمه #عشان انت اللي مسحوب من لسانك ياخفيف
وصلو للقصر ليترجل الجميع بسمه
#ماشاء الله لاقوه الابالله دا الواحد عايز عجله عشان يلف في القصر ده
استقبلهم جاسر بابتسامه مرحبه ليدعوهم للداخل حيث زينب
زينب #منورين البيت ياجماعه
خديجه #دا نورك ليه بس تتعبي نفسك وتنزلي
زينب بمحبه #وانا عندي اعز منكوا ياخديجه
بسمه #امال هي حور فين
جاسر #هي لسه تعبانه هدخل اجبها اهوه
بسمه # لاء خليها مرتاحه
جاسر باسما #نزليه متخفيش البيت امان .. يازهره
ترجلت فتاه صغيره ووقفت امامه
#نعم ياسيدي
#شوفي الاستاذ يحيي سلمك سيبيه يلعب بس عينك عليه تمام
تناولت الفتاه الطفل وتحركت
#في عنيه متخفيش
تحرك جاسر للداخل يعلم ان الصغيره تتحرق شوقا لرؤيه عائلتها دخل الغرفه فقالت بلهفه
#اجو ..وبسمه اجت
#كلهم اجو ... بس حلوه اوي بسمه
رمقته بنظره حارقه
# طوعني بدل مااخزق عنيك وتبقي جاسر الاعور
انفجر ضاحكا
# تعرفي ان عيني تشوف واحده غيرك
تعلقت بعنقه
#لاء بس انت بتغظني وانا بتغاظ عادي
احتضن خصرها وهمس
#طب هو مش الدكتور قال اني العب بعروستي عادي ... ايه بقي
قالت بحنق #ايه انت عازم الناس عشان تلعب بالعروسه
قرب وجهه منها
#طب حاجه تصبرني
قبلت شفتيه وهمست
#هي نزلت ولالسه
#لاء لسه وغيث وعلاء لسه محدش فيهم جه هي البت عيشه فين
قالت باهتمام #اوعي تقول بيدور عليها
ابتسم #يعني عينه لفت غصب عنه عشان بعد كده حسيت انه بيستغفر
#انا موعتش علي ابويا ،،،،،،،بس من حكايات بابا وماما عنه عرفت انه هو اللي ربي سليم ،،،،، واللي استنتجته من كلامهم ان بابا كان متشدد بزياده ،،،،،،،بس سليم خريج ازهر ودارس علوم شرعيه،،،،،، عارف وهو بيدرس في الكليه كان بيدرس كمان في معهد اعداد الدعاه
قال باعجاب #نظرتي عمرها ماخيبت ... مهو اللي يربي بنوته ولما يشوفها كبرت قدامه يمنع عينه انها تترفع تاني يبقي بيعرف ربنا اوي
#داانت كنت متبعه بقي
#طبعا مهو لو كان رفع عينه تاني مكنش هيشوف بيها
تلمست وجهه وهمست بسعاده
#بتغير عليه
#طبعا داانا بغير من يونس
خطفت قبله من شفتيه وهمست يخرب بيت طعمتك وحلوتك دي
بص ماما هتقوم بالواجب معاهم وانت تلعب بالعروسه
انفجر ضاحكا وانزلها
#عدي ادامي يابت يلا
امسكت يده لتهزها وقالت
#ماشي تعالي نزحلقهم ونلعب برحتنا
قال بتحذير # حور مش عايز تنطيط متنسيش الدكتوره قالت ايه تمام ... وبعدين انتي تعبانه
#ماشي
اعتنق كتفيها لتعتنق هي خصره ويخرجوا للجميع كان سليم يتحدث مع علاء الذي وصل لتوه
علاء# حمد لله علي السلامه ياحور نورتي البيت
حور #ربنا يخليك يابو جاسر امال فين جاسر وامه
علاء# جاسر تعبان شويه فمعرفتش تيجي
حدقه جاسر بنظره ولكنه هرب من نظراته وقال بسرعه
#بس انا عندي ليكي بقي مفاجاه هتخليكي تروقي علي طول
زينب #قول ياعلاء انا عماله افكر في المفجاه دي من امبارح
علاء#اصل جاسر قلي اتصل بواحد صاحبنا
جاسر بحنق #متنجز ياعلاء
علاء# مبروك ياحور مبروك يايونس انتوا نجحتوا
يونس #بجد والنبي
حور #جبت كام قول بسرعه قلبي هيقف
يونس #كدابه متصدقهاش وبلاش فضايح
علاء #حور٨٩٪ و يونس ٤٩٪
حور #قليل
يونس #طب احلف كده وحياه ابنك
جاسر #مبروك ياحور الف مبروك شكلك هتعمليها زي ماعيشه قالت امال هي فين ياامي
زينب #مش عارفه كانت هنا من شويه تتلقيها راحت تصحي غيث
نظره غضب عبرت عيون سليم قبل ان يخفض بصره جعلت جاسر يبتسم
#اقعدي ياحور عشان انتي تعبانه
بسمه #الف مبروك ياحور
حور # ربنا يخليكي يابسوم تعالي اقعدي جنبي بقالي كتير مشوفتكيش
هب سليم واقفا واقترب من جاسر
#معلش ياجاسر بيه انا مستعجل شويه ممكن بس حد يعرفني مكان الزريبه
جاسر #مستعجل ليه احنا هنتغدا سوا
سليم بوجوم #معلش اعذرني انا
جاسر بتاكيد#انا هبعت معاك حد تشوف الزريبه لكن مفيش اعذار اتفضل يادكتور ...يا عامر
اقترب احد الرجال منه
#مع الدكتور للزريبه واللي يختاره تشحنه في عربيه ربع نقل علي بيت الحج محمود فاهم
#اامر ياباشا اتفضل يادكتور
ترجل سليم خلف الرجل تري من يكون المدعو غيث الذي ذهبت لتوقظه ...وكيف يوافق اخيها علي تلك المهذله الاخلاقيه ...زفر بضيق وضرب الهواء بساقه الزريبه بالجانب الخلفي للبيت وقف الحارس وقال
#اتفضل يادكتور شوف اللي يعجبك الزريبه بتعتنا كبيره ومليانه بخيرات ربنا
دخل سليم للداخل ليفاجيء بكميه المواشي امامه اختار عجلين بعد ان كشف عليهما وسحبهما العامل للخارج كان في سبيله للخروج الاانه استمع لهمهمه جانبيه ..همهمه جعلته يخرج بخطي سريعه ليسال العامل بغضب
#ايه اللي جنب الزريبه
#دا الاسطبل يادكتور
#طب ممكن ادخل اشوفه
#برحتك يادكتور انا هشحن العجول
تحرك لداخل الاسطبل وتلك الهمهمه تخنقه #انا بحبك اوي
ماالذي اغضبه وماذا تعني هي او اي اخري من بنات حواء التي تتبعهم الفتنه اينما ذهبوا لعله الفضول في معرفه الغيث الاحمق تسمرت قدماه في الارض وهو يتابعها تربت علي عنق فرس بحنان وهي تهمس
#عارف .... انت الوحيد اللي بحسه حاسس بيه ...
خطوه غير مدروسه جعلته في مجال رؤيتها لتنتفض وتقول
#دكتور سليم حضرتك دخلت هنا ازاي
دلو ماء بارد احد الحمقي سكبه فوق راسه ليخفض بصره ويفرك لحيته تنحنح بقوه
#اناااااا اسف اصل كنت في ... الزريبه وقلت ابص علي الخيل
اغمض عيناه واستغفر هاهو للمره الاولي يكذب لينتشله صوتها العذب من اضطرابه
#محصلش حاجه يادكتور ...انا ملحقتش اشكر حضرتك عشان حضرتك قدمتلي في الدراسات العليا
حسنا اخرجته قليلا من حرجه يمكنه محادثتها كاي طالبه عنده
#مفيش تعب ولاحاجه يادكتوره قررتي مجال الدبلومه ولالسه
تنهدت بقوه #هعملها في رمد الخيول ...
قالت جملتها لتعتنق عنق الفرس الابيض .. انها تعشق الخيل مثله ليس مثله ...... اقترب ناحيه الفرس ليصهل وتبتعد هي لتربت علي عنقه وتهمس
#اهدي يا مرجان دا الدكتور سليم اخو حور ....
ربت علي راس الفرس وقال بابتسامه للمره الاولي تراها علي وجهه بسمه تضيء عيناه التي تراها للمره الاولي بلونها الزيتي وتلك الغمزات الرائعه التي بالكاد تظهر خلف لحيته مسح راس الفرس وقال
#اسمك مرجان اسم حلو .
عاد لاقتطابته وعبوثه ماان ظبطها متلبسه بالنظر اليه خفض بصره وقال
#هو اعمي من امتي
تنهدت بقوه #من سنتين اجاله رمد عادي السايس اهمل بعدها بقي كده كل اللي هو محتاجه عمليه تشيل التجمع الدموي اللي ورا العين ابيه جابله اكبر البيطرين في البلد وكلهم قالولو مفيش حل .. .ومحدش وافق علي الجراحه ولما قلت لابيه قالي يعني انتي هتفهمي اكتر من اشهر البيطريين
لما يخونه هذا البصر اللعين ليرفعه اليها لما راي لمعه الدموع بعيناها المكتحله الرائعه اقترب خطوه من الفرس ووضع يده علي عنقه لترتطم بيد ناعمه صغيره تصيب شبكته العصبيه بصدمه ،،،،،يسحب يده وتسحب يدها ،،،،،،،يعتذر ويرتبك يجب ان يهرب من هنا ....فقد ايقن ان فتنته ليست في جميع نساء الارض فتنته في تلك العائشه وحسب ......تحرك خطوه للخلف ليقول بتلعثم الجم لسانه
#ممكن اشوف الاشعه اللي اتعملتله
#هي عندي في البيت اتفضل حضرتك وانا هجيبهالك علي طول
تحرك للخارج هو فقط مهتم بهذا الفرس المسكين
↚
لمسه صغيره ناعمه كالورد علي وجهه ثم ثقل ضئيل بشده يتسلل فوقه ..جعله يفتح عيناه انه ببيته بمصر نعم عاد بالامس تحولت عيناه لهذا الكائن الصغير الجالس باريحيه شديده فوقه عيون خضراء متسعه وشعر اشقر ناعم ويبتسم ... منحه هذا الصغير بسمه حقيقيه اعتدل ليسنده وقال بابتسامه
#انت اسمك ايه
اشار الي نفسه
#يحيي
#انا بقي غيث تعرف تقولها
#غيت
#امممم ماشي
رفعه بين ذراعيه وقال باسما
#وتبقي مين بقي ياسي يحيي ودخلت هنا ازاي
#باب
#لاء منطقي مااكيد دخلت من الباب قلي بقي انت بن مين بابا اسمه ايه
#بابا فوق عند المككه
اجلسه علي الطاوله وقال بتاثر
#ياحبيبي طب ماما فين
#بمه اوه حور
#كويس فهمت حور يعني انت من عيله حور
احتضن الصغير نفسه
#ببتي
#يانهار اسود علي دي لغه داانت محتاج مترجم ...
#يحيي حرام عليك يااخي
التف غيث الي تلك المقتربه عيناها متعلقه بالصغير الذي يشبهها كثيرا وجهه ابيض وعيون خضراء متسعه وتلتحف بالسواد اقتربت ونزعت الصغير من امامه ليبكي ويستجد به
#غيت بمه كخ
#بالراحه عليه دا طفل مش فاهم حاجه
التفتت اليه وكانها تفاجات اوتراه للمره الاولي نظره واحده وخفضت راسها
#انا اسفه ماخدش بالي من حضرتك واسفه ان كان ازعجك
#مازعجنيش ولاحاجه بالعكس ... دااحنا بقينا اصحاب صح يايحيي
#غيت اوبح
قال جملته والقي نفسه عليه ليتلقي ضربه رقيقه علي يده
#عيب يايحيي بطل بقي تضايق الناس
دون تفكير اقترب لينتزع الصغير بلطف منها ويرفعه للاعلي فيضحك بقوه ثم يضعه علي ذراعه ويقول
#علي فكره انا مش مضايق ويحيي فعلا يتحب اللي قدرت اترجمه من كلامه انك تقربي لحور صح كده
#حور اختي بنت عمي يعني
ضحك استغرب ضحكته وكانها جديده عليه قال
#ايه العلاقه الملعبكه دي اختك بنت عمك ازاي يعني
احمرار يغزو وجهها المطرق
#هي بنت عمي لكن ولدي متجوز والدتها فاحنا اخوات ... وحضرتك
للمره الثانيه يضحك منذ عشر سنوات لم يضحك من قلبه هكذا حتي نسي كيف يكون الضحك
#هو انت بتضحك علي ايه
#لاء اصل انا ابن عم جاسر واخوه برضه
رفعت وجههاوضحكت ... ضحكتها مختلفه اظهرت غمزات بخدودها وجهها يضيء
#ودا ازاي بقي
#هو بن عمي بس اخويا في الرضاعه
#طب ممكن حضرتك تديني يحيي عشان امشي هو هيعمل دوشه والمدام بتاعه حضرتك اكيد نايمه
قالت جملتها لتشير الي الصوره المعلقه نظر اليها وقال بمراره
#المدام بتاعه حضرتي مفيش حاجه تصحيها ...هي ماتت من عشر سنين
#انا اسفه جدا مكنتش اعرف ...يعني حضرتك هنا لوحدك
قطب #ايوه في ايه
في لحظه كانت عند الباب لتحدث يحيي
# تعالي هنا يايحيي
#هو ايه اللي حصل عشان دا كله
خرجت وقالت #انا اسفه بس مينفعش افضل مع حضرتك في مكان لوحدنا ..هتيجي يايحيي ولاهبعتلك يونس
#غيت
#خلاص يامدام اتفضلي انت وهو هيفضل معايا متقلقيش هغير هدومي واحصلك
في لحظه كانت تغلق الباب ليهمهم
#غريبه امك ياسي يحيي هاكلها انا اظن ...لاء بس محترمه اوي ياد يايحيي ...تعالي بقي عشان اغير ونشوف ايه حكايه امك دي
↚
عزه ياحبيبتي لازم تنزلي ترحبي بالضيوف دول في بيتك
#جاسر بليز متضغطش عليه
هز كتفه وتنهد بارتياح
# لاء يازوزه انا مقدرش اضغط عليكي ...انا نفسي زهقان بس اعمل ايه .... انا حجزت حاجه سوليتير هتعجبك اوي هروح اجيبها بعد اسبوع
اعتدلت علي الفراش وقالت بلهفه
#بجد يابيبي
#طبعا يازوزه هو انا عندي اغلي منك ...انا نازل بقي ميصحش اسيبهم سلام
#سلام ياجاسر
تحرك جاسر للخارج وزفر بقوه مهمها
#انا مش فاهم انا كنت بحبك ازاي صبرك عليا ياعزه ان ماطلعت القديم والجديد علي جتتك مبقاش انا جاسر
قال جملته ونزل للاسفل وجد عائشه تنزل الدرج مسرعه
#تعالي هنا يابت انتي انتي فين من الصبح
#كنت في الاسطبل ياابيه
#امممم طب ايه الورق اللي في ايدك ده
#دي الاشعه والتحاليل بتاعه مرجان هوريها لسليم قصدي الدكتور سليم
ابتسم #اه قلتيلي سليم طب هاتي يااختي انا هديهاله وابعتي حد يصحي غيث
اعطته الملف وقالت باحباط
#انا كنت عاوزه اعرف رايه
#ليه هو رايه مهم اوي كده
#طبعا ياابيه دا معاه دكتوراه
# اه يعني دكتور مرتين
#لاء يعني استاذ دكتور دا ليه ابحاث تحفه في الخيل وامراضها النادره .... اتنشر في كذا مجله اجنبيه
#داانتي متبعه بقي
عائشه بارتباك
#عادي يعني دا مجال تخصصي وووعشان هكمل دراسات
لدغ خدها الاحمر وقال
#ماشي ياست عيشه عدي ادامي
تحركت امامه الي الداخل لتقابله عيون حوريته البندقيه .... التي تمتليء غيظ جعلته يبتسم رغما عنه كانت تجلس وبجوارها بسمه وخلفها تتحدث خديجه الي والدته تقدم ناحيه سليم وجلس بجواره لتجلس عائشه بجوار يونس ناوله الملف وقال
#خد يادكتور مش عارف احنا عزمينك علي الغدا ولابنستغلك بصراحه
سليم باسما # لاء ازاي متقلش كده
يونس بالحاح #ايه دا ياابله عيشه
عيناها معلقه علي الاوراق التي يقرائها بتركيز ولاباس من خطف نظره لعيناه الزيتيه الداكنه برموشها الطويله ... المراقبه ورؤيه بذور الحب شعور رائع يجعلك دوما تتذكر ما يعنيه الحب بحياتك ودون وعي يذهب بصرك حيث تكون لتصتدم النظرات فيعرف انها تراقب مثله ترك سليم الاوراق وقال بجديه كامله
# هي الاشعات دي كانت من اد ايه تقريبا
عائشه بسرعه #من حوالي سنه
سليم #هنبقي محتاجين اشعات وفحوصات جديده بس مبدايا رايك صح علاجه الوحيد في الجراحه
عائشه باختناق طفولي
#شوفت ياابيه .... صدقت
جاسر موضحا # ياحبيبتي دا حصان غيث وانت عارفه كويس اوي غيث متعلق بيه اد ايه مكنتش اقدر اتصرف فيه وهو مش موجود القرار ده غيث اللي ياخده مش انا
#وغيث موافق قرار ايه بقي
جاسر بلهفه #غيث
اعتنقه جاسر في حين قال غيث بمرح وهو يشير الي الطفل علي ذراعه
#معلش يايحيي عمك جاسر عامل زي القطر مبيعرفش يفرمل
تطلع جاسر للصغير علي ذراعه وقال باسما
#معلش يايحيي حقك عليه
قال جملته وطبع قبله علي راسه ليبتعد الصغير ويحتضن غيث جاسر
#تعالي اما اعرفك علي الجماعه ،،،،الحج محمود والد حور ..والحاجه خديجه والدتها ودا الدكتور سليم اخو حور الكبير ودي بسمه
قاطعه #مامه يحيي
جاسر # انتو اتعرفتوا
غيث مقبلا يحيي #اصل الاستاذ يحيي اجا صحاني من النوم
تقدمت خديجه منه وقالت #عنك ياابني معلش تعبناك
غيث #مفيش تعب ولاحاجه دا يحيي دا عسل واحنا صحاب صح يايحيي
# غيت اوبح ديجه كخ
غيث # سيبيه انا كمان مبسوط معاه
عادت خديجه مكانها فاكمل جاسر
#ودا بقي يونس
غيث#جهاز الانذار
تشارك الجميع في الضحك وقال يونس بتذمر
#كده برضه ياابله عيشه فضحتيني
حور ضاحكه #وانا اللي بشغله
احاط جاسر كتفيها بذراعه وقال
#دي بقي حور
رمقها غيث بنظره فضوليه بحته همس جاسر باذنه
#نزل عينك بدل مااخرمهالك
غيث #الله اكبر ابو الهول نطق
اقتربت عائشه وامسكت يده واجلسته وقالت برجاء
# انت وفقت ان انا اعالج مرجان صح ياغيث
غيث باهتمام #مرجان ماله
جاسر وهو يجلس بجواره
#من حوالي سنتين اجتله حاله رمد عاديه كان البيطري اللي عندنا بيعالجه ..بعد اسبوعين حسيت ان الحاله بتسوء مرجان ديما هايج بعت جبت اكبر بيطري في البلد طلب اشعه وفحوصات ..وللاسف مرجان اتعمي وكل الدكتاره قالوا مفيش امل الاعيشه قالت علاجه الوحيد في جراحه ...بس طبعا انا مستحيل اعرضه لحاجه زي دي وانت مش موجود ...بس سليم دلوقتي بيقول نفس الكلام اللي قالته عيشه ..... سليم استاذدكتور ولسه راجع من بره نظر غيث الي سليم التي تشتعل عيناه غضب لايفهمه
#يعني يادكتور شايف ان ممكن العمليه دي تخليه يشوف
سليم باقتطابه
#ده هيعتمد علي التحاليل والفحصوات لان الحاله كان المفروض تتلحق علي طول
عائشه بغيض #شوفت ياابيه دي نتيجه عدم ثقتك فيه بس غيث بيثق فيه صح ياغيث
ربت علي كتفها وقال
#طبعا ياشوشو بثق فيكي جدا بس مش في عنين مرجان ياحبيبتي
هبت عائشه واقفه وقالت بغيض
#حتي انت ياغيث ماشي ... شوف مين بعد كده هيهتملك بيه
جاسر ضاحكا # طب خلاص ياعيشه متزعليش ابقي ساعدي الدكتور سليم في علاجه دا لو وافق طبعا
هو فقط يريد الرحيل من هذا المكان قال بضيق
# ربنا يسهل الامر ان شاء الله
عائشه بحماس
#من بكره ان شاء الله هبدا في التحاليل و هجيبهم لحضرتك
سليم بعصبيه # ان شاء الله
مال غيث علي اذن جاسر وهمس
#ماله دا ،،،،،هو كده طبيعي
ابتسم جاسر وقال
#لاء هفهمك بعدين ....معلش ياجماعه انا نسيت اعرفكوا غيث بن عمي ... واخويا
وكما توقع جاسر كان السؤال من نصيب سليم
#اخوك ازاي يعني ..
ثم وكانه تدارك سؤاله قال #انا اسف
جاسر #لامفيش داعي غيث اخونا من الرضاعه ....
غيث ضاحكا # اتحسبوا عليه اخوات اونطه ...
عائشه #اونطه في عينك انت تطول ولابلاش تطول دي انت جايب السقف خلقه
غيث ناظرا ليحيي
#عجبك كده يايحيي ... عيشه
يحيي مزمجرا #عيته كخ
قبل راسه وقال
#شوف يابني كل الناس عدوينك مفيش غيري انا نافع حبيبك
تشارك الجميع بالضحك جلسه عائليه مميزه دافئه بدفيء اصحابها وحبهم لبعضهم ... اجتمعوا علي مائده الطعام لتقول زينب
#جاسر هي عزه مش هتتغدي معانا
جاسر #تعبانه شويه ياامي
مالت حور علي اذنه #كداب ياحبيبي
همس في اذنها
#انتي بس اللي بتفقسيني ياحبيبتي
بسمه #هاته حضرتك عشان تعرف تاكل
غيث #ياستي هو انا اشتكتلك ... انا هاكله متخفيش
بسمه #هو مش هياكل هو هيبهدل الدنيا
حور #عادي يابسمه دا طفل وبعدين ابيه غيث واخد باله منه
غيث بحنق #ابيه ليه كده ياحور داحتي جوزك اكبر مني بشهر
عائشه #لاء هي حور كده .... دي بتقول لعزه ياابله
ضحك الجميع ليقول غيث
#طب بلاش ابيه دي لحسن بتعملي حساسيه
جاسر بغيض # هتفضل ترغي متبص قدامك بقي
علاء#معلش ياجماعه انا مضطر امشي بس عشان ابني تعبان شويه
خديجه #ربنا يطمنك عليه
انسحب علاء ليتبادل غيث وجاسر النظرات ... كان غيث يطعم الصغير بضوضاء عاليه والغريب ان الفتي المشاغب كان ياكل باستمتاع يونس
#هو انت مينفعش تبقي تيجي تاكله علي طول ... دا بيطلع عيني وعين امه وامي وابويا عشان ياكل
قبل غيث راسه وقال
#ليه بس دا حتي يحيي شطور خالص وبيسمع الكلام
يونس باسما وهو ينظر لبسمه
#دا يحيي غير ابنك طبعا
ولكن بسمه كانت بعالم اخر عالم لم يعد يدل عليه الاذلك الطفل الضاحك بين احضان رجل غريب يحيي لم يري اباه ولم يعلم اباه بوجوده .... لم تري فرحه عيناه باول مولود لم يحضر ولادته .... تحمل فقط ذكري لشهر واحد رحل قبل ان تعتاد عليه ....رحل قبل ان تعرف معني الزواج والحب ....انتشلها من افكارها صوت حور
#بسمه انتي مش بتكلي خالص
رفعت عيناها لحور ... ابتسمت بفتور
# انا اكلت ياحور ... عن اذنكوا
قالت جملتها لتخرج من غرفه الطعام زينب
#هي مالها ياخديجه
خديجه #هي كده متشغليش بالك ...
تنهدمحمود بمراره علي حال ابنته ....تبعها عيون سليم وغيث
خديجه # عن اذنك يابني يحيي هينام عشان اغسله
رفعه غيث وقال باسما
#عنك ياامي ارتاحي انتي .... كملي اكلك
تحرك غيث للخارج ... رغما عنه عيناه تبحث عن الملتشحه بالسواد ذات العيون الخضراء الدامعه راي جانب وجهها وتلك الدموع المتلئلئه علي خدها .. انها حزينه يشعر بها فهو يقاسي من نفس المراره يتجرعها يوميا يعيشها .. لعل اكثر انسان يستطيع ان يخفف عنك يكون غريب ولكن لديه نفس مأساتك سماه رحلت عن عالمه بجنينها قبل ان يراه وهي تلك البسمه الحزينه رحل عنها اخر ولكن ترك ذكراه حيه .... ترك لها يحيي ..... لعلها لاتشعر بنفس وحدته القاتله ولكن شرودها ودموعها تثبت هذا كان يتاملها بشرود اخرجه منه جبرا صوت غراب اسود ينعق
#ايه دا ياغيث انت اشتغلت بيبي سيتر ولاايه
التفتت صاحبه العيون الدامعه واقتربت خطوه فقال ببرود #اه عقبال عندك ياعزه ... اهو
تتلاقي حاجه تشغلك بدل ماانتي عماله توزعي سمك علي الناس
عزه بعصبيه #انت ازاي تتكلم معايا بالطريقه دي
بغضب # برد علي كلامك ياست عزه ....
عزه بتافف #اووووف انت ايه اللي رجعك
قاطعها #قاعد في بيتي ياعزه هانم ...وكلمه زياده الله في سماه الموضوع ماهيعدي
#غيث ايه اللي حصل
التف الي جاسر الذي يقف بهيبته عاقد ذراعيه غيث بعصبيه
# لم مراتك ياجاسر .... وخليها تتكلم بطريقه عدله
عزه #وانا هتكلم معاك ليه اصلا
جاسر#عزه .. اتكلمي عدل ...
اشاحت بيدها وتحركت للاعلي ليقول غيث
#دلعك فيها اللي عمل فينا كده ياجاسر
احتضن جاسر كتفه وقال
#خلاص بقي ... انا نفسي افهم انتوا مبطقوش بعض ليه
غيث #وهي دي تطاق داانت ليك الجنه ياحبيبي
جاسر #خلاص بقي اهدي شويه روح نيم الواد ده وتعالي نلحق قبل ماعزه تضرب كرسي في الكلوب وتخليها دندره
حدق غيث بوجهه وقال
#جاسر بن الناس الكويسيين .... يقول كرسي في الكلوب ودندره انت اخلاقك فسدت ياجاسر
تنحنحه محرجه جعلت الرجلان يلتفتان لها بسمه بخجل وهي تنظر بالارض
#احم احم ...معلش انا اسفه. بس كنت عاوزه يحيي
قرب بلمسه غير مقصوده وهو يناولها الفتي النائم لتسحب يدها الصغيره الناعمه بشده ويكاد الفتي يسقط منها ...ويشتعل وجهها لحظه مرتبكه متوتره جعلت شيء ما بداخله يتحرك ... شيء ساكن بداخله منذ رحلت سماه التي تظله بالعشق لم ينتبهه الاعندما نزعت الفتي وتحركت من امامه هامسه بارتباك
#شكرا لحضرتك
التف الي جاسر الذي يرفع احدي حاجبيه وعلي وجهه ابتسامه سخيفه اشاح وجهه وقال
#ايه في ايه
اقترب منه وقال #في ايه انت
هز كتفيه #مفيش حاجه هيكون في ايه يعني
ربت علي كتفه # قدمنا الليل طويل .. بس يلا احنا سيبين الضيوف لوحدهم هما خلصو وطلعوا الجنينه
تحرك ليتحرك خلفه جاسر الذي توقفت عيناه علي عيون حوريته الدامعه وعزه تتحدث معها بعيدا عن الجميع اقترب ليستمع لجزء من الحوار
#لاء متخديش راحتك اوي ياشاطره دا مش بيتك انتي حته واحده جوزي اشتراها عشان تجيب بيبي مش اكتر متتعديش حدودك .... انتي واهلك اللوكل دول
#عزه
التفتت اليه لتقترب منه نفس الموقف يتكرر مره اخري لقد حجمها وجود اهلها ان تتحدث ولكن هذه المره مختلفه بالامس القريب جاسر كان ملكها اما الان تابعت اقترابها منه لترفع ذراعيها وتتعلق بعنقه يمسك جاسر يديها وينزلها هامسا في اذنها ثم يبتعد لتصعد هي الي البيت يقترب منها لينحني ويرفعها بين ذراعيه ويهمس
#انتي واقفه ليه هاه
#نزلني يامجنون
تحرك ليريحها علي الاريكه بجوار والدتها ويقول
#فهميها ان مينفعش واقفه ومجهود وحرق دم عشان بنتك مبتسمعش الكلام
خديجه #جوزك بيتكلم صح ياحور
شدت حور يده ليسقط جالسا بجوارها وقالت بغيض
#يعني انا عملت ايه دلوقتي ... شوفتني شوهت وشها مسحت بشعرها النجيله عضتها في ااا ولابلاش انا مؤدبه
صوت ضحكات غيث الواقف
بالقرب منهم جعلتهم ينظروا اليه
#يخرب عقلك ياحور انا بقالي سنين ماضحكتش كده اللي يشوفك ميقلش كده خالص
وقف جاسر بجواره ليوكزه بقوه
#واللي يشوفها يقول ايه بقي
غيث متاوها #اه يعني بنوته كيوته وهاديه
خديجه #تصدق يابني مش انا اللي مخلفاها كنت فاكره كده برضه
بسمه # مين دي ياماما اللي هاديه انتي بتصدقي ....دي الروح الشريره لاولاد الدسوقي
حور #بقي كده يابسبوسه بالطرشي انا روح شريره طب اختفي بقي بدل مااكل ابنك ده
غيث ضاحكا #لاء كله الايحيي
حور بمكر #لاء بس انت اتعلقت بيه اوي ياابيه
غيث # بلاش ابيه دي ... وبعدين يحيي اصلا يتحب اوي
حور #اه كيوت وطيوب وعنيه ملونه ....
غيث # مش بالشكل ياحور بس يحيي روحه طيبه
حور باسما
#زيي انا ويونس بالظبط واحنا صغيرين صح يابسمه
نظرت بسمه عليها ثم علي الصغير النائم بين ذراعيها وقالت بسخريه
#لاء انت ويونس كنتوا ملايكه باجنحه هو كان في زيكوا اعوذ بالله
سليم ضاحكا #كانوا هادييييين بشااااااااكل فظيع .... دي ماما كانت بتربطهم من رجليهم في الكنبه عشان ميعملوش كوارس ولما مايتلقوش حاجه يعملوها يعقدوا يتخانقوا مع بعض
تشاركوا جميعا بالضحك
غيث #انا وجاسر كنا كده واحنا صغيرين كنا بنعمل كوارس
جاسر بحنق # اسمها كنت بعمل كوارس
غيث #صراحه اه كنت اعمل الكارثه وهو اللي يضرب ...اصل انا مكنتش بتضرب انا يتيم
كان بابا يضربه ويقوله انت الكبير العاقل مش عارف ليه مكنش مقتنع انه اكبر مني بشهر واحد بس ... بس الحق جاسر كان طول عمره هادي
محمود #زي سليم .. انا محستش اني خلفت عيال الاماتولد جوز القرود دول
يونس بحنق # طب هي قرده انا زنبي ايه
عائشه # داانتو نسخه كاربون يايونس .....مقولتليش بقي نويين علي ايه في الدراسه
يونس #انا هدخل هندسه مجموعي يجبها مرتاح
نظرت عائشه لحور #وانتي ياحور
نظرت حور الي جاسر بحيره
جاسر # ايه مش عارفه تقرري
حور بهمس # هو ينفع اكمل يعني عشان الحمل و
جاسر #ايه مش هتقدري وبعدين تقريبا هتولدي في
الاجازه
حور #يعني انت موافق
جاسر # طبعا
صفقت بيديا كالاطفال وخطفت قبله من خده
#ربنا يخليك ليه ... يبقي هندسه
يونس # يووووه ورايا ورايا
جاسر #ودي حاجه كويسه عشان ابقي مطمن عليها جوا الكليه ..... يبقي هاخد الاوراق واقدملكوا انتوا الاتنين مع بعض
سليم #لاء خليك انا كده كده كل يوم في الجامعه لما ينزل التنسيق هقدملهم الاتنين
جاسر #تمام كدا انا مش ناسي هديه النجاح يايونس
حور بحنق طفولي
#ياسلام اشمعني يونس بقي انا مجموعي اكتر منه
تامل جاسر وجهها الطفولي الحانق ممتعه تلك الصغيره يونس بغيض
#انتي مالك يارزله مش كفايه المرمطه اللي انا فيها من يوم مااتجوزتي
اشاحت بيدها #هو انا جيت جنبك
غيث بتساؤل #مرمطه ايه يايونس
يونس يونس بغيض
# يعني واحده وبتحب جوزها انا مالي تصحيني من احلاها نومه واترزع قدام الباب خمس سعات في الطل واتصل تكنسل وقال ايه اصله مش بيرد علي التليفون وفي الاخر يبقي الباشا سايب تليفونه في المكتب ....مرمطه دي ولامش مرمطه
حور #انت اللي بتحشر نفسك هو انا كنت اشتكتلك يابارد
يونس # ياريت بتشتكي كنت قفلت السكه في وشك ولاهعبرك
سليم وجاسر #بااااااااس ....
جاسر ضاحكا #خلاص بقي يايونس
يونس #والله انا مستحملك عشان خاطر الراجل ده بس
حور #ياشيخ اتلهي هو انت تعرف تعيش من غيري
يونس لخديجه #يعني مكنتيش عارفه تجيبي كل واحد فينا لوحده
خديجه #اعقل يالا فضحتنا
بسمه #لوعقل ميبقاش يونس
يونس بغيض # مجنون انا بشد في شعري صح مافي مليون تؤم في البلد وعيشين فل .....
اشمعني انا اللي مربوط بالبتاعه دي تتخنق هي اعيط انا
محمود ضاحكا #_دا وهما صغيرين كانوا اسوء من كده ....حور كانت مناعتها ضعيفه بس حموله ومبتتكلمش
سليم ضاحكا # تبقي هي اللي تعبانه تقوم وتروح المدرسه ودا مشتح في السرير .... كان بيضرب ضرب ويحلف والله تعبان بس انا كويس ... محدش كان فاهم الحكايه دي الااما حور دخلت تعمل اللوز
خديجه #اه يوميها اخدو مني حور واول مابدات العمليه راح دا مغمي عليه ...الدكتور يقولي مفهوش حاجه هو كويس بس مش فاهم مغمي عليه ليه
بسمه #احلي حاجه بقي لما فاقت حور بقي يونس يصرخ من زوره لاء وصوته مبحوح
جاسر #طب وحور
حور #كنت بتفرج عليه .... مهو كان بيتوجع بدالي
غيث ضاحكا
#انت كارثه ياحور .....حقيقي ياجماعه انا مبسوط جدا ... اني اتعرفت بيكوا ...
محمود #احنا اللي زدنا شرف يابني ...وبجد كان اليوم جميل وربنا يجعله عامر بحسكوم يارب .... مش يلا بقي ياجماعه حور لسه تعبانه ولازم ترتاح
يونس #لاء دي زي القرده اسالني انا
غيث # حلوه الحكايه دي ياجاسر مراتك تتعب تسال يونس
سليم # فعلا اليوم كان جميل بس يادوبك بقي نلحق نروح عشان ورانا شغل كتير
غيث #هو يحيي مش هيصحي عشان اسلم عليه
داعبت بسمه شعره الاشقر فقالت خديجه
#طالما نام دلوقتي يبقي مش هيصحي الانص الليل ...يومك طويل يابسمه
تقدم سليم وحمل الفتي النائم وتحركوا جميعا للخارج تابعهم عيون غيث وعائشه حور
↚
بس قلي ياابيه انت بتشتغل ايه
#يابنتي بلاش ابيه دي ربنا يهديكي .... انا ياستي كنت بشتغل معاهم في الشركه قبل ماسافر
جاسر #مكانك محفوظ ياغيث
غيث #تمام انا عملت مبلغ كويس في الكام سنه اللي عدوي وهحطهم في المصنع عشان نجدد المكن ايه رايك
#تمام ... ادخلي انت نامي شويه ياحور وانا هروح مع غيث المكتب ليه معاه شويه كلام
عائشه #تعالي ياحور هوصلك واطلع انا كمان انام عشان عندي فحوصات وتحاليل كتير لمرجان الصبح
ترجل جاسر وغيث الي المكتب جاسر
#طمني ايه اخبارك
جلس غيث علي المقعد
#اهوه عايش ياجاسر .. ايام وبتعدي بالطول بالعرض اهي بتعدي وخلاص
ربت علي كتفه #اللي يشوفك وانت بتضحك وتهزر ميشوفش كميه الياس اللي بتتكلم بيها دي
تنهد بقوه #والناس ذنبها ايه اشيلها همومي. .. الدنيا معدلهاش طعم ولامعني اهي ايام بنقضيها وخلاص ياجاسر راحت وخدت كل حاجه حلوه معاها
جاسر # انا عارف انت كنت بتحبها اد ايه بس مش معني كده انك توقف حياتك ياغيث لازم تفكر تتجوز يبقي جنبك واحده مش بقولك انسي سما لاء بقولك متفضلش لوحدك
زفر غيث بضيق وقال
#سيبك مني دلوقتي ... انا مش مرتاح لعزه
#طب وايه الجديد ماانت طول عمرك مش مرتاحلها
#لاء الكلام اللي قلته ماما وظهور بيان في الصوره بعد السنين دي بيقول ان في حاجه
زفر بقوه # بيان عايزه توصل لورق بيعها للبيت عن طريق عزه
تمتم غيث بسباب وقال بغضب
#وانت عارف دا ولسه سيبها علي زمتك ازاي يعني
#اهدي واسمعني .... انا ربطت الخيوط ببعض بس لسه معنديش دليل ...
#انت لسه فاكر انك بتحبها مش كده
زفر بقوه #لاء بس عايز لما اخرجها من حياتي مندمش لحظه اني ظلمتها .... عشان كده بحاول اقرب منها اليومين دول بس خايف
قطب #من ايه
#خايف علي حور .... انت مش متخيل كانت عامله ازاي لما قضيت مع عزه ليله واحده بس كانت بتموت بجد ولما نامت جتلها حمي من كتر ماضغطت علي اعصابها ....
ابتسم غيث # انت بتحبها
هز راسه نفيا
#بعشقها .... عمري ماتخيلت ان في حاجه كده في الدنيا ... عيله صغيره اوي بس بتنسيني الدنيا كلها .... بتشيل همومي في لحظه ... انا عشت مع حور اللي معشتوش في عمري كله بس مرعوب وخصوصا بعد ماعرفت بموضوع الحمل دا
قاطعه بسعاده
#هي حور حامل
هز راسه موافقا وقال
# بس علاء ميعرفش عشان ايناس مراته صاحبه عزه وانا خايف بيان لو عرفت هتلوي دراعي بيها
اخرج غيث علبه لفافات واشعل واحده جاسر
#انت بتدخن من امتي
#من خمس سنين المهم دلوقتي انا عايزك تحكيلي علي موضوع عزه من اوله
قص عليه كل شيء بدا من
اعلان عزه وتصريحها بالزواج انتهاء بالهديه التي وعدها بها غيث
#اسمع بقي انت هتصورلي كل الالماظ اللي عند عزه اسبوع واحد وهجيبلك صوره منه
#قصدك ابدله بمضروب ازاي يعني ياغيث
#جاسر اللي عملته عزه مش قليل والله طلعت مظلومه وانا اشك ابقي رجعه لكن تبيعك بالفلوس يبقي هي اللي تطلع خسرانه ياخويا فاهم
اراح جاسر راسه للخلف وقال
#مكنتش اتمني توصل لكده ايا كان عزه امانه عمي في رقابتي
#وهي باعت الامانه دي يبقي منبقاش عليها ...
هب جاسر واقفا وازاح احد الصور ليفتح الحزانه المخبئه خلفها اخرج بعض الاوراق وقال
#دي الاوراق بتاعه البيت
والارض ودا تنازل بيان ودا تنازل عمي مراد .... انا مينفعش اودي الاوراق دي المصنع خليهم معاك عشان هبدا اسيب مفاتيحي عند عزه
تناول الاوراق وقال بتفكير
#هعينهم في خزنه بيتي بس معني كده انك هتروح لعزه
#لازم اطلع ااقولها كلمتين حلويين بعد الكلام الزفت اللي قالته لحور
هب واقفا وقال بغيض
#انت عايز تجنني ياجدع انت يعني عزه قالت كلام وحش لحور فانت هتطلع تصالح عزه
#يااخي افهم انا سمعت عزه وطردتها تقريبا ...
خفي غيث الاوراق بملابسه واتجه للخارج .... اغلق جاسر الخزانه وكان في سبيله للخروج عندما انفتح الباب لتطل عزه منه جلس خلف المكتب
#اهلا ياحبيتي غريبه نادر اوي لما بتيجي المكتب
التفت لترتفع علي طرف المكتب وقالت
#وحشتني قلت اجيلك انا غلطانه يعني
ربت علي خدها
#لا ابدا ياحبيبتي بس استغربت مش اكتر وعلي العموم انا كنت طالعلك عشان اقولك متزعليش عشان اللي قلتهولك في الجنينه بس انتي عارفه انها كان ممكن ترد ومنظري هيبقي وحش قدام اهلها
تلمست شفتيه واقتربت هامسه
#علي فكره انت وحشتني مووووت ياحبيبي ....
نظر في عيناها وقال
#غريبه داانا كنت لسه معاكي اول امبارح مش طبعك يعني
قبله علي شفتيه ومحاوله اثاره فاشله تقوم بها عزه لم يمنعها ولكن لم تحرك به شيء ابعدها قليلا وهب واقفا ربت علي خدها
#حبيبتي احنا في المكتب
تلمست بشره صدره الساخنه
#اوكيه يلا نطلع قوضتنا ....
ابتسامه زائفه
#طيب ياحبيبتي اطلعي انتي وانا شويه وهحصلك هخلص بس الشغل اللي عندي
طبعت قبله علي خده
#اوكيه ياحبي هستناك متتاخرش عليه
قالت جملتها وانصرفت تري الاما تخطط بهذا القرب الغير منطقي ...والغريب ان جسده يتمرد عليه ...والادهي كيف سيتصرف مع حمقائه الصغيره ذهبت عيناه للشباك الذي يتركه مفتوح لتصتدم عيناه بعيون بنيه لدقيقه ثم تغلق النافذه وتسدل الستائر بوجهه ... الصغيره تعطيه رساله انها رات ماحدث الصغيره ستبكي مره اخري لن يضمن رد فعلها هذه المره اسرع للغرفه ليجدها جالسه علي الفراش تدفن راسها بين ذراعيها
#مش هعمل حاجه ياجاسر اطلعلها
تجمد للحظه ثم جثا علي ركبتيه امامها ليرفع يديها ويري دموعها التي شقت الطريق علي وجهها
#تاني ياحور احنا مش اتفقنا
اعتدلت جالسه لتمسح دموعها بظاهر يديها وقالت
#مفيش حاجه انا كويسه جدا ... اتفضل روحلها ..
مسحت خده وقالت بغضب
#بس يكون في علمك لوجتلي بعد كده باي حاجه تخصها مش هيحصل طيب فاهم
وقف امامها وقال
#طب ممكن تهدي شويه
بانفاس متسارعه قالت #انا هاديه جدا وهاخد انيس في حضني وانام
قالت جملتها لتحتضن بطنها وتتمدد علي الفراش جلس بجوارها وداعب شعرها
#يعني هتاخدي انيس وتسيبي عشق
قالت بغيض
#مفيش عشق ...هما انيس ويونس
قال بمشاغبه #مش عايز يونس انا رجعيه انا عايز عشق
قالت برجاء
#بص انا تعبانه اوي وعاوزه انام بجد خدني في حضنك خمس دقايق لحد مانام
تمدد بجوارها ليشدها بين ذراعيه
#متجوز طفله هنيمها كمان
احتضنت خصره
#ان كان عجبك
طبع قبله في مفرق شعرها
#عجبني اوي .... خليكي عارفه ومتاكده ... انا مش عاوز غيرك ياحور ...... انتي وبس
همهمت بنعاس
#انا بحبك اوي .... يارب خفف عني الوجع ده
احتضنها بقوه ليدفنها علي صدره صغيرته تتالم لمجرد اقتراب عزه منه .... عقله منشغل من سبب اقتراب عزه تري ماذا تريد ... تاكد من نومها ليرفع عليها الاغطيه وينسحب ببطء ليصعد للاعلي
↚
حرباء متلونه اعتقد يوما انه يهيم بها عشقا اي نوع من العشق كان يربطه بها كعادتها تقترب بنعومه لمحاوله اغواء جسد متمرد يطالب بوصال صغيره ناعسه بالاسفل تملك اثارثه بنظره همسه لمسه
#اووووف في ايه ياجاسر مالك
انتبه لعزه التي لاحظت جموده
#مفيش حاجه ياعزه بس تعبان بقالي يومين منمتش
قالت بضيق
#كنت بتعد مطبق بالاسبوع وعادي يعني .....
كلاماتها اثارت غضبه برغم انه يعلم انها محقه
#في ايه ياعزه من امتي يعني القرب المفاجيء ده
قالت بضيق
#في ايه انت معتش حاجه عجباك ....ااقرب مش عجبك ابعد مش عجبك ... انت عاوز ايه
زفر بضيق وتمدد علي الفراش
#مش عاوز حاجه ياعزه .... قلتلك مرهق وتعبان وانتي اللي مش عاوزه تقدري ده
مررت يدها علي صدره لتهمس
#خلاص ياحبيبي خد حمام سخن وغير هدومك وتعالي
تحرك ليخرج احد منامته القطنيه ويتجه ناحيه الحمام اغلق الباب وزفر بقوه
#اوووف ... داانا ولاعيل صغير بيهرب من الواجب ...يارب اطلع اتلقاكي نايمه ياعزه واخلص بقي
خرج بعد قليل لم يتحكم بزفره الضيق التي انطلقت منه فور رؤيتها .... اقتربت منه لتقول
#انت معنتش بتحبني ياجاسر
تحرك ليجلس علي طرف الفراش
#ايه اللي بتقوليه ده ياعزه عشان بقولك تعبان يبقي مش بحبك
جلست بجواره
#لاء مش عشان كده .... انا عارفه ياحبيبي انك مش
بتتلاقي راحتك الامعايا
اعتدل في مواجهتها عزه ستكشف اوراقها قال بحذر
#طبعا بحبك ياعزه ايه اللي خلاكي تقولي كده
داعبت سترته وقالت
#عشان نسيت الحاجه اللي طلبتها منك
قطب #حاجه ايه مش قلتلك الهديه
وضعت اصابعها علي شفتيه وهمست
#توء ... انا ااقصد الجنينه الشرقيه ... حبيبي قالي انه هيكتبها باسمي
قال بتفكير
#قلتيلي الجنينه الشرقيه .... هو انتي متعرفيش ياعزه ان الجنينه الشرقيه بتاعه ماما
قالت بصدمه #اييه ازاي يعني الجنينه الشرقيه كانت بتاعه بابا وهوااا
ابتسم #سكتي ليه كملي ... هو بعها لبابا وهو كتبها باسم ماما يا عزه بس طبعا مامتك متعرفش الحكايه دي
قالت بعصبيه
#بس انت قلت هتفكر يعني كنت بتاخدني علي اد عقلي
ربت علي خدها #ليه بس يازوزه
ابعدت يده بقوه وقالت بغضب
#متحطش ايدك عليه انت فاهم انت بتلعب عليه ياجاسر ... بعد كل اللي استحملته معاك والسنين دي بتستغفلني
#انا مش فاهمك ياعزه استحملتي ايه وبستغفلك ازاي يعني ....
عقدت ذراعيها وقالت بغضب
# ايوه استحملت انت واحد مبتفكرش غير في السرير وبس
صفعه قويه طرحتها علي الفراش قرب وجهه منها وقال بغضب
#فوقي ياعزه .. انتي اتعديتي كل الحدود .... اوعي تكوني فاكره اني مش فاهم ولانايم علي وداني..... انا مش عبيط يابنت عمي ... ويمكن هو ده اللي مخليني باقي عليكي لحد دلوقتي .... وان كان علي علاقه السرير متلزمنيش ياعزه ....مش عاوزها .....
قال جملته وترك الغرفه وانصرف صافعا الباب خلفه بقوه ..... لينزل مسرعا غير مبالي بمن حوله يريد فقط استنشاق الهواء ... ترجل للحديقه ليري بيت غيث مازال مضيء هو مختنق .... كلمات عزه تتردد في اذنه ... هل من الممكن ان يكون هكذا بالفعل،،،، رجل تحركه رغباته ليفرغها وحسب ... هل هذا ما يجمعه بحور ...اغمض عيناه بقوه وخر جالسا علي الارض ... الصغيره كادت تموت بين ذراعيه في اول لقاء بينهما ....هل تراه هكذا ايضا .... كيف حكمت عزه وطعنته وهو كان يكبت رغبته دوما ..... تلك الرغبه التي اخرجتها الصغيره من محبسها ... لتنساب بسلاسه ..... سؤال يلح هل تراه الصغيره هكذا رجل يسعي خلف شهواته ..ولكن لوانه هكذا كيف اكتفي بعزه لسنوات برغم انها لم تكفي احتياجاته الرجوليه يوما .... كان يرتضي بما يراه حب بينهما ......الصغيره اثبتت هذا رغبته بها شغفه المجنون معها كانت هي الاولي ان تقول هذا مهلا لقد قالتها .... عند الساقيه حلالك اللي بترتاح معاها ..... كلا الصغيره كانت تتحدث عن الحب وليس شيء اخر ....
#لو كانت طلعت من قلبك مكنتش عرفت تجرحك تاني
التف ليري الصغيره تقف خلفه كلماتها اصابته بالصميم .. انها محقه لما مازالت كلمات عزه تؤثر به لكن لوتعلم انه فقط اراد معرفه رايها هي وحسب انه
لاتعنيه كلمات عزه بقدر مايهمه كيف تراه هي تنهد بقوه
#انتي ايه اللي صحاكي
جلست بجواره لتضم ساقيها اليها وتحتضنها بذراعيها
#سمعت صوت خطوتك وانت نازل علي السلم
رمقها بنظره سريعه ونظر امامه
#بلاش كدب ياحور
#ماشي سمعت صوت رزع الباب
#انتي كنتي نايمه
#لاء منمتش انا مش بعرف انام بعيد عن حضنك اول ماقمت صحيت ..... هو ليه الحب اناني وطماع كده
اعتدل في مواجهتها
#مش فاهم قصدك ايه
هزت كتفيها وقالت
#انا اول ماحبيتك كنت بقول ان كفايه عليه اوي انك تشوفني ولو لشويه صغيرين بعد كده بقيت اتمني يبقي ليه حته في قلبك ...اي حاجه من مشاعرك حتي لوكانت حب صاحب حب بنتك ... حب علاقه
قاطعها
#وهو انتي شايفه علاقه السرير حب
تنهدت #هو انت ينفع تقرب من واحده من غير ماتحس نحيتها بحاجه .... اكيد لاء ... القرب حب ....
عشان انت اول جوازنا مش كنت شايفني لكن لما بقالي مشاعر جواك لمستني ... بس الطمع وحش اوي .... ليه دلوقتي بقيت طمعانه في قلبك كله مش مستحمله تفكر في غيري تلمس غيري .... حتي الجرح مش مستحمله ان كلامها لسه بيجرحك .... ليه الحب طماع اناني ....
الصغيره بحكمه لايعرف كيف تخرج منها تعطيه ابجديه كل شيء .... ان تحركه المشاعر ... تترجم حيرته واضطرابه تداوي جروحه دوما بيدها الشافيه
امسك يدها وقال بانفعال
#عشان الحب يعني واحد يسلمك قلبه راضي ويتوجهك ملكه عليه .... ولما تملكي قلب انسان يبقي بتملكي حياته كلها الحب ميجرحش ...الحب يداوي يحط امل ويزرع ورد ... انا اتعلمت الحب منك انتي
قبل كفيها المستكينه واكمل
#عشان محدش غيرك يستحق قلبي ياحور ..... انتي فهمتي غلط انا مجرحنيش كلامها اد ماجرحني انك تكوني شيفاني زيها ...وترجمي مشاعري غلط
انتي صحيتي جوايا حجات كانت مدفونه من زمان ...حجات محستهاش غير معاكي انتي وبس ...خفت تفسري قربي منك زيها اني مفكرش غير في علاقه وبس
احتضنت وجهه بكفيها الصغيره وهمست
# انا حبيت قلب جاسر اللي كان مليان بواحده غيري حبيت جاسر الاب اللي طبطب عليا واخدني في حضنه داوي قهرتي اول يوم ...حبيت جاسر الاخ الكبير اللي كان بيعد يذكرلي ... حبيت جاسر العيل الصغير اللي كان بيفرح لما نسرق الاكل من المطبخ .... وكنت بحلم بجاسر الزوج ....ولما شوفته عشقته اكتر .... عشان هو اللي بيكملني الحب مش رهبنه ومش علاقه سرير وبس ... هو كل حاجه واي حاجه كلمه حلوه تخفف الوجع ضحكه تطلع من القلب تشيل الهم طبطبه في وقت ضيقه ..الحب هو الجاسر بتاعي وبس
صغيره تمنحك كل شيء لتفقد معها كل شيء حتي انفاسك المختلطه بانفاسها الدافئه ..لقد عشق حتي انفاسها .... القرب حب مشاعر دفيء ...قلبه يصرخ بعشقها وعقله علي وشك الانسحاب بالكليه وهو يسحق الصغيره المتاوهه بجسده للارض يشتاق والقرب يزيده شوق ...جنون ...شغف .ثم قطرات مياه ضربت وجهيهما بقوه جعلته يفتح عيناه ويعتدل ليفرك جبهته ويزفر بقوه .........
نظر حوله لقد فتح احدهم رشاشات الماء التي تسقي
الارض ....تطلع حوله ليري بيت غيث مازال مضاء ولكن بابه مفتوح هو من فعلها اذن يمكنه شكره في الصباح هب واقفا ليرفع الصغيره المبتله بين زراعيه وينطلق ركضا للغرفه
دخل غيث بيته وهو يضرب كفيه
#الواد جاسر ضرب ... لاء دا لسع حور هبلته
ارتمي علي الاريكه وانفجر ضاحكا
#يخرب عقلك ياجاسر ....في الجنينه .... كويس ان انا اللي شفته بدل ماكانت بقت فضيحه بجد ....
تمدد علي الاريكه وهمس
#_وحشتني اوي ياسما ....عارفه الوحده هتقتلني .... انا مخنوق اوي ..... شوفتي الواد يحيي مش عارف انا حبيته اوي ليه كدا .... عارفه حسيت وهو معايا اني وخدك في حضني .... امه كمان مكسوره زي حلاتي .... عينيها علي طول مدمعه .......بسمه حزينه ...اراح راسه للاعلي وعاودته دموعها عندما اطلق عليها هذا اللقب ..قبل نزول الغراب المحلق لقد اثرت به دموعها لمعه عيونها الخضراء ...لمسه غير مقصوده اثرت به ........نفض راسه وفتح عيناه لتطالعه صورته مع سما
#عمري ماهفكر في غيرك ... هتفضلي جوا قلبي وعنيا ياسما
ترددت كلمات جاسر في اذنه
#لازم تتجوز ياغيث مش لازم واحده تحبها
كيف يفعل هذا ... لن ينكر ان الصغير احيا بداخله حلمه بدسته اطفال ... يعشق الصغار بشده ..ان تلك اللمسه حركت شيء ما بداخله .... شيء لم يتحرك بداخله سوي لسما فقط انه فقط يحتاج لمن يخرجه من تلك الوحده الجاسمه علي صدره تلك الوحده التي ملئها طفل اشقر بعيون خضراء تشبه عيون والدته وبسمه حزينه للحظات تمني دفن حزنها علي صدره .............دون سبب
↚
عبرت ممر الكليه بسرعه سعيده بشده تحمل بيدها نتيجه فوحصات مرجان التي اجرتها لتوها والتي تؤكد ان حالته
ملائمه للجراحه فتحت الاوراق لتلقي نظره اخيره علي التقرير فارتطمت بقوه باحدهم انحنت علي الارض تلملم الاوراق دون رفع عيناها حتي
#معلش ان اسفه جدا
من اين تظهر تلك العائشه في كل اماكنه نظره علي الاوراق المنثوره ثم اليد البيضاء التي تجمعها بترتيب يتردد نفس السؤال لما هي بالذات تحمل فتنته لقد اصبح موقن انها طريقه لدخول الجحيم ... عند هذا الحد توقف تفكيره وبدا يتمتم بالاستغفار اعتدلت واقفه لتقول بسرعه
#انا اسفه للمره التانيه
كادت ان ترحل ولكن تحرك لسانه الذي يستحق القطع
#جيتي ازاي
عادت مره اخري للوقوف امامه ولكن تلك المره كانت تنظر له
#دكتور سليم كنت بدور علي حضرتك انا عملت فحوصات مرجان اتفضل
رمق الاوراق ولاباس لنظره واحده فقط لعيون مكتحله وقال
#بالسرعه دي
تناول الاوراق فقالت بحماس
#انا هنا من سبعه الصبح اخدت اذن ودخلت المعمل وعملت التحاليل ...عمليه ذي دي هتبقي محتاجه تجهيزات هنعملها فين
لما راقته صيغه الجمع لايدري ولكنه ابتسم وتطلع للاوراق
#داانتي حددتي ان العمليه هتتعمل
قالت بغيض استشفه من نبره صوتها
#حتي انت يادكتور علي العموم النتايج مع حضرتك
كان ينظر الي النتائج بانبهار انها مجتهده بالفعل اغلق الملف
#تمام يادكتوره يبقي هندي فيتامين أ لمده اسبوع وهنعمل اشعه قبل العمليه
لمعان سعاده يمليء عيناها
#انا مش عارفه اشكرك ازاي يادكتور انا هبلغ جاسر وغيث بس برضه هنعملها فين
#في العياده بتعتي
#انت عندك عياده هنا
#ايوه ورا البيت بتعنا ... وفيها تجهيزات كامله للجراحه جيبها من بره
قالت بترقب
#يعني حضرتك بتعمل فيها عمليات لوحدك
#لاء لما بيبقي عندي عمليه باخد شويه متدربين من الفرقه الخامسه
قالت بحذر
#والمتخرجين ملهموش نصيب
#لما حد بيطلب بسيبه يحضر دا علم يادكتوره وربنا بيكتب بيه ثواب
#طب ااااا مينبوكش ثواب وتخليني احضر عمليه قبل عمليه مرجان
حسنا لقد اغفل اهم تفصيله ان جميع من يحضر معه من الشباب وانه لم يسمح لاي انثي بالدخول لعيادته تنحنح بقوه
#اصل ااا كل اللي بيحضروا معايا بيبقوا ذكور
تمتمت بكلمات لم يسمع منها شيء
#بتقولي حاجه يادكتوره
قالت بغيض #اه بقول حضرتك مثال رائع للعنصريه المستبده
هل سبته للتو حسنا يجب ان يرعد ويبرق لما تلك الابتسامه البلهاء المرتسمه علي وجهه
#الله يكرمك
زفرت بقوه
#اي خدمه ... يعني حضرتك دلوقتي في المشرحه بتشرح علي رجل حمار مثلا بتلم حوليك شباب الدفعه والبنات الي الجحيم ياامراه
هي قادره ان تستخرج منه ضحكه عاليه لوراه احد تلامذته الان سيظنه فقد عقله ... جيد ان الطلاب قليلون الان فالدراسه لم تبدا بعد استغفر وتمالك ضحكاته العابثه
#لاء طبعا بشرح للشباب واسيبهم يتعاملو
قالت بحنق
#ماشاء الله عليك ... لاء برافو يادكتور يعني حضرتك بتبعد نفسك عن الفتنه وترمي فيها دفعه بحالها
قطب بين عيناه
#مش فاهم تقصدي ايه
عقدت ذراعيها وقالت بتحدي الجمه
#طبعا حضرتك فاكر كويس ان الكليه دي عمليه وان العلاقه بين بناتها وشبابها المفروض بتبقي عاديه في التعامل لانهم بيتعاملو مع بعض في العملي ..
#ايوه انا عارف دا كويس جدا عشان كده
قاطعته
#عشان كده حضرتك بتشجع زياده الاختلاط ده يعني بدل ماواحده تسال زميلتها بتضطر تسال زميلها اللي الدكتور بيشرحله ولومفهمتش من واحد تضطر تسال التاني اللي حضر المحاضره ودول شباب في سن بعض يعني بدل مانحجم احنا
الاختلاط بتفتحه حضرتك علي البحري .... عشان سعادتك خايف علي نفسك ... وطبعا حضرتك متعرفش الشباب دا بيوصل المعلومه كامله ولالاء .. ولو بيوصلها بيوصلها زي ماانت شرحتها ولازي ماهو فهمها .... اتقي الله يادكتور دا سيدنا عثمان حرق المصاحف اللي فيها كلام ربنا عشان يوحد نطق
الايات ...... وحضرتك بتوصل المعلومه لفئه وهتنزل عليها
الامتحان وانت مش ضامن المعلومه دي وصلت للكل ولالاء
انها محقه في كل ماقالته وتذكر زمجره الفتيات في محاضره التشريح ... ....انها المرة الاولي التي يري بها امراه محقه بالكليه ورغم حرجه الاانه لم يستطيع تحجيم اعجابه بها
#اللهم اجعلنا من المتقين عندك حق فعلا ... انا ماختش بالي من النقطه دي .. بس ان شاء الله هتلقلها حل
قالت بسرعه
# مش عارفه ليه حاسه انك هتقول اعتذر عن دروس التشريح خالص هي التي تجبر نظرة ان يتمعن فيها ورغما عنه ابتسم فهذا هو قراره بالفعل
#وايه المشكله مش كده افضل
قالت بتحدي
#افضل في ايه ...انا سمعت شباب بيتكلموا في المعمل عن طريقه شرح حضرتك السلسه السهله جدا ... يبقي تمنع علمك عشان البنات يبقي معلش حضرتك فاهم الدين غلط
قطب وقال بغضب
#انتي زودتيها اوي
اشاحت بيدها
#انت اللي خلتها خل يادكتور ... معلم الامه كان بيقعد مع النساء ويعلمهم ومقلش دول فتنه لازم الواحد يستخبي ويتجنبها ... دينا مش كده ..... دينا سمح
للاختلاط في حدوده واهم حدوده طلب العلم ...والا كان حرم العلم علي النساء ....
تلك العائشه تحاصره هو مقتنع برأيه ولن تزحزحه عنه ولكن المنطق البحت في حديثها هو مايجذبه نقاشها العملي البحت
#بس الافضل ان احنا نبعد عن الفتنه ونتجنب الشبهات
#امممم نبعد عن الفتنه .... حور قلتلي ان حضرتك دارس علوم شرعيه .... فاكيد عارف حكايه الراهب اللي واحده وصلته للكفر
#اديكي قلتيها واحده وصلته للكفر
#طب تفتكر الراهب دا لوكان بيعبد ربنا وملتزم برضه بس بيتعامل مع الناس عادي بيشوف نساء وبيتعامل معاهم عادي .. كان هيقع بالبساطه دي
حدقها ببلاهه فاكملت
#اكيد لاء عارف ليه لانه كان هيقدر ببساطه يفهم اللي قدامه ويفرق بين عمل الخير والاغواء بس لانه معزول قدم النيه الطيبه من غير مايعمل حذره ان في نفوس مريضه عشان ببساطه ميعرفش ... وعلي فكره يادكتور
رفعت ساعه يدها وقالت بابتسامه
# حضرتك بقالك ساعتين واقف بتتكلم معايا عادي جدا والحكايه لافيها فتنه ولاشبهه ... .. والله الغني عن التعليم تحت ايدك ... خلي علمك محصور علي الرجاله وبس ...عن اذنك
قالت جملتها لتنصرف من امامه تابعها حتي اختفت في الممر ودخل مكتبه ليدفن راسه بين ذراعيه ... عمه زرع بداخله التدين منذ كان صغير ... حذره كثيرا من فتنه النساء ... ومايراه اولي به الحذر والبعد لقد عاش لاربع اعوام بباريس حافظ فيهم علي دينه ولم يخالط اي فتاه ولكن هي .... عائشه .... الف خط احمر تتعداه وتخترقه من دون ان يملك رد واحد مقنع ... كان يجب ان يدافع عن معتقده الراسخ بداخله كجبل عتيد هزته هي بكلمات بسيطه عجز عن الرد عنها .... هل بالغ في رسم الحدود بينه وبين الجنس الاخر بالتاكيد نعم فهو لايتعامل باريحيه الامع محارمه فقط حتي حور عندما رأها شبت وضعها خلف دائره المحذور برغم انه مازال يشعر انها ويونس اطفاله الصغار .....علي الرغم انها ظلت تتحدث مطولا يشهد لها بالاحترام الكامل ..... مخطئه هي بوصفها انها تحدثت معه ببساطه بعيدا عن الفتنه اه لو تعلم انها فتنته هو دون غيرها من النساء ... انها تستحوذ علي تفكيره بطريقه اربكته هو شخصيا للتعامل معها ... انها
الانثي الوحيده التي حركت رجولته نحوها ..... وانها اصبحت ترافق احلامه ليكشف ماستر منها عند هذا الحد اعتدل وهمس بضيق
#استغفر الله العظيم ،،،،،،ابعدي عن دماغي بقي انا كده ومش هتغير
رنين هاتفه باسم جاسر جعله يزفر بضيق
#السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
#وعليكم السلام ورحمه الله ازيك يادكتور
#الحمد لله تمام
#انا مش عاوز اعطلك كنت بس عاوز اسالك علي قرارك في موضوع مرجان لان عيشه قلتلي انها هتخلص الفحصوات وتشوف رايك وانا حابب اعرفه وهي مش بترد علي التليفون
عائشه مره اخري انها تحاوطه من كل اتجاه
# ممكن يكون مفيش شبكه ولاحاجه هي ورتني التحاليل وكده العمليه هتبقي علي اول الاسبوع الجاي وخلال الاسبوع دا هنحضره للعمليه
#هي عيشه هتحضر معاك العمليه فعلا ... بس هي معندهاش خبره الخبره بتيجي مع التجربه ... وهي فعلا مجتهده ومخرجه الفحوصات بدقه .... وااااا ممكن تبقي تحضر كام عمليه الاسبوع ده عشان تدرب
#تمام طالما انت شايف كدا انا بثق في رايك الدكتور عبد الحميد كان كلمني كتير انها تدرب عنده بس بصراحه انا اللي اترددت ... قلت كفايه عليها الزريبه والاسطبل عشان متبقاش مضغوطه زي ايام الكليه .. بس واضح ان هي اللي غاويه شقي ومذاكره ...
الايمكن ان يقطع لسانه المتسرع هذا
#انا عندي تلت عمليات الاسبوع ده منهم اتنين لخيل ممكن تيجي تدرب في العياده بتعتي
ابعد الهاتف وهمس بغيض
#ايه الهبل ده
#دكتور سليم انت معايا
وضع الهاتف علي اذنه
#ايوه انا معاك ... الدكتور عبدالحميد دكتور ممتاز
#والله انا هبقي مطمن عليها عندك اكتر .... بس قلي علي المواعيد وانا هبعت معاها غيث ويبقي يستناها
#في عمليه النهارده الساعه سته بليل
#اوكيه يادكتور سليم عن اذنك
اغلق سليم الهاتف والقاه علي المكتب
#هو انا ببعد ولابدبس نفسي بزياده .... يارب ابعد عني الفتنه
↚
اغلق جاسر الهاتف وانفجر ضاحكا علي شكل حور التي
تلف حول نفسها
#يابت اتهدي انتي حامل
جلست علي ساقه وقالت بنعومه
#بس انت طلعت لئيم بشكل
#ليه بقي ... انا اللي لئيم ولاابن عمك هو اللي مقفل
قربت وجهها منه
#متقلقش عيشه هتصنفره وتشيل الصدا وتفتح القفل
#انا مش عارف اخره مشيي ورا كلام العيال دا هيوديني لفين
لثمت شفتيه
#اصل انت لو مش مقتنع كنت هتمشي فيها لاوايه بتحرجم علي بسمه كمان هبعت غيث معاها مش كده
انفجر ضاحكا
#كشفاني ديما ... لعلمك لولا اني شايف سليم راجل بجد ويستحقها وهيخاف ربنا فيها مكنتش عملت كده
#طب مانا عارفه ... طب وغيث
تنهد بقوه
#غيث عمل زي بسمه بالظبط دفن نفسه مع سما ... انت مش متخيله كان بيحبها اد ايه ياحور غيث فضل سنه بحالها مش قادر ينطق ولامصدق انها ماتت ... بس يمكن غيث كان عنده ذكريات شويه قصه حب سنتين وجواز ست شهور ... الاتنين شبه بعض اوي ياحور
تنهدت بقوه
#عارف بسمه دي كانت ضحكه البيت كله ... كل حاجه تقلبها هذار ... بابا بيقولي سماها بسمه عشان اول مااتولدت مكنتش بتعيط كانت نايمه بتبتسم .... اتبدلت بعد الجواز .... هي ملحقتش تتجوز اصلا .... عملت زي غيث ... دفنت نفسها بس من غير ذكريات ....
#بس انا ليه مشفوفتهاش ولامره روحت فيها عندكوا
# بتروح تقعد في بيتها وتيجي علي النوم ... تفتكر ممكن تخططنا ينجح ويتجوزوا فعلا
#دا نصيب بتاع ربنا وكل اللي يجيبه ربنا حلو
#طب قولي بقي مش هنقول لماما زينب اللي الدكتور قاله
هب واقفا
#تعالي هنقول لماما زينب بس لما تولدي بالسلامه يبقي الباقي يعرف تمام كده
قبلت خده
#تمام ياجسورتي ياعسل انت
#انت يابت بتدلعي عيل صغير
لدغت خده وقالت ضاحكه
#انت ابني وابويا واخويا وصحبي وحبيبي و
#وكدا حلو اوي عدي ادامي واعمل حساب انك حامل هاه
تحركت امامه للخارج ليستوقفهم صوت عائشه وغيث جاسر #انتي جيتي ياعيشه
غيث #ايوه ياسيدي السواق اللي جيبهولكوا باباه،،،،، اقعد استني الست هانم في العربيه خمس سعات
عائشه بضيق #خلاص بقي ياغيث دي مكنتش توصيله دي
جاسر #معلش ياغيث يعني كنت اسيبها تروح لواحدها
غيث بغيض
#ليه ماسيادتك مبلط في البيت اهوه تروح لوحدها ليه
حور # كده برضه ياابيه وانا اللي بقول عليك طيب وحنين عايزه يسبني تعبانه ويمشي
غيث #اه تعبانه اوي انت هتقوليلي باماره
كتم جاسر فمه # اششش . خلاص بقي
ابعد يده وزفر بضيق
#خلاص اتخرست اهوه
جاسر # حضري نفسك الساعه سته عشان هتحضري عمليه في عياده سليم .... في ايه ياعيشه متنحه كدا ليه
حركت راسها بقوه ثم قالت بثبات
#وانت طبعا اللي قلتله معلش ياابيه انا محبش ابقي حمل تقيل علي حد
جاسر # انتي عبيطه يابت ... علي فكره بقي هو اللي اتبرع انا قلتله هبعتها تتدرب عند الدكتور عبد الحميد قبل عمليه مرجان
حدقت بوجهه
#دا بجد .. يعني هو اللي قالك كده
عقد ذراعيه
#ايوه هو اللي قالي
حور #واصر والح اشد الالحاح انك لازم تطلعي من تحت ايده
مال جاسر علي اذنها
#كفايه كده وسعت منك اوي
حور #طيب المهم دلوقتي انت هتروحي ياعيشه مش كده
عائشه بحيره #مش عارفه انا محتاجه التدريب ده فعلا بس
حور # مفيش بس ابيه غيث هيوديكي ويجيبك
غيث بغيض #ابعد مراتك عن وشي دي راحت تعمل تحاليل في خمس سعات هعيش حياتي كلها جوا العربيه
حور #لاء لاء عربيه ايه بس ياابيه ... انت هتوصلها وتعد في بيتنا مع بابا ويونس لحد ماتخلص
غيث بحرج #اقعد في بيتكوا ازاي يعني مينفعش طبعا
حور بسرعه #ليه بس ياابيه ولايعني عشان بيتنا مش قد المقام
غيث بحرج #لا والله مااقصد كده بس يعني ميصحش اصلا متتكلم ياجاسر
جاسر #هي مدياني فرصه انطق .. عادي ياغيث لومش عاوز تدخل خد الواد يونس يسليك
ضربت حور قدمه
#لاء طبعا مينفعش وبعدين بابا اصلا مستنيك دا هما كلهم تلت تيام بس يعني هيعدوا هوا وانت قدها وقدود ياابيه
همس جاسر في اذنها
#كدابه بشكل
عائشه #خلاص ياجماعه متتعبوش نفسكوا انا مش راحه اصلا
حور #شوفت ياابيه انت واقف في طريق مستقبلها وسادد السكه ازاي
غيث ضاحكا
# يعني انا دلوقتي اللي واقف في طريق مستقبلها خلاص ياست عيشه انا موافق واهو اشوف الواد يحيي اصله وحشني ...
ابتسامه بلهاء مرسومه علي وجه حور دفعها جاسر برفق وقال هامسا
#عدي ادامي هتفضحينا يخرب عقلك
قالت بحماس
#كده فل حطينا البنزين جنب النار نستني بقي لما الدنيا تولع عشان نطفيها هاه هاه هاه ها
جاسر بحنق
#صبرني يارب ... هو انا هربيكي ولاهربي العيال
#احنا الاتنين ياحبيبي
قالت جملتها وفتحت الباب دون طرق لتطل براسها للداخل
#زوزو حبيبتي صاحيه
جاسر بحنق #والله لوقطعت راسك انا مش مسؤل
#تعالي ياشقيه وحشتيني
همس #انا نفسي افهم هي عملتها ايه بالظبط
تبعها للداخل ليري حور بين ذراعها وامه تربت علي كتفها بحنان رفعت وجهها
#هاديه وفاهمه هاه
حور #خلاص بقي يازوزو ميبقاش قلبك اسود ...
زينب #تعالي ياجاسر
تقدم جاسر ليجلس علي طرف الفراش من الناحيه الاخري
#طب الحمد لله انك افتكرتيني
زينب #وانا اقدر انساك ... هاه جينلي انتوا الاتنين في ايه
جاسر # احنا امبارح روحنا لدكتوره في البلد هي هتابع معاها وطمنتنا علي الحمل
زينب #الحمدلله بطلي تنطيط بقي واركزي ماشي واي حاجه يبقي نفسك فيها تقولي علي طول ... ربنا يتمم بخير يارب
حور #ربنا يخليكي لينا يازوزو ويتربوا في عزك ان شاء الله وتحطي علي الحجر ده انيس وعلي الحجر ده يونس
جاسر بحنق #انيس وعشق
حور #لاء انيس ويونس
زينب #باااس انتو الاتنين ... انت حامل في تؤام ياحور
هزت حور راسها وهي تحتضن بطنها بحنين
#اللهم لك الحمد .... يارب يتمملك بخير وتقومي بالسلامه بس مش عوزاكي تتكلمي كتير في الحكايه دي سيبيها مفاجاه زي ما ربنا خفيهم عن عنينا سيبهم مخفيين
جاسر #انا قلتلها كده برضه بس قالت نقول لماما
زينب #ربنا يسعد قلبك سبحان الله. معوض مخلف ... تفضل عشر سنين مع عزه من غير عيال عشان ربنا كاتب ان عيالك تبقي من حور مش منها ... وصلت معاها لفين
جاسر# لسه قدامي شويه عشان اخلص الموضوع كله .... متقلقيش انتي ...
#ربنا يوفقك للي فيه الخير
#يارب
↚
اهلا وسهلا يابني منور البيت اتفضل اتفضل
تنحنح غيث بحرج ليعبر للداخل وقال بارتباك
#مكنش في داعي انا كنت هستناها عادي في العربيه
محمود بعتاب #ليه كده يابني دااحنا عيله .. البيت بيتك اتفضل داانا حتي ملحقتش اتكلم معاك يوم العزومه ولاانت مش عايز تعرفنا بقي ولاايه
قاده محمود الي غرفه الجلوس رغما عنه بحثت عيناه عن البسمه الحزينه ولكن ليس لديها اثر انتبه علي صوت خديجه المرحب
#اهلا يابني منور البيت
#دا بنورك ربنا يخليكي
#شوف بقي انا عامله ام علي بس ايه
محمود #ام يونس اخده جايزه نوبل في ام علي
غيث ضاحكا #لاء طالما جايزه نوبل يبقي لازم ادوقها
انصرفت خديجه ليسال هو بفضول مقيت
#امال فين يونس ويحيي
تنهد محمود وقال باسي
#يونس راح يجيب يحيي وامه من بيتها زمانهم علي وصول
قطب بين عيناه الفضول سيقتله يوما
#بيتها .. هما مش عايشين معاكوا
#عايشين ومش عايشين ... يعني بيقضوا النهار هناك بس بيبيتوا هنا عشان مينفعش تبات لوحدها ويحيي لسه صغير
استشعر الم ومراره الرجل ... حزنه علي ابنته التي اصبحت ارمله وهي في ريعان شبابها
#هو ابو يحيي ميت من امتي
#هيقفل السنتين كمان كام يوم ... الحمد لله علي نعمه ربنا ... المهم بقي بتعرف تلعب طاوله
نظر للرجل باستغراب
#طاوله .... اه ليه
#حريف يعني ولازي سليم
ابتسم # جرب
#ماشي الميه تكدب الغطاس هاتي الطاوله ياام يونس
دخلت خديجه بابتسامه بشوشه
#ام علي الاول
كان ياكل باستمتاع هذه العائله محاطه بهاله من الدفيء الغريب جلس امام محمود وبدا اللعب غيث
#ممكن اسالك سؤال
#اتفضل يابني
#انا كنت بره لما جاسر اتجوز حور ... انت وفقت ليه مع ان الفرق بينهم كبيراوي في السن
ابتسم محمود #ااقولك ... حور ويونس امانه محمد الله يرحمه في رقبتي ... قبل مايموت وصاني عليهم وربنا يعلم انهم عندي زي سليم وبسمه ويمكن اعز .... جاسر انا عارفه كويس اوي مش عشان كبير البلد بس
لاء انا عارفه شخصيا راجل عارف ربنا وبيتقي الله في كل حاجه ... ودا دلوقتي مش موجود ....الكل عارف ان جاسر عنده مشاكل مع مراته اللي بيحبها ... خصوصا ان موضوع انها قالتله يتجوز دا كان اتعرف ... بالعقل كدا ... لما واحد زي جاسر يسيب كبرات البلد كلهم ويطلب ينسبني انا عشان يخلف عيل هيطلب مين حور ولابسمه
غيث #بسمه عشان هي اللي مخلفه قبل كده
محمود #وهي الكبيره وهي بنتي انا ... طيب لما هو بقي يطلب حور ولما يعرف انها رافضه .... يقولي هتجوزها بالعافيه ... يبقي ايه نزوه مش طبع جاسر والبلد كلها تشهد انه راجل نظيف مش بتاع السكه دي يبقي ايه
غيث #بيحبها
محمود #بالظبط وهو دا اللي
خلاني جوزتهاله .... مش هبقي فرحان لما تتجوز واحد من سنها وتجيلي بعيل وهي مطلقه ... انا جوزت بنتي لراجل انا بثق فيه انه هيحافظ عليها وهيصونها مبصتش للحظه انه من عيله الراوي وكبيرها والحمد لله كل يوم بثبت ان كان حكمي ورايي صح
#فعلا جاسر بيحبها جدا ..
#وهي سعيده ودا المهم... انا فاهم انها صغيره وصعب عليها تتقبل وجود واحده تانيه في حياته بس حور قويه جدا فوق مما تتخيل ... هتصبر واخره صبرها خير ان شاء الله فهمت يابني
غيث #وثقتك في محلها جاسر مفيش زيه في الدنيا
محمود #لاحظت انكوا متعلقين ببعض عن علاء
غيث #اصل علاء هو اللي كان علي حجر بابا ... كان مدلع بزياده شويتين ... بس ايه الحجه كانت بتعوضنا انا وهو
#ربنا يخليهالكوا يارب
#اللهم امين انت محبوس في اليك ياجميل
محمود #انت نصاب علي فكره بتغفلني ياغيث
انفجر غيث ضاحكا
#ماانت كنت مندمج اوي
شاركه محمود الضحك
#انت منتاش سهل وانا اللي بقول عليك طيب ... قلي بقي انت متجوز في في ايدك دبله
نظر الي طوق سما بيده وقال بالم
#كنت ... بس الموت اختارها هي واللي بطنها وسبني
محمود بتأثر #معلش يابني حقك عليا مكنتش اعرف
غيث بابتسامه باهته
#مفيش حاجه .. خلاص انا صدقت انها سبتني بس خدت وقت شويه عشان استوعب ... بس اهي ماشيه
محمود #شوف يابني الدنيا مبتقفش علي حد ... لما ماتت ام العيال كنت عامل زيك كده شايف الدنيا اتقفلت ومعدلهاش لون ولاطعم .. كنت عايش بس عشان بسمه وسليم .... لحد ما محمد مات زي ياميكون ربنا بيقولي فوق ... حملك تقيل مش علي قد سليم وبسمه وبس لاء كمان حور ويونس وامهم ... اللي ابوها كان مصر يجوزها بعد العده .... انت عارف احنا بلد ارياف وكلام الناس كتير ... واتجوزتها ..... عارف يمكن لو سالتني وقتها هقولك دي عرض اخويا ولازم اصونه ... بس لو سالتني دلوقتي هقولك خديجه تبقي نصي التاني اللي ربنا قسمهولي
اسند غيث راسه الي كفه وقال باستغراب
#غريبه ... يعني انت كنت بتحب ام سليم
#جدا ... قصه حب رومانسيه واخرج من الكليه ااقفلها تحت المدرسه لحد مامحمد اخويا اقفشني انضربت علقه سقع محمد كان ملتزم ومتشدد اوي .. بس كنت انا الصغير وهو اللي مربيني ... قالي عايزها يبقي بالحلال ... رحت خطبتها الترعه والساقيه القديمه كنا بنتقابل هناك
غيث ضاحكا
#داانت كنت خلبوص كبير
#ربنا يسامحنا بقي طيش شباب واتجوزتها ايمان كانت كل حاجه في حياتي . . عشت معاها دنيا بحالها زوجه ولد وبنوته ... حياه مستقره .عايش في جنه .... وراحت ايمان في لحظه ... كل ابواب الجنه اتقفلت معدش فيها غير سليم وبسمه وبس .... خديجه بقي حاجه تانيه خالص .... خديجه علمتني ان الحب هي وبس ... اخدتني شبح انسان عملت مني بني ادم جديد ... قادر يدي الحب للي حواليه مش محروم منه ... اوعي تقفل باب دنيتك وتقول انها خلصت علي كده ... دور يابني علي اللي تحيي قلبك ... مش خيانه لحبيبتك انه يدخل قلبك غيرها عارف ليه
#ليه
#عشان لو ربنا اراد واتجوزت تاني يبقي التانيه كمان نصيبك عشان ربنا هيجمعك بيهم
الاتنين في الجنه ...
ابتسم غيث #انت حسبتها كده ازاي
محمود # هي متتحسبش الاكده مهي الست بتبقي زوجه اخر راجل ماتت وهي علي زمته ... يعني ام يونس كان اول بختها محمد بس هي مراتي انا ربنا كتبهالي في الجنه ... فليه تقفل قلبك وهي كده كده مستنياك في الاخر سواء روحتلها لوحدك او رحتلها بعزوه زوجه واولاد في الجنه مفيش غيره ....
اغلق محمود اللعبه فقال غيث
#داانت حدودته ياعم محمود
#ولاحدودته ولاحاجه ... يابني الحياه ماشيه ليه نعيشها ابيض واسود وربنا محللنا الالوان . ..
#طب ماهي اااا
#تقصد بسمه ..يعني .. بسمه اصلا ملحقتش تفرح باي حاجه حسام كان معيد عندها في الجامعه اتقدملها وفي خلال شهر كانوا متجوزين ... شهر كمان وسبها قدر ربنا محدش يقدر يعترض عليه لما فاقت من الصدمه عرفنا انها حامل .. عاشت كل حاجه لوحدها ...
اللهم لااعتراض ... بسمه لسه مجال الكلام معاها ماجاش .. لسه وقته ... بسمه لسه مش عارفه تخرج من الصدمه ... بس ربنا قادر يخفف عنها .... شوف شكل العمليه معقربه والموضوع هيطول معاهم ... تعالي اما نتمشي شويه ونشوفهم
غيث #هو ااا يونس كدا مش اتاخر ولاالبيت بعيد
محمود# لاء البيت قريب بس ممكن تكون اقنعته يبيت معاها عشان السنويه بس متقلش لسليم لحسن يقيم عليها الحد
ضحك غيث بقوه
#طب ليه كده
#السنويه بدعه ... بس انا اللي مش عاوز اقرص عليها تعدي السنويه وربك يدبرها
ترجل للخارج بجوار الرجل
#ممكن اسالك هتعمل ايه
#هاجر البيت بتاعها لازم تعرف ان ده معتش بيتها عشان تفوق طول ماهي دفنه نفسها في وسط الذكريات هتفضل ميته بالشكل ده
دخل محمود من البوابه ليهب شاب من خلف مكتبه واقفا
#اهلا ابويا الحج
#ازيك يااشرف امال الدكتور سليم لسه قدامه كتير
#لاء قرب يخلص ... الدكتوره اللي معاه بتقفل خلاص
غيث #بتقفل ايه
#الجرح دي العمليه كبيره اوي ..
#طيب يااشرف احنا هنستني الدكتاره جوا
#اتفضل يابا الحج
ترجل محمود وغيث للداخل ليقول غيث باعجاب
#واو متخيلتش ان عياده بيطري تبقي بالشكل ده
#ليه يابني اتخيلتها بتنهق
ضحك غيث #لاء مش الفكره ... بس اصل مفيش حد في البيت مقتنع ان عيشه دكتوره برغم ان مجموعها كان جايب بشري بس هي كانت حبه بيطري
جلس محمود وقال
#اعود اما افهمك . .. سليم كمان كان جايب بشري بس هو حابب البيطري ... تعرف ان البيطري اصعب من البشري
#ازاي بقي
#ااقولك في البشري انت بتدرس تخصص واحد علي نوع واحد اللي هو البني ادم يعني بيتخصص باطنه جراحه قلب صح
#صح
#البيطري بقي ...انت عارف في كام نوع حيونات وحشرات دا غير انه بيدرس نبات يعني بيدرس الدنيا كلها تقريبا وبيعالج كل حاجه باطنه وقلب وجراحه وعظام
غيث باعجاب #علي فكره ياعم محمود انت فيلسوف بجد
#ولافيلسوف ولاحاجه انا بس بشوف الحاجه بطبيعتها دا صوت سليم الظاهر خلصو ا
ترجل سليم الي الغرفه ليلقي السلام علي الموجودين وترتمي عائشه علي المقعد
#اه انا اتهديت سليم #عشان دي بس اول عمليه تقفي فيها
غيث #هي العمليه كانت ايه
سليم #كنا بنركب شريحه ومسامير لحصان عنده كسر مضاعف
غيث #نعم ...هو الحصان لما بيتكسر مش بيموت
عائشه #يخرب بيت الجهل هتفضحني ... لامبيموتش يااخر صبري ... بيتعالج وبيقوم زي الحصان
غيث ضاحكا # مهو حصان اصلا ياذكيه
عائشه #المشكله ان عمليات الخيل مكلفه اوي عشان كده لما بيتكسر بيضربوه بالنار
محمود #بالظبط زي الحصان اللي راقد جوه ده كان صاحبه هيضربه بالنار سليم صعب عليه واشتراه وعالجه
سليم # دا بس عشان انا لحقته المشكله ان رجله اتكسرت بسبب الاحمال الزياده اللي بيشلها ...
غيث # مانت شكلك طيب اهوه غير الصوره اللي ختها عنك خالص
قطب سليم # وانت اخت صوره عني شكلها ايه
غيث #يعني متنشن بزياده شويتين .... او ااالشرير بتاع فيلم الكارتون
ضحك سليم ومحمود
#هو انا شكلي شرير اوي كده اصل بسمه بتقول عليه كده برضه ...
عائشه #متقلقش ياغيث هتشوف الوش الطيب بتاعه
طالما مانتاش مؤنث
سليم بغيض #قصدك ايه بقي يادكتوره
غيث #والله عندها حق داانت بتتحول بجد انت مش طالع لابوك خالص
عائشه # لاء عم محمود دا راجل عسل علي راي حور
نظره سريعه علي وجهه سليم
#والله انتي اللي عسل يابنتي حق حور تحبك كده
#ربنا يحفظك يارب غيث انا هسلم علي طنط خديجه ونمشي ماشي
محمود #مكتبوالك ياخديجه يتقلك طنط من العسل دي ....
غيث #بتعاكس اختي قدامي ياعم محمود
محمود #_ اه بعكسها عندك مانع
غيث # لاء خالص علي فكره
يلا يابت هتجيبلنا العار عدي قدامي
محمود ضاحكا # لما نتعشي يابني ...
غيث #لامش هينفع دااحنا قربنا علي نص الليل
محمود # مينفعش داانتوا لو مشيتوا خديجه تطردنا من البيت يلا يا سليم خلي الواد اشرف يروح لعياله بقي
سليم بعصبيه # مش هينفع اسيب الحصان لوحده
محمود #تعالي يابني كل وابقي ارجعله عدي متضيقش خلقي
تحرك الجميع للخارج لتستقبلهم خديجه
#كنت لسه جايه اندهلكوا العشا جاهز يلا يابنتي داانت شكلك مهدوده خف عليها ياسليم حرام عليك
ترجل الجميع للبيت ليقول
سليم بجمود # اللي عايز يتعلم يتحمل التعب
التفتت له عائشه لتقول بغيض # انا مشتكش علي فكره
#وانا مش وجهتلك كلام
#انت قليل الذوق ... عمال تشخط وتنطر هو في ايه
بالظبط
عقد ذراعيه
#والله اشخط وانطر احسن مااتمايص
قالت بحده
#مين اللي بيتمايص انا مسمحلكش انت فاهم ولالاء
#امال تسمي المسخره اللي كانت جوه من شويه دي ايه انت عسل لاانتي اللي عسل
حدقت بوجهه وقالت بحنق
#انت مجنون ... وبعدين ميخصكش خليك في حالك ماشي
#عيشه انتي فين
#حاضر ياغيث جايه اهوه .... اقسم بالله لواتكلمت معايا تاني بالاسلوب ده ... مهيحصل طيب ... والعلم اللي يجي من وشك يغور مش عاوزاه
قالت جملتها لتتحرك بعصبيه للداخل زفر بضيق هي محقه ماذا فعلت ليحتد عليها هكذا وليتهمها بهذا الاتهام لن ينكر انها تلميذه نجيبه بشده وشعر بمتعه حقيقيه وهو يشرح لها وهي تساعده حسنا ماكان يجب ان تتساهل بالحديث مع ابيه ... لقد فقد عقله بالكليه زفر بضيق ودخل الي غرفه الطعام وقعت عينيه علي فحمها الدامع ثم اشاحت وجهها
#امال فين بسمه ويونس
خديجه #بسمه اتصلت بيه وقلتلي هتبيت النهارده في بيتها ومعاها يونس متقلقش
سليم بعصبيه #ازاي يابابا تسيبها تبات تاني هناك مش قلنا
قاطعه محمود #سليم انتهينا
سليم # اللي تشوفه حضرتك
خديجه #معلش ياسليم فتره وهتعدي
محمود بحزم #انا مش قلت انتهينا
حاولت عائشه تخفيف الاجواء
#كده برضه ياعم محمود وانا اللي بقول عليك طيب اتبيك بتتحول انت كمان
محمود #لاياحبيبتي مبتحولش ولاحاجه ..
غيث ضاحكا # الحقي ياام يونس عيشه هتاكل منك الجو
خديجه ضاحكه # علي قلبي زي العسل داانا بحب عيشه كانها واحده من ولادي
غيث ضاحكه # اهي لبستك في الحيطه قلتلك واحده من ولادها
ضربت عائشه جبهتها وقالت بطريقه مسرحيه
#راح العريس ياخوي
تشارك الجميع بالضحك في حين ترك سليم ادوات المائده وقال بغضب
#عن اذنكوا
قال جملته وانصرف للداخل غيث
#هو ماله
عائشه # متخدش في بالك عنده حساسيه هيستريه من الضحك
محمود ضاحكا #ابدا يابنتي والله دا علي طول بيضحك.
عائشه # لاء هو تلقيه بيضحك معاك بس عشان انت معاك الكتالوج
خديجه ضاحكه #يابنتي ابدا ...
هو بس تلقي في حاجه ضغطه علي اعصابه
عائشهبحنق # اه انا واقفه في زوره بالعرض
غيث #ايه اللي بتقوليه دا يازفته انت
عائشه #مفيش يلا بقي ... شكرا جدا ياجماعه علي الاستضافه الهايله دي وان شاء الله هبقي اجي مع حور عشان اشوف بسمه عن اذنكوا بقي
نظر غيث الي محمود
#انا مش فاهم حاجه علي العموم كان يوم حلو بصراحه
وضع يديه بجيبه واخرج بعض الحلوي ليناولها لخديجه
# دول ليحيي معلش ابقي اديهومله انتي بقي .. كان نفسي اشوفه
محمود #البيت مفتوح يابني تعالي شوفه في اي وقت وهو اخلص طاري منك في الطاوله
#ربنا يسهل تصبحوا علي خير ياجماعه ،،،،
↚
جلس غيث بالسياره حيث تجلس عائشه تكاد تنفجر غضبا
#ممكن افهم ايه الحكايه بقي
عائشه بغضب #دا بني ادم معندوش زوق ولااحساس ..
#ممكن تهدي وتفهميني ايه اللي حصل
زفرت عائشه بقوه وقالت
#من ساعه مااجيت وهو كل اما يبص في خلقتي يستغفر ربنا زي ماكون بفكره بذنوبه ... عدتها واقفين جوا العمليات بناوله الالات عادي عارف اقسم بالله لوعندي جرب ماهياخد الحاجه بالشكل ده ....الحصان بينزف مسكت اله وقلت اوقف النزيف ايدي خبطت غلط في ايده ياربنا اااااا كان ناقص يغسل ايده سبع مرات مره منهم بالرمل
غيث # ليه كلب انتي
عائشه #متضحكش ياغيث انا متنرفزه .... واخر المتمه البيه بيقول عليه بتمايص طب بزمتك انا قلت ايه في المكتب عشان يقول كده .....انا بضحك وبتمسخر وبعدين حتي لو بعمل كده هو ماله هاه انت متنح كده ليه
ابتسم غيث وقال
#امممم كده فهمت ...
#فهمت ايه طب هو بيكرهني كده ليه فهمني انا عملتله ايه
ربت غيث علي كتفها وقال
#تعرفي اني ماخدش بالي انك كبرتي الادلوقتي
اشاحت بيدها
#انا بقول ايه وانت بتقول ايه ياغيث
ادار مقود السياره وقال باسما
#هيعتذر متزعليش نفسك
#هو دا بيعرف يعتذر زي البني ادميين
#شوفي ياعيشه اللي زي سليم متشدد بزياده حبيتين
قاطعته عاقده ذراعيها
#هو حد قالك ان انا بتحرش بيه ولاحاجه .... اساسا انا لبسي واسع ولبسه حجاب شرعي يعني مش فتنه من اصله
# بس اااا هو شيفك فتنه
بالنسباله
حدقت بوجهه
#انت بتقول ايه ياغيث
اوقف السياره امام الباب وقال باسما
#بقولك هو بيعمل كده ليه ... مش دا اللي منرفزك ...
حركت يدها امامه وقالت
#لالالا ... مفتكرش خالص ..
ووووبعدين دا لسه جاي من باريس يعني ساب بنات باريس كلها وجاي لختك اللي شبه السحليه العمشه تعمله فتنه
غيث ضاحكا
#سحليه وعمشه انت مستقليه بنفسك كده ليه داانت زي القمر وبعدين ياحبيبتي بالعقل كده لو الحكايه غير كده ايه اللي يخليه يغير من ابوه ...وكان عاوز يولعني وانا واقف قبل مايعرف اني اخوكي ...بس المهم انتي ايه
حركت يديها بارتباك
#انا ايه ايه ازاي يعني
لدغ خدها وهمس
#بيني وبينك ومش هقول لاحد يعني حاسه نحيته بحاجه
ولالاء
#مممعرفش بقي ااا تصبح علي خير ياغيث
قالت جملتها وخرجت ركضا الي غرفتها اغلقت الباب لتقف خلفه همست
#معقوله بيحبني
تحركت ناحيه المراه لتطالعها صورتها عيون سوداء فحميه واسعه مكتحله رموش طويله خدود مرتفعه نسبيا وشفاه مكتنزه هي لاتري تلك الصوره جميله ازاحت خمارها وفردت شعرها لينهمر ليل اسود يصل لركبتيها تقريبا .... تنهدت بقوه
#طب هيحبني علي ايه اكيد غيث فهم غلط .. لو بيحبني كان قلي كلمه حلوه دا كل مايشوف خلقتي يستغفر ربنا والله كل مااشوف خلقته هستغفر ربنا واوريله انها بتحرق الدم .. هه بس ... منك لله ياسليم يابن عم محمود .... هو بس لويفكها شويه .. يعني يبطل يكشر كده دا عنيه جميله اوي ... وضحكته حلوه وعنده غمزات استغفر الله العظيم ايه اللي انا بقوله ده... فوقي ياربنزال الله يهديكي انا اقوم اصلي احسن منك لله ياغيث مانا كنت متنرفزه احسن اهو بقي الفتنه بتعتي كده
منكو لله كلكوا وانا معاكوا يلا افرحيلي ياامي بنتك الوحيده لحس عقلها بن الدسوقي
--------------------------------------------
↚
#هتفضل مخاصمني لامتي يعني
#انتي ادري ياعزه
#ياجاسر قلتلك انا اسفه مكنتش ااقصد عاوز ايه اكتر من كده
عقد ذراعيه ووقف امامها
#انتي اللي عاوزه ايه ياعزه
رفعت يدها ولكنه ابتعد للخلف فقالت
#للدرجادي معنتش طيقني
#مش انا الراجل اللي يجري وري متعته والاكنت اتجوزت عليكي من زمان ... بس اقول ايه بقي نصيبي
عقدت ذراعيها وقالت بغيض يشتعل في عيناها
#بتردهالي ماشي ياجاسر نبقي خالصين
#عمرنا ماهنبقي خالصين
#يعني هتفضل مقاطعني كده
هز كتفه # مقطعك ازاي بقي انتي مش لسه واخده فلوس امبارح
#تقوم تبعتها مع عيشه ... قلتلك انا اسفه ياجاسر
قال بتفكير
#ولو قبلت اعتذارك هيحصل ايه
#نرجع لبعض .. انت بقيت قاسي اوي ياجاسر معنتش فارقه معاك .. بقيت عادي تبقي بعيد عني
#انتي اللي اخترتي دا ياعزه ... عن اذنك عشان عندي شغل
قال جملته وخرج من المكتب ليتوجه الي السياره ولكنه لم يجد مفاتيحه عاد مره اخري ليفتح ليحمل مفاتيحه ليجدها بيد عزه قال
#انتي ماسكه المفاتيح كده ليه ياعزه بتدوري علي حاجه
القت المفانيح بسرعه علي المكتب وفالت بارتباك
#لاابدا هعوذ منها ايه يعني ... كككنت اااااا بشوفها بس وعجبتني شكل سلسه المفاتيح
سحب المفتاح وقال
#ااااه قلتيلي عجبتك علي العموم ده زوق حور دي هديتها
قالت ببرود
# يعني دفعه حقها مهي اكيد بفلوسك
#تصدقي اه دفعه حقها من فلوسها
#ودي حلتها حاجه
#حلتها كتير اوي ياعزه بس حاجه انتي متفهمهاش طبعا
قالت باصرار
#انت جوزي وليه حق عليك ولانسيت
فرك ذقنه # هقولهالك تاني ياعزه انتي عاوزه ايه
#عاوزاك .... عاوزه انام في حضن جوزي ....
#اممممم هي الحكايه كده يعني
لمعان يعرفه جيدا بعيون عزه عندما تقترب من هدفها
#وحشتني مشتقالك ااقولهالك اوضح من كده ... كفايه بقي تزلني اكتر من كده شهر اهوه وانت مخصمني
#لما ارجع ياعزه نبقي نتكلم
سلام
قال جملته وخرج يعلم انها فقدت الامل في الحصول علي شيء اضافي منه وستنفذ تخطيطها فقط يكشفها امام الجميع جلس خلف مكتبه
بالمصنع شارد عقله يدافع الاف
الافكار ....وجود عزه لم يعد له اي معني في حياته بالعكس يضغط علي الصغيره وحسب الصغيره التي يتلاعب اولاده بهرموناتها فتتلاعب هي به تبكي بلا سبب ثم تضحك بلا سبب وكان مسها الجنون لحظه تروقها بطنها التي انتفخت بروعه ثم تبكي لان شكلها اصبح قبيح ... يعشق كل تلقلباتها المجنونه وذراعيها الدافئه المليئه بالحياه ............
برغم بدأ الدراسه وانتظامها في الجامعه ولكنها لم تهمل لحظه بشؤنه تهتم بكل شيء به عائشه وغيث ويونس وامه ....وتود حرق وتفجير عزه .... تقيم الدنيا ان جاء اسمها ولو خطأ علي لسانه ....يصيبها هوس العشق حتي تسقط نائمه بين ذراعيه
لم يري جميلته من الامس والدتها مريضه لقد بات ليلته بالمكتب حتي دخلت عليه عزه في الصباح .... اشتاق اليها بشده والي ملمس بطنها والشعور بحركه اولاده الرائعه بداخلها ...تنهد بقوه
#انت فين ياجاسر بقالي ساعه بكلمك
#خير ياغيث في ايه
#انت مش شايف ان سليم بيستعبط اوي
#بصراحه اه بقاله شهر بيقول هيعمل العمليه الاسبوع الجاي لاء هناجل اسبوع في اسبوع لما كر شهر اهوه
#بس انا مبكلمش علي مرجان انا عايز افهم طالما بيحبها متهبب مستني ايه نروح احنا نخطبه
ابتسم جاسر
#لاء هو كده استوا اوي هنديله زقه وزمان حور قامت بالواجب
#مش فاهم
عقد ذراعيه #يعني حور هتلمح انها جيلها عريس ... واهي بسمه كمان
هب واقفا #بسمه مالها
#انت مالك اتنطرت مره واحده كده ليه ....
#انطق ياجاسر بسمه مالها
#اللي عرفته ان في واحد متقدملها بن عمها تقريبا
قال بشرود #طب ويحيي
#ماله يحيي يا غيث ... هيبقاله اب علي الاقل
# يبقي لو لازم تتجوز هتجوزها انا ... انا مش هقدر استغني عن يحيي انا بحبه اوي واتعلقت بيه اوي ياجاسر
#يعني انت عايز تتجوزها عشان خاطر يحيي بس ... مفيش جواك اي مشاعر ليها
#انا مش بتكلم معاها يعني بس انا مرتاحلها وبحب ابوها وامها اوي
#تمام انا كده كده رايح عشان اجيب حور ونمهد الموضوع ونشوف رأيهم تمام بس صلي استخاره علي مااخلص الشغل
يلا
خرج غيث ليضحك جاسر
#انا برضه اللي لئيم ياحور داانتي مصيبه
↚
تمدد سليم علي الفراش شيء ما يطبق علي انفاسه ماكان يجب ان يستمع الي هذا الحديث بين بسمه وحور ... انها معها يوميا يتابع رسالتها ولا ضير من نظره خاطفه لعيناها منذ يوم العمليه لم تشاركه اي واحده اعتذر عنها جاسر هو من تعصب بدون سبب واضح ..تهرب من اي حديث معه لم تحدثه الاعندما بدات ابحاثها وفي حدود الدراسه وحسب لقد كفت حتي عن السؤال عن ابيه وامه وبسمه وليس هذا وحسب انها تستغفر كلما راته في البدايه ضحك علي استغفارها .... ولكنه احبه ... لقد احب صاحبه عيون الغزال المكتحله التي ستلقيه حتما في النار ....ولكن مايشعره الان نار حقيقيه تغلي بقلبه ...كيف تكون لرجل غيره..... ينظر بعيناها يتلمس يدها البيضاء كحمامه
سلام .... شفتيها المكتنزه بروعه لالن يكون هذا ....
#محير نفسك ليه ياسليم
اعتدل جالسا ليقول
#اتفضل يابابا
جلس علي طرف الفراش
#محير نفسك ليه ياسليم
#ابدا يابابا مفيش حاجه
#شوف ياسليم انا طول عمري بعملك مش ابني بس لاء وصاحبي كمان ...وانت صغير عمك محمد رباك علي دين ربنا كنت فرحان بيك وانت بتختم القران علي ايده ...وانت لسه بن سبع سنين انا عارف هو غرس ايه جواك ان النساء فتنه لازم نبتعد عنهم بس كنت بتضايق لانك متشدد زياده بس اماسافرت كنت مطمن عشان عارف ان دينك هيحميك .بس اللي انت مش عارف تشوفه ان انت غرقان في القتنه وانت اللي بتغرق نفسك فيها
#انا طب ليه
ربت علي كتفه
#عشان بتحب واحده وبتشتهيها وبتكتم جواك علي الرغم من انك تقدر تعمل كل ده من غير قتنه ... انك تتجوزها
قال بارتباك #يابابا عيشه اصلا تلميذه عندي ووودي بنت الراوي
ابتسم محمود # انا مجبتش سيره عيشه علي فكره ....وبعدين ياحبيبي بيت الراوي مناسب مننا ... لو عيشه راحت منك هتعيش طول عمرك ندمان
زفر بقوه #يابابا افهمني الفرق المادي بينا وبينهم كبير ...
#انت مستواك المادي مرتاح ياسليم حته الارض اللي اشترتها بنيت عليها بيت
#اسمعني ....انا مش هستحمل مراتي تتعالي عليه اواني انزلها عن مستوي هي عيشه فيه يبقي بظلمها يابابا
#اسمع الجواز نور انا هكلم جاسر واشرحله موقفك وهو هياخد رايي اخته وهما يابني اللي يقرروا احنا مش هتقرر نيابه عن الناس
#اعمل اللي انت عازوه بس خليك عارف انا لو اترفضت مش هدخل البيت دا تاني وممكن تحصل مشاكل لحور وهي دلوقتي حياتها مستقره
#سيبها علي الله وقوم كده خد حمام سخن وغير هدومك وتعالي جوز اختك زمانه جاي
#حاضر يابابا
تابع ابيه يخرج هل يعتقده اباه انه لم يفكر لالف الف مره في امر الزواج ولكن عقبات عده تقف دوما بطريقه .... نعم هو ليس بالفقير ولكن ليس بمستواهم المادي تنهد بقوه بعد قليل كان يرحب بالضيوف
#اهلا ياغيث اهلاجاسر بيه
جاسر # مبلاش بيه دي بقي ...
اعد ياسليم عشان تحضر الكلام
سليم #هو بابا لحق يتكلم معاكوا ..
محمود #ياحبيبي انا مقلتش حاجه لسه
غيث #هو انت كنت عاوز تقول حاجه ياعمي
محمود #اه بس المفروض مش في بيتنا الكلام يبقي في بيت الراوي .... بس عشان نحط النقط علي الحروف قبل اي حاجه ..... الحكايه يابني ان سليم عاوز يتجوز عيشه و
قاطعه غيث #اخيرا اسجد سجدتين شكر ياجدع داانت خنيق
حدقه سليم بذهول وكزه جاسر
#انت تخرس خالص تمام
#اه كتفي ماشي سكت اهوه
محمود #شوف يابني كلنا شايفين دا مش غيث لوحده ..اللي منع سليم انه يتقدم حاجه واحده بس
عقد جاسر ذراعيه وقال
#ايه بقي السبب
سليم #احنا مستوانا المادي مختلف تماما ... يعني مش هقدر حاليا اوفرلها مستوي مادي زي اللي هي عايشه فيه و
قاطعه جاسر وقال
#هتجرحها
#لاء
#هتتقي ربنا فيها
#اكيد ان شاء الله
# بتحبها
تنحنح سليم غيث ضاحكا
#كفايه ياجاسر الواد احمر ...انتي بتتكسفي يابيضه
رمقه سليم بنظره حارقه قال
#خلاص انا بهزر داانت بتقلب في لحظه
جاسر #وبعدين معاك ياغيث متتهد بقي
غيث #فرحان اختي الصغيره بتتخطب
جاسر #رد عليه ياسليم بتحبها
علي فكره انت حاليا بتخطبها
سليم #ايوه
جاسر # يبقي انا موافق ... الماديات دي بتعتك انت وهي مليش فيها .... جهازها وفرشها زي اي عروسه ودا العادي ميقللش منك ولايعيبك في حاجه .... ربنا قال ومتعوهن علي الموسع قدره وعلي المقتر قدره .... ..وانا مش هتلاقي
لاختي راجل زيك ياسليم هسالها وهرد عليك ولو موضوعنا تم ان شاء الله نخلي الفرحه فرحتين
محمود # انت عايز تتجوز ياجاسر
#مين دا اللي هيتجوز
دخلت حور للداخل وعيناها تشتعل غضب
محمود #امال فرحتين ايه يابني
جاسر # كنت جاي عشان اطلب بسمه لغيث
غيث لسليم # بلاش ضغائن وانسي الكلام اللي قلتهولك من شويه ماشي محمود بجديه # اسمع ياغيث ربنا يعلم انا بعزك اد ايه وعارف انك راجل وهتصون بنتي بس بسمه ظروفها مختلفه ... احنا يادوبك بس قدرنا نبعدها عن بيتها القديم ..
غيث #ممكن اتكلم معاها
محمود #ادخلي ياحور اندهي لبسمه
جاءت حور ومعها بسمه
#خير يابابا
#غيث عايز يكلمك كلمتين اقعدوا هناك علي السفره
↚
جلس غيث علي المقعد موليهم ظهره
#اقعدي يابسمه
جلست علي المقعد تفرك يديها بتوتر
#انتي متوتره كدا ليه
قالت بتوتر #مستغربه الموقف مش اكتر ... مش متعوده ااقعد مع راجل غريب لوحدنا
قال بمرح #لوحدنا ايه داحنا امه لااله الاالله بتبص علينا بس انا طلعت لئيم ادتلهم ظهري
كتمت ضحكاتها فقال
#علي فكره ضحكتك حلوه انت بسمه مينفعش تخبيها ... وغمازاتك جميله اوي ... وعنيكي
قالت بحرج #انت زودتها اوي
#طب خلاص انا بحاول افكك بس وافتكرك فكيتي ..اسمعيني بقي انا وجاسر اللي ربنا عمي اللي هو ابو جاسر ... كان شديد اوي لدرجه القسوه يمكن مكنش بينولني من قسوته كتير .... بس قسوته دي اللي طلعتنا رجاله نشيل المسؤليه ... منكرش كنت بلعب بديلي شويه وانا في الجامعه ... لحد ماشوفتها،،،،،،،،، سما كانت زميلتي في الكليه رحت لبابا عشان يخطبهالي رفض ،،،،،،،قالي لما تبقي راجل معتمد علي نفسه ابقي اتجوز ... فضلنا نحب في بعض تلت سنين ... وبعدين اتجوزنا .... عشت معاها احلي دنيا اربع شهور وقالتلي انا حامل كانت بتنطط زي اي عيل صغير انا بعشق الاطفال ..عدي شهرين وانا عايش, في حلم كنت بقعد بالسعات اتكلم مع بطنها عشان ابني ولابنتي اللي جوه تسمعني وتعرف صوتي كل يوم اخدها في حضني وانام احلم بيه مره شبهي مره شبهها ... لحد ما صحيت من الحلم علي اسوء كابوس ..اول مره مرحش معاها عند الدكتوره كنت تعبان اوي وسخن ونايم في السرير .... قلتلها هاخد علاج وابقي كويس ونروح سوا بكره قلتلي لاء هروح عشان ميعادي ،،،،،،،،سواق ترله ضارب حشيش هرسها تحت العجل
فرك جبهته ومرر يده في شعره واكمل بتمزق حقيقي وهو يرفع يده
#مكنتش فيها حته سليمه كانت حتت .... معرفتش اغسلها مودعتهاش ...كنت بموت وانا بحطها في التراب حبيبتي بتخاف من الظلمه سيبوني انزل معاها عشان متخفش .... مفوقتش الاوجاسر بيضربني
بالقلم وبيصرخ في وشي فوق حرام .... وقعت واتخرست جاسر جبلي دكتور نفسي وهو اللي قرر اني اسافر باريس في مؤسسه هناك بتعالج حالات
الاكتئاب دي ...... فضلت سنه في المؤسسه صورتها وهي متقطعه مش عايزن تروح من عيني .... مع الوقت بدات حالتي تستقر وخرجت،،،،، بس مقدرتش ارجع هنا كنت خلاص اتاكدت اني عايش وهي راحت ،،،،،بس انا مش حي،،،،،،، فضلت اتنقل من بلد لبلد ،،،،،،كنت بشتغل اي حاجه وكل حاجه كنت عايز انسي وبس .... انسي انا مين عشان لو افتكرت هفتكرها ،،،،،،،يمكن قدرت انسي غيث بس مقدرتش انساها.... رحت للباب اللي هجرته وقفت عليه وقلت يارب خفف عني الوجع اكتبلي الصبر معنتش قادر .... بقيت حاسس اني بغمض عيني مش هفتحها ،،،،،قلت ارجع عشان لما اموت ادفن جنبها .... ورجعت .... اول حد قلبي يتعلق بيه كان يحيي ... معرفش اتعلقت بيه اوي ليه حبيته بجد .... وبعدين ام يحيي كل اما افكر فيها احس اني خاين .... بس غصب عني بتعلق بيها كل يوم وبتعلق اكتر بيحيي انا قلت الكلام دا مش عشان اصعب عليكي ولااشوف دموع حلوه في عنيكي لاء .... انا بقولك كده عشان انا اكتر واحد عارف وجعك وحاسس بيه .،،،،،بس الوحده وحشه اوي،،،،،، عشان كده انا جيت بطلب منك تحطي وجعك علي وجعي ونداوي بعض ،،،،،،،انا محتاجلك ...وانتي كمان محتاجالي،،،،، جيت اطلبك من ابوكي ،،،،،،عاوزك زوجتي في الدنيا وعاوزك انتي وسما في الجنه تقبلي .... تقبلي تعفري مع قلبي وتسيبني اعافر مع قلبك،،،،،،، تقبلي تبقي نبني سوا حياه جديده ...نعوض بعض عن اللي راح واكون اب لابنك قلتي ايه
#اااااااا
#ايه ياماما مالك في ايه
هبت واقفه وانصرفت الي الغرفه تحرك جاسر نحوه ووضع يده علي كتفه
#انت هببت ايه
#مش عارف بقي شكلي طينت الدنيا كلمتها بصراحه
هب غيث واقفا واقترب من محمود وسليم
#اسمع ياسليم سواء بسمه وفقت او موفقتش ده ملوش اي علاقه بيك انت وعيشه احنا مش عيال صغيره دا نصيب تمام
سليم #تمام
جاسر # تمام ياسليم يبقي هنستناك بعد العشا عشان تتكلم انت كمان معاها .. وربنا يتمملكوا بخير ممكن بقي تندهلي حور عشان عاوز اروح انام
هب سليم واقفا فاعطاه غيث بعض الحلويات
#معلش اديهم ليحيي عشان مشفتوش النهارده
محمود #عشان نايم
بعد قليل ترجل الجميع الي البيت ... وماان خطي للداخل التقي بعيون حاده مزعجه ذكرته بحوار الصباح زفر بقوه والقي التحيه وقال باقتطابه
#تعالي ياعيشه عاوزك
قال جملته ودخل جناح حور ليغلق مجال الحوار بينه وبين عزه فصفيرته مجهده ولن تحتمل ضغط الان
جاسر #ادخلي ياعيشه
عائشه #في ايه ياحور انتي تعبانه
حور #لاياحبيبتي انا كويسه
عائشه #في ايه ياابيه
جاسر #شوفي ياستي احنا كنا ريحين نطلب بسمه لغيث
هبت واقفه وقالت بسعاده #بجد
جاسر #يابت اتهدي لمااكمل كلامي ...كنا لسه هنتكلم خرج علينا سليم من القوضه افتكر ان ابوه فاتحنا في كلام تاني هو كان عايز يقوله فدخل في الخط غلط
عائشه #مش فاهمه
حور#يعني سليم عاوز يجوزك
اتساع عيناها ببلاهه جعل جاسر وحور يتسائلا
#في ايه ياعيشه
هزت راسها بقوه
#مين عاوز يتجوز مين
ربت جاسر علي كتفها وقال
#سليم عاوز يتجوزك انتي ياعيشه هو احنا عندنا بنوته غيرك
قالت بغيض منفعل
#ودا من امتي دا مش بيطيق يشوف وشي....
جاسر بثقه #اسمعي وافهمي اللي هقولهولك كويس.... سليم بيحبك بجد ... واللي كان مخليه مش عوز يتكلم انه شايف ان مستواه المادي ااقل مننا وعلي قد مانا كنت مخنوق منه علي قد مااحترمت كلامه جدا... سليم راجل ومش عاوز يحس ان مراته اعلي منه
قالت بحيره
#هو قالك كده.... بس انا عمري مااتنطت علي حد ومش بفكر بالطريقه دي من اصله
جاسر #انا عارف بس هو حاسس انه هينزلك من مستوي لمستوي ااقل وهو ده اللي كان مخليه ساكت
عائشه بحيره #طب وايه اللي حل عقده لسانه فجاه
حور #ااااني.... اصل سمعته ان متقدملك عريس... ياقلب امه دا سمع من هنا جاب الوان الطيف كلها ودخل قوضته ورزع الباب في وشي انا وبسمه.... والله ياعيشه مش عشان هو اخويا اللي مربيني بس بجد سليم راجل وبيحبك ودا بقي اضمنلك انه صفحه ناصعه البياض لسه بظبط المصنع يعني هتشيلي التكت وتحطيه في الفيشه هيشتغل فل
امسكها جاسر من ملابسها
#ايه اللي انت بتقوليه ده
انكمشت #هو اااانا يعني ااقصد انه عمره ماعرف واحده قبل كده يعني ومش هيبص لحد
تركها وقال بغيض
#ابقي وضحي كلامك يازفته...
زفر بقوه
#شوفي ياعيشه سليم جاي بكره عاوز يكلمك في ظروفه قبلتي يبقي تمام رفضتي دي حريتك....
روحي صلي استخاره وربنا يكتبلك الخير
#حاضر ياابيه
↚
تحركت عائشه للخارج لتدخل غرفتها بشرود لن تنكر ان سليم استحوذ بالفعل علي مشاعرها بطريقته المتجهمه الدائمه احيانا كانت تفكر بكلمات غيث انه يحبها ثم ماتلبث ان تنفض تلك الفكره جمله وتفصيل سليم لايراها وهناك المئات بل يتمنون نظره واحده منه مع بدا الدراسة بدات تري الصوره واضحه... تهافت الفتيات عليه وصده الدائم لهن احيانا تشعر بالندم لانها اخبرته ان يشارك الفتيات ثم تبعد الفكره عن راسها انه فقط خشي حساب الله وكتمان العلم ليس انه استمع لها... ولكن ماذا الان... سليم يريد الزواج منها قلبها يرفرف وتكاد تقفز للاعلي... ولكن بداخلها خوف ورهبه لاتعلم سببها..... هل سيخبرها انه يحبها.. انه يسهر ليلا امام ارواقه وابحاثه ظنا منه انه يعمل وفي النهايه يجد نفسه شارد ليخط قلمه اسمها دون وعي كما يحدث معها.... هل لهذا السبب كان يماطل في العمليه لقد تعمدت البعد عنه ..... ولكن كانت تتعمد كذلك ان تكون مع مرجان عندما يقوم بالكشف عليه....
احتضنت الوساده لتهمس
#يارب اجمع بينا واجعلني املك قلبه زي ماهو ملك قلبي
--------------------------------------------------
طرق علي باب غرفته جعلته يعتدل جالسا
#ادخلي يابسمه
فتحت الباب وقالت باسمه
#انت عرفت منين ان انا
#من خبطتك تعالي يابسمه
جلست علي طرف الفراش وقالت
#مش جيلك نوم حيران مش كده
ابتسم #لاء قلقان انتي اللي حيرانه... ايه اللي محيرك
تنهدت بقوه
#مش عارفه ياسليم. مش عارفه ممكن اقدر ادخل التجربه دي تاني
#انتي مدخلتيهاش اولاني عشان تدخليها تاني..... يابسمه انتي اتجوزتي شهر واحد يعني ملحقتيش تتعودي علي شكل جوزك مش الحياه الزوجيه
بسمه بدموع
#ايوه بس حسام كان طيب وانا كنت بدات احبه فعلا وو
قاطعها
#بداتي تتعودي عليه... مش تحبيه... يمكن ربنا سبحانه وتعالي مخلكيش تتعلقي بيه عشان ليكي نصيب في غيره.... غيث راجل يابسمه هو صحيح مهرج.. وكل حاجه عنده هذار
قاطعته #دا غلبان اوي ياسليم بيداري وجعه بالضحك ... عارف وهو بيتكلم معايا... قلبي وجعني عشانه.... كان بيحب مراته اوي بجنون... صعب عليه اوي وهوبيتكلم
#انتي مرتاحله مش كده
#مرتحاله منكرش بس
#خايفه... متخفيش ... غيث عارف ربنا انتوا الاتنين ظرفكوا زي بعض ومحتجين بعض يابسمه
#مهو قالي كده بس مش عارفه اطمن
#انتي خايفه من غيث ولامن التجربه نفسها
#من الاتنين... غيث غريب عني ووخايفه اتعود عليه يروح هو كمان
#استغفري ربنا يابسمه... محدش يعرف عمره ولايقدر يزوده لحظه
استغفرت وقالت
#انا مقصدش بس غصب عني خايفه
#صلي وربنا يطمن قلبك
#يعني انت شايف اني اوافق
#رايي انك توفقي بس الموضوع كله في ايدك اللي انت عاوزاه انا في ظهرك وعلي فكره هو طلب يكلمك عشان ابوكي قاله انك رافضه الجواز ومتخليش الصله بتاعه حور او ان ربنا قسملي مع عيشه دا ياثر عليكي غيث نفسه قلي كدا قبل مايمشي.... بس قليلي بقي انتي سيبتيه ومشيتي ليه دااتصدم
احمر وجهها وقالت بخجل
#اصلي مش عرفت ارد... سيبك مني بقي انت قلقان ليه
#يعني عادي... انت عارفه يابسمه فرق المستوي بينا وبينهم ومكنتش حابب... انها تحس بفرق و
قاطعته
#علي فكره عيشه مش كده خالص
من ساعه ماعرفتها وأنا حاسه انها واحده مننا زي ماتكون متربيه في وسطينا.... انت بتحبها صح علي فكره الكل ملاحظ الحكايه دي
هرب بعيناه منها
#ملاحظها ازاي يعني
لدغت خده
#ياسليم على بسمه برضه داانت كان نقصلك دقيقه واتقوم تضرب غيث قبل ماتعرف انه اخوها نظراتك
#لاء انا مش ببصلها حرام
#كداب ياسليم... داانت بتاكلها بعنيك ودا مش طبعك
دفعها فكادت تقع وقال بغيض
#امشي بره انتي ايه اللي مقعدك معايا
#اه دوست علي الجرح مش عيب عليك ياشيخ سليم يابو عين زيغه علي عيشه بس
قالت جملتها وتحركت ركضا ناحيه الباب فقال بحنق
#قلتلك برررررره ياجذمه
#اوبس سليم بيشتم #استغفر الله العظيم داانتي اللي يقعد معاكي يخسر دينه
اشاحت بيدها وقالت
#انا هروح اكل الشيكولاته اللي جيبها غيث
#دي بتاعه الواد ياطفسه
#لاء مانا اللي باكلها ده بيجيب شويه شيكولاته اييييه رهيبه..
تحرك خلفها #طب ماتجيبي حته
#بعنيك ياسولم... دي الشيكولاته اللي جيبها ختشيبي
ضرب كفيه
#بقي خطيبك عشان لوح
شيكولاته
#ياحبيبي داانا ابيعك شخصيا بلوح شيكولاته
اشاح بيده.وقال ضاحكا
#امشي ياهبله.... بت يابسمه هوااا انت متعرفيش عيشه بتحب الشيكولاته ولالاء
#ياحبيبي مفيش انثي مبتحبش الشيكولاته.... يلا ياعم سلام بقي انا هدخل اخد يحيي في حضني وانام...
عاد سليم ليستلقي علي فراشه مره اخري وعقله يرسم احداث يوم الغد
↚
ترجل الي البيت بخطي بطيئه ..ارتمي علي الاريكه واراح راسه للخلف لما يشعر بهذا
الحزن هل تسرع بقراره يشعر بارتياح عندما يراها .... لعلها حركت جزء من مشاعره الميته ولكن.... باقي مشاعره مازالت ملك زوجته.. نعم سما ستظل زوجته رغم غيابها ...ستظل للمراه التي اعطاها قلبه دون منازع .... كاذب انه الان يبحث عن امراه تنازعه هذا القلب ماحقيقه مشاعره ناحيه البسمه الحزينه... لما جذبته برغم انها لاتشبه سماه باي شيء... نعم فتلك البسمه مختلفه جمله وتفصيل... سماه كانت اروع امراه مشت علي الارض في عيناه جسدها الممشوق الرياضي طولها المميز بشرتها الخمريه بروعه عيونها بلون العسل النقي ،،،، وشعرها الاسود القصير.. نعم لقد نهي عهدا بحب الشعر الطويل معها.... سما لم تحب يوما الشعر الطويل.. فتاه متحرره منفتحه ايقونه نشاط الجامعه يذكر جيدا لقائهما الاول كان في عامه الثالث وهي مستجده كان يجلس هو وجاسر
كالعاده بكافيتريا الكليه بين المحاضرات ...عندما تحدثت اليهم
#لو سمحت فين المدرج
السؤال في حد ذاته مبهم بشده لذا رفع عيناه لها وتوقفت اثره ملامح وجهها حتي وكزه جاسر وهمس
#غض بصرك ياجزمه
تنحنح بقوه وهب واقفا
#انتي عايزه مدرج ايه بالظبط
#مدرج معماري تالته
#طب تعالي وانا هوديكي
تم التعارف وشيء فشيء اصبح يذهب للجامعه ليري سما وحسب نهره جاسر بشده وأنبه وظل يعاتبه ولكن قلبه تمرد لتملكه سماه الرائعه بضحكتها المبهره سما كانت ابنه ظابط بالجيش تم نقله الي بلدهم حديثا.. سقط بهواها وهي بادلته الحب بجنون... كل ما حدث بينهم كان جنون منذ اقترب منها منذ اعلنت الحب
#غيث انا بحبك معرفش حبيتك امتي وازاي بس بحبك
وتعاهدا علي الزواج وجاء رفض ابيه كسكين ليشق صدره ... مازال امامه عام كامل حتي ينتهي زاد تعلقه بسماه اكثر فاكثر حتي باتت هي محور كل شيء... حتي اخر يوم بامتحاناته يومها لم يتحدث الي عمه ذهب مباشرا الي زينب وقتها كانت ماتزال في عنفوانها
ولكن يعرف جيدا ان نقطه ضعفها جاسر وهو لذا اخذجاسر معه
زينب #جايين انتو للاتنين اكيد في كارثه
جاسر #كارثه ايه بس ياست الكل في موضوع كده عاوزينك تفتحي بابا فيه
#امممم موضوع غيث باشا عايز يتجوز صح كده
غيث #ديما فهماها وهي طيره
زينب بحده #ولد اتكلم بادب
جاسر #علي فكره وانا كمان عاوزاتجوز.....
زفرت بضيق #مصر علي عزه برضه.... عزه متنفعكش ياجاسر
قبل يديها #انت ليه مش بتحبيها ياامي
زينب # عشان طبعها ياجاسر... طباع عزه متنسبكش
#بس انا بحبها ياامي
#انت مربوط بيها مش بتحبها
غيث بحنق #حلو جبتك ياعبد المعين.... هو في ايه ياجدااااااعان خليكوا بس معايا خمسه
زينب #ولد اتكلم باسلوب كويس ولافاكر نفسك طولتلك حبيتن هتكبر
جلس امامها وامسك يدها ليقبلها
#ابدا انا عمري مااكبر عليكي... بس ابوس ايدك هتجوز علي روحي... هنحرف يرضيكي ابنك ينحرف
امسكت اذنه وقالت بتانيب
#لاياشيخ... دا علي اساس انك مش كل يوم معاها وبتتقبلوا في ورا الاسطبل انا لما بعدي بعدي بمزاجي هاه
بلع ريقه وهتف
#ياجاسر يافتان
جاسر بصدمه
#والله ماقلتلها حاجه... انتي عرفتي منين ياماما
هبت زينب واقفه وعقدت ذراعيها
#انتوا فكرني نيمه علي وداني انتوا الاتنين... دانتوا هتشوفوا مني ايام طين. ... فين غيث ياجاسر... معرفش بريء اوي وانت باااااا ولابلاش
وكز جاسر كتفه #عجبك كده يازفت
غيث بحنق
#ايه دا بقي هو انا جاي اتجوز ولااضرب
ربتت زينب علي خده ولكن بقوه وقالت بتحذير
#انت مش عندك اخت وعارف حدود ربنا ازاي تعمل كده ياغيث
#ياماما محصلش حاجه
#تاني بتكذب ياغيث انا شيفاك بعيني امبارح
بلع ريقه بصعوبه
# ااااا محصلش حاجه اوي يعني اااا
زينب #انت تخرس خالص.... سما مش ملتزمه ياغيث. .... بنت متحرره زياده عن اللزوم
قال برجاء #ماما عشان خاطري انا بحبها اوي.. داانا كنت بعد الايام عشان الامتحانات تخلص... والنبي تكلملينا هولاكو ربنا يخليكي للشباب المعذب... والله انا والغلبان دا شويه وهننحرف
جاسر #اتكلم عن نفسك يازفت... معلش ياماما.. كلمي بابا .. بدل ما يعملنا مصيبه اللي فضحني دا
زينب بتحذير #اوكيه هقوله بس بشرط انك تشوف تاني اوااااانت فاهم طبعا قبل الكتاب لاء
قبل يديها وقال بلهفه
#معرفهاش انا هقطعها
#وتوب ياحلو انت وهي عشان تبداوا حياتكوا علي نظافه.. انا واعيه انها مش ملتزمه ... وقاهريه والحكايات دي عادي عندهم بس احنا مسلمين ياغيث دينا اللي بيحكمنا... فاهم
هز راسه موافقا
#حاضر ياامي
#تمام اتصل بابوها وخد منه الميعاد بكره بليل....
قفز في الهواء
#ماما يااااه يعيش يعيش
جاسر #اخرص يلا هتلم علينا البيت طب وانا ياماما
ربتت علي كتفه
#لاء متقلقش انت لابس لابس.... ابوك كلمني هياخدك ويسافر اخر الاسبوع وابقي خد معاك الاهبل دا
#هو انتي مش هتيجي معانا
#هاجي يوم الفرح لكن دخول بيت سهير مش هيحصل.... يلابقي امشوا من وشي صدعتوني
ووفي بوعده ووفت زينب بوعدها حرم من رؤيه سماه والتنعم بدفئها بين ذراعيه حتي يوم زواجهما الذي ترتب ان يكون بعد زفافهم باسبوع .... فعزه ابت ان تقيم زفافها معهم.... هي تريد زفاف اسطوري بالاسكندريه... وسماه تريد زفافها بالقاهره حيث اهلها... ولكن تقرر سفرهم جميعا بعد زفاف جاسر.. هو ماكان يهمه اي شيء سوي ان يجتمع بسماه... شوقه اليها فاق حدود التعقل ووالدته اصرت ان يكون الكتاب يوم الزفاف... شهران لايراها لاينفرد بها كما تعود لايمسك يدها لايضمها الي صدره لايتلمس شفتيها الصغيره... كان يكتوي بنيران لاتطفئها سوي الغرق في فتنه سماه وروعتها في ثوبها المجنون الذي اطاح بعقله تماما... حتي حملها بين ذراعيه وصعد غرفته في الفندق الذي حجز لهم لاسبوع.... الشوق لم يكن يكويه وحده ... كانت مميزه في كل شيء... تبادله شوق بشوق منذ تلك الهمسه التي اطاحت به تماما فور ان انزلها في الغرفة
#وحشتني اوي ياغيث وحشتني اوي
همسه بمبادره رائعة لمسه شفاه مجنونه... ليشتعل كل شيء .... سما كانت تعرف مفاتيحه جيدا حفظته وهو حفظها... لذا كانت ليلتهم ممتعه لينسي كل شيء ولايصلي بها ركعتين البناء الافي اليوم التالي.... اسبوع مر كلمحه بصر..... اطفا شوق سنين. ....لياتي يوم زفاف جاسر يسافرا معا
للاسكندريه... حسنا كان هذا اول خلاف بينهم سما مصره ان ترتدي ثوب مكشوف مثل ثوب عزه..
#سما افتكر اني سيبتك تعملي اللي انتي عاوزاه يوم فرحنا بس تفكري تنزلي بالمسخره دي مش هيحصل كويس ....
# افتكر ياغيث انت عارف كويس اوي . طريقه لبسي ومش جديده عليك....
#انتي دلوقتي مراتي وشيله اسمي مينفعش تمشي كل واحد يبص عليكي شويه
#اوكيه ياغيث انا مش ريحه من اصله
#دا فرح اخويا مش هتروحي ازاي يعني
اصر علي نزولها واصرت هي علي موقفها .... وفي النهايه ردخت لرايه لتنزل معه بثوب تكثر احتشاما ولكنه ايضا عاري... كانت معظم خلافاتهم بسبب الثياب ولكنه يعلم تحررها الزائد هذا ماجذبه لها من البدايه فتاه عكس كل ماتربي عليه... ولكن كان يعشقها بجنون.... وماكان واثق منه انها ايضا تعشقه... والان سيترك ذكرياتها سيلقي كل شيء خلف ظهره ليبدا حياه جديده لما هذا القرار اثار شجونه هكذا لما اثار بداخله كل تلك المشاعر والذكريات...... همس باختناق
#انا محتاجك اوي ياسما
هذا كان قراره في التاسعه كان يترجل من البيت يذهب الي الارض ليجمع بعض الزهور ويذهب اليها... الي حبيبته الراقده تحت هذا التراب منذ خطفها هذا التراب بداخله لم يراها .... جلس امام شاهد قبرها... مقابر عائلته هناك يرقد اباه ووالدته الذي لم يذكر احدهما هنا يرقد ابيه اوعمه الذي قام بتربيته هنا عمه مراد وعمه منصور وفي هذا القبر ترقد حبيبته وجنينها الصغير مرر اصابع مرتعشه علي اسمها المحفور وهمس
#وحشتيني اوي ياسما عشر سنين وانتي سيباني لوحدي.... عارفه مستحملتش اجي هنا زي مامستحملتش ادخل اوضتك واشوف. سريرك وفرشتك وهدومك ... انا مش عارف انا بتصرف صح ولاغلط... بس كمان مش عارف اشمعني هي اللي شوفتها وقدرت احس بوجعها،،،،،،،،، يمكن عشان شبهي وجعنا زي بعضه بس هي وجعها قريب .... مش عارف ليه هي بالذات اللي حركت حاجه جوايا ،،،،،،،،ولاعارف ايه اللي اتحرك.... بس انا عارف انك مستنياني انتي وابننا عارفه لوشفتي يحيي هتحبيه اوي ،،،،،،،انا تعبان اوي ياسما... مش عارف ،،،،،،انا اسف.... اسف اوي بس معنتش قادر اعيش لوحدي.... الوحده وحشه اوي... عارفه يمكن تكون اول واحده تحرك حاجه جوايا بس مش زيك... انا عارف انك زعلانه مني عشان من ساعه مارجعت مشفوتكيش ولامره ،،،،،،،استكترتي عليه حتي الحلم... عمرك ماكنتي بخيله ياسما..... عارفه بسمه عكسك في كل حاجه .... بنوته صغيره قلبها مكسور... يمكن دا اللي شدني ليها،،،،،،،،، حزنها كسرتها فكرتني بنفسي وانا مقهور عليكي ،،،،،،،عارفه انا من امبارح مش عارف انام مش عارف حاسس بالذنب ولاخايف.... خايف افشل في التجربه اللي حطيت نفسي فيها... خايف اكون فسرت الصوره غلط.... مش عاوز اظلمها... وفي نفس الوقت مش عاوز اتخلي عنها.... او يمكن خايف انها متوفقش.. بس اللي فهمته انها مكنتش بتحب جوزها ،،،،،،،،،،اتجوزت جواز صالونات وجوزها مات بعد شهر بس سبلها يحيي.. بس هي ملحقتش تحبه اويمكن تكون حبيته عشان كده كانت بتروح كل يوم تعيش وسط ذكرياتها معاه..... عارفه سعات بحسها اقوي مني مهربتش زي مانا عملت.... بالعكس .... عارفه يوم ماعم محمود قلها انه هياجر بتها انهارت كانت صعبانه عليا اوي كان نفسي اخدها في حضني واطبطب عليها..... هو انا كنت بروح كل يوم ليه عشان اشوف عم محمود ويحيي ولاعشان اشوفها صدفه وهي بتعدي... هو انا حبيتها ياسما.. تفتكري ممكن واحده غيرك تاخد مكانك في قلبي...
اسند ظهره الي الشاهد ... ليريح راسه للاعلي ويترك العنان لدموعه وكان حبيبته رحلت الان... ستخرج من حياته للابد،،،،،،،، الم الفراق لن يستطيع ان يحدث صورتها صورتها يقص عليها يومه كما اعتاد طوال عشر سنوات... هل قلبه خائن لم يفي بالعهد كان غارق باحزانه ولكنه لم يعلم ان هناك عيون خضراء باكيه تشاركه دموعه الحزينه ...للمره الثانيه تشعر بقلبها يؤلمها من اجله.... تشعر بمدي المه وافتقاده لحبيبته التي حرم منها... كما حرمت هي من زوجها لعل المها اخف وطئه من المه هو كان عاشق وهي... كانت زوجه وحسب حتي انها لم تعتاد علي تلك الصفه... تري هل جاء يودعها كما فعلت هي ....لقد قررت خوض التجربه من اجل يحيي او من اجل نفسها.... لعلها احبت شخصيته المرحه لم تعتقد ابدا ان خلفه كل هذا القدر من الحزن... لن تنكر لقد احبت حزنه وفائه عشقه لزوجته الراحله.... انتبهت الي يحيي الذي يجذب يدها
#بمه بيت ديدو
تنهدت بقوه ماذنب طفل كهذا ليمكث بالمقابر تنهدت بقوه
#حاضر يايحيي قول لبابا باي
#باي... اوبح بمه
رفعت الصغير بين ذراعيها وكادت تتحرك ولكن الصغير للاسف راه وفي لحظه كان ينفلت منها ليجري نحوه
#غيت بيبي
تحركت بسرعه حتي تمسك بهذا المشاغب ماكان يجب ان يراه ولكن توقفت قدماها لتراه وكانه كان يحتاج للصغير لينتشله من بئر حزنه احتضنه والغريب ان الصغير وكانه يشعر به ضم راسه وربت علي كتفه وبكي... رفع راسه وقال
#انت بتعيط ليه دلوقت
مط الصغير شفته ومسح بيده وجه غيث
# غيت عيط يحيي عيط
تنهد بقوه ومسح وجهه
#خلاص مش بعيط اهوه ... انت جيت هنا ازاي
#بمه... عيط بابا
هب واقفا وقال
#طب تعالي زمنها قلبه عليك الدنيا يحيي حلو مش يسيب ايد ماما تاني ماشي
تعلق الصغير بعنقه وقال
#يحيي حب غيث دنيا كولها
#وانا كمان بحبك اوي يايحيي
تقدمت بسمه خطوات حتي ظهرت ليقف هو خفضت بصرها
#انا اسفه بس هو شافك طلع يجري معرفتش اوقفه...
قبل خد يحيي
#بالعكس يحيي ديما بيجي في وقته... انتي هنا لوحدك
#معايا يحيي
رفع وجهه لينظر لعيناها التي ماتزال عليها اثار الدموع قال
#معنتيش تيجي هنا لوحدك تاني المقابر علي طرف البلد ومش امان انك تمشي لوحدك جواها
هزت كتفها #دي اول مره اجي هنا لوحدي بس سليم ملبوخ ويونس في الكليه وعلي كل انا كنت ماشيه يلا يايحيي
#سيبيه انا هوصلكوا
#لاء معلش مينفعش طبعا
تقدم خطوتين فصار في مواجهتها
#وليه بقي... داانا حتي في مقام خطيبك
#حتي لو كنت مينفعش برضه امشي معاك عن اذنك عشان مينفعش كمان الوقفه دي يلا يايحيي قلت
#غيت بمن ديده
فرك شعره وقال
#لاءمتخفش بسمه بتحب يحيي
طب اتفضلي وانا همشي وراكي لحد ماتطلعي بره واطمن انك ركبتي
تنهدت بقوه
#طب اتفضل حضرتك الاول وانا همشي وراك
#طب ليه كدا حتي السيدات اولا
#مش عند المسلمين الكلام ده
ورغما عنه ابتسم باعجاب لتلك الجميله... تحرك خطوتين ليقول
#قدرتي تقرري ولامحتاجه وقت تفكري
#حضرتك دخلت البيت واتكلمت مع رجاله واكيد هما هيبلغوك القرار
تلك البسمه تصر علي اثاره اعجابه بها بعقلها اتزانها
#طب ممكن اسالك سؤال
#اممم
#كنتي بتعملي ايه هنا
طال صمتها ليتوقف ويلتف
#مسمعتنيش ولامش عاوزه تردي
#عن اذنك
قالت جملتها لترفع يحيي وتوقف اول سياره ماره لتركبها وتنطلق
#انتي غريبه اوي... بس الغريب اني معجب اوي بغرابتك دي.... حببها يمكن عشان متدينه بزياده بس جيتيلي في وقتك فعلا ....تنهد بقوه ليركب سيارته وينطلق للبيت
↚
#جاسر انا عاوزاك
توقفت قدماه ليلتف الي عزه التي تهبط الدرج توجهت نحوه لتقف امامه
#افتكر بنا كلام مخلصش استنيتك إمبارح بس انت مأجتش
#مش وقته ياعزه انا عندي شغل ومشغول
قالت بحده
#انت مش ملاحظ انك بقيت مشغول عني انا وبس
#انتي عاوزه ايه ياعزه
عقدت ذراعيها
#عاوزه حقي فيك ولامعدليش حق خلاص ....
ربت علي خدها #افتكر ياعزه ان انتي اللي اتخليتي عن الحق دا
قالت بغيض
#يعني يبقي ده جزائي اني فكرت فيك ومفكرتش في نفسي وبس... جزائي اني قلتلك اتجوز عشان يبقالك طفل .... تنبهر بحته عيله صغيره وتهجرني بالشكل دا
ابتسم بسخريه
#لاء جديده اوي النغمه دي.... علي فكره انا مش بتكلم علي الجواز... انا بتكلم علي اللي انتي قلتيه ولانسيتي انك قلتي اني مبيهمنيش الاالسرير وانك ياحرام بتستحملي دا
# كنت عاوزه اغيضك وبس عشان انت ضحكت عليه وفهمتني انك هتكتبلي الجنينه
#انا وعدتك بحاجه
#لاء بس قلت هتفكر .... وانت عمرك ماكذبت عليه
#متاكده
نظرت اليه بشك
#تقصد ايه يعني
#ولاحاجه ياعزه انتي عاوزه ايه دلوقتي
#عاوزه ااقعد واتكلم معاك تخرجني زي زمان نروح نسهر بره شويه اتخنقت من القعده في اربع حيطان.... ايه كتير عليه دا كمان
#لاء مش كتير ولاحاجه بس ياتري وراه ايه
قالت بعصبيه
#يعني ايه وراه ايه هو انا لازم ااقرب منك بسبب
هز كتفه #اتعودت منك علي كده
#انت بقي حتي التفاهم معاك صعب جدا
# يعني ايه عاوزه تطلقي انا معنديش مانع
حدقت بوجهه بصدمه
# للدرجادي معنتش فارقه معاك
#زي بالظبط مانا مش فارق معاكي
انتي بنت عمي وامانته ليه قبل مايموت هاتي اخرك ياعزه عشان انا زهقت
# هي بقت كده ياجاسر اوكيه بس متنساش انا عزه الراوي
#افتكر دي الحاجه الوحيده اللي مش ممكن انساها يابنت الراوي ....صدقيني العبي علي المكشوف تكسبي.. هتلفي وتدوري... مش عاوز ااقولك ممكن اعمل ايه
# تقصد ايه بكلامك دا
# اللي فهمتيه وابقي سلميلي علي ااااااامك سلام
خرج جاسر من البيت لقد سئم من كل شيء من وجودها حديثها تلاعبها ولكنه واثق من شيء واحد فقط ان عزه ستنفذ مخططها عما قريب كان في سبيله للوصول لسيارته عندما راي سياره غيث تعبر البوابه اوقفها الاخير قال بدهشه
#غيث انت ايه اللي مبهدلك كده
تنهد بقوه
#مفيش حاجه كنت محتاج بس اتكلم مع سما
ربت علي كتفه
#عارف ان دخول واحده في حياتك بعد الوقت دا كله صعب عليك بس لازم تعيش حياتك ياغيث
قال بالم #خايف اوي انساها وخايف اوي متوفقش ... عارف عنيها كانت بتقول اني صعبان عليها مش نظره حب ياجاسر
جاسر #انت بتتكلم علي مين بالظبط خايف تنسي مين وشوفت ايه في عنين مين انا مش فاهم حاجه
قص عليه ذهابه للمقابر ثم رؤيه بسمه قال
#اممم كده فهمت وانت بقي متخيل ان واحده زي بسمه هتقف تتكلم معاك وتفتح مواضيع وكده
#دي حتي مسالتش
#عشان مش من حقها زي مامش من حقك تسال سؤال زي ده .... غيث بسمه غير سما..... سما كانت متحرره زياده عن اللزوم.. ... لكن بسمه برغم انها خريجه جامعه برضه بس لسه عندها الخجل الفطري.... بسمه ملتزمه بالدين جدا دي تربيه عمك محمود واخوه اللي هو ابو حور.... ودا بقي كان اسوء من سليم... يعني شغل الهبل اللي كان بيحصل مع سما تنساه خالص حتي لو وفقت.... اتقي الله فيها عشان ربنا يحفظلك عليها فاهمني...
تنهد بقوه
#تفتكر هتوافق
#اللي انا شيفه انها هتوافق وليك عليه اروح اخد حور من المحاضره واخليها تجس النبض وكدا كدا ابوها وسليم جيين بليل ....
#مفتكرش عم محمود هيجي مع سليم...
#طيب ادخل خد لك شور سخن وغير هدومك دي وابقي حصلني انا اتصلت بعلاء وقالي هيرجع النهارده بليل....
#طب كويس دا بقاله شهر مسافر معرفتش حكايه ايناس
#لاء بيهرب بس خلاص عزه بتجيب اخرها معايا.. وقريب اوي هكشفها
#ازاي
#مش عارف لسه افضي دماغي بس من حكايتك انت وعيشه وافوقلها
#لاحظت حاجه من الالماظ
#لاء... بس بتحاول تعمل المستحيل عشان اروح لعندها... علي العموم انا رايح دلوقتي الشغل هتمم علي المكن وهكون هنا علي المغرب
#وانا هدخل انام ساعتين وبعدين اجيلك
#غيث فكرت لو بسمه وفقت هتتجوز فين
#هتجوز في بيتي
#يعني اااا هتغير حجات سما هتفرشه علي زوق بسمه
حدق في وجهه للحظه
#مش عارف هقدر اشيل حجتها داانا مش قادر ادخل القوضه بتعتنا ياجاسر
#الحب بيداوي ويلم... اسال اخوك
#تفتكر انا بحبها فعلا
#امال خايف ليه متوفقش... شوف انا عارف انك كنت بتحب سما بس حبك كان طايش مجنون انت دلوقتي في عمر تاني محتاج حب من نوع تاني ودا اللي هتحسه مع بسمه... بسمه برغم انها مخلفه بس تعتبر متجوزتش يعني هي كمان هتبقي خايفه
#لو كنت شفتها النهارده مكنتش قلت كده... انا تعبان اوي ياجاسر عارف نفسي اخد الواد يحيي في حضني وانام
#يحيي ولاام يحيي
#امشي ياجاسر من وشي انا غلطان اني واقف اتكلم معاك انا هروح اتخمد
تحرك جاسر ليهمهم غيث
#يحيي وامه اكيد ولو امه لوحدها يبقي كويس.. اوبس انا بدات مرحله الانحراف... ياتري ست بسمه شعرها لونه ايه اسود زي شعر سما وقصير لاء مش هيليق عليها الاسود برغم اني مشوفتهاش بغيره... ممكن يكون لون شعر الواد يحيي اشقر ..... امممم شكلي انحرفت خلاص ياهيست من قلت النوم انا اروح انام احسن
↚
ترجل جاسر من سيارته امام بوابه الجامعه لينتظر حوره الصغيره ككل يوم تذهب صباحا مع يونس ويقلها هو للبيت لعله يتخذها حمايه من عزه.... ابتسم لقد تبدل حاله منذ دخول حور ببرائتها وعشقها لحياته...
#سلاموا عليكم
التفت الي الشاب الواقف امامه
#وعليكم السلام خير
#انا عمر المهدي معيد وبدرس للفرقه الاولي... وفي الحقيقه كنت عاوز رقم اجيب ولدي وازور حضرتك في البيت
عقد جاسر ذراعيه وقال
#تزورني انا في البيت طب ممكن اعرف السبب
#في الحقيقه انا كنت عاوز اطلب ايد الانسه حور
هو بطبعه ليس بالرجل المتهور العنيف ولكن للحظه لم يدركها وجد قبضته تضرب هذا الاحمق ليرفعه من ملابسه ويقول بغضب
#دا جزاء اللي يطلب واحده من جوزها
اجتمع الناس حولهم معظمهم من الطلبه ثم سمع صوتها
#جاسر في ايه
ليترك هذا المتطفل ليسقط ارضا
وبلا وعي يسحبها من ذراعها خلفه لينطلق بالسيارة دون كلمه واحده تجاهل كلاماتها اللعنه علي ملابسها المتسعه التي تخفي اطفاله عن عيون عزه واللعنه علي عزه والف الف لعنه علي هذا المتطفل الذي اخرجه عن وقاره وجعله يفقد كل اعصابه وصل الي البيت ليسحبها خلفه الي غرفتها امام اعين الجميع عائشه وعزه اغلق الباب بقوه وقال بغضب
# انتي مش معرفه حد في الجامعه انك متهببه متجوزه
قالت بخوف
#جاسر ممكن تهدي شويه انا ملييش اصحاب وانت عارف
رفع يدها وقال بغضب راعد
# دبلتك فين ياست هانم ولاانتي عاوزاهم يقولوا مش متجوزه واتلقي واحد غبي جاي يخطبك مني
سقطت دموعها وقالت باختناق
#انا مش عاوزه حد يقول حاجه والدبله ضاقت عليه شويه ..عشان الحمل
فتحت ازرار ثوبها لتظهر دبلتها بجوار حرفها وحرفه معلقه برقبتها
#بس انا مش بقلعها من رقبتي لحد مااولد
بلع ريقه بصعوبه تلك الحمقاء قادره علي اشعاله بلحظه اقتربت وقالت
#انا اسفه بس انا معملتش حاجه عشان تزعل مني
زفر بقوه
#انا اسف حقك عليه.... محستش بنفسي وهو جاي يقولي اطلب ايد الانسه حور .... انتي بتعتي انا وبس انت فاهمه
تعلقت بعنقه وهمست
#ولاعمري هكون غير للجاسر بتاعي وبس .... عارف انا فرحانه اوي اصل اول مره احس انك بتغير عليه بجد عشا
لن يحتمل لن يستمع هو يريدها وحسب يلتهم شفتيها يعتصر جسدها اليه... يطبع علامات ملكيته علي رقبتها بجوار سلسالها المميز...
#انتي بتعاتي انا بعشقك ياحور عارفه يعني ايه عشق يعني بتنفسك مبحسش اني حي الااما بخدك في حضني
تاوهاتها الناعمه ممتزجه بهمسه العاشق.... انها ملكه ملكيته الخاصه جدا يريد وشمها بوشمه الأزلي... احتجازها علي صدره لايراها غيره تلك المعتوهه التي لاتفهم مقدار غيرته عليها... يغار من كل شيء واي شيء... والدته وعائشه وغيث من يونس وسليم.. وبسمه ووالدتها وعمها انه يغار حتي من فرسه الادهم ان يانس لها... نعم يغار شدها بين ذراعيه ليبعد تلك الخصلات الملتصقه بجبهتها الحاره ويهمس
#ايوه بغير.... لانقصان ولاضعفان ولامسطول ولاسكران
ولازايغ من عيني الضي
ولاحد احسن مني فيشيء بس بغير
واللي قلولك غيره الراجل قله تقه اوقله فهم... خلق حمير
قبل كفها الصغير علي قلبه
#غيره الراجل ناااار في مراجل
نار بتنور مبتحرقش .... ... احنا صعيده شمسنا حاميه وطبعنا حامي وعرقنا حامي
واللي تحب صعيدي يبقي
همست
#يابختها... اللي يعشقها جاسر يبقي يابختها..... هتبقي ملكت الكون كله بنظره عشق حلوه في عنيه..... حور مبتشوفش غير جاسر وبس عشان هو مالي دنيتها كلها ... غيره العشق مجنونه وانا بعشق.... وبغير بجنون.... انا بس عشان بلبس هدوم واسعه زياده عن اللزوم محدش ملاحظ بطني.... بس والله انا ماتكلمت مع حد ولا
وضع اصابعه علي شفتيها
#عارف ومتاكد وبثق في حوريتي جدا بس غصب عني... مستحملتش..... عارفه سعات بحس اني ظلمتك لما اتجوزتك انتي لسه صغيره اوي... من حقك تعيشي سنك .... تتنططي وتجري زي بقيت البنات.... تعيشي حب مجنون و
ارتفعت لتلامس شفتيه بشفتيها وهمست
#انا بعيش عمر بحاله في حضنك مش عاوزه غيرحبك وبس... يكفيني عن الدنيا كلها
ابعد خصلات شعرها لخلف اذنها
#يعني عمرك ماهتندمي..
نظرت بعيناه الحائره وهمست
#انت بتحبني بجد
#بعشقك مش بحبك بس
# لو بتحبني مش هتقول كده... عشان هتبقي متاكد ان انا بعيش معاك كل حاجه.... كل لحظة في عمري بقرب منك هي عمر بحاله امسكت يده ووضعتها علي بطنها وقالت
#ودول يشهدوا عليا وعليك
ابتسم ليتحسس بطنها المنتفخ ويقول
#عارفه انا بعشقهم من غير مااشوفهم عشان هما حته منك
اعتدلت في مواجهته وقالت بجديه وقالت
#سيبك بقي من اللي حصل وفهمني انت فيك ايه
نظر ببندقها اللامع وقال
#فيا ايه مانا كويس اهوه ولولا الغبي اللي حرق دمي ده كنت خدتك وروحنا البيت عشان تجسي نبض بسمه عشان غيث قلقان
#بسمه كلمتني الصبح وانا رايحه الكليه قبل ماتروح لحسام عشان تودعه هي موافقه بس متقولش لغيث بابا اللي هيقوله عشان كده هيجي مع سليم بس مش هو دا اللي فيك عنيك فيها خوف وقلق من ايه
ضمها الي صدره الصغيره تقرأه ككتاب مفتوح... تنهد بقوه فقالت
#عزه مش كده
#عزه خلاص بتجيب اخرها ياحور انا عارف هي عاوزاني ليه اطلع عندها.. عاوزه تاخد مفاتيح المكتب معنتش عارف اعمل ايه ..
قلقان منها ...وخايف عليكي وعلي قي بطنك... مش عارف ياحور
تنهدت بقوه ورفعت الاغطيه حتي رقبتها لتعتدل
#انا عارفه انك مش عاوز تطلعلها علشاني.... بس كمان انا ميرضنيش تفضل حيران ومضغوط بالشكل ده ...
ابتسم وسحبها لتستلقي ومال عليها
#يعني اطلع ليها واشوف هتعمل ايه
#مفيش قدمنا حل تاني ....جاسر انا مش عيله صغيره انا حسه بيك وعارفه كويس اوي انك بتهرب من المواجهه مش عاوز تتاكد.....زي مانا عارفه كمان انك معنتش بتحبها.. بس مكرهتهاش... وعارفه انك مش عايز تكرهها ...صعبانه عليك العشره .... ومش بطلب منك تكرهها ولاحتي تطلقها... ايا كان دي بنت عمك... قبل ماتكون مراتك.... ايوه قلبي بيوجعني وبغير بس بديك مليون عذر....
ومتنساش اللي في دمغنا كلها ظنون مينفعش نحكم بيها.... بس اطمن حتي لواتاكدت وحبيت تسيبها علي زمتك انا مش هعترض
منفعل لدرجه ادمعت عيناه الصغيره تخرج مابداخله بسلاستها المعهوده تخرج مالم يستطيع هو مواجهه به نفسه محقه بكل ماقالته
احتضنت خده واكملت
#كفايه اوي اني بقيت متاكده ان قلب جاسر ليه لوحدي
مسح وجهه بيدها وهمس بانفعال
#انتي ايه بالظبط حور ولاملك من مليكه الجنه ربنا نزلها الارض عشاني..... ازاي بتقدري تخرجي من جوايا اللي انا مش عارف اخرجه .....
#عشان انت قلبي بحس باللي بتحس بيه
ابتسم وتلمس شفتيها وهمس
#طب قلبك حاسس بايه دلوقتي
تعلقت بعنقه وهمست
#قلبي حاسس ان حبيبي عاوز يلعب بالعروسه بتاعته بس بالراحه لعيالك ممرمطني معاهم
نظر في عيناها وانفجر ضاحكا ليدغ خدها
#شطوره ياعروستي
نعم غارق حتي اذنيه في جنته التي تصنعها صغيره ضئيله تبنيها وتشيدها حوله لينفصل عن كل شيء حتي عن افكاره وآلامه ويبقي فقط هي واااااكفي
↚
منورين البيت ياجماعه
قالها غيث للتخفيف فقط من توتر سليم الملحوظ نظر محمود الي سليم... وتنهد ناظرا الي غيث
محمود #قبل مانتكلم في اي حاجه كنت عاوز ابلغك ياغيث ان طلبك مقبول ان شاء الله حدد ميعاد وهنستناك انت والجماعه في البيت
غيث بمرح #الكلام دا بجد ولاحقيقي
رفع سليم وجهه المطرق وتحدث للمره الاولي
#نعم
جلس غيث بجواره واعتنق كتفيه بذراعه وقال
# ياحبيبي فك.. هو انت جاي تتعذب عندنا.... ولاحافظ كلمتين خايف يفلتوا منك
حدق سليم بوجهه فقال غيث ضاحكا وهو يشير اليه
#والمصحف شكلك حافظ كلمتين
سليم #من حلف بغير الله فقد اشرك قول لااله الاالله
غيث #لااله الاالله.... اهوه فضل ساكت واول مانطق خرجني من المله
علاء ضاحكا #بس بقي ياغيث انت متعرفش تتكلم جد ابدا . وبعدين انا مش فاهم موضوع ايه اللي بيتكلم عنه عم محمود
جاسر بجديه
#غيث هيجوز بسمه
علاء بسعاده # بجد والنبي
غيث لسليم # قوم يابني اقتله قوم دا مبيتعلمش بيقول والنبي بص علقه في النجفه واجلده
انفجر سليم اخيرا ضاحكا غيث بمرح
#مهو بيضحك اهوه زي البني ادميين امال بتقول عليه كشري ليه ياجاسر
جاسر #انت تسكت خالص
سليم #انا بقول تصرف نظر غيث مينفعش يبقي جوز اختي يابابا
وكزه غيث وقال بغيض
#تصدق انا غلطان اللي قلت افكك
تنحنح سليم وقال
# الحكايه كلها اني مستني الحاجه مش اكتر
غيث #ماقدامك تلت شحطه اهوه مش عجبينك
سليم #ابدا بس عدم حضور الحاجه محسسني ان هي مش موافقه علي المبدأ نفسه
علاء # انت متخيل ياسليم ان في حاجه ممكن تحصل في البيت دا من غير اذن ماما
جاسر # هي مرحبه جدا بس كان ضغطها عالي شويه فاخدت علاج ونامت وانا مردتش اصحيها
محمود #سلامتها بالدنيا... والبركه فيكوا ياجاسر بيه ....احنا نتشرف بيكوا والنهارده جيت عشان اطلب ايد الدكتوره عيشه لابني سليم...
علي سنه الله ورسوله..
زفر سليم وقال بسرعه
# انا بس كنت حابب اشرح ظروفي الماديه عشان يبقي كل شيء واضح انا مش هقدر اجبلها قصر زي ده لكن عندي بيت لسه بنيه علي حته الارض بتعتي... ااامش هقدر افرشه كله دلوقتي لكن ااقدر افرش الجزء اللي هنعيش فيه ان هي وفقت
علاء# علي فكره ياسليم اللي بتقوله دا حاجه تخصك انت وهي المهم دلوقتي نعرف رأيها هي
سليم # الكلام دا قالهولي جاسر بيه قبل كده لكن دا جواز ومسئوليه وانا حابب كل حاجه تبقي علي نور
جاسر #سيبه يكمل اللي هو عاوز يقوله ياعلاء
سليم # مهرها هكتبلها الارض اللي عليها البيت... والدهب
جاسر #كده حلو اوي.... الدهب دا بقي هديتك وهي اللي بتختاره .. اللي قلته مناسب جدا انا فاهم دماغك كويس اوي ياسليم ... ان ربنا اراد وحصل نصيب انا بجوز اختي لراجل عارف ربنا وبيحبها ودا يكفيني...
محمود #ربنا يبارك في عمرك ... الست عيشه تستاهل تقلها دهب
سليم باحراج #هو اااالو ينفع يعني ممكن
هب غيث واقفا #انا هروح اندهلها عقبال مايجمع الجمله
جاسر ضاحكا # انت فاكر الناس كلها بجحه زيك
غيث #هو في راجل بيتكثف
سليم #الحياء شعبه من الايمان ياغيث
غيث لمحمود #اهوه اتفضل لسه متجوزتش اخته خرجني من المله وخلاني مش مؤمن... هروح انده البت قبل مااتنقط يكون بعونك ياعيشه يااختي
علاء ضاحكا #يخرب عقلك ياغيث مصيبه متحركه
عاد غيث بعد قليل لتتبعه عائشه هو بالكاد يري ذيل فستانها الواسع وسمع صوتها الرقيق
#سلامو عليكم
محمود #اهلا بست العرايس
عائشه # ربنا يخليك ياعم محمود
غيث باسما وهو يجلس بجوار محمود
#دا ايه الرقه دي.... ياماما هما عارفين انك جعفر اصلا
رمقته عائشه شذرا وقالت من تحت اسنانها
#ميرسي ياغيث طول عمرك زوق
جاسر .#سليم خد عيشه واقعدوا في الليفنج
تحرك سليم ليوكزه غيث ويهمس
#انطق يابني ادام بطل الصمت الرهيب دا
تحرك غيث ليجلس بجوار محمود وقال
#قلي بقي هي قالتلك موافقه بجد
محمود #هي الحجات دي فيها هذار
غيث بجديه #مقصدش انا ااقصد يعني هي وفقت من غير ضغط يعني مش مجبره
ربت محمود علي كنفه
#بسمه غير حور انا فاهم اللي انت تقصده.... بسمه كبيره وتقدر تقرر لكن حور لسه صغيره صعب تشوف مصلحتها....
تنهد غيث بارتياح # معلش ياعم محمود سامحني بس
قاطعه #اديتك انطباع مش ولابد الصبح في المقابر
حدق في وجهه قال
#ولادي مبيخبوش عني حاجه.... شوف ياغيث بسمه عارفه ربنا كويس اوي وعارفه حدوده اهم حاجه عندي انك تتقي ربنا فيها وفي اليتيم اللي هيعيش في بيتك
#ربنا يقدرني واسعدها .وانت عارف ان بحب يحيي اد ايه
شوف انا عندي بيتي لوهي حابه تقعد فيه تمام نشوف هنغير ايه واللي هي عاوزاه... مش حابه
قاطعه جاسر
#يبقي هتعد معانا هنا في الدور اللي فوق عندك جناحين كبار نقي اللي يعجبك ونبدا نفرشه تمام كده
غيث #عم محمود يبلغها وعلي حسب قررها هي... بس طالما هي موافقه يبقي انا كنت عاوز اكتب عشان اااااتبقي في الحلال
محمود #هبلغها ياغيث ....
جلس سليم علي المقعد تحركت عائشه لتجلس بعيدا
#انتي ريحه فين تعالي ياعيشه ااقعدي هنا عشان نعرف نتكلم
بلعت عائشه ريقها وجلست علي المقعد المقابل تضم كفيها الي حجرها وتفركها بتوتر
رفع عيناه ليطالع وجهها الاحمر تطرق وجهها يمكنه الاستمرار في تاملها لساعات دون ملل لن يتحاسب علي تلك النظره لقد اعتاد علي الشعور بالسخونه عندما يتحدث معها في اي شيء لما تضاعف هذا الشعور الان لقد طال صمته لترفع هي عيناها ويواجهها يغرق بفحمها الممتليء خجل لحظه قرب واحده فقط .... او لمسه واحده لتلك الشفاه الناعمه اغمض عيناه واستغفر لنقول هي بغيض
#انت جاي تشلني ياجدع انت... انا نفسي بس افهم هو انت مبتفتكرش ذنوبك الالما بتشوف خلقتي
ضحك بقوه وقال
#طب ليه مفسرتهاش بطريقه تانيه
قالت بغيض
#يعني واحد كل اما يشوف خلقتي بيستغفر ربنا يبقي ايه
# يبقي مش عاوز ياخد ذنوب بيكي .... شوفي ياعيشه اكيد عندك خلفيه انا جاي ليه النهارده
همهمت #ابيه جاسر قلي...
#تمام اللي عاوز ااقوله انا عيلتي علي قد حالها. انتي عرفاهم كويس وانتي من عيله الراوي يعني اكبر عيله في البلد.... انا امكانياتي الماديه متسمحش اني اعيشك في مستوي زي اللي انتي عيشاه دلوقتي... يعني انا بنيت بيت علي حته ارض اشترتها قريبه من بيتنا وهنقل فيها العياده امكانياتي دلوقتي مش هتسمح افرش البيت كله .... ووو
#كل ده ميفرقش معايا... انا اللي عاوزه افهمه انت اتقدمتلي ليه
ابتسم # اللي اقدر اقوله دلوقتي ان انا مشفتش حد غيرك ممكن تبقي شريكه حياتي .....
# شوف يادكتور انا مش عيله صغيره حضرتك اصلا مش بتطقني فطبيعي استغرب من طلب زي ده
اتسعت ابتسامته
#انتي شيفه كدا
#ايوه كل تصرفاتك معايا بتثبت دا
#دا مش حقيقي يادكتوره،،،،. وبعدين لو مش بطيقك هتقدملك ليه.... انتي بقي مرتحالي ولالاء
#بصراحه انت صعب شويتين وو و عصبي ووانا قلقانه بس صليت استخاره ومرتاحه ... علي الاقل وانت بتتكلم معايا مش مكشر في وشي
#عيشه عشان ااقدر اتكلم معاكي بحريه لازم يبقي في الحلال... لو انتي موافقه علي ظروفي يبقي هطلع اتكلم في الكتاب عشان ااقدر اتعامل معاكي بطبيعتي وعشان تقدري تيجي البيت وتختاري العفش براحتك
قالت بترقب #بس اااانا هكمل الدراسات بتاعتي
#دا موضوع مفهوش نقاش وبعدين لوماخدتيش بالك .... انا قلت هنقل العياده في ظهر البيت عشان مش عاوز حد معايا غيرك
حدقت بوجهه
#يعني انت هتسيبني اشتغل
ابتسم #معايا مع حد تاني لاء... بس هقبضك متقلقيش
قالت بدهشه #ايه ضااااه انت بتعرف تهزر...
كتم ضحكاته #اه بعرف اهذر عادي جدا.... انا قلتلك علي ظروفي بصراحه عشان دي الحاجه اللي كانت منعاني اني اخد الخطوه دي من فتره
#علي فكره انا مش بفكر بالطريقه دي حضرتك استاذ دكتور والاهم انك عارف ربنا الحياه مشاركه يادكتور واللي نبنيه مع بعض هيبقي اقوي من اللي هتبنيه لوحدك... واللي عاوزه ااقوله لحضرتك انك تشرف اي حد
تاملها باعجاب حقيقي.. الايمكن ان يصرح انه عاشق انهكه العشق ....مفتون انها فتنته الخاصه فتنته التي لايستطيع مقاومتها... فرك لحيته وقال بصوت مبحوح
#يعني اعتبر دي موافقه
#اللي ابيه جاسر يشوفه
اغمض عيناه للحظه يحاول استجماع شتات امره... همسه ناعمه بشده زادت الامر سوء بداخله
# هو انت نمت
فتح عيناه واستغفر زفر بقوه وهب واقفا ليخرج شيء ويضعه في حجرها رفعت عيناها
#ايه ده
ابتسم #حاجه صغيره عشان مش هعرف اشوفك الابعد الكتاب
قال جملته وتحرك للخارج جلس بجوار جاسر وقال بابتسامه
#بعد اذنك ان شاء الله نكتب علي اخر الاسبوع والفرح بعد ماانخلص الفرش يعني ان شاء الله علي اول الشهر
غيث بدهشه
#ياسليم ياجاااامد نص ساعه ياقادر وطلعت تتفق علي الجواز داانا
بجلاله قدري معرفتش اعملها..
سليم # دي قدرات
حك غيث راسه وقال
#يسهلوااا ياسهن
جاسر #تمام ياسليم علي بركه الله
غيث #عم محمود انا راشق مع سليم
محمود #انت عاوز تعمل فرح ياغيث
غيث # وليه لاء...
محمود #عشان يابني انتوا الاتنين سبق ليكوا الجواز قبل كده
غيث #بس انا عاوزها تفرح
ربت سليم علي كتفه
#ربنا يفرح قلبكوا ويسعدكوا يارب
#انا وانت
هب محمود واقفا وقال بسعاده
#اللهم لك الحمد يارب ربنا يسعدكوا ياولاد ويتمم ليكوا بخير نستاذن احنا بقي وهنستناك بكره بس ابقي هات حور وعيشه معاك
علاء # طب حور ماشي عيشه ليه
محمود #عشان تشوف البيت اللي هتعيش فيه هروح معاها انا وخديجه
انصرف محمود وسليم
↚
هب علاء واقفا ليقول جاسر بجديه
#انا عاوزك ياعلاء تعالي معايا المكتب تعالي ياغيث
تحرك الرجال الثلاثه للمكتب ليقول علاء
#خير ياجاسر في ايه
جاسر #في ايه انت... انت حرمت عليك بيت ابوك ولاايه لاانت ولامراتك ولاابنك هو في ايه بالظبط.
هز علاء كتفه وقال بمراوغه
#هيكون في ايه بس ماانت عارف انا كنت في مصر ووو
قاطعه غيث #علاء بطل لف ودوران وهات اللي عندك
زفر علاء بقوه وجلس علي المقعد
#اسمع يا جاسر ..... انا اللي منعت ايناس تيجي هنا
جاسر #والسبب
علاء# مش عايزها تجتمع بعزه متزعلش مني ....
جاسر #علاء افتكر اني سالتك قبل كده ايناس شافت ايه علي عزه وانت قلت معرفش
علاء #عشان اللي في دماغي كلها شكوك معنديش دليل ومينفعش اشيلك من مراتك بظنون ياجاسر
جاسر #طب علي الاقل حذرني ولاتنفض ايدك وتبعد
علاء باختناق #لاء مش كده الموضوع حساس وانا شاكك في عزه من ساعه مارجعت ببيان بس مفيش تحت ايدي دليل لكن اللي عرفته من ايناس انها بتتكلم مع بيان عشان كده منعتها انها تتكلم مع عزه .....
#اممممم تمام ياعلاء.... طب معرفتش بتتكلم معاها بخصوص ايه
# شوف ياجاسر ايناس كلمت عزه مره واحده بعدها اتلقيت ايناس بتدافع عن بيان . ايناس محضرتش موضوع بيان .... فحكتلها اللي حصل منها.... وفهمتها انها تبعد عن عزه خالص عشان معنديش استعداد الحريم يخسرونا من بعض فهمتني
غيث #يعني انت متعرفش بيان عاوزه ايه من عزه
#لاء بس مش مطمن وخصوصا ان اللي عرفته وانا في مصر ان ليان بتجمع معلومات عننا مركزنا المالي ونشطنا في السوق بنتعامل مع مين ..... هي متقدرش تاذينا في الشغل عشان شغلنا نظيف
غيث #بس ممكن تلبسنا في الحيطه وتطلع شوشره حوالين الشغل
علاء #متقلقش انا عملت احتياطي وامنت مصنع العاشر ولولا موضوع عيشه مكنتش هرجع دلوقتي الالما اطمن خالص ..... وعلي فكره ايناس وجاسر معايا هناك بس مظطر اجبهم عشان فرح عيشه وغيث... اللي انا قلقان منه موضوع عزه
فرك جاسر جبهته وقال بضيق
#عزه انا تقريبا عارف هي بتحرجم علي ايه .....
علاء #علي ايه
جاسر # اوراق بيع نصيب بيان في البيت...
علاء # الوطيه وانت ازاي سيبها لسه علي زمتك
جاسر #لنفس السبب اللي خلاك متتكلمش ممعيش دليل
غيث #اسمع ياجاسر.. موضوع عزه لازم تخلص منه وانت عارف الطريقه.... وانت ياعلاء اتعامل عادي وفهم مراتك تقولها انها مكنتش بتسال عشان كانت مسافره معاك... وانا اللي خجيب قرار بيان
جاسر #هتعمل ايه
غيث #الراجل اللي هي مسنوده عليه الروسي... انا اعرف اللي يوصلني ليه عشر سنين بره مكنتش بلعب كنت بشتغل وليه شبكه علاقات كويسه ....هعمل
اتصالاتي واشوف علاقتها بيه
بالظبط الناس دي اهم حاجه عندها المصلحه وبس ...
علاء #ربنا يقدم اللي فيه الخير المهم انتوا اخباركوا ايه اغيب شهر ارجع اتلاقي عيشه بتتخطب وغيث كمان
جاسر بمرح
#حمي ولاد الدسوقي ضربت ولاد الراوي فبيقوا واحد ورا التاني
تشاركوا في الضحك وقال علاء
#والله زمااااان ياولاد الراوي وحشتني قعدتكوا اوي
جاسر #علاء في حاجه لازم تعرفها بس مش عاوز ايناس تعرفها دلوقتي
#خير
#هتبقي عمو
هب علاء واقفا وقال بسعاده
#طب احلف كده
#اعقل يلا واقعد يعني هضحك عليك انا مش عايز ايناس تعرف عشان
علاء مقاطعا #عارف هتحاول تغيض عزه... طب قولي هتولد امتي ولد ولابنت
جاسر بحنق #افصل يلا هتولد كمان شهرين ومش عاوز اعرف ولد ولابنت اللي يجيبه ربنا انا راضي بيه
علاء #اخص عليك يعني عارف من سبع شهور ومتقوليش
#عشان انت كنت مخبي عليه انا اللي مربيك ياعلاء وعارف ان عنيك مليانه كلام
علاء بسعاده #مش مهم المهم ان ان ربنا رزقك ودي نعمه من عنده طبعا لو اجي ولد هتسميه علاء
غيث #وميسمهوش غيث ليه يابارد
جاسر #بس انتو الاتنين لو اجي ولد امه اللي هتسميه...
غيث بالحاح
# طب لو اجيت بنت هتسميها ايه
#عشق
علاء #يخرب عقلك جبته ازاي
الاسم ده تحفه
غيث #عشق جاسر .... جمله مفيده
علاء ضاحكا
#عشق جاسر لحور كده جمله مفيده
جاسر #انتو هتحفلوا عليه قبل ما البت تيجي
غيث #انت صح نستني اما ربنا يقوم حور بالسلامه ونحفل بس يكون في علمك انا هجوز عشق
لابني
علاء#هو انت لسه خلفت ابني اللي هيتجوزها
غيث # يحيي اكبر من جاسر ابني اولي وبعدين دا بن عمها وبن
وبن خلتها في نفس ذات الوقت
جاسر بحنق #انا طالع انام الله يحرقوا انتو الاتنين خلفتو البت وبتتخانقوا 'مين اللي هيجوزها. عوض عليا يارب في اخواتي انا رايح اشوف البت اللي سليم عملها غسيل مخ دي
غيث وعلاء#استني احنا جيين معاك
صعد ثلاثتهم الي غرفه عائشه بالدور الاول جاسر
#غيث فكر في حكايه انك تعد معانا في البيت دي
#اما اشوف بسمه ... انت عارف اللي يشفها وهي بتكلمني الصبح يقول هترفض بس عا رف احترمت اوي انها قالت لابوها
علاء #مش بسمه دي اللي هي الموززه ام عنين خضرا
ضربه قويه علي ظهره كاد ان يقع ثم صوت غيث الغاضب
#متحترم نفسك يالا هو انا شفاف قدامك ولاحاجه علاء متاوها #اه ايدك تقيله يااخي انا بهزر
جاسر #الهزار مش في الحجات دي ياعلاء
علاء #والله مااقصد انا اسف ياغيث بس دا مينعش انها موزززه برضه
قال جملته وصعد ركضا للاعلي ليركض غيث خلفه
#والله مانا عتقك ياجزمه
قلب جاسر يديه وقال
#شويه اطفال
↚
كان في سبيله للصعود ولكنه سمع صوت استوقفه
#جاسر
التفتت للحوريه الواقفه علي باب غرفتها تدعك عيناها كالاطفال هبط لينزل اليها ادخلها وقال باسما
#انتي ايه اللي صحاكي
#اصل جعانه اوي اوي وووو
رفع وجهها وقال
#طب ادخلي ارتاحي وانا هبعتلك لواحظ بالاكل
#معلش اصل معنتش عاوزه اكل قدام حد
#ايه اللي حصل
#مفيش هو انا حقي تخنت وبقيت وحشه صح
ربت علي خدها
#دانتي قمر
سقطت دموعها وقالت
#لاء انت بتضحك عليه عزه امبارح قلتلي انت تخنتي وبتكلي كتير وبقيتي وحشه وجاسر هيشوف واحده غيرك عشان هو مش بيحب التخان
رفعها بين ذراعيه واراحها علي الفراش ليمسح دموعها وقال
# لاء انت متخنتيش انت حامل وهي متعرفش وبعدين انا شيفك احلي واحده في الدنيا...عشان خاطري ياحبيبتي متعيطيش تاني
ارتمت بين ذراعيه وقالت
#عارف لوشوفت واحده غيري هموتك ....اناجعانه اوي
ضمها الي صدره بقوه وهو يضحك
#يخرب بيت الهرمونات... حاضر هبعتلك لواحظ بالاكل
مسحت دموعها بكفيها
# هو سليم كلم عيشه ووفقت صح
لدغ خدها #صح وهيكتب اخر
الاسبوع
#هاييي وغيث يكتب معاهم
#هيكتب هو كلم الحج محمود
عادت للبكاء مره اخري
#بيتعيطي ليه
اشارت لبطنها المنتفخه وقالت
#مش هعرف ارقص وانا كده
#نعم يااختي وانتي كنتي ناويه ترقصي
#يعني اخواتي الاتنين يتجوزوا ومرقصلهمش دي حتي تبقي عيبه في حقي ... دا انا يوم فرح بسمه رقصت رقص
قال بغيض
#رقصتي فين ياحور
#في البيت مع البنات... بس
خلاص هغني
:#نامي ياحور بدل مااقتلك
#بس انا جعانه
قبل جبينها #هروح وابعتلك الاكل
#هو انت رايح فين
#هطلع لعيشه اشوفها عملت ايه مع سليم علاء وغيث فوق
#طب اجي معاك
#والله طالع لعيشه
قالت بحنق #خلاص يبقي هاجي معاك عدي ادامي
#يابنتي انتي مش كنتي جعانه
#هفوت علي المطبخ ااقول للواحظ تعملي اكل وهاجي معاك
ضحك بقوه وهو يحثها علي السرير قال
#مالك انتي مش قادره تمشي ليه كده
#مش عارفه بس حاسه بتقل شويه بس انا كويسه
جاسر بقلق #طب ارتاحي
بعناد #لاء
خرجت من الغرفه وطلبت من لواحظ طعام ثم تحركت بجواره
#انتي كويسه
#اه يلا بقي لحسن زمان اخواتك اكلو ودان البت
رفعها بين ذراعيه وصعد بها الدرج تركها لتمشي بجواره لغرفه عائشه ولكن يبدو ان صوتهم جذب انتباه عزه المختفيه منذ عاد الي البيت فتحت الباب ووقفت في مواجهتهم تاملها جاسر بلباسها الفاضح هوت شورت من اللون
الابيض وكنزه قصيره تكشف بطنها وكتفيها ونصف صدرها تقريبا جاسر بغضب
#انتي اتهبلتي في عقلك تفتحي الباب بالمنظر دا وفي رجاله في البيت
ضحكه عاليه ثم رفعت شعرها
الاحمر خلف اذنها وقالت
#هتفضل تغييير عليه ديما وعلي العموم عادي انا اصلا سمعه صوتك وانت طالع ودي بقي ايه اللي مطلعها هنا
حور بتحدي #ريحين لعيشه ياابله تحبي تيجي معانا ولاانت مبتسقليش علي حد اصلا
عقدت عزه ذراعيها
#واسال ليه هو انتي وعيلتك مش خططتوا ودبرتوا عشان قريبك دا اللي مش عارفه اسمه ايه مش مكفيكي جاسر عاوزه بقيت العيله
#عزه
كان هذا صوت جاسر الغاضب
#ايه ياجاسر الحقيقه وجعتك ولامش واخد بالك ان هما نويين يكوشوا علي كل حاجه الاول انت وبعدين عيشه
#الزمي حدودك ياعزه وبطلي بجاحه... وفراغه عين ..واتفضلي علي قوضتك ومشفكيش براها بالمنظر ده
#اوكيه ياحبيبي هستناك جوا بس متتاخرش عليه
قالت جملتها لتغلق الباب تحركت حور ناحيه غرفه عائشه في نهاية الممر واختفت خلف الباب دون حتي النظر اليه زفر بضيق ودخل الغرفه ليصفع الباب خلفه رمقها بنظره احتقار اوقفت تقدمها ... وقال بغضب
# حسابك تقل اوي ياعزه
#هوااانا عملت ايه يعني
#افرضي كان اللي طالع غيث ولا
علاء يشوفوكي بالمنظر دا يبقي انا مش راجل ... دا غير طبعا الكلام اللي قلتيه
قالت بخوف
#انااا سمعت صوت علاء وغيث
طالعين قبلك وبعدين لو مش شايف بقي العيله اللوكل دي رسمه علي تقيل اوي .... الاول انت وبعد كده عيشه وغيث و
صفعه قويه هبطت علي وجهها جعلتها تبتلع كلاماتها وضعت يدها علي خدها وقالت بصدمه
#انت بتمد ايدك عليه ياجاسر
قال بتهديد
#واكسر دماغك لو فكرتي تتعدي حدودك. وتدخلي في حاجه ملكيش فيها ..
قالت باختناق
#ملييش فيها ليه هو انا مش واحده من العيله دي ... دول ولاد عمي ولما اشوف انه بيتعمل عليهم ربطايه يبقي
قاطعها
#تخرسي خالص ... العيله اللي مش عاجبه سيادتك دي انا واخواتي منسبين منها .... يعني اي اهانه ليها يبقي بتهيننا كلنا
عقدت ذراعيها وقالت
#ياسلام بقت دلوقتي عيلتكوا وجوازك من حور معتش غلطه مش كده ياجاسر بيه
#جوازي من حور انتي عارفه سببه كويس اوي ... فوووقي ياعزه ...
سقطت دموعها وقالت
#انت معنتش بتحبني ياجاسر البت دي لافت عليك
رفع اصبعه بتحذير تاني ياعزه ..... اسمها حور مراتي وملفتش عليه ولاحاجه بالعكس بقي انتي اللي بعتيني واعرفي حاجه مهمه جاسر بتاع زمان اللي كان بيقدم تنازلات بيفتكرها حب خلاص انتي دبحتي وروحه طلعت ومحدش بيصحي الاموات
قالت بقلق
#يعني ايه ... خلاص معتش ليه مكان في حياتك علي الاقل افتكر ان كان بينا عشره
#مهو ده اللي مخليني باقي عليكي لحد دلوقتي العشره يابنت عمي ...
اقتربت منه
#بس انت جوزي و
ابعد يدها وقال بتاكيد
#لما يجيلي مزاجي ياعزه .. واما تبقي تعتذري للي انتي جرحتيها
قالت بغيض
#انت عاوزني انا بنت الراوي اعتذر لحته فلاحه
قاطعها بغضب
#عزه قلتلك الزمي حدودك ..
زفرت بقوه واقتربت اكثر لتتلمس ياقته وهمست بنعومه
# جاسر انا بحبك ...وعارفه ان حبك ليه عمره ماهيتغير
ابعد يديها وقال بسخريه
#مقلتلكيش مش انا بطلت افكر في السرير وبس .... انا كنت بقربلك عشان كنت فاهم ان القرب ده طريقه بعبر بيها عن حبي .... بس اتضح اني كنت فاهم غلط
#يعني هتفضل تعاقبني لامتي
هز راسه وقال
#عزه انا كلامي واضح .... لاني كل اما بحاول اصفي من نحيتك ..بتهدي كل حاجه في لحظه .... عن اذنك
قالت بالحاح
#طب استني عشان خاطري ... جاسر انت وحشني بجد عاوزه اسهر معاك الليله بس
قال بتاكيد
#معلش اصل انا تعبان ... ومش فايقلك .... اما تبقي تصلحي اللي عملتيه هفكر سلام
قال جملته وخرج من الغرفه صافعا الباب خلفه .... يعلم ان الصغيره
الان يتلاعب بعقلها الظنون
نظرتها الذبيحه من كلمات عزه مازالت براسه يعلم جيدا ان ماتفعله عزه منذ فتره تدبير بيان هذا هو اسلوب بيان حتي الحركه الغبيه في محاوله اغوائه زفر بقوه وطرق باب عائشه دخل عندما سمح له كانت عائشه علي الفراش يبدو انها تستعد للنوم هبت جالسه ماان راته
#امال هما راحوا فين
#مشيو من بادري .... ابيه هي حور مالها شكلها زعلانه برغم انها من امبارح وهي عماله تقنعني بمميزات سليم الفظيعه وتطمني منه وانه مش بيتعامل بطبيعته مع حد غريب
جلس علي طرف الفراش
#قلتيلي بقي ... وانا اللي ظلمت الواد وقلت كل بعقلك حلاوه اتابي عقلك متاكل من قبل ماييجي ... لا ياستي هي مش زعلانه من كده بس عزه بخت كلمتين ملهومش
لازمه ان عيلتها بترسم علي ورث الراوي كله وبتوقعنا واحد ورا التاني
عائشه بغضب #هي عزه فاكره الناس كلها زيها انا مشفتش حد زي عيله عم محمود في عزه نغسهم وكرامتهم
#دا حقيقي سيبك انا هصلحها بس قليلي بقي انتي مرتاحه لسليم
#عارف ياابيه علي قد ماكنت مضايقه منه عشان معاملته جافه زياده عن اللزوم ... بس لما رحت الكليه اتلقيته بيعامل البنات كلها كده بس انا الوحيده اللي بيستغفر ربنا لما بيشوف خلقتي ... الحكايه دي كانت مضيقاني اوي .. بس برغم كده كنت بامنله عشان عارفه انه بيتقي ربنا ... عشان حتي حور اللي هو مربيها برضه بيتعامل معاها كده ....شوف هو طيب
جاسر بغيض
#يعني بتحبيه
فركت كفيها
#لاء مش حب حب يعني هوااا
#خلاص فهمت علي فكره هو كمان بيحبك
قالت بلهفه #هو قالك كده
#يابت اتقلي ياعبيطه .... عمره ماهيقولها الالما تبقي في الحلال سليم راجل وانا مامن عليكي معاه بس عاوز احذرك من حاجه ... اوعي في يوم من الايام تحسسيه بالنقص او انه مقصر ....سليم نفسه عزيزه اوي وكرامته فوق كل حاجه
....واي حاجه تحتاجيها تحسي انها اكبر من امكانياته قوليلي وانا اجيبهالك من غير مايعرف
ارتمت علي صدره
#ربنا يخليك ليه ياابيه
ربت علي ظهرها وقال
#يابت انتي البنوته اللي حلتنا يعني دلوعه البيت ...
#عارف ياابيه عمري مااتخيلت انك تبقي قريب مني كدا ... انا كنت بخاف منك اوي
رفع وجهها وقال
#ليه ياعيشه داانا عمري مازعلتك
#اصل ياابيه انت ليك هيبه كدا تخوف .. بس عارف حور هي اللي خلتني ااقرب منك ...خلي بالك منها ياابيه عشان نفسيتها بتتاثر بسرعه اليومين دول
تنهد بقوه #عارف هرمونات الحمل
#وبصراحه عزه مش سيباها في
حالها انتي تخنتي بقي شكلك وحش ... لبسك ... وهي بتاخد
الكلام وتعد تعيط
#قالتلي ... المهم دلوقتي بكره هتيجي معانا انا وحور عشان سليم عاوزك تشوفي البيت اللي هتسكني فيه ... وعاوزين بقي نشوف الحجات اللي ناقصه عشان نبدا نجيبها تمام كده
#ماشي .... علي فكره انت لسه مجبتش هدوم النونو وحور بقت في السابع #فعلا خلاص ربنا يسهلها نخلص بس مشوار بكره وبعدين نرتب نبقي ننزل معاكي نجبهم
#ماشي طب مش هتقولي بقي هو ولد ولابنت
#دي هديه ربنا مخفيه لما يظهرها هنعرف يلا بقي اسيبك تنامي ياعروسه
تابعته حتي خرج واخرجت الحقيبه البلاستيكيه التي دثتها تحت الاغطيه ماان دخل ....فضتها لتري علبه متوسطه مربوطه بستان احمر فكت عقدتها وازاحت الورق
اللامع لتري قالب من الشيكولا وزهره حمراء وورقه مطويه فتحتها لتقرا
يحكي ان في قديم الزمان ان الزهور كانت كلها بيضاء وذات يوم احب رجل فتاه احبها بشده احبها لدرجه انه لم يري سواها في حياته فكران يهديها زهره مميزه جرح يده لتسقط دمائه علي الزهره البيضاء لتتحول للونها الاحمر المميز لتكون زهره حمراء رمز الحب ...سليم
قرات الورقه لعشر مرات لن تنكر طريقته مميزه بشده رفعت الزهره لتتشممها برائحه عطره دوما ما تتشممه همست
#نفسي اسمعها منك ...عارف انا بحب الشيكولااوي بس مش
هكلها هعنها ناكلها سوي ...
وضعت الشيكولا بالدرج واحتضنت الزهره والورقه لتغرق في بحر
احلام ممتع فارسها الوحيد هو سليم .....
↚
ترجل جاسر داخل الجناح ليفتح الباب وتتسمر ساقاه في الارض خفقات قلبه الصارخه تهزه ،،،، وسخونه عاليه تغلي بعروقه وهو يري امامه امراه مكتمله اكثر مما يجب ..ثوب شفاف بلون اسود حمالات رقيقه قصير بشده يظهر انتفاخ بطنها بروعه شعرها مصفف باغراء لتضع بعض خصلاته علي كتفها اقترب منوم حتي وقف خلفها وبالكاد خرج صوته متحشرج
#حور
لتلف الجميله ويري تجملها المبالغ فيه والذي حول فتنتها البريئه لاخري متوحشه ...عيون مرسومه بخطوط عريضه لتنظهر لمعه بندقها المغري احمر شفاه بلون احمر مستفذ ..ثم عطر ...ليس عطرها الذي يحفظه ولكنه عطر محفذ لان يلتهمها همست
#انت جيت ...
رفع وجهها وهمس من خلال انفاسه اللاهثه
#هواااانتي جبتي الحجات دي منين
هزت كتفها #بتعتي بس مش كنت بلبسهم
ازاح خصلاتها لخلف اذنها وهمس
#طب ولبستيهم ليه
امتلئت عيناها دموع هاهي حوريته المجنونه تختبيء خلف هذا القناع المبهر
# كنت عاوزاك تشوفني حلوه زيها ... عشان انا شوفت نظره عينك وانت بتبصلها
دفن راسه في عنقها الطويل المغري وهمس
#اول مره تقريني غلط ....
ارتعاشه مثيره وتاوه مكتوم .. وهمسه خرجت ناعمه
#امم ..مش تضحك عليه ... انا عارفه. ان هي جميله ووووانا بقيت وحشه وووتخينه وووو
انه علي وشك التهام تلك الحمقاء حرفيا .... الصغيره تريد استعمال
سلاحها الانثوي لاستمالته ... زفر الهواء بنعومه ليتزايد ارتعاش الجميله وتتشبث به فيهمس
# انا عمري كذبت عليكي ياحور
#توء
رفعها بين ذراعيه ليريحها علي الفراش ... ابعد خصلاتها المجنونه لخلف اذنيها وهمس
# منكرش اتضيقت وعفريت الدنيا اتنططت في وشي لما شوفتها كده ...عزه لسه شايله اسمي .... ومجرد انها تحاول تستفذني بالشكل دا ...اللي وراه بيان لان دا اسلوبها ... لان كان ممكن اللي يبقي معايا اي حد تاني شغلت عيني ... ولالحظه ياحور ... اللي شغلت عيني وقلبي واحده تانيه مشت غضبانه من كلمها قعدت مع عيشه لدرجه ان عيشه افتكرت انها زعلانه عشان جوزها هي وسليم ...
مرر يده علي جسدها الشهي وهمس
#انا اتاكدت من حاجه واحده بس النهارده انا قلبي مبيشلش الاواحده وبس ....وهي بس اللي عيني بتشوفها .... اميره قلبي ... اللي جمالها بزياده اوي ... وهي بتذوده عشان تجنني ..... بقميص مجنون وبرفيوم يهوس ... ووو
تلمس حدود شفتيها المرتعشه
#ومكياج اول مره تحطه ...
تعلقت المجنونه بعنقه لتعتدل
جالسه ويضيع هو بشفاه دافئه معبقه بطعم كريزي ممتع يد صغيره تداعب خصلاته بنعومه وهمسه رائعه اطاحت بالبقيه الباقيه من تماسكه ليغرق في فتنه صغيره يتعلم بين يديها الحب يدخل مملكته الواسعه الرحبه ......ويحلق في فضاء رحب من المتعه اللا متناهيه
↚
تمدد غيث في الحديقه امام بيته .. ينظر لنجوم السماء المتلئلئه .. لقد وافقت ان ترتبط به ان تكمل معه الطريق ان تبني معه حياه جديده علي اطلال حياته وحياتها .. كلاهما يمتليء بالالم كلاهما هدم الموت حياته .... ولكنها واففت ان تجازف معه لبناء حياه جديده لما خفق قلبه عندما علم بموافقتها ... تنهد دوما كان يحب التمدد علي العشب ومتابعه صخب النجوم المتحركه في السماء ... روعه تحركها وسباقها البعيد عن القمر ... عندما اخبر جاسر قال انه حالم تكثر مما يجب يتطلع دوما للبعيد لعله محق فهو استطاع ان يقتلع جزوره ليعيش بعيدا لعشر سنوات وسماه كانت تخشي الليل ... ترهبه كف عن متابعه السماء لاجلها فقط ولكن هنا كان يبث النجوم عشقه لها ..هل عاد لفتره ماقبل سماه رؤيه النجوم واخبارها عن مكنون قلبه ... لما لم يدخل البيت ويتحدث لصوره سما كما اعتاد دوما ...لما ... يريد ان يري البسمه الحزينه الغامضه .... نعم غامضه
كلاماتها معه كانت تثبت الرفض لما وافقت هل اشفقت عليه عندما رأته يقطعه الالم بالمقابر ... بالتاكيد رأته ....لما هذا الخاطر اثقل قلبه ... هو لايريد شفقه ... هو يريد مشاعر حقيقيه .... يريد دفيء عاطفي افتقده ... بافتقاد سماه .... تلك البسمه كل شيء بها مميز حتي التحافها بالسواد ... عيناها بلونها
الاخضر كارض واسعه تمتليء خير تلمع بلمعان صاحبتها البيضاء المتدرجه بحمره رائعه ....شفتاها مكتنزه بلون كرزي طبيعي .... وللمره الثانيه يحاول تخيل شكل شعرها ... فليكن مثل شعر ااااا والدته ام جاسر ... ذلك الشلال المجنون الذي كان يصل لبعد ركبتيها ..يذكر جيدا جديلتها الطويله التي قصتها يوم وفاه عمه حدادا عليه .......حسنا فليكن مثل شعر عائشه الذي يماثل شعر والدته يذكر انه كان يحب تمشيطه وهي صغيره ... ويذكر ايضا انه من اطلق عليها ربونزل ... عائشه مدللته الصغيره ورده متفتحه وسط ثلاث ذكور .... كانت دميته المدلله هو وجاسر ... ولكن جاسر كان دوما يكبت مشاعره .... اليوم فقط راي لمعان الحب بعينيها صغيرته ستتزوج سيخطفها فارس علي حصانه الابيض ....وسليم فارس حقيقي .... كل يوم يزداد احتراما له ...احترم بشده طلبه للكتاب ... لم يفكر يوما مثله ... سليم مقيد بعقيده راسخه بشده ... البسمه الحزينه ايضا تشبهه في هذا التقوي واحترام الذات .... .. لقد اشتاق ليحيي الصغير هذا الفتي شبيه والدته ...نسختها الصغيره ....الممتعه يعشق تدليل الصغير والتحدث معه يحب ملمس يديه ... وضحكته المجلجله وحتي اسمه الذي ينطقه بطريقه خاطئه ..... جاسر فاجاه بامر السكن في القصر هو لايحب هذا منذ كان طفل وهذا هو بيته هنا تزوج اباه وامه هنا عاشا لسنوات من دونه هنا ولد ثم حادثه اولي تقضي علي اسرته بالكامل ابيه وامه والسائق ويخرج هو حي طفل لم يكمل شهر من عمره مجرد رضيع ..... لم يعرف له اب غير عمه وام غير زينب .... اعطته من حنانها ولم تفرق ابدا بينه وبين جاسر
بالعكس كان هو المدلل ودوما له تمييز عن جاسر لدي عمه فهو الصغير ....وحتي جاسر احبه وكانه اخوه الشقيق .... كان اقرب اليه من علاء ... جاسر عاشق جتي النخاع ...كان يعلم من البدايه ان مايشعره تجاه عزه ليس بحب وكثيرا مااخبره بهذا ولكنه دوما يعاند ويكابر ... عزه تلك الافعي التي يمقتها منذ صغره هي ووالدتها الحرباء الكبري ... كان يكره افتعالها المشاكل دائما مع زينب شجاراتهم التي لاتنتهي ... ولكن زينب ...اقوي امراه راها علي وجه البسيطه ...وتذكر كلاماتها
#شوف ياحبيبي انا عارفه انك كنت بتحب سما بس انك تفكر في الجواز دا مش معناه انها خرجت من قلبك
قال بحنق #هو الواد ده مش هيكبر بقي ويبطل يفتن
وكزت راسه #ياواد بطل تظلمه جاسر مقليش حاجه
#ياسلام امال عرفتي منين بقي ان شاء الله
#العصفوره قالتلي .... مش عيب ان واحده تشغل عينك مش عيب انها تحرك مشاعرك ومش عيب انك تبدا حياه جديده ... العيب انك تخبي علي امك
قبل يدها
#ياحبيبتي انا مش مخبي ولاحاجه بدليل اني جاي بكامل ارادتي اعترف اهوه ....الحكايه كلها ياامي اني متلخبط مش عارف ان كنت اللي عملته دا صح ولاغلط مش عارف ان كانت هتوافق ولالاء بس مره واحده حسيت اني محتاج ااقعد مع سما واتكلم معاها بس برضه مرتحتش ... يمكن اللي خرجني من اللي انا فيه اني شوفت يحيي
#امممم يعني فكرت زيك وراحت هي كمان المقابر .
#تفتكري لسه بتحب جوزها ...
#وليه متقولش راحت تودعه ...زي ماانت كنت رايح تودع سما بس مقدرتش تواجهه نفسك بدا
#اودعها .... هي خلاص سما هتنتهي من حياتي ياامي
ربتت علي كتفه
#لاء مش هتنتهي بس هتستخبي ليها حته جوا قلبك هتقفل عليها الباب وتسيب قلبك فاضي يتقبل حب جديد .....زي بالظبط ماهنجمع ذكرياتك معاها في قوضه وهنقفل عليها .... القوضه الكبيره اللي في ظهر القصر هنلم فيها حاجه سما كلها ....
قال بحزن #بس
قاطعته # مبسش ....محمود لما شاف بنته بتضيع منه عمل كده اجر بيتها بفرشها كلها ومش كده وبس دااخد كل قمصانها اللي لبستها في بيتها وحرقها. ....من بعيد تحس انها قسوه لكن لما تقرب تعرف انه حب وخوف طول ماهي شايفه الحجات اللي بتجمع ذكرياتها معاه عمرها ماهتنساه ....انت كمان محتاج شويه قسوه .... الام عشان تفرح بطفل بتمر باصعب الم علي وش الارض الولاده ياغيث .... بس بعد اما بتاخد ابنها في حضنها كل الوجع دا بيروح ....انا عارفه ان مش سهل عليك انك تقرر قرار زي ده ويمكن حاسس بالندم بس قراره صح محدش هيحس بوجعك
الا واحده جربته ....اهم حاجه ياغيث اليتيم اللي ربنا جعله في بيتك عشان تدخل بيه الجنه ...راعي ربنا فيه ... وحاجه كمان ..... اتقي ربنا في بسمه .... واوعي تقرب منها غير في الحلال عشان ربنا يبارك فيها ويحفظها
#حاضر ياامي ...بس انتي وشك شكله تعبان
#فعلا انا حاسه بشويه تعب اندهلي عيشه تقسلي الضغط وهنام شويه وهبقي كويسه
تنهد بقوه ...امه محقه كالعاده والان بعد تفكير هاديء علم من تكون ناقله الاخبار بالتاكيد المشاغبه الصغيره ... التي كان يبدو عليها
الالم لسبب يجهله ...عجيبه هي تلك الحور ... برغم صغر سنها وبرائتها التي تظهر واضحه بتصرفاتها العفويه الاانها تملك قلب كبير وحب يغرق الجميع بستثناء عزه بالتاكيد احيانا يشعر انها تريد تقطيعها ونشر جثتها علي ظهر الكوكب ..ابتسم تلك الصغيره قادره علي منح الجميع ابتسامه انها طفله بحق ....ولكن غيرتها قاتله والغريب ان جاسر مستمتع بتلك الغيره ... لما شعر بالحنق من كلمات علاء برغم انه متيقن انه يمزح .... هو ليس برجل غيور بطبعه ...في العاده غيرته مقبوله ... يبدو ان رياح التغيير ستهب عليه بعض التصرفات يشعرها غريبه عليه كفضوله القاتل في الصباح ليعلم لما ذهبت للمقابر ...هل شعر بالغيره لقد سعد لرؤيتها ولكن من داخله كان حانق ... تنهد بقوه وهو يري ضوء الفجر يزاحم سواد الليل ليزيحه وينتشر في الافق ..تنهد بقوه واعتدل جالسا النهار في سبيله لاعلان يوم جديد .... يوم سيبدا فيه حياه فعليه بعيدا عن الذكريات والاطلال واشباح الماضي نفض ملابسه ليترجل للبيت في الصباح ستفرغ والدته البيت سينال قسط من النوم ويبدا بتجميع اشياء حبيبته يودعها ويطلب لها من الله الرحمه
↚
# يارب يكون البيت عجبك
عائشه #جميل جدا و الديكور مميز اوي والالوان حلوه
سليم #يعني مش محتاجه تغيري اي حا جه في الالوان
عيشه #لاء بس انت ليه بنيه كبير اوي كده
سليم #متقلقيش هجيب حد يساعدك
عقدت ذراعيها ووقفت قبالته وقالت بتحدي
#علي فكره انا مش عويله وبعرف اعمل شغل البيت كله
خفض بصره #انا مقلتش كده ... بس كمان انتي عندك دراسه وشغل غير كده انتي متعوده ان حد يخدمك ...
#علي فكره لو اتخيلت ان انا الدلوعه بتاعه بباه ومماه تبقي فاهم غلط ....
تنهد بقوه وقال بتوضيح
#افتكر اني اعرفك من فتره وعارف دا كويس ... وبعدين انا مش عاوز اغير نمط حياتك ....
#انا مشوفتش العياده
#معلش هورهالك انا بعد الكتاب ... هتنزلي مع بسمه تجيبي فستان الكتاب مش كده
#لاء انا عندي فستانين جيبهوملي غيث وهو جاي من فرنسا والغريبه ان هما نفس التفصيله بس الوانهم مختلفه .... فهلبس انا وبسمه زي بعض ... بس انا مقلتش لبسمه تفتكر هتوافق
#مفتكرش هتعترض .. بس انا كنت بفضل تنزلي تنقي انتي حاجه
# علي فكره دي فساتين سهره وانا مش لبستها اصلا .... دا هو حتي يوم ما رجع قلي تلبسيهم في خطوبتك ...
تنهد بقوه #تمام طب ممكن اي خاتم من بتوعك
خلعت احدي خواتمها الصغيره وناولته له ليفتح كفه لتضعها بداخله .... ليغلق يده عليه بتملك ليقول
#طب الفستان بتاعك لونه ايه
#شوف هو في واحد لون السما ساعه الغروب والتاني لونه نبيتي تفتكر بسمه هتختار اي لون
#اتمني تختار النبيتي
ابتسمت #انا كمان .... سليم هو انت مبسوط
رفع عيناه للحظه وتامل وجهها
ملامحها المحفوره بقلبه الخافق سعيد فقط انه علي وشك القفز والتصفيق والصراخ من كثره السعاده .... فرك لحيته القصيره
#دي اول مره تندهيلي باسمي
قالت بحنق #هو سياتك اسمك عوره ولاحاجه لازم يستخبي
حدق بوجهها وانفجر ضاحكا
#انا اسمي عوره ليه ماشي عريان
تاملت ضحكته وقالت بمرح
# طب خد بالك لياخد برد ابقي غطيه يادكتور
رفع احدي حاجبيه وسال
#هو ايه ده
#اسمك ياسليم .... انا داخله لبسمه
وااا شكرا علي الشيكولا عنتها عشان ناكلها سوا
#يعني عجبتك
#اممم وحلوه حدودته قبل النوم ميرسي انا بحب الحوديت خالص وبحب الورد كمان ...
قالت جملتها وفتحت حقيبتها لتناوله كيسه صغيره
#انا مش بحب ابقي مديونه ..
تركتها بين يديه وترجلت لغرفه بسمه فتحت الباب ودخلت هاتفه
#يابختك ياغيث ايه الجمال ده ماشاء الله .. دا الاسود كان دفنك
فركت بسمه كفيها وقالت بحياء
#ربنا يخليكي ياعيشه ... انتي
الاحلي
عائشه # يخرب بيت الرقه ليه حق يقول عليه جعفر
حور ضاحكه #تصدقي صح انا وانت بره القصه دي خالص انتي جعفر وانا مخمير
عائشه #شوفي بقي ياست البنانيت غيث وهو جاي من بره جبلي فستانين سوريه من باريس بس ايه تحفه والاتنين تفصيله واحده .... انا فكرت نلبس زي بعض في الكتاب ايه رايك ....
بسمه # انتي قلتي لغيث
#لاء لسه انا قلت لسليم وهو وافق بصي انا مصورهملك شوفيهم وقوليلي رايك ومردتش اوريهم لسليم
نظرت بسمه للهاتف وتفحصت الاثواب
#هما فعلا تحفه بس دول عريانين ياعيشه واحنا محجبات
#انتي مجنونه ..... احنا هنبقي في وسط الحريم وهنلبس غطا زي اللي كانت لبساه حور في فرحها كده ....وهكلم سليم يظبطلنا مصوره تصورنا معاهم ... هاه ايه رايك هتختاري انهوه
#هو النبيتي حلو بس يعني ...انا هقعد كده ادامه ازاي يعني
عائشه #اه انت فاهمه غلط علي فكره انا اللي المفروض ااقول كده ..بس علي كل اتلقيتي الحكايه تقيله خليكي بالغطا ياحبيبتي انت عايزه تنقطيني
حور #يابنتي سيبك منها دي هبله مانا كنت لبسه فستان عريان يوم كتب الكتاب بس ايه بقي جاسر ولابصلي اصلا
انفجرت الفتاتان بالضحك فقالت بسمه
#هو يحيي فين
حور #اتعلق في رقبه غيث اول مادخل من الباب وطبعا زمانه اكله شيكولاته ودرمغه
ضربت بسمه ساقها في الارض
#طب ليه كده ...
عائشه # ميجراش يابسمه دا طفل عادي لما يوسخ هدومه
بسمه #انا زعلانه علي الشيكولاته اصل انا اللي باكلها
نظرت لها الفتاتان وانفجرا ضاحكين
في الخارج غيث
# في ايه ياسليم مالك متنح ليه ياحبيبي
#هاه ...مفيش ...ااااا شوف انا هحجز قاعه
جاسر مقاطعا #قاعه ايه ياسليم
شوف بقي ياسيدي دا كتب كتاب اخويا واختي يعني بجوز اتنين دفعه واحده ... كتب الكتاب عاوزه هنا تمام عاوزه عندنا تمام ... بس عشان ماما مبنعرفش تتحرك كتير ياريت يبقي هناك ... البنات هيلبسوا عادي وهنكتب وكل واحد ياخد مراته ويخرج
محمود #هاه ايه رايك ياسليم
سليم #تمام اللي تشفوه
محمود #يبقي الكتاب عندكوا عشان الحجه زينب
غيث #عم محمود انت مكلمتنيش في حاجه
محمود #عشان عارف انك هتتقي ربنا فب بنتي ياغيث .... فلوس الدنيا متسواش ظافر منها ...ولادمعه تنزل من عينها ... دي امانه في رقبتك يابني
غيث #عم محمود ... المهر اللي هتقول عليه
قاطعه محمود #المهر اللي هتدفعه افرشوا بيه بيتكوا .... اللي بوصيك عليه هو يحيي حطه في عينك يابني
قبل غيث خد يحيي
#يحيي دا حبيبي اصلا داانا اتجوزت امه عشانه صح يايحيي
#غيت بيبي
جاسر #تمام ياجماعه كده علي ميعادنا اخر الاسبوع يعني بعد بكره .... عم محمود الحجه خديجه وبسمه عند حور من بدري
يونس #وانا معاهم طبعا
امسك جاسر اذنه #عاوز تعود في وسط الحريم
#اي اي خلاص ياابيه هزعزع هنا مع ابو حميد .
وكزه غيث #ياد قعده الرجاله
بالدنيا هاخدك انت وسليم ويحيي عند الحلاق انا وانت ويحي نحلق وسليم يتفرج علينا
سليم #ليه بس مانا بحلق شعري عادي يعني
غيث #حلو سيبلي نفسك بقي وانا هظبطك
سليم # مش مرتاحلك ياغيث
جاسر بابتسامه #لاء متقلقش غيث خبره في الحجات دي
غيث # عجبك كده يايحيي محدش مؤمن بقدراتي
يحيي #غيت بيبي
غيث # انت اللي حبيبي يايحيي
عم محمود عاوزك تسال بسمه هي عاوزه تعييش فين
محمود #يابني دي حياتكوا انتوا ترتبوها مع بعض ادخل يايونس اندهلها
غيث #انا عارف مكاني الحق الكرسي قبل ماتعد عليه هاهاهاه
جاسر #مش عارف ليه حاسس اني سمعت الضحكه الشريره دي قبل كده
علاء # انا هستاذن ياجماعه عشان لسه طالع علي طريق سفر
محمود #توصل بالسلامه يابني
جاسر #علاء متتاخرش يوم الكتاب عشان ايناس تتعرف علي بسمه
اكتفي بهز راسه وتحرك خارجا عاد يونس ووقف بجوار جاسر هامسا
#ابيه خد بالك من حور عشان بتتعب
نظر له جاسر #بتتعب .... كانت بس مضيقه امبارح
#لاء انا اتعودت علي كده هي مرعوبه يمكن عشان الولاده قربت بس قلبي بيوجعني
الحمقاء الصغيره التي لاتصرح ابدا بالالم ...زفر بقوه
#ماشي يايونس ... شكرا
↚
جلس غيث يداعب يحيي والاخير يضحك بقوه ويجذب شعره وهو مستمر بدغدغه بطنه ضحكات تلك الصغير دوما ترتد بداخله تفتح له طاقه نور ...
#احم احم
نحنحه ناعمه اخرجته من مرحه الطفولي ليري طرف ثوب بلون ارجواني لتتبع عيناه اللون يعشق الارجواني يضيق عند خصرها ليظهر خصر نحيل غايه في الروعه وخمار بلون اخضر فاتح ليخفي باقي مفاتنها المبهره خلفه اللعنه ان فتنتها كامله في هذا الوجه المستدير كستداره قمر منير اليوم تطفي حمره طفيفه علي خديها وشفتيها الورديه الجميله اعلنت انتهاء الحداد ورغبتها في متابعه الحياه معه يبدو ان نظراته المفترسه اخجلتها لانها ضمت يديها امامها لتفركهما .. حسنا لقد فتن بطلتها ووجنتها التي ازداد احمرارها ....
#علي فكره انتي في بيتكوا مش محتاجه عزومه ااقعدي
ابتسمت واشارت الي شعره وقالت
#علي فكره شعرك
مرر يده في خصلاته الطويله نسبيا ليعيدها مكانها وقال
#كده يايحيي تشلفط الجثه ... بس قولي بقي هي امك حلوه اوي ليه كده ... تعرف يايحيي ان انا بحب اللون دا اوي ...
#تمام اسيبك تعد مع يحيي
نظر اليها وقال بحزم
#اياكي ابقي قاعد وتسيبيني وتقومي ....
عقدت ذراعيها وقالت بهدوء
#تمام بس انت بتكلم يحيي مش بتكلمني
ابتسم # يعني لوقلت انك حلوه اوي واللون دا جميل عليكي اوي ووولون الروج تحفه
قاطعته #هسيبك واقوم ..........................وعلي فكره انا مش بحط روج
قالت جملتها لتمسح شفتيها المكتنزه بيدها ثم تفردها امامه
هز راسه نفيا وقال
#مش مصدقك علي فكره ... انا بحب اتاكد بنفسي
اشتعل وجهها وخفضت عيناها
#انت قليل الادب
نظر الي يحيي المحدق بوجهه
#عجبك كده يايحيي امك بتشتمني
يحيي #بمه كخ
غيث #حبيبي يايحيي ... . شوفي بقي دلوقتي عا وز اعرف رأيك في حاجه .... ممكن نعد في بيتي اللي يحيي اجالي فيه دا اصلا بيت ابويا الله يرحمه وانا كنت عايش هناك لحد قبل مااسافر ...او جاسر اقترح اني اخد جناح في الدور التاني في القصر ... دا مقفول بس كل جناح فيهم تقريبا شقه منفصله
تنهدت بقوه
#مفتكرش انك ممكن تسيب بيتك والاكنت قعدت في القصر اصلا
#دا حقيقي انا كل ذكرياتي في البيت ده ... لوحابه هنغير كل حاجه .. علي زوقك زي ماتحبي ولو حابه تقعدي في القصر برضه عادي ...
تنهدت بقوه وقالت
#لاء الافضل يبقي المكان مستقل عشان يعني ابقي علي حريتي
نظر في عيناها
#انتي وفقتي ليه
قطبت #كنت عايزني ارفض
#خالص بس ردك عليه في المقابر كان بيقول انك هترفضي
#انت مش محرم ليه عشان اققف افتح معاك حوار ...
#طب رحتي المقابر ليه
#انا مسالتكش انت رحت ليه .. ومع كده دا انسان كان زوجي وكان لازم اودعه للمره الاخيره ... عشان ااقدر اقفل صفحه وافتح صفحه جديده
ورغما عنه تاملها باعجاب
#هتقدري
تنهدت بقوه # لومقدرتش يبقي مش هينفع اتجوز
#مش فاهم
# انت غيري انت ممكن تتجوز وتفضل تفكر في مراتك عادي ربنا مش يحسبك ... بس انا مينفعش ابقي في عصمه راجل وافكر في واحد تاني دي تبقي خيانه للامانه ربنا يحسبني عليها
نظر اليها باحترام وتقدير حقيقي لقد اعجزته بحكمتها وتقواها .. هل هي احدي الملائكه
#طب وهو انا لوفكرت فيها مش هتضيقي
#حاليا لاء. .. لكن وارد اتضايق في المستقبل بس ... برضه مقدرش اصرح بده .... عشان القلوب بايد ربنا محدش بيتحكم فيها ...سالت انا وفقت ليه ..وفقت عشان صليت استخاره وحسيت ان انا مرتاحه ... وحور قالتلي انك عارف ربنا ومش بتسيب فرض ... وبابا كمان قالي كده
قال بتردد #انتي صريحه اوي .... ...انا بقي لسه مش قادر ااقفل الصفحه ...ومحتاجلك معايا
# طب مانا هبقي معاك
تنهد #شوفي يابسمه انا من ساعه مارجعت من بره .... مقدرتش ادخل قوضتي انا وسما ... ومش هقدر اعمل ده لوحدي ....القوضه فيها حجاتها كلها لبسها وبرفانتها و ووو
اغمض عيناه وبلع ريقه فقالت
#وذكرياتك معاها ..
#يعني لو مش هيضيقك هبقي محتاجلك معايا نقفل الصفحه دي مع بعض ممكن
ابتسمت وهزت راسها موافقه
#يعني مش هتضيقي
#علي فكره انا عارفه كويس جدا انها مش سهله خصوصا اللي فهمته من كلامك انك كنت بتحبها اوي .... انا كمان كان صعب عليا جدا ان بابا يمنعني من الذكريات اللي كنت عايشه عليها ...ياجر البيت ويرجع حجاته لاهله ... حتي الصور ... كنت في الوقت ده محتاجه اي حد يكون جنبي فعلا يمكن لولا سليم وكلامه معايا وحور كمان .. مكنتش قدرت اتخطي المرحله دي ..... صدقني انا مقدره اوي اللي بتقوله
قال بانفعال #انتي قلبك طيب اوي ... عارفه انا مش عارف رحت ليه ... رحت عشان احكيلها ولااودعها ... حسيت انها ماتت اليوم دا .... قلبي كان وجعني بس كنت خايف
#خايف من ايه
#خايف ترفضي وتقفلي باب امل اتفتح جوايا ... مش عارف اتفتح امتي بس انتي الوحيده اللي قدرتي تعملي كده .... عارف انك هتستحملي كتير معايا .. وهتتعبي كتير معايا ... بس انا حقيقي محتاجلك ... وكل اللي بطلبه من ربنا اني اقدر اسعدك وعوضك اللي انتي معشتهوش .. واللي انا كمان اتحرمت منه من سنين ... عارفه ببقي مرتاح اوي وانا بتكلم معاكي مش عارف بيني كده هحبك باين
قاطعته بارتباك
#اااا يحيي نام ووووااانا لازم انيمه
حدق بوجهها المشتعل وتلك الاسنان اللؤلؤيه القاسيه التي تقطم شفتيها المكتنزه تري كيف يكون مذاقها انها تشبهه الكريز الطازج اقتربت ليتشتت برائحتها الانثويه المغريه يزفر الهواء بنعومه غارق حتي اذنيه في فتنه مخفيه عن عيناه لمسه غير مقصوده ليده التي تحمل الفتي ثم اعتدلت لتقول بسرعه
#هي عيشه قالت ان الفساتين انت جبتهم وهما حلويين ووو تصبح علي جنه
قالت جملتها لتختفي من امامه في لحظه .... ممتعه هي بسمه خجوله
كان غارق في تاثيرها ... لما هي خجوله هكذا اليس الاجدر بها ان رتكون اقل حياء من هذا ... سما كانت متحرره بشده تعبر عن مشاعرها ببساطه ...دون خجل وهذه البسمه تخجل من مشاعره هو .... يد جاسر التي وضعت علي كتفه اخرجته من شطحته لارض الواقع
#ايه يااخينا رحت فين
#مع النجوم
#والله زمااان ياغيث هترجع تاني للنجوم والقمر
#تفتكر بتحب النجوم
جاسر #يلا ياحبيبي خلينا نروح اتفقت معاها علي الشبكه والسكن
غيث #شبكه ايه
جاسر #قوم ياغيث بدل ماامد ايدي عليك قدام الناس عدي
سليم #ايه ياغيث انت عجبتك القعده لوحدك
هب واقفا وقال # انتوا هتحفلوا عليه
خديجه #يلا ياجماعه العشا جاهز
جاسر #لاء عشا ايه احنا يادوبك نروح
خديجه #لاء كده ازعل والله
غيث #انا قتيل العشا
ثم مال علي اذن جاسر
#هتيجي تعد معانا
سليم ضاحكا #عليك واحد ياحلو معندناش حريم تعد مع الرجاله
غيث باحباط #داانت حمي ... ماشي ياسي سليم بكره تقع تحت ايدي ياحلو معلش ياامي خلي العشا يوم تاني
محمود #مينفعش يابني
اجتمع الرجال هلي مائده الطعام ليسال غيث
#هو يحيي لسه نايم
يونس ضاحكا #اه .... كده برده ياغيث تاكله الشيكولاته كلها ... طب هتخانق علي ايه دلوقتي انا وبسمه
محمود #الله يفضحك انت متسترش ابدا بتاكلوا الشيكولاته بتاعته الواد الصغير ....
تشارك الجميع بالضحك وقال غيث
# احلي شيكولاته ياسي يونس كده بس
انتهي الطعام ليرحل الجميع ويتحرك سليم لغرفته ينظر لعلبتها وكانها كنزه الدفين متي ياتي الوقت الذي كلماتها ان يصرح بالعشق عائشه من زرعت ورود ورياحين فواحه بقلبه ...انها ليست كما كان يعتقد فتاه مدلله بالعكس تريد تحمل المسؤليه ... جميله هي جميله بكل شيء حديثها كلماتها
المرحه وروحها الطيبه ...امسك الصندوق بين يديه تحسسه ليفتحه ويفرغه ليري سلسه مفاتيح فضيه محفوره عليها جمله الله يحفظك ....ورقه صغيره
دي عشان تفتكرني غلاسه وانت بتفتح الباب والعياده والعربيه ... الورده الحمرا جميله ... وانا كمان بحبها اوي ......عائشه
ابتسم وهو يتمسك بتلك القلاده
#ربنا يحفظك ليا يا عيشه
استلقي علي الفراش من كان يصدق ان سليم الذي عاش طوال عمره يحارب فتنه النساء يقع بفتنه تلك اليمامه البيضاء صاحبه عيون الغزال الواسعه ...
↚
ترجل سليم وعائشه من السياره ليحتضن سليم يدها ويترجل ناحيه البيت عائشه
#هواااحنا جيين هنا ليه
#دلوقتي تعرفي
فتح الباب وقال بابتسامه
#ادخلي ياعيشه
ترجلت للداخل لتري ورود في كل مكان علي شكل قلوب تمليء الارض وطاوله عليها الطعام تقدم ليشعل الشموع لفت حول نفسها وقالت بسعاده
#عملت كل ده عشاني .. بصراحه متوقعتش
خلع سترته ليضعها علي المقعد واقترب منها وقال بابتسامه
#طب ليه
هزت كتفيها
#يعني انت جد اوي وااا
سليم # وااا ايه ... قلتلك ياعيشه عشان ااقدر اعبرلك عن اللي جوايا لازم يكون في الحلال ....
ابتسمت # بس انت مقلتش حاجه
قرب وجهه منها
#احنا لسه كتبين من شويه
#امممم يعني هتنطق امتي لما نطلع علي المعاش
انفجر ضاحكا قالت
#علي فكره غمازاتك حلوه
#انتي اللي جميله اوي ... بس معتش مكياج تاني اتفقنا
#طبعا بس هحط يوم الفرح بس
# توء تحطي في بيتك عشان اشوفك انا وبس .... انتي اصلا فتنه لوحدك حتي وانتي لبسه حجاب ومفيش حاجه بينه منك عارفه الفستان حلو اوي عليكي اتخيلته غير كده خالص انتي قلتي غيث جيبه من فرنسا
فكت الرابطه التي اسفل راسها لترفع الغطاء عنها وتحتبس انفاسه وهو يري الثوب بلونه المميز وقد ظهرت معالمه يضيق عند الخصر مفتوح ليظهر ذراعيها واحدي كتفيها عاري والاخر بكم قصير ثم شعر اسود تحرره لينسدل بروعه ثم تلف حول نفسها ليري شعرها الطويل يصل لقرب ركبتيها تقريبا
#اكيد مش هظهر بيه قدام حد كده هاه زي ماتخيلته
هل احدهم اشعل الغرفه ام انه يحترق ذاتيا حاليا ... الايجب ان يغض بصره ... ان ..... ماذا يفعل انه لايستطيع حتي اشاحه بصره اقتربت منه
#هو مش عجبك
بالكاد وجد صوته الضائع
#اااااا استغفر الله العظيم ... حرام عليكي
قطبت بين عيناها وقالت
#تاني ياسليم .... انا عاوزه اروح
قالت جملتها لترفع الغطاء ليقترب منها ويقول
#استني بس افهمي .... عيشه انا مش عاوز اغضب ربنا فيكي .... انتي هتدخليني النار حدف عشان مش قادر حتي ابعد عنيا عنك
قالت بغيض
#نار ايه ياجدع انت هو احنا مش كتبنا الكتاب يعني مش حرام اظهر قدامك كده
زفر الهواء بنعومه وهمس
#ايوه بس اااا انتي فتنتي ياعيشه عارفه يعني ايه فتنتي . .. انا عمري مابصيت لواحده غيرك ... انتي الوحيده اللي عيني كانت بتخني وبص عليها .... عشان كده كنت بستغفر ربنا .... انا عشت طول عمري عارف ان الحريم فتنه
لازم اتجنبها ... من وانا صغير اتعودت علي كده ... حتي لما كبرت ودخلت الجامعه كنت بتجنب اتعامل مع اي بنت .... ولما سافرت كمان ياعيشه انا تقريبا مكنتش بعرف ارفع عيني من الارض من المناظر هناك .... فضلت ثابت زي مانا لحد ماشوفتك ... وكل حاجه جوايا اتلخبطت ... كنت بستغفر عشان مفيش مره وقفتي قدامي مشاعري متحركتش نحيتك ... ياعيشه انا من يوم ماشوفتك وانا عايش حياتي الصبح صايم وبليل اقيم عشان مفكرش فيكي ... ويارتيني كنت بقدر غصب عني اول مااغمض عنيا اشوفك عنين غزاله مش عايزه تسيبني في حالي .... انام احلم بيكي في حضني اصحي استغفر ربنا واقول معنتش هبصلها تاني ... بص غصب عني مبقدرش ...
اقربت خطوه وهمست
#ودا اسميه ايه بقي حب
بلع ريقه بصعوبه وهمس
#لاء ... عشق
تعلقت بعنقه وهمست
#وانا كمان بحبك اوي ... عارف عمري ماتخيلت تقول
كلام حلو كده ...
اقترب حتي تلمس شفتيها وهمس
# يعني مبسوطه بعذابي
همست بنعومه
#توء متهنش عليا ياسلومتي
ليضمها اليه ويضيع تماما بدفيء شفاه ساكنه يتعلم منها العشق ويستمد منها الحياه ... تلك الجميله لاتدرك خطورة فعلتها .... لتقترب لرجل لم تتحرك رغبته الالها لتأن بين انفاسه لتطلب الهواء يبتعد لتضع راسها علي صدره يداعب شعرها الطويل فتنته التي سقط بها دون مجالا للعوده ومااروعها فتنه زفر بقوه وحاول استجماع شتات نفسه المبعثره
#مش قلتلك هروح النار بسببك
لترفع راسها وتنظر اليه بغيض
#تاني ياسليم
تلمس شعرها وهمس
#اصل انتي حلوه اوي ياعيشه
هوااا دا شعرك حقيقي
رفعت شعرها لتضعه علي احدي كتفيها وقالت
#لاء مأجراه .... هو مش عجبك
تلمس نعومته وقال
#اصله حلو اوي وااااا
تلمس شفتيها المنتفخه قليلا وهمس
# شوفي هو انا هكلم جاسر نعمل الفرح الاسبوع الجاي لاء كتير بصي نعمل الفرح بكره
حدقت بوجهه
# بكره ازاي يعني مش هنلحق بص انا شوفت شويه كتالو ج للعفش تحفه هنجيب قوضه النوم والانتريه والسفره هندفع تلت تلاف وكل شهر ندفع خمسميه جنيه ....احنا مش محتجين اكتر من كده وبعد اما نخلص حق دول نبقي نفرش قوضه قوضه
كان يحدقها بانفعال حقيقي ابنه الراوي تريد فرش بيتها
بالتقسيط المريح قالت بارتباك
#طب بص اصل انا معرفش امكانياتك بس عادي ممكن ناجل السفره بس لازم نجيب انتريه عشان لما يجلنا حد وكده
شدها بين ذراعيه وقال بانفعال
#انا بحبك اوي انتي هديه ربنا ليه .... ياحبيبتي الحمد لله ربنا فرجها ... واللي نفسك فيه هجيبهولك ... دا كفايه بس انك معايا ....
رفعت راسها وقبلت خده
#ربنا يخليك ليه ... انت كمان هديه ربنا ليه ... عارف علي قد ماكنت بتخنق منك عشان بتستغفر كل اما تشوفني ... بس برضه كنت بفكر فيك غصب عني ...
امسك يدها واجلسها علي المقعد ليجلس امامها
#عارفه اول مره استغفرتي في وشي فضلت اضحك طول اليوم ... طب انا بستغفر عشان خيالي بيشطح وانتي قدامي انتي بقي بتستغفري ليه ... بس بعد كده حبيت استغفارك بقيت اتونس بيه ...
رفع بعض الطعام ليضعه علي شفتيها اكلته وقالت باسمه
#هو انت هتاكلني
ابتسم # طبعا دي سنه ... ااكل حبيبتي وادلعها واعشقها اوي قليلي بقي بتحبي الاطفال
#جدا
#وانا كمان ... عارفه نفسي ربنا يرزقنا .... بالمقداد وحمزه و خالد وحذيفه
قاطعته
#ونجيب القعقاع ونعلن الحرب صح ...
انفجر ضاحكا فقالت
#علي فكره انا عارفه انك اتضيقت عشان الدهب اللي جبته ماما ... انا قلتلها انك هتزعل ... بس الحجه زينب بقي
رفع كفها وطبع عليه قبله ناعمه
#انا مزعلتش ولاحاجه
#هي والله عملت كده مع جاسر وهو بيتجوز عزه وغيث وعلاء بس هي محضرتش جواز حور
هب واقفا ليرفع الغطاء من علي الارض ليضعه علي كتفيها وامسك يدها لتجلس بجواره علي الاريكه الوحيده
#معلش بس عشان انا ضعيف ونقصلي دقيقه وهتهور ... عارفه انا عملت خناقه لرب السما مع بابا اول مارجعت بسبب جوازه حور دي ...كنت اول مره ازعق بالشكل ده لبابا
#حور دي مفيش زيها في الدنيا وكفايه ان حبيبي اللي مربيها
#انتي قلتي ايه
ارحت راسها علي كتفه
#حبيبي وروح قلبي وجوزي
هب واقفا وقال بغيض
#ياشيخه اتقي ربنا بقي ... قومي البسي عشان نروح
مطت شفتيها وقالت
#زهقت مني ياسلومتي
قرب وجهه منها وهمس
#سلومتك علي اخره ... احنا لسه كتبين قومي
مررت اصابعها الصغيره في لحيته ليزفر بنعومه
#تعرف ان انا بحب لحيتك اوي
قبل كفها وهمس
#ابوس ايدك كفايه ضغط هنفجر
اعتدلت بجواره وقالت بارتباك
# عارف ياسليم ... انا طول عمري وانا لوحدي عارف بقي البنت الوحيده في البيت يمكن اكتر حد كان قريب مني غيث .... لاني كنت بترعب من ابيه جاسر وعلاء ديما مكبر دماغه ومبشلش هم حد ..
غيث كان بيحب سما اوي .. هي بعدته شويه بس برضه فضل يسال عليه حتي بعد اماماتت موتتها كانت صعبه اوي وغيث اجاله انهيار وساب الدنيا كلها وسافر ومع كده لما فاق برضه كان بيسال عليه ..
يوم العمليه اللي عملناها في عيادتك حكيتله اللي حصل قلي سليم بيحبك مصدقتوش دا مش طايق يشوف وشي بس كلامه خلاني غصب عني افكر فيك ... علي فكرة كنت بستغفر ربنا برضه .... يوم ماانت حددت الكتاب غيث
وعلاء طلعولي عشان يطمنوا عليا ... وقالي كلمتين معرفش هو صح فيهم ولاغلط ...
#قالك ايه
فركت كفيها وقالت
#قالي الحاجز اللي بينك وبين سليم هو مش هيتخطاه اتعاملي معاه بحريتك لانه هيبقي جوزك .......سعتها
علاء زعقله وقاله انت مجنون ازاي تقولها حاجه زي كده .... غيث قاله انت متعرفش حاجه انا اامن علي عيشه مع سليم اكتر ماامن عليها معاك ... فمش عارفه بقي انا سمعت كلام غيث ... بس حسه انك اتضايقت وانك بتقول ان انا قليله الادب وو...علاء كان عنده حق ووو
ابتلع باقي كلاماتها بشفتيه المشتاقه لكل لمسه همسه كلمه من تلك الحمقاء ابعد وجهه ليمسك يدها ويضعها علي نهايه ضلوعه
#انتي الضلع ده ياعيشه ... اللي ربنا خده من ادم عشان يخلقله حوا بتاعته .... انتي حوا بتاعتي ..اللي مشوفتش غيرها ومش هشوف غيرها .
انا مفيش بيني وبين غيث
كلام اوي بس عمري مااتخيلت انه يكون عارفني للدرجادي ... يمكن لولا كلام غيث معاكي مكنتش قدرت اعبرلك عن كلمه واحده من اللي جوايا .. انا بعشقك وبعشق شقوتك ومنكفتك وعندك وانت واقفه بتجادليني الكلمه بكلمتها .... كنت بقعد ادعبس علي كلمه غلط عشان اتلاقي موضوع اتكلم فيه ..... انا كنت عارف ومتاكد من ساعه مارفعتي الطرحه وكل اللي بتعمليه مش من طبيعتك ... بس حبيته اوي قربك جنه فضلت شهور احلم بيها وبس عمري ماحسيتها ...ومستكترها علي نفسي اوي ....انت فتنتي بس بقت في الحلال ...يبقي وكفي بها فتنه
#يعني انا منزلتش من نظرك
ربت علي خدها
#انتي تاج علي راسي ياعيشه .... اوعي تقولي الكلمه دي تاني انتي مراتي
ارتمت علي صدره وهمست
#انا بحبك اوي
ربت علي شعرها وهمس
#وانا بعشقك ياعيشه يااحلي حاجه في عمري كله شوفي بقي ياست البنات ... انا كنت محوش مبلغ كده علي جنب عشان الزمن ...دا اللي ننفرش بيه البيت ممكن ميكفيش فهنسيب قوضه او اتنين بس والاجهزه
#الاجهزه والفرش علي العروسه ياكابتن ..
#دا اكيد
#اه والله حتي اسال اي حد .. اصلا انا عندي الاجهزه كلها انا مش ناقص عندي بس غير السجاد والستاير والنجف الحاجه زينب كانت بتقولي الحجات دي تتشري علي لون الفرش ...
#يعني انا بجيب الخشب بس ازاي ....
#والبيت حضرتك .. هو المفروض انت بتجيب البيت وتفرش تلت قوض نوم وانتريه وسفره وانا بجيب قوضه الاطفال ... بس احنا عشان بيتنا كبير المفروض جاسر يجيب تلت اوض ... بس طبعا كان مستحيل ااقولك دا في اول الكلام عشان متفهمش غلط بس علي فكره دا العرف اللي ماشي ...
#اممم ... معني كده ان بابا هيجهز بيت غيث كله تقريبا
زفرت بقوه
#ربنا سبحانه وتعالي قال ومتعوهن علي الموسع قدره وعلي المقتر قدره .....وغيث ربنا موسعها عليه ... مش هيشيل عم محمود دا ...زي
بالظبط لوكنت مكانه كنت هتعمل كده برضه .... عارف انا مبسوطه اوي انه اخيرا خرج من اللي كان فيه وهيعيش حياته وبسمه كمان تستاهل كل خير ربنا يهنيهم ويوفقهم
قبل راسها #ربنا يخليكي ليه
#ويخليك ليه ياحبيبي
#لو الحكايه زي مابتقولي كده احنا ممكن نفرش في اسبوع ونعمل فرح واطلع عليكي اللي بتعمليه فيه كله
قربت وجهها منه وهمست
#هو انا جيت جنبك ياحبيبي
زفر بنعومه
#حرام عليكي ياعيشه .انا مش حملك ..يلا عشان نروح بقي
#انت عندنا بكره
#مش هينفع
#هطبخلك
#انتي بتعرفي تطبخي
قالت بمرح
#طبعااااا هعملك من اللي تحت الحوض يامسعودي
#هو انتو يتحطوا ايه تحت الحوض يالينا
#خليها مفجاه
#طب يلا بينا
↚
#والله الواحد مش عارف كان هيعمل ايه من غير حور
اطعم يحيي فقالت بسمه
#هي حور كده بتحب تهتم بكل حاجه ... بس انت بتاكل يحيي ومش بتاكل
رفع بعض الطعام الي شفتيها المكتنزه وقال
# بتهيألك انا باكل انتي اللي مش بتاكلي
تناولت الطعام من يده لتقول بارتباك
#انا شبعت الحمد لله ... هات يحيي عشان اغسله
#لاء انا هغسله ... ممكن فنجان قهوه
#بليل كده مش هتعرف تنام
ابتسم #مانا مش عايز انام
المطبخ هناك اهوه
قال جملته وحمل الصغير للحمام عاد بعد قليل ليجدها حملت الاطباق ونظفتها وتقف بالمطبخ تبحث عن القهوه
اجلس يحيي علي الاريكه واتجه ناحيه المطبخ وقف خلفها وقال وهو يفتح احد ابواب الخزانه
#بصي القهوه اهي والسكر اهوه والكنكه في الدرج دا
#طب ممكن تنزلهولي عشان مش هطول
اقترب تلقائيا لينزل العلب التصق بها عفويا .... ليضطرب هو لسبب لايفهمه وترتعش الجميله ... رعشه اثارت فضوله ليلفها بين ذراعيه فتخفض هي وجهها المشتعل انها ممتعه بحق رفع ذقنها وقال بهمس
#مالك في ايه
قالت بارتباك
#مفيش حاجه بس ااا هعملك القهوه وووو
نظر في عيناها بها لمعه خوف
#انتي خايفه
قالت بسرعه #ابدا بس اااا يحيي وووواااا
ربت علي خدها
#احنا من ساعه مادخلنا البيت وانتي متنشنه اوي .... ايه الحكايه
تسارعت انفاسها وقالت
#مفيش حاجه ... بس ... اصل اااابابا قلي .... ان .... يعني ....
هل تخشاه لهذا الحد اللعنه انها مضطربه كعذاء غريبه هي حقا بسمه خائفه
# اهدي يابسمه .... احنا لسه ماخدناش علي بعض عشان ااقربلك ....
حمل العلب ووقف يصنع القهوه قالت
# انا هعملها
#انا وانتي واحد قوليلي بقي اختارتي اللون دا ليه
#انا بحب النبيتي
#انا كمان لما شوفت الفستان دا فكرت اجيبه لعيشه عشان لما تتخطب وجبته فعلا نبيتي وبعدين افتكرت ان عيشه مبتحبش اللون ده فجيبت التاني ....بس انتو غيرتو معالمه خاااالص
قالت بسرعه
#لاء هو زي ماهو بس مينفعش نلبسه كده يعني ....عشان حرام
حمل كوبه وناولها واحد وقال باسما
#علي فكره انا عملتها مظبوط عشان انا بشربها كده
#انا كمان بشربها مظبوط
تحرك للخارج للتحرك هي خلفه وضع الكوب ورفع الصغير النائم وقال
#هنيمه جوا عشان ميقعش
قال جملته وتوجه لغرفه جانبيه ليريح الصغير تركت لعيناها العنان لتامل البيت علي الاقل رفع صورته وزوجته من الصاله الكبيره عاد بعد قليل وقال
#متقلقيش غطيته
#انا مش بقلق عليه وهو معاك
جلس بجوارها
#ليه
#عشان بحس انك بتحبه وهو كمان حاسس بكده عشان كده اتعلق بيك
اخرج علبه لفافاته وقال
#يضيقك لو دخنت
#مكنتش اعرف انك بتدخن ... بس دا خطر علي صحتك ..
#يعني بتضايقي
#لاابدا برحتك
اشعل لفافه ونفث دخانها وقال
# بسمه اعدي براحتك متحسسنيش اني ضغطك
فركت يديها امسك يدها
#انتي ايدك متلجه ... ياماما اهدي .....
زفرت بقوه وكانها تستدعي الهدوء ...
#مقلتليش بقي عملتوا ايه في الفستان
اشارت الي رابطه تحت ذقنها
#معملناش حاجه احنا بس لبسنا غطا عليه مش اكتر
اعتدل في مواجهتها
#امممم طب انا عا وز اشوفه
تنحنحت بقوه
#في ايه انتي هتموتي انا جوزك علي فكره ...
#طب اااغمض عنيك
#هشوف الفستان في الحلم
ابتسمت فقال
#ايوه كده فكي
اخرج من جيبه شيكولاته وقال
#سمعت انك بتحبي الشيكولا
لمعت عيناها وقالت بحماس
#بحبها جدا ...جربت القهوه بالشيكولاته
#ودي ازاي بقي
امسكت اللفافه من يده واطفاتها لتفتح الشيكولا وتخرج قطعه وتناولها له
#حطها علي لسانك وخد بوق قهوه
#مش عارف ليه مش حاسس اني بتغفل بس ماشي
فعل كما قالت
#امممم تصدقي فعلا جميله
فعلت مثله لتغمض عيناها وتهمس
#عندما تعشق الشيكولا ضحك علي كلمتها المسرحيه وقال
#تنفعي تعملي اعلانات بس برضه هشوف الفستان
#هو انت مش بتنسي
قرب وجهه منها وهمس
#انا مش يحيي يابوسي
اتسعت ابتسامتها لتظهر غمازاتها الممتعه
#حلو بوسي .... محدش قلهولي قبل كده
رفع يده وفك رابطه الغطاء وقال
#لما ااقول كلمه تتنفذ ماشي
هزت راسها موافقه انها بالفعل تخافه لما ... ابعدت الغطاء لتخطف عيناه اللعنه انها فاتنه فاتنه اكثر مما يجب ... بشره لبنيه بيضاء تضاهي بشره
الاطفال نعومه .... شامات رائعه علي كتفها شعر اشقر لامع وكانه سبائك ذهبيه منسابه زفر بقوه
#حلو اوي ... زي مايكون متفصل عشانك
ابتسامه خجله اخرجتها من توترها جزئيا
#شكرا ... انت كمان البدله لونها حلوه عليك ....
# عيشه امبارح قالتلي علي موضوع الفستان وانا سالتها اختارتي اي لون ... في بعض حجات بتعدي عليه مش باخد
بالي منها لو منبهتنيش تفلت مني زي موضوع الشبكه مثلا لولا ان جاسر نبهني مكنتش خت بالي .... ودة مش قله اهتمام علي فكره بس فعلا في حجات بتقع مني مش باخد بالي منها
هزت كتفها
#علي فكره عادي ...حتي لو مجبتش خالص مش هتفرق يعني ....كانت كفايه الدبله جدا
ابتسم #لاء اللي في العلبه الحمرا دا زوقي انا اللي في العلبه الزرقا دي شبكه ماما ...هي متعوده علي كده احنا نجيب بلفوسنا وهي تجيب عملت معانا كلنا كده ..اتفرجي بقي علي سليم وهو بياخد علبته كنت حاسس انه هيطرشق بس طلع مخه كبير وعدي الليله لانه لوكان قال لاء كان هيقلب الدنيا انتي متعرفيش ماما جبروت
ضحكت #لاء خالص دي طيبه وحنينه جدا
ابتسم # ماما شخصيتها قويه جدا يمكن مكنتش بينه ايام بابا اوي اصل هو كان كبير اخواته البيت كله كان بيترعب منه كلمته دستور غير قابل للمناقشه يمكن انا شويه منزلتش تحت ايده بس اللي كان بيعمله في جاسر مش طبيعي كان يضرب جاسر واخاف انا .. كان مربيلي الرعب بضربه لجاسر ... كنت اعمل العمله وهو اللي يضرب
قالت ضاحكه
#ياحرااام داانت كنت مفتري
#هو انا اللي كنت بضربه
#اذكروا محاسن موتاكم
هب واقفا ليخلع سترته والقاها علي احدي المقاعد المنتشر عليها ثيابه
#لاء من نحيه محاسن فهو كان في محاسن وعفاف وتهاني
قطبت # مين دول
#الاسماء اللي اجت في دماغي بابا علي قد شدته دي لما كان جاسر او انا بنتعب كان يفضل قاعد جنبنا طول الليل ومره جاسر جتله الصفرا كان بيموت شفت دموعه .... عمره ماحرمنا من حاجه بس هو كان شايف ان قسوته علي جاسر هي اللي هتخليه يشيل المسؤليه لحد مااتولد علاء دا بقي كان الدلوعه يعني هو بن البطه البيضا واحنا ولاد البطه السودا
#طب اشمعني علاء
#عارفه متلقتش الاسبب واحد علاء شبه ماما وهو كان بيعشقها اي حاجه تقولها لازم تتنفذ ...
قاطعته
#انت بتدور علي ايه
اكمل عبثه بالملابس الملقاه علي احدي الارائك وقال
#علي ترنج مش بعرف ااقعد ببدله بتخنق
هبت واقفه وتوجهت ناحيه مقعد اخر وقالت
#انت مرتب جدا الصراحه واضح انك بتدور في كنبه هدوم الخروج الترنجات علي الكنبه دي
اعتدل واقفا وتاملها ترتب فوضاه هو يعلم جيدا انه كائن فوضوي ... سماه كانت مثله لذا استعان بخدم للبيت .... كانت تحاول فك طلاسم الثياب المبعثره وتطوي كل منامه مع بنطالها ... ناولته ترنج كحلي
#الستره دي تقريبا دا بنطلونها اصل معظمهم يااسود ياكحلي
تناول الترنج ضاحكا
#لاء مهو انتي مش فاهمه انا بلبس الترنج علي بعضه مره واحده بس وبعد كده مش فارقه بقي
#وطبعا المره دي اول ماتطلعه من الكيس ...
#صح
هزت راسها لتكمل طي باقي منامته فقال
#علي فكره كلهم نظاف ممكن تخدي واحد تغيري هدومك بدل ماانتي قاعده متاربجه كده
قالت بسرعه
#ماشي علي الاقل دا مستور بس متتريقش
انتقت واحد بنفس اللون الكحلي ووقفت
#ادخلي في القوضه اللي نايم فيها يحيي علي مااغير انا كمان
تحركت للداخل بدل ملابسه وحاول ان يعدل ثيابه كما فعلت ولكنه فشل فالقاه علي احد المقاعد
#هي بتطبقهم ازاي
فتحت الباب لتظهر امامه فهم الان لما تحدثت عن السخريه انها تغرق حرفيا بمنامته .... انها ضئيله بشده او انه عملاق ولم يلاحظ هذا الاالان تحركت ببطء خشيه ان تتعثر وجلست علي اقرب مقعد تثني البنطال حتي ظهرت قدمها الصغيره وعلقت
# عارفه هتموت وتضحك ... شكلي مسخره صح
اقترب منها وقال باسما
#يعني هو كان كفايه الجاكيت ..اول مره اعرف ان انا عملاق اوي كده
هزت كتفها وقالت
#هو ااا العيب مش فيك انت في الحقيقيه ... علي فكره البيت حلو وتقسيمته كمان
امسك يدها بطريقه عاديه وقال
#تعالي لما افرجك عليه
البيت مكون من عشر غرف تقريبا هذا بالاضافه الي الصاله الكبيره والمطبخ المكشوف ادخلها كل الغرف تقريبا ماعدا غرفه واحده لم تكن بحاجه ان تسال انها بالتاكيد غرفه زوجته الراحله قال
#احنا هنغير كل حاجه خساره حرام العفش شكله جديد هو بس محتاج حمله نظافه محترمه وهنغير في اماكن شويه حجات .
يعني هننقل السفره مكان الليفنج ..... وهنغير الستاير عشان لونها غامق ... هنحطها بيضا .... والسجاد كمان عاوز يتغير ....
قطب بين عيناه
#تخيلتك عاوزه تغيري كل حاجه علي فكره دا حقك ومش خساره ولاحاجه
# لو تغييره هيريحك غيره ... هو زوقه حلو لو اترتب
قال بحزن
#البيت كله زوقي ماعدا اللي انتي قلتي عاوزه تغيريه وووقوضه النوم الكبيره ..
اقتربت خطوه
#انت قلت انك محتاجلي عشان تقفل الصفحه القديمه ....بس اللي لحظته انك شلت صورها من البيت
جلس علي المقعد ليشعل لفافه وقال
# تعرفي ان اهلها قطعوني بعد اما ماتت ....اختها قلتلي انت السبب .... بكره هتنساها وتعيش حياتك مش عارف ليه افتكرت الكلام ده وجاسر بيشيل الصور بتعتها
تنهدت بقوه وجلست بجواره
#ندمان مش كده
هز راسه نفيا وقال
#لاء بس برتاح لما بتكلم معاكي،،،،،، عارفه يمكن انتي الوحيده اللي بقدر اتكلم معاها عن اللي جوايا ومش عارف ليه ببقي حاسس انك فهماني ... كاني بتكلم مع نفسي .....
#انا فاهمه احساسك ... وعلي فكره كل الاهالي كدا.... اهل حسام قطعوني بعد موته ولولا ان هو كان كاتب البيت باسمي كانو طردوني منه ... ومش كده وبس محدش فيهم هان عليه يسال حتي عن الولد ... ولاحتي شافوه ...... اخواتوه قالولي انتي اللي موتيه اخونا كان كويس قبل مايتجوزك ...
يبدو انه ايقظ شجونها عيونها الدامعه وصوتها المختنق يثبت هذا اعتدل في مواجهتها
#هو مات ازاي
تنهدت بقوه
#بعد جوازنا باسبوع اجتله حمي سخونيه عاديه اتصلت ببابا واخدناه ورحنا المستشفي الدكتور حطه تحت الملاحظه واداله علاج ،،،،،،بس السخونيه مش بتنزل بلغت اخوه الكبير واجا علي المستشفي ...اربع تيام ومحدش فاهم السخونيه دي سببها ايه ... سافرت معاه مصر واتحجز في عين شمس التخصصي وبعد يومين طلع التشخيص ... كنسر في الكبد وفي المرحله الاخيره ،،،،،،،،بس ربنا رحمه من الالم دخل في غيبوبه كبديه وبعدين مات ... رجعت البلد بيه بس في كفن ...وعلي قد ماكنت مكسوره اوي ،،،،بس كنت بطمن نفسي دا ميت مبطون يعني شهيد عند ربنا ... وربنا خففها عليه متالمش كتير بس اخواته مشفوش كده .... شافوا ان انا اللي موته ... وان انا نحس ...رحت بيتي عشان مينفعش اخرج في العده ... اجو طردوني انا مكنتش اعرف ان حسام كتب البيت باسمي،،،،،، بابا بس اللي كان عارف وقفلهم وحصلت مشاكل طبعا دا غير الكلام الجارح اللي كان بيتقال .... ورجعت بيتي فضلت معايا حور ويونس سليم مكنش لسه رجع لحد ماعرفت ان انا حامل ...يوميها ماما خديجه خدتني في حضنها وقالتلي ربنا بيعوض صبرك خير .... عارف بقي اخواته كان رد فعلهم ايه اخوه الكبير قالي الطفل ده لازم ينزل
قال بغضب #طب ليه
سقطت دموعها #عشان المفروض ان يحيي له حق ابوه في الميراث وهما مش عاوزين كده .... هما كانو قسموا فعلا نصيب حسام عليهم ... عشان كده بابا قعدني في البيت ومنعني اروح لحد ماولدت ..كان خايف حد منهم يتعرضلي او يأذيني .... انا عارفه انت حاسس بايه حسيت احساسك ده لما بابا قرر يأجر البيت ويلم حجاته كلها وصوره ويبعتها لاهله ...لما عمل كده حسيت انه مات اليوم ده ... وانه معتش هيبقي موجود تاني .....
لما انتابته هذه المشاعر المتخبطه لما جذبها بين ذراعيه يربت علي ظهرها وكانه يمنحها الدعم ... كلا لقد شعر انها من تمنحه الدعم وتربت علي جرحه هل يداوي الالم الم مماثل ..رفع وجهها ومسح دموعها وهمس بانفعال
#انسي ...زي مانا كمان هنسي يمكن ربنا بعتك ليه عشان يفتحلي باب ...بس لازم ندخله سوا
مسحت وجهها وقالت بسرعه
#معلش بقي ... اجت فيك المره دي ... انا بس كنت عاوزه اخفف عنك ...
تاملها وجهها انفها الصغير يعلوه الاحمرار شفتيها الكرزيه رفع يده وازاح خصلاتها خلف اذنها وقال باسما
#تعرفي انك جميله اوي ...
بدا الاحمرار يغزو وجنتها لترفرف عيناها بسرعه وتهمس
#شكرا ... اااا علي فكره انت مش اكلت كويس ووو
ابتسم # انا مش جعان ... غريبه انك بتتكسفي اوي كده
هزت كتفيها
# الحياء شعبه من الايمان
ضحك بقوه فقالت
#انت بتضحك ليه
#اصل سليم قالي كده . هو انتو ليه شيفيني بجح ....
هزت كتفها #يمكن عشان انت جريء شويه ..وووقليل الادب حبتين
انفجر ضاحكا
#انا قليل الادب ....طب ليه كده داانا حتي لسه مقلتش ادبي خالص
تنحنحت وقالت بارتباك
#اااااانا هروح اطمن علي يحيي
كادت ان تقوم ولكنه امسك يدها
#انتي خايفه مني ليه ... بسمه احنا لسه بنتعرف ... يعني عشان نقدر ناخد علي بعض لازم نشيل الحدود بنا
#انا مش خايفه .. .بالعكس انا بطمن معاك ...
#بس مش قادرة لسه تستوعبي وجود راجل في حياتك مش كده
اغمضت عيناها
#ممكن يكون ده احساسك ... انا اصلا متعودتش علي وجود راجل في حياتي ... فلسه مش عارفه اتاقلم ... او اااا يمكن خايفه اتعلق بيك .... مش عارفه يمكن انا مجربتش المشاعر
اللي انت عشاتها مع مراتك الله يرحمها .....
تنهدت بقوه لتفتح عيناها
#شوف انت قلت انك محتاج تلم حجتها .... عارف فرحت انك فكرت فيا ... عارفه ان دا صعب عليك والامكنتش سيبت البلد كلها .... ممكن يكون دا السبب اللي مخليك عاوز تغير البيت
قاطعها #لاء مش دا السبب ... اللي فهمته من عم محمود انك ملحقتيش تعيشي حاجه ... بس اللي عرفته منك بيقول انك معشتيش من اصله ... كنت حابب بس افرحك .... مش عارف ليه نفسي اشوف بسمه فرحانه
ابتسمت #انت طيب اوي ... عشان كده كنت عاوز تعمل فرح
#وهنعمل الفرح
#بس بابا قلي انك عاوزني ابيت معاك
#عشان محتاجك جنبي ... عاوز اعمل كل حاجه معاكي .... عارف اني بضغط عليكي بس مش عارف ليه. حسيت اني مش هقدر ادخل القوضه دي الامعاكي ...سما كانت كائن بندا كسول .. تفريبا كل حياتها كانت جوا القوضه دي عشان كده مقدرتش ادخلها انا قفلتها من يوم موتها محدش دخلها
قالت بالم
#انت ممكن تسيب حجتها لو
وضع اصابعه علي شفتيها
#تعالي معايا
تحركت بجواره ليفتح الغرفه ثم يضيئها ... اطلال مابالداخل مجرد اطلال لغرفه تمتليء بالتراب وتعشش بها العناكب مهجوره بهجر الروح التي كانت تحيا بها انتبهت لكلمته المذبوحه
#يااااااه كل حاجه اتغيرت .،،،،،راحت ...يابسمه ...
سقطت دموعها من جرحه المه المذبوح ....ربتت علي كتفه .. ليتحرك ببطء يجلس علي طرف الفراش يفتح احد الادراج ويخرج البوم صور اقتربت لتجلس امامه
#كانت بتعشق الصور زي ماتكون كانت حاسه ان هي دي اللي هتفضل منها ... شويه ورق عليهم صورتها
قالت باختناق
#للدرجادي وحشتك
تلمس الصور وقال باختناق
#اوي .... وحشتني اوي نفسي اخدها في حضني واقولها انا اسف
سقطت دموعها #عشان اتجوزتني مش كده
هز راسه نفيا
#لاء .... عشان قلبي رجع يدق تاني ... عشان مشاعري اتحركت وانا كنت فاكرها ماتت بسمه انا مش اخدك سلمه عشان انسي سما .. انا مش عاوز انساها ... وقلبي اتعلق بيكي غصب عني ... انا رحت كلمتها عارفه حكتلهاعنك ... بسمه حزينه بس حركت حاجه جوايا
تامل دموعها وقال بحزن
#بسمه انا اسف ..عارف اللي بقوله صعب ويجرح .... مكنش المفروض ااقولك تدخلي معايا هنا .... تعالي نطلع بره
تحرك خطوه ولكن استوقفته همهمتها المختنقه
#يابختها
اوقفها امامه ليمسح دموعها
# ليه
#اصل مفيش حد بيحب كده .. انت فضلت عايش علي ذكراها عشر سنين ومقدرتش تنساها ... بتتوجع زي ما تكون لسه ريحه منك دلوقتي .... ووو
ضمها بين ذراعيه وقال
#وجرحتك انا اسف ...
هزت راسها نفيا لترفع عيناها له
#لو حابب تسيب القوضه انا هنظفهالك وو
وضع اصابعه علي شفتيها
#اشششش ...معتش موجود هنا غير اطلال قديمه .... اللي عاوزه منك تلمي هدومها وحجتها عشان مش عاوز اشوفها
شبح ابتسامه باهته علي شفتيها
#انا يمكن معرفكش اوي بس ااقدر اقرا عنيك كويس ... انت محتاج تعيش مع ذكرياتها انا مش همنعك ... هجمع اللي انت عاوزه بس معاك
فرك جبهته وقال بالم
#بلاش ... مش عاوز اشوف حجتها مش هقدر
#لاء هتقدر عشان انا معاك نزلي الشنط وانا هجمع حجتها
ليس من السهل ان تري زوجها يتالم لفقد اخري يسرد ذكريات لاثوابها .. عطرها انتهت من حزم اشيائها .... ثم ملابسه .... يقطعها الالم ورغم هذا تشعر بقربها منه لقد شاركها لحظه ضعفه شاركها وجعه لعل مشاركه الوجع اقوي من مشاركه السعاده .... افرغت
الادراج وتركت البوم صورها علي الفراش .... عيناه حمراء تحتبس بها الدموع .... وانفاسه مختنقه .انتهت من افراغ الغرفه لتقترب منه ربتت علي خده
#معنتيش الالبوم مع الحاجه ليه
لم تستطيع التحكم بدموعها نزلت كسيل
#عشان ااانت ااااقلت ااااعاوز تفتكرها ووووو
عيون خضراء متسعه تمطر لتداوي قلبه وتربت علي جرحه يعلم انه ليس من السهل ما قاله ليس من السهل ان تتقبله كرامه امراه ..... حتي لو لم تحبه ... عند هذا الحد توقف كل شيء ،،،،،المه حزنه ذكرياته القديمه عشقه لسما .... ليسال سؤال غايه في السخافه
#انتي وفقتي تتجوزيني ليه
حدقت بوجهه ببلاهه لتجف دموعها
#نعم
قال بالحاح #ليه وفقتي ...
مسحت وجهها وقالت
#لنفس السبب اللي خلاك تتقدملي و
قاطعها # يعني انتي كمان قلبك اتحرك
هزت كتفيها بعجز قال
# بس انتي قلتي انك مش هتضيقي دلوقتي يمكن بعدين
قالت بحزن
#انا مش مضايقه انا بس قلبي وجعني عشانك ... شوف الفجر قرب يأذن ادخل خد حمام سخن وغير هدومك عشان اتبهدلت وتعالي نصلي .... الصلاه بتفتح القلب وتهديه
انحني وقبل جبينها وقال
#حاضر بس ادخلي خدي حمام انتي كمان وانتي عارفه طريق الهدوم بره
تابعتها عيناه حتي خرجت وهمس
#ربنا يقدرني واسعدك واداوي جرحك زي مادويتي جرحي
تنهد بقوه ليتحرك للحمام بعد قليل كان يؤمها في الصلاه انها محقه فهو اهدا كثيرا التف ليربت علي خدها
#انا سهرتك معايا اوي ..
#لاابدا ...
#ممكن اطلب منك طلب
#اتفضل
#ممكن اخدك في حضني انت ويحيي وننام
همست #ماشي
هب واقفا ليرفعها بين ذراعيه ويعلق
#هو عم محمود مكنش بياكلك انتي خفيفه كده ليه
قالت بخجل
#انت كده بقيت كويس طالما رجعت تتريق ... وعلي العموم يعني التخن مش حاجه كويسه
اراحها علي الفراش ليندس بجوارها يضمها اليه مستمتع بارتعاشها المغري ورائحه شعرها الندي ولكن لم يحن الاوان بعد للقرب اكثر من ذلك ليهمس
#اهدي ... مش هعمل حاجه اكيد يعني ويحيي موجود انا عاوز احس بيكي في حضني بس
تنهيده ارتياح جعلته يبتسم لن ينكر وجودها بين ذراعيه مميز دفئها الذي تشعه حولها مميز .
ارتعاشها المغري مميز انها امراه فريده في كل شيء ليغمض عيناه بعد يوم طويل مشحون اكثر مما يجب ...... ...ش
↚
لمسه ناعمه علي وجهه ثم جذبه لشعره جعلته يفتح عيناه متاوه
#اه ،،،،كدا برضه يايحيي فينا من شد الشعر
ضحك الصغير ليقول
#غيت صحت
اعتدل جالسا وقال بابتسامه
#اسمها صحي القصد بسمه فين
#ببخ مم
حك راسه # داانت محتاج مترجم يخرب عقلك تعالي اما نشوفها فين
رفعه علي كتفيه وخرج من الغرفه .... هل بدل احدهم المنزل ... لقد نزعت جميع الستائر والسجاد النوافذ مفتوحه ملابسه اختفت رائحه شهيه تسللت الي انفه ليتجه ناحيه المطبخ ويري الجميله تشمر ساعديها وبنطالها ..تربط الستره علي خصرها وترفع شعرها علي شكل ذيل فرس سبائك ذهبيه تصل لاسفل ظهرها كانت مندمجه فيما تفعل قال
#انتي عملتي دا كله امتي
التفت اليه ثم منحته ابتسامه رائعه
#صباح النور كده برضه يايحيي صحيته
شد يحيي شعره وقال ضاحكا
#غيت بيبي
بسمه #يحيي انا قلت ايه
#بابا غيت بيبي
غيث #بابا غيت حبيبك هيبقي اقرع لو مبطلتش تشد شعره ..
انزل يحيي ليجلسه علي الكونتر العالي وقال
#تعبتي نفسك اوي
بدات ترص الاطباق علي الكونتر وقالت باسمه
#لاء متعبتش ولاحاجه ... انا اخدت مقاسات الستاير وشلت السجاد ... شوف لو مش هتحتفظ بيهم ... في واحده ست غلبانه بتربي يتامي هتفرح بيه اوي وتجوز بنتها ....
ابتسم بسعاده
#تمام .... عاوزين نجيب قوضه اطفال ليحيي والقوضه اللي هنفضيها ندهالها كمان
#ربنا يجعله في ميزان حسناتك دي هتفرح اوي
#الدال علي الخير كفاعله يابوسي
يحيي #بوته
قبله غيث وقال ضاحكا
#تصدق يلا انت بتفهم هي بوسه
تنحنحت بقوه وقالت بارتباك
#غيث بلاش قله ادب
#اول مره اعرف ان اسمي حلو كده ...
قالت بارتباك #طب يلا افطر بقي علي اما اعملك القهوه تعالي يايحيي سيب بابا يفطر
غيث #شوفي انا اصلا مش متعود افطر بس الصراحه ريحه البيض تفتح النفس
#بالف هنا وشفا ...
بدا يتناول الطعام قال
# بعد الاكل هروح اجيبلك اي حاجه تلبسيها من عند عيشه عشان مش هينفع تخرجي بالفستان تاني وعاوزين بقي ننزل نشوف الستاير والسجاد وقوضه النوم وقوضه يحيي مش عاوزه تغيري حاجه تاني
قالت بتردد #كنت عاوزه اغير الوان الحيطان لو مش هيديقك
#بس كده انتي تامري يااجمل بوسه في الدنيا
قالت بحنق # مش تقولي كده عشان مش تلزق في لسان يحيي
غمز بعينه #ماشي خليها بيني وبينك بس
تمام هشوف حد من الصنيعيه
قاطعته #لاء مش لازم احنا نروح نجيب الالوان وانعملها سوا
قال بحنق
#نعمل ايه يامجنونه انتي عاوزه تدهني انتي الحيطه
تخصرت وقالت بغيض
#هو حضرتك متعرفش اني مهندسه ديكور ...ونمي الي علمي انك مهندس ولادي اشاعات
رمقها بنظره فاحصه لتعدل بوقفتها ويقول
#ماشي ياست بسمه
#بس هنفوت يحيي علي ماما لحد مانبقي نخلص عشان ميبهدلش الدنيا واجيب هدومي عشان ترنجات واسعه اوي وبتقع
قال بغيض #ياخساره محضرتش اللحظه التاريخيه دي
#لحظه ايه
قال بهيام
#وقوع الترنج اموت انا واشوف اللي تحته
#انت قليل الادب ياغيث
حدقها لينفجر ضاحكا ويخرج من البيت
#غيث
التف ليري سليم المقبل عليه يعلو وجهه ابتسامه بادله
# سلامو عليكم ورحمه الله وبركاته عرس مبارك ان شاء الله
غيث ضاحكا #وعليكم السلام ... حلوه عرس دي
قال بقلق # ياسيدي عرس صباحيه مش فارقه ...بس المهم طمني بسمه كويسه
قال بمرح #فل ..لاء فل بمعني الكلمه يعني ...شالت الستاير والسجاد
سليم باسما #الحمد لله مكنتش متوقع انها تاخد عليك بالسرعه دي
حك.غيث راسه وقال بحنق
#بقولك نفضت البيت تقولي خدت عليك
ربت علي كتفه
#لاء مهي كده بتتصرف بطبيعتها ... بسمه بتحب تحط بصمتها في كل حاجه عشان كده كنت محرم عليها دخول قوضتي ...
غيث ضاحكا #لاء دي عايزه تحط بصمتها رسمي علي الحيطه وهي اللي تدهن
اتسعت ابتسامه سليم
# علي فكره شغلها هيعجبك .... هي اللي عمله ديكور العياده والبيت بتاعي
حدق بوجهه #دا بجد
#اه ...معلش ياغيث خد بالك منها عشان كانت خايفه وزاد خوفها اكتر لما بابا قلها تروح معاك
#لاحظت .ده ومتقلقش ... . علي فكره احنا هنعمل الفرح معاكوا ...
سليم بحنق
#فرح ايه في حد بيعمل فرح بعد الدخله
غيث بغيض #ااقوله نفضت البيت وعايزه تدهن الحيطه يقولي دخله .... انت بتفهم منين ياسليم عدي ادامي
دفعه غيث ليصعد وقفا امام البوابه سليم ضاحكا
#خلاص ياغيث بطل زق بقي
غيث #طمني ايه الاخبار مع عيشه مهو شكل العيله دي غاويه تنفيض رمقه سليم شذرا
#شكلك انت اللي عاوز تتنفض ياغيث ... بس بجد شكرا
ابتسم وربت علي كتفه
#كتومه بشاااكل البت دي .... ربنا يهنيكوا ياسليم
قال جملته واخرج مفاتيحه ليفتح الباب ليدخل
#ادخل ياسليم ...
قابلتهم ايناس بوجهه باسم
#اهلا ياعرسان منورين
غيث # دي بقي ايناس مرات علاء
سليم بخفوت وهو ينظر للارض
#اهلا وسهلا امال علاء فين
ايناس #علاء راح الشغل بدري وزمانه جاي ...
غيث #طب وجاسر لسه نايم دااحنا العصر
ايناس #لاء انا مشوفتوش من الصبح ... ممكن يكون خرج بدري عشان عزه كمان سافرت لوحدها
غيث باستغراب
#عزه سافرت
#ايوه مشيت الصبح بدري
#انا خلصت اااااااا
كان هذا صوت عائشه التي خرجت لتوها من المطبخ ليرفع سليم عيناه يتامل غزالته التي ترتدي مريول للمطبخ فوق ترنج باكمام قصيره لتنظر اليهما ثم الي هيئتها المزريه وتهتف
#يععععع انتوا جيتو امتي
لتقول جملتها وتصعد ركضا للاعلي ليضرب غيث كفيه
#العوض عليك يارب ...ربنا يصبرك يابني علي ربونزل المجنونه ...
سليم ضاحكا # حلو ربونزل دا
#مانا اللي مطلعه عليها يابني دي عايشه طول عمرها تربي شعرها بس
سليم #علي فكره ماما كانت عاوزه تيجي تطمن عليكوا الصبح بس بابا قلها لاء
غيث #طب ليه .. علي العموم احنا اصلا ريحين .. انا كنت جاي اخدلها هدوم من عيشه ..
دخلت عائشه الغرفه لتقول بابتسامه #طب تمام هطلع اجيبلها واجي وتعالوا عشان تاكلوا من ايدي ...
غيث #يابنتي انا عايز ادخل دنيا جوزك عندك سمميه ... اخوكي فين
عائشه #مشفتوش من الصبح ... بس هايل عزه مشيت
غيث# عرفت ..طب وحور
عائشه #اتلبخت من الصبح
غيث#طب ادخلي اطمني عليها وشوفيلي جاسر جوه ولالاء عاوزه
تحركت للخارج
عائشه #تمام هجيبلك الهدوم وبعدين اشوف حور
سليم #مالك ياغيث في ايه
غيث #مفيش حاجه ياسليم متشغلش بالك ...
#ايه ياعرسان سيبين عرايسكوا وقاعدين هنا ليه
رفع الرجلين عيونهم لعلاء غيث
#علاء جاسر فين
قطب #ماجاش النهارده وتليفونه مقفول ...
غيث #غريبه الحكايه دي
طرق الباب تبعه دخول عائشه عندما سمحت لها حور
#نموسيتك كحلي مالك ياحور
جلست علي طرف الفراش وقالت بالم
#مفيش حاجه بس تعبانه شويه يعني شويه وجع كده وهيروحوا
# طب البسي وتعالي نروح للدكتوره
#لاء دكتوره ايه انا كويسه هواااا جاسر عندها مش كده
#عند مين صحي النوم ... عزه سافرت الصبح الساعه تسعه
قالت بقلق #طب وجاسر
#معرفش دا حتي غيث قالي اجي اشوفه عندك
# جاسر مبيتش في القوضه
#غريبه انتي هتقلقيني ليه
رفعت حور هاتفها واتصلت لتقول بقلق
#تليفونه مقفول استر يارب
#حور اهدي هو ابيه عيل صغير هيتوه
#هو غيث بره
#اه وسليم كمان
#طب استني انا هلبس واجي معاكي
بعد قليل كانت عائشه تسندها للخارج غيث
#مالك ياحور في ايه
اجلستها عائشه لتقول بالم
#مفيش حاجه انا كويسه جاسر فين
سليم #حور انتي حاسه بايه
#انا كويسه ياسليم ... بس قلقانه علي جاسر ... غيث انا عاوزاك في كلمه ممكن
تحركت بصعوبه امامه لتقول بقلق
#غيث عزه اخدت المفاتيح ودخلت امبارح المكتب انا مكنتش هقولك بس هو قالي ان الورق معاك يبقي انت اكيد عارف .. انا خايفه اوي
غيث #طب اهدي ياحور ومتقلقيش كده في الاغلب هو في اسكندريه ... انتي حامل
والانفعال خطر عليكي تمام
#جاسر مبيتش في البيت انا خايفه اوي
#تعالي بس ااقعدي في وسطنا عشان ابقي مطمن ومتقلقيش انا هجيبه
دخلت حور لتجلس علي المقعد رمقتها ايناس بنظره فاحصه بعبائتها التي تظهر بطنها واضحه عقدت ذراعيها
#ايه دا انتي حامل ياحور ومخبيين ليه بقي خايفه من الحسد
علاء بحده
#ايناس
نظرت اليه ايناس وقالت بغضب
#في ايه ياعلاء بتزعقلي كده ليه .... مخبيين عليا سر عسكري
عائشه #الحكايه مش كده ياايناس لما ييجي ابيه هيبقي يفهمك
وقفت ايناس #علاء من فضلك انا عاوزه اروح هطلع البس جاسر عشان نمشي
قالت جملتها لتصعد للاعلي
غيث #علاء اطلع طيب خاطر مراتك .... وبلاش نرفزه هي حقها تزعل
زفرت حور بطريقه متتاليه فقالت عائشه
#غيث انا هطلع اغير وتعالي نودي حور المستشفي الحكايه كده مطمنش
سليم #ياحور اتكلمي حاسه بايه
حور بتعب #اناااا كويسه ...
سليم #غيث روح هات بسمه
هز راسه وانصرف ليرفع الهاتف ويعاود الاتصال مره اخري بجاسر ولكن الاجابه كما هي الهاتف مغلق ترجل لداخل البيت وقال بعصبيه
#يااخي رد بقي
#في ايه ياغيث مالك
ناولها ا الملابس وقال
#مفيش حاجه بس حور تعبانه شويه وسليم
لم يكمل لانها نزعت مابيده واختفت بالغرفه تعلق يحيي به
#بابا غيت اوبح
رفعه غيث بين ذراعيه وقبل راسه
#تعالي اما اغير هدوني انا كمان بسمه هي هدومي فين
خرجت من الغرفه لتعدل حجابها وقالت
#رتبتها في القوضه دي
قالت جملتها ودخلت الغرفه لتخرج له بنطال وتيشرت وضعتهم علي طرف الفراش وخرجت
# هتولد في السابع ولاايه
قال بارتباك #مش عارف هي شكلها تعبان وبتقول انها كويسه
#يونس هناك
#لاء
تنهدت بارتياح
#يبقي مفيش حاجه جامده متقلقش
بعد قليل كانت عائشه تسندها للخارج غيث
#مالك ياحور في ايه
اجلستها عائشه لتقول بالم
#مفيش حاجه انا كويسه جاسر فين
سليم #حور انتي حاسه بايه
#انا كويسه ياسليم ... بس قلقانه علي جاسر ... غيث انا عاوزاك في كلمه ممكن
تحركت بصعوبه امامه لتقول بقلق
#غيث عزه اخدت المفاتيح ودخلت امبارح المكتب انا مكنتش هقولك بس هو قالي ان الورق معاك يبقي انت اكيد عارف .. انا خايفه اوي
غيث #طب اهدي ياحور ومتقلقيش كده في الاغلب هو في اسكندريه ... انتي حامل
والانفعال خطر عليكي تمام
#جاسر مبيتش في البيت انا خايفه اوي
#تعالي بس ااقعدي في وسطنا عشان ابقي مطمن ومتقلقيش انا هجيبه
دخلت حور لتجلس علي المقعد رمقتها ايناس بنظره فاحصه بعبائتها التي تظهر بطنها واضحه عقدت ذراعيها
#ايه دا انتي حامل ياحور ومخبيين ليه بقي خايفه من الحسد
علاء بحده
#ايناس
نظرت اليه ايناس وقالت بغضب
#في ايه ياعلاء بتزعقلي كده ليه .... مخبيين عليا سر عسكري
عائشه #الحكايه مش كده ياايناس لما ييجي ابيه هيبقي يفهمك
وقفت ايناس #علاء من فضلك انا عاوزه اروح هطلع البس جاسر عشان نمشي
قالت جملتها لتصعد للاعلي
غيث #علاء اطلع طيب خاطر مراتك .... وبلاش نرفزه هي حقها تزعل
زفرت حور بطريقه متتاليه فقالت عائشه
#غيث انا هطلع اغير وتعالي نودي حور المستشفي الحكايه كده مطمنش
سليم #ياحور اتكلمي حاسه بايه
حور بتعب #اناااا كويسه ...
سليم #غيث روح هات بسمه
هز راسه وانصرف ليرفع الهاتف ويعاود الاتصال مره اخري بجاسر ولكن الاجابه كما هي الهاتف مغلق ترجل لداخل البيت وقال بعصبيه
#يااخي رد بقي
#في ايه ياغيث مالك
ناولها ا الملابس وقال
#مفيش حاجه بس حور تعبانه شويه وسليم
لم يكمل لانها نزعت مابيده واختفت بالغرفه تعلق يحيي به
#بابا غيت اوبح
رفعه غيث بين ذراعيه وقبل راسه
#تعالي اما اغير هدوني انا كمان بسمه هي هدومي فين
خرجت من الغرفه لتعدل حجابها وقالت
#رتبتها في القوضه دي
قالت جملتها ودخلت الغرفه لتخرج له بنطال وتيشرت وضعتهم علي طرف الفراش وخرجت
# هتولد في السابع ولاايه
قال بارتباك #مش عارف هي شكلها تعبان وبتقول انها كويسه
#يونس هناك
#لاء
تنهدت بارتياح
#يبقي مفيش حاجه جامده متقلقش
بعد قليل كانت بسمه تجسو امام حور
#حاسه بايه بالظبط
حور #شويه وجع بيجي وبيروح
#بيجي كل اد ايه كده
#مش عارفه ورا بعضه بس انا كويسه
رنين هاتف سليم فتح الخط
#ايوه يايونس
###########
#طيب يايونس سوق بالراحه هي كويسه متخفش احنا معاها
اغلق سليم الخط ليقول هو وغيث
#حور
سقطت دموعها وقالت
#مش هولد. الامايجي ... هو
قالي مش هسيبك
عائشه برعب
#يعني انت بتولدي ازاي يعني
سليم #اهدي ياعيشه الحكايه مش نقصه توتر
بسمه # اسمعي ياحور الولاده مش بمزاجك ده ميعاد ربنا كتبه سواء جاسر موجود او مش موجود هتولدي يبقي نهدي عشان نعرف نتحرك عشان لو الوجع زاد عن كده مش هنعرف نوديكي في حته حضرتي هدوم البيبي وهدومك
هزت راسها موافقه
#في الشنطه الكبيره اللي جنب السرير
هبت بسمه واقفه
#تمام عيشه هاتي الشنطه اللي قالت عليها غيث بلغ ماما عشان لو اجا جاسر تبعته علي المستشفي ... سليم بلغ ماما وبابا وهات العربيه قدام البوابه
نفذ الجميع كلامها بلا نقاش
#اسمعي دا وقت ربنا سبحانه وتعالي بيختبر ايمانك وبتبقي حواليكي المليكه وقت الوجع قولي يارب .... وقت وهيعدي زي اي وجع في الدنيا
ارتمت علي صدرها ترتغش
#انا خايفه اوي يابسمه ... هما الولاد ممكن يجرالهم حاجه
قالت بصدمه #انتي حامل في تؤام
هزت راسها موافقه
#سلم يارب ... سلم .
#مالك يابنتي في ايه
كان هذا صوت زينب القلق حيث كان يدفعها غيث نظره خوف بعين بسمه زادت قلقه اكثر
#متقلقيش ياماما انا كويسه
بسمه #متخفيش ياماما هي تبقي كويسه ان شاء الله بس ادعيلها يلا ياغيث مفيش وقت
حور ببكاء #جاسر هييجي والله
زينب #متخفيش ياحور غيث انا هاجي معاكوا
غيث #تيجي معانا فين .... خليكي عشان لما يجي جاسر
يتلاقي حد في البيت
سليم #انا جبت العربيه قدام الباب
عائشه #وانا حضرت الحاجه
بسمه #اسندي عليا ياحور ولو حسيتي بوجع ااقفي ... يلا يايحيي
زينب # سيبيه معايا يابسمه متخفيش
بسمه #هيتعبك
زينب #لاء يلا امشو انتو تعالي معايا يايحيي
يحيي #حور عيط يحيي عيط
احتضنته زينب وقالت
#لاء حور هتجيب نونو حلو زي يحيي
سليم #العربيه قدام الباب
تحركت حور وسط عائشه وبسمه ببطء حتي وصلوا للباب تقريبا ... صرخت حور لتتدفق منها دماء غزيره علي الارض
بسمه صارخه #الحقني ياغيث
حور بارتعاش #عاوزه جاسر
كادت ان تسقط لولا غيث الذي رفعها بين ذراعيه وانطلق للخارج
↚
اوقف جاسر السياره في احد اماكن الاستراحه علي الطريق جلس علي المقعد ليطلب كوب كبير من القهوه لم ينعم بلحظه نوم واحده منذ الامس .. نعم
الامس كان اخر سطر بحياته مع عزه خطتها هي بيدها الغادره مر امامه احداث اليوم الخانق بدا من سفره ووصوله لبيت والدتها صباحا. في العاشره
#جاسر خير عزه جرالها حاجه
#مش هتقوليلي اتفضل يامرات عمي ولانتكلم علي الباب
افسحت الطريق ليعبرها للداخل
#اتفضل بس مش متعوده انك تزورني داانت حتي مبتعملهاش في العيد ... بس طمني هي عزه كويسه
جلس علي المقعد
#زي الفل وزمنها علي وصول بس ياريت فنجان قهوه عشان نعرف نتكلم
عادت بعد قليل تحمل القهوه لتجلس امامه
#في ايه ياجاسر جيتك كده مطمنش
#انا بقالي اد ايه متجوز بنتك
#يجي حداشر سنه ليه
#بنتك عمرها اجتلك غضبانه
#لاء بس انا مش فاهمه ايه الحكايه
#هفهمك كل حاجه .. بس جاوبيني بنتك قالتلك اني عمري استخسرت فيها حاجه
#لاء
#ولاحرمتها من حاجه
#لاء
#بنتك ربنا اراد انها متخلفش عمري جرحتها بكلمه
#لاء .... الشهاده لله هي اللي قلتلك اتجوز
#جميل لما بنتك بقي تخون العيش والملح وتخوني وتفتح خزنه مكتبي عشان تاخد تنازل
الارض بتاع بيان تديهولها يبقي بنتك ايييه
قالت بصدمه
#مستحيل عزه تعمل كده ... جاسر لما بيان اجت هنا انا فهمتها معدتش تيجي عشان مش عاوزه مشاكل
قال بغضب
#لما بنتك تعمل اللي قلتلك عليه تبقي ايه .... تبقي خاينه ومتستهلش حاجه
قالت بعصبيه
#انت ازاي تتهم بنتي باتهام زي ده
# الدليل زمانه جاي
جلس يحتسي قهوته ببرود ظاهري ولكن مابداخله يشتعل كجمره نار نصف ساعه وحضرت
#جججاسر اانت ايه اللي جابك
وجيت ازاي
نزع الحقيبه من يدها وقال
#جيت بالعربيه ياحلوه وليه عشان ده
اخرج الملف واعطاه لوالدتها
#ادي الدليل ... بنتك المحترمه سرقت مفاتيح جوزها عشان تسرق خزنته وتاخد ورق تديه لعدوته ... بعتيني بكاام ياعزه
عزه برعب
#ااانا معرفش حاجه عن الورق ده ووواكيد حور اللي حطته عشان توقع بنا
عقد ذراعيه وقال بسخريه
#حور دي اشرف من انك تجيبي اسمها علي لسانك .. يعني مش انتي اللي اختي الورق
#لاء
#تمام انا هبلغ البوليس وهو يرفع البصمات ونتاكد يااااعزه
قالت برعب
#بببوليس ايييه
#مالك انتي مش بتقولي مش انتي خايفه ليه انا من بليل وانا قافل المكتب بالمفتاح عشان البصمات بس
خرت علي المقعد وقالت
#عاوز توديني السجن ياجاسر
سهير #يابني استهدي بالله بس ونتفاهم
جاسر #نتفاهم علي ايه ... بعتيني بكام ياعزه .. بيان وعدتك بكام قصاد الورق ده
دفنت راسها بين كفيها
#ككانت هتديني مليون جنيه
#وصدقتيها. .... تفتكري واحده ماشيه في الحرام وقالتك علي شان تسرقي جوزك هتصدق ياخساره ياعزه ... ياخساره كل لحظه كذبت فيها نفسي وبقيت علي العشره ... ياخساره سنين ضاعت من عمري وانا واهم اني بحب واحده زيك
سهير #اهدي بس ياجاسر هي غلطت بس انا هعرفها غلطها اهدي يابني وااقعد. بس عشان نتفاهم ايا كان دي بنت عمك برضه ومش هترضالنا الفضيحه يابني
# انتي صح للاسف بنت عمي ... بس يكون في علمك .. انا لو شوفتك في اي مكان يخصني دمك هيبقي حلال ياعزه ... ولعلمك انا حاطط في المكتب كاميرات وسرقه جنابك متسجله .. عشان سيادتك فتحتي كشاف الموبايل .... انتي طالق ياعزه ... طالق طالق
تحرك ناحيه الباب وقال
#وابقي خليلك صور الورق اللي معاكي يمكن تنفعك
#يابيه القهوه بردت اجيبلك غيرها
رفع عيناه للنادل امامه وقال
#لاء شكرا انا ماشي
انطلق علي الطريق ... قلبه يعتصره الالم ..وتردد صوت حوريته الصغيره باذنه
#لو خرجت من قلبك كلامها ميجرحكش
تنهد بحراره
#مش حب ياحور ...مكنش حب
بس نفسي صعبانه عليه مقهور مش قادر اصدق انها قدرت تخدعني الوقت دا كله ااااه
وصل البيت في بدايه الليل .
جيد هو ليس في حاله تسمح له برؤيه اي حد يحتاج فقط ان يضم الصغيره بين ذراعيه ويخرج كل جراحه
#انت كنت فين ياجاسر
نظر الي والدته ويحيي النائم بين ذراعيها حمله منها
#معلش ياامي انا تعبان وو
#مراتك بتولد
صاعقه مزلزله تمتليء بحمم بركانيه اصابته بالتجمد .
#حور ازاي
#نيم يحيي علي الكنبه وروحلها يابني المستشفي غيث وسليم معاها
وضع الصغير علي الاريكه الكبيره ليخرج مسرعا كيف ركب السياره كيف وصل الي المشفي غيث يحتضن بسمه الباكيه وسليم يحتضن عائشه شلل مؤقت صغيرته ..قلبه ينزعه احدهم ببطء مميت صوت محمود
#هي كويسه يابني متخفش كده
صوت ضعيف مهزوز خرج منه
# حور جرالها ايه
خديجه #لسه بتولد ادعلها يابني جاسر #عاوز اشوفها
غيث #اهدي ياجاسر الدكتوره معاها جوه ... هي بتولد من امبارح
يونس بانهيار #حبيبتي ياحور
سليم #اهدي يايونس حرام عليك مش نقصين شده اعصاب
ابعد الجميع ليتحرك ناحيه الغرفه ويقتحمها لم يدرك انه ضرب احدهم ودفع احدهم يريد فقط رؤيتها واخيرا سمع صوت صراخها باحدي الغرف ليهرع للداخل
#دا دخل هنا ازاي طلعوه بره
#حور
#اااااااااه الحقني ياجاسر
#يااستاذ مينفعش اللي بتعمله ده
هو يري صغيرته المتالمه وجهها محتقن من كثره الالم وشعرها ملتصق بجبهتها الحاره يقترب ليربت علي راسها
#انا جنبك متخفيش
سقطت دموعها
#خلي بالك من ولادي انا بموت
وضع اصابعه علي شفتيها
#اوعي تقولي كده تاني
#اااااااااااااه ......واء واء واء
الطبيبه #دا كان مستنيك بقي عشان ينزل ... الف مبروك بنوته
جاسر #عشق جاسر للحوريه بتعته
حور #اااااااااااه واء واء
الطبيبه # انتي بطل بجد انا اول مره اولد تؤم طبيعي الف مبروك وحمد لله علي سلامتك ولد كمان زي القمر اهوه
قبل جبينها وهو يري الطبيبه والممرضه تنظفها صغيرته ترتعش من البرد لتعطيه الممرضات الفتي والفتاه الصغيره ليرتعش قلبه وتدمع عيناه صغيرين بشده كان يتامل ملامحهم الصغيره تري من تكون عشق وايهم انيس صوره مصغره لحوريته وقرينها الباكي بالخارج...
#الف حمد لله علي السلامه يامدام
ليقترب من حوريته المبتسمه بشحوب
#انتي كويسه
#قلتلهم ...مش هولد الامايجي جاسر
صغيرته قادره علي زرع الفرحه بقلبه اينما وجدت
#دول صغيرين اوي
#يااستاذ دي ولاده في السابع ...هستدعي بس دكتوره اطفال تبص عليهم بس مبدأيا الحمدلله مش محتاجين حضانه
حور #اناااا سقعانه اوي
الطبيبه #معلش هننقلك القوضه وتتغطي كويس هتبقي كويسه خالص حمد لله علي سلامتك ... انا لو اعرف انهما تؤام كنت فتحت قيصري انتي كنتي متابعه مع مين
جاسر #مع الدكتوره شاهندا محمود بس هي اجلها الوجع وانا مش موجود فجبوها علي هنا وحضرتك عملتي الواجب وزياده
#دا واجبي يافندم الدكتوره شاهندا استاذتنا كلنا
وضع جاسر احد الاطفال بحضن حور وقال باسما
#انا مش عارفهم من بعض الصراحه
اخرج حزمه اوراق نقديه واعطاها للطبيبه قالت بسرعه
#حضرتك بتعمل ايه الكلام ده مينفعش
# لاء ينفع طبعا دا ااقل من حقك
دول ولاد جاسر الراوي
احد الممرضات # كبير كفر الراوي خديهم يادكتوره
اخرج حزمه اخري ووضعها بيد الممرضه
#قسموها علي بعض هي هتخرج امتي
#حالا ياباشا
اجتمع الجميع بالغرفه التي نقلت ليها حور بسمه ضاحكه
#عملتيها ازاي دي يخرب عقلك
غيث #ااه مش هولد الالما يجي جاسر ..
سليم #عيال مؤدبه لازم تاخد
الاذن من ابوها
عائشه #ماشاء الله لاقوه الابالله زي القمر ياحور بس مش عارفه مين فيهم عشق ومين انيس
حور #اللي انتي شيلاها دي عشق
جاسر # وعرفتي ازاي
حور #من الهدوم
تشارك الجميع في الضحك خديجه
#بسمه امال فين يحيي
جاسر #متقلقيش مع ماما لما روحت كانت نيمته
يونس وهو يرفع الفتي
#شوف ياحبيب خالك من دلوقتي اهوه بحذرك خليك جبله
لهتتمرمك مرمطه مقولكش اسال مجرب
جاسر #تعبتكوا معايا كلكوا ياجماعه معلش ...
محمود#انت بتقول ايه يابني بس
غيث #اسكت ياعم محمود انت مخدش الخضه
سليم #حقا دا انا كنت بسوق وانا بترعش مع اني بولد بهايم بالهبل
حور #كدا برضه ياسليم
غيث ضاحكا #كلنا شيفين انها تعبانه وهي تقول انا كويسه لولا بسمه كنا سمعنا كلامها
يونس # دي مفتريه كنت قاعد في وسط السكشن ومره واحده قلبي اتقبض وبطني وجعتني اتفرج علي منظري وانا بتوجع وبقلهم اختي بتولد هوريهم وشي تاني ازاااااي ياظالمه
حور بتعب #ماشي يايونس افوقلك بس
سليم #طيب ياجماعه لازم نسيبها ترتاح شويه
بسمه وعيشه
#انا هقعد معاها خديجه #لاء طبعا انا اللي هقعد معاها
جاسر #خلصتو ....محدش هيقعد معاها غيري وبعدين هي كلها كام ساعه وتخرج بالسلامه غيث خد مراتك وعيشه وروح عشان يحيي وطمن ماما و انت ياعمي خد الحجه معاك وروح انت وسليم ويونس انتو تعبتوا معانا النهارده
غيث ضاحكا #اسجد سجدتين شكر ياسليم فلتت من التسمم من اكل عيشه
حور #ليه كدا ياابيه دي عيشه طبيخها حلو
عيشه #بقي كدا ياغيث
سليم #طب متزعليش عنيه تحت الحوض وانا هكله بكره
عائشه #يخليك ليه يامسعودي
غيث ضاحكا #عيشه هبلت سليم يارجاااااله
انصرف غيث ومعه بسمه وخديجه في السياره
#طمنوني عملين ايه
غيث # الحمد لله ياست الكل احنا اخدناكي عشان بسمه كانت عاوزه شويه هدوم .. اصل الصراحه شكلها مسخره بترنجاتي
بسمه # ماما انا هجيبلك يحيي بكره عشان هنوضب البيت
خديجه #يابنتي هو انتي مش هتبطلي الطبع ده ....
بسمه ضاحكه # لاء .. انا كده بحب التجديد ...
خديجه #ايوه ياحبيبتي بس انتي لسه عروسه
غيث # احنا لسه هنفرش والمفروض كنا هننزل النهارده نجيب الستاير والسجاد وقوضه يحيي وقوضتنا بس اتلبخنا في حور .... ياامي فرحنا هنعمله مع سليم
#ربنا يفرح قلبكو ويقرب بينكوا في الخير
امن غيث ...لقد ابهرته بسمته اليوم قوتها وحسن تصرفها حتي ابهره ضعفها والتجائها لذراعيه ليبثها الامان .... راي لمعان السعاده بعيناها للمره الاولي عندما حملت اطفال حور الصغار انها بسمه صافيه اليوم .........
↚
بعد قليل كا ن يدخل البيت الكبير ليفاجيء بوالدته تغفو علي مقعدها المتحرك وتضع يدها علي يحيي ربت علي خدها فاعتدلت جالسه
#طمني ياغيث حور عامله ايه
#قامت بالسلامه وربنا رزقه بانيس وعشق
#الحمد لله الف حمد وشكر ليك يارب
بسمه #تعالي ياامي عشان ترتاحي انت شكلك تعبان اوي
#داانتو اللي شكلكوا ميت من التعب
غيث #شده الاعصاب وحشه ... لاء وايه حور اشتغلتنا بلوفرات علي المقاس مش هولد الامايجي ودا اجا خرج بالعيال تقوليش كانوا مستنين الاذن
زينب ضاحكه #عمرك ماهتعقل ياغيث ... معرفتش كان فين
#لاء سيبيه لما يرجع هبقي اعرف
اراحها غيث في الفراش لترفع بسمه عليها الاغطيه وتقول بابتسامه
#انتي اتعشيتي ياامي
# ايوه ياحبيبتي اكلت مع يحيي ولد زي العسل ربنا يحفظه ابقي هاتيه يعد معايا
#حاضر تصبحي علي جنه
#وانت من اهلها ياحبيبتي
حاوط غيث كتفيها بذراعه ليتحرك للخارج حمل يحيي النائم وتحركو للخارج ...اراح يحيي بفراشه ليرفع عليه
الاغطيه ليربت علي شعره بحنان لقد اشتاق للصغير نعم هو ليس ابنه ولكنه شعر بهذا منذ راه شعر بهذا الصغير جزء منه ...شعور رائع ان يكون لديك اطفال .... شعر بسعاده حقيقيه من اجل جاسر ... سعادته الواضحه عيناه تتلئلئ وكانها احد النجوم ... صوت فتح الباب جعله يلتفت اليها ضوء الصاله ينعكس عليها ليظهر فتنتها ... حسنا يمكنه افتراسها دون خجل فهي لن تراه ترتدي ترنج بنطال طويل واكمام طويله ولكنه اظهر تكاوين جسدها الفاتن .... انها تستطيع تحريك رغبته حتي لولم تقصد حتي لو تغطت باسدالها تفتنه ....
اقتربت لتهزه يدها الصغيره برفق اعتدل فهمس
#قوم كل لقمه وخد حمام سخن وابقي نام انت ماكلتش من الصبح
امسك يدها ليتحرك للخارج حتي لايوقظ صوتهم يحيي
رفع كفها ليقبله
#ربنا يخليكي انا فعلا محتاج حمام بس ملييش نفس
هزت سبابتها
#معنديش الكلام ده يااستاذ ... انا سخنت الغدا وغرفت يلا بقي
وقف امام الطعام
#انتي طبختي امتي
#الصبح لما انت روحت البيت قلت نتغدا وبعدين نبقي نمشي بس اتلبخنا ...يلا ااقعد بقي داانا عملالك فراخ وملوخيه بس ايه رهيبه
ابتسم يبدو ان سليم محق انها تتعامل بالفعل بحريه تناول بعض الحساء وقال باستمتاع
#يخرب عقلك عمري مااكلت ملوخيه حلوه كده
قالت بحذر #بجد عجبتك
#تحفه تسلم ايدك ....بس كلي انتي كمان ماكلتيش حاجه طول اليوم .....
# فعلا اليوم كان طويل ومضغوط ... دا كفايه القلق اللي كنا فيه
#انت مش متخيله انا كنت خايف ازاي وهي بتنزف بس معرفش انك مسيطره كده
#انا بعرف اتصرف وقت الضغط
قاطعها #وبعد كده تنهاري
تنهدت #لاء في العاده مبنهرش قدام حد ... بس يمكن عشان كنت مضغوطه شويه
اغمض عيناه للحظه
#انا ضغطك للدرجادي
قالت بسرعه
#لا ابدا ... بالعكس انا اخدت علي البيت بسرعه ومش حاسه فيه بالغربه ... وغير كده انا اصلا عندي فوبيه من الدم
تنهد بقوه
#انتي طيبه اوي يابسمه
ابتسمت وهي تجمع الاطباق
#شوف انا هحضرلك الحمام علي ماتخلص اكون انا نظفت المطبخ
قالت جملتها لتتحرك امامه متجهه الي الحمام الكبير
#هتحضرلي الحمام ازاي يعني
تحرك خلفها ليتابع ماتفعله تمليء الحوض وتستشعر سخونه الماء تضع بالماء من بعض الزجاجات التي احضرتها معها بالتاكيد التفتت لتشهق
#حرام عليك خضتني
اقترب ولثم خدها
#سلامتك من الخضه يابوسي
اشتعل وجهها لتهرب بلحظه مهمه بكلمات لم يسمعها حسنا شكل الحوض بالرائحه العطره المنبعثه منه اغراه خلع تيشرته ليفاجيء بها تشهق
#بترديلي الخضه يابسمه
قالت بارتباك
#لاوالله انا بس قلتلك هجيبلك الفوط ووووو الحجات دي
قالت جملتها لتدفع مابيدها له وتهرب من امامه سريعا لينفجر ضاحكا اكل هذا الخجل والارتباك لانها راته عاري الصدر تمدد بالمغطس ليشعر باسترخاء غريب اغمض عيناه واراح راسه للاعلي تنهد بقوه ليهمس
#وبعدين ياغيث ...
لن ينكر وجودها معه بدل الكثير بداخله ،،،،،انزاح الحزن الجاثم فوق صدره بمجرد الحديث معها ،،،،،هذا الحديث الذي لم يتمكن من اخراجه من داخله لعشر سنوات .
تلاشي شعوره المميت بالوحده .،،،،،،،،صار يستمتع بمحصرتها بالخجل ورؤيه وجهها المشتعل .
ماحقيقه شعوره نحوها ... احتياج .. ولكن الاحتياج شعور متبادل هي قدمت اهتمام لم يعهده بحياته دفيء ... اعدت له طعام ،،،،،رتبت فوضاه ...ربتت علي جراحه الدفينه ،،،،،تركته يفرغ لوعت فراق حبيبته .... اشتياقه لها ... حظي بنوم دافيء لم يشعره بحياته وهي بين ذراعيه ولكن ماذا قدم هو .... بكائها كلمتها العفويه تدل علي انها جرحت وبشده من كلماته من فيض الذكريات التي تدفقت عليه بالامس حتي عندما تكلمت واساها بطريقه سطحيه وفي الحقيقه هي كانت تريد التخفيف عنه فحسب ... هل يستطيع منح قلبه لاخري ..بسمه حركت شيء بداخله ... لمست شيء من مشاعره ... يأتنس بوجودها ولكن يحبها ،،،،،،،هو دفن قلبه مع سماه ... لما تلك الحيره منذ رحيل سما لم تطرق باله امراه لم يشعر بوجود انثي بعد رحيلها لقد عزف عن كل النساء ولكن هي ... هي وحدها حركت رغبته ...لما هي .... قربها منه يجعله يتمني المزيد ... لما هي يريد رؤيه ضعفها الانثوي بين ذراعيه .... يبدو ان ارهاق اليوم اصابه بهلوسه ...زفر بقوه وبعد قليل خرج يجفف شعره بالمنشفه كانت انتهت من تنظيف المطبخ ،،كان علي وشك القاء المنشفه علي احد المقاعد ولكن يده توقفت لينظر اليها اقتربت وامسكت يده للتجه ناحيه غرفه صغيره فتحت الباب وقالت
#بص القوضه دي هنخليها للغسيل هي فيها وصلات للغساله شوف اي حاجه مش نظيفه حطها في الثبت دا ماشي
قالت جملتها لتنتزع المنشفه وتضعها داخل الثبت
#مع اني حاسس انك بتكلمي يحيي بس ماشي
اقتربت لتقف علي اطراف اصابعها وتلدغ خده قائله بمشاكسه
#برافو عليك شطور خالص وعشان انت حلو هعملك بكره كب كيك بالفروله
يعرف ان اقترابها عفوي بحت وكلماتها مرحه ولكن اقترابها جعله يتجمد حرفيا ....جموده فسرته هي بشيء اخر
#انا اسفه مقصدش ... اناااا كنت بهزر معاك ووو
هي تعتذر بارتباك،،،،،، وهو بوادي اخر عيناه تعلقت بكرزتيها المكتنزه ،،،،،،ولونها الوردي المبهر لمسه لم يتحكم بها من اصابعه ليستشعر نعومتها ....ماذا لو تذوقها ... اقترب دون وعي ،،،،،،،نعم هو لايعي اي شيء فقط يريد تجربه مذاقها الشهي لتتلامس الشفاه ... تلك البسمه تصر علي تشتيته وذهاب عقله ....بشفاه ساكنه .... عدم تجاوبها مؤلم بشده .... انها امراه مكتمله الرغبه ... قطب بين عيناه ان كانت تنفر منه لما ..فتح عيناه ليصدم انها ترتجف حرفيا لتسند يديها علي صدره وكانها علي وشك الوقوع ... لتفتح عيناها تظللها لمعه مميزه بشده لخضارها .... لتخفض بصرها امسك يدها المثلجه واجلسها ليجلس امامها ويقول بعصبيه لم يتمكن من اخفائها
# ممكن افهم ليه دا كله .... لو مش عاوزاني المسك عادي ... بس مينفعش تتعاملي معايا بالبرود ده
ارتعشت ذقنها وبدات دموعها تسيل تفرك يديها كطفل ينتظر التوبيخ
#ااااانا اااسفه .... بس انا مش عارفه اعمل ايه
قطب بين عيناه وقال بغضب
#يعني ايه مش عارفه انتي كنتي متجوزه و
اغمضت عيناها وقالت
#يوم واحد
قال بذهول
#انتي بتقولي ايه
هزت كتفيها بعجز وقالت باختناق
#حسام ... كان تعبان من يوم الصباحيه بس انا مش قلت لحد
حدق بوجهها بذهول
# يعني ايه انا مش فاهم ... اتجوزك وبقيت حامل من يوم الدخله
هزت راسها موافقه مسحت دموعها وقالت بارتباك
#هو اااكان بيحبني بس انا كنت خايفه وووانت عارف البلد واحنا ارياف وووو انا اسفه
قال باهتمام
#اسفه ايه انا عاوز افهم
بلعت ريقها بصعوبه وقالت
# احنا كتبنا يوم الدخله ... انا كنت خايفه اوي ... ووو يعني يعني عشان بابا هيجي الصبح ووو فاااا يعني هو ضربني بس مش جامد ... بس بعد كده طبطب عليا ...ووو قلي متزعليش ووووتعب تاني يوم وكان مش بيقوم من السرير
هز راسه لعله يستوعب ماتقوله
#يعني عايزه تفهميني انه ملمسكيش غير يوم الدخله واخدك عافيه فانت فضلتي عايشه علي ذكرياته سنتين ... طب اديني عقلك تتوعي ازاي دي
شهقت بقوه ... وسقطت دموعها
#مش كل حاجه الحكايه دي ... حتي لوكان عجزه المرض برضه كنت هكمل معاه ... ربنا قال موده ورحمه ... كنت بخدمه برضا عشان ربنا يدخلني الجنه ..
عاجز امام كلماتها عاجز امام مشاعرها النبيله التي ماعادت موجوده وللحظات وضع سما مكانها هل كانت لتصبر عليه بالتاكيد لا هذه يحركها ايمانها برغم العشق الذي كان بينهما هو واثق انها من المستحيل ان تحتمله .....احتضن خدها ووجد نفسه دون وعي يعتذر
#انا اسف ....انا بس بفكر زي البشر .... صعب اوصل لحد بيفكر زي المليكه .... انتي حاجه جميله اوي بجد .... حقك عليه عشان اتنرفزت عليكي
شهقت #انا مش زعلانه منك ... بس انا خلفت الوعد ... انا وعدته اني مش هقول لحد ..
احتضنها الي صدره وقال بانفعال
#اعتبري نفسك مقولتيش .... وانا مسمعتش حاجه .... عارفه انا قلت ايه لعيشه قبل كتب الكتاب
رفعت راسها لتحدقه مسح دموعها
#قلتلها اتعملي مع سليم بحريه زياده شويه
اتسعت عيناها فقال باسما
#اصل سليم مستحيل يعدي الحاجز اللي بينهم قلتلها لو مقدرتيش تعدي مش هتعرفي تعيشي معاه
# انت بثق في سليم للدرجادي
لدغ خدها وقال باسما
#شطوره يابوسي ... بثق في ايمان سليم عارف انه مش هيتجاوز .... عشان بيخاف من ربنا .... زيك بالظبط .... عشان نعدي الحاجز اللي بينا اتعملي بطبيعتك وانا مش هعلق تاني ماشي
هزت راسها موافقه
#يعني مش هتزعل مني تاني
احتضن خدها
#توء بس موعدكيش اني مش هلمسك .... بس بحدود لحد مانعمل الفرح .... بس عشان ناخد علي بعض تمام
فركت يديها وقالت بارتباك
#هوااااانت هتضربني
#داانتي ذكرياتك زفت في الحكايه دي .... انا مستحيل امد ايدي عليكي .... بس بلاش رعب هي كل حاجه هتيجي لوحدها ومش لازم تقعدي بكم وبنطلون في البيت البسي هدومك عادي
بس لن اتنازل اني اخدك في حضني وانام
قال جملته ليرفعها بين ذراعيه ليريحها بجوار يحيي يتمدد بجوارها كان علي وشك ان يعتنق ظهرها كالامس ولكنها التفتت لتحتضن هي خصره مهمهه
#انت طيب اوي ياغيث ربنا يخليك ليه
ضمها الي صدره وطبع قبله وسط سبائكها المنتشره
#ويخليكي ليه .... يااحلي بوسه في الدنيا
وكزه رقيقه علي صدره
#بطل تقولي كده عشان بتكسف
ونام بقي عشان هنروح بدري نجيب حور
#جاسر هيجبها
#مش هيعرف يسندها ويجيب العيال
#صح يااحلي بسمه
لن ينكر انه منبهر بها بطريقه تفكيرها وجزء من داخله سعيد انها كصفحه بيضاء لم تحمل بصمه رجل حقيقيه ... كل ماحملته ذكري اغتصاب وطفل مسكينه هي بسمته .... وتجلت بعيناه لمعه عيناها فور قبلته تلك اللمعه التي تجاهلها والتي اخبرته انها امراه مكتمله ولكن لم تكتمل رغبتها بعد ... ستكتمل ولكن بين ذراعيه هو لتحمل بصمته وحسب اخيرا داعب النوم عيناه
↚
اشراقه يوم جديد علي قصر الراوي الجميع ينتظر وصول الزوار الجدد للبيت بدا من زينب علي كرسيها المتحرك انتهاءا
بالخدم
#وصلوا ياستي وصلو
زينب بسعاده #روحي ياعيشه افتحلهم الباب بسرعه
عائشه #تعالي معايا يايحيي
امسكت عائشه يد الصغير وتحركت لتفتح الباب ليترجل منه جاسر تستند عليه حور ....
ثم غيث وبسمه يحملان التؤم ليتلقوا الاعتراض الاول من يحيي
# بابا غيت
ويبكي الطفل بشده غيث
#هو بيعيط ليه
بسمه #عشان انت شايل حد غيره ...
#دا بجد
هزت راسها موافقه وقالت
#سيبك منه ماما الحجه مستنيه تشوف العيال
تحرك ناحيه الفتي الباكي في
الارض وقال
#ادخلي انتي وانا جاي وراكي
ليجسو علي ركبتيه امام الفتي الباكي
#يحيي تعالي شوف عشق
#عتء كخ ..وغيت وبمه كخ
#عارف عشق دي بتاعه حور
ليرفع الصغير وجهه الذي يمتليء دموع
#حور
#اه تعالي بقي شوفها لحسن حور تزعل منك
تحرك الصغير ناحيته بحذر لينظر لتلك الصغيره بين ذراعي غيث ويمد يده
#لعبه
لمسك غيث يده ليضعها علي يد عشق الصغيره ويقول باسما
#لاء مش لعبه دي نونو
#تعتي
غيث ضاحكا
#خلاص بتعتك بس هنسيبها
بس هنديها لامها ولما تكبر نخدها ماشي يلا تعالي بقي نديها لحور
هب واقفا ليمسك الفتي بيده ويدخل لتقول زينب
#هات ياغيث لما اشوف عشق
اقترب غيث ليناولها الفتاه ضاحكا
#نسخه من انيس لوحطتيهم جنب بعض مش هتعرفيهم
يحيي #عتء تعتي
رفع غيث يحيي بين ذراعيه وقال ضاحكا
# استني ياحبيبي لما تكبر لتطلع شبه ابوها وانت موووز كده
حور # طب ياريت دي هتبقي زي القمر
جاسر بمرح #اتريق اتريق بكره تجبلنا معزه شبهك
تحنحنت بسمه فقال جاسر
#معلش يابسمه خبطت فيكي بقي
بسمه ضاحكه #لاء مهو انا مقدرش اتكلم بقدم السبت مهو شكلك هتبقي حمي ابني
حور #تعالي يايحيي شوف انيس
تحرك يحيي لينظر للفتي الشبيه لاخته لتقول بسمه
#دا انيس يايحيي اخوك انت الكبير تخلي بالك منهم
يحيي #انيت كخ عتء حوه اوي
جاسر #متلم ابنك ياغيث الواد بيعاكس البت وش
عائشه ضاحكه #يعاكسها قدامك احسن مايعكسها من وراك ياابيه
ليتشارك الجميع بالضحك ...
جاسر #ما ما محتجين حد يكون اميين عشان يساعد حور ...
زينب #البت زهره مربيه اخوتها وبتعرف في العيال انا اصلا فهمتها الصبح ..
#طب تمام هنفتح القوضه المقفوله في الجناح ونجيب فيها قوضه اطفال
غيث #هجبهالك انا انا كده كده رايح دمياط عشان اجيب الحجات اللي نقصه
عائشه #ايه ياعم تسافر دمياط انا عندي كتالوجات من معرض كويس هتختار اللي انت عاوزه ويجلنا
غيث #ايه دا هنطلب العفش دليفري ده مصر اتطورت اوي وانا غايب
عائشه #طبعا كل حاجه دلوقتي بالنت نجيب العفش كله من عند معرض واحد وناخد احنا الخصم كله
غيث ضاحكا #لاء وانا اللي بقول ايه الحنيه للمفرطه دي اتبيها بتعمل لمصلحتها
جاسر #انتي نقيتي العفش ياعيشه
عائشه #لاء لسه هتصل بسليم ونشوف ...
زينب # هاتي عفشك كله ياعيشه
عائشه #ماما لو سمحتي انا مش عاوز اضغط علي سليم
زينب # ياعيشه شوفي هو هيجيب ايه واحنا هنجيب الباقي ... يعني هتجوزي ببيتك ناقص
عائشه #انا راضيه وبعدين متقلقيش هدفعكوا برضه مانا هجيب الستاير والسجاد والنجف
جاسر #وقوضتين خشب ياحلوه طالما سليم ممشيها رسمي
عائشه بتردد # هلمح وافق ماشي موفقش يبقي شكرا
زينب #ابعتيلي سليم انا هكلمه
عائشه برعب #بلاش انتي ياماما
جاسر # ياامي سيبيها هي ادري
غيث #ايوه ياماما سيبها دا احنا ماصدقنا ان سليم نطق
حور #سليم نفسيته عزيزه وشايل كرامته علي دماغه
زينب #خلاص اعملوا اللي يريحكو بس قسما بالله
غيث # بالله عليكي متحلفي
زينب بضيق # تعالي يابسمه دخليني قوضتي
#حاضر ياامي
غيث #طب اوصلك معاها
زينب بحزم # انا قلت بسمه انت اسمك بسمه
غيث بحنق #تمام والنبي ياامي ماتطفشيها
بسمه # قول لااله الاالله
غيث #سليم نمره ٢
تحركت بسمه مع زينب للداخل
جاسر #تعالي ادخلي القوضه عشان ترتاحي ياحور
تحركت حور بجواره فقالت عائشه
#زهره تعالي معايا عشان نساعد حور
جاسر #غيث متمشيش انا عاوزك
قبل غيث يحيي
#صفصفت عليه انا وانت ياجميل
#بابا روح عتء
#اه ياواطي حتي انت روح ياخويا لعشق
جلس غيث علي المقعد ليخرج له جاسر بعد قليل
#ايه لسه بتسلخها جوه
اشعل غيث لفافه وقال #انا عاوز افهم بس هي عاوزه ايه
ربت علي كتفه
#غيث احنا استغبينا في كلامنا مع عيشه وهي واقفه
قطب #مش فاهم
#يعني قعدين نتكلم علي اللي بتجيبه العروسه وهي وقفه
#انا اصلا متكلمتش في الحكايه دي غير كده عم محمود علي قد حاله
#انا عارف بس طبيعي تنجرح من كلام زي ده فهمت
#تفتكر الموضوع كده
#هو ده اللي انا شيفه تعالي في المكتب عشان نعرف نتكلم
تحرك غيث خلفه للمكتب جاسر
#عجبك اللي عمله علاء
#لاء طبعا ... بس انت عارف
علاء ياجاسر هو طبعه كده انت نسيت يوم موت سما سبني وطلع رحله الكليه ولاكان في حاجه ...بس قلي بقي عملت ايه في اسكندريه
قطب #انت عرفت ازاي اني كنت هناك
#ربطت الخيوط ببعضها انت قلت لحور اني معايا الورق وهي خافت فقلتلي ان عزه دخلت المكتب بليل
جلس جاسر وقال
#عمري ماكنت اتخيل اني ممكن انخدع للدرجادي عارف كنت راجع الدنيا كلها مقفوله في وشي
#ربك يقفل باب عشانيفتح واحد احسن منه ... وهو ربنا عوض عليك عزه خرجت من هنا عشان زريتك تدخل
#فعلا انا طلقتها ياغيث
#الف مبروك ياحبيبي اكبر زير فيك ياكفر الراوي مش خساره يتكسر ورا عزه
ضحك جاسر #انت مبتعرفش تتكلم جد ابدا
#هي دي فيها هزار .. يابني عزه دي كانت وباء وربنا نجاك منه
#بعد عشر سنين ياغيث ...بس الحمد لله المهم طمني انا اتلبخت في موضوع عزه وبعدين ولاده حور ومعرفتش اخبارك
#تمام اهو هنوضب البيت وبعدين نعمل فرح مع عيشه
#طب لما انت هتعمل فرح ختها معاك ليه
#كنت محتاجلها جنبي ياجاسر .
#حبيتها
#مش عارف ... منكرش انها بتحرك مشاعري ... بس قلبي لسه ملك سما ياجاسر
#سيب قلبك يحبها بسمه تستاهل ياغيث
#دي اغلب من الغلب طيبه اوي ونظيفه بغباء
#كويس اهوه اتلقيت حد يلم من وراك .. مفيش اخبار عن بيان
#عملت اتصالات زي ماانت اتوقعت ماشيه مع روبرت في الحرام بس شغلها ملطوط
#مش فاهم
#اللي وصلني انها بتعمل شركات سوريه وتفضها وترجع تعمل غيرها بنشاط تاني
#غسيل اموال يعني
#حاجه زي كده بس المشكله ان الناس اللي بتشتغل معاهم هنا في مصر ناس تقيله اوي
#تمام يبقي تتصل بعلاء وتفهمه القصه وتخليه يحذر بزياده
#انت قلقان من ايه
#مش عارف بس قلقان
#سيبها علي الله ...
#ونعم بالله ... شوف بقي انا هأجز اسبوع كده لحد مانخلص البيت ... اصل الاسطي بسمه هي اللي هتدهن البيت
#وانت بقي هتبقي صبي الاسطي
هب واقفا
#بلا فخر يامعلم .. ابعت بقي حد ينقذها من امك عشان نلحق نجيب البضاعه
#متنساش تاخد الكتالوجات من عيشه
#تمام
تابعه جاسر يخرج ليزفر هو بقوه يعلم لما يشعر بالقلق لقد اهدته الصفيره عالم مكتمل يخشي ضياعه ...
↚
# اللي يريحك ياسليم
تنهد بقوه ليجلس امامها
#طب ممكن افهم حضرتك
زعلانه ليه
قالت بعصبيه
#عشان انت اخد كل حاجه بحساسيه زياده عن اللزوم تقدر تقولي ايه المشكله ان احنا نجيب من نفس المعرض اللي هيجيب منه غيث وجاسر
#ياعيشه افهميني ... انا مش عاوز حد في اخواتك يحطني قدام الامر الواقع ...
#لاء لو علي كده متقلقش
#يعني محدش هيجيب حاجه
قالت بتردد
#جاسر قلي سليم ممشيها رسمي والمفروض اجيب قوضتين
#اهو دا اللي انا عامل حسابه
قالت بسرعه
#ياسليم افهم الكلام كله كان قدام بسمه حتي اسالها ... ولو مش عاوز انا موفقه ... انا ماهعمل حاجه تنقص من كرامتك ياسليم ...
تنهد سليم بقوه
#طب انتي ليه مصره علي المعرض ده
#شوف جاسر هيجيب قوضه اطفال وغيث هيجيب تلت اوض لما احنا نجيب معاهم الراجل هيعملنا تخفيض بحق قوضه زياده وصلت
حدق بوجهها
#يعني انت عاوزه تجيبي مع اخواتك عشان تاخدي انتي التخفيض
#ايه فيها ايه دي يعني كل واحد هيدفع تمن حجته واحنا نستفاد بالخصم عشان الكميه ... وعلي فكره انا قلتلهم ....
تاملها بحيره عائشه فتنته الخاصه دوما ما تبهره والان تعجزه عن اعطاءها حقها
#انا مش عارف ااقولك ايه
قالت بالحاح
#قول موافق عشان خطري ياسلومتي
ابتسم #وهو بعد سلومتي دي هينفع اقول حاجه
قبلت خده وقالت بحماس
#يخليك ليه ياسلومي ياعسل انت
وضع يده علي خده وهمس
#حرام عليكي ياعيشه ...
اقتربت منه وقالت باسمه
#طب انا عملت ايه بس
#بتجنيني ياعيشه ... هو اااالعفش هيوصل في اد ايه
#يومين انا رحت امبارح مع بسمه جبنا الستاير وهتتركب بكره مش هتيجي برضه
هب واقفا. وقال بحنق
#استغفر الله العظيم ويتقفل عليه انا وانتي باب واحد
هبت واقفه وقالت بحنق
#هو انا هغتصبك ياجدع انت وبعدين ماحنا مرزوعين في العياده اهوه ومقفول علينا باب واحد
قرب وجهه منها وهمس
#انا اللي هغتصبك ياحبيبتي مضمنش نفسي .... بس هنا اشرف بره
رفعت حقيبتها من علي المكتب
# مشوفش خلقتك في البيت تمام انا مروحه وخلي اشرف ينفعك
كادت تصل للباب ولكنه احتجزها خلفه رفعت عيناها وقالت
#عاوز ايه
بلع ريقه بصعوبه وهمس
#انتي ليه مش عاوزه تحسي بيا
#انا ياسليم
تامل وجهها وهمس
# ايوه انتي ... عشان مش قادره تتخيلي العذاب اللي انا بعيشه وانتي قدامي ومش قادر المسك
عشان لولمستك مش هسيبك ياعيشه ... قلتلك انتي فتنتي بس انتي مش عاوزه تفهمي
#بس مش لدرجه انك مترضاش تعد معايا غير في الشغل وبس ياسليم ... هو انا مش من حقي اخرج معاك نتفسح زي المخطوبين ... تقولي كلام حلو بدل الدبش اللي انت بترميه ده
#انا برمي دبش ياعيشه
قالت بغيض #هو دبش بس دا دبش وظلط وطوب طب بزمتك في واحد يقول لمراته في التليفون ياجعفر
#يعني عاوزاني ااقول اسمك قدام الدكتاره
#لاياراجل دا علي اساس. ان الدكتاره دول ميعرفونيش مش كده
#لاء عرفينك بس انا بغير ... بغير حتي ان حد ينطق اسمك بغير ان حد يسمعه ... عيشه ليه انا وبس انا بس اللي اندهلها وادلعها ووواستغفر الله العظيم عدي ادامي
وكزت صدره وقالت بغيض
# هو انت متقلش كلمه عدله علي بعضها طب مش معديه هه
اسند ذراعاه علي الباب لتصبح محتجزه بجسده وهمس
#مهو انتي لومعدتيش قدامي دلوقتي مش هيحصل كويس ياعيشه
ابتسمت بسخريه
#هتعمل ايه يعني
اقترب ليلتهم شفتيها بشوق ... شوق سليم وحده من يستطيع ايصاله ... شوق يجعلها توقن انها ملكه قلبه دون منازع ... يذوب يتلاشي بدفيء شفتيها تاوهها المكتوم يضمها اليه يريد صهرها بداخله تجري باوردته وعروقه النابضه التي تعلن عن عشقها وحسب .. عشق الجميله فتنته وفاتنته انتبه على يديها الصغيره تحاول دفعه ليوقن انها علي وشك الاختناق يبتعد ليهمس من خلال انفاسه اللاهثه
#عارفه لو ممشتيش علي العربيه حالا هعمل الدخله هنا
شهقت بقوه لتدفعه وتهرب راكضه للخارج ليمرر هو اصابعه المرتعشه بشعره ويزفر بقوه
# منك لله ياعيشه .
↚
تحرك للخارج وبعد قليل كان يوصلها للبيت ليعرجا معا علي بيت غيث
#الله ينور يااسطي
التفت بسمه نحوهما لتترك مابيدها وتقول
#اسطه ياسليم ... كنت باشمهندسه وانا بعملك العياده والبيت
سليم ضاحكا # طب دا عشان كنت محتجلك
خرج سليم من الداخل ليقول باسما
#عجباني ملكش فيه ياسليم خليك في جعفر بتاعتك
عائشه #طب ليه التلبيخ بقي دلوقتي .. بس بصراحه شغلك جامد يابسمه ... البيت شكله اتغير خالص .... عجباني اوي فكره الدفايه دي
بسمه #تمام هخلص البيت واعملك واحده بس لازم نغير الديكور كله عشان شغل البيت هنا ستيل عند سليم انا صممته مودرن
سليم #ياستي انا عجبني شكل البيت كده دفايه ايه اللي هعملها في الصاله
اعتنق غيث كتف بسمه وقال باسما
#اخوكي دا دبش،،،،، ملوووش في الرومانسيه دفايه ونور هادي وسجاده قدامها عليها كام شلته اوووووه
بسمه # وكرسي هزاز جنبها
عائشه # الله وبابا نويل ينزلكوا من المدخنه وصحي النوم انتي وهو
سليم #هي دي مراتي
عائشه #اي خدمه يابرعي
بسمه ضاحكه # فوله وانقسمت نصين ...
غيث ضاحكا # صح يابوسي ... كل حله بتنادي غطاها
عائشه #انا بقول يلا ياغطايا نروح الزريبه عشان نطلع العجول اللي هتدبح بكره
سليم #يلا يابنتي ملناش الااكل عيشنا
بسمه #دكتره بهايم صحيح
عائشه ضاحكه #ماشي يابسمه بس قليلي لسه قدامك اد ايه
#النهارده بليل كله هيبقي تمام بتاع الستاير جاي بكره
غيث #هنلحق نخلص
#ان شاءالله اطبق مش مشكله
عيشه حجزتي العفش
#هحجزه الصبح واعملي حسابك بكره هنخلص من الستاير والسبوع ومن بعده معايا ياجميله نشتري بقيت الحاجه اللي نقصانا تمام
بسمه #ربنا يسهل
سليم بتاكيد #تمام ياعيشه ... بس لازم حد ينزل معاكو وانا عندي كذا عمليه
غيث #انا هنزل معاهم يلا بقي زوقوا عجلكوا ورانا شغل مش فاضييين
تابعهم غيث يخرجوا ليلتفت الي بسمه الشارده ..منذ حديثها مع والدته وهي دوما تشرد ... تنهد بقوه واقترب منها
#في ايه يابسمه
#مفيش حاجه ... يلا عشان هندهن الدفايه وبعدين ننظف بقي
خلع قفاز يده وقال
#انا عاوز اشرب قهوه تعالي معايا
تحركت خلفه لتخلع قفازها وتغسل وجهها ويديها ثم تقف لتعد القهوه
#ممكن اعرف انتي متغيره ليه
التفتت اليه
#ولاحاجه ياغيث مش متغيره ولاحاجه بس يحيي وحشني وو
اقترب ليرفع ذقنها ونظر بعيناها ليقول بثبات
#لاء متغيره ولو فاهمه اني مش بحس بدموعك وانتي نايمه تبقي عبيطه .... قلت هتتكلم بس انتي مبتنطقيش ... في ايه يابسمه من يوم ما ماما كلمتك وانتي متغيره في ايه
#صدقني ياغيث مفيش حاجه وعلي فكره ماما مالتيش حاجه بالعكس بقي دي قلتلي اني عندها زي عيشه وحور ... وان انا غاليه عندها ووو
قال بحده
#بسمه انا مش بحب الاسلوب ده ....
ارتعشت ذقنها وتجمعت الدموع بعيناها لانت عيناه وقال بلطف
#طب متزعليش ... انا بس مش عايزك تخبي عني حاجه . .مش انا بحكيلك كل حاجه
# هي مش قالت حاجه صدقني دي حتي اديتني دول
قالت جملتها لتتوجه للغرفه عادت بعد قليل واعطته ظرف فتحه ليجد به عده رزم من
الاوراق الماليه
#بتاعه ايه الفلوس دي
اشاحت وجهها وقالت باختناق
#هي قلتلي انتي زي عيشه ...و اديتهوملي عشان انزل ... وواشتري الحجات اللي نقصاني ووو ... هي كانت طيبه جدا ... لدرجه انها قالتلي متقوليش لغيث .. . بس انا اللي حساسه شويه ...وباخد الحجات دي علي كرامتي .... انا عارفه ان مستوايا ااقل من مراتك ووو طريقه لبسي مختلفه ومش من نفس الوسط مش استايل يعني .... بس انااااا
ضمها الي صدره وقال بانفعال
#اوعي تخبي عني حاجه بعد كده .... وافهمي بقي انت مراتي ،،،يعني ملزومه مني يابسمه .... واعرفي حاجه مهمه الخلاف الوحيد اللي كان بيني وبين سما طريقه لبسها .... ابو سما كان لوا بس عمري ماقعدت معاه زي ماقعدت مع عم محمود ... عم محمود اللي عملني زي سليم وبقي يفتحلي بيته عشان يسمعني ..... عم محمود اللي حبيته زي ابويا عندي احسن من رئيس الجمهوريه مش لوا ... انا نسب عم محمود يشرف اي حد .. . ماما لما عملت كده مكنتش تقصد تجرحك عشان كده خدتك في قوضتها .... هي لحظه سكوتك لما اتكلمنا في موضوع الفرش بتاع عيشه ..... سليم راجل انا اديله اختي لوهيقعدها علي البلاط .... عيشه عاوزه تساعده وعلي فكره دا ميقللش منه .... بس احترمت انها ماشيه علي دماغه ومش عايزه تزعله .... بس هو غبي عشان هو هيكتب البيت باسمها ودا مهرها والمفروض احنا اللي نفرش .... انا بقي اديتك ايه مهر عم محمود حط ايده في ايدي واداني بنته من غير مايطلب اي حاجه ... قلي انا اديت بنتي لراجل ... لو انتي شيفاني مش كده يبقي لينا كلام تاني
قالت بسرعه
#لاء ياغيث انا مقصدش .... انا بس حسيت بالعجز عشان مقدرتش ااقولها لاء عشان متزعلش عشان انا عارفه ان نيتها طيبه .... بس حسيت اني مكسوره غصب عني ... عشان انا مقدرش ااقول لبابا حاجه .... بابا جهزني زي اي عروسه لما اتجوزت عارف ماما كانت بتشتريلي جهاز ومبتجبش لحور يعني انا والله عندي حجات بكفايه
قال بحده لايعرف سببها
#تمام وانا مش عاوز حاجه من جهازك ده يدخل البيت يابسمه
حدقت بوجهه #طب ليه
#من غير ليه انا حر .. حجتك تنزلي تجيبيها مع عيشه .. كلها جديده
#طب ماهي الحجات اللي عند بابا جديده
قرب وجهه منها وقال بحده وتحذير
#مش عاوزها وعدي يومك بقي
#انا مش فاهمه ياغيث انت بتزعق كده ليه
قال بعصبيه
#. لما تبقي عاوزه تجيبي قمصان كنتي بتلبسيها لراجل غيري يبقي معندكيش دم ولااحساس
بلعت ريقها بصعوبه
#علي فكره بقي بابا حرق كل الهدوم اللي لبستها واللي عنده حجات جديده
قرب وجهه منها وقال بغضب
#وانا قلت متدخلش البيت يابسمه .... اي حاجه كانت في بيتك القديم متدخلش البيت.....دا انا لو اطول انسف بيتك القديم ده هعملها
قالت بدهشه #طب ليه دا كله
جذبها بقوه ليحاوط خصرها بذراعه ويقول من خلف اسنانه
#عشان بغير ... بغير بجنون .. بغير من واحد ميت عشان شاف شعرك ولمسك ولو لمره واحده .. انتي بتعتي انا وبس
التهم شفتيها بقوه ... لايدري اي نوبه جنون تملكته ماان ذكرت ثيابها القديمه مجرد تخيلها ترتدي شيء عاري لرجل غيره يشتهيها يتلمسها . يمتلكها بعنف كما يفعل هو الان تماما ... شفتيه تتجول علي صدغها رقبتها الطويله عظمتي ترقوتها البارزه يده تكتشف جسدها ويده الاخري تبعثر سبائكها ليعاود ويلتهم شفتيها طعم دمائها مختلطه بملوحه دموعها جعلته يستفيق من هوس جنونه ويحاول لملمه شتاته التي بعثرته هي ...محاوله كبت شغفه المهووس ... لم يعهد بنفسه هذا الشغف المجنون حتي مع سما ... انه بالكاد يتحكم بانفاسه وجسده اللعين الذي يطلب وصال مرتعشه مغمضه العينين تبكي شفتيها متورمه واثاره الحمقاء تطبع علامات علي رقبتها اللبنيه المغريه ..شعرها مبعثر وجهها احمر هذا ان تغافل عن سترتها المفتوحه ... فتحت عيناها لتنهمر دموعها ... ونظره مرتعبه تظلل عيونها .... همس بما وجده من صوته المبعثر
#بسمه انا اااا
سهم مسموم اخترق قلبه عندما احتضنت نفسها بذراعيها وكانها تداري جسدها عنه نجح بمهاره بارعابها وتثبيت صوره احمق اخذها عنوه ... زفر بقوه ليتحرك حاملا لفافته ويخرج خارج البيت باكمله لتسقط هي في الارض تحتضن ركبتيها تحاول لملمه شتات نفسها وتسقط .دموعها تتحسس شفتيها المتالمه لما فعل هذا ... لقد احبته ... نعم لقد تعلقت به بمرحه وطبيته وحنانه عليها .... بمؤازرته لها في كل شيء ... اعتادت علي مداعباته الجريئه احبت غزله الممتع ... لقد جعلها تحلم بيوم التمتع بحميميته الناعمه ودفئه الذي يغرقها به ... .لما عاملها بهذا العنف ....بالتاكيد لم يقصد اغمضت عيناها لتعيد حوارها معه لقد شعرت بالانكسار عندما تحدثت عائشه هي تعرف جيدا ان والدها لن يحتمل تكاليف جديده ... وهي لن تثقل علي كاهله ... وكلمات زينب معها برغم انها تعلم بنواياها الحسنه ولكنها جرحت ... ثم حديثه ومؤازرته لها ليضمد جرحها كانت علي وشك ان ترتمي بين ذراعيه لتخبره انها احبته وهبته قلبها دون انتظار مقابل ...هي تعلم ان زوجته الراحله مازالت تسكن قلبه ...ثم غضبه الغير مبرر بسبب ثيابها التي لم تستعملها ثم سبه لها انها عديمه الاحساس لتفتح عيناها ويخفق قلبها بقوه
وهي تذكر انفعاله الذي اشعل عسل عيناه وتهديده بنسف بيتها القديم ثم جملته الاخيره عن الغيره ....هل يغار عليها من رجل رحل ورغما عنها ارتسمت علي شفتيها ابتسامه لتتحسسها وتتاوه بالم ويعاودها لمساته المجنونه المتملكه علي جسدها لتهب واقفه ... وتهمس
# انا بحبك ياغيث ... ياتري راح فين ....
لقد خرج بملابسه المتسخه فبالتأكيد لن يبتعد ارتدت اسدال صلاتها لتترجل من البيت تبحث بعيناها عنه في الظلام لتقع علي بقعه ضوء لتتحرك نحوها كان يتمدد علي العشب بجوار البيت ينظر للسماء تحركت نحوه ولكنه كان غارق بشروده تمددت بجواره تطالع النجوم لتهمس
#انا بحب النجوم اوي ... وانا صغيره كنت بحلم يبقي ليه بيت في النجمه اللي بتلمع اللي جنب القمر .....
رفع اللفافه من فمه ونفث دخانها
#بس دي مش نجمه دي الزهره
نزعت اللفافه من يده لتلقيها بعيدا
#عرفت لما كبرت .... عارف فضلت يوم بحاله اعيط ... النجمه بتاعتي خدعتني ...كنت مخصماها عشان بتنوريني نور مش فيها .... وفضلت يومين بحالهم مبصش عليها واكلمها ... بس اليوم التالت وحشتني بصيت عليها كانت بتلمع اوي ... وبعدها صالحتها ورجعنا اصحاب تاني ... بحب النجم القطبي كمان بس مش زي الزهره
حرك راسه لينظر لها
# بتتكلمي عن النجوم كانها حيه
#كل حاجه خلقها ربنا ليها عمر تبقي حيه زي الجبال .... هو انت مش بتحب النجوم
اسند راسه لزراعه ليؤثر بحق باروع انعكاس للنجوم داخل خضار عيناها همس
#بعشقها ..... بسمه انا بجد اسف
#انا مش زعلانه منك ...و
اقترب وقاطعها #مش زعلانه ايه انتي كنت مرعوبه ...وانا اتعصبت بزياده و
قاطعته #.. منكرش خفت منك .. بس مش زعلانه ...كان سوء تفاهم وووانتهي خلاص ... انا مكنتش ااقصد اعصبك بالشكل ده ...عشان الحجات اللي بقولك عليها دي موجوده في بيت بابا بكيسها متفتحتش عشان بابا حرق بقيت حجتي ... غيث انا فاهمه انه مش سهل انك تبقي مع واحده اتجوزت قبل كده
سحبها ليواجهه وجهها
#تاني يابسمه انتي مبتحرميش
ضغطت نفسها للارض وقالت بخوف
#خلاص انا اسفه مش هقول كده تاني
زفر بقوه واعتدل جالسا لتجلس بمواجهته
#اسمعي يابسمه ... انا اعصابي فلتت انا معرفش عملت كده ازاي انا عمري ماعملت كده ... انتي مش محتاجه تعتذري انا اللي غلطت في حقك وخوفتك مني ... فانا اسف ..والحجات اللي عند بابا باكيسها من الفرش اوكيه هتيها هدوم ليكي هحرقها يابسمه احنا هننزل مع عيشه نجيب كل حاجه جديده كلامي مفهوم
#حاضر .. بس ممكن اطلب منك حاجه
#اتفضلي
# ممكن لما يحصل بينا اي سوء تفاهم .... متتعصبش وتسيبني وتمشي .... ممكن تبقي تتوضي ونصلي وبعدين نتفاهم بعد كده ... غيث انا مش بحب المشاكل .. ومش بحب الخناق ... ومش عاوزه ربنا يغضب عليه عشان زعلتك
تاملها بنظره طويله اي نوع البشر هي ... لتكمل ابهاره وتقترب تطبع قبله رقيقه علي راسه
#حقك عليه
#حقك انت كمان عليه ... انا كمان مش بحب الخناق ... بس بتعصب بسرعه
ابتسمت #بس قلبك ابيض وبتصفي بسرعه .... النبي قال الحليم هو من يملك نفسه عند الغضب .... يلا قوم عشان الجو سقع وانت لابس خفيف ..هحضرلك الحمام وادخل نام انت وانا هخلص الشغل
هب واقفا ليعطيها يده
#ياسلام ادخل انام واسيبك تشتغلي لوحدك ...
جذبها فهبت واقفه لترتطم بصدره قال بمرح
#اللهم اخذيك ياشوشو ... يابنتي بطلي تتحرشي بيه بقي عيب عليكي
حاولت الابتعاد ولكنه احكم ذراعيه حولها وقال هامسا
#يابت ابعدي الشيطان شاطر انا اللي مذكرله
#طب سيبني
يحررها لتهرع هاربه للبيت ليضرب كفيه ويهمهم
#داانت ضربت علي كبر ياغيث
انتي يابت استني هنا
قال جملته ليهرع خلفها غريبه هي بسمته المثيره ... بدلت
حاله بلحظه وكلمه بهمسه ...
↚
#يعني ايه مش هتعرف تيجي يابني ادام بقولك سبوع ولاد اخوك النهارده
#هبقي اجلهم ياغيث بس مش دلوقتي انا عندي شغل كتير لاانت ولاجاسر حد فيكوا اجا من اسبوع وكل حاجه علي دماغي
#تمام تشكر بس الشغل مش لبليل ياعلاء
#ياغيث افهم مانا لواجيت هاجي لوحدي ايناس مش عاوزه تدخل البيت ..خصوصا بعد ماعرفت حكايه طلاقه لعزه ده
#طب وهي عرفت منين
#من عزه قالتلها انه طلقها واخد منها كل حاجه وظلمها وكلام فاكس كده طبعا مش مصدق منه ولاكلمه
#مهو جنابك مسالتش الست عزه دخلت وسرقت صور الملف اللي في الخزانه وسافرت عشان كده هو كمان سافر وراها
#تمام ياغيث كويس انك قلت
#انت مهنش عليك حتي تطمن علي مرات اخوك ياجاحد
#لاء اتطمنت من ماما ..كنت معاها علي التليفون ..وعلي طول بسالها
#ياسلام بتطمن من ماما دا علي اساس ان جاسر مسافر بره وهي بس اللي عارفه رقمه مش كده
#لاء افهم بقي انا قلتلها ان انا كمان مكنتش اعرف وعامل
زعلان منه بس متقدرتش تعلق وانا بكلم ماما
غيث بغيض #شوف المبرر
#ياغيث افهمني عزه بتلقح علي ان حور دخلت البيت عشان تاخد كل حاجه انت وعيشه مفضلش غيري
#اه فهنطلق الحجه خديجه وهنجوزهالك انت بتستعبط يلا انت سايب مراتك تحكي علي العيله اللي احواتك كلهم منسبينها
#يعني انا هسكتلها انا عايش في نكد يومي ياغيث ..حياتي بقت مرار .... انا عندي ولد اطلقها واخلص
#هي مكبره الموضوع اوي يا
علاء وبعدين هي عزه اتصلت بيها ليه
# عارف انا كمان كنت زعلان من جاسر عشان خبي عليه لحد ماايناس اتصلت بعزه عشان تغظها عرفت ان كان عنده حق والله ياغيث علي عيني بس بجد بيتي هيتخرب انا تعبت عشر تيام نكد واللي نبات فيه نصبح فيه اشتكيت لامها غلطت اخوك بنتي مش عاقر عشان يخاف من الحسد فيخبي عليها وانا مستحيل ااقول لجاسر يطيب بخاطرها دا اخويا الكبير برده وانا مردهلوش ....
زفر غيث بضيق
#طيب ياعلاء ... بس حاول حتي تيجي حتي لوحدك رجاله العيله كلهم وكبرات البلد جيين
#حاضر ... هاجي اعد ساعه كده اباركله وابارك لحور اللي اتخدت في الرجلين دي .... انا عارف انها ملهاش ذنب في دا كله
اغلق غيث الخط وزفر بضيق لينتبه لكلمه بسمه
#انا اسفه بس انت كان صوتك
عالي اوي
تنهد بقوه #تعالي يابسمه ااقعدي
جلست بجواره فقال
#مش عارف اعمل ايه ... انا متعود علي جحود علاء ... بس متخيلتش ان الدنيا متبهدله عنده اوي كده .... والمشكله ان جاسر فعلا متأثر وشايل منه
#هو انا معرفش التفاصيل ..
زفر بقوه # شوفي باختصار كده ايناس كانت صحبه عزه وجاسر مكنش عايزها تعرف عشان كده مقلش لعلاء ولاليها
#يعني علاء مكنش يعرف
#لاء عارف بس جاسر قله يوم مااجه سليم
#فهمت فهو قلها انا كمان معرفش
#بالظبط كده ...
# بص هي حقها تزعل بس هي مكبره الموضوع اوي طب ماحور كانت مخبيه انها حامل في تؤم ومحدش فينا زعل .. بالعكس فرحنالهم ... وجاسر كمان من حقه يزعل دا كان شايف حور واقعه بتنزف وسبنا ومشي معاها
#عارف ...دا انا اللي مش جوزها دمي اتحرق وزعلت ... انا مش عارف اعمل ايه ...
#طيب شوف انا هحاول محاوله كده مع حور وارد عليك مكنش هاجي معاك ونروح لعلاء بيته واحاول انا اتكلم مع ايناس
حدقها بذهول
#ايوه بس انتي متعرفهاش ايه اللي يخليكي تعملي حاجه زي كده
# يعني هنسيبه بيته يتخرب وكل يوم بيعدي الموضوع بيتعقد اكتر ... ولو ماما اتدخلت ممكن ايناس تعند ... انا هروح لحور ادعيلي بس
قالت جملتها ليتابع حركتها للخارج ماذا تريد منه تلك البسمه لما تصر علي ابهاره ودون وعي تحرك خلفها
ترجلت بسمه الي البيت لتقابلها عائشه
#ايه طلعه تجري ليه
#الراجل بيركب الستاير واتصل بيا
بسمه بحزم # والاستاذ سليم فين
عائشه #سليم ياستي خايف علي نفسه لتحرش بيه
كانت تتوقع ان تضحك ولكنها قطبت اكثر لتخرج هاتفها وتتصل
#انتي بتكلمي مين
رفعت يدها علامه السكوت وقالت بغضب
# انت فين
#########
#عدي يااستاذ روح علي شقتك واما تبقي توصل ابقي اتصل بمراتك تحصلك
############
#تبقي اتهبلت يااستاذ يلي عارف كلام ربنا عشان مراتك تقف لواحدها في وسط اربعه خمسه رجاله
##########
اغلقت الخط وقالت بغيض
#رجاله تنقط ... مترحيش الالما يتصل بيكي حور لوحدها جوه
عائشه بذهول
#اه يامسيطره داانا لساني نشف امبارح عشان يبقي معايا بكلم حيطه
ربتت علي خدها
#عشان انت مش عارفه تدخليله صح ..
قالت بالحاح
#ازاي ياخبره فهميني
#يعني لوسيادتك كنتي قلتي بس ان رجاله اللي جايه تركب مكنش هيبقي في داعي لسانك ينشف ولاحاجه ... عشان مينفعش تبقي مع رجاله من غير محرم واخواتك ملبوخين في السبوع
#وانا اللي بقول عليكي غلبانه داانتي دماغك سم زي غيث
بالظبط غيث ضاحكا #مش مراتي ياهبله
تحركت بسمه تجاه جناح حور لتطرق الباب دخلت بعد قليل
#ايه اخبارك ياام العيال
حور # الخلفه دي حاجه صعبه اوي يابسمه بس حلوه
#ربنا يخليهوملك وتفرحي بيهم
#يارب
#في موضوع كده عاوزه اكلمك فيه
#خير يابسمه ابيه مزعلك
#لاء غيث طيب ومفيش زيه
#بداتي تحبيه مش كده
هزت كتفيها
# شوفي هو انا اتعلقت بيه هو طيب وحنين ... بس غيث قلبه دفنه مع مراته ياحور
#عارفه يابسمه انا كمان كنت بفكر زيك كده اول مااتجوزت جاسر. .. البلد كلها عارفه انه بيحب مراته ....مكنش سهل عليه انه عينه متشوفش الاهي كنت بموت وانا عارفه انه اخدها في حضنه حبيته اوي وقلتهاله وانا عارفه انه عمره ماهيقولها بس دلوقتي بقيت متاكده ان مفيش في قلبه غيري انا وعيالي وبس
#عشان طلقها
#من قبل مايطلقها .. صدقيني بكره حبك هيملي قلب غيث بس انتي بينيله حبك
تنهدت بقوه وقالت
#نستيني انا جيالك في ايه .... موضوع علاء
#كل ما بحاول بس المح بيتنرفز
#طيب تعالي معايا وانا هكلمه نسند بعض
قالت بحماس
#تمام نطب عليه زي القضا المستعجل في المكتب ونحاصره وننقد عليه
قلبت بسمه كفيها
#انتي هتعقلي امتي
لدغت خدها #هو في احلي من الهبل اخبار البيت ايه
#تمام بتاع الستاير هيخلص عند عيشه ويجلنا
طرقت حور باب المكتب لتطل براسها كالعاده
#حبيبي فاضي دقيقه بسمه عاوزاك ولانعدي عليك بكره ياسيد
جاسر ضاحكا #تعالي
دخلت حور لتري غيث الضاحك
#اوبس انت هنا ياابيه
غيث#لاء مش هنا ياسيد
جاسر #تعالي يابسمه
دخلت بسمه لتتنحنح بقوه جاسر ضاحكا
#في ايه يابسمه
بسمه باسمه #بسلك العده بس عشان الصوت يطلع مظبوط
جاسر #هو انتي كمان بتغني
حور #دي صوتها احلي مني بكتير .... دي لما كانت بتبقي رايقه كنا بنلم علينا الجيران
بسمه ضاحكه #لحد ماسليم قفشنا ... وطلع فرمان دستوري ان الغنا حرااااااام
حور #يابنتي مهوبعد كده طلعلنا تصريح نغني في ودن بعض
تشارك جاسر وغيث بالضحك لتقول بسمه بجديه
#مبدأيا كده انا مستعده لاي رد فعل من حضرتك ومتقبله قرارك بالرفض او القبول
جاسر باهتمام
#هو الموضوع كبير كده ...عملتلها ايه ياغيث
بسمه #هو غيث ملو,ش دعوه بالموضوع ... سيدنا النبي قال
الجميع # صلي الله عليه وسلم
بسمه # ايه المنافق تلاته منها اذا خاصم فجر .... ولما سؤل عن الفجر في الخصومه ... قال لايخاصم الرجل اخاه فوق ثلاث يقبلان فيعرض هذا ويعرض هذا وخيرهم من يبدا بالسلام .....
وربنا يشهد انك غالي عندي زي سليم ... واخاف عليك تكون فيك خصله من نفاق ... وظني بيك الخير انك تبدا بالسلام
فرك جاسر جبهته لتكمل هي
# من حقك تزعل ... ومن حق
مراته كمان تزعل ... هي لو شيفه نفسها واحده غريبه عمرها ماهتزعل ..لكن الموقف نفسه يخليها تحس انها غريبه وملهاش مكان ....علاء غلط اكيد ... اشتري خاطر مراته ومشي معاها برضه غلطان بس حط نفسك مكانه مراتك هتخرب البيت لو عرفت حتي انك كنت عارف هتروح وراها وتحاول تلم الدنيا وتحافظ علي بيت فيه طفل ولايروح مع حور اللي معاها اربعه ومجرد وجوده تحصيل حاصل
جاسربغضب #دا مهنش عليه جتي يتصل
#التمس لاخوك المسلم ٠٧عذر .. انت عارف بيته عامل ازاي ... عارف المشاكل عامله ازاي بينه وبين مراته .... ومع كده كان بيتصل بماماويطمن ومع كده
قال هيجي عشان يقف مع اخوه .يوم سبوع عياله مع انه ممكن بيته يتخرب فيها فعلا
جاسر بضيق
#والمطلوب ايه دلوقتي
بسمه بحذر # تستغفر ربنا
قطب بين عيناه #استغفر الله العظيم مش فاهم
ابتسمت #تيجي معايا انا وغيث ونروح نطيب بخاطر مراته ..وقول لااله الاالله
جاسر بغيض #لااله الاالله .. انتي بتدبسيني
بسمه # لا والله انا بس بطرد الشيطان اللي بينزغ في صدرك دلوقتي ... الشيطان اللي خلي اخوات يوسف يرموه في البير ودلوقتي بيرفع سقف العند وكرامتي وانا الكبير ..... الحليم هو من يملك نفسه عند الغضب .. سيدنا النبي كان اليهودي بيحط القذاره قدام بيته ولما متلقهاش راح زاره مقلش انا النبي
جاسر # صلي الله عليه وسلم
حور #ربنا يخليك ياجاسر مش عاوز احس ان انا السبب في انك مقاطع اخوك ...
نظر جاسر الي غيث الذي يحدق ببسمه وعيناه تصرخ بالحب
#وانت يااخينا معندكش كلمتين انت كمان
#هاه ... بصراحه بعد كلام بسمه مفيش حاجه تتقال .انا رايح اسخن العربيه وهنستناك بره
قال جملته واحاط كتف بسمه بتملك وكانه يثبت ان تلك المبهره هذه خاصته وحده وقف امام السياره ليقبل جبينها
#ربنا يخليكي ليه .... يااحسن زوجه في الدنيا
جاسر بغيض #خلاص داقت بيك الدنيا جاي تحب في الجراج
غيث بغيض # انت ايه اللي جابك
جاسر #والله ارجع
بسمه #لاء لاء احنا اسفيين ...
قالت جملتها لتفتح الباب
الامامي
#داانا هفتحلك الباب بنفسي
غيث #كمان هتقعديه جنبي
ركبت بالخلف # ميصحش الكبير يقعد ورا
جاسر # كلك زوق يابسمه
ادار غيث السياره #اللهم طولك ياروح
ليرفع هاتفه
#ايوه يازفت انت فين
#########
#خليك متلقح عندك احنا جيلنلك
######
#انت هتصحبني اتهبب استني وخلاص
بسمه ضاحكه #ماشاء الله هو احنا رايحين نصلحه ولانضربه
غيث بغيض #لاء رايحين نكسر دماغك اسكتي بقي
تطلعت لوجهه الغاضب بالمراه وانكمشت علي نفسها تنحنحت
#طب ممكن ااقول حاجه
جاسر #عاوزه تقولي ايه يابسمه
تلاقت عيناهما بالمراه وكانها تساله
غيث#قولي
بسمه #يعني نجيب شيكولا ميصحش نطلعلهم بايدنا فاضيه
جاسر #والله عندك حق ااقف يابني اما اجيب علبه شيكولاته من المحل اللي هناك ده
اوقف غيث السياره بعصبيه
#اخلص
ترجل جاسر من السياره لتقول بسمه
#غيث هو انا عملت حاجه زعلتك
زفر بضيق #لاء وبلاش نتكلم دلوقتي
قال جملته ليشعل لفافته وينفث دخانها بعصبيه ماالذي اغضبه هكذا اللعنه علي نوبات الغضب الحمقاء التي اصبحت تنتابه كلما اقترب من ظلها رجل اي رجل حتي لوكانت كلمات عاديه كالتي قالها جاسر زفر بقوه نعم كان يغار علي سما ولكن ليس لهذا الحد الذي يجعله احمق بالكليه ومازاد الامر سوء عوده جاسر محمل بالشيكولاته اعطاها احد العلب وقال
#جبت واحده لحور ووحده لعيشه ووحده ليكي حور قلتلي انك ادمان شيكولاته زيها
لمعت عيناها الخضراء الايمكن ان ينتزع الشيكولاته ويقتل اخاه الان الذي استحوز علي اهتمامها وخصته ببسمه رائعه من شفتيها المكتنزه لتقول
#شكرا جدا بس علي فكره حور هي اللي زيي انا الكبيره
ليدوس بغيض علي دواسه الوقودفتنطلق السياره محدثه. صرير عالي ليقول جاسر
#يخرب عقلك انت عاوز تموتنا يلا .
لم يتلقي جاسر رد لذا حدق بوجهه غيث ورغما عنه ابتسم غيث اخيرا وجد طريقه للحب ولكن الغريب انه لم يكن يغار بهذا الجنون علي سما اوقف غيث السياره ليقول جاسر بسرعه
#معلش يابسمه انزلي انتي ثواني بس وجيين وراكي
نزلت بسمه لتتبعها عيون غيث جاسر بحنق
#انت يلا اتهبلت .. حصل ايه عشان ده كله لاوي بوزك وكنت هتموتنا كل ده عشان كلمتها ايه هتحطها في قمم فوق بسمه عندي زي عيشه بالظبط ولاانت شايف حاجه تانيه
زفر بقوه وقال
#انا عارف ياجاسر بس صب عني انا بيني اتجننت ... داانا امبارح كنت هموتها عشان قلتلي هتجيب الهدوم الجديده اللي هي اتجوزت بيها ... انا معنتش فاهم انا بتنرفز ليه كده
#بتغير ودا عادي اي واكد بيحب واحده بيغير عليها بس مش كده انت كده تخنقها ياغيث
#تفتكر بحبها ياجاسر
#لاء بتغير عليها شفقه عديادامي بدل ماهي واقفه لوحدها كده يلا
ترجل الرجلان من السياره وبعد قليل كان غيث يطرق الباب ليفتحه علاء
#في ايه ياغيث قلقتني
غيث بسخريه #في ايه جيين نصالح الكونتسه مراتك هتسبنا وقفين علي الباب
تحرك غيث لتتقابل عيون علاء بجاسر لحظه والثانيه ثم يرتمي بين ذراعيه ويقول بانفعال
#حقك عليه يااخويا
ربت جاسر علي ظهره
#داانت ابني مش اخويا بس
ياعلاء اوعي بقي عشان ندخل البنيه
تحرك جاسر لتبتسم بسمه لعلاء فيمد علاء يده مصافحا بسمه
# مبسلمش
علاء بحرج #انا اسف
بسمه #متتاسفش دي عادات اتعود عليها الناس بس تطبيق الدين اولي
علاء# اتفضلوا ياجماعه
بسمه #معلش انا كنت عاوزه اتكلم مع ايناس
علاء #حاضر اتفضلوا
جلس الرجال ليدخل علاء داخل احد الغرف
#هاه مين اللي اجا
#غيث ومراته وجاسر ياايناس افتكر مجرد انه يجيي لحد هنا كفايه اوي ولاايه ... بسمه كانت عاوزه تكلمك واعرفي حاجه دول. جيين لحد بيتك
قال جملته وخرج ليقول
#اتفضلي يابسمه البيت بيتك
ترجلت بسمه للداخل لتري ايناس
#سلاموا عليكوا
#وعليكم السلام اتفضلي
جلست بسمه علي المقعد بحرج فقالت ايناس
#مبروك انا مشفتكيش من يوم الفرح
#الله يبارك فيكي ... شوفي انا يمكن جديده علي العيله دي بس ربنت سبحانه وتعالي رزقني براجل اكرمني عشان كده اي حد من عيلته يبقي علي دماغي
#انتي بتحبي غيث اوي كده
#ربنا امرني اني احب زوجي واطيعه ... اني اتجنب زعله او انه يبات غضبان عليا .. احنا جينا النهارده مش عشان علاء لاء احنا جيين عشانك عشان جاسر غلط في حقك بس اللي عاوز ااقولهولك انه مخباش عليكي عشان انتي غريبه لاء عمل كده عشان هو عارف انك ممكن تقولي لعزه وهو مكنش عاوزها تعرف
#وليه دا كله
#بصي انا معرفش التفاصيل بس هو دا اللي انا عرفته انك كنتي صحبتها ... وعشان كده خبي دا هزت كتفيها
#علي العموم هو. اجا لحد هنا ودا كفايه انتي متعرفيش ابيه جاسر غالي عندي ازاي ... وهو لو كان كلمني وقالي متقوليش لعزه مكنتش هقولها .... صحيح انا اتصدمت من اللي عمله مع عزه بس انا عارفه ابيه كويس اوي همره مايبقي ظالم
اتسعت ابتسامتها
#والله داانتي طلعتي كيوت وحبوبه خالص وشكلنا هنبقي اصحاب وبعدين المسامح مش كريم لاء المسامح ايناس
لتنفجر ايناس ضاحكه ليقطع ضحكاتها صوت علاء
#ايظااااا ايناس بتضحك قلبي النونو يااااه
ضحكت بسمه وقالت #هي كانت قلباها نكد اوي كده
علاء #اجارك الله ايناس لما بتقلب يبقي
ايناس بغيض #ايه ياسي علاء
علاء#ملاك نازل من السما بيبقي علي دمغها اكليل وعندها اجنحه يلا جاسر سايب سبوع عياله ومستعجل
ايناس #طب يلا هلبس جاسر والبس عشان نروح معاه هو جاب ايه
بسمه #انيس وعشق
ايناس #ماشاء الله تؤم
بسمه #اهو انا معرفش المعلومه دي الايوم الولاده بس مزعلتش
ايناس #خلاص انا مش زعلانه انا هلبس عشان ننزل كلنا مع بعض
خرج علاء لتتبعه بسمه ليدخل الصاله جاسر # ايه مراتك مش عاوزه تقبلني
علاء بسعاده #لاء واضح ان بسمه عملتلها غسيل مخ هتلبس الواد وتلبس عشان نيجي معاكوا ... ربنا يبارجاسر فيها ياغيث ... هشيل العيال هاي واقرصهم من ودانهم واعضهم
جاسر #تقرص وتعض مين يلا
علاء# عشق وانيس
غيث #يخربيت هبلك
جاسر #سيبه ياغيث اهوه نزود عدد العجول اللي هتدبح ... خلي الفقرا ياكلو
تشارك الجميع بالضحك لينزل الجميع بعد قليل لقصر الراوي حيث الزينات وتجمع كبار البلد في الحديقه طاقم طباخين يقوم علي طهو اللحم وسليم وعائشه ومحمود ويونس يوزعوا اللحم علي جميع البلده دار دار كما اوصي جاسر عائشه
#انا اتهديت
# الدال علي الخير كفاعله ياعيشه ربنا يجعله في ميزان حسناتك
#وحسناتك ياحبيبي بس بجد اليوم متعب من اوله تركيب الستاير وبعدين الدبيح
#عارفه يوم ماجاسر قلي ادبح عجلين لما عرفنا ان حور حامل اول مادبحت العجل الاولاني بسمه اغمي عليها
قالت بدهشه #ايه ده بجد
#اه عندها فوبيا من شكل الدم
#بس دي كانت واقفه ثابته يوم ولاده حور
#يمكن عشان كانت خايفه اوي علي حور
#بس زوقها يجنن بجد خساره انها متشتغلش
#عارفه هي ممكن تشتغل في التصميم بس هي مجال شغلها جو البيوت صعب شويه
#فعلا عارف احنا نعملها مشروع
قطب #مشروع ايه
قالت بحماس #مش انت هتسيب العياده بتعتك وهتنقل في عياده تانيه
#ايوه
#تمام يبقي نفتحهالها مكتب للديكور .... البسمه للديكور ...جامد صح
#هو جامد الصراحه بس مضمنش غيث يوافق
#وهيرفض ليه ماسمي مراته كانت بتشتغل وهو معترضش
#بس برضه لازم يوافق الاول
#تمام انا هكلمه ايه رايك
#ماشي هتنزلو بكره تشتروا حجتكو مش كده
#اه غيث جاي معانا العفش جاي بعد يومين وهنتلبخ في الفرش
#تمام يبقي نحدد بقي انا هوديكي وهكلم جاسر علي الخميس اللي بعد الجاي
#مش هنلحق نخلص
ابتسم ليحرك السياره
#لاء هنلحق انا مش هقدر اصبر اكتر من كده ....
وصل سليم للبوابه ليترجل هو وعائشه ليقول
#بسرعه علي جو البيت ومشفوفش طرفك بره
قالت بنعومه هامسه
#حاضر ياسي سليم
لتتحرك من امامه بسرعه للداخل ويتحرك هو هائم بهمستها الناعمه يستفيق علي صوت جاسر
#ا هلا دكتور سليم تعالي اقعد جنبي ...
جلس سليم بجواره بين غيث
وعلاء ليقول محمود
#ربنا يجعهلم خلف صالح ويطرح فيهم البركه
جاسر #امين ياحج محمود
علاء #الاكل جاهز يارجاله اتفضلو
ليتحرك الجميع فيقول سليم
#بعد اذنك كنا عاوزين نحدد ميعاد الفرح
اعتنق جاسر كتفه
#نويتوا امتي
#الخميس اللي بعد الجاي
#الفرح عليه انا سيبتك تعمل كل اللي في دماغك
#بس
غيث #مفيش بس ... ومتنساش ان احنا لزقلنك ياجميل .... ورحله شهر العسل عليه ...
سليم #شهر عسل ايه دانا يادوبك هاخد اسبوع
جاسر# والله عندك حق بس غيث بينه اخد علي البرتعه ..
غيث #خلصتو تحفيل اوكيه اسبوع العسل عندي شاليهات تحفه في الساحل زي الكبينه كدا علي البحر ... الخضرا والماء والوجه الحسن ... انا بفول علي بسمه طبعا .
سليم #يعني عشان انا مش هعرف اغلط في اختي هتلبخ
غيث # انا البخ براحتي في اختي في اختك في
جاسر مقاطعا #متتلم بقي يلا وعدي يلا عشان تاكل
جلس سليم بجوار غيث ليقول
#غيث كان في حاجه كده عاوز ااقولك عليها .. انا هنقل العياده في البيت الجديد وعيشه كانت بتفكر ندي العياده القديمه لبسمه تفتحها مكتب ديكور تشتغل فيه ايه رايك
قال بشرود #انت كلمتها في الموضوع ده
#لاء هي متعرفش اصلا دي فكره عيشه علي فكره لو مش حببها تشتغل عادي
نظر اليه
#بس انت هتسيب عيشه تشتغل
#عيشه بتعمل درسات عليا وانا مقدرش امنعها عن علم ..وشغلها هيبقي معايا في العياده وحتي ان وافقت بسمه هتشتغل بضوابط هتصمم وتشرف بس
#هفكر في الحكايه دي وابقي ااقولك شرد مره اخري هو كغيث الذي يعرفه طوال عمره رجل متفتح متحرر كثيرا ... لم يعترض يوما علي عمل المراه بالعكس كان يشجع سما علي العمل ... برغم ان كل عملها كان بمواقع انشائيه ووسط رجال .... لما لايستسيغ هذا مع بسمه .. لما يتحول تفكيره لرجل منغلق عقله يفكر بتفكير رجل الكهوف الذي يريد احتجاز امراته وامتلاكها لتصبح له وحده .... لما معها كل شيء يختلف حتي هو وطريقه تفكيره يتحول لانسان منغلق لايستطيع التفاهم .... لما اصبح غيور لهذا الحد الخانق كما اخبره جاسر ... لقد لعن نفسه الف مره عندما نزع يحيي الصغير من احضانها ... هل صار يغار منه ايضا ... لقد اصبح مختل بالكليه ... منذ .
لمسها بجنون لسمحو اثر غيره عليها كان يريد هذا هو الان هاديء ويستطيع التفسير ... مجرد ذكر زواجها السابق جعله يجن جنونه ... ليري شخص عابث لم يعرفه بحياته يريد اثبات وجوده ولو بالقوه
#غيت بابا اوبح
نظر للصغير المتعلق بساقه يجذبه ليرفعه علي الطاوله يقبل جبينه
#ديما بتجيلي في وقتك
علاء# ابعته لامه ياغيث انت
اصلا مبتكلش
غيث #متخليك في فتتك وتفكك مني .... تاكل مم يايحيي
علاء #يابني اسمع الكلام مينفعش تقعده في وسط الرجاله ابعته لامه
غيث بضيق # متخليك في
حالك بقي
بدا يطعم الصغير
سليم #هاته ياغيث انا هدخله
لامه تاكله
احد الرجال #بس الولد متعلق بيك اوي ياغيث بيه
# عادي ياحج ابراهيم ابني طبيعي يتعلق بيا.
ابراهيم #بس اللي اعرفه انه مش من صلبك انه بن مراتك بت محمود
قاطعه بغضب #يبقي ابني حد عنده اعتراض
#لاع مهو ولد اصول بردك دا ولد سويلم
هب غيث واقفا وقال بغضب وحده
#بن الدسوقي ودا يكفيني
جاسر #جري ايه ياحج ابراهيم
#هو انا قلت ايه غلط ياجاسر بيه
جاسر بحزم #كلامك كله ملووش عازه ....
ابراهيم # حقك عليه ياجاسر بيه
حمل غيث الصغير الخائف من صوته العالي وحمل طبقه
جاسر #اعد ياغيث
غيث #انا شبعت اصلا انا هاكل يحيي بره
قال جملته ليخرج من الصوان الممتليء رجال ليذهب ناحيه بيته جلس علي الدرج ليجلس الصغير علي ساقه
#متزعلش انت ابني انا
وكان الصغير سيفهمه ربت علي خده وابتسم ليبتسم الصغير ويبدا باطعامه
# انا مش عارف ايه سر تعلقي بيك كده .. مش عارف يمكن عشان شبه امك ... انا معنتش فاهم نفسي يايحيي ... بتعامل معاها بغيث انا معرفوش غيث جديد عليه ... انت فاهمني طبعا مش كده .... قاعد بتكلم مع عيل عنده سنه
ليحتضنه الصغير ويقول بنعاس
# انت سيب انا
قبل جبنيه #مش عاوز تروح مع يونس
#يونت كخ .. يحيي حب غيت اد الديا كلها
#وانا بحبك اد الدنيا كلها ...
#بابا نينه هوووه
ليعدله بين ذراعيه ويداعب شعره يتامل ملامحه البريئه
خصلاته الشقراء وجنته الورديه ليتلمس يده الصغيره لقد وقع حب هذا الفتي بقلبه منذ راه للمره الاولي رابطه غريبه يشعرها معه
#مش هتبطل تتقمص زي العيال الصغيره
رفع وجهه لجاسر الواقف امامه
#انا متقمصتش ياجاسر بس بن الك.....ده بيلقح بكلام حرق دمي وبعدين فوضك الليله كانت حلوه اوي ...
#طب نيم الباشا وتعالي عشان عاوزك
#مش هينفع اسيبه لوحده جوه في ايه
#دلوقتي انت هتنزل بكره مع بسمه وعيشه عشان يشتروا حجتهم ... عارف لوقلتلك خد فلوس هتتنرفز بس حاجه عيشه تيجي بفلوسها
#والمطلوب
#تيجي معايا اجيبلك الفيزا بتاعه عيشه معاك
#طب ماتدهالها
#هتحاسب وانت معاها
#هحاسب انا وابقي احاسبك
#لاء ياغيث وبعدين دا كلام ماما
تعالي معايا عشان اجيبلك الفيزا من المكتب
#انت عرفت ان عزه عرفت وقالت لايناس انك ظلمها واخدت منها كل حاجه ..وان
ولاد الدسوقي بيوقعونا واحد ورا التاني
#انت جبت الكلام ده منين
#من علاء هو قالي ... القصد انا مش مرتاح لعزه
#عزه مغيش منها خوف انا لاوي درعها كاميره المكتب سجلت السرقه بحذفيرها والغبيه فتحت نور الموبايل فوشها باين
#يابن الل
#اخرس ونظف لسانك دا بقي تعالي بقي
هب واقفا وتحرك بجواره
# هي الناس دي هتمشي امتي
#صحي النوم ياحبيبي علاء وسليم بيفوضوها والكبار كلهم مشيو
تحرك خلفه للداخل ليتوقف الرجلان لهذا الصوت الشجي
# محمد سيد الكونين والثقلين والفريقين من عرب ومن عجمي
#دا مش صوت حور
هكذا علق جاسر ليتجه ناحيه المكتب ولكن اذنه تعلقت بصاحبه الصوت الشجي
#هو الحبيب الذي ترجي شفاعته في كل امر من الاهوال مقتحم
ثم الرضي عن ابي بكر وعن عمر وعن عثمان وعلي ذو الكرم
مولاي صلي وسلم دائما ابدا علي حبيبك خير الخلق كلهموا
#غيث انت اتحنطت
التف ليجد جاسر يقف امامه
#صوتها حلو اوي
ربت علي كتفه
#علي فكره احتمال تكون بسمه بس اللي كانت بترد حور
#بس انا مسمعتهاش بتغني قبل كده
# عادي يمكن عشان سليم قلها حرام مهي قيله الكلام ده قدامك الصبح يالواحظ
هرولت المراه اتجاهه
#ادخلي اندهي ستك بسمه من جوه
تحركت المراه ناحيه غرفه الصالون الكبيره لتخرج وتخرج خلفها بسمه تنظر في الارض
جاسر #تعبناكي معانا يابسمه
#متقولش كده احنا اهل
غيث #يحيي نام مش هتروحي رفعت عيناها من الارض فور سماع صوته
#تمام هاته عشان اديه لماما
#لاء هو نايم دلوقتي سيبيه يبيت معانا ونبقي نفوته عليها الصبح قبل ماننزل البلد وامني علي عيشه عشان نلحق نلف من بدري
دخلت لتعاود بعد قليل تقترب لتحمل الصغير يكفي اقترابها ليشتعل هو تمسك بالصغير
#سيبيه انا هشيله يلي بقي
تحركت بجواره ليخرجا من البيت قال
#هو انتي اللي كنتي بتغني
#هوانت سمعتني من بره يعني صوتي كان باين عند الرجاله
#افصلي انا سمعتك لما دخلت
قالت بارتباك #ايوه كنت بغني انا وحور
فتح الباب ليترجل داخل البيت
#هنيم يحيي واجيلك
نزعت حجابها ووضعته بغرفه الغسيل
#علي فكره صوتك حلو اوي
لفت لتصير تقريبا بين ذراعيه لتقول بارتباك
#شكرا ... انا اصلا بطلت اغني من فتره .... هحضرلك الحمام وهدخل اخد حمام لحسن حاسه اني ميته من التعب
#عاوزه تنامي يعني
#لاء محتاجه افرد جسمي بس
لايجب ان يقترب حتي لاتتفلت كل الامور من يده ... حسنا لقد اعتاد ان ياخذ حمامه بنكهتها الممتعه استعمال مناشف نظيفه كل شيء يحمل بصمتها له مزاق مميز ولكنه يريد الحديث معها انتهي من حمامه سريعا ليخرج متجها الي الغرفه كانت تجلس امام المراه تمشط شعرها الذهبي الذي تحول لادكن بفعل المياه جنيه هي جنيته الذي بات لايفهم ماينتابه معها اقترب ليمسك يدها بالفرشاه ويبدا في تمشيط شعرها الناعم تلاقت عيونهم بالمراه ... اللعنه علي تلك اللمعه المغريه بها
#انتي شعرك حلو اوي
#هوااانت بتحب الشعر الطويل ولاتحب ااقصه
اوقفها ليقول بتحذير
#عشان ادبح ... ايه اللي خلاكي تقولي كده
هزت كتفها #يعني كنت بفتكرك بتحب الشعر القصير
فهم متاخرا ماترمي اليه انها تتحدث عن سما زفر بقوه
#لاء بحب الشعر الطويل جدا ..
ابتسمت #انا كمان بحب الشعر الطويل اوي ... عارف شعري كان قريب من شعر عيشه كده بس انا قصيته
قطب بين عيناه
#طب ليه
فركت يديها وقالت بحذر
#هو اناااا قصيته من سنتين ... وو
لايدري لما تذكر مشهد لم يستطيع نسيانه يوم موت عمه عندما قصت والدته ضفيرتها الطويله لتسقط في الارض
#اه فهمت بس معنتيش تقصيه تاني
#انا مينفعش ااقصه من غير اذنك
قطب #اذني انا
#ايوه النبي قال كده ...
تحركت ناحيه الفراش لتتمدد عليه تقبل يحيي اقترب فيتمدد بجوارها وقال
#في حاجه كلمني فيها سليم النهارده
ارتفعت جالسه وقالت بسرعه
#علي فكره دا عادي جدا سليم اخويا والفلوس اللي
قاطعها #فلوس ايه
#مش انت بتتكلم علي الفلوس اللي ادهاني سليم عشان اجيب حجتي
اعتدل في مواجهتها
# يعني هو بيتجوز ومحتاج كل الفلوس اللي معاه تقومي تاخدي منه انتي يابسمه
هزت كتفها #انا قلتله كده بس هو اصر .... ولو رجعتهاله هيزعل
امال انت كنت تقصد ايه
# سليم كلمني ان هو هيسيب عيادته وعيشه فكرت انها تبقي مكتب ديكور ليكي
احتضنت نفسها
#ياحبيبتي ياعيشه
قال بغيض #يعني ايه انت موافقه
تنهدت #شوف هو انا موافقه من حيث المبدا مش المضمون
#مش فاهم
#يعني انا ممكن اشتغل بس مش في الديكور عشان الاختلاط هيبقي كتير وانا مش بحب كده
#امال عاوزه تشتغلي في ايه
#افتحها دار تحفيظ للاطفال دا حلم حياتي
#كتاب يعني
#اه كتاب خيركم من تعلم الفرات وعلمه ... والحمد لله انا خاتمه ومجوده واقدر افتحه
نظر لها بذهول
#انتي حافظه القران كله
قالت باحباط # بقراتين بس
#بس لاء لاء مقصره
#والله عندك حق انا فعلا قصرت هو انت حافظ اد ايه
حك راسها وقال
#هواااا انا يعني ممكن تعتبريني لسه داخل الدين جديد
#نعم
ربت علي خدها
#بلاش الازبهلال ده ... انا كل اللي حفظته تلت تجزاء
ابتسمت #طب وايه يعني ماانت ممكن تختم في سنه
#سنه قلبك ابيض اوي انا مش بعرف احفظ بسهوله
#هقولك علي طريقه تخليك تحفظ بسرعه كل يوم هتقرا قبل الفجر خمس ايات وتصلي بيهم الصلوات الخمسه وبعد العشا تقراهم كمان مره وهسمعهوملك
#والله طريقه كويسه فعلا تمام هجرب
#مقلتليش بقي رايك
#موافق طبعا بس في الحقيقه مكنتش هخليكي تشتغلي عشان الشغل في وسط رجاله
قاطعته
#وانت بتغير
ابتسم رغما عنه فما كان سيصرح بهذا
#انت قلتلي كده امبارح
حسنا انها ترد علي افكاره حاليا
#علي فكره اللي يشوفك اول مره يفتكرك غامض بس في الحقيقه انت طيب اوي عشان كل انفعالاتك بتبان في عنيك
تاملها بنظره فاحصه واقترب من وجهها
#لاياشيخه يعني انتي تعرفي انا عاوز ايه من عنيه
#امممم
#طب انا عاوز ايه دلوقتي
ابتسمت وقالت بارتباك
#مهو انا نسيت ااقولك انك قليل الادب
حدق في وجهها للحظه لينفجر ضاحكا بصوت اقلق الطفل النائم بجوارها لتربت علي كتفه حتي يستكين فيحتضنها هو الي صدره ليلفها بين ذراعيه ويهمهم في نفسه
#انتي بتعتي انا وبس
↚
#مش عايز حد في البيت يعرف حاجه ولاغيث
#طب ليه
#من غير ليه سيب اخواتك يفرحوا ودعبث عاوز اعرف بيان فين
#انت شاكك فيها بس المعمل الجنائي قال انه
قاطعه #بيان بدات تضرب تحت الحزام وكده هي بتدي اشاره والمحتمل الكبير انها هتظهر اليومين الجايين اهم حاجه زود الحراسه في المصنع واي اوراق مهمه عندك في المكتب عينها في خزنه القصر وبلاش تروح شقتك اليومين دول
تنهد بقوه # طب ماغيث وعيشه مسافرين بكره
# متقلقش انا هلمح لغيث ياخد
باله واللي كانت بتنقلها الاخبار غارت ... افرد وشك عشان وصلنا
ترجل جاسر من السياره وتبعه
علاء ليتحركوا ناحيه بيت غيث طرقوا الباب ليفتح لهم ويتركهم كما هم ويدخل جاسر
# ياخربيتك مش هتكبر ابدا ... داانت ولاعيل صغير بيتقمص من اي حاجه
جلس غيث علي المقعد وقال بغيض
#اه صح اخواتي الاتنين سيبيني ليله دخلتي
علاء بمرح بمصطنع
#انت هتمثل دخلتي دا مش علي اساس انها بقالها شهر عايشه معاك ولاحاجه
غيث بغيض #اطلع بره يلا
قفز علاء فوقه وقال مداعبا
#ليه بس داانا هروشنك اخر حاجه هطلع فيك اللي اصجابي عملوه فيه يوم دخلتي
دفعه غيث وقال
#ابعد عني يلا .. مش عاوز من وشكوا حاجه
جاسر #لاء بس البيت جامد بعد مااتفرش زوقها حلو بسمه ...
غيث #انا ميتحورش عليه كنتم فين بقالكوا يومين
جاسر #كان في شغل في فرع مصر لازم يخلص
غيث #عيل صغير برياله انا ..
شغل تسافرولوا انتوا الاتنين
علاء # صفقه حلوه وكانو
طالبين يقابلو الكبير
غيث #ولايدخل دماغي بنكله الكلام ده ..... جاسر ميروحش فرع السادس الالو كانت في مصيبه ... لولا الواد يحيي كان تعبان اول امبارح وانا قلقت اسيب الحريم لوحدهم كنت طبت عليكوا. ... هات من الاخر ياجاسر وقلي بيان عملت ايه
جاسر #ايه اللي جاب في دماغك الموضوع ده
غيث #عشان انا متاكد انها هتحاول تأذينا باي شكل ومش لوحدهاا هي وعزه خصوصا ان عزه عرفت ان الالماظ مضروب
علاء #الماظ ايه
جاسر #انا كنت شاكك في عزه من ساعه مارجعت ببيان البيت
قاطعه غيث #فانا اخدت صور الماظها وظربتلها غيره مش ولاد الراوي اللي يضربوا علي افاهم ياعلاء
علاء بدهشه #يابن اللعيبه يعني الكلام اللي قالته لايناس انك اخدت كل حاجه دا حقيقي بس مستحيل جاسر يفكر كده ...دي اكيد فكره غيث
غيث #اخوك اصلا كان مستحرم يعملها قلبه الحنين مكنش مطوعه
جاسر بضيق #فضوكوا بقي من الموضوع ده .... كله تمام ياغيث ولافي حاجه نقصه
غيث #جاسر قلتلك مبيتحورش عليه ولو مقلتش في ايه هاخد العربيه واطلع علي العاشر دلوقتي
علاء#طب انت ليه متاكد ان في حاجه حصلت
غيث #عشان الست عزه هانم قلعت برقع الحيا وبقت مشيه في ديل بيان
جاسر #انت عرفت منين الكلام ده
غيث #حاطط بيان تحت عيني من بعيد واليومين اللي فاتو كانت بتقابل ناس مشبوهه في الوكر بتاعها ... ومعني انكوا تسيبوني في وقت زي ده تبقي عملت مصيبه
جاسر باهتمام
#يعني انت عارف مكانها
#اخده فيلا في الصحراوي ... حطه عليها حراسه عاليه وكل يوم والتاني بتعمل فيها حفله لوش الصبح ... يعني حاجه كده درمغه وعزه معاها
جاسر #مقلتليش الكلام ده ليه ياغيث
غيث # عشان مفيش مناسبه هي من ساعه مانا رجعت وحطتها في دماغي وهي كده
علاء بغيض #اهي فلتت من دماغك ياخفيف وحرقت المخازن بالبضاعه
وكزه قويه من جاسر اسقطته ارضا وقال بغيض
#انا عارف من الاول انت مينفعش يتقلك حاجه
اعتدل علاء علي الارض فقال غيث
#عايز تخبي عليه حاجه زي دي ياجاسر
جاسر بضيق #اكيد كنت هقولك بس اما ترجع بالسلامه
غيث #سلامه مين انا مش مسافر
علاء# ياسلام علي الغباء والبت اللي انت محنطها جنبك بقالها شهر دي ذنبها ايه
جاسر #عشان عارف ان ده هيبقي رد فعلك مكنتش عاوز ااقولك .... احنا بقلنا يومين في النيابه ياغيث المعمل الجنائي
قال ماس كهربي وقيدها ضد مجهول
غيث #وانت طبعا متهمتهاش
جاسر #اتهمها ازاي والتقرير بيقول قضاء وقدر ... بس متقلقش الخساير ولاحاجه
علاء #ولاحاجه ازاي بس ياجاسر
جاسر بغيض #مبلغ التامين هيغطي ياغبي
هب علاء واقفا ليطبع قبله قويه علي خد جاسر
#الله عليك يابو انيس انت مامن
مسح جاسر خده بتافف وقال
#عارف لولا ابو انيس دي كنت شوهتك دلوقتي تك ارف ... طبعا مامن ضد السرقه والحريق المشكله مش في كده المشكله في مواعيد تسليم البضاعه غيث #لاء دي مقدور عليها
جاسر #ازاي
غيث#هنشغل المصنعين تلت ورادي ولسه علي التسليم شهر .بس المشكله ان احنا هنفضل قلقنين من بيان
علاء #يعني ايه هنفضل ملطشه للست زفته دي
جاسر #لاء انا هروح اشوفها عايزه ايه بالظبط
غيث #لاء .... اهم حاجه امن المصنع كويس اللي هناك واللي هنا
جاسر #اللي هنا متقدرش تيجي جنبه نص البلد شغاله في المصنع دول ياكلوا اللي يقرب منه ...بس انت في دماغك ايه
غيث # بيان ناويه تهرب شحنه ماس
جاسر #وانت عرفت الكلام ده ازاي
#لسه معنديش تفاصيل بس اللي وصلني من الناس اللي بيدورا وراها بره انها سافرت من تلت اسابيع وقبلت اكبر تاجر ماس في العالم الراجل ده من ايطاليا وشغله مع المافيا ... ودا مبيقبلش حد ملوش معاه مصلحه وعلي فكره عزه كانت معاها
علاء# انت طلقتها رسمي ولارميت عليها اليمين بس
#الاتنين بعد مانزلت من عندها فوت علي الماذون .... بس معني كده ان عزه متورطه معاها
غيث #ايه قلبك هيحن
جاسر #لاء طبعا بس مصدوم ومتنساش انها لسه شايله اسم الراوي
غيث #لاياشيخ وبيان مش شايله اسمه مش كده
جاسر #الحكايه مش كده بس مش متخيل انها ممكن تبيع نفسها عشان الفلوس
علاء# بلاش مثاليه ياجاسر مهي سبق وبعتك برده عشان الفلوس عزه الفلوس عندها اهم من حياتها نفسها
جاسر #معلش مش عارف ابلع اني كنت غبي للدرجادي
غيث #انا فاهم انت حاسس بايه بس عزه هتتلط في المشوار ده
جاسر # اكشف اوراقك ياغيث انا مش فاهم حاجه
اشعل غيث لفافه
#تمام بس اللي هقوله ميتقلش لحد
جاسر بغيض #انت بتستعبط
غيث #لاء ياحبيبي انا مش بقولك انت انا بقول لابو لسان طويل اللي مجرسنا في المنطقه
علاء بغيض #عيل صغير انا اظن
غيث #ولالمراتك ياعلاء
علاء#هي ايناس ليها علاقه بالموضوع ده
غيث #لاء ليها علاقه بعزه
علاء#معدتش بتكلمها
غيث #متضمنش ...
علاء#خلاص مش هتكلم
غيث #المعلومات اللي اجتلي من بره ختها الاسبوع اللي فات ورحت لمهاب عزت
جاسر #ابو سما
تنهد غيث بقوه #اه ... مهاب دلوقتي ماسك شغل في المخابرات ... المهم قالي ان عندهم معلومات عن الموضوع وان بيان وعزه محطوطين تحت المرقبه
علاء # طب مهي لوتحت عينهم حرقت المخزن ازاي
جاسر #انت غبي يلا وهي هتحرق المخزن بنفسها
غيث #اكيد الناس اللي كانوا عندها من كام يوم هما اللي عملوها ... كده كده بيان هتلبس وعزه معاها ... في حاجه كمان بس عشان لو في دماغك حاجه تشلها ياجاسر
#حاجه ايه
# بيان مشغله عزه
#مش فاهم
غيث #مش محتاجه مفهوميه ياجاسر .... بيان بتبعت عزه لرجاله تقيله وبتبات عندهم
جاسر #انت بتقول ايه
غيث #زي مابقولك كده ... كان عادي يوصلني ان بيان تعمل كده بس لما بيان راحت معاها فيلا شوكت العمري وسبتها ونزلت اتاكدت .... ولعلمك انت لوشوفت عزه دلوقتي مش هتعرفها عملت نيولوك يمشي مع الوساخه
جاسر #كفايه ياغيث ...اعوذ بالله هي وصلت للشرف كمان
علاء# عندك حق انا كان ممكن اتصور ان عزه تعمل اي حاجه عشان الفلوس الادي
غيث #المباديء مبتتجزئش ولعلمك امها قطعتها عشان كده عايشه مع بيان ... ايا كان سهير وحشه اه بس نظيفه
اغمض جاسر عيناه وزفر بقوه ليقول
# خلاص ياغيث ... يبقي احنا هنامن المصانع
غيث #فاكر البيت اللي انا اشتريته في مصر عشان سما لما تسافر لاهلها
#اه فاكرها دي عماره مش بيت
مالها
#هتبعت حد من بكره يظبطه مخزن والبضاعه كلها تتشون فيه والمخزن ابعت كمان حد ينظفه
جاسر بابتسامه
#ولما نبدا ننقل نطلع عربيات فاضيه تروح علي المخزن
غيث #احبك لما تشغل عقلك
علاء #الحمد لله الغباء نعمه
لينفجر الاثنين في الضحك
↚
مالك قلقان
#لاياحبيبي انا فل اهوه
#ياسليم علي ابوك
#بابا مش المفروض بسمه كانت طلعت من بيتنا
#عادي ياسليم بسمه مش بنت يابني جوزها عاوز يفرحها يشكر وبعدين هي قالت تخرج من هناك هي وعيشه عشان حور مش هتعرف تتحرك كتير بالعيال
#طب اااا حلوه كده
#فل ياعريس يالهوي علي دا موووز هنهار
التف سليم ليري يونس فقال
#يلا انت مش هتكبر بقي
اقترب ليضع يده علي كتف سليم
#تعالي بس داانا هديك الوصايا العشره وانت لبخه كده
وكزه سليم بقوه وقال
#اهو دا اللي ناقص كمان اسمع
كلام العيال
يونس متاوها
#اااه ايه اللي الفترا دا .... بقي كده وانا اللي قلت اجي اعملك جو
دفعه سليم
#مش عايز من وشك حاجه غووووور
محمود ضاحكا # خلاص البيت هيصفف علينا يايونس
يونس #تمام يابو حميد واقطع عليك انت وديدي براحتي
محمود #ديدي مين يلا
لدغ يونس خصر محمود
#الموززه بتعتك ياحماده
قال جملته وهرب للخارج ليفتح الباب ضرب محمود يديه
#علي اخر الزمن بقيت حماده وخديجه بقيت ديدي الواد ده مترباش اصلا
#لولولولولييييي تعالو تعالو داانا هعملكوا زفه ايييييه
علا صوت جاسر الضاحك
#يخرب عقلك يامجنون انت
خرج محمود ليتبعه سليم ليجدو علاء وغيث وجاسر بالخارج ليقول غيث
#قلت البنات خارجه من قصر الراوي اخرج انا وسليم من بيت الدسوقي
محمود بابتسامه دامعه
# دا بيت الدسوقي يتشرف بيك يابني
ليخرج يونس يحمل طبله ويغني
#علي الدي جي يلا النهارده فرحي ياجدعاان عاوز كله يبقي تمام ... هتجوز هتجوز هتجوز
لفيتها ماشيه مشيت وراها قلت لازم افضل معاها عارفين قلتلها ايه بعد اذن سياتك انا معجب بسعاتك ممكن اكلم طنط يمكن ربنا يهديني واكمل نص ديني وابطل اتنطط ... وهتجوز هتجوز
ليصرخ سليم
#ايه اللي بتقوله دا يازفت
وقف يونس علي احد المقاعد ليكمل
#خلاص هتجوز وابطل ابص علي البنات ..هبطل اقضيها
اشتغلات ...
سليم # مين دا اللي بيبص علي البنات اخرس يلا
علاء ضاحكا #سيبه ياسليم
يونس وهو يهتز علي ضربات طبلته
#رقصني علي الطبله مش همشي ورا واحده هي بوسه من العروسه بالعالم واللي فيه ياعم رقصني دي عروستي هتبوسني
توجه سليم ناحيته ليستوقفه غيث الضاحك
#اخرس بقي يلا انت زودتها اوي
نزل يونس وقال ضاحكا
#طب خلاص خلاص هقولكوا حاجه تانيه #هاتي بوسه يابت هاتي حته يابت
ليحتجز سليم هذه المره جاسر ليقول ضاحكا
#انت يلا كل اغنيك قذره كدا ليه
يونس بحنق # لاء مهو متغيروش فكرتي عن الجواز ... هو مش الجواز دا بوس وكدا
لينتفض هذه المره محمود
# لاء انت زودتها اوي
يونس #ياجدعاااااان فرحاااااان اخواتي الاتنين بيتجوزا ااااا
بلاش افرح زي البني ادمين
زفر سليم #افرح بس متغضبش ربنا ياسي يونس
ترك يونس الطبله وقال باسف
#استغفر الله العظيم انا مقصدش ....انا بس كنت عاوز افكك ياسليم مش اكتر
محمود #الصراحه عملت اللي عليك وزياده
#طول عمرك بتقدر مجهوداتي يابوحميد
ليتشاركوا بالضحك في الاجواء المرحه التي نشرها يونس حولهم .. بعد قليل اتي المصور ثم ترجل الجميع داخل سيارته لينطلقوا ناحيه قصر الراوي حيث الاضواء بكل مكان اصوات الزغاريد العاليه بالداخل ليترجل جاسر بجوار سليم ومحمود بجوار غيث حيث الفتيات لتتالق عائشه بفستانها الابيض الواسع وطرحتها الطويله المنسدله علي وجهها يقترب سليم ليرفع طرحتها ويتامل وجهها الرائع دون اي اضافه شعرها الطويل ايه من الروعه فتنته لياخذ مبادره مجنونه يضمها من خصرها ليرفعها ويدور بها وتتعالي الاضواء لتصور عاشق فلت زمام امره وانهكه الشوق عيناه تراها وفقط ليتناول شفتيها بقبله ناعمه حسنا لقد اصبحت له دون حواجز دون قيود دون تانيب من ضميره ..ليفيق علي يد جاسر التي تربت علي كتفه وهمسته
#اهدي يااخينا هتفضحنا
حسنا عيناه لاتريد ان تتركها وتخفض الجميله بصرها حرجا ليهمس هو
# بقيتي مراتي خلاص
ليعلق جاسر #في بيتكوا الكلام ده
لتتعالي الزغاريد العاليه وينشغل العروسان بالتصوير
عند غيث وصل محمود اولا لتدمع عيناه عندما يري بسمه بثوبها الفضي وطرحتها من نفس اللون ... وكانها للمره الاولي ستتزوج ابتسم ليقترب منها
#الف مبروك يابنتي
قبلت يده #الله يبارك فيك يابابا
ليمسك يد غيث يضعها بين يديها ويقول
#انا بسلمك امانتي حافظ عليها ياغيث
#في عنيا ياعم محمود
ماثور بنجمته اللامعه جذب احدهم بنطاله لينظر للاسفل
#بابا غيت اوبح
رفعه غيث بين ذراعيه
#تعالي ياسيدي عشان تتصور معانا
حنين ،،،خيانه وجرح
صامته دامعه وعيناها تمتليء الم ... زفر بقوه يعلم انه جرحها ولكن لم يقصد انتهي التصوير ليحمل كل رجل امراته في سيارته وتنطلق مجموعه من السيارات خلف بعضها هكذا اصر سليم لايريد حفل ... وانصاع له غيث حاول الاخير عبور جو التوتر بينهما فقال
غيث#هنطلع علي الغردقه علي طول وسليم هيطلع ورانا
#اللي تشوفه
قالت جملتها لتريح راسها للاعلي وتغمض عيناها وكانها تغلق مجال الحديث ... لهاكامل الحق ان تغضب منه ..ماكان يجب ان يفعل مافعله لقد ذبحها وهو مدرك لهذا ... لقد هيج رؤيه مهاب ذكرياته مع حبيبته الراحله نعم حنين ملئه الشوق لها خصوصا ان اباها اصر علي اصطحابه لبيته ليكمل الحديث هناك حيث اشيائها صورها التي حرم نفسه منها حتي دميتها المحشوه التي كانت تحتضنها
ليلا قبل زواجهم وهي تحدثه بالهاتف كل شيء ذكره عن عمد بتلك بحبيبته هو لم ينساها ولكن احتجبت بقلبه
#عارف ياغيث كل لما بتوحشني بتفرج علي فرحكوا وضي تعد تعيط وتضحك وتقولي انا كنت صغيره اوي ... يمكن ربنا عوضنا عن فرقها بضي بقت نسخه منها
# اصلا هي وضي كانو زي التؤم
#زمانها جايه من الشغل دول عشر سنين ياغيث ... انت لسه لابس دبلتها ليه برغم اني سمعت انك اتجوزت
تلمس خاتمها وقال بالم
#عشان عمرها مافرقتني
#غيث انا عارف انت كنت بتحبها اد ايه بس انت دلوقتي بقيت لوحده تانيه ودا حقك علي فكره مش بلومك بالعكس داانت اتاخرت اوي كمان ... متظلمش اللي اتجوزتها سما
خلاص راحت
#بس لسه عايشه في قلبي اتجوزت اه عشان تعبت من الوحده .... عشان يبقي عندي اطفال
#يعني مبتحبهاش ماانت كده هتظلمها
تنهد بقوه لقد اثرت به بسمه نعم تركت بصمتها في كل شيء حوله حتي في شخصيته المعتوهه التي لاتظهر الامعها لعل تلك الشخصيه هي التي احبتها اما غيث بقلبه ملك لسماه هذا ماسيطر عليه في هذه اللحظات حتي راها صوره حيه متحركه من حبيبته تقترب للتتفرس في وجهه نفس الشعر الاسود القصير نفس لون العيون العسليه ولكنها ادكن قليلا فقط نفس الشفاه الرقيقه نفس الطول والجسد حتي نفس الثياب المتحرره لتخرجه هي بجملتها
#شكلك متغيرش ياغيث ولااكنك كبرت عشر سنين
لتتحرك شفتاه دون وعي تقريبا
#سما
مهاب #مش قلتلك بقت صوره منها دي صفا ياغيث
مدت يدها لتصافحه نفس ملمس اليد
#بابا بيقولي اني بقيت شبهها اوي سبحان الله زي مايكون اكتشف دا فجاءه بعد ماماتت ربنا يرحمها انت عامل ايه
#تمام وانتي
جلست علي المقعد لتربع ساقيها كما كانت تفعل سماه
#شوف انا خلصت اعلام ودلوقتي بشتغل صحفيه بعيد عن السياسه طبعا عشان سياته اللوا بشتغل في مجال فني بغطي دفليهات
مهاب #اه الدفليهات اللي خربه بيتي
ضي #جيب الحكومه عمرانه ياسياده اللوا هاه اتغديتوا من غيري
غيث #معلش انا لازم استاذن
صبا #مستحيل لازم تتغدا معانا عشان في كلام عاوزه ااقولهولك علي فكره دورت عليك بس انت كنت بره
#فعلا انا لسه راجع
#تمام يبقي نتغدا وناخد قهوتنا في الفرنده تمام
طوال وقت الطعام وهو شارد في تلك النسخه الحيه من حبيبته نسي تماما ان هناك امراه يجب ان يحفظ غيبتها،،،،،،، بعد الطعام توجهه الي النافذه لتتبعه ثم تاتي الخادمه تضع القهوه لتنصرف تناوله الكوب وتشعل لفافه لتتناول كوبها
#في الحقيقه ياغيث انا كنت بدور عليك عشان اعتذرلك
#تعتذر ي عن ايه
#اعتذرلك علي الكلام السخيف اللي قلتهولك لما ماتت سما انا كنت لسه صغيره ومش مدركه حاجه وانت عارف سما كانت غاليه عندي قد ايه خصوصا ان ماما الله يرحمها لما عرفت بالخبر اجتلها جلطه
تنهد بقوه #انا مقدر الحاله اللي كنت فيها ومكنش في داعي للاعتذار ....
#طمنتني المهم بقي عرفت انك هتتجوز
لما شعر بالخزي او كانه يداري جريمه ما قالت باسمه
#علي فكره عادي انا اصلا لما بابا قالي استغربت معقول كل السنين دي عايش علي ذكراها انا كنت معتقده انك اتجوزت بره للدرجادي كنت بتحبها
قال بحنين #ولسه بحبها ... ومش هبطل احبها لحد ماموت
قطبت #طب ومراتك
#يعني تقدري تقولي ان احنا محتاجين لبعض
رشفت بعض من قهوتها ليرتشف هو بعض قهوته فتقول
#امممم احتياج جنسي بس في اطار رسمي
#كح كح كح ....
#في ايه مالك اشرب شويه ميه
تجرع بعض الماء وقال
#لاء زي ماتقولي الجمله وقفت في زوري ... داانت عديتي سما بمراحل
ضحكت #التطور التكنولجي ياغيث هي مش دي الحقيقه ...اللي بين اي راجل وست ايه غير رغبه بنزوقها ونجملها نسميها مره حب او مشاعر او نعملها اطار ونسميها جواز .... حتي اللي كان بينك وبين سما برضه
هب واقفا وقال بغضب
#انا مسمحلكيش تفسري حبي لسما بالطريقه دي
امسكت يده لتجلسه وقالت باسمه
#انت زعلت ليه .. يعني عاوز تفهمني انك كنت بتحب سما حب افلطوني وبقت حامل بوحي من السما مثلا
قال بتاكيد # لاء بس في فرق كبير جدا بين الرغبه والحب ... عارفه ليه عشان ... لو الحكايه رغبه وبس كنت قدرت المس غيرها
قالت بنفس الابتسامه البارده نفس ابتسامه سما
#امممم يعني عاوز تقول انك كنت عايش قديس ...
#حاجه زي كده
#امال هتجوز ليه
#انتي مش شايفه انك زودتيها اوي
ضحكت بقوه
#انتي بتضحكي علي ايه
#اصلك متغيرتش لما بتتحاصر بتهرب ... ااقولك انا هتجوز رغبه برضه ..
#انتي كل تفكيرك بيلف حولين الموضوع ده وبس
#يبقي بمفهومك انت واحده قدرت تجذبك ليها بعد عشر سنين يبقي اكيد حبتها
عقد ذراعيه وقال بتحدي
#دي حياتي انا اللي بمشيها
وقفت امامه وقالت بثقه
#تمام امال ليه شوفت في عينك انك عاوز تلمسني
قطب بين عيناه
#انتي اكيد مجنونه
#عشان بقول الحقيقه .. انت من ساعه ماشوفتني وعينك منزلتش من عليا
انحني ليصير بمواجهه وجهها
#عشان فكرتيني بسما
#طب تفتكر لوانت اللي مت سما كانت هتفضل اد ايه من غير راجل
قال بارتباك
#معرفش
ابتسمت #ااقولك انا فتره العده ممكن تطول عليها كام يوم بس في الاخر كانت هتترمي في حضن اول راجل .... علي فكره انا لسه فاكره كلامها عنك كويس اوي .... غيث راجل فوق العاده .... هاه ياتري لسه زي ماانت ولاعجزت
تنحنت بقوه #انتي سفله زياده عن اللزوم
ضحكت مره اخري
#بس اللي اعرفه ان السفاله دي هي اللي كانت بتعجبك ... قلي بقي مراتك زي سما ولامختلفه
اعتدل واقفا
#انا لازم امشي
قالت بثقه
# ايه مش قادر تقاوم رغبتك فيا اكتر من كده .... توء المفروض تبقي اقوي من كده
#انتي عاوزه ايه بالظبط
# بتسلي عادي .... انا اقدر اقرا الرغبه كويس اوي في عيون الرجاله
قال بضيق
#حتي لو اللي بتقوليه صح تبقي الرغبه في سما مش فيكي ومش غريبه انك لسه متجوزتيش لحد دلوقتي
#مين قالك كده انا اتجوزت مرتين واطلقت
#ليه
#مفيش واحد فيهم قدر يملي عيني
#امممم فقلتي تجربيني مش كده ... تستغلي انك شبه سما فتلعبي عليه اللعبه دي
#تقصد لعبه سما في توقيعك ... مش كده .... متستغربش سما كانت بتحكيلي كل حاجه بتحصل بينكو من اول مامسكت ايدك في المدرج بحجه انها بتتسند عليك لحد مقابلتكوا الظريفه ورا اسطبلات بيتكو وفي القوضه الكبيره اللي فوق السطح بتعنا ....
شرد بتفكيره لايعرف تلك التفاصيل سوي سماه لتكمل
#واد ايه انت رومانتك وشاعري مووووت ....
انتبه الي يدها التي تدعب سترته واقترابها منه لدرجه كبيره انفاسها واصابعها التي تلمست بشرته الساخنه همست
#اتاكدت انها مجرد رغبه عشان ببساطه دا اللي كنت بتحسه معاها
قال بهمس متقطع
#انا مش فاهم انتي عاوزه توصلي لايه بالظبط
#يمكن عاوزه اوصلك ... عاوزه اعرف ليه فضلت كل ده عايش علي ذكرها ...
نظر في عيناها
#هي عملت ايه عشان تكرهيها اوي كده
# مش بكرهها هيه بس كرهت ان محدش شايف صفا الكل شايف اني سما .... حتي انت شوفت في عنيك كل ذكرياتك معاها ...علي فكره انا مش همنعك لو لمستني ...
كاد ان يزل ويستسلم لتلك الغانيه كاد ان يتلمسها لولا رنين هاتفه الذي صفعه بقوه واشعره
بالخزي والعار ليري اسم بسمه ابتعد خطوه ليفتح الهاتف
#غيث انت هتتاخر
بجفاء لايعلم سببه # في حاجه
#ااالاء ابدا انا اسفه ان انا ازعجتك
قاطعها بعصبيه #بسمه عاوزه ايه
#مش عاوزه حاجه .... اسفه كمان مره
ضحكه ماجنه وصوت صفا
#ياااه داانت شرير مووووت بس هي اللي اتصلت في وقت مش مناسب ..
احمق ويستحق الشنق لم يغلق الخط اهتزاز الهاتف بيده اثبت انها اقفلته هي للتو في اللحظه التاليه كان يخرج من البيت مسرعا ..ليصل للبيت ليجدها
جالسه بالصاله الكبيره عيناها حمراء منتفخه من كثره الدموع رفعت بصرها لتهرب من عيناه وتقول بثبات
#البيت خلص انا هروح ابات عند بابا لحد الفرح
# مفيش خروج من البيت
لم تجادل لم تعترض فقط دخلت غرفه يحيي واغلقت الباب خلفها زفر بقوه هو الان واثق انها سمعت سخافه صفا تحرك ناحيه غرفه يحيي ليفتح الباب ويجدها تتحدث في الهاتف
#معلش ياسليم هتعبك معايا
##########
#تمام شكرا
اغلقت الخط لتستلقي علي الفراش وتوليه ظهرها
#هو في ايه عشان دا كله
اعتدلت جالسه
#من فضلك ياغيث سيبني لوحدي
جلس علي طرف الفراش وقال بصدق
#مفيش حاجه من اللي في دماغك
زفرت بقوه وراي شفتيها تتحرك ثم قالت
#من فضلك ياغيث بلاش نتكلم دلوقتي
قال بعصبيه
#هو بمزاجك اظن لمعت عيناها بغضب لاول مره ليري نسخه اخري من غيث في عصبيته المفرطه
#لاء ازاي ... بمزاج الباشا طبعا اللي مقضيها صرمحه ... سوري اتصلت في وقت مش مناسب قطعت عليك لو كنت اعرف مكنتش اتصلت
قال بحنق #بسمه الزمي حدودك
هبت واقفه لترعد بوجهه
#انا ملتزمه حدودي كويس اوي ياغيث باشا .. انت اللي مش ملتزم حتي بحدود ربنا ... يقدر الباشا يقولي كان فين ولابلاش ربنا امر بالستر
#كنت عند والد سما يابسمه ارتحتي
ابتسمت بسخريه
#ااااه فهمت رحت تشوف نسخه من المدام .... بس قلي بقي متجوزتهاش ليه ... اهوه حتي يبقي في الحلال
صفعه قويه ينفي بها جرمه المثبت عليه .... لتعتدل في مواجهته وتقول بثبات
#اضرب كمان ... عشان انا استحق الضرب بالجزمه مش بالقلم
لقد اصابه الجنون كان يضربها بكل قوته والغريب انها كانت تغطي وجهها كان يصرخ بهذ يان
#ايييه هتحسبيني انا حر ... الزمي حدودك متتعديهاش
لقد افرغ مخزون خزيه من نفسه فيها ذلته التي كادت تورده موارد التهلكه كان هو الاحق بهذا احق لانه اشتهي صفا لان حنينه لسما جعله يجاريها احمق قال
#ايوه بحبها وهفضل احبها ... كل حاجه هتفكرني بيها هجري وراها .. .... اه كنت عاوزها عشان فكرتني بيها
اي جنون تلبسه ليفعل ما فعل هو نفسه لايدري لم يفق من هذيانه الاعندما سقطت فاقده الوعي من كثره الضرب .. ليري روبها المفتوح و اثار يده تنطبع علي جميع جسدها وعي مافعله وان الطريق بينه وبين بسمه اغلق ليرفعها ويريحها علي الفراش ليرتمي علي صدرها ويبكي يبكي كطفل صغير ينتحب
#انا اسفه يابسمه اسف ....انا مش عارف عملت كده ازاي .انا تعباااان اوي خرجت فيكي كل غضبي من نفسي ....
لعل حبه لسما كان حب رغبه في فتاه متحرره تعلق بها بطيشه ولكن صرخات قلبه الان تعلن عن حب من نوع اخر ليست رغبه مجنونه كالتي تتملكه معها بل رعب رعب حقيقي من فقدها .. للمره الاولي يشعر بقلبه ينبض لها وحدها ليصرخ
#والله بحبك يابسمه والله بحبك سامحيني
ليحتضن خصرها بقوه ويتوقف عقله عن التفكير ليسبح في نوم عميق ....... في الايام المقبله حاول اصلاح الامر ولكن كانت متباعده بشكل لايصدق حتي انها ماعادت تتخفف من ثيابها والادهي انها ترتدي حجابها علي طول الخط حتي اثناء نومها بغرفه يحيي ... تتحدث معه بطريقه عاديه امام الجميع ولكن عندما يبقوا معا تصبح انسانه اخري صامته علي طول الخط عيناها تحمل جرح ومنه هو ادرك فيما بعد انها كانت تخفي وجهها حتي لاتظهر اثار ضربه عليها يتمني فقط ان تعود بسمته الي الحياه ... لقد عادت لجروحها مره اخري حتي عندما مرض يحيي كاد قلبه ينخلع عليه ولكنها قالت بحزم
#بعد اذنك عاوزه اقعد جنب ابني وهو تعبان
#والمطلوب طبعا اسيب القوضه واخرج مش كده
#او تكون مشكور وتروحني عند ابويا
#بسمه انا تعبت ... انا حكتلك اللي حصل كله
#استغفر ربنا يااستاذ غيث وعن اذنك بقي
ليخرج من الغرفه .... صوت زامور عالي جعله ينتبه لسياره سليم التي تخطته اوقف سيارته بجواره
#ايه ياغيث انا قلت انت نمت علي الطريق احنا وصلنا
#معلش ياسليم اصلي سرحت شويه
#طب تمام انا معرفش الطريق
#امشي ورايا
اوقف السياره امام الشاليهات لتفتح هي عيناها وتترجل من السياره
عائشه #يخرب عقلك ياغيث المكان بجد تحفه ولاايه يابسمه
رسمت علي وجهها ابتسامه
#فعلا تحفه
اقترب سليم منها
#مالك يابسمه في ايه
ربتت علي كتف سليم
#مفيش ياسليم بس بقالنا كتير علي الطريق فتعبت شويه
سليم # خد بالك منها ياغيث يلا بينا ياعيشه
↚
تابعتهم يتحركوا يدخل سليم الحقائب ويعود . لينحني ويرفع عائشه بين ذراعيه هو فقط يراقب عيناها اللامعه بالسعاده من اجل اخيها ثم توجهت الي السياره لتحمل حقيبتها وتتحرك للداخل تاركه اياه واقف مكانه تلك البسمه العنيده زفر وحمل حقيبته بعصبيه ودخل ليصفع الباب بقوه كان سيثير اي شيء لترد عليه فقط ولكنه لم يجدها ،،،،،وجد حقيبتها مفتوحه وضوء الحمام مضاء ،،،،،،،بدل ثيابه وجلس علي طرف الفراش يدخن ،،،،،،خرجت بعد قليل ترتدي اسدال صلاتها وعلي يدها فستانها الفضي لتطويه وتضعه في الحقيبه،،،، تخرج منها شيء ما وتحملها لتضعها بجوار الخزانه ثم تتحرك لتضع مابيدها علي احد الطاولات ،،،،،،تزفر بضيق وتلملم بذلته التي القاها علي طرف الفراش وتعلقها بالخزانه وتبعها باقي ثيابه ،،،،،،بسمه لن تتغير تهتم بكل شيء بكل التفاصيل المتعلقه به ،،،،ولكن هو وضع نفسه خارج اولوياتها بفعلته ،،،،،،الي متي ستظل تعاقبه علي رغبه رعناء انتابته ،،،،،،،وعصمه الله ان يقع في المحذور،،،،،، حسنا سيتحدث معها بهدوء افاق من شروده ليجدها دخلت في صلاتها،،،،،،،،،،، تاملها للحظات لايعرف عددها ولكن غارق في ملامحها الملائكيه وبدا عقله بمقارنه بسيطه بين هذا الطهر والشفافيه والنقاء لبسمه وبين عهر وسفاقه صفا وووللاسف سما قبلها ... لقد كاد يقع في نفس الفخ للمره الثانيه،،،،، وسؤال صفا مازال يرن براسه ،،،،،،،هل كانت سما ستعيش علي ذكراه كل هذا الوقت،،،، بالتاكيد ل،،،،،ا ولكن بسمه .... بسمه ظلت علي ذكري زوجها الراحل لسنتين ،،،،،ومابينهما ليله واحده امتلكها عنوه وتذكر كلمتها
#حتي لوكان عجزه المرض برده كنت هفضل معاه .....
وقتها صرح عقله ان سما ما كانت لتصبر عليه ابدا ....
#الحكايه دي مش كل حاجه
هكذا ظن او كان متيقن،،،،،،،، وقتها احترم موقفها ونبل اخلاقها بسمه لم تعيش زوجه ... فقط كانت مضمده للجروح ... محتمله لالام الاخرين ... حسام ومرضه وهو وجنونه العابث ....ولكن لااحد يتحمل المها هي،،،، لقد نفي حبه لها امام صفا،،،،،،، وكانه يوصمه واعلن بسفاقه في وجهها انه رغب بامراه غيرها،،،، لانها تشبه حبيبته الراحله .. الراحله للمره الاولي يطلق عليها الراحله دون سماه ... لايستطيع تصديق انها تلاعبت به من اجل رغبه كما ادعت صفا ،،،،،ولكن عقله يصدق
كلامها ... سما كانت امراه شغوفه بشده ..وهذا ماجعل ذكرياته معها في سته اشهر كثيره ... كل الذكريات حميميه ... وعاود مره اخري لتذكر مجون صفا ،،،،،،،،،،لما يصفها بالمجون وهو كان يحب مثيلتها كان ... لقد اصبح حبه لسما ماضي انتهي ..... ولكن ماينبض بقلبه ويحيي احساسه الان تلك الساجده لربها تناجيه هل تشتكيه لربها ... تشتكي ظلم رجل لم تري منه الاالقسوه الحيه ،،،،،،،،،القسوه التي ماعامل بها احد من قبل ... حتي عندما تلمسها .. تلمسها بقسوه ليترك شفتيها مدممه ،،،،،،،،ورغم هذا صالحته هي،،،، وكانها تفهمت جنون غيرته عليها ،،،،،،،هذا الجنون الذي تولد من اجلها فحسب بداخله .... حتي رغبته بها مختلفه ... تنهد بقوه ... لقد ظن ان رغبته ماتت مع الراحله عن عالمه ،،،،،،،،، ولكن بسمته احيتها لم تعد رغبه شاب في مقتبل العمر كل مايفكر به متعه فراش ...مهلا هل كانت علاقته مع سما مجرد رغبه كما ادعت صفا .... لقد احبها ...احبها بمفهوم مراهق في العشرين من عمره ... لم تنضج مشاعره بعد .... لهذا مشاعره تختلف مع بسمته المجروحه .. موده ورحمه ... هكذا وصفت هي الزواج ان انتفي السكن فتبقي الموده والرحمه ...هذا كان حالها مع حسام اما معه ....اللعنه رصيده لديها صفر في كل شيء ..... لقد اوجدت بسمه بداخله قلب جديد ،،،،،،،مشاعر رجوليه مكتمله ... لرجل ناضج ،،،،،،مشاعر عشق دافئه ،،،،،،،تتحول لهوج مجنون ماان يقترب منها ...رغبته بها تختلف يريد القرب واحتواءها،،،،،،، ولكن مايحدث معه هو نفسه عاجز عن تفسيره ... فماان يقترب حتي يلغي كل شيء بعقله وتبقي هي فقط ... لقد حرمته من ضمها نائمه عندما انفصلت بنومتها في غرفه يحيي ... لم يكن يدرك ان هذا سيؤثر عليه هكذا .. لم يستطيع النوم لليالي يدخل الغرفه ليراها تحتضن يحيي اليها ،،،،،،يحسده بشده انه ينعم بدفيء ذراعيها الحانيه ... شهقه خافته تبعتها همهمه باسمه لينتبه انها مازالت ساجده طوال فتره شروده ليهمهم باختناق
#متدعيش عليا يابسمه ... والله انا بخاف من ربنا اوي
لتخرجها همهمته المختنقه من دعائها وخشوعها لترفع راسها وتختم صلاتها ،،،،،،، لما يظن انها تدعو عليه ... منذ اليوم المشؤم الذي اعلن فيه ضمنيا انه لايراها امراه، وانه سيسعي خلف كل شبيهه لزوجته وهي في كل صلاه تدعو الله ان يغفر له ذلته ،،،،،ويسكنها بقلبه كما سكن هو قلبها ،،،،،،برغم كل مالاقت منه الاانه سكن بداخلها .... ولكن مازالت مجروحه وقلبها يأن رغما عنها ،،،،،،،،،،،،،،وكلما لان قلبها لمحاولاته المستميته لاصلاح الامر بينهم تتردد كلماته بينهم تتردد كلماته الزابحه في اذنها تطلب من الله ان يمنحها القدره علي الصفح ان يغفر ذنوبه لاتعرف لما تأثرت بجملته برغم ذلته هي لم تنفي ايمانه وخوفه من الله لااحد معصوم ... هل يعلم انها ظلمها ودعوه المظلوم لاترد .... لملمت سجادتها لتطويها وتضعها علي جانب الاريكه وتجلس عليها الغرفه بكاملها ليس بها سوي سرير وخزانه صغيره وتلك الاريكه وجزء صغير كمطبخ مكشوف وحمام
تنهدت بقوه وقالت
# محدش يقدر ينفي خوف حد من ربنا ... وانا مبدعيش علي حد
لقد اعطته بصيص امل ليتحرك ويجلس بجوارها ويقول بحذر
#بس انا سمعتك بتقولي اسمي يبقي يابتدعي عليا يابتدعيلي
تنهدت بقوه لتقول #احسن الظن
ابتسم ليقترب قليلا #طب بتدعيلي ليه
شبح ابتسامه يطفو علي شفتيها اشتاق اليه وبشده لتمنحه لفته من عيناها الخضراء الساحره
#عشان لما بدعي لحد بظهر الغيب ربنا بيبعت ملك يقول ولك مثله
قال بغيض
#اااه يعني بتدعيلي مصلحه .. داانت مستغله بقي
اخيرا انتزع ضحكه لتظهر غماذات خديها الرائعه ضحكه حقيقيه لم يراها لعشره ايام ليقترب اكثر ويمسك كفها بين يديه توقع ان تسحبها ولكنها لم تفعل
# بسمه انا عارف اني غلطت اوي في حقك ..افتريت عليكي وجرحتك وو
قاطعته
#حط المسميات في مكانها اسمها خنتك ...
هبت واقفه واكملت باختناق
#انا من ساعه ماعرفت مفتكرش اني اعترضت مره واحده علي انك كنت بتحب مراتك .. وافتكر كمان اني معترضتش لما كنت بتجيب سيرتها وتفتكر حياتك معاها ... عشان دي مراتك بحلال ربنا .... لكن تروح ترجع ذكرياتك معاها مع واحده حيه ... تبقي خيانه والخاين ملووش امان
لهذا الحد جرحها وهي كانت تضمد جراحه بصبر .. ولكن فعلته انفذت صبرها بلع ريقه بصعوبه وقال
# يعني انا في نظرك خاين ومليش امان ... واقول انا جبان وندل وبيمد ايده علي واحده
رفعت يدها امامه وقالت بثبات جعله يحدقها
#القصه دي انا متكلمتش فيها ومعتبتكش فيها عشان انا عارفه كويس اوي ايه اللي خلاك تعمل كده
وقف امامها وقال بترقب #اللي هو
نظرت بعيناه وقالت بثبات
#انك كنت بتخرج غضبك من غيث اللي ضعف
حدق بوجهها كيف علمت بهذا
#عرفتي ازاي
قالت بالم
#عشان انت مبصتليش ولامره ،،،،،،كنت عاوز توجع نفسك بس .. عشان كده كان لازم استحملك لاخر طاقتي
قال بانفعال #ليه
#عشان ده حقك عليه،،،، اني استحملك وقت غضبك .... عشان كده كنت بداري وشي منك عشان الاثر ميبنش ... وعشان كده كمان جبت فستان مقفول عشان محدش يسال انتي جسمك ازرق من ايه ..انا ممكن اتحمل منك اي حاجه الاالخيانه
هل احدهم قبض علي قلبه وضع صخره ما تحجب عنه التنفس اخذ نفس عميق لعل الهواء يتخلل رئيته
#معني كده انك هتسيبيني
عقدت ذراعيها
#هو دا القرار اللي كان مفروض يتاخد ..... بس للاسف مينفعش
جملتها الاولي منعت الهواء والاخيره فتحت بصيص امل
#يعني هتفضلي معايا
#مش هو دا السؤال .. السؤال مينفعش ليه
هو تقريبا يعرف ما ستقوله ولايحتاج ان يستمع اليه ولكنها اكملت
#عشان خاطر سليم وعيشه للاسف احنا مربوطين زي شبكه عنكبوت ..لو اتفلت منها خيط كلها هتتفلت ... ولاسليم ولاعيشه ليهم ذنب
قال باختناق
# يعني انتي كملتي عشنهم بس ،،،،،،،يعني مينفعش تديني فرصه تانيه،،، نفتح فيها صفحه جديده ونعتبر اللي فات مات ونبدا من الاول
تنهدت بقوه
# تفتكر اللي فات مات فعلا .. ولااي حاجه بتمر بتعيد فيه الروح وتخليه حي ....
قال بتاكيد
#لاء مات .... وعاوز افتح صفحه جديده
شبح ابتسامه تتلاعب في عيناها ليتجمد حرفيا وهي تنزع حجابها لتحرر سبائكها ثم تبعد عنها اسدالاها ليظهر تحته ثوب ليس ثوب شيء ما بلون ارجواني من الشيفون يظهر ... جسد مرمري ملفوف باتقان ... لتحطم مابقي من تماسكه وتقترب خطوه وتهمس بصوت ناعم بشده
#هفكر .... تصبح علي جنه ياغيث
حركتها في حد ذاتها كارثه ،،،،،قنبله موقوته وهو علي وشك الانفجار ترفع احد الاغطيه ووساده وتبدا في فرشها ببطء ممتع . . ثم تتمدد علي الاريكه لترفع عليها الغطاء مانعه عيناه من النظر ،،،،،قاسيه زفر الهواء بقوه ليقترب منها ويتجمد مكانه
#اطفي النور ياغيث
ليقول بغيض #بتأدبيني ياست بسمه ..... مااااشي
ليغلق الضوء ويجلس علي الفراش يشعل لفافه وينفث دخانها مصاحبه لزفراته الضجره
#لو مش جيلك نوم اووم صلي ركعتين قيام لليل
هل يخنقها الان .... ولكنها محقه هو يحتاج للصلاه لتهدا طاقته المجنونه وجسده المشتعل الذي يخرج ابخره ساخنه من اذنيه ...
لقد اعتاد سابقا رؤيه سما بثياب مماثله. ولكن هي كيف وتتها تلك الجراءه انثي مكتمله اكثر مما يجب وهو مسكين جائع عطش حتي الموت .... ولكنها حرمته من الطعام والشراب وامرته بالصوم لكن الي متي ....هب واقفا امام الاريكه ليقول
# طب هتصلحيني امتي
لتتنحنح لثبت له انها تضحك #انت ورزقك
قال بالحاح #طب اخدك في حضني بس
لتواجه قائله # لما اطمنلك الاول
اقترب هامسا #بس انتي عمرك مالبستي كده
اعتدلت جالسه لتظهر ماخفي تحت الغطاء اللعين ثم تطلق رصاصه طائشه تصيبه في الصميم
#ليه مش واحده ست ... ولالاءانا نسيت انا مبملاش عينك
هب واقفا وقال بحنق
#لاء بتمليها ...بتمليها اوي بس كده افتري يعني
لترتاح علي الاريكه وتدفن راسها في الوساده لتضحك وتهمس بلا صوت
#اصبر عليا ياغيث ان ماوريتك مباش انا بسمه الدسوقي يابن الراوي
↚
عالم ملييء بالمفاجاءت الممتعه حبيبته... ناعمه دافئه شهيه بشده ... تلمس شفتيها الناعمه .. فتنته الخاصه بشده عائشته من جعلت له قلب يصرخ بالعشق ..
مااروعها وهي نائمه وتلك البسمه الناعمه تزيين وجهها الرائع لمسه اخري علي خدها لتفتح عيناها ليغرق بعيون غزالته الشارده ثم تهتف
#يافضحتي انت ايه اللي جيبك اوضتي ياسليم
نظر في عيناها للحظه بذهول لينفجر ضاحكا
#ايه اللي جيبني اوضتك. .انت اتهبلتي ياعيشه احنا في الغردقه واتجوزنا امبارح
اغلقت عيناها للحظه لتفتحها متسعه وتضربه بكفيها الصغيره علي صدره
#اه ياقليل الادب ياسافل انت عملت فيه ايه
سقط علي ظهره من كثره الضحك لتخطف قبله من شفتيه وتقول
#قمر يابن الايه انت ياخربيت طعمتك
ليحتجزها قبل ان تقوم ليقول
#يعني بتغفليني وتشتمي وعاوزه تهربي
لتقرب وجهها منه وتهمس
#انا بحبك اوي ياسلومتي
ليذوب بسحر شفتيها الرقيقه يبتعد
# احلي صباح في الدنيا ولاايه
نظرت حولها
#احنا لسه بليل
لدغ خدها #الفجر اذن يلا عشان نصلي
قبله اخري علي شفتيه وهربت للحمام
#ثواني بس هتوضا واجيلك
فرد ذراعيه علي الفراش جنته هي زوجته وحلاله وستبقي دوما فتنته اعتدل جالسا .... ليفرك راسه
#وضوئي راح انت يابت اخلصي عاوز اتوضا
خرجت من الحمام لتمر امامه ترتدي اسدالها
#يلا يابابا هتفضل متنح عاوزين نصلي
ليهز راسه بقوه ويتحرك ناحيه الحمام مااروع ان يؤمها في الصلاه بصوته الرخيم انتهي ليجلس امامها يفتح يديها ليسبح عليها ثم يقبلها ويهمس
#ربنا يخليكي ليه ياجنتي
#عارف ياسليم عمري مااتخيلت ان ممكن احب حد كده انا بحبك اوي ياسليم ..
#وانا كمان بحبك اوي قره عين لي
قالت باسمه #لاءلاء انا مش واخده علي الكلام ده انا واخده علي جعفر
ليضحك بقوه فتظهر غماذات خديه لتتلمسها
#تعرف ان انا بحب غمازاتك اوي
امسك يدها ليقبلها وهمس
#انا بقي بحب كل حاجه صوابعك البيضه الصغيره اللي شبه يمامه بيضا وعينين الغزال السودا المكحله اللي دوختني .شعر ربونزل الطويل وشفيفك الحلوه ياااا ياعيشه تعرفي انا حلمت اد ايه باللحظه اللي هتبقي فيها ليا .... بتعتي انا وبس المسك وانا مش خايف اغضب ربنا فيكي يحرمني منك
قالت بانفعال
#يااااه عارف بقي انا حلمت من امتي تقولها من يوم الحدوته والورده البيضا
فك حجابها ليمسح علي شعرها بحنان
#عارف انك شيفاني متزمت وم
وضعت يدها علي شفتيه لتهمس
#اه كنت بتغاض منك ،،،،،،بس عمري ماشوفتك كده ابدا انا احترمتك من اول يوم شوفتك فيه ،،،،لما قلتلي ادخل الاول لحور لحسن تكون قلعه حجابها ... انا طول عمري بحلم بواحد ياخد بايدي وندخل الجنه مع بعض . وعمري ماشوفت حد في المكان ده غيرك
#طب اااااايه بقي
#ايه
#هو اسبوع انا محتاج عشرين سنه عشان اشبع منك
قربت وجهها منه وقالت بابتسامه
#مش فاهمه
رفعها بين ذراعيه ليريحها علي الفراش ويهمس
#بس كده انا هفهمك اصل انا بحب اعمل شغلي بضمير اوي
↚
ربته ناعمه علي خده فتح عيناه ونظر الي الصغيرين بلهفه
#بقوا احسن قوم انت ارتاح ياحبيبي
#انا بس غفلت شويه
قبلت جبهته وقالت
#جاسر انت تعبان طول اليوم في الشغل دا العادي مع العيال والحمد لله الدكتور طمنا والحراره نزلت قوم ارتاح انت ياحبيبي
تمدد بجوار اطفاله ليقول
#طيب انا هريح هنا جنبك ... مش هعرف انام وانتي بعيده عن حضني
قالت بغيض
#اه فتاخد عيالك في حضنك مش كده
ابتسم وقال بذهول
#انتي مجنونه بتغير ي من عيالك
لتقفذ المجنونه فوقه وتقول
#انا بغير من امك مش هغير من عيالي
احتضن خصرها وقال بهمس
#وحشتني شقاوتك ياحور ... انا قلت نستيني من كتر لبختك بالعيال
تلمست وجهه وهمست بعشق
#اخص عليك انساك .... هو انا في حد جوايا غيرك
#عيالك
تلمست شفتيه وهمست
#عشان انت ابوهم بس
التهم شفتيها بشغف لتان كالعاده داخل انفاسه . عاشق مجنون هو لطفله لم تتم العشرين قلبت حياته راسا علي عقب ... ليحملها ويغرق في جنتها المزدهره حتي اعلن اطفاله وقت خروجه من جنته ليبكي احدهم وتتبعه الاخري ليبتعد عنها هامسا بحنق
#دا وقته ياولاد ال...
وضعت اصابعها علي شفتيه #اوعي تشتم ابوهم دا حبيبي انا
ليهمس بشغف
#ااااه حرام عليكي ياحور انتي وعيالك ....
تقبل شفتيه وتهمس #اوعي تنام هنيمهم واجي
قال بغيض#انام ايه بقي ....
لتتحرك لفراش الاطفال الموضوع بغرفتهم تطعم احدهما وتربت علي الاخري ليقوم ويرفع ابنته الباكيه حتي تنتهي هي من اطعام انيس قال
#حور انا هسال الدكتور يكتب لبن اطفال يساعد مع الرضاعه انتي كده هتخلصي مني
نظرت اليه وفالت ضاحكه
# هياكلوني يعني .... بس ااماشي عشان انا عاوزه افضي شويه عشان حبيبي
نظر للصغيره التي تشبهه ولكن تاخذ عيون البندق
#شوفتي ياعشق عجبك اللي امك بتعمله في بابا الغلبان
وضعت انيس النائم علي الفراش واقتربت منهم
#متصدهوش ياعشق دا ماما غلبانه خااالص بابا هو اللي شرير
لتتناول الصغيره وتجلس مره اخري علي طرف الفراش ليجلس خلفها يدفن راسه في عنقها ويهمس
#انا برضه شرير ياحور
ربتت علي شعره وهمست بتاكيد
#ايوه عشان انت مخبي عني حاجه من يوم دخله غيث وعيشه
اعتدل ليجلس امامها وقال بانفعال #حاجه ايه
نظرت بعيناه
#مهو انا لو اعرف مكنتش سالت
#ايه اللي خلاكي تقولي كده
ربتت علي خده وقالت
#حبيبي انا احس بيك من عنيك وعنيك مليانه قلق
تنهد بقوه صغيرته دوما تقراه ككتاب مفتوح لقدكان واهم عندما اعتقد انها ماعادت تهتم قلبها النقي دوما يقرأه ويعرف مكنونه تنهد بالم وقال
#مفيش حاجه مهمه ... متشغليش بالك
اراحت انيس بجوار اخته وامسكت يده لتتحرك الي فراشهم
#حبيبي لو مقلش ليه هيقول لمين
#مفيش حاجه الحمد لله حصل ماس كهربا في مخزن العاشر واتحرق
قالا بقلق #لااله. الاالله فداك متزعلش نفسك ربنا يعوضك ان شاء الله بس مش جاسر اللي تزعله الفلوس حتي لوكانت خساره
ابتسم #عايزه ايه ياحور
قالت بحذر #مش عارفه ليه حسه ان اللي مزعلك ليه علاقه بعزه
قطبت #وايه اللي فكرك بعزه دلوقتي
وضعت يدها علي قلبه
#عشان حسه ان ده موجوع
احتضن يدها وقال بتاكيد
#دا بتاع حوروبس ..الحكايه كلها ان متخيلتش انها ممكن تمشي شمال عشان الفلوس
بلحظه اختفت نظره الحنان والعشق وحلت نظره شرسه لتهب واقفه وتتخصر وتقول بغيض
#وانت مالك تمشي يمين ولاشمال ولاتولع حتي ده يزعلك في ايه هاه
ورغما عنه كتم ضحكاته
#يخربيت هبلك وطي صوتك العيال هتصحي
لدغت خده
#ايوه كده اضحك ضحكتك بتنور الدنيا .... انا عارفه انها مش سهله ... بس احمد ربنا انه نور بصيرتك في الوقت المناسب دلوقتي اللي هتعمله هي اللي هتشيله بس لو كانت لسه علي زمتك
قاطعها #كنت قتلتها
ربتت علي خده
#شوفت بقي ازاي ربنا رحيم .. اللي تضرب الراجل اللي مديها اسمه في ظهره ممكن تعمل اي حاجه
تنهد بقوه #عندك حق ... في حاجه كمان عا وز ااقولك عليها لما غيث رجع وقلتله ان انا شاكك في عزه طلب مني صور لمجوهراتها
قاطعته بحماس
#بدلتهم بمضروب يخربيت دماغك ياابيه
#بالضبط كده مجوهرات عزه الاصلي كلها عندي
تربعت وقالت بحماس
#شوف بقي مجوهرات عزه اكيد هتعمل مبلغ حلو وانا عندي الدهب بتاعي هو. صحيح قليل بس اهي نوايه وتعوض تمن البضاعه
قال بانفعال
#انتي بتقولي ايه .... اصلا البضاعه انا مامن عليها ومبلغ التامين هيغطي بس هنشغل اليومين الجايين في الشغل عشان هشغل المصنع تلت ورادي وعلاء هيشغل مصنع العاشر كده برضه انا قلتلك عشان تغطي عليه عند ماما ومتزعليش عشان هنشغل
لدغت خده #متقلقش ياباشا وراك رجاله ياكلو الظلط ني
ربت علي راسها وقال ضاحكا
#هو الظلط بيطبخ ياهبله
#نطبخوا عشان عيونك ياجميل علي فكره انا قلقانه علي بسمه
قطب #ليه
تمددت علي الفراش لتريح راسها علي صدره
# في حاجه بينها وبين ابيه مش مظبوطه انت ملحظتش حاجه
داعب شعرها وقال
#لاء بس انتي قلتي كده ليه
تنهدت #اصل بسمه كانت فرحانه اوي خصوصا بعد سبوع العيال يوميها ايناس اتدلها الوصايه العشره في قمصان النوم بحجه ان مرات غيث الاولانيه كانت يعني
قاطعها #ماعلينا فهمت وبعدين
#المهم لما بسمه جابت حجتها اجت عليا تورهاني وهي فرحانه وبتتنطط وكل اللي كان هممها هيعجبوه ولالاء
#مهو كان معاهم
#لاء هو سبهم ينقوا واستني بره بسمه في جوزتها الاولانيه مكنتش فرحانه كده قبل الفرح باسبوع تقريبا ماجتش طول اليوم حتي مرجعتليش انا وماما وعيشه الصفحه اللي بتديهالنا كل يوم رحت اطمن عيها اتلقيت عينيها حمرا من كتر العياط بس مرديتش تقولي في ايه ومن اليوم ده ولمعه الفرحه اللي في عنيها اتطفت حتي لما اجو يحضروا الشنط هي وعيشه مرديتش تحضر شنطتها انا اللي حضرتهالها ويوم الدخله كانت بتعيط الصبح ... هواكيد حصل حاجه بس لو انطبقت السما علي الارض بسمه مش هتحكي حاجه
عارف انا ابيه غالي عندي صحيح بس لو جرح بسمه هاكل مصرينه دي غلبانه اوي ياجاسر وبتحبه
#غريبه بس انا ملحظتش حاجه علي .....لاء ممكن يكون عندك حق غيث كان عصبي زياده عن اللزوم ... انا حتي سالته قالي مفيش حاجه متوتر عشان الجواز وانا اتلبخت في حكايه الحريق ... علي العموم انا هتصل بيه الصبح
رفعت الهاتف وقالت بالحاح
#اطمن عليهم دلوقتي عشان خطري والنبي والنبي
#صلي الله عليه وسلم ... مش قلنا بطلي تحلفي بالنبي
ابتسمت #لاتجعلو الله عرضه لايمانكم
#يبقي متحلفيش خالص
#دا لغو وربنا ميحسبش عليه
قال ضاحكا
#ياسلام علي الفتوي ... بتالفي دين جديد انت
ابتسمت# لاياحبيبي بلبخك اتصل بغيث بقي
#طيب خلاص هتصل روحي شوفي عيالك بقي وانا هبقي اطمنك
#دا لاممكن ابدا
رفعت الهاتف لتتصل برقم غيث وناولته له زفر بقوه ووضعه علي اذنيه جاءه الرد سريعا
#لسه فاكر تسال احنا بقلنا خمس تيام
#يعني انا غلطان اللي مردتش ااقطع عليك
#ولاتقطع يعني هتفرق طمني علي اللي عندك
#تمام البت عيشه عامله ايه
#متقلقش سليم طلع سهون كبير احنا تقريبا كده بنشوفهم صدفه ربنا يسعدهم
#في ايه ياغيث ... صوتك مش عجبني
#ولاانا عاجب روحي ... مخنوق اوي ياجاسر
#في ايه ياابني متنطق انت بره في صوت جنبك
#اه قاعد علي القهوه
#الساعه عشره وقاعد علي القهوه ... هو انت رايح الغردقه تعد علي القهوه
#مش احسن مااطرشق .. كل اما اقول خلاص هتتحل تتنيل بزياده انا مش فاهم ايه اللي خلاني اروح معاهم بس
#غيث انا مش فاهم حاجه تروح مع مين
#طقت في دماغ اختك النهارده انها تتفسح في الغردقه طبعا سليم ملوووش في الجو ده خاف علي نفسه الفتنه اللئيم ،،،،،،،بس بالله هو صح المناظر هنا ذي بره بالظبط ،،،،،،،،المهم خدت البنات ولفيت بيهم الغردقه،،،،،،، شبطوا يتفرجوا علي دفليه فيه فساتين سهره هي عيشه الزفته اللي شبطت دخلتهم ... حظ اخوك الزفت صفا كانت بتغطي الدفليه ،،،،،،طبعا شافت خلقتي لزقت،،،،،،،،،،،، وبدل ماكانت المسافه شبر بقت ميل تاني
#صفا اخت سما
قال بضيق #ايوه ربنا يحرقها مطرح ماهي قاعده عشان ارتاح هي السبب في اللي انا فيه دا كله
#غيث انا مش فاهم حاجه
# انا مش قلتلك اني رحت لمهاب عزت
#اه طبعا فاكر
#مسك فيا وعزمني علي الغدا المهم قبلت الست زفته اول ماشفتها حسيت اني شايف سما قدامي
#وبعدين يارافع راسي
#والنبي انا مش حمل تريقه دلوقتي .... المهم قلتلي عايزاك،،،،،،،، عبيط واهبل وبرياله واتهببت قعدت معاها ... مجرد اني اشوف صوره من سما فجرت جوايا كل حاجه ... كنت دقيقه كمان وهغضب ربنا
#الله يحرقك هو انت كل ده لسه مغضبتوش دا مجرد قعدتكوا مع بعض لوحدكوا تغضب ربنا
#والنبي انا مش ناقص تأنيب انت كمان ... انا اعرف منين ان الدنيا هتتنيل كده ،،،،،اللي فوقني اتصال من بسمه ،،،،،،،،اخوك الغبي ساب التليفون مفتوح عشان تسمع صوت الزفته
#يخرب بيتك
#مهواش ناقص هو مخروب خلقه
# اقسم بالله انا لومكانها كنت شوهتك دا ااقل واجب
قال باختناق
#طب ياريتها عملت كده ... ياريتني ماروحت ولاشوفتها في الساعدي ... انا نيلت الدنيا بزياده بدل مااشرح واعتذر ضربتها
هب جاسر واقفا ليبتعد عن حور الباكيه
#نهار ابوك اسود
#ومش اي ضرب انا كنت بخرج فيها كل غضبي من نفسي ،،،،،،،،ومش اتنيل واسكت لاء،،،،،،، داانا قلتلها كنت عايزها عشان فكرتني بسما،،،،،، انا هجري ورا اي حاجه تفكرني بيها ... ضربتها بفتري كانت بتدري وشها مني عشان محدش يلاحظ ،،،،،شوفت حد في الدنيا كده مفوقتش الامااغمي عليها من كتر الضرب،،،، والله ياجاسر بحبها اوي بحبها ،،،،،،،،لدرجه ان انا نسيت سما نفسها
#الله يلعن ده حب يااخي انت اصلا ملكش امان ياغيث ... لما انت مش قادر تنسي مراتك بتبهدل بنات الناس معاك ليه
#متقولش ملكش امان انا عمري ماغدرت بحد
#لاء غدار وخاين وملكش امان اللي عايز افهمه هي سكتت ليه وكملت معاك
#عشان خاطر عيشه وسليم . مرديتش تكسر فرحتهم
#اصيله ومتستحقش ظافر واحد منها
#عارف ... اعتذرت وقدمت مبررات انا نفسي مش مقتنع بيها .... وقلتلها نبدا صفحه جديده قلتلي هفكر بقالي خمس تيام طالع عين اللي جابوا اهلي،،،،،، حد بن حلال قالها ان سما كانت بتلبس عريان ...والمفروض ان انا اعمل صنم مبيحسش
ضحك جاسر بقوه
#والله تستاهل . بس مكنتش اعرف ان بسمه دماغها عاليه كده
#هو انا لسه قلتلك حاجه،،،،،، دي مشتغالاني بلوفر علي المقاس نقصلي شويه واشيط .... كر الشريط لورا رجعت عيل عنده ست اشر سنه،،،،،، احب فيها
بالجوبات والورد تقصلي شويه وهجبلها شجره واطلع عليها زي رميو وبطل ضحك عشان انا علي اخري ...
#ابطل ضحك ازاي بس.ياسي روميو،،،،، دانت حالتك كرب .... دي بتربيك بصراحه انت محتاج تتربي
#واي تربيه طب انت تصدق اني احفظ البقره في ست ايام
#ايه دا بجد البقره كلها ،،،،،،نجحت بسمه في اللي احنا فشلنا فيه ،،،،،،،،يعني انت خنتها وهي بتحفظك قران مش بقلك خساره فيك
# والله ياجاسر بحبها ... عارف يمكن مش زي حبي لسما انا كنت لسه صغير طايش مشاعري مش راكزه ... بسمه عيشتني في دنيا تانيه ... بيت وزوجه واستقرار حقيقي ... بسمه بتكملني في كل حاجه ... بتكمل النقص اللي فيه هي صحيح طلعت عيني بس انا حابب حياتي معاها خلتني احب الدنيا تاني عارف معتبتش عشان مديت ايدي عليها ... قلتلي انا عارفه انك كنت بتخرج غضبك من نفسك .... عمر مااتخيلت ان يكون في حد فهمني وحاسس بيه بالشكل دا كل زعلاها عشان الخيانه عشان ضعفت
#كل البني ادميين كده انت شايفها لحظه ضعف مش كده
#ايوه لحظه ضعف وشيطان اتحكم فيه
#تمام اعكس الصوره بقي وهي اللي وقعت في لحظه الضعف دي
قاطعه بغضب
#هقتلها
#طب اهدي بس واحمد ربنا انك لسه عايش وهي كان عقلها كبير ومقلبتش الطربيزه علي الكل وقدرت تسامح وتكمل
# مسمحتش وكملت عشان خاطر سليم
#انت غبي واحده هتهد حياتها وتعيش مع واحد خاين عشان اخوها لو مش بتحبك مكنتش عملت كده
#يعني ايه
#يعني هي لو رميه طوبتك متعملش كده ياغبي ... كانت ااقل حاجه اتعملت معاك رسمي علي انك واحد غريب واتفقت معاك علي الطلاق بعد شهر اتنين عشان خاطر علاقه عيشه وسليم
#تصدق صح بس اهي اتنيلت بظهور ست زفته
#طب احكيلي انت اتصرفت ازاي
#يابني انا كنت واقف في وسطهم لابيا ولاعليا اتلقت اللي بتتعلق برقبتي،،،،،،،،، والله بعدتها واتعملت بزوق احنا في وسط الناس ،،،،،،،وعرفتهم عليها عيشه اختي التانيه امات منقضه واتحولت تنين مجنح بيطل نار وبنزين مشتعل ،،،،،،،،انا عارفها كويس اخت المدام بس مش انا طبعا،،،،،،،، جردل ميا سقعانه اتكب فوقي وانا واقف ،،،،،،،،،والبارده التانيه بتقولي اه اكيد غيث حكالك عني وعن مغامرتنا الحلوه ،،،،،،،المفتريه انا مشوفتهاش الامره واحده من يوم مارجعت
#يخرب بيتك مش قادر قلبي هيقف طب هي عملت ايه
# طلعت نار من بقها ولعت التانيه،،،،،، عسل بسمه حطت ايدها في ايدي ،،،،وببرود تلجني انا،،،،،، طبعا غيث مبيخبيش عليه حاجه ابدااا صح يابيبي ...عارف العبيط اللي متقمص دور الكوره اللي بيحدفوها لبعض اهوانا بقي كنت الكوره ،،،،،،،،،الجميل بقي ان صفا فعلا كانت شيطه وحسيت ان ودنها بتطلع دخان وبسمه بتقولها اصل غيث بطل يبص للحم الرخيص ... ربنا تاب عليه ،،،،،،طبعا دي مشت والست شعليله هانم اشتغلت انت ازاي تخليها تقرب منك كده وتكلمك بالمياصه دي
#دي بسمه
#ياريت دي عيشه بسمه التزمت بالصمت الرهيب لحد ماوصلنا عيشه ودخلنا الشاليه ... انها تنطق يامسلم ولاالهوا .... غيرت هدومها وعدلت فرشتها علي الكنبه ونامت جيت اكلمها ااقولها انا مليش ذنب ،،،،،،بخت فيا زي القطه،،،،،،،، وقالتلي احسنلك بلاش نتكلم دلوقتي ..وانت عارف اخوك طبعا طول عمره اسد سيبت الشاليه كله وخرجت
#انت غبي ياغيث ايه اللي خرجك عارف دماغها دلوقتي راحت فين انك رحت تقابل صفا ،،،،انت اللي خليت الثقه بينكوا صفر
#انا خرجت عشان مضغطش عليها مش اكتر اصل اتضحلي انها لما بتتنرفز بترتش ظلط زيي
اعمل ايه ياجاسر انا تعبان اوي نفسي تسامح وتفتح قلبها نفسي اعيش حياتي معاها
صوت بكاء عشق تسلل الي اذنه
#نهارك اسود انت في البيت
جاسر ضاحكا #امال الساعه عشره بليل هكون فين يعني
#يعني ايه فضحتني وصلت التليفون بالاذاعه المحليه ياجاسر ...
#ياشيخ اتهد،،،،،، انت في ايه ولاايه دلوقتي،،،،، خليك في وكستك ،،،،،،،وبعدين حور اصلا اللي قلتلي اتصل بيك،،،،،، عشان كانت قلقانه علي بسمه وكانت ناويه نيه طيبه كده انك لو جرحتها تاكل مصرينك
#طب وهي كانت عارفه حاجه
#خالص بس باللي سعادتك هببته طفيت الفرحه اللي كانت في عنيها ... بسمه منطقتش انت اللي خريت زي الجردل
#طب انا كنت بفضفض مع اخويا ... قفلت زي الضمنه ياجاسر معنتش لقيلها حل
#داانت عايز الامم المتحده عشان تحللك المشكله دي
لم ينتبه لحور الاعندما نزعت الهاتف من يده لتقول بغضب
#اما تيجي ياابيه ان مانطيت في كرشك مباش انا حور
#طب ولزمتها ايه ابيه بقي،،،،،، طب ماتقوليلي علي حل يمكن ينفع اختك ممرطاني ياحور
#تستاهل المرمطه ...بس زي بعضه شوف انت تقوم تشتري شيكولاته كتير كتير وورد وتروح تصالحها هتصدرلك الوش الخشب ،،،،،،،تنح غتت خليك ثقيل رزل،،،،،،،، دا الاسلوب الوحيد اللي يمشي مع بسمه وهي غضبانه ،،،،،،،،،،،اصلها بتزهق بسرعه وبتنسي بسرعه وقلبها طيب اوي
#طب تفتكري هيجيب نتيجه
#اعمل بس اللي قلتلك عليه وهتشوف
#افتكر ان انتي اللي هتشوفي يوم شربات بسبب شده التليفون دي
رفعت عيناها لجاسر لتري عيناه تلمع بغضب لتتنحنح بقوه
#ااااااانا معرفكش اصلا انت بتكلمني ليه هاه
#طب ادهوني يااختي
مطت شفتيها وناولته الهاتف لتهرب من امامه
#عاوز ايه تاني هي مش قلتلك علي الحل غور بقي
#طب ممكن تهدي شويه ... حور متقصدش وانت عارف دا . . وبعدين الايام دول انت مش قلتلي حاجه شبه كده واحنا ريحين بيت علاء ..... مينفعش نغير من بعض ياحبيبي
#خلصنا بقي ابقي طمني عملت ايه
#ماشي تمام بس بالله عليك متعكنن عليها بسببي
#خلاص بقي خلصنا سلام
ليغلق الخط ويفاجا بالمجنونه تتعلق بعنقه وتهمس
#والله ماكنت اقصد ،،،،،،،اخر مره ومش هعملها تاني
مجنونه عابثه تطيح بكل تعقله بلحظه ليسحقها بين ذراعيه ويهمس
#انتي بتعتي انا وبس فاهمه ولالاء
قربت وجهها لتتلامس الشفاه وتهمس
#فاهمه وبعشق غيرتك عليه ،،،،،،انا العروسه اللعبه بتاعته جاسر وبس صح
ليلتهم شفتيها بشغف حارق تطيح بعقله في ثانيه تبدل حاله ليبتعد لتلتقط انفاسها اللاهثه
#صح وحشتيني اوووي ووحشني اللعب بالعروسه بتعتي
نعم مشتاق لحد الجنون مهوووس بتاوهاتها الناعمه وجسدها الشهي الشاب بين ذراعيه
↚
ترجل غيث للداخل ليضيء الغرفه ويتطلع اليها انها نائمه كما تركها اقترب حتي جلس علي طرف الاريكه التي لاتحتل سوي ربعها تقريبا لتقول
#من فضلك ياغيث ابعد عني الساعدي
كان علي وشك التحرك ولكنه تذكر كلمات حور
#لامش هبعد ومش هسيبك
لتعتدل جالسه دفعه واحده وتقول بغضب
# عاوز مني ايه هاه ،،،،،،انت مش سحبها وراك لحد هنا وتلقيك لما بتخرج كل يوم بتروحلها ،،،،،،مهي بجحه لدرجه انها تقول مغامراتي مع غيث
قرب وجهه منها
#احسني الظن ياست بسمه
قالت بحنق #فيك دا علي اساس ايه بقي
#علي اساس اني بحبك ومعنتش شايف في الدنيا غيرك
دمعت عيناها واشاحت وجهها #مفيش اسهل من الكلام
تنهد بقوه #في ايه في القران بتقول ممكن حاجه نحبها وتطلع فيها شر وحاجه نكرهها ويطلع فيها خير صح
#وعسي ان تكرهوا شيء وهو خير لكم وعسي ان تحبوا شيء وهو شر لكم ..
ربت علي خدها لتبتعد اغمض عيناه بالم وناولها الاكياس والورود
#ربنا يفتح عليكي ... اللي حصل بيني وبين صفا مش اكتر من اللي حكتهولك،،،،، صفا انا مشوفتهاش من يوم مارجعت من بره الااليوم ده .....ومكنتش ريحلها كنت رايح لابوها بكلمه في موضوع في مكتبه وهو مسك فيا علي الغدا والمره التانيه النهارده .... وعلي قد ماكرهت اني ضعفت وكنت هلمسها فعلا لولا اتصالك بيا فوقني وحماني ... علي قد ماحبيت اللي حصل كله عشان عارفني حقيقه واضحه جدا ،،،،،كانت ملخبطاني ومش عارف ارسي علي بر فيها
استطاع لفت انتباهها لتقول باهتمام
#اللي هي
#ايه اللي معلقني بيكي انت بالذات،،،، انا عشت عشر سنين بره يابسمه ،،،،،،،لفيت فيهم العالم تقريبا،،،،،، شوفت ستات بعدد شعر راسي واتعرض عليه علاقات وكنت برفض
قالت بترقب #بترفض خوف من ربنا ولاعلي شان سما
#الاتنين ... انا قربت من ربنا اوي لما هانت عليه نفسي وحاولت انتحر
قالت بصدمه #تنتحر للدرجادي
هز راسه موافقا ليتنهد بقوه #واكتر متستغربيش ... انا اجتلي حاله اسمها اكتئاب انطوائي عشان كده دخلت المصحه .... صوره سما وهي متقطعه مبيفرقش خيالي وكلام صفا ليه ان انا السبب في موتها زود الحاله دي بقي يجيلي صداع لدرجه ان منخيري وودني بينزفوا وتقريبا كنت قربت ادمن مهدئات ،،،،،وفي لحظه استسلمت للشيطان عاوز اخلص من العذاب دا وبس
مد يده اليسري امامها وقال
#وقطعت شريين ايدي كلها
تلمست جرح يده ونظرت بعيناه ليكمل
#انا عملت كده بليل،،،،، بعد اخر مرور للدكتاره عشان محدش يكتشف الابعد اما اموت ،،،،،وسبحان الله ربنا ماردش اني اروح كافر،،،،،، حاله صرع في القوضه اللي جنبي خلت الدكتاره ييجوا ... ويتابعوا القوض كلها عشان ميكنش حد صحا من صوت الراجل ،،،،ودخلت قوضه العمليات ،،،،،لما فوقت فوق علي صوت ادان منين سمعته ازاي معرفش ،،،،،بس الصوت كان بيرج القوضه الله اكبر الله اكبر ،،،،،فتحت عنيا كنت في قوضتي بس كنت مربوط في السرير .. وشفت شاش كتير علي ايدي بدات افتكر اللي حصل
سقطت عبره من عيناه وقال باختناق
#وقتها حسيت ان ربنا بيفوقني وبيبعتلي رساله لسه دورك مخصلش ... كنت بعيط بانهيار بس فقت من الضياع اللي كنت فيه ،،،،،ووقفت علي رجلي ومن وقتها مقطعتش فرض ... بس لما خرجت من المصحه كنت عارف ان مفيش حد هيحل محلها ابدا .،،،،،،اشتغلت كل حاجه ممكن تتخيليها،،،،،،،، جاسر مكنش سيبيني كان بيكلمني علي طول ويقولي ارجع،،،،،،، بس انا مكنتش قادر... مش قادر ادخل مصر مش قادر ادخل البلد انا عاوز انسي الوجع اللي كنت فيه،،،،،، مش عايز ارجعله تاني،،،،،، لحد مافي يوم شريكي في السكن كان مصري اتعشينا مع بعض ودخل نام،،،،،، جيت اصحيه الفجر لقيته ميت،،،،،،، خفت اموت في الغربه ملقاش حد يدفني ولايصلي عليه ... رجعت بنعشه لمصر وقلت هعيش علي امل اني اروحلها ... عارفه انا قلتلك الكلام دا كله ليه
سقطت دموعها وقالت باختناق
#عشان تبرر انت بتقابل اختها ليه
هز راسه نفيا وامسك يدها ليضعها علي قلبه
#لاء عشان ااقولك القلب ده لما بيحب مبيشوفش الااللي يحبها وبس ....ومن اليوم اللي كنت هغلط فيه مع صفا وبالتحديد بعد مااغمي عليكي في ايدي وقلبي معتش شايف غيرك .. اه لما شفت صفا رجعتني لورا اكترمن عشر سنين ،،،،،،،بس بكلامها فوقتني علي حقيقه انا مشوفتهاش كده
قطبت عيناها #حقيقه ايه
#حقيقه اني كنت عيل ،،،،،انبهرت بحاجه مختلفه عن اللي اتربيت عليه ... وهي بتلعب معايا نفس اللعبه اللي اتلعبت عليا من عشر سنين ووقعت فيها ... قلبي وجعني وهي بتسال سؤال وقفني عاجز اني ارد عليه
لو انا اللي مت سما كنت هتعيش من غير راجل قد ايه ...معرفتش ارد عارفه ليه .... عشان انا واثق ان
كلام صفا صح ... فتره العده ...
قالت بانفعال #لاء طبعا مفيش واحده تعيش الحب دا كله
وضع اصابعه علي شفتيه وقال بانفعال
#لاء هو ده اللي كان هيحصل .. سما لوكانت مكانك واتجوزت واحد زي حسام كانت هتطلق منه من تاني يوم .... عشان كده انتي نعمه ربنا ليه ... انا اسف ،،،،اسف عشان جرحتك ،،،،،، اسف عشان حملتك فوق طقتك ومع كده كنتي فرحانه ،،،،،اسف. عشان كسرت فرحتك .. اسف عشان ضعفت ...بس والله مااعرف انها في الغردقه ولاشوفتها من يومها الاالنهاردة .... بسمه انا بحبك بجد،،،،،،، اللي اكتشفته في الفتره اللي فاتت ان ليا معاكي ذكريات اكتر منها ... تفاهم وعشره ومشاركه استقرار وبيت ودفي قرب من ربنا بتخدي ايدي فيه وانا حابب امشي معاكي .. عشان انتي بتكمليني انتي نصي التاني مش سما ... انا مكرتهاش بس مش قادر احبها ،،،،،،وهي كل اللي كان بيربط بيني وبينها علاقه سرير وبس من نحيتها،،،،،،، عشان ادق تفاصيلي معاها كانت بتحكيها لاختها ،،،،،حجات كتير ومواقف اكتر تخليني اصدق اللي صفا قلته ،،،،،حجات مشوفتهاش انا كده انا شوفتها حب وهي
في سابقه فريده من نوعها وضعت اصابعها علي شفتيه
#اطلبلها الرحمه .... منكرش بغير منها .... بس دي في ايد ربنا
زلزال عنيف اصاب منطقه الغردقه بهزه ارضيه تزلزله هو فقط من اصابع دافئه علي شفتيه وحديث مبهم عن الحب دون تصريح ... ليمسك يدها الصغيره يمسح بها شفتيه يقلبها بشوق متعطش ويهمس
#يااااه اتمنيت اللمسه ولما حستها عشقتها ... انا بحبك اوي،،،،،،، بحبك حب محستهوش قبل كده ولاهحسه ... اتمنيت لمسك حلمت بيه ونفسي احسك في حضني .... نفسي احضن قلبك عشان يحس بيه ... نفسي ابدا حياتي معاكي نفسي اعيشها اوي ... متحرمنيش من حضنك عشان وحشني اوي
لترتمي علي صدره تحتضن خصره وتهمهم بكلمه اعادته للحياه حياته الجديده معها وحدها
#انا بحبك اوي ياغيث
ليرفعها من علي الاريكه ويدور بها كامل الغرفه
#بعشقك ياعمري الباقي كله وعوضي عن اللي راح
ينزلها ليقترب من جنته المحرمه عليه دخولها لتضع اصابعها علي شفتيه
،#نصلي الاول عشان ربنا يباركلنا في حياتنا
ليعض علي شفتيه
#اااه يافصيله بس عندك حق يااجمل بوسه في الدنيا انا عاوز ربنا يباركلي في حياتي معاكي
↚
رنين مستمر لهاتفه جعله يفتح عيناه ويرد
#ياشيخ اتجي الله حد يتصل بحد دلوقتي
# دلوقتي داايه داحنا الظهر
#ماشي ياسيدي انا نايم الساعه سبعه الصبح
#يسهلووووا ولاوكستنا
ليغلق الخط فالجميله فتحت عيناها لتظلله بخضارها الممتع ليضع الهاتف ويقترب هامسا
#صباح الفل يابسمه قلبي
لتمنحه ابتسامه ناعمه يظللها النعاس
#صباح النور
قرب وجهه منها وهمس
#حاف كدا مفيش ياحبيبي
#حبيبي وروحي ودنيتي كلها
ليهتف #يالهوي علي كده ...
لتمرر اصابعها الصغيره علي خده وتهمس
#مبسوط معايا ياغيث
اقترب من وجهها وهمس
#انا اتولدت امبارح بس . . دخلت الجنه وعشت فيها ومش عاوز اخرج عايز اغرق فيها وبس
ليتناول شفتيها بقبله شغوفه متملكه ملعون هو ان اعتقد انه احب او مارس حبا من قبل ...امتلاك جميلته الخجلي .. بسبائكها التي تشتته وشفتيها المكتنزه المغريه للالتهام ... ان يطبع علامه ملكيته عليها ... شغوف بشغف احمق لاينتهي ويبدو انه لن ينتهي ... ضعيفه هشه بشده ...يمكنه اكلها كالحلوي اللذيذه الشهيه ... مجرد تجاوب فطري يجعله اكثر شغفا منذ امتلكها للمره الاولي بالامس ليوقن انها كما توقع تماما امراه لم تكتمل بعد .... يرسم لها رغبتها كما يشاء وكانها عذراء ..تسير حيث يوجهها ... ليشعر بالنشوه انه رجلها الاوحد .... ارتعاشها متعه همسها متعه تاوهاتها متعه انها متعته الخاصه والخالصه ...شدها بين ذراعيه ليداعب
خصلاتها الذهبيه خدها الاحمر
#انا بحبك اوي ياغيث ... عارف الحب ده احلي حاجه في الدنيا عارف انا اول مره شوفتك فيها فضلت اليوم ده طول الليل اصلي واستغفر ربنا
#طب ليه
هزت كتفها وقالت
#اصل فضلت افكر فيك غصب عني قلبي وجعني وانت بتقول المدام بتعتي مفيش حاجه تصحيها حسيت انك شبهي ... تعرف يوميها مسكت هدوم يحيي وفضلت اشمها واطبطب عليها
#طب ليه الهبل ده
#اصل انت فضلت شايل يحيي طول اليوم ريحه برفانك علقت في هدومه...
عدلها ليصبح وجهها في مواجهته وقال باسما
#وبعدين
#وبعدين فوقت اخدت الهدوم وغسلتها وفضلت استغفر ربنا وصمت تلت ايام
حدق في وجهها
#يعني قمتي الليل وصمتي تلت ايام عشان شميتي ريحه البرفان
#لاء عشان فكرت فيك ... وقلت مش هشوفه تاني ... بس غصب عني برضه كنت بتخطر علي
بالي ...لما حور اتصلت ببابا عشان تقوله ان عيشه جايه وانت جاي معاها لازم يمسك فيك عشان ميفضلش قاعد في العربيه هربت رحت بيتي ولما اجا يونس عشان يروحني قلتله بيت معايا النهارده ...يوميها فضلت اصلي لربنا وادعيله عشان ميخلنيش افكر فيك في الحرام ..... عارف يوم ماكلمتني كنت فرحانه بس خايفه ... مش عارفه خيفه منك ولاخايفه اتعلق بيك تروح مني ... لما شوفتك في المقابر حسيتك موجوع اوي عارف كان نفسي اطبطب عليك وااقولك انا جنبك ....فرحت اوي لما بابا قلي غيث عاوز يعمل فرح عشان يفرحك ... بس اتصدمت لما اجي قلي يوم كتب الكتاب انتي هتروحي مع غيث عارف كنت بترعش زي عيل صغير اول مره يدخل امتحان يوميها فضلت تتكلم وتحكي بوجع اللي جواك ... عارف انا حبيت حبك ليها ،،،،،،حسدتها عليك عمري مااتخيلت ان في راجل ممكن يحب بالشكل ده ... بس غصب عني كنت مجروحه اوي اول مره احس بالاحساس ده .
اول راجل قلبي يدق عشانه ... قلبه مش ملكي ...يوم ماحولت تلمسني خفت منك اوي كنت مرعوبه بجد لحد ماافتكرت كلمتك انا بغير فضلت اتنطط بيحبني ....كنت بستني الليل عشان انام في حضنك ... انا عمري مانمت في حضن حد الايحيي .. كنت فرحانه عارف كنت بنقي هدومي وانا بحلم هتعجبك ولالاء ... لحد اليوم اللي كنت فيه عندها سليم اتصل بيا وقالي ان الدار خلصت وعاوزني اروح عشان اشوف نقصها حاجه ولالاء اتصلت بيك عشان اسالك اروح ولالاء بس سمعت صوتها كنت بموت عاوزه امشي من البيت باي طريقه ،،،،،،بس مش قادره مينفعش اخرج من غير اذنك ...اه كنت متنرفزه اوي بس كنت بثق فيك اوي ،،،،،،غيث عارف ربنا وبيصلي مستحيل يعمل حاجه تغضب ربنا .. الكلام اللي قلته كان صعب اوي ،،،،،،،انا اللي غبيه حبيت واحد قلبه مع مراته ومش هيكون ليه مكان في قلبه ..عارف فكرت في كل حاجه الااني ابعد عنك ...وافتكرت كلام ايناس اللي علاء قاله ليها علي سما ،،،،،تمام هو بيحب كده ماشي انا هخليه يحبني غصب عنه
قاطعها #ياظالمه يامفتريه انت عارفه الحجات اللي كنتي بتلبسيها دي كانت بتعمل فيه ايه
تلمست شفتيه #توء ... انا كنت عوزاك ...تعرف ان اي واحده تقدر تلبس عريان ووو
التهم شفتيها بشغف يبدو انه لن يهدا يبتعد ليلتمس مكتنزته الفاتنه
#مش ده ... عشان اشوفك لازم احبك ...يمكن انا راجل عجيب شويه ... الرغبه عندي مرتبطه اوي بالحب ....عشان كده مقدرتش اشوف واحده بعد اما سما ماتت غيرك ... انت الوحيده اللي هزيتي حاجه جوايا عارفه امتي لما اخدتي مني يحيي وهو نايم اول مره شوفتك فيها وايدك لمست ايدي ...
قالت بعتاب #طب ووووصفا
#مشوفتهاش انا كنت شايف سما انتي مش هتنسي صح
#اممممم افكر #لاء بلاش افكر دي اخاف منها
لتضحك قائله # هوانا زودتها اوي يعني
قرب وجهه منها
#هو انتي زودتيها بس ... داانتي عليكي زووق في الانجري ناااااار ياماما
همست بنعومه #هو عجبك
#عجبني بس ..دا جنني ... عارفه قبل الدخله لما بعدتي ونمتي في قوضه يحيي،،،،، كنت هموت واخدك في حضني،،،،،، اتعودت انام وانتي في حضني،،،، هموت واخنقك وانا شيفك لبسه طرحه وبتنامي بيها وحطالي
علامه ممنوع الاقتراب ..ويوم الدخله لما خرجتي بالاسدال كنت عارف انك لسه رافعه نفس العلامه كانت اكبر احلامي اشوف سبايك الدهب بتعتي
تلمس شعيراتها الحريريه واكمل
#المس ايدك من غير ماتسحبي ايدك مني ..... وهوب الجميله اعلنت العصيان وولعت بالقوضه واللي فيها
انفجرت ضاحكه
#بتضحكي دا انا كنت حاسس بنار طالعه من وداني ... لاء وانتي بتكملي عليه لبسه ارجواني وشفاف .... لاء وبكل برود بتتحركي عادي ...طب اعمل صنم تمثال انا يعني ،،،،،،لاء ومش جيلك نوم قوم صلي ... عارفه ...لما روحتك امبارح رحت قعدت علي القهوه اللي بقيت ساكن فيها تقريبا
قطبت #قهوه
#اه كافي شوب جوا المنتجع هنا،،،،،،، مهو اللي كنت بتعمليه فيه مش قليل ،،،،،،،لاء وكل يوم نيولك مختلف بقميص بيعملي اشعال ذاتي ... دا انا رجعت عيل اكتب جوابات واعمل قلوب واجيب ورد يمكن الجميله تحن .. بقي قلبي بيتنطط لما مسكت ايدك ومسحبتهاش مني ... عارفه لما قبلناها كنت بلعن واسب في عيشه عشان هي السبب .كنت عارف ان الباب اللي بدا يلين وبدا يفتح خلاص اتقفل بميت مفتاح ،،،،،،،،انا استاهل اوسخ من كده عارفه يمكن الفضل اني اقربلك كانت حور
قطبت #حور اشمعني
#مهو وانا قاعد في القهوه جاسر اتصل يطمن وطبعا خريت زي الجردل،،،،،، حكتله كل حاجه،،،،،،، قلت يمكن اتلاقي عنده حل،،،،،، اخدت كميه كلام في جنابي كل ده مش مهم ... المهم بقي ان الباشا كان موصل التليفون بالاذاعه المحليه ،،،،،،،الست حور كانت قلقانه عليكي وهي اللي قلتله اتصل ،،،،،وتقريبا سمعت المكلمه كلها،،،،،،،، هوب اتلقتها طلعالي في التليفون لما اشوف خلقتك هنط في كرشك فقلتلها قليلي حل ... قلتلي هات ورد وشيكولاته كتير كتير وروح هتصدرلك الوش الخشب غتت تنح رزل وخليك ثقيل بسمه بتزهق بسرعه ... هي عيله صغيره بس جباره البت دي عمري مااتخيلت ان الغتاته هتنفع معاكي
كانت تضحك بقوه #يخرب عقلك ياحور ... فضحتيني
لدغ خدها وهمس #بس عرفت نقطه ضعفك
لمشت خده #انت نقطه ضعفي ياغيث ... حياتي معاك هي الحاجه اللي اتمنتها وكنت بدعي ربنا في كل صلي يخليني اسكن قلبك زي ماانت ساكن قلبي
# بسمه انا اول مره في حياتي احس باللي انا حاسه وانتي في حضني دنيا تانيه دخلتها معاكي قلبي يحضن قلبك ... حاجه كده مجنونه مهوووسه ببقي عاوزك وبس ... انتي اللي الدنيا صلحتني بيكي ...
ليلتهم مغويتها نعم يريدها يريد سحقها علي صدره التزود من رحيقها الممتع .. يعلمها علي يده كيف يكون الحب الشغف والرغبه فحبيبته طفله ... تنضج بين ذراعيه ورده سقط عليها ندي الفجر ولم تتفتح وهو اكثر من سعيد لتتفتح علي يده لقد ظلت محتفظه بعطرها من اجله .رنين متواصل من هاتفه ليفتح الخط ويقول بغيض ولكن بصوت متحشرج من العاطفه
#الله يحرق دي اخويه ياسيدي،،، مش عاوزها ااقولك انا اتبريت منك سيبني في حالي بقي
#متبلع ريقك وصلي علي النبي بس
اغمض عيناه وزفر بقوه ليعتدل
#صلي الله عليه وسلم ... معلش ياسليم هي اجت فيك غلط
#محصلش حاجه واضح ان انا اتصلت في وقت مش هووه انا كنت عاوز ااقولك ان احنا ان شاء الله هنطلع علي الطريق بعد المغرب فعيشه عاوزه تروح البحر قبل مانمشي ففي شط خاص مقفول يعني فلو حابب تيجي انت وبسمه ونتغدا سوا
#ماشي ياسليم هقولها وارد عليك تمام
#ماشي ياغيث
اغلق الخط ونظر لجميلته بعيونها الخضراء التي اصبحت اكثر دكانه بلمعتها المميزه رموشها الشقراء التي تنطبق بنعومه لتخفي وهج عيناها ووجهها المنتشر به الحمره المميزه لها وحدها حمره الخجل
#ااااا دا اااسليم .. عيشه عاوزه تروح البحر وهو جاب شط خاص وووو
هتفت بحماس
#يعني هننزل البحر وتعوم معايا
قال باحباط # يعني انت عاوزه تروحي
#هو انت مش عاوز
طبع قبله سريعه علي شفتيها وهمس
#صراحه انا عاوز اشبع منك
#خلاص بلاش نروح
# كفايه اني اشوف عنيكي بتلمع من الفرحه .. وبعدين مانا هخدك في حضني في الميه يلا خدي حمامك علي ماالم انا الهدوم عشان هنخلص البحر ونطلع بعد المغرب علي الطريق
قربت وجهها منه
#غيث باشا الراوي اللي بيرمي كل حاجه في الارض هيلم الهدوم شكرا ياحبيبي مش عاوزه خدماتك الجليله ..
#بتتريقي يابنت الدسوقي ... طب مش انا معنتش برمي الهدوم علي الارض
تابعها ترتدي روبها وتقترب منه لتلدغ خده
#انت شطور خالص مش عنت بترمي حاجه علي الارض بقيت بترميها علي السرير
بحركه بسيطه صارت تجلس علي ساقه فهمس
#اهوه تطور دا ولامش تطور
داعبت خصلاته السوداء الناعمه الطويله نسبيا وتهمس
# عارف سعات بحسك ابني زي يحيي انا بحب الم من وراك ورتبلك حجتك
ليريح راسه علي صدرها ليضمها اليه
#انتي كل حاجه ليه في الدنيا مش مراتي وحبيبتي وبس لاء انتي امي اللي مشوفتهاش وابويا اللي مخدنيش في حضنه وبنتي واختي .... انتي كل انثي تعدي علي حياتي او ممكن يكون لها مكان جوايا
همست بعجز #ااانت بتجيب الكلام دا ازاي
# من قلبي يابوسي ..
قبله ناعمه من شفاه مكتنزه وهمسه
#ربنا يخليلي قلبك
لتهرب الي الحمام زفر بقوه ومسح وجهه بيديه مهمهما
#يخرب عقلك يابسمه بتعملي فيه اييييه
↚
القبض علي شبكه لغسيل الاموال تقوم بأدارتها احدي سيدات الاعمال التي ظهرت فجاه بالسوق المصريه لتستغل اسم عائلتها
طبق جاسر الجريده بين يديه بغضب والقاها علي المكتب امامه
#لطخت سمعتنا بنت ال...
غيث #هدي نفسك ياجاسر الكل عارف ان احنا ملناش علاقه بيها احنا اسمنا نظيف
جاسر #مهي وسخته يعني خلاص مكانت اتنيلت اتقبض عليها في اي دهيه بعيد عننا
غيث #خلاص بقي واهو علي الاقل كده امنا شرها ... خمس شهور عيشين في قلق
جاسر بتردد #عندك حق ... هي اااعزه اتقبض عليها معاها
حدق بوجهه وقال بترقب #بتسال ليه
#سؤال عادي ياغيث اصلي مش شايف اسمها
#يهمك تعرف
حدق بوجهه #مخبي عني ايه
#الهانم طلعت ... مفيش عليها تهمه كل الشغل كان باسم بيان
جاسر # يعني خرجت
قطب غيث بين حاجبيه وقال
#انت لسه بتحنلها ياجاسر
قال بضجر #احن ايه انت كمان،،،،،، انا مش طايق اشوف خلقتها،،،،،، بس غصب عني بسال زي ماتعودت طول عمري اسال
غيث #يبقي لسه بتحبها
#لاء ياغيث قلبي بقي لحور وعيالي وبس ... بس العشره
#اه العشره اللي هي صنتها اوي دي كانت في العده وكل يوم في حضن واحد شكل عشره ايه اللي بتتكلم عنها ... دي لو بس خطرت علي بالك يبقي تستحق ضرب الجزمه ومنتاش مقدر النعمه اللي ربنا انعم بيها عليك
جاسر بغيض #متحترم نفسك يالا ،،،،انت مش هتبطل لسانك الطويل دا ... قلي ايه اخبارك مع بسمه
#فل يامعلم كله تمام ....
#ويحيي
#يحيي دا حبيب قلبي اتفرج عليه وهو وقفلي علي الباب انت هتسيب انا بيبقي هاين عليا ممشيش
ضحك بقوه وقال
#انت عارف لو انيس ولاعشق قلولي كده مش هخرج من البيت اصلا
#عشق دي حدودته يحيي فاكرها عروسته اللعبه واول حرف شين ينطقه عشق بتعتي
# طب لم ابنك بقي عشان بغير
#هتقف في وش عصفورين الحب هو قرب علي تلت سنين وهي عندها سته شهور
انفجر جاسر ضاحكا ليقول
#برضه لم ابنك عن بنتي مش عاوزين نكرر حكايه عزه مره تانيه
قال بيقين #دي بنت حور هتربيها زي ماهي اتربت ودا بن بسمه يعني تديله بنتك وانت مغمض
#حبتها اوي كده
تنهد #حبيتها بس انا عشقتها بسمه نصي التاني اللي بتكملني في كل حاجه
#يعني نسيت سما
#اكيد منستهاش بس خلاص معنتش قادر احبها في حجات كتير حصلت بينتلي حجات انا مكنتش شايفها المهم البت عيشه خلصت الدبلومه بتعتها وهتنقشها بكره اعمل حسابك بقي وقول لحور
#والله البت دي ديما رافعه راسنا
#البركه في سليم داحنا كل اما بنروح نتلاقاه قاعد بيذكرلها علي فكره زعلانه منك انت وحور عشان مبتروحولهاش
#ماانت عارف حور ملبوخه اد ايه بالعيال والدراسه دي لسالها تكه وتشد في شعرها فظاع بجد عشق تعيط انيس وراها بيجوعوا مع بعض وبيعيوا مع بعض
#طب ماتجيب حد يساعدها
#مهي زهره بتساعدها
#لاء انا ااقصد حد متخصص يساعدها
#طب متشوفلي الموضوع ده هي قربت علي الامتحانات ومش عارفه تذاكر منهم دا لولا بسمه بتخدهم الصبح مش عارف كانت هتعمل ايه
#تمام علاء جايب واحده كويسه عنده وهو مراته لاشغله ولامشغله هكلمه يشوفلنا واحده
#تمام ..متنساش تقول لعلاء عشان يحضر بكره
#ماشي يلا سلام
تابعه يخرج ليفتح جاسر الجريده ويقرا الموضوع للمره الثانيه وشرد عقله بفتاه صغيره تربت معه حتي بلغت السادسه طفله كان يهتم بكل شؤنها الصغيره دماها العابها ماكان يحتمل يوما عبره واحده تسقط من عيناها حتي لوانها خرجت من قلبه لم تعد زوجته لم يبقي لهامكان بحياته لم تعد امراته الفريده ولكن ستظل تلك الذكريات تراوده وتشعره بالحزن الي ماآلت اليه الامور تنهد بقوه ليذهب الي البيت حيث حوريته التي تفترش الفراش بكتبها ترفع شعرها الطويل باحد الاقلام وتضع الاخر بيدها ليقترب منها
#حبيبه قلبي وصلت لفين
لترفع عيناها وتسيل دموعها
#انا فاشله ،،،،،،،،،،،مش عارفه الم حاجه انا محضرتش ولامحاضره عقبال مابفك طلاسم الكتب بكون تعبت ....
ليزيح كتبها ويجلس امامها يمسح دموعها
#حبيبتي عمرها ماتبقي فاشله ابدا .... اللي مش فهماه انا هشرحولك ماشي
لتتعلق بعنقه #ربنا يخليك ليه
ثم تقترب تتشممه
#امممم ريحتك حلوه اوي
ليحدق بوجهها #في ايه ياحور مالك
لتتشمم بقوه #انت حاطط برفيوم حلو اوي
ليحك راسه
#انا مش حاطط برفيوم اصلا .. مش عارف ليه مش مرتاحلك
مطت شفتيها وقالت
# ليه بس ...كل ده عشان بقولك ريحتك حلوه . اهي قلبت معدتي ارتحت
قالت جملتها لتهرب ركضا نحو الحمام ليسمع صوت تقياها ليلحقها يسندها يغسل وجهها ويجلسها بالخارج
#في ايه ياحور حاسه بايه بالظبط
رفعت عيناها المليئه بالدموع
#اصل اصل
#اصل ايه ياحور انطقي
#اصل انا حامل
حبيبته دوما ماتنزعه من حزنه لتزرع ورودها ورايحينها العطره
#انت زعلان مش كده رفعها بين ذراعيه ليدور بها وقال بسعاده
#زعلان ... انتي مجنونه هبقي اب ... بس دا تعب عليكي اوي
قبلت شفتيه وهمست
#انا عارفه من اسبوع بس خفت ااقولك لحسن تزعل
#ازعل ازاي .... وانتي بتشيلي كل وجع جوايا بتمسحي حزني في لحظه وتدخليني دنيا كلها نور ملك لحوريتي المجنونه وبس .... اوعي تخبي عليا حاجه بعد كده ....
قبلت وجهه بانفعال
#ربنا يخليك ليه ياجاسر
#ويقومك بالسلامه ياعيون جاسر ..دلوقتي بقي هنعد نذاكر وهقول للواحظ تظبطلك الاكل هنا وغيث وعلاء هيجبوا مربيه متخصصه عشان عشق وانيس عشان بكره هنروح نحضر مناقشه دبلومه عيشه
#اللئيمه نزله دح وانا مش عارفه ادح ربنا يسعدها يارب
#ويخليكي ليه يااجمل حوريه في الدنيا
#مقلتليش بقي نفسك في ولد ولابنت
#اللي يجيبه ربنا خير واحنا علي اتفقنا ولد تسميه انت بنت هسميها انا ولو كانوا اتنين
حور صارخه #لاااااااااا اتنين تاني حرام عليك
انفجر ضاحكا
# طب تمام هاه هتسميه ايه
# امممممم طب اقترح
#غيث
#امممم ماشي غيث حلو وهو لما احب اشتم ابيه اشتمه براحتي
وكز راسها #يابت بطلي
#طب لوبنت هتسميها ايه
#غرام
# عشق وغرام
#وهيام وحنين
#دول مين بقي
قال ضاحكا
#الاتنين اللي جايين
#انت بتحب العيال اوي كده
#لاء بحب عيالي منك ... بس
#بحبك اووووي
↚
جاسر #الف مبروك ياعيشه
#ربنا يخليك ياابيه
سليم #شوفتي بقي ان مفيش معني للخوف اللي كنتي فيه
عيشه # البركه فيك ياسليم ربنا يخليك ليه
علاء#طول عمري بقول البت دي دحيحه مش زينا خالص
غيث #يابني انت اللي فاشل مبروك ياعيشه
عائشه #مالك يابسمه
بسمه #مفيش حاجه ياحبيبتي بس ديخه شويه
غيث بلهفه #مالك يابسمه حسه بايه
#انا كويسه ياغيث ... متقلقش دخت بس شويه
غيث #ماانتي مبتريحيش نفسك ابدا
حور #طب روحها ياابيه عشان وشها مخطوف شويه
غيث #معلش ياعيشه
عائشه #في ايه ياغيث اهم حاجه بس طمني عليها
تحرك غيث ليحتضن جميلته بين ذراعيه ليجلسها بالسياره وينطلق بها
#هوديكي لدكتور
#مفيش داعي انا كويسه والله بس ااقف عند الصيدليه هجيب حاجه اخدها في البيت وهبقي كويسه انا بس هبطانه شويه
#طب عاوزه ايه وانا اجيبهولك
#لاء مينفعش دي حاجه حريمي ميصحش تجبها انت
نزلت من السياره لتعود بعد قليل
#اتاخرتي ليه
#قست الضغط بالمره ،،،،،ضغطي واطي شويه عشان كده دخت هروح اشرب كوبايه عصير هبقي كويسه سيب يحيي النهارده عند ماما
اوقف السياره امام البوابه الداخليه ليترجل ويحملها بين ذراعيه
#ياغيث مفيش داعي انا كويسه هدخل بس اخد حمام سخن
#وانا هجيبلك العشا تاكلي كويس عشان العصير هيقلب معدتك ماشي
قبلت خده # ربنا مايحرمني منك بس بالله عليك متقلب الدنيا
غيث #هحاول بس موعدكيش بس هنظف اللي هوسخه ماشي
هزت راسها لتدخل غرفتها ليتحرك هو تجاه المطبخ اعد لها بعض الطعام وكوب كبير من العصير ليدخل الغرفه كانت تقف امام المراه باحد قمصانها المجنونه ليضع الطعام ويقترب ليريح راسه علي رقبتها
#عنيكي بتلمع ا وي
امسكت يديه ووضعتها حول بطنها لتتقابل عيونهما في المرآه وتهمس
#فرحانه اوي عشان في هنا حته منك
#انتي حامل
هزت راسها موافقه ليصرخ كطفل
#هبقي بابا ااااا ... بسمتي هتجيبلي نونو
#اشششش هتفضحنا
#انا حاسس ان قلبي هيقف انا هروح اقول لامك ولعم محمود واجيب الواد يحيي واقول لجاسر ااقولك هقول في ميكرفون الجامع. ... مراتي حامل هتجيبلي حته منها مش عاوز صبيان انا كفايه عليا يحيي انا عاوز بنات كتير يعني هاتي تلاته اربعه كده
انفجر ت ضاحكه
#انت اتجننت ياغيث ،، تلاته اربعه ايه اللي انت عاوزهم وكلهم بنات كل اللي يجيبه ربناخير ،،،وبعدين هتروح تقول ايه في ميكرفون الجامع
#فرحاااان اوووي يابسمه ربنا يتمملك بخير ويقومك لينا بالسلامه تفتكري الواد يحيي هيفرح
ابتسمت تعلم جيدا ان غيث يحب ابنها ولكن مجرد تفكيره به في هذه اللحظه جعلها تتمني فقط ان ترتمي بين ذراعيه
#غيث خدني في حضنك
ليرفعها بين ذراعيه ويضمها الي صدره
#انتي خايفه
#شويه بس انت جنبي ودا بالدنيا واللي فيها
#شوفي اهم حاجه نخلي بالنا من يحيي فاكره لما دخلت انا وانتي شيلين ولاد جاسر انا عاوزهم يحبو بعض اوي ويخافوا علي بعض اوي
همست #انا اللي بحبك اوي اوي
↚
في احد عيادات النساء الشهيره وقف غيث وعائشه وجاسر ويونس محمود وخديجه امام باب العمليات علاء اتي من اخر الممر
#ايه ياجماعه طمنوني
سليم #لسه ربنا يقومهم بالسلامه يارب جاسر غيث تعالوا معايا نصلي
ايناس # متقلقيش ياعيشه هيقوموا ويبقوا كويسين
#يارب ياايناس انا قلقانه اوي
#لاء متخفيش الاتنين ولدين قبل كده بس قوليلي هو مفيش حاجه جايه في الطريق
#ربنا لسه مأردش يا ايناس
#طب ماتكشفي انتوا دخلين علي سنه.
لتنجدها احد الممرضات بطفل لتسرع ناحيتها عائشه
#دا بن مين فيهم
#ولد زي القمر بن مدام بسمه
#طب وحور
#لسه شويه
#ايناس اندهي عليهم
لتطلع عائشه للطفل الوردي بيدها تحتضنه بصدرها ويهمس بداخلها صوت يدعو الله بطفل مثله من حبيبها ... حبيبها الذي لم يتحدث مره واحده في هذا الامر تنهدت بقوه ومسحت العبره التي سقطت علي وجهها ليصل اليها غيث مهرولا
#بسمه كويسه
لتناوله عائشه الصغير قائله
#الف حمدلله علي سلامتها ياغيث واد عسل هيطلع معقد من يحيي عشان شبهك
غيث #المهم لسه مخرجتش ليه
سلؤم #دلوقتي هتطلع ياغيث
جاسر بقلق # طب وحور
عائشه #لسه شويه ياابيه
جاسر بعصبيه #مهي لو مراتك مش جوه كان زماني بقيت معاها دلوقتي استغفر الله انا اسف ياغيث الف مبروك وحمدلله علي سلامتها
سليم #اهدي ياجاسر دلوقتي هتخرج وتبقي زي الفل ان شاء الله ... هات يابني الواد خليني ااذنله
ناوله غيث الصغير ليقول محمود وهو يربت علي كتفه
#عقبال مااشيل عيالك ياسليم
سليم #في حياتك ان شاء الله
لتخرج الممرضه باحدي الاطفال ليسرع جاسر
#طمنيني هي كويسه
#الحمد لله الولاده كانت متعسره شويه بس بقت زي الفل جابت ولد قمر ماشاء الله
ليتناوله جاسر ويناوله لغيث
# خد عشان تحلف انك اول واحد شلته بعد ابوه طبعا
غيث #خلاص فشيت ماشي ياسيدي
تطلع للصغير .
# بسم الله ماشاء الله طالع قمر شبه حور .
ليوكز ه جاسر ويقول
#تصدق خساره اسميه علي اسمك اصلا
غيث #ايه دا بجد
سليم #خدي ياعيشه شيلي بن بسمه اما اذن للواد التاني
غيث #اسمه يونس ياسي سليم
سليم #ماشاء الله يحيي ويونس ربنا يخليهوملك ياغيث
يونس #والنبي هتسميه يونس اصيله يابسمه مش زي تؤمتي اللي معرفهاش الافي الوجع ...ان ماهان عليها تجيب قط وتسميه يونس
لينظر اليه الحميع ويتشاركوا في الضحك ......
↚
# ياعيشه بالله عليكي متبكيش مش بستحمل دموعك
#غصب عني ياسليم كان نفسي اجيبلك طفل
ليجلس بجوارها ويمسح دموعها
#عيشه حبيبتي ربنا هو اللي بيوهب ،،،،،،،شاء وهب وشاء منع واحنا راضيين بحكمه وبعدين اللي عندك حجات بسيطه وبتخديلها علاج وبكره ربنا يرزقنا ويفيض علينا برحمته
مسحت دموعها
#ونعم بالله سليم انا عاوزه اعمل عمليه زرع
#تاني ياعيشه
#الدكتوره قالتلي ان دلوقتي حالتي تسمح عشان خاطري ياسليم ...انا انها هتتكلف كتير متشلش همها انا هاخد ورثي من ابيه جاسر
هب واقفا وقال بعصبيه
# عيشه ميت مره قلتلك ورثك ده ليكي
وقفت امامه لتقول برجاء
#وانا هصرفه علي نفسي مش هجيب بيه حاجه في البيت ...عشان خاطري ياسليم متحرمنيش ان اكون ام لطفل منك ...
عاجز للمره الاولي ،،،،،، عاجز عن تحقيق املها عاجز لايمتلك مايكفي ...حتي عاجز عن الرد ليترك البيت باكمله ويخرج .... لن يستطيع العمل
الان يريد فقط استنشاق بعض الهواء .... عائشه فتنته الخاصه عائشه المراه الوحيده التي راها في نساء الارض ... عائشه طفلته الجميله ولوع بها وقلبه يبكي من المه عليها منذ انقضاء عامهم الاول وهي تذهب للاطباء لم يعترض انها غريزه تولد مع كل انثي ... وهو ايضا اشتاق لطفل منها .... واتت نتائج الفحوصات تعاني من مرض ما له علاج ولكن علي الامد الطويل .... عامين انقضيا لتاخذ علاجات متعدده ترهقها جسمانيا وترهقه ماديا ولكنه لايعترض يكفيه انها لم تجرحه مره واحده .... ولكنه الان عاجز .... لايملك مال ليخضعها لتلك العمليه التي يعلم جيدا ان نسبه نجاحها قليله ... يعلم جيدا انها اصبحت تجرح من اي كلمه يقولها اي كائن عن الاطفال .... ماذا عليه ان يفعل ....رفع راسه للسماء الغائمه
#يارب الهمني الصواب من عندك
هو لايريد حرمانها وبنفس الوقت كرامته لاتسمح ان ياخذ من مالها ....ابنه الراوي التي استغنت عن كل رفاهيات العيش من اجله فقط تركت سيارتها كي لاتجرحه تعيش ببيت نصفه فارغ كي لاتجرحه ... تقوم بجميع اعمال المنزل بيدها حتي لاتحمله نفقه خادمه .... لم تتطلع يوما لاي شيء مما يستري نظر النساء .. في العيد تكتفي بخمار جديد وتعلق
# يابني انا لواقعدت البس في هدومي لحد ماموت مش هخلصها
عائشه المراه عفوفه النفس تسعد بالقليل وتشعره انه الملك المتوج الان تجعله يشعر بالعجز ....
عامين من العلاج قضوا علي كل مالديه ...شعر بعبرات ساخنه تنهمر من عيناه ليحتضن ساقه ويدفن راسه بينهما ليترك لنفسه العنان ان يخرج مخزون المه ويشتكي لمن بيده الفرج
----------------------------------------------
طرق علي باب البيت ظنت انه عاد لتمسح وجهها وتجري سريعا لتجد محمود أمامها
#اهلا يابابا اتفضل
#مالك يابنتي شكلك معيطه اوعي يكون سليم زعلك
قالت باختناق
#ابدا ياحبيبي انا كويسه وسليم عمره مازعلني اتفضل حضرتك هتفضل واقف علي الباب
عبر محمود الباب لتغلقه هي
#امال فين سليم ياعيشه
#خرج من شويه زمانه جاي هتصلك بيه علي طول
#لاء ياعيشه سيبيه يجي براحته تعالي يابنتي انا عاوز اتكلم معاكي
جلست امامه
#اتفضل حضرتك
تنهد بقوه # شوفي ياعيشه ربنا يعلم انت غلاوتك عندي اد ايه،،،،،،،،،، انتي عندي زيك زي بسمه وحور ولما اتلاقي حد فيهم واقف في نص الطريق وبيبص تحت رجله لازم اتكلم وااقولهم
دمعت عيناها وقالت
#حضرتك شايف اني واقفه في نص الطريق وببص تحت رجلي
قال بتاكيد #طبعا انتي تعرفي ربنا كاتب ايه الغيب فيه ايه
#لاء
#تمام ربنا قال يهب لمن يشاء ذي ماقال يجعل من يشاء عقيما تعرفي ربنا كتبك فين
سقطت دموعها ليكمل
# انت بتعيطي واخده الحكايه بحساسيه زياده عن اللزوم .. كل كلمه بتتقال بتجرحك .... انا شوفت دموعك محبوسه امبارح من مجرد دعوه من خديجه .... اه المال والبنون زينه الحياه بس الزوجه الصالحه هي الحياه كلها يابنتي وانتي نعم الزوجه الصالحه ....
شهقت بقوه لتقول بانهيار حقيقي
#العاقر اللي زي الارض البور ... اللي مفهاش رجا ..... واللي لازم تروح تدفن احسنلها ..... ووواللي لازم تقوله روح اتجوز عشان يبقي عندك اطفال ..... بس انا مش هقدر .... عشان وحشه وانانيه ومش هقدر
#عيشه
رفعت وجهها الغارق بالدموع الي سليم الذي دخل ليستمع لانهيارها
محمود #يابني والله ماجبت سيره حاجه انا اصلا كنت جاي اطيب بخطرها عشان حستها زعلت من دعوه خديجه
جلس سليم بجوارها ليحتضن كتفيها بذراعه لتشهق بقوه
#اششششش .... يعني بزمتك دا تفكير واحده عاقله ..... جواز ايه اللي هفكر فيه ياعيشه .... وبعدين انا ان ربنا اراد يكون ليه ذريه مش عاوزها غير منك .... انا بحبك ياعيشه
لترفع راسها وتشهق بقوه
#ماهو جاسر كان بيحب عزه وهو اتجوز حور وبقي دلوقتي بيحبها ...
ليبتسم ويمسح دموعها
#والله انتي لوعيله صغيره ماهيبقي تفكيرك بالشكل ده ... هو صوابع ايدك زي بعضها احنا ملناش دعوه بحياه حد ... وبعدين ياست عيشه انا يوم ماحبيتك عاهدت ربنا اني عمري مااجرحك . دانا عايش جوا القلب دا ازاي اجرحه
محمود #تمام امشي انا بقي لحسن بقي شكلي وحش اووووي في القعده دي
سليم # عجبك كده .. الحج يقول علينا ايه دلوقتي وبعدين ازاي ياست هانم تعدي قدام ابويا بشعرك هاه
لتحدق في وجهه # نعم ... مش حرام علي فكره
ليلدغ خدها
#_ طب مانا عارف بس بغير اومي يابت فزي يابخيله اعمللنا حاجه نشربها
تحركت للخارج ليتنهد بقوه
#عمري ماتخيلت انها تفكر بالطريقه دي ابدا
محمود #طبيعي ياسليم
سليمبحنق #ايه اللي طبيعي فيها
محمود #عشان دي سنه الحياه يابني لو مفكرتش النهارده هتفكر بكره
سليم # دي لو كانت عاقر بجد عمري ماهجرحها الجرح ده
قطب بين عيناه
#تقصد ايه ياسليم
سليم بعجز #ااقصد ان ابنك هو اللي عاجز يوفر فلوس العمليه
محمود بسعاده # يعني عيشه ممكن تعمل عمليه وتخلف
هز راسه موافقا
#ايوه بس عارف عمليه زي دي علي الاقل عشان تعملها في حته نظيفه بدكتور كويس يبقي معايا ميت الف اجبهم منين
تنهد محمود بقوه وقال
#انا فاهم انت بتفكر ازاي بس دي بنت الراوي
#بابا من فضلك.
مجمود بجديه
#اسمعني يابن محمود ... سيدك النبي
#صلي الله عليه وسلم
#كان فقير بيشتغل بمال الناس ربنا اغناه منين
قطب بين عيناه
#تقصد ايه
#رد عليه منين
مرر يده في خصلات شعره
#من مال ستنا خديجه
#ولما بقي نبي كان بينفق علي الدعوه من مالها برضه مشفهاش بتمس كرامته في حاجه مشفش انه ااقل منها ..... يبقي ليه تحرمها وتحرم نفسك من نعمه ربنا موفرهالك ومديك مكانها ليه تسيبها تنجرح وتتعذب وتنهار وتشوف نفسها عاجزه وفيها نقص وانت في ايدك تجبر كسرها ليه يابني فهمني
سليم # انا مكنتش متخيل انها بتفكر بالشكل ده اصلا ...
#امال فاكرها بتفكر باي شكل غارت مثلا من حور وبسمه ومرات علاء مراتك مش من النوع ده .... عيشه كل اللي بتفكر فيه انت وبس ... حبها ليك اللي مخليها خايفه انك تضيع منها ..... انت في ايدك جوهره ربنا رزقك بيها متكسرهاش يابني ... عشان معني انها تقول الكلام ده وهي عارفه ان في امل انها تخلف يبقي عرضت وانت رفضت ... انا ماشي يابني وفكر في اللي قلتولك كويس
تابع محمود ينصرف ليدفن راسه بين ذراعيه اباه محق ... انهيارها بهذا الشكل لانه اغلق كل الابواب بوجهها
#هو بابا مشي
رفع عيناه لها ليبتسم
#هو انتي لبستي طرحه بجد
#مش بحبك تزعل مني
وقف امامها ليرفع وجهها ويزيح حجابها
#انا عمري ماازعل منك ياحبيبتي
قالت بانكسار
#حقك عليه ... انا مكنتش اقصد احسسك بالعجز بس .. مش هستحمل تبقي لواحده غيري والله هموت
تلمس شفتيها ليهمس
# ياعيشه انا مبشوفش في الدنيا غيرك انت فتنتي . ... حقك انتي عليه. ... انا موافق تعملي العمليه ... بس هردلك الفلوس لما ربنا يفرجها
احتضنته بقوه لتهتف بانفعال
#انا بحبك اوي ياسليم ..
رفع وجهها وقال #بس هردوهم
تعلقت بعنقه
#تحب اكتبك وصل امانه ارحمني بقي
↚
#ابيه جاسر انا كنت عاوزه اكلمك في حاجه انا كنت هقول لماما بس مش عاوزه حد يعرف حاجه حتي حور
قام جاسر من خلف مكتبه ليجلس امامها
#ايه الحكايه ياعيشه قلقتيني
فركت يدها
#اااانا كنت عاوزه .. يعني نصيبي في ورث بابا عشان محتاجه فلوس كتيرشويه
قطب بين عيناه
# المبلغ اللي انتي عاوزه بس فهميني ايه الحكايه
#اصل انا بقالي سنتين بتعالج عشان اخلف و
قاطعها #وازاي تخبي عني حاجه زي دي وهو جوزك حمل علاج من ده اخص عليكي ياعيشه ... وانا اللي بقول عيشه بنتي مش اختي
#سليم هو اللي قالي مقولش لحد علي الحكايه دي عشان كده محدش يعرف وهو مأثرش الفلوس كلها اللي كان بيشتغل بيها كان بيجيب بيها علاج ...
#سليم طول عمره راجل ... انت مش متخيله الحكايه دي كبرته في نظري اد ايه بس في امل مش كده
#لازم اعمل حقن مجهري وانت عارف عمليه زي دي تكلفها عاليه اوي ووو
قاطعها
#من جنيه لمليون ياعبيطه انتي بنت الراوي ولو عايزه تعمليها بره اسفرك
سقطت دموعها
#دا سليم وافق بالعافيه ... وبيقولي دي فلوس سلف وهردها
#انا مشوفتش في حياتي حد كده ... بس الصراحه سليم اوفر زياده عن اللزوم ... ولايهمك في مركز في المانيا هحجزلك فيه وبطلي هبل انتي كمان ميراثك من ابوكي في الارض والمصانع يفضل زي ماهو دا لعيالك ان شاء الله .... سليم فين دلوقتي
قالت بخوف
#في العياده بس بلاش تكلمه ياابيه
# هوانا عيل صغير تعالي معايا اوصلك عشان عاوز اتكلم معاه
ترجلت عائشه من السياره امام البيت
#عيشه ادخلي انتي البيت انا هروح لسليم
تحرك جاسر للداخل ليهب العامل واقفا
#جاسر باشا مرحب منور العياده
#د سليم عنده حد
#اه بيكشف علي معزه بس هبلغه
جاسر #معاه بني ادميين جوا
اشر ف #لاء صاحب المعزه هييجي ياخدها كمان شويه
#طب خلاص انا هدخله
دق جاسر علي الباب ليدخل عندما سمح له بالدخول
#سوري ياسليم قطعت عليك مع المعزه
ليرفع سليم وجهه ويقول ضاحكا
#كده برضه قطعت اللحظه الرومانسيه دي ... بس ايه الزياره الحلوه دي ... تشرب ايه بقي
اقترب وجلس علي المقعد
#انا جاي اعاتب مش اضايف
اخرج سليم العنزه لاشرف ليجلس امامه
#تعاتب ليه انا زعلتك في حاجه
#في حجات مش في حاجه واحده
قطب سليم #طب انا عملت ايه
#شوف ياسليم اول حد لاحظ انك متعلق بعيشه كانت حور وقالتلي عشان كده حطيتك تحت عيني ... سألت عليك في الجامعه وبعت سالت في جامعه بره لحد مااطمنت ان سليم راجل عارف ربنا وهيصون اختي .... بس انت منطقتش برغم اني كنت بشوف نظرات حبك في عنيك بتفلت منك غصب عنك وهي موجوده .. لحد ماطلعت في دماغ حور تسمعك ان عيشه جالها عريس ... وهي فعلا واحد من معيدين الكليه اتكلم عليها بس انا رفضته .عيشه امانه بابا في رقبتي ومش هديها الالراجل اثق فيه .... يحبها ويتقي ربنا فيها ... والرجل ده انا شوفته انت ... وربنا يشهد انك فعلا قريب مني زي غيث واعتبرتك في مكانه اخويا بالضبط
#تمام هو الكلام انا اول مره اعرفه بس ربنا يكرمك عيشه دي كل دنيتي وربنا يشهد وانت كمان انا اعتبرتك اخويا انت وغيث يمكن علاء بعيد شويه بس برضه بعزه
#دا مش حقيقي عشان انا لواخوك فعلا كنت قلتلي علي موضوع عيشه
#الحكايه مش كده انا بس مكنتش عاوز حد يعرف انها بتتعالج عشان محدش يجرحها بكلمه حتي لو مش قاصد .
#واحترمت الكلام ده .... ويمكن يكون عندك حق فيه عشان الموضوع ده حساس ... بس مش هي دي الاخوه عشان ده لو كنت معتبرني اخوك فعلا ... انا هحكيلك حاجه محدش يعرفها غيري انا وغيث بعد موت عمي مراد اللي هو ابو عزه مراته اجت البيت طلبت بورثه برغم انها عارفه ان عمي مراد فض الشراكه واخد ميراثه فعلا في المصنع بس كان ليه نصيب في الجنينه الشرقيه ... بابا تمنها وبالسيوله الموجوده كلها اللي عنده اداها لسهير واتنازلت عنها في السنه دي محصول الارض مغطاش وانتاج المصنع كنت قاعد مع بابا في المكتب برغم اني كنت لسه صغير بس بنحاول نشوف حل ... مكنش في حل غير اننا نبيع ارض يااما هنعلن افلسنا ماما كان عندها ورثها من ابوها وبابا كان زيك لوهتدبحه مش هيمد ايده علي فلوسها عشان كده مقلهاش وحذرنا حد يقولها ابو لسان مسحوب منه راح قلها واتفرج بقي الحجه زينب وهي واقفه بتعاتب وتفهمه ببساطه ان هما الاتنين مركبهم واحده ولما واحد يتعب التاني لازم يجدف مكانه وفعلا بابا اخد ورثها كله .... ومشينا بيه الشغل .... هو فضل شيلهالها وقبل مايموت كتبلها الجنينه الشرقيه وقالي دي فلوس امك ملكوش دعوه بيها ... انك تتسند علي مراتك لاده يقلل من رجولتك ولايمس كرامتك في اي حاجه .... انا عارف انت اد ايه مستصعب الحكايه ... بس اللي عاوز افهمهولك ان انت مكانتك عاليه اوي عندي ياسليم يكفي ان انت اتحملت علاج عقم وانا عارف كويس اوي دا مكلف اد ايه تلت سنين لااشتكيت ولاعرفت حد .... لما بابا اتوفي انا وعلاء ونصيب غيث كبرنا الشغل وفتحنا مصنع العاشر ... نصيب ماما في ورث بابا قلتلي انا وعلاء ان نص نصيبها هتكتبه لعيشه احنا رجاله وهي البنت الوحيده ووفقنا عن رضي فاصبح لعيشه ميراثها من بابا ونص ميراث ماما بعد موت بابا واول ارباح للمصنع حسبت نصيبها وعملت بيه حساب توفير في البنك وكل سنه بحطلها فيه نصيبها في الارباح ودي حاجه محدش يعرفها الاانا وغيث حتي ماما متعرفش الحكايه دي ... الحساب ده انا هاخد عيشه معايا بكره ونحوله باسمك عشان تعرف تسحب منه
#بس
#متقطعنيش واسمعني للاخر في مركز في المانيا للحقن المجهري دا تقريبا اشهر مركز في العالم ...عشان تسافروا وان شاء الله العمليه تنجح احتمال تكملوا فتره الحمل هناك ... يعني هتبقي محتاج سكن والحكايه دي اللي هينفعك فيها غيث عشان ليه علاقات كتير بره ... وانا هبدا اتصل بالمركز عشان تسافروا في ااقرب وقت ...
#مش عارف ااقول ايه
#متقلش حاجه بس خد بالك منها عشان محدش هيعرف يسافر معاكو ا لانا ولاغيث وعلاء اصلا ايدك منه والارض
تنهد سليم بقوه وهز راسه بعجز
#سليم لو بسمه كانت مكان عيشه وانت كنت مكاني كنت هتعمل ايه في غيث لو حكم رايه ورفض ان اختك اللي هو اخدها ... مريضه يعني ملوووش ذنب في دا ... عشان شايف ان دا يجرح كرامته ... حرمها وحرم نفسه انهم ياخدوا بالاسباب المتاحه وربنا ينعم عليهم بطفل
رفع عيناه ونظر اليه فاكمل
#محدش هيعرف غير غيث حتي ماما وحور مش هقولهم بس الكل لازم يعرف انك مسافر عشان العمليه غيث لازم يعرف عشان هو اللي بينزل ارباحها كل سنه في البنك
تنهد بقوه وهز راسه موافقا فقال جاسر
#اهم حاجه بس اوعي تسيب البت في المستشفي وتعاكس بقره ولامعزه من المانيا
ليضحك سليم
#لالا انا بحب انتاج بلدنا
#اصيل ياسليم
نعم سعيد وكلمات جاسر كانت كافيه برد كرامته ليخرج من العياده ويذهب للبيت ليري عائشه تزرع الغرفه مجيئا وذهابا
#في ايه ياعيشه مالك
قالت بارتباك .
#ممفيش بس اصل ابيه
قاطعها
#حضري التحاليل والاشعه. بتاعتك عشان نبعتهم بالفاكس للمركز في المانيا واستعدي بقي ياحلوه لشهر عسل طويل عشان ان شاء الله نرجع من بره ببننا
تعلقت بعنقه
#ربنا يخليك ليه ربنا ميحرمنيش منك ابداا ..
احتضن وجهها وقال بعشق عشق يخص عائشته وحدها دون غيرها من النساء
# ويخليكي ليه وبعدين انت متعرفيش ان خطر تقربي مني كده
#ليه ياحبيبي
#عشان بحب ادي لكل حاجه حقها بضمير اوووي
قال جملته ليرفعها بين ذراعيه لغرفه نومهما ويصفق الباب بقدمه
↚
# يعني العيب. في اختك
#ماما مينفعش كده ... انا قلتلك عشان لما تيجيلك متعتبيش عشان متجرحيهاش
#هجرح بنتي ياجاسر بس ازاي متقوليش
#سليم اللي طلب منها كده ولولا انهم هيسفروا مكنش هيقول
#وهو سليم حمل مصاريف سفر
#متقلقيش كله تمام هو مامن حاله وانا عرضت عليه لو احتاج مساعده يقولي
#طب ادي لاختك فلوس قبل ماتسافر تبقي معاها احتياطي
#انا مفهم عيشه لو احتاجت اي حاجه تليفون وهبعتلها علي اقرب بنك متقلقيش ... بس انا عاوز افهم اشمعني غيث يعني اللي انت متبنياه اوي كده
قبلت الطفل النائم باحضانها وقالت باسمه
#عشان شبه ابوك الله يرحمه
#ياسلام طب مانا شبه ابويا
#لاء انت واخد مني ... بس غيث دا حته من ابوك حتي ريحته .. وبعدين مراتك عندها امتحانات بتذاكر وحامل ووراها تؤم قرود بيجروها وراهم في البيت كله وفي الاخر ييجو يستخبوا منها تحت السرير بتاعي
جاسر ضاحكا
#مش كان نفسك تشوفي عيالي شوفي واشبعي ياحبيبتي
#يتربوا في عزك ياحبيبي ...دي اراده ربنا طبعا بس صحه حور تعبت ياجاسر تلت مرات حمل في اربع سنين كتير عليها يابني انت خايف تهرب ... بتربطها
بالعيال
#يعني رزق وربنا بعته اقوله لاء
#بس مش علي حساب صحتها ياجاسر ....
#يعني مطلوب مني اييه
#يعني مطلوب توقف خلفه شويه تقوم بالسلامه وتاخد وسيله عشان ترتاح حور تعبت اوي في ولاده غيث ...
#ربنا يسهل طب ماتقولي الكلام ده لغيث مهي بسمه كمان حامل ويونس قد غيث
#بسمه كبيره ياحبيبي ...وسابت فتره بين يحيي ويونس وبعدين هو انتو بتتسابقوا مين فيكوا هيجيب عيال اكتر وبعدين لعلمك كلمته وهو قلي لما تقوم بالسلامه هتاخد وسيله عشان تفوق للعيال ... عارف انا كنت قلقانه لما غيث خلف ليغير معاملته ليحيي بس هو فعلا حاسس انه ابنه الكبير
#ياامي غيث اتربي يتيم
قاطعته #يتيم في عينك داانا كنت بدلعه اكترمنك .
#ربنا يخليكي لينا ياست الكل وتفرحي بعيال عيشه كمان
#امييين يارب
قال جملته ليترجل لغرفه اطفالهاو كما ادعت امه قروده الصغار لما تلومه امه انهم زهره حياته يحب مراقبتهم ورسمهم جميعا ليري تغير ملامحهم الصغيره يعشق مشاغبتهم وصراخهم المزعج توافقهم القليل مع بعضهم عندما تجلس طفلته الكبيره تلاعبهم لتعلمهم الالوان والاحرف وتحفظهم القران ...تنهد بقوه ليرفع عليهم الاغطيه ويتوجه ناحيه غرفته ليري الجميله تغطو في النوم علي احدي كتبها وجهها يصرخ من الاجهاد للاسف امه محقه ... هو خائف من نقصان حبها من سنها الصغير من ابتعادها عنه الاولاد كوتد يغمس في الارض وهو يحتاج للمزيد والمزيد من الاوتاد التي تجذبها دوما نحوه تفكير اناني حقير ولكنه عاشق يخشي زوال عشقه من عينيها يريد ان ترتبط به اكثر ولكن علي حساب ماذا انهاكها وضعفها الواضح زفر بقوه ليتقدم نحوها ويرفعها من علي الاريكه انها منهكه لدرجه الاعياء لم تستطيع حتي فتح عيناها ينزع عنها حذائها ويرفع عليها الاغطيه ليتمدد بجوارها يتلمس بطنها المنتفخ يحب هذا .... يحب رؤيتها تحمل جزء منه بداخلها ...ابعد خصلاتها ليمرر اصابعه علي شفتيها سمرائه الفاتنه التي تحتمل تفكيره المعوج بصبر وحكمه تحسد عليها .. تحتويه دوما وكانها هي الاكبر سنا ... تنهي دوما تشتته بلحظه لتتقلب بنومتها وتحتضن خصره ثم تفتح عيناها الممتلئه نعاس
# اجيت امتي
#لسه جاي من شويه .. نامي ياحبيبتي انتي تعبانه
لتعتدل جالسه تفرك عيناها
# هحضرلك العشا علي طول
#انا اكلت في المصنع ارتاحي انتي شكلك تعبان
لترتمي علي صدره
#ااااه لوتعرف ياحبيب قلبي وانت معايا بحس بايه
ابتسم رغما عنه ورفع وجهها
#بتحسي بايه .
نظرت بعيناه وهمست
# بص في قلبي ياعيون قلبي شوف كام حاجه بتتمناك فرحه وشوق واماني كبيره وليالي حب بتسناك
لتتسع ابتسامته ويتلمس شفتيها
#كل دا عشاني
هزت راسها موافقه لتهمس
#من يوم ماعرفتك والدنيا ليها طعم جديد .والجنه اللي بيحكوا عنها مبقتش بعيد كل قصه حب فيها حاجه منك كل نسمه فجر بتكلمني عنك
ليريحها علي الفراش ويكمل علي البقيه الباقيه منها يلتهمها بعشق بشغف مهوووس لايتفجر بداخله الالاجلها وحسب حوريته الجميله
#بعشقك ياحوريتي وبعشق حياتي معاكي ....
منفعل عاشق يتفجر عشقه ليطيح بالمسكينه الصغيره .. المتاوهه بصوت عالي ولكنه ابعد من ان يستمع حتي صرخه جعلته يفيق
#ااااااااه جاسر انا بولد
↚
# الحاله مطمنش واحتمال كبير نفتح قيصري
جاسر بعصبيه مرتعشه
#يعني ايه مطمنش ... اعملي اي حاجه بس تبقي كويسه
غيث #جاسر اهدي بس عشان نفهم .. هي مش لسه في السابع يادكتوره
عقدت ذراعيها وقالت بتحدي
#تمام والمفروض انها ولدت قبل كده في السابع وجاسر باشا عارف الكلام ده زي ماهو عارف برضه انها حامل في تؤم واحنا موقفين من اول الشهر اي اتصال لان وضع الاولاد ميطمنش
غيث # تمام الكلام دا كله مفيش منه فايده الحل ايه دلوقتي
# زي ماقلت هنفتح قيصري بس احتمال نفقد واحد من التؤم
جاسر بالحاح #بس هي هتبقي كويسه مش كده
#ان شاء الله ادعيلها وعاوزين تلت اكياس دم عشان هي بتنزف
غيث بقلق #تمام انا هشوف حكايه الدم دي
دخلت الطبيبه ليرتمي جاسر علي كتف غيث
#هتروح مني ياغيث ... انا غلطان مش عاوز عيال بس تقوم انا خايف اوي
ربت غيث علي كتفه وقال
#اهدي ان شاء الله ربنا هينجيها وهتبقي زي الفل
#انا السبب بس والله نسيت
غيث بجديه #وبعدين انا عمري ماشوفتك كده اهدي ووحد الله
#لااله الاالله طمني وقولي هتبقي كويسه
#هتبقي كويسه ان شاء الله اجمد بقي شويه ... انا هروح اتصل عشان اجيب الدم وانت صلي وادعيلها
هز راسه موافقا ليتحرك غيث يرفع هاتفه
#ايوه ياسليم فوقلي كده ومتردش عشان عيشه متتخضش حور بتولد الحاله مش كويسه ومش ناقصه شده اعصاب حريم تعالالي علي المستشفي عشان جاسر منهار انا رايح اجيب دم عشان هتفتح قيصري
#ارجعله انت وانا هتصرف في الحكايه دي هجبها واجي
اغلق سليم الخط لتقول عائشه
#في ايه ياسليم غيث بيتصل دلوقتي يبقي فيه كارثه
هب واقفا ليبدل ملابسه
#مفيش كارثه ولاحاجه نهدي شويه الحكايه كلها حور بتولد اومي اتوضي وصلي وادعيلها
هبت واقفه
#ياحبيبتي ياحور طب هاجي معاك
#لاء انا لسه هروح بنك الدم عشان احتمال تولد قيصري
ادعيلها ياعيشه واول ماتقوم بالسلامه هاجي اخدك تمام
تابعته يخرج لترفع يديها
#يارب قومها بالسلامه ومتخسرناش فيها
وصل سليم المشفي ليجد غيث ويونس في مواجهته
#طمني ياغيث
يونس بانهيار # حور بتموت ياسليم
سليم بعصبيه #انت تخرس خالص مش ناقصه شده اعصاب
غيث بحزن #ادعيلها ياسليم خرجت علي العنايه والولاد في الحضانه الدكتوره بتقول لوعدي النهارده حالتها هتستقر بس العيال نزلين قبل معادهم والرئه لسه مكتملتش تعالي نودلهم الدم عشان الدكتوره سالت عليه من شويه
#طب جاسر فين
بلع ريقه بصعوبه
#ربنا يلطف بيه قاعد قدمها في العنايه الدكتوره لما شافت انهياره سبته يقعد جنبها مش عاوز يتحرك ولاينطق
#ياخفي الالطاف يارب الطف يالطيف
صامت عيناه معلقه بالشاشه التي تعلن ان قلبها مازال ينبض يمسك يدها البارده بين يديه وهو في مكان اخر وصوتها يختلط بصوت ضحكات صغاره عشق وانيس وحتي غيث الصغير يضحك لتستشعر وحدها وجوده تبتسم لابتسامته
#تعالي يابابا العب معانا
ليجلس علي الارض بجوار صغاره
#تعالي ياحجه زينب شوفي ابنك وهو بيلعب
لتحتضنه عشق
#ننا بتلعب معانا
حور #شوفت بقي امك بجلالك قدرها بتلعب معاهم
ليتعلق غيث الصغير برقبتها ويغرز اسنانه الصغيره بها لتصرخ ويجري الصغير لتجري خلفه
#مش هعتقك ياغيث
حتي تكاد تمسكه ليتجمع عليها التؤم ليحموا اخيهم ويقوموا بدغدتها لتتمرغ بالارض
#جاسر الحقني
#ولااعرفك مش بتلعبي
لتتهامس هي والثلاثه الصغار ثم يتوجهوا نحوه لينقض عليه الاربعه ليوقعوه ارضا يضحكو وضحكاتهم ترج المكان ،،،،،،، صوتها يتردد باذنه وهي تعلم صغاره القران
#قل هو الله احد
صوتها العذب وكلماتها الرائعه قربها جنته
يد وضعت علي كتفه ليرفع عيناه لغيث الذي يقف امامه وتسقط دموعه غيث
#وحد الله ياجاسر ان شاء الله هتبقي كويسه ... اوم ياحبيبي قوم تعالي معايا نطمن علي العيال
#مش عاوز حاجه ... خلاص مش عاوز عيال بس تقوم ... انا كنت عاوزهم عشان متسبنيش ..
انا اللي عملت فيها كده ياغيث ،،،،،،والله العظيم نسيت .... هي هتقوم صح ،،،،،حور مش هتسيبني ياغيث صح
امسك غيث كتفيه وهتف بوجهه
#فووووق قوم اتوضا وصلي وادعيلها ....
لتسقط دموعه اكثر ويقول باختناق
# والله ماقادر ... مش قادر ااقف علي رجلي ...
لتسقط دموع غيث ،،،،،جاسر الجبل الوتد الذي يجمع بيت الراوي بل البلد باكملها ينهار بهذا الشكل ويبكي كطفل منهار يمسح دموعه
#جاسر احنا كلنا محتاجنلك ...
#وانا مش عاوز حاجه غيرها
#قول يارب
ليصرخ #ياااارب انا ملييش غيرك متموتش قلبي حي يارب يااارب الطف بيا .... يارب متخلنيش اعيش الكسره دي
ليخرج غيث سليم بلهفه
#طمني ياغيث غيث #جاسر بيموت جوه ... انا اول مره في حياتي اشوفه كده ...دا دفن ابوه ومنهارش كده
#يونس كمان منهار اووي معلش ياغيث روحله انا شخط فيه جامد لمااجيت ... وانا هدخل لجاسر
تحرك غيث ناحيه يونس الذي يجلس بالارض يحتضن ساقيه ويدفن راسه بينهما ربت غيث علي كتفه ليرفع وجهه ويقول بقهر
#ماتت مش كده
#والله كويسه ... هي بس لسه مفأتش ...قوم ياحبيبي متعدش كده في الارض
# بس انا معنتش موجوع ،،،الوجع وقف ... قلبي بطل يوجعني
انقبض قلب غيث لسبب لايفهمه ليتحرك ناحيه الغرفه الزجاجيه حركه اطباء واحد الامن يتوجه ناحيه الغرفه جاسر يصرخ
#حوووووور
يدفعه رجل الامن وسليم ليسرع ناحيته .... ليضمه علي صدره عيون سليم الباكيه وصوته بالاسترجاع .... عاجز عن النطق عن فعل اي شيء لحظات وكانها الدهر لتصدر صرخه من يونس تنتشل الجميع من صدمته
#ااااااه حور عايشه
ليخر جاسر امامه ويقو ل بارتعاش
#هي عايشه صح يايونس
ليرتمي بين ذراعيه ويقول
# والله عايشه وهتفوق
تخرج الطبيبه من الداخل
#الحمد لله قلبها اتوقف دقيقه بس ،،،،،ودا وارد في حالتها بس الحمد لله قلبها رجع تاني ... ومعدلاتها استقرت وان شاء الله هتفوق وهتبقي كويسه
غيث # احنا متشكرين جدا
الطبيبه # هما الاولاد بس اللي هيفضلو شويه في الحضانه قدمنا سته وتلاتين ساعه علشان نشوف نتيجه الحقن اللي عملناه وربنا يسلمهم ان شاء الله
ليخر جاسر علي وجهه ساجدا
#اللهم لك الحمد اللهم لك الشكر
ليرفعه سليم من علي الارض
#قوم ياجاسر احنا في ساعه اجابه .الفجر اذن يلا عشان نصلي جماعه
↚
#هاي عمو غيث اجاه
يحيي # بابا حبيبي جه
ليجري عليه ويتعلق بعنقه
يحيي #وحشتني خالص خالص
بسمه #يحيي انزل خد عشق وانيس وادخلو قوضتك لعبهم
يحيي #طب ويونس وغيث
فرك غيث راسه
#هتعرف تاخد بالك منهم
يحيي وهو يشب علي قدميه
#طبعا انا كبرت وبقيت راجل
لتقترب الجميله ذات الشعر البني وتشد بنطاله
#عمو غيث هي ماما وبابا فين
رفعها بين ذراعيه وقال
# ان شاء الله يرجعو قريب
عشق #طب والنونو الجديد
تنهد #ان شاء الله يبقوا معاهم
يحيي بعصبيه #بابا من فضلك نزل عشق
حدق بالصغير #ليه بقي ياسي يحيي
#عشان مينفعش تشيلها ووووالفستان بتاعها اترفع وو
انزل عشق #باس باس انا مش فيقلك من اصله هبقي اتكلم معاك في الموضوع ده بعدين
انتظرت بسمه انصرافهم لتقول بلهفه
#طمني ياغيث
ارتمي علي الاريكه متاوه بالم
#زي ماهي يابسمه ... الولاد الحمد لله ... حالتهم بتتحسن بس هي
هز راسه نفيا
#يعني ايه ياغيث دي بقالها ست ايام
#ربنا يلطف بيهم انتي لوشوفتي شكل جاسر هيصعب عليكي دا مبينمش ومبيكلش تقريبا بيشرب شويه الميه بالعافيه ...
#ربنا يلطف بيه انا خايفه اوي
ضمها بين ذراعيه وقال
#وانا كمان خايف اوي ... عارفه اللي مطمني يونس ... يونس الوحيد اللي بيقول انها هتبقي كويسه عشان الوجع بيقل عارفه انا متخيلتش حقيقه الرابطه اللي بينهم الاماقلب حوروقف هو اللي قالي وهو كمان اللي قلي انها عايشه
#ربنا يخليهم لبعض .... ويرجعك بالسلامه ياحور
#يارب .. المشكله دلوقتي في عيشه رفضه تسافر وميعاد حجزها بعد يومين دااحنا اخدنا ميعاد قريب بالعافيه
#انا هكلم سليم
#سليم مشجعها مش عاوز يسافر الالما يطمن علي حور
#ربنا يزيح الغمه ويفك الكرب انا هدخل احضرلك الحمام انت محتاج تنام ياغيث
#مفهاش نوم انا هاخد حمام ومعلش جهزيلي لقمه يمكن يرضي ياكل
تابعها ليريح راسه للاعلي ... متعب منهك نعم ولكن قلبه متالم بشده حال جاسر ذكره بحاله عندما ماتت سما شعور الضياع والتمزق احدهم ينتزع منك الروح فتشعر بعذابها ولكنها لاتخرج لتعيش بعذاب مستمر ...
#غيث ابقي فوت علي ماما طمنها عشان قلقانه ... هو علاء مأجاش
هب واقفا وقال بعصبيه
#_ والنبي يابسمه متعصبنيش انا علي اخري
وقفت امامه وقالت
#غيث خدني في حضنك عاوزه اطمن
ضمها بين ذراعيه ليتشمم رائحتها العطره
#يااااه يابسمه كنت محتاج اوي الحضن ده
لترفع راسها وتقول
# طلع صدقه واوهبلها ثوابها واستغفرلها ياغيث
حدق بوجهها
#تقصدي مين
تنهدت بقوه #انا فاهمه ياغيث ان اللي حصل هيخليك تفتكر غصب عنك ...
ليقبل جبينها ويهمس
#ربنا يخليكي ليه يارب
مدد غيث جسده المنهك بالماء الساخن بالمغطس ليريح راسه للاعلي ... ارتسمت علي وجهه ابتسامه من بسمته المتفهمه ....غريب ان يعرف احدهم ماتفكر به دون النطق غريب ولكن ممتع ان تعيش مع امراه تستطيع قراءه عيناك ككتاب مفتوح مترجم بلغتها الخاصه تنهد بقوه لا ينكر ان حال جاسر مشابهه لما عايشه بعد فقد سما ولكن الغريب انه لم يتذكرها هي ...نعم ترحم عليها لقد حملت اسمه وحجبت قلبه لعشر سنوات بعد فراقها ولكنه لم يذكرها .... بسمته رسمت له حياه رائعه يحيا بداخلها هو واطفاله يحيي ويونس وهذا الزائر الجديد يعشق يونس ولكن ليس بمقدار يحيي ذلك الفتي الذي يحمل ذكاء امه وروحها الطيبه واكتسب منه عنفوانه وواضح انه اكتسب الغيره المفرطه الذي اكتسبها هو شخصيا من عشق بسمته ..يحيي يقلده في كل شيء طريقه تناوله الطعام حديثه عصبيته وكان يحيي هو ظله وامتداده علي الارض .... تنهد بقوه ليسترجع هذا اليوم السيء الذي عاد به من المدرسه يبكي
#مالك يايحيي
لن ينسي تلك النظره لوم عتاب شيء لايفهمه بعيون الصغير لينحني امامه
#في ايه يايحيي
#المس بتكدب وتقول ان انا اسمي يحيي حسام
اغمض عيناه وقال
#بس هي مكذبتش
# بس انت بابا صح صح انا بابا وانت ابني الكبير اللي بربيه من وهو قد كده وبيقولي ياغيت اوبح
#لاء انا مش كنت بقول كده
#لاء كنت بتقول كنت صغير اوي حسام دا يبقي بابا بس هو مات وماما لسه حامل فيك .... وبعدين ياسيدي في يوم وانا نايم هنا لقيت ولد شقي معرفوش طالع فوقي وبيصحيني
# دا انا
#دا انت بس اول ما شوفتك حبيتك اوي وفضلت شيلك طول اليوم كنت جاي مع ماما لحور ... بعد كده اتعلقت بيك اوي ... وحبيتك اوي وقعدت ادعي ربنا كتير كتير يارب خلي يحيي ابني وخليه يحبني زي مانا بحبه وربنا استجاب دعوتي مش انت شوفت صور الفرح بتعتي انا وماما مش انت كنت معانا وانت صغنون خالص ...
#ايوه
#اهو من وقتها بقي ربنا اداني احلي واغلي ولد بحبه اوي
#انا كمان بحبك اوي يابابا
#شوفت بقي ربنا بيحبك اد ايه كل الاولاد عندها بابا واحد بس انت بقي
#عندي ببهيتين بابا عايش مع اسمي وبابا عايش معايا
ليحتضنه بين ذراعيه
#صح ياحبيبي عندك ايه
#ببهيتين
تنهد بقوه لقد مر بنفس الشيء عندما علم باختلاف اسمه هو وجاسر يومها والده اخبره بحزم
#انت ابن اخويا ماما رضعتك عشان تبقي ابني من الرضاعه يعني انت ابني بس شايل اسم اخويا ياغيث فهمت
يحيي يمس هذا بداخله شعور اليتم ... لذا يحاول منحه ماكان يعجز عمه عن منحه اياه ....
بعد قليل كان يتحرك للخارج حمام ساخن طعام شهي وجو اسري دافيء ليتحسس بطنها المنتفخ
#عارف انك تعبتي اوي الايام اللي فاتت الضغط كبير عليكي اوي
#ازمه وهتعدي ان شاء الله انيس بيعيط جامد زي مايكون قلبه حاسس
#مع ان اللي سالت عشق
#انيس متأثر اكتر بس مش بيعرف بيتكلم زي عشق
#طب وغيث
#لاء غيث دا ملوش علاقه بالاتنين هو اهم حاجه عنده نناه هي اللي بتاكله وتغيرله تقريبا متبنياه
#عشان شبه بابا الله يرحمه
#يااااه اد كده كانت بتحبه
#ولسه بتحبه بابا خرج من البيت وهي وراه عشان ترجعه مشلوله
#غيث انت محتاج بجد تنام
#مش هقدر يابسمه مش هينفع اسيبه اكتر من كده بس كان لازم اجي اطمن عليكوا
قبلت راسه
#طب كل بقي وانا هعملك كوبايه قهوه كبيره ..... علاء ماجاش
ترك المعلقه من يده وقال بغضب
#تاني يابسمه ،،،،طب بتفوري دمي ليه علي الاكل
وقفت امام
#خلاص دا كان سؤال حسن او حسين او محمود اي حاجه يعني
#ود ول مين بقي ياست بسمه
حكت راسها وقالت
#بص ياغيث ياحبيبي انت تاكل زي الشطور الامور علي مااعملك قهوه ومش هتكلم خالص ... عشان انت قله النوم مخليه تفكيرك مش مظبوط ماشي
قالت جملتها ووقفت تصنع القهوه تناول بعض الطعام وقال
#انتي عارفه لو شفت خلقه علاء ااقل واجب هطحنه
#التمس لاخوك المسلم
قال بغضب
#التمس له العذر عشان الباشا ياحرااام راح يصيف مع مراته وحماته مش كده
قالت بغيض #بيصيف انت بتهذر مش كده
#لاء مبتهببش
#امال مين اللي مشغل المصنع
زفر بقوه # بشغله بالتليفون وبطمن علي شغل مصر
ربتت علي كتفه وقالت بحب
#معلش ياغيث تعالي علي نفسك ومتقلش لجاسر
#هو جاسر حاسس بحد ولابحاجه دا الدكتوره قالتله العيال اتحسنت يمكن يروحلهم يخرج حتي من القوضه مبيتكلمش غير مع يونس وبس .... دا جيبله سرير في القوضه بتعتها عشان ينام عليه الدكتوره تقريبا مستنيهاها بس تفتح عنيها وهترمينا كلنا بره المستشفي بتعتها ....
#بيتكلم مع يونس عشان بيحس بيها مش كده
#بغباء بيحس بغباء يعني هي في غيبوبه مش حاسه بحاجه هو بطنه توجعه ليييه والدكتوره تقول فعلا الجرح كان شادد الصبح جاسر بيقوله هي كويسه يايونس قاله هي كويسه هي بس نايمه ودا ماصدق فضل يهز فيها وينده عليها لم علينا المستشفي كلها ومش عاوز يقتنع انه كان بيطمنه هدناه بالعافيه قلبي وجعني اوي عليه الصدمه وحشه اووي يابسمه
احتضنت راسه وربتت علي شعره
#ان شاء الله هتقوم وهتبقي كويسه
ضمها اليه #ربنا يخليكي ليه ... عارفه انا حاسس بوجعه اوي فكرني بحالي والوجع اللي كنت فيه ... بس جاسر اسوء ... عارفه يمكن لو سما كانت ماتت وسبتلي طفل كنت هتوجع برضه بس مش هنهار كنت هرجع للدنيا عشانه ...
جاسر بقي مش شايف اي حاجه غيرها ولاعياله اللي في الحضانه ولاالكبار حتي ... بيعيط بحرقه انا كنت عاوزها متسبنيش مش عايز عيال ترجعلي ومش عاوزهم
قالت باختناق
#للدرجادي منهار
#واسوء لاقدر الله لوحور جرالها حاجه قلبه هيقف وراها ....
احتضنت خده وقالت حاول تثبته عارف انا ممكن اسيب العيال لماما واروح بس مش قادره اشوفها راقده كده حور انا اللي مربيها تقريبا مبتعدش علي طول بتتنط دي حتي وهي حامل كانت تجري ورا العيال في البيت كله عشان تاكلهم ...وهي صغيره كانت العروسه اللعبه بتعتي اسرح شعرها والبسها فساتين واقعد اناكف في الولا يونس ...
هب واقفا ليحتضنها بين ذراعيه يمسح دموعها
#ربنا ميخسرناش فيها اللي انا خايف عليهم بجد ابوكي وامك قاعدين قدام القوضه مبيتحركوش ...
#ربنا يستر ويعدي الازمه دي علي خير ... بس اللي مش فاهماه ايه اللي خلاها تولد دلوقتي ... المره اللي فاتت الضغط العصبي وخوفها علي جاسر هو اللي
خلاها تولد بدري .... بس المره دي هي اه كانت تعبانه بس دا الطبيعي
ربت علي خدها وقال
#لما تفوق بالسلامه هقولك ... هروح انا بقي لماما دلوقتي وهقولها تكلم عيشه تليين دماغها وانا هحاول مع سليم
#سليم خايف
نظر بعيناها #خايف علي حور
هزت راسها نفيا
#خايف علي عيشه .... خايف تدخل عمليه يحصلها زي حور سليم بيعشق عيشه ... هو اصلا كان خايف قبل موضوع حور وبعد اللي حصل الخوف اللي جواه زاد
#انتي جبيتي الكلام دا منين.
#من صوته وطريقه كلامه انا عارفه من ساعه ماقرر حكايه العمليه دي وهو خايف دلوقتي بقي مرعوب دا اخويا ياغيث
شرد تفكيره كان يفسر تردد سليم من اجل المال ولكن كلمات بسمه اوضحت الكثير تنهد بقوه
#تقريبا عندك حق ....
#قله بسمه بتقولك لكل اجل كتاب محدش بيزود عمر حد لحظه بس لازم ناخد بالاسباب
#طب مهو عارف الكلام ده
#لحظات الخوف بتلغي من عقلك كل حاجه ... بيبقي الانسان محتاج حد يذكره يرجعه لايمانه عشان يثبت
قبل جبينها .#حاضر هقوله وهقول كده لجاسر .. ربنا يخليكي لينا كلنا ....
قال جملته وتوجهه لوالدته البيت فارغ لايوجد به روح ... وكان من تمنحه الروح غادرت توجهه الي غرفه والدته لتصدق وتغلق المصحف وترفع عيونها الدامعه اليه
#طمني ياغيث
جلس امامها ليقبل يدها
#الحمد لله الولاد هيبقوا كويسين
#حور ياغيث حور لو جرالها حاجه اخوك هيروح وراها
#بتتحسن ياامي متقلقيش بس انا عاوزك تكلمي عيشه ميعاد عمليتها قرب ولازم تسافر بعد يومين
رفعت يدها امامه
#لما نبقي نطمن علي حور ...انا مشلوله ياغيث اول مره في حياتي احس ان انا مشلوله دلوقتي حسيت بالعمر كله انا عجزت اوي ومشلوله مش قادره اروح اخد ابني في حضني واطمن علي حور غصب عني
اللعنه وقوع حور ضرب الجميع بمقتل تلك الدموع الغاليه لم يراها سوي يوم موت عمه ليحتضنها اليه
#اهدي ياماما لو عاوزه تروحي هاخدك معايا بس تعب عليكي ياحبيتي
#خدني معاك .... اخوك بيموت انا حاسه بيه ...محدش هيفوقه غيري ..... اخوك محتاجلنا كلنا جمبه
ربت علي راسها ليقبل جبينها
#بس تطمني عليه وهرجعك اتفقنا
هزت راسها موافقه
بعد قليل كان يعبر بها الممر لغرفه العنايه المركزه لتاتي خديجه نحوها وتقول بدموع
#تعبتي نفسك ليه بس
#مش بنتك لوحدك انا بس مكنتش لقيه حد يجبني ... غيث هنا علي طول وبسمه ربنا يكون في عونها بالعيال وعيشه مرديتش تجبني
عائشه #ياامي انا خايفه عليكي
زينب # دا مش خوف انتوا حسستوني بالعجز ... وديني
لاخوك ياغيث
تحرك بها غيث للغرفه لتقف عيناها علي حور المستكينه مغمضه العينان ثم تقع علي ولدها قلبها اعتصره الالم علي حاله فقد الكثير من الوزن لحيته مطلقه باهمال ملابسه مبعثره عيناه غائره تشع بدوائر سوداء
#جاسر
ليحول عيناه اليها ويتحرك بغير ثبات ليسقط علي ركبتيه امام كرسيها
#كنت محتاجلك اوي ياامي
ليلقي بنفسه بين احضانها
#قوليلي انها هتفوق انا بصدقك اوي .... انتي صح كان عندك حق انا اناني ووحش بس تفوق اشوف عنيها بس هو دا كتير ... انا غلطان يارب مش عاوز عيال بس تفوق
#اششششش قول لااله الاالله
#لااله الاالله
لترفع وجهه وتقول بيقين
#ان شاء الله هتفوق وهترجعوا تملو عليا البيت تاني ... فوووق ياجاسر .... وارضي اللي كتبه ربنا هو اللي هيكون
لتسقط دموعه
#والله راضي بس مش قادر
#تبقي مش راضي .... ارضي بحكم ربنا وسلم ليه وارضي بقضاءه .... ايييه هتحارب ربنا ... اعمل اللي انت عاوزه هتقدر تغير مكتوب
هز راسه نفيا
#يبقي تقف علي رجلك وتفوق جاسر مؤمن ومسلم لقضاء الله وقدره
#اللهم اني لااسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف فيه
ربتت علي خده
#اثبت عشان ربنا يكتبلك الاجر اثبت عشان عيالك اللي ميعرفوش عنك ولاعن امهم حاجه من اسبوع .. اللي صحيوا من النوم لاتلقوك ولااتلاقوا امهم ... دول امانه حور في رقبتك عاوزها تفوق تقلها انك مصنتش الامانه ... العيال اللي مرميه في الحضانه دول مش حته منها ... لما تفوق هتقولها ايه ... انا رميتهم في الحضانه ومسالتش عليهم مره واحده .... معرفش ان كانو حيين ولاميتين معرفش حتي نوعهم ... هتقولها ايه فهمني
كان ينظر اليها بعجز حقيقي وكان شيء ما ينزاح عن بصيرته لتكمل
#قوم اطمن علي ولادك وتعالي طمن الكبار انيس طول الليل بيعي وتعالي طمن الكبار انيس طول الليل بيعيط وعشق طول النهار بتسال غيث يمكن متعلق بيا بس برضه بيسال ..... ايه منتاش قد الامانه اللي في رقبتك ... ولاحور رقدت خلاص عيالها تضيع
اغمض عيناه ليقول بضعف
#حاضر ...حاضر ياامي
ربتت علي خده
#قوم كلك لقمه عشان تصلب طولك ...وروح خد عيالك في حضنك وطمنهم ان امهم بخير كتر خيرها بسمه بنت اصول شالت اللي المفروض تشيله انت ... عمرك ماهربت من مسؤليه ياجاسر
اغمض عيناه لتهرب عبرته
#تقيله عليا ياامي ... تقيله اوي من غيرها ....
#ربنا يردها بخير روح ياجاسر وخد معاك سليم يخرج عجلين يوزعهم بنيه الشفا صلي يابني وادعيلها ... لكن اللي انت فيه دا قنوت ويأس ومحدش بيعاند ربنا يابني
ليستغفر جاسر ويمسح وجهه بيديه يسنده غيث ليعتدل وبالكاد اكل لقيمات لاتسد جوع طفل غيث
#تعالي بقي اروحك
زينب بصرامه #انا هفضل جنبها لحد ماترجع بالسلامه
غيث بحنق #ياجماعه انتو ليه مش عاوزين تفهموا ان دي عنايه مركزه ممنوع فيها الزياره وانتو عاملنها سويقه
زينب #انت تخرس خالص وتروح مع اخوك عشان العيال في بيتك ومتخلهوش يسوق وقول لبسمه تجيب هدوم لحور وهدوم للعيال الغلابه اللي في الحضانه دول
غيث #انا اشترتلهم ياامي اول مااتولدوا احنا جايين من غير حاجه اصلا
زينب #ينفع تسمع الكلام من غير مناقشه انا مش عاوزه منهده وانت جاي هتلي مصحفي من قوضتي والسبحه
غيث #والدوا ولاده بره الحسابات
زينب #لو معترضتش متبقاش غيث سند اخوك دا مش قادر يقف
اسنده غيث ليتحرك به للخارج ليقابله سليم
#طمني ياجاسر فاقت
هز راسه نفيا ليعلق غيث
#هي قالت محدش هيفوقه غيرها تعالي معانا ياسليم
جاسر #سليم خد عجلين من الزريبه ادبحهم ووزعهم عاوز كل بيوت البلد تدعلها ...
سليم #حاضر انا هاخد عيشه وبابا ونقوم. بالحكايه دي
ليقول محمود #اجمد يابني
ليحرك راسه #يونس فين
يونس #انا اهوه
جاسر #تعالي معانا ...
يونس #هسيبها وامشي
جاسر #عشان خاطري يايونس طول مانت معايا انا مطمن
ليخرج الجميع وتظل خديجه وزينب بصحبه حور الراقده في عالم اخر تنازع الظلام بشراسه اطفالها يبكون ولاتستطيع احتضانهم شيء ما يشبسها
بالارض ولكنها ليست خائفه ملمس يده علي يدها يطمئنها حتي تلاشي الدفيء لتصرخ جاسر متسبنيش ولكنه لايستمع تصرخ ولكنه يبتعد يبتعد تبكي بقهر لتراه يحتضن صغارها الباكين لتبتسم هو لم يتركها تراه من بعيد يقترب بصغارها ليمد يده اليها لما لايقترب هي لاتستطيع الحركه قيود تمسك ساقيها ولكنها ستحارب ... ستصل اليه حتي لو بعد حين
↚
ترجل غيث من السياره ليستند عليه جاسر لتفتح بسمه لهم الباب
بسمه #ان شاء الله هتبقي زي الفل
غيث #معلش يابسمه حضري الحمام لجاسر وهتيلوا هدوم من عندي
انصرفت ليخرج الاولاد من الداخل ويجرون نحو ابيهم ليخر بالارض يضمهم اليه يتشمم انفاسهم روح حبيبته تسكن بهم
عشق #ماما مش اجت معاك يابابا
انيس #هو احنا مش هنشوفها تاني دي بقالها يوم ويوم ويوم مش اجت
غيث # ما ما وننا
جاسر # ماما تعبانه شويه بس هي هتروق وتيجي .. خلو بالكوا من بعض انيس خد بالك من اخواتك ومتتعبش خالتو بسمه ماشي
عشق # هو انت هتمشي تاني
انيس #يعني يسيب ماما لوحدها
يحيي #متخفش ياعمو انا بخلي بالي منهم
ليبتسم للفتي ويربت علي كتفه
#طبعا يايحيي ماانت الكبير
يونس # طب مفيش ازيك ياخالو ولاحاجه
غيث #خاتو بيبي
ليرفعه بين ذراعيه
#تصدق انت الجدع اللي فيهم
يحيي #امال خالوا سليم فين
غيث #راح الزريبه يايحيي ... خد اخواتك وادخل القوضه
عشق #لاء انا هقعد مع بابا واعمله العشا زي ماما
انيس #صح ونقلعه الجزمه عشان هو كان تعبان ... ماما بتعمل كده
قال جملته لينزع عنه حذائه وجوربه ليهمس باختناق
#انا بحبكوا اوي ... وماما بتحبكوا اوي
عشق #ماما جابت نونو جديد زي غيث صح اسمه ايه
غيث #هي جابت اتنين بس تعبنين شويه بس هما ولاد مش بنات
لتمط عشق شفتيها وتقول بحزن
# يعني مفيش اختي كله اخويا اخويا ...
جاسر #ادعيهم ياعشق دول تعبانين اوي
انيس #هما اسمهم ايه يابابا
#لما ماما تقوم هتقولينا
بسمه #سيبوا بابا بقي ياخد حمامه وتعالو معايا نعمل الاكل يلا
اسنده غيث للداخل ليعود قالت بسمه #دا شكله تعبان اوي
#مش قلتلك ... كويس ان العيال هنا مش عاوز يدخل البيت
#عامل ايه يايونس
#تعبان اوي يابسمه حاسس بحجره واقفه علي صدري زي مايكون روحي بتنسحب مني
#هتبقي كويسه
#عارفه امبارح غمضت عيني جنبها شوفتها واقعه في بير غويط بتحاول تطلع منه مش عارفه ... جسمها ضعيف
بسمه #ربنا يعديها علي خير يارب
الجميع #ياارب
بسمه #بس انت قدرت تقومه ازاي
#مش انا ماما كلمته كلمتين فوقته بيهم ... .. يحيي
خرج الصغير #نعم يابابا
#عارف قوضه ننا المصحف بتاعها هتتلاقاه علي المخده هاته وهات السبحه اللي تحت المخده وهات شنطه العلاج وتعالي
يحيي #فوريره
لينطلق ركضا للخارج ... خرج بعد قليل نعم الحزن يمليء وجهه ولكنه متماسك نوعا ما
جاسر#يونس
يونس #كويسه متقلقش
بسمه # يلا ااقعدوا بقي عشان تاكلو لقمه
جاسر #ملييش نفس يابسمه والله
بسمه #طب وحياه حور عندك
تقدم جاسر ليجلس امامهم
ينظر الي الطعام بشرود قال بحنين
#حور بتحب المحشي اوي
نظرت بسمه الي غيث ليربت علي كتفه
#بكره ياسيدي تقوم وتعملك احلي محشي ...كل ياجاسر عشان خاطري
ابتلع بعض الطعام بصعوبه
#مش. قادر ياغيث كل انت انا هبص علي العيال علي ماتخلص
بسمه #طب بلاش اكل هجبلك كوبايه لبن دافيه
#متتعبيش نفسك يابسمه كفايه الحمل اللي انا راميه عليكي ...
#متقولش كده حور دي بنتي مش اختي بس
قامت لتعد له الحليب وتحرك هو ناحيه غرفه الاطفال
عشق #بابا احنا عاوزين نيجي معاك نشوف ماما
انيس #والنبي يابابا والنبي والنبي
اغمض عيناه بالم
#صلي الله عليه وسلم ..... مينفعش ياانيس ماما تعبانه ومش هترد عليكوا
عشق #احنا هنشوفها ومش هنتكلم معاها هنبوسها بس
انيس #ومش هنعمل دوشه
خالص اصل ماما وحشتني اوي اشوفها بس
تنهد بقوه #طيب بس من غير دوشه عشان غيث ميحسش وترجعوا مع عمكوا غيث علي طول
يحيي #اجي معاكو ياعموا عشان اخلي بالي منهم
ربت جاسر علي كتفه #ربنا يحفظك يايحيي
غيث #يلا بينا ياجاسر الواد يونس مش عاوز ياكل هو كمان
جاسر #معلش ياغيث انا عارف انك تعبن معايا عشق وانيس عاوزين يشوفوا امهم يمكن وجودهم حواليها يخليها ترجعلنا
#ياجاسر دي مستشفي ودول اطفال يحيي #يابابا متخفش انا هروح معاهم واخلي بالي منهم تعالي ياانيس هغيرلك وانتي ياعشق روحي لماما تغيرلك
بعد قليل كان يترجل جاسر ويونس وغيث والاطفال الثلاثه لتقابلهم الطبيبه بوجهها البشوش المعتاد
#مساء الخير ياجاسر باشا
#ايه الاخبار
#الحمد لله الاولاد بقوا بخير وممكن يطلعو من الحضانه بكره ان شاء الله
#طب وحور
#احسن كتير معدلتها الحيويه كويسه جدا ودا مؤشر هايل
يونس بلهفه
#يعني ممكن تفوق
#ان شاء الله زي ماربنا نجا
الاوالاد ان شاء الله هينجيها
انيس #طب انا عاوز اشوف ماما
انحنت الطبيبه امامهم وقالت باسمه
#اهلا بالتؤام الاشقيه ... بس ماما تعبانه
عشق#احنا مش هنعمل صوت هنبوسها بس ونخرج اصل هي وحشتنا اوي
ربتت الطبيبه علي كتفهما
#طب تعالوا معايا .
تحركت بالاطفال ليتحرك خلفها الجميع وقعت عيناه عليها مازالت مغمضه غارقه في عالم بعيد عنه ولكن مهلا هناك ابتسامه شاحبه علي وجهها ... يقترب ليجلس علي طرف الفراش يتلمس بسمتها الباهته
#حور ... فتحي عنيكي وحشتيني اوي ...
ليصعد انيس علي الفراش ويلقي نفسه علي صدرها
#وحشتيني اوي ياماما
عشق وهي تحاول التسلق
#لاء ماما وحشتني انا
زينب# وبعدين ياولاد ماما تعبانه
انيس #لاء ماما بتلعب عامله نايمه عشان نصحيها
ليهزها الصغير بيديه الصغيره
#ماما اصحي ... عارفه خالتو مش قالت لينا ان انت تعبانه ... قالت ماما راحت تجيب النونو ... انا مش بحبه عشان خلاكي تنامي
عشق #يحيي طلعني عاوزه ابوس ماما
ليرفعها يحيي بصعوبه لتدفع انيس قليلا
#ابعد ياغلس ماما هتحضني انا
لتربت علي وجهها بيدها الصغيره
#ماما ردي عليا انا مش علي انيس هو وحش اصلا انا بنوتك بس كده مش تجيبي بنوته كمان بس مش مهم .... قومي ياماما عشان خاطري غيث قاعد مع يونس وخالتو بس بيقول ماما فين ...
اغمض جاسر عيناه بالم
#غيث روح العيال دي
الطبيبه #لاء سيبهم وجودكوا حواليها خلي ضربات قلبها تبقي اسرع ومعني كده انها هتبدا تستجيب فعلا
جاسر بلهفه
#يعني هي حسيت بالاولاد
#هي حسيت بحضرتك لان ضربات قلبها بدات تزيد من اول مادخلت
انيس بحده #غمض عنيك ياعمو ماما مش لابسه طرحه حرام
غيث #انا مش ببص ياانيس متخفش
يراقب صغيره بقلب نابض وهو ياخذ طرحه من جدته ليغطي بها شعر ولادته وتعدل عشق ثيابها لتخفي الاسلاك تحت ملابسها يتحرك انيس ليغطي الجزء الظاهر من اصابع قدمها
انيس بدموعه #بابا انا كنت
زعلان منك انت وماما عشان سيبتونا لوحدنا بس مش كنت اعرف انها تعبانه ومش هترد عليه
ضمه جاسر الي صدره
#حقك عليه ياحبيبي ... ربنا يباركلي فيكو ...
عشق بدموع #بابا مش تعيط
ليمسح وجهه #لاء مش بعيط انا فرحان بيكوا اوي ... ربنا يحفظها عشانكو وعشاني ..
ليجلس بجوار راسها ويهمس
# قومي ياحور شايفه الولاد قلقنين عليكي ازاي ... الحمد لله الدكتوره بتقول الولدين بكره هيطلعوا من الحضانه ... ربنا نجاهم عشانك ... اومي ياحور الدنيا من غيرك وحشه اوووي
مسح يونس دموعه وقال
#تعالو يااولاد عشان تشوفوا النونو
قفزت عشق لتمسك يد يحيي
#تعالي معايا يايحيي
يونس #مش هتيجي ياانيس
#لاء هما وحشين تعبوا ماما
جاسر #ماما تزعل منك كده ياانيس دول اخواتك انت الكبير
قبل الصغير خدها لتسقط دموعه علي وجهها
#لاء انا مش عاوز ماما تزعل مني وهروح لحمزه ومالك واشوفهم
غيث وهو ينزله
#انت سمتهم خلاص
#انا وماما كنا بنختار اسماءهم عشان بابا هو اللي بيسمي البنات ماما كانت بتقولي الحزب بتعانا يكسب عشان فيه هي وانا وغيث ودلوقتي فيه حمزه ومالك وبابا الحزب بتاعه فيه عشق بس عشان كده هي غلبانه ولازم نطبطب عليها كلنا
زينب #غيث تعالي وديني معاهم اشوف العيال
خرج الجميع ليقترب هو يريح راسه علي صدرها ويهمس بلوعه
#وحشتني ياحوريتي ... مقدرتش ادخل البيت وانتي مش فيه .... الدنيا سودا والحمل تقيل اووووي ياحور ... عارفه يمكن اللي رد روحي شويه لما خت العيال في حضني ..وحشني حضنك اوي ...وحشتني عنيكي اللي لون البندق ... حقك عليه كنت فاكر ان العيال هي اللي هتخليكي تفضلي معايا ... بس كنت غلطان عشان اناعايش جوا القلب ده وبس ....اومي ياحور عشان خاطري ...
ليخفق قلبه ويرتعش جسده
بالكامل ليحصل منها علي اول استجابه حركه لاصابعها بين اصابعه .....يتمسك بيدها كانها طوق النجاه لتتحرك مره اخري ليخرج مسرعا خديجه
#في ايه يابني
#حور ايدها اتحركت الدكتوره فين
#انت هدخلها وروح انت
اطلق ساقيه للرياح ليفتح باب غرفه الطبيبه
#حور ايدها اتحركت
#تمام اهدي بس ..انا قلتلك ان استجابتها بدات تشتغل ..
تحركت ليتحرك خلفها يتابع بشغف كشف الطبيبه لتجري اتصال وتستحضر طبيب اخر
#طمنيني
#مبدايا هي في مرحله الوعي يعني ممكن تكون سمعانا او حاسه بينا دلوقتي ..بس لازم يشوفها دكتور مخ واعصاب لانه هو اللي هيحدد ... يمسك يدها يريد فقط حركه اخري تحيي امال قلبه المهترئه *,
عاد الصغار ليقبلوا علي والدتهم
انيس #دول صغيرين اوي اوي
عشق #عاملين زي العروسه بتعتي
يحيي # قومي بقي ياخالتو دول بيعيطوا جامد زي يونس
جاسر بلهفه #هتقوم يايحيي
وقف غيث امامه ليقول بانفعال .
#ايدها اتحركت ياغيث حور هتقوم عشاني
بعد قليل حضر الطبيب ليصر علي اخراج الجميع من الغرفه وبعد مشاده كادت تصل للعنف وافف علي مضض علي وجود جاسر كان يتامل وجهها حصل علي اقتطابه وآنه مختنقه من بين شفتيها لتضيء الدنيا حوله بنور عيناها ليقترب دون وعي
#لو سمعاني حركي عينك
لتطرف عيناها
#شايفه اللي حواليكي
لتحرك عيناها وتهمس
#جاسر
استعاد كل شيء نبضه وعيه قوته روحه المفقوده ليخر في
الارض اللهم لك الحمد والشكر
يرفع راسه ليجلس علي الفراش يتلمس وجهها بشغف
الطبيب بغضب #يااستاد بعد اذنك عاوز اكمل شغلي مش عاوزين اي انتكاسه
قال بسرعه #لاء اعمل اللي انت عاوزه
حدقه الطبيب باستغراب هذا الطور الهائج كيف تحول لحمل وديع
#مدام حور في حاجه بتوجعك
#بطني
#مفيش اي وجع في دماغك
#لاء رجلي وظهري كمان بيوجعوني
وقف عند ساقيها وبدا يثنيها
#ذوقي ايدي علي قد ماتقدري
دفعت يده ليقوم بنفس الحركه مره اخري
#الحمد لله ظاهريا كله تمام بس محتاجين نعمل رنين علي المخ عشان نتاكد ان نفيش حاجه اتضررت
جاسر # تمام اللي تشوفه حضرتك
# تمام هنبدا بحركه خغيفه خالص يعني نقوم ننزل رجلينا في
الارض ونحاول نتعدل
عدل جاسر ثيابها ليخفض ساقيها يسندها
#لاء انا دايخه اوي ياجاسر
الطبيب #دا طبيعي انتي بقالك اسبوع في غيبوبه خدي نفس طويل وحاولي تاني
لتعتدل مسنده راسها لخصره
#مش قادره حاسه اني هرجع
ليضمها جاسر بين احضانه ليرفعها لتلمس قدميها الارض
الطبيب
#مدام حور حاولي بس تتغلبي علي الدوخه دي وتتحركي
جاسر # متخفيش انا معاكي
حور #متسبنيش
ليحتضن خصرها بذراعه
#متسبنيش انتي
خطوه فاخري
#كده تمام رجعها مكانها وحمدلله علي سلامتك
حور #بطني بتوجعني اوي
جاسر # معلش انتي فاتحه قيصري
تحسست بطنها وانهمرت دموعها
#الولاد ماتوا مش كده
اراحها علي الفراش جالسه لتقول الطبيبه
#اطمني الولاد زي الفل وبكره هيخرجوا من الحضانه بس انتي هتفضلي معانا شويه لحد مانطمن عليكي خالص حمدلله علي
سلامتها ياجاسر بيه ..
#الله يسلمك انا متشكر ليكوا جدا واسف يادكتور
#لاء مفيش حاجه
ليخرج الاطباء ويهرول الصغار ليقفزو علي الفراش بسعاده
#ماما صحيت خالتو حبيبتي
لينتزعهم جاسر وغيث
زينب #الف حمدلله علي سلامتك ياحور
#ماما انتي جيتي
#اشش انتي بنتي زي عيشه امال فين عيشه
#مع سليم وعم محمود بيوزعوا العجلين بنيه الشفا وربنا استجاب
ليدخل يونس ليرتمي علي صدر حور
#الحمد لله ربنا يخليكي ليه
لتقول بتعب
#ويخليك يايونس بس بطني بتوجعني انت نايم علي الجرح
ليرفع راسه ويضحك من بين دموعه
#مانا عارف مهي بتوجعتي انا كمان
لينفجر الجميع في الضحك
↚
#هاي عمو غيث اجاه
يحيي # بابا حبيبي جه
ليجري عليه ويتعلق بعنقه
يحيي #وحشتني خالص خالص
بسمه #يحيي انزل خد عشق وانيس وادخلو قوضتك لعبهم
يحيي #طب ويونس وغيث
فرك غيث راسه
#هتعرف تاخد بالك منهم
يحيي وهو يشب علي قدميه
#طبعا انا كبرت وبقيت راجل
لتقترب الجميله ذات الشعر البني وتشد بنطاله
#عمو غيث هي ماما وبابا فين
رفعها بين ذراعيه وقال
# ان شاء الله يرجعو قريب
عشق #طب والنونو الجديد
تنهد #ان شاء الله يبقوا معاهم
يحيي بعصبيه #بابا من فضلك نزل عشق
حدق بالصغير #ليه بقي ياسي يحيي
#عشان مينفعش تشيلها ووووالفستان بتاعها اترفع وو
انزل عشق #باس باس انا مش فيقلك من اصله هبقي اتكلم معاك في الموضوع ده بعدين
انتظرت بسمه انصرافهم لتقول بلهفه
#طمني ياغيث
ارتمي علي الاريكه متاوه بالم
#زي ماهي يابسمه ... الولاد الحمد لله ... حالتهم بتتحسن بس هي
هز راسه نفيا
#يعني ايه ياغيث دي بقالها ست ايام
#ربنا يلطف بيهم انتي لوشوفتي شكل جاسر هيصعب عليكي دا مبينمش ومبيكلش تقريبا بيشرب شويه الميه بالعافيه ...
#ربنا يلطف بيه انا خايفه اوي
ضمها بين ذراعيه وقال
#وانا كمان خايف اوي ... عارفه اللي مطمني يونس ... يونس الوحيد اللي بيقول انها هتبقي كويسه عشان الوجع بيقل عارفه انا متخيلتش حقيقه الرابطه اللي بينهم الاماقلب حوروقف هو اللي قالي وهو كمان اللي قلي انها عايشه
#ربنا يخليهم لبعض .... ويرجعك بالسلامه ياحور
#يارب .. المشكله دلوقتي في عيشه رفضه تسافر وميعاد حجزها بعد يومين دااحنا اخدنا ميعاد قريب بالعافيه
#انا هكلم سليم
#سليم مشجعها مش عاوز يسافر الالما يطمن علي حور
#ربنا يزيح الغمه ويفك الكرب انا هدخل احضرلك الحمام انت محتاج تنام ياغيث
#مفهاش نوم انا هاخد حمام ومعلش جهزيلي لقمه يمكن يرضي ياكل
تابعها ليريح راسه للاعلي ... متعب منهك نعم ولكن قلبه متالم بشده حال جاسر ذكره بحاله عندما ماتت سما شعور الضياع والتمزق احدهم ينتزع منك الروح فتشعر بعذابها ولكنها لاتخرج لتعيش بعذاب مستمر ...
#غيث ابقي فوت علي ماما طمنها عشان قلقانه ... هو علاء مأجاش
هب واقفا وقال بعصبيه
#_ والنبي يابسمه متعصبنيش انا علي اخري
وقفت امامه وقالت
#غيث خدني في حضنك عاوزه اطمن
ضمها بين ذراعيه ليتشمم رائحتها العطره
#يااااه يابسمه كنت محتاج اوي الحضن ده
لترفع راسها وتقول
# طلع صدقه واوهبلها ثوابها واستغفرلها ياغيث
حدق بوجهها
#تقصدي مين
تنهدت بقوه #انا فاهمه ياغيث ان اللي حصل هيخليك تفتكر غصب عنك ...
ليقبل جبينها ويهمس
#ربنا يخليكي ليه يارب
مدد غيث جسده المنهك بالماء الساخن بالمغطس ليريح راسه للاعلي ... ارتسمت علي وجهه ابتسامه من بسمته المتفهمه ....غريب ان يعرف احدهم ماتفكر به دون النطق غريب ولكن ممتع ان تعيش مع امراه تستطيع قراءه عيناك ككتاب مفتوح مترجم بلغتها الخاصه تنهد بقوه لا ينكر ان حال جاسر مشابهه لما عايشه بعد فقد سما ولكن الغريب انه لم يتذكرها هي ...نعم ترحم عليها لقد حملت اسمه وحجبت قلبه لعشر سنوات بعد فراقها ولكنه لم يذكرها .... بسمته رسمت له حياه رائعه يحيا بداخلها هو واطفاله يحيي ويونس وهذا الزائر الجديد يعشق يونس ولكن ليس بمقدار يحيي ذلك الفتي الذي يحمل ذكاء امه وروحها الطيبه واكتسب منه عنفوانه وواضح انه اكتسب الغيره المفرطه الذي اكتسبها هو شخصيا من عشق بسمته ..يحيي يقلده في كل شيء طريقه تناوله الطعام حديثه عصبيته وكان يحيي هو ظله وامتداده علي الارض .... تنهد بقوه ليسترجع هذا اليوم السيء الذي عاد به من المدرسه يبكي
#مالك يايحيي
لن ينسي تلك النظره لوم عتاب شيء لايفهمه بعيون الصغير لينحني امامه
#في ايه يايحيي
#المس بتكدب وتقول ان انا اسمي يحيي حسام
اغمض عيناه وقال
#بس هي مكذبتش
# بس انت بابا صح
#صح انا بابا وانت ابني الكبير اللي بربيه من وهو قد كده وبيقولي ياغيت اوبح
#لاء انا مش كنت بقول كده
#لاء كنت بتقول كنت صغير اوي حسام دا يبقي بابا بس هو مات وماما لسه حامل فيك .... وبعدين ياسيدي في يوم وانا نايم هنا لقيت ولد شقي معرفوش طالع فوقي وبيصحيني
# دا انا
#دا انت بس اول ما شوفتك حبيتك اوي وفضلت شيلك طول اليوم كنت جاي مع ماما لحور ... بعد كده اتعلقت بيك اوي ... وحبيتك اوي وقعدت ادعي ربنا كتير كتير يارب خلي يحيي ابني وخليه يحبني زي مانا بحبه وربنا استجاب دعوتي مش انت شوفت صور الفرح بتعتي انا وماما مش انت كنت معانا وانت صغنون خالص ... ايوه
#اهو من وقتها بقي ربنا اداني احلي واغلي ولد بحبه اوي
#انا كمان بحبك اوي يابابا
#شوفت بقي ربنا بيحبك اد ايه كل الاولاد عندها بابا واحد بس انت بقي
#عندي ببهيتين بابا عايش مع اسمي وبابا عايش معايا
ليحتضنه بين ذراعيه
#صح ياحبيبي عندك ايه
#ببهيتين
تنهد بقوه لقد مر بنفس الشيء عندما علم باختلاف اسمه هو وجاسر يومها والده اخبره بحزم
#انت ابن اخويا ماما رضعتك عشان تبقي ابني من الرضاعه يعني انت ابني بس شايل اسم اخويا ياغيث فهمت
يحيي يمس هذا بداخله شعور اليتم ... لذا يحاول منحه ماكان يعجز عمه عن منحه اياه ....
بعد قليل كان يتحرك للخارج حمام ساخن طعام شهي وجو اسري دافيء ليتحسس بطنها المنتفخ
#عارف انك تعبتي اوي الايام اللي فاتت الضغط كبير عليكي اوي
#ازمه وهتعدي ان شاء الله انيس بيعيط جامد زي مايكون قلبه حاسس
#مع ان اللي سالت عشق
#انيس متأثر اكتر بس مش بيعرف بيتكلم زي عشق
#طب وغيث
#لاء غيث دا ملوش علاقه بالاتنين هو اهم حاجه عنده نناه هي اللي بتاكله وتغيرله تقريبا متبنياه
#عشان شبه بابا الله يرحمه
#يااااه اد كده كانت بتحبه
#ولسه بتحبه بابا خرج من البيت وهي وراه عشان ترجعه مشلوله
#غيث انت محتاج بجد تنام
#مش هقدر يابسمه مش هينفع اسيبه اكتر من كده بس كان لازم اجي اطمن عليكوا
قبلت راسه
#طب كل بقي وانا هعملك كوبايه قهوه كبيره ..... علاء ماجاش
ترك المعلقه من يده وقال بغضب
#تاني يابسمه ،،،،طب بتفوري دمي ليه علي الاكل
وقفت امام
#خلاص دا كان سؤال حسن او حسين او محمود اي حاجه يعني
#ود ول مين بقي ياست بسمه
حكت راسها وقالت
#بص ياغيث ياحبيبي انت تاكل زي الشطور الامور علي مااعملك قهوه ومش هتكلم خالص ... عشان انت قله النوم مخليه تفكيرك مش مظبوط ماشي
قالت جملتها ووقفت تصنع القهوه تناول بعض الطعام وقال
#انتي عارفه لو شفت خلقه علاء ااقل واجب هطحنه
#التمس لاخوك المسلم
قال بغضب
#التمس له العذر عشان الباشا ياحرااام راح يصيف مع مراته وحماته مش كده
قالت بغيض #بيصيف انت بتهذر مش كده
#لاء مبتهببش
#امال مين اللي مشغل المصنع
زفر بقوه # بشغله بالتليفون وبطمن علي شغل مصر
ربتت علي كتفه وقالت بحب
#معلش ياغيث تعالي علي نفسك ومتقلش لجاسر
#هو جاسر حاسس بحد ولابحاجه دا الدكتوره قالتله العيال اتحسنت يمكن يروحلهم يخرج حتي من القوضه مبيتكلمش غير مع يونس وبس .... دا جيبله سرير في القوضه بتعتها عشان ينام عليه الدكتوره تقريبا مستنيهاها بس تفتح عنيها وهترمينا كلنا بره المستشفي بتعتها ....
#بيتكلم مع يونس عشان بيحس بيها مش كده
#بغباء بيحس بغباء يعني هي في غيبوبه مش حاسه بحاجه هو بطنه توجعه ليييه والدكتوره تقول فعلا الجرح كان شادد الصبح جاسر بيقوله هي كويسه يايونس قاله هي كويسه هي بس نايمه ودا ماصدق فضل يهز فيها وينده عليها لم علينا المستشفي كلها ومش عاوز يقتنع انه كان بيطمنه هدناه بالعافيه قلبي وجعني اوي عليه الصدمه وحشه اووي يابسمه
احتضنت راسه وربتت علي شعره
#ان شاء الله هتقوم وهتبقي كويسه
ضمها اليه #ربنا يخليكي ليه ... عارفه انا حاسس بوجعه اوي فكرني بحالي والوجع اللي كنت فيه ... بس جاسر اسوء ... عارفه يمكن لو سما كانت ماتت وسبتلي طفل كنت هتوجع برضه بس مش هنهار كنت هرجع للدنيا عشانه ...
جاسر بقي مش شايف اي حاجه غيرها ولاعياله اللي في الحضانه ولاالكبار حتي ... بيعيط بحرقه انا كنت عاوزها متسبنيش مش عايز عيال ترجعلي ومش عاوزهم
قالت باختناق
#للدرجادي منهار
#واسوء لاقدر الله لوحور جرالها حاجه قلبه هيقف وراها ....
احتضنت خده وقالت
#حاول تثبته عارف انا ممكن اسيب العيال لماما واروح بس مش قادره اشوفها راقده كده حور انا اللي مربيها تقريبا مبتعدش علي طول بتتنط دي حتي وهي حامل كانت تجري ورا العيال في البيت كله عشان تاكلهم ...وهي صغيره كانت العروسه اللعبه بتعتي اسرح شعرها والبسها فساتين واقعد اناكف في الولا يونس ...
هب واقفا ليحتضنها بين ذراعيه يمسح دموعها
#ربنا ميخسرناش فيها اللي انا خايف عليهم بجد ابوكي وامك قاعدين قدام القوضه مبيتحركوش ...
#ربنا يستر ويعدي الازمه دي علي خير ... بس اللي مش فاهماه ايه اللي خلاها تولد دلوقتي ... المره اللي فاتت الضغط العصبي وخوفها علي جاسر هو اللي
خلاها تولد بدري .... بس المره دي هي اه كانت تعبانه بس دا الطبيعي
ربت علي خدها وقال
#لما تفوق بالسلامه هقولك ... هروح انا بقي لماما دلوقتي وهقولها تكلم عيشه تليين دماغها وانا هحاول مع سليم
#سليم خايف
نظر بعيناها #خايف علي حور
هزت راسها نفيا
#خايف علي عيشه .... خايف تدخل عمليه يحصلها زي حور سليم بيعشق عيشه ... هو اصلا كان خايف قبل موضوع حور وبعد اللي حصل الخوف اللي جواه زاد
#انتي جبيتي الكلام دا منين.
#من صوته وطريقه كلامه انا عارفه من ساعه ماقرر حكايه العمليه دي وهو خايف دلوقتي بقي مرعوب دا اخويا ياغيث
شرد تفكيره كان يفسر تردد سليم من اجل المال ولكن كلمات بسمه اوضحت الكثير تنهد بقوه
#تقريبا عندك حق ....
#قله بسمه بتقولك لكل اجل كتاب محدش بيزود عمر حد لحظه بس لازم ناخد بالاسباب
#طب مهو عارف الكلام ده
#لحظات الخوف بتلغي من عقلك كل حاجه ... بيبقي الانسان محتاج حد يذكره يرجعه لايمانه عشان يثبت
قبل جبينها .#حاضر هقوله وهقول كده لجاسر .. ربنا يخليكي لينا كلنا ....
قال جملته وتوجهه لوالدته البيت فارغ لايوجد به روح ... وكان من تمنحه الروح غادرت توجهه الي غرفه والدته لتصدق وتغلق المصحف وترفع عيونها الدامعه اليه
#طمني ياغيث
جلس امامها ليقبل يدها
#الحمد لله الولاد هيبقوا كويسين
#حور ياغيث حور لو جرالها حاجه اخوك هيروح وراها
#بتتحسن ياامي متقلقيش بس انا عاوزك تكلمي عيشه ميعاد عمليتها قرب ولازم تسافر بعد يومين
رفعت يدها امامه
#لما نبقي نطمن علي حور ...انا مشلوله ياغيث اول مره في حياتي احس ان انا مشلوله دلوقتي حسيت بالعمر كله انا عجزت اوي ومشلوله مش قادره اروح اخد ابني في حضني واطمن علي حور غصب عني
اللعنه وقوع حور ضرب الجميع بمقتل تلك الدموع الغاليه لم يراها سوي يوم موت عمه ليحتضنها اليه
#اهدي ياماما لو عاوزه تروحي هاخدك معايا بس تعب عليكي ياحبيتي
#خدني معاك .... اخوك بيموت انا حاسه بيه ...محدش هيفوقه غيري ..... اخوك محتاجلنا كلنا جمبه
ربت علي راسها ليقبل جبينها
#بس تطمني عليه وهرجعك اتفقنا
هزت راسها موافقه
بعد قليل كان يعبر بها الممر لغرفه العنايه المركزه لتاتي خديجه نحوها وتقول بدموع
#تعبتي نفسك ليه بس
#مش بنتك لوحدك انا بس مكنتش لقيه حد يجبني ... غيث هنا علي طول وبسمه ربنا يكون في عونها بالعيال وعيشه مرديتش تجبني
عائشه #ياامي انا خايفه عليكي
زينب # دا مش خوف انتوا حسستوني بالعجز ... وديني
لاخوك ياغيث
تحرك بها غيث للغرفه لتقف عيناها علي حور المستكينه مغمضه العينان ثم تقع علي ولدها قلبها اعتصره الالم علي حاله فقد الكثير من الوزن لحيته مطلقه باهمال ملابسه مبعثره عيناه غائره تشع بدوائر سوداء
#جاسر
ليحول عيناه اليها ويتحرك بغير ثبات ليسقط علي ركبتيه امام كرسيها
#كنت محتاجلك اوي ياامي
ليلقي بنفسه بين احضانها
#قوليلي انها هتفوق انا بصدقك اوي .... انتي صح كان عندك حق انا اناني ووحش بس تفوق اشوف عنيها بس هو دا كتير ... انا غلطان يارب مش عاوز عيال بس تفوق
#اششششش قول لااله الاالله
#لااله الاالله
لترفع وجهه وتقول بيقين
#ان شاء الله هتفوق وهترجعوا تملو عليا البيت تاني ... فوووق ياجاسر .... وارضي اللي كتبه ربنا هو اللي هيكون
لتسقط دموعه
#والله راضي بس مش قادر
#تبقي مش راضي .... ارضي بحكم ربنا وسلم ليه وارضي بقضاءه .... ايييه هتحارب ربنا ... اعمل اللي انت عاوزه هتقدر تغير مكتوب
هز راسه نفيا
#يبقي تقف علي رجلك وتفوق جاسر مؤمن ومسلم لقضاء الله وقدره
#اللهم اني لااسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف فيه
ربتت علي خده
#اثبت عشان ربنا يكتبلك الاجر اثبت عشان عيالك اللي ميعرفوش عنك ولاعن امهم حاجه من اسبوع .. اللي صحيوا من النوم لاتلقوك ولااتلاقوا امهم ... دول امانه حور في رقبتك عاوزها تفوق تقلها انك مصنتش الامانه ... العيال اللي مرميه في الحضانه دول مش حته منها ... لما تفوق هتقولها ايه ... انا رميتهم في الحضانه ومسالتش عليهم مره واحده .... معرفش ان كانو حيين ولاميتين معرفش حتي نوعهم ... هتقولها ايه فهمني
كان ينظر اليها بعجز حقيقي وكان شيء ما ينزاح عن بصيرته لتكمل
#قوم اطمن علي ولادك وتعالي طمن الكبار انيس طول الليل بيعيط وعشق طول النهار بتسال غيث يمكن متعلق بيا بس برضه بيسال ..... ايه منتاش قد الامانه اللي في رقبتك ... ولاحور رقدت خلاص عيالها تضيع
اغمض عيناه ليقول بضعف
#حاضر ...حاضر ياامي
ربتت علي خده
#قوم كلك لقمه عشان تصلب طولك ...وروح خد عيالك في حضنك وطمنهم ان امهم بخير كتر خيرها بسمه بنت اصول شالت اللي المفروض تشيله انت ... عمرك ماهربت من مسؤليه ياجاسر
اغمض عيناه لتهرب عبرته
#تقيله عليا ياامي ... تقيله اوي من غيرها ....
#ربنا يردها بخير روح ياجاسر وخد معاك سليم يخرج عجلين يوزعهم بنيه الشفا صلي يابني وادعيلها ... لكن اللي انت فيه دا قنوت ويأس ومحدش بيعاند ربنا يابني
ليستغفر جاسر ويمسح وجهه بيديه يسنده غيث ليعتدل وبالكاد اكل لقيمات لاتسد جوع طفل غيث
#تعالي بقي اروحك
زينب بصرامه #انا هفضل جنبها لحد ماترجع بالسلامه
غيث بحنق #ياجماعه انتو ليه مش عاوزين تفهموا ان دي عنايه مركزه ممنوع فيها الزياره وانتو عاملنها سويقه
زينب #انت تخرس خالص وتروح مع اخوك عشان العيال في بيتك ومتخلهوش يسوق وقول لبسمه تجيب هدوم لحور وهدوم للعيال الغلابه اللي في الحضانه دول
غيث #انا اشترتلهم ياامي اول مااتولدوا احنا جايين من غير حاجه اصلا
زينب #ينفع تسمع الكلام من غير مناقشه انا مش عاوزه منهده وانت جاي هتلي مصحفي من قوضتي والسبحه
غيث #والدوا ولاده بره الحسابات
زينب #لو معترضتش متبقاش غيث سند اخوك دا مش قادر يقف
اسنده غيث ليتحرك به للخارج ليقابله سليم
#طمني ياجاسر فاقت
هز راسه نفيا ليعلق غيث
#هي قالت محدش هيفوقه غيرها تعالي معانا ياسليم
جاسر #سليم خد عجلين من الزريبه ادبحهم ووزعهم عاوز كل بيوت البلد تدعلها ...
سليم #حاضر انا هاخد عيشه وبابا ونقوم. بالحكايه دي
ليقول محمود #اجمد يابني
ليحرك راسه #يونس فين
يونس #انا اهوه
جاسر #تعالي معانا ...
يونس #هسيبها وامشي
جاسر #عشان خاطري يايونس طول مانت معايا انا مطمن
ليخرج الجميع وتظل خديجه وزينب بصحبه حور الراقده في عالم اخر تنازع الظلام بشراسه اطفالها يبكون ولاتستطيع احتضانهم شيء ما يشبسها
بالارض ولكنها ليست خائفه ملمس يده علي يدها يطمئنها حتي تلاشي الدفيء لتصرخ جاسر متسبنيش ولكنه لايستمع تصرخ ولكنه يبتعد يبتعد تبكي بقهر لتراه يحتضن صغارها الباكين لتبتسم هو لم يتركها تراه من بعيد يقترب بصغارها ليمد يده اليها لما لايقترب هي لاتستطيع الحركه قيود تمسك ساقيها ولكنها ستحارب ... ستصل اليه حتي لو بعد حين
↚
تزين القصر لاستقبال العيد ،،،، الجميع سعيد بعوده عائشه سالمه وبتوائمها الاربعه حور ضاحكا
#يكون في عونك ،،،، وانا اللي قلت التؤم تربيه صعبه
عائشه وهي تحتضن ساجد #حقه ياحور داانا بموت بجد
بسمه ضاحكه #مش كان نفسك تبقي ماما اشربي ياحبيبتي
زينب #ربنا يبارك فيهم ياعيشه المهم انتي تيجي هنا مش هينفع تقعدي في بيتك لوحدك ،،،،
عائشه #مش هينفع ياامي عشان سليم ،،،،
زينب #وايه المشكله عندك جناحين فوق خديهم انتي والعيال واهو تبقي في وسطنا
عائشه #لاء سليم مش هيوافق ،،،، ماما سيبيني علي راحتي ،،،،ماشي
زينب بحده #هو انا كلمتي معدتش بتتسمع في البيت ده ولاايه
حور #ماما سيبيها علي راحتها ،،، هي ادري بظروفها
جلست عائشه امامها #عشان خاطري متزعليش بس انا مش عاوزه سليم يتحرج ،،،
ربتت علي شعرها #يابنتي عاوزه اشبع من العيال وانتي لو رحتي البيت هتتلبخي فيهم ومش هشوفك
عائشه #طيب سيبيني انا اكلمه
زينب #طيب ياعيشه
قبلت حور خدها #احبك يازوزو ياعسل انتي
زينب ضاحكه #بطلي ياشقيه ،،،، ها رتبتوا كل حاجه
حور #كله تمام ،،، خلصنا وقلنا نقعد نتكلم شويه
بسمه #امال فين عشق ياحور
#راحت مع انيس ويحيي يتفرجوا علي الدبايح
بسمه بحنق #انا معرفش الواد ده جايب القلب الجامد ده منين ،،،،
#راجل زي ابوه
التف الجميع الي غيث الذي دخل من الباب وفي احدي يديه يحيي والاخري انيس وعشق اسرعت عشق لترتمي بين ذراع حور
# شكلها يخوف اوي ياماما
حور#هي ايه دي
يحيي ضاحكا #البقره اول ماعمو جاسر دبحها فضلت تصوت وبابا جبنا علي هنا
ضربت عشق قدمها بالارض وقالت بطفوليه
#بتتريق عليا يايحيي انا مخصماك
اسرع يحيي اليها وقال #طب خلاص متزعليش
كان الجميع منشغل في يحيي وعشق ولم يلتفت احد الي الصغير الذي تسلل ببطء ليحمل احدي التؤم الفتيات النائمه ليعلن انتصاره
#عمتو انا هاخد دي والنبي والنبي
التف الجميع الي انيس الذي يحتضن الصغيره
عائشه بلوعه #بنتي سيبها ياانيس
انيس بطفوليه #لاء دي بتاعتي
حور بخضه #بتعتك ايه هي قطه سبها يابني الله يهديك
انيس #لاء ،،، انا هخلي بالي منها
تقدم غيث نحوه لينتزع الصغيره من يده وتذهب حور نحوه لتضرب يده
#افرض كانت وقعت منك ،،،، اوعي تعمل كده تاني
سقطت دموع الصغير لتقترب منه عشق وتربت علي خده
انيس بتذمر #سجود بتعتي هه
قال جملته وتحرك ناحيه جناح والدته ركضا غيث ضاحكا
#هي دي سجود بجد
عائشه وهي تحتضن الصغيره #اه هي
غيث #طب الواد ده عرفها ازاي
بسمه # تصدق صح ،،،، دانا لسه مش بعرف افرق بينهم
زينب #حور ادخلي طيبي باخاطره وفهميه بالراحه
حور #حاضر ياماما
زينب #غيث علاء مأجاش
غيث بغيض #لاء لسه
#طب اتصل استعجلوا
تجمعت العائله علي طاوله الطعام الكبيره. علي رأسها جاسر وتجلس زينب في مواجهته تتامل اولادها واولادهم بعيون دامعه ،،،، جاسر
#مش بتكلي ليه ياست الكل
ابتسمت زينب وهي تطعم غيث الصغير الساكن اقدامها
#باكل ياحبيبي ،،،، ربنا يتم علينا نعمته وتتجمعوا حواليا ديما
ليؤمن الجميع
↚
اسند جاسر راسه للاعلي ليعاد امامه حوار الصباح مع غيث
#انت بتقول ايه ياغيث
تنهد غيث وجلس امام مكتبه
#هوا اللي حصل ياجاسر ،،، عزه اللي كان بيحركها بيان ولما اتقبض عليها معرفتش تعمل حاجه ،،،، سافرت اسكندريه راحت لامها بس امها طردتها وهي علي الطريق السريع عملت حادثه
قطب جاسر وقال ،#وانت عرفت الكلام ده منين
#منها اتصلت بيا امبارح رحت شوفتها في المستشفي ،،،، شوف علي قد مانا مش طايق اشوف خلقتها بس بجد صعبت عليا ،،، عزه اتشلت ياجاسر
اغمض عيناه بالم #لااله الاالله ،،،
#هي اتصلت بيا غشان ابلغك رساله ،،، عاوزه تشوفك
زفر جاسر بقوه #هي لسه في المستشفي
#ايوه لسه هتشوف مكان عشان تقعد فيه ،،، انا هشوفلها شقه في البلد وربنا يسهل ايا كان برضه دي بنت عمنا مش هنرميها ياجاسر ،،، هاه هتعمل ايه
#مش عارف ،،،، حقيقي مش عارف
#لااااا داانت في دنيا تانيه
رفع عيناه لحور الجالسه امامه ابتسم بفتور
#كنتي بتقولي ايه
دفنت راسها علي صدره وقالت
#فيك ايه قلبي وجعني اووي
اعتنق وجهها وقال بعشق
#انا عملت ايه حلو في دنيتي عشان ربنا يكفئني بيكي
#حبتني ،،،،في اكبر من كده حاجه حلوه ،،،، قول بقي فيك ايه من ساعه مارجعت وانت متغير
حاول تغيير الموضوع هو موقن ان حور تقرأه ككتاب مفتوح
#عيشه قالت لسليم ولااقوله انا
تنهدت بقوه #لاء قلتله بس هو موفقش انت عارف سليم حاطط كرمته علي منخيره ،،،، علي فكره منستش قولي بقي في ايه
#عزه عملت حادثه
قالت بخضه #لااله الاالله ماتت
#لاء اتشلت
حور بتأثر #اتشلتلاحول ولاقوه الابالله ،،،، طب وانت هتعمل ايه
قال بانفعال # وانا هعمل ايه ربنا يلطف بيها
#انت عرفت منين
#اتصلت بغيث ،،،،،قص عليها ماقاله غيث ليختم كلماته
#بس وهي دلوقتي في مستشقفي ،،،،،،
تنهدت #روح شوفها ياجاسر انا عارفه انها لسه غاليه عليك
ضمها الي صدره #انا محدش غالي عليا قي الدنيا غيرك
رفعت عيناها اليه
#علي حور ياجاسر ،،،اذا كان انا زعلت عليها ،،،،،،،انا عارفه ان لسه جواك العشره ،،، مش سهله تتمسح ،،،، وهيفضل جواك للي كانت عليه عزه ،،، لوعاوزني اجي معاك ماشي
مكانه طالما طالبت تقابلك روحلها
ضمها الي صدره وهمس بانفعال
#ديما بتخرجي اللي جوايا من غير مااقوله ،،،، انا بعشقك ياحور
قبلت جبينه #انا بقي مش بعشقك لاء ،،، انا عايشه جوا القلب ده
طفلتي فاتنتي مهلكتي من علمتني العشق ،،،، زهره تتفتح لي وحدي ،،،، ريحانه جنه ،،،،اتنعم بعطرها ماحييت
منذ علم بأمر عزه وهو يشعر بالحزن ،،، عزه كما قالت هي ،،، مازال بقلبه ماكانت عليه ،،، طفله تربت معه انثي لم يري غيرها ،،،،وهي فقط من تداوي المه وجروحه ،،،،
غضبه من عزه فاق الحد ولكن مجرد رؤيتها في تلك الحااه اصابه بوخزه بقلبه ،،،، اين عزه التي تتمتلئ بالغرور من تلك المنكسره الكسيحه الزليله
#جاسر متوقعتش انك تيجي ،،، بس طول عمرك اكرم مني يابن عمي
قال بتأثر #سلامتك ياعزه ،،،، شده وتزول
قالت بانكسار #انا راضيه ياجاسر اللي عملته مش قليل ،،، ربنا اراد اني اطهر قبل مااروحله
حدقها باستغراب
#انتي اتغيرتي اوي ياعزه
سقطت دموعها #صدقني ربنا جبلك حقك وزياده ،،،، انا شوفت الموت بعيني ،،، امي رمتني في الشارع والدنيا كلها بتتهرب مني ،،،، متلقتش قدامي باب مفتوح غيره
#طب انتي دلوقتي ناويه علي ايه
هزت رأسها بعجز #معرفش ،،، بس واثقه فيه انه مش هيسبني
تجاذبات عده تدور بداخله لم يتخيل ابدا ان تصل عزه لذلك
#انا تحت امرك ياعزه كل اللي انتي عوزاه انا متكفل بيه مهما كان انتي بنت عمي ووصيته قبل مايموت
قالت بتردد #يعني لوطلبت منك حاجه توافق
#اطلبي ياعزه
#عاوزه اعيش في وسطكوا ،،، انا معتش ليه حد مش عاوزه اموت لوحدي
عزه تريد الرجوع ،،،، ماذا عن الجميع ،،، ماذا عنه هو ،،، هل سيتقبلها ،،،،، انتبه من شروده علي صوتها
#عارفه اني زودتها بس انا كان كل املي مبقاش لوحدي في الحاله دي
#ولاد الراوي ميرموش لحمهم ياعزه انا موافق انتي هتخرجي امتي
#المفروض كنت خرجت من اسبوع ،،، بس استسمحتهم يسبوني لحد مااشوف مكان ،،، لما الدنيا ضاقت بيه اتصلت بعلاء ،،، ردعليا لكن مأجاش ملقتش قدامي غير غيث عشان يساعدني
#خلاص ياعزه انا هروح اخلص اوراقك ونمشي ،،،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
دخلت حور غرفه زينب
#بعتيلي ياست الكل
#تعالي ياحور ااقعدي
جلست علي طرف الفراش لتنظر الي غيث الذي يداعب شعر زينب بحب
# والله انا بقيت حاسه ان الواد ده ميعرفنيش
ضمته زينب #غيث ده حبيبي انا
#طب خدي بالك للعيال بتغير منه ،،، نانا بتحب غيث اكتر مننا
قبلت جبينه #غيث دا حته من قلبي عشان هو حته من ابو جاسر ،،، المهم دلوقتي هتعملي ايه في موضوع عزه
#هو جاسر قالك
#لاء غيث اللي قلي
قالت بحيره #مش عارفه ،،،، بس حسيته محتار قولتله روحلها
زينب بترقب #طب مفكرتيش هيكون ردفعله ايه لما يشوفها بالشكل ده تنهدة وقالت #فكرت
#ووصلتي لايه
قالت باختناق #هيرجع لها ،،،، جاسر مش ندل ومش هيسبها في الظروف دي
#نص اللي قلتيه غلط والنص التاني صح
#يعني ايه
#اسمعي ياحور انا اعرف ولادي كويس اوي وعارفه تفكير كل واحد فيهم ،،،، الصح جاسر مش ندل ومش هسيبها ،،، لكن يرجعها علي زمته يبقي متعرفيش جاسر،،،، بس مش هيسبها
#مش فاهمه
#يعني عزه بنت الراوي واللي فهمته من غيث ان سهير رمتها ،،، جاسر مستحيل يسبها ،،، هيجبها هنا ،،،،هاه لوعملها هتعملي ايه
#مش عارفه يازينب هتحمل انها تكون موجوده قدامي ولالاء
ربتت علي كتفها #طيب فكري ورتبي دماغك علي كده
قالت بحنق #هو انتي ليه متاكده اووي كده
#عشان انا عارفه ولادي ،،،، سليم موفقش يقعد معانا مش كده
#والله ياامي سليم ده ليه دماغ لوحده ،،، بس قال هيجبها يومين في الاسبوع ،،، معلش ياامي
تنهدت #عارفه اهو سليم ده حدودته ،،، علي قد مابتخنق علي قد مابحترمه ،،،،سليم راجل ياحور انا مطمنه علي بنتي معاه بس ده ميمنعش ان احنا برضه نساعدهم بس من غيرمانجرحه
#طب ازاي هنعمل ايه
#دلوقتي انتي عندك مربيه بتراعي العيال الصغيره مضبوط
يعني معنتيش محتاجه زهره بفكر ابعتهالها اهي تشيل عنها شويه ايه رأيك
# هي فكره كويسه ،،، صراحه الله يكون في عونها دي عايزه جيش يساعدها
#خلاص يبقي ابعتيها من النهارده ولو سليم نطق ابعتيهولي بقي
#قلبك ابيض يازوزو ،،،، دا سليم غلبان والله
#امشي يابت يلا
خرجت حور وفي عقلها الاف التجاذبات حاله جاسر بالامس حديث زينب عن امكانيه رجوع عزه هل ستتحمل هذا
↚
تمددت عائشه علي الفراش لتطلق تأوه متالم ،،،،تتمني النوم فقط ،،،، فقط النوم اصبح امنيه بعيده المنال ،،، اولادها لايكفون عن البكاء ،،، ماان يصمت احدهم حتي يبكي الاخر ،،،، لم تكن تعلم ان الامومه مرهقه لهذا الحد ،،،، نعم مرهقه بشده فهي تكاد تموت من الارهاق والتعب ولكن ،،،، ممتعه ،،،، لقد تمنت طفل ،،، طفل يتوج عشقها لسليم ،،، اغدق الله عليها برحمته باربعه دفعه واحده ،،،، وان شكرتم ارتسمت علي وجهها ابتسامه وهمهمت #الحمد لله
قبله ناعمه علي جبينها لتفتح عيناها السوداء
#تستهلي الحمد ،،، ربنا يجعلنا من الشاكرين يارب
كادت ان ترتفع ليعدلها
#خليكي زي ماانتي ،،، نامي ياحبيتي انا هسهر النهارده مع العيال
#لاء انت عندك كليه الصبح
قبل جبينها #انا اخت اجازه يومين ،،، انا عارف انك تعبتي اوي من ساعه مارجعنا ،،،، وعارف ان انا ظلمتك عشان قلت نرجع هنا
وضعت اصابعها علي شفتيه
#اوعي تقول كده تاني انا راحتي في المكان اللي انت فيه ،،، وبعدين مطنتش هرتاح هناك ،،وهبقي خايفه حد من ولاد اخواتي يشيل العيال زي ماعمل انيس
قرب وجهه منها #اممم الواد ده بيبصبص لبناتي وانا رجل حمش لن اقبل
انفجرت ضاحكه ليهمس
#وحشتني ضحكتك اوووي
تعلقت بعنقه وهمست #انا عارفه ان انا مأثره
قبل جبينها #انتي عمرك ماتأثري ،،،، انتي ماليه قلبي وعنيه
يلا نامي بقي قبل ماولادك يعلنو الحرب
ارتاحت علي الفراش وقالت باسمه
# ولادك انت كمان علي فكره
رفع عليها الاغطيه واطفأ الاضاءه ليترك غزالته الجميله التي انهكها التعب تحرك بهدوء ليعد نفسه كوب من القهوه ورفع احد مراجعه ليجلس بغرفه الاولاد ،،، ماهي الادقيقه وبدات سيمفونيا البكاء تتالي رفع ساجد الباكي
#اششش امك نايمه شوف يابني انت راجل ولازم تسمع كلام ابوك ومتعيطش ماشي ،،، الرجاله متعيطيش ،،، تعالي بقي نعمل الرضعه سوا
دخل المطبخ ليعد له واحده من زجاجات الرضاعه وواحده اخري تحسبا لاستيقاظ احدهم. ،،، نجحت مهمته الاولي لتبدا سجود بتتبع خطي اخيها
#حلو داانتو بتسلموا بعض بقي ،،، يكون في عونك ياعيشه
،،،،،بعد مرور ساعه كان انهك بالكليه بالفعل ،،،، جلس علي المقعد لينظر لاولاده النائمون ،،، ليتمتم #سبحان الله
بالفعل تلك الكائنات الصغيره جزء منه ومن حبيبته ،،، لقد استغرق شهران كاملان حتي يفرق بينهما ،،،،نعم يحاول بكل الطرق محاوله ادخار جزء من المال ليرده لعائشه ،،،ولكن التزامته الماديه زادت ،،،،، ولكن يعلم ان الفرج قريب ،،، لحظه غفت عيناه لتبدا تسبيح البكاء تلك المره رفعها بين ذراعيها
#طب ايه ،،، انتي لسه اكله ،،، ايه بقي ،،،
طرق الباب جعله يتحرك وهو يحمل الصغيره فتح الباب لتقابله خديجه
# جيتي في وقتك ياست الكل
ناولها الفتاه الباكيه
#البت دي انا لسه مأكلها وبتعيط
ضحكت خديجه #عايزه تغير ياسليم امال فين عيشه
#صعبت عليا قلتلها تدخل تنام شويه
ربتت علي كتفه #ربنا يبارك فيك يابني ،،، عيشه دي مفيش زيها ،،،، بس مش عايزه تفهم ان كل واحد ليه طاقه
سليم # لاء ياامي انتي اللي مش فاهمه عيشه ،،،، عيشه عاوزه تفهمني انها تمام ومش محتاجه مساعده عشان متشيلنيش فلوس ادفعها لمربيه ،تساعدها ،،،بس انا كلمت كام واحد يشوفولي واحده
اراحت خديجه الفتاه علي الفراش وبدات تبدل ثيابها
#للدرجادي ،،، بس بتيجي علي نفسها اوي ياسليم
#عارف ياامي ربنا المستعان انا عارف ان انتي كمان تعبتي معانا اوي
#اخص عليك ياسليم ،،، دي عيشه في غلاوه حور وبسمه
#بس انتي مرحتيش كده لحد فيهم لاحور ولابسمه
اراحت الطفله بفراشها وقالت باسمه
#تعالي معايا المطبخ وانا هفهمك
#انتي هتعملي ايه في المطبخ دلوقتي
#يابني هطبخلكم لقمه ،،، انت اكيد لسه مأكلتش
تابعها سليم ليبتسم وهو يراها تعد الطعام خديجه دوما كانت بمثابه الام الحنون له ولبسمه علي حد سواء ،،، انتبه من شروده
#هاه مقلتيش بقي
#شوف ياسليم ،،، حور وبسمه قاعدين في قصر الراوي يعني بيخدمهم بدل الواحد عشره ،،،، حور ولدت تلت مرات ،،، يمكن مرحتلهاش غير المره الاخيره وكنت بطمن بس،،، ربنا مايعودها ايام ،،،،، ،،، عشان انا عارفه ان عندها اللي يخدمها وبسمه شرحه ،،،مراتك بقي سابت قصر الراوي واجت بيت الدسوقي يبقي منكرمهاش ياسليم
سليم بامتنان#ربنا يخليكي لينا ياامي
#يلا روح ريح جنب مراتك ساعتين كده وهصحيكوا وامشي
#طب ليه بس متبيتي معانا النهارده
خديجه بحنق #متسوقش فيها يابن محمود ،،، انا قلت للواد يونس يجي هيعد معايا لحد ماتصحوا ،،، وابقي ااقعدوا مع بعض بيهم بليل ،،، يلا يابني خليني اخلص اللقمه قبل مايصحوا تنهد بقوه عائلته نعم فقيره ولكنها نعمه حقيقيه ،،، ترجل للغرفه ليحتضن جميلته التي تغط في النوم وينام
↚
صدمت ماان وقعت عيناها عليها ماكانت تتخيل ابدا ان تري عزه بتلك الحاله قعيده مقعد متحرك الوهن والضعف يملئ جسدها والدموع ،،،للمره الاولي تري دموع حقيقيه في عيون عزه الجميع صامت وكأن علي رؤسهم الطير بسمه غيث زينب وحتي جاسر ،،الذي يمتلئ وجهه الم ،،، صوت واحد فقط استطاع ان يكسر حاجز الصمت انيس
#ماما مين دي
جمله عاديه لطفل في السابعه ولكن اصابتها بوخزه الم ،،،، تطلعت لحمزه الصغير بين يديها لتمسك بيد انيس وتتحرك تجاهه لتتلاقي العيون حوار تعرف كنهه ،،، حوار تستطيع فك طلاسمه وترجمته بسهوله بجمله واحده ليس بالقلب غيرك وصلت اليها لتضع الصغير علي اقدامها لتحدقها عزه بذهول لتربت علي كتفها
# حمدلله علي سلامتك ياعزه
جمله واحده كانت كافيه ان تفك حصار الجميع
عزه #حور انااااا
حور #متقوليش حاجه ،،، شوف ياانيس دي عمتو عزه ،،، بنت عم بابا
انيس #هو حضرتك ليه بتعيطي
عزه #انا مش بعيط بس فرحانه
زينب #حمدلله علي سلامتك ياعزه
عزه #انا اسفه ليكوا كلكوا ،،،،
غيث #نورتي البيت ياعزه
بسمه #ازي حضرتك
جاسر #صباح حضري الجناح الغربي للست عزه وابعتي لواحظ تفضل معاها وتشوف طلباتها
صباح #امرك
تابع جاسر انصراف صباح ليقول بجديته المعهوده
#عزه بنت الراوي هتفضل في بيت الراوي
نظرت حور لعين زينب التي ابتسمت بدورها ،،،،
زينب #وبيت الراوي يلم عياله
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،بعد عشر سنوات
فتحت حور عيناها مع بدايات الفجر كعادتها تأملت جاسر بجوارها لتتسلل ببطء من الفراش وقفت امام النافذه تتطلع لواجهه القصر ،،،، سته عشر عاما مضت وهي بقصر الراوي ،،،،
دخلت فتاه مقهوره مجبره علي للزواج برجل ضعف عمرها حياتها تهدمت بالكليه ومستقبلها انتهي لتصبح جاريه ،،،، والان ماذا هي ،،،،،، هي عمود هذا القصر احد ركائزه الاساسيه ،،،، حظيت بعشق ماتمنته امراه حتي بخيالها ،،،، رجل انساها الدنيا لتذكره هو فقط ،،،،خمسه اطفال هم النعيم المقيم ،،،،، لقد تبدلت حياتها بالكليه ماعادت الفتاه الصغيره العاشقه ،،، كبرت لتصبح امراه مكتمله الانوثه به ومن اجله ،،ليس وحدها من تبدلت حياتها ،،،،جميع عائله الدسوقي قد نالهم التغير ،،،، بسمه التي تنعم بعشق مجنون مع غيث الذي لايعقل علي مر السنوات ،،، يحيي الذي يكبر ليصبح صوره من غيث بوجهه بسمه ،،،،، يونس وتغريد ،،، سليم غارق بفتنه عائشته ،،،روعه اطفالهم ،،،،،، ضمها الي صدره لينتزعها من شرودها
#صاحيه بدري ووقفه تبصي من البلكونه بتفكري في ايه
التفت بين ذراعيه لترفع يدها تداعب شعره الابيض
#فيك ،،، وفي الدنيا ،، عارف ياجاسر انا كل يوم اقول خلاص انا وصلت لاخر الحب بس لما بيبدأ يوم جديد بتلاقي نفسي بحبك اكتر
#دا ايه الكلام الجامد ده ،،،
#توء دا مش كلام ،،، دي حقيقه
اقترب منها ليسند جبهته علي جبهتها
#انا بقي مش كل يوم لاء دا كل دقه قلب بتدق بتقول حوريتي ،،،، ياااه ياحور ،،، اللي مشفش الحب ماعاش وانا حياتي في عشقك ،،،، عشق الحور ،،،،،،، تمت
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇